[F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door vynkce » za 28 jul 2018, 13:11

Coen Tunnel schreef: za 28 jul 2018, 11:50 Daarna is er in België niks mee, en in Frankrijk heb je pas aan de A34 bij afrit 14 de Aire des Ardennes-Woinic, op zich best een nette verzorgingsplaats (zeker voor een tolvrije snelweg), maar niet heel groot.
Al een paar geweest hier en deze is absoluut ok!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jul 2018, 13:18

^^ Zeker, schoon en verzorgd. Maar voor drukke dagen zal de parkeerruimte erg krap zijn en het gebouw met het winkeltje en de wc's is ook niet bijster groot. Maar goed, met de huidige verkeersintensiteiten voldoet dat prima.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » za 28 jul 2018, 13:34

Woinic lijkt ruim genoeg geconcipieerd om nog wat te groeien zodra de vraag stijgt. Ik lees ook dat de Aire de Repos die in het nieuwe stuk ligt bij Belval al is voorbereid op uitbouw tot Aire de Service (bron). Dit nog in aanvulling op wat ik al eerder signaleerde, namelijk dat ook aan Belgische kant wel gedachten bestaan over aanleg van een bemande verzorgingsplaats langs de N5. Dit uiteraard nog los van de tankstations die al direct aan de N5 zitten en die bij toenemend verkeer er vermoedelijk als de kippen bij zullen zijn om wat meer services aan te bieden dan benzine.

Maar goed, ook bij een (vrijwel) complete snelweg Charleroi-Reims zal dit een weg van relatief lage intensiteiten blijven. Dat dit vanuit grote delen van Nederland en België de snelste route naar Lyon zal worden, is belangrijk in een paar weekenden met veel vakantieverkeer. De rest van het jaar is dat toch geen verbinding die grotere aantallen verkeer trekt. Ik denk tegen die achtergrond niet dat je met aires uit zal kunnen zoals je die op een A31 tegenkomt, laat staan met de omvang van het werk op de A6, A7 of A10.
mavas schreef: za 28 jul 2018, 11:01Als je het zo bekijkt zijn er eigenlijk maar 2 echte doorgaande routes, waarvan beiden vrij filegevoelig zijn. En dan komt er nu een derde bij.
De route over de A304 vermijdt de grote drukte, behalve dan Brussel en Antwerpen.
Volg je hier niet helemaal. Als je met de twee doorgaande routes doelde op routes langs Parijs enerzijds en routes over Luxembourg anderzijds, zat de optie Reims daar al tussenin sinds begin jaren '90 de route A26-A5 naar Dijon beschikbaar kwam. Een route bekend om zijn weinige files. Wat er nu staat te gebeuren, is dat de omweg in die route, via Mons-Cambrai, wordt rechtgetrokken met de N5/A304. Waardoor deze middelste route ook geen omweg meer is, waar A26-A5 voor vrijwel iedereen in Nederland een redelijke omweg en flinke extra tol betekende.

Mocht men de A26 nog eens doortrekken tot aan de A71, zoals nog steeds half voorzien, dan zou je pas echt een mooie derde route door het midden krijgen.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Boeck536 » ma 30 jul 2018, 19:19


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » ma 30 jul 2018, 20:45

Nou goed nieuws dus.

De bewegwijzering is wel opvallend.

* Brussel wordt bewegwijzerd, maar Charleroi niet. Charleroi staat nu op het knooppunt A34/N43 wel bewegwijzerd.
* Cambrai wordt bewegwijzerd, dat was op het knooppunt A34/N43 ook al het geval.
* Maubeuge wordt bewegwijzerd, dat was op het knooppunt A34/N43 niet zo.

Charleroi had wat mij betreft hier wel aangegeven mogen staan ten faveure van Maubeuge, dat een nogal hoek-om-bestemming is en bovendien nog vrij ver weg is over het secundaire wegennet. Maubeuge is straks sowieso sneller en korter via België.

Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door nickdh » ma 30 jul 2018, 21:14

^^ Maubeuge is inderdaad wel een beetje raar om daar aan te geven. Cambrai kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar van Calais had ik ook niet gek opgekeken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door mavas » ma 30 jul 2018, 22:55

Misschien vindt men het niet nodig als je vanuit het oosten aan komt rijden om Charleroi te vermelden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Ds79m » ma 30 jul 2018, 22:56

^^ Misschien is dat alleen een schematisch bord, wat je wel vaker bij knooppunten hebt. Ik zou immers Chalons ook wel verwachten op de bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » ma 30 jul 2018, 23:10

Volgens het schema directeur zouden Charleroi en Chalons hier bewegwijzerd moeten staan. Dat deze foto iets anders lijkt te suggereren moet wel worden bekeken samen met het feit dat deze eerste aankondigingsborden doorgaans niet alle doelen van het knooppunt geven. Op de regelborden dichterbij zal dan dus wel Charleroi staan.

Maubeuge is op de ex-N43 ook geen bewegwijzerd doel, maar volgens schema directeur zal het via de ex-N43 worden geleid. Zeker in deze fase en afkomstig uit Sedan is er op zich veel voor te zeggen om een doel neer te zetten dat de oost-west richting weergeeft, die die het zuidelijke deel van de A304 vervangt (een verbinding die op veel dagen meer verkeer zal trekken dan die illustere verbinding Rotterdam-Marseille), maar ik zou het op Cambrai houden en Maubeuge pas vermelden bij de splitsing A304-ex N43.

Was er meteen plek vrijgekomen voor Charleroi op dat eerste aankondigingsbord. Benieuwd of dat doel er vanaf Reims wel staat trouwens.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Rein » ma 30 jul 2018, 23:20

Vooralsnog staat Charleroi op de A344 in Reims nog niet aangegeven als doel voor de A34. Ik ben er vandaag nog langs gereden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jul 2018, 23:24

^^ Vorig jaar ben ik er zelf voor het laatst langs gereden en toen stond het er nog wel, net als op deze Streetviewbeelden van 2016: https://www.google.nl/maps/@49.2267061, ... 312!8i6656

Zijn die borden vervangen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Rein » ma 30 jul 2018, 23:34

Hmm, dan vrees ik dat ik niet goed gekeken heb. :facepalm:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » ma 30 jul 2018, 23:38

^^ Volgens schema directeur zou Charleroi daar ook bewegwijzerd moeten staan. In het slechtste geval is een fout gemaakt bij een vervanging (eindelijk blauwe wegwijzers doordat die 2km N244 bij Cormontreuil klaar is om op te gaan in de A34?). stroomafwaarts op de A34 komt het doel Charleroi ook weer goed terug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 0:30

Rein schreef: ma 30 jul 2018, 23:34 Hmm, dan vrees ik dat ik niet goed gekeken heb. :facepalm:
Toegegeven, het valt wat minder op. Er is geen enkele aanduiding dat dit naar de Autoroute A34 leidt; niet eens een snelwegsymbool wat anders toch vrij gebruikelijk is in Frankrijk. Het stukje dat formeel N244 heet is slechts een kilometer lang, daarna begint de A34 (totdat die nog een keer wordt onderbroken door de N51).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 31 jul 2018, 8:54

^^ Absoluut. En waar dat komend vanaf de A344 allemaal nog niet zo heel erg is (minder prominente verbinding), speelt het ook wanneer je aankomt vanuit het zuiden. Je moet dan heel even naar groene borden, het wegnummer N244 en je gaat in een TOTSO. Waar de “groene stukjes” verder noordelijk niet zo’n pijn zullen doen, kun je wel voorzien dat dit een punt wordt waarover met een paar jaar ingezonden brieven staan in De Kampioen.

Een update over de stand van zaken van de upgrade van deze twee kilometer, waaraan bij mijn laatste rit over de A34 zo’n vijf jaar terug al gewerkt werd, kon ik zo snel niet vinden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Peter » di 31 jul 2018, 10:37

In ieder geval staat het E-nummer voor de TOTSO en de bestemming Charleroi. Direct na het knooppunt staat de A34 weer aangeven (en wellicht daarvoor ook al want de beelden zijn uit 2016 en bestaat de N244 wellicht niet meer)

Heel wat beter dan het vinden van de A22/E17 ri Belgie bij Lille.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 11:58

^^ In 2017 stond de N244 nog op de borden, maar ik ben er dik een jaar niet geweest.

Wat betreft Lille: doorgaand verkeer wordt daar over de A27/E42 en de E403 geleid, en die route staat goed aangegeven. De E17 loopt formeel over de N227, maar die staat ook niet goed aangegeven voor doorgaand verkeer. Verkeer dat er toch voor kiest om door Lille te rijden wordt middels de bebording over de N356 geleid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 14:54

Bewegwijzering vanaf de A304 naar de A34:

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door vynkce » di 31 jul 2018, 15:15

Goed dat de weg eindelijk open is! :top:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door waldo79 » di 31 jul 2018, 20:08

^^ Heeft een tijdje geduurd ja. Maar wat doet daar nu Luik als doel in zuidelijke richting?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Ds79m » di 31 jul 2018, 20:23

^^ Op dit deel is het natuurlijk ook een oost-westverbinding. Daarbij is Luik vermoedelijk gekozen bij gebrek aan beter (aangezien Luxemburg, Longwy en Metz allemaal het snelste zijn via Belgie).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door waldo79 » di 31 jul 2018, 20:27

En ach ja, het is het eindpunt van de E46 :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 31 jul 2018, 20:31

^^ Zo is het, en binnen het denkkader van de Y Ardennais (zoals de combinatie A34-A304 bekend staat) moet er in ieder geval vanuit het zuiden een noordoostelijk gelegen doel komen. Luik is dan misschien niet het meest voor de hand liggende doel voor oost-westverkeer, maar stond in deze regio al heel redelijk bewegwijzerd, en welk ander doel zou je gebruiken om de hoofdrichting Belgische Ardennen aan te geven? Doe dan maar die ene plaats waarvoor je technisch gezien beter de andere kant op was gereden.

Ik wil het oost-westkarakter van dit stukje A304 niet onder het tapijt schuiven, maar veel lange-afstandverkeer zal het niet trekken (verkeer naar Luxembourg/Lorraine zal hetzij naar de A4 afzakken hetzij klimmen naar E42-E411). De wat regionalere doelen zouden in die zin wel volstaan, waarbij volgens mij oost-west-doelen al sinds jaar en dag pas in beeld komen rond Sedan.
Laatst gewijzigd door Pino op di 31 jul 2018, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 20:54

Bij Sedan staan Verdun, Longwy en Metz bewegwijzerd voor de N43 richting oosten. De N43 krijgt echter nogal snel een secundair karakter, gaat door allerlei plaatsen en er liggen tot aan Metz ook geen plaatsen van enig regionaal belang meer aan. Longwy is eigenlijk al een hoek-om bestemming. Luxembourg staat daar helemaal niet bewegwijzerd, alhoewel het wellicht een betere bestemming is op de wegwijzers dan Dinant op dat punt.

Richting westen geldt eigenlijk hetzelfde. Cambrai staat aangegeven maar is ver weg en eigenlijk ook niet zo belangrijk. Maarja, Hirson kennen weinigen. Het is een oost-westcorridor die volgens mij toch door maar zeer weinig verkeer over grotere afstanden gevolgd wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 21:07

^^ Longwy is ook niet eens het snelst over de ex-N43 en ex-N18. Google Maps stuurt je via Virton, een stuk door België dus. Maar voor de rest ligt er eigenlijk niks met meer dan een handvol inwoners. Montmédy geniet nog enige bekendheid vanwege de citadel en ligt op een kruispunt van wegen, maar het is erg klein. Longuyon is maar iets groter.

Verdun is een D964-doel en eigenlijk geen doel voor de ex-N43, Metz is over andere routes sneller, waarbij de route via Bouillon, Neufchâteau en Luxemburg het meest hoogwaardig is.
Pino schreef: di 31 jul 2018, 20:31De wat regionalere doelen zouden in die zin wel volstaan.
Regionale oost-westdoelen oké, maar dan nog blijf ik de keuze voor Maubeuge merkwaardig vinden. Maar dat zal wel bij gebrek aan beter zijn. Hirson en Saint-Quentin zijn ook geen geweldige alternatieven. Cambrai is nauwelijks groter dan Maubeuge, maar misschien wat bekender en richtinggevender. Voor Amiens is het rijkelijk vroeg en daarvoor is de E44-route ook niet het snelste.

Goed, het zegt misschien al genoeg dat de E44 in deze regio bijna overal over wegen loopt die voor de Franse staat niet belangrijk genoeg waren en gedeklasseerd zijn tot Route Départementale (ex-N29, ex-N43 en ex-N18). Je vraagt je af waarom dit überhaupt een E-nummer heeft, want van een internationale hoofdroute is er op de E44 tussen Saint-Quentin en Luxemburg geen sprake.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 31 jul 2018, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Willem » di 31 jul 2018, 21:07

Hirson is weinig bekend maar wel een grensplaats. In die zin is het in Europees perspectief nog wel verklaarbaar. Hoewel Charleroi beter zou zijn.

Kamerijk ligt in Frankrijk, maar vanuit die hoek is het nogal onlogisch om die plaats vanaf daar al op de borden te zetten. Wellicht is Valencijn dan nuttiger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » di 31 jul 2018, 21:35

^^ Valenciennes is ook maar iets groter dan Maubeuge en iets verder weg. Misschien wat meer richtinggevend voor doelen als Douai en Lens die ook het snelste zijn over deze route.

Lille is alweer sneller over de A304, E420, R3 en E42.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » di 31 jul 2018, 22:19

De bekendheid van Hirson als grensplaats ligt meer aan de oude hoofdroute Parijs-Luik-Rijnland (ex-Route Imperiale 3) en minder in een rol van betekenis op een oost-west corridor. Uiteindelijk heeft ieder doel in deze regio flinke nadelen: relatief nabij maar te klein, een flink stuk groter maar ver weg en uiteindelijk ook niet zo groot. Maubeuge lijkt op grond van de schemas directeur dan maar benoemd als het doorgaand doel bij uitstek in het gat tussen de A2 en de A34, maar daarbij leeft het ook weer redelijk boven zijn stand. Tot op zekere hoogte is dat ook de reden waarom aan de Belgische kant van de grens zo hier en daar een doel als Parijs verschijnt.

Je zou kunnen volhouden dat de beste oplossing voor de geleiding in zulke lege streken een windrichting is. Niet voor niets is die oplossing opgekomen in de relatief leegte van het Amerikaanse binnenland. Of desnoods op zijn Brits regio's bewegwijzeren. Hoewel op de ex-N43 het departement Nord natuurlijk niet echt een doel kan zijn, want dat is zo verwarrend als het maar zijn kan.

En ja, de E44 in deze regio gaat nergens over. Hoewel er geloof ik wel plannen waren om deze in sterkere mate om te bouwen tot expresweg, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze er vooral gekomen is als verlegenheidsoplossing om de E44 over de Franse A29 enerzijds en de E44 over de route Luxembourg-Giessen anderzijds aan elkaar te breien. Mijn oplossing: dat westelijke deel hadden ze wel E46 kunnen maken en dat oostelijke deel E44 (of omgekeerd). Zowel het middelste gedeelte als de huidige E46-route Luik-Reims zijn niet E-waardig.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Kaaiman » wo 01 aug 2018, 7:17


Pino schreef:^^ Zo is het, en binnen het denkkader van de Y Ardennais (zoals de combinatie A34-A304 bekend staat) moet er in ieder geval vanuit het zuiden een noordoostelijk gelegen doel komen. Luik is dan misschien niet het meest voor de hand liggende doel voor oost-westverkeer, maar stond in deze regio al heel redelijk bewegwijzerd, en welk ander doel zou je gebruiken om de hoofdrichting Belgische Ardennen aan te geven? Doe dan maar die ene plaats waarvoor je technisch gezien beter de andere kant op was gereden.
Bastogne wellicht?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » wo 01 aug 2018, 7:43

Die E nummers zijn denk ik een relikwie uit het verleden toen de economie in de Ardennen nog floreerde door zware industrie. Wellicht zijn een aantal nummers toegekend om Europese fondsen te bereiken ter ondersteuning van de aanleg van het wegennet om de herstructurering te bevorderen. De snelwegen die in se Belgische Ardennen in de jaren '80 zijn aangelegd hebben die historie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie