[F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 aug 2018, 7:47

Kaaiman schreef: wo 01 aug 2018, 7:17
Pino schreef:^^ Zo is het, en binnen het denkkader van de Y Ardennais (zoals de combinatie A34-A304 bekend staat) moet er in ieder geval vanuit het zuiden een noordoostelijk gelegen doel komen. Luik is dan misschien niet het meest voor de hand liggende doel voor oost-westverkeer, maar stond in deze regio al heel redelijk bewegwijzerd, en welk ander doel zou je gebruiken om de hoofdrichting Belgische Ardennen aan te geven? Doe dan maar die ene plaats waarvoor je technisch gezien beter de andere kant op was gereden.
Bastogne wellicht?
Met slechts zo'n 15.000 inwoners zou Bastogne ruim boven zijn stand leven als het als bij Charleville-Mézières wordt aangegeven. Nee, dan is Luik bij gebrek aan beter toch wel de logische keuze.

Voor Arlon loopt de snelste route ook hier langs. Die stad is weliswaar groter dan Bastogne, maar minder richtinggevend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 11:28

Vinny schreef: wo 01 aug 2018, 7:43 Die E nummers zijn denk ik een relikwie uit het verleden toen de economie in de Ardennen nog floreerde door zware industrie. Wellicht zijn een aantal nummers toegekend om Europese fondsen te bereiken ter ondersteuning van de aanleg van het wegennet om de herstructurering te bevorderen. De snelwegen die in se Belgische Ardennen in de jaren '80 zijn aangelegd hebben die historie.
De E25 en E411 in de Ardennen zijn niet echt meer aangelegd met de industrie in het achterhoofd. Dat draaide meer om economische ontsluiting van dat gebied, ook met het oog op toerisme.

Bij het benoemen van een E-nummer op de verbinding naar de industrie in de Franse Ardennen vanuit de meest logische zeehaven (Le Havre en andere Normandische havens) kan ik me veel voorstellen, denkend vanuit een tijdgeest dat die industrieën nog bloeiden of dat overheden dachten dat wel te kunnen revitaliseren. Wat ik minder goed kan plaatsen is dat daar én een E44 én een E46 voor nodig is. Toen er nog geen A26 Cambrai-Reims en geen A34 liepen, was de E44 ook de logische achterlandroute (toen uiteraard nog niet over A29, maar parallel lopende RNs).

In bredere zin vind ik het wel apart dat er, vanuit de Franse Ardennen, vervolgens een E44 en E46 liggen die een beetje lijken te zijn gemodelleerd als verbindingen naar andere kolen- en staalbassins. Het is nou niet dat vervoersstromen van oudsher tussen die bassins lopen. Grondstoffen komen van zeehavens of uit mijnen in de regio, en na verwerking gaan ze terug naar zeehavens of naar andere industrieën die het halfproduct verder verwerken. Maar die liggen zelden in andere kolen- en staalbassins. Dus waarom een Sedan-Luik en een Sedan-Luxembourg? Het lijkt een denkfout op UNECE-burelen. Je ziet het trouwens ook wel in pleidooien die je soms ziet over snelwegen van het ene havengebied naar het andere. Er zijn genoeg rechtvaardigingen voor een Autoroute des Estuaires of een A4 Benelux-Klaaswaal, maar vrachtwagens snel van de ene haven in de andere krijgen is geen heel valide argument.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Peter » wo 01 aug 2018, 12:47

Wel als die havens ook overslaghavens zijn. Een container wordt dan in Rotterdam gelost (samen met nog 500 andere) maar in Antwerpen geladen op een schip dat de Schelde op vaart. Voor 1-6 containers loont het niet per schip naar Antwerpen te gaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 12:56

Dat die zes containers niet over water van Rotterdam naar Antwerpen zouden gaan, kan ik volgen. Maar met de containerlijnen van tegenwoordig zou er (doorgaans) weinig reden moeten zijn om die containers niet via de container-terminal van Antwerpen te laten lopen, die ook prima wordt bediend door de verschillende lijnen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » wo 01 aug 2018, 20:55

In ieder geval heeft de regio gewoon last van een algemene versukkeling. De intensiteiten rechtvaardigen zelfs geen autosnelweg in de Frans/Belgische grensstreek en ik betwijfel of ze dat ooit gaan doen. Wellicht is dat ook de oorzaak van slepende planvorming en de moeite die de wegbeheerders hebben met het vinden van logische bestemmingen en routenummers. Ik denk dat de conclusie is dat er geroeid moet worden met de riemen die er nu zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 21:58

Weet niet of je met het “algemene versukkeling” nu hebt over het departement Ardennes (omgeving A304) of het departement Aisne (het gat tussen A34 en A2). Voor beide geldt wel redelijk hetzelfde, al zijn de achtergronden van de versukkeling anders. En als je over planvorming spreekt, heeft de eerste nu eindelijk zijn hoofdroute, terwijl voor het gat tussen A2 en A34 volgens mij nog nooit iets voorzien is geweest.

Bedenk jezelf in algemenere zin dat iedere aanleg van een expresweg of een snelweg buiten concessie een kwestie van lange adem is. Dat is niet specifiek regio-gebonden. Het is ergens natuurlijk ook zo dat een verbinding die niet rendabel commercieel kan worden uitgebaat ook voor de verdeling van schaars overheidsgeld al snel achterin de rij staat. Zelfs een Bretagne, dat dankzij het Plan Routier Breton een sterkere aanspraak heeft op bijdragen van de centrale overheid dan andere regio’s, heeft decennia nodig totdat een corridor expresweg wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 22:04

Het is inmiddels wel een hoge uitzondering dat er nog een autoroute zonder concessie wordt aangelegd. Bijna alle verbeteringen aan tolvrije autoroutes worden met kruissubsidie van een concessie nabij gefinancierd, de investeringen van de Franse staat hebben inmiddels wel een triest dieptepunt bereikt, met vrijwel geen geld voor nieuwbouw, uitbreiding en zelfs onderhoud aan de tolvrije autoroutes is niet bepaald van hoog niveau.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 23:15

^^ Eens, al weet ik niet of onderhoud aan tolvrije snelwegen ooit wél goed is geweest. Ter verdediging van de Franse staat: men blijft langzaam maar zeker expreswegen aanleggen, zelfs op een niveau dat het verschil met een tolvrije snelweg nog maar heel klein is. Zoiets als de upgrade van het laatste stukje N83 in de A35, dat is op een gegeven moment meer verkiezingsstunt dan iets waar de automobilist heel veel voor koopt. De resterende N-stukken in de A34 doen ook alleen maar pijn omdat het geleiding bij Reims compliceert. Kortom, die budgetten moet je gezamenlijk beoordelen ipv alleen naar tolvrije snelwegen te kijken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 aug 2018, 23:44

Pino schreef: wo 01 aug 2018, 23:15De resterende N-stukken in de A34 doen ook alleen maar pijn omdat het geleiding bij Reims compliceert.
Mwa, het deel N51 tussen Pomacle en Rethel is (behalve de rondweg van Rethel) toch wel duidelijk substandaard, je kunt er zelfs langzaam verkeer tegenkomen. Het is weliswaar 2x2 ongelijkvloers, maar geen expressweg, zelfs geen geslotenverklaring. Je mag er dus zelfs fietsen...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » do 02 aug 2018, 9:06

Apart eigenlijk dat daar geen toegangsrestrictie geldt, want parallel aan het hele stuk loopt een erftoegangsweg. Nou goed, misschien hangt dat nog ergens in procedure of wacht men tot dit hele stuk geschikt is om autosnelweg te worden en heeft men geen zin in een procedure om er eerst een autoweg van te maken. Hoe dan ook, zolang de hoeveelheid langzaam verkeer laag blijft, heb ik niet zo'n moeite met het ontbreken van die geslotenverklaring. Uit Engeland en andere landen ben ik niet anders gewend. Het blijft apart dat we zonder blikken of blozen stukken bochtige Reichsautobahn zonder vluchtstrook accepteren (die doorgaans vrij druk zijn) en dan voor rustige, deels met vluchtstrook uitgevoerde en kaarsrechte RNs haarfijn weten uit te leggen waarom die geen A-status mag krijgen. Want er staan nog bomen langs de weg ook ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » za 04 aug 2018, 12:54

Ik begrijp de kwalificatie 'pijn doen' niet zo goed. Tussen Charleroi en Reims ligt in feite een bijzonder luxe uitgebouwde weg voor zowel de hoeveelheid verkeer als de positie in het netwerk. De enige 'pijn' die nu nog bestaat ligt in België waar het doorgaand verkeer onder Charleroi nog met een slecht uitgebouwde N5 te maken heeft.

En de onderinvestering van de Franse Staat is meer problematisch rondom Parijs. Het netwerk aan tolvrije snelwegen is in ronduit slechte staat en kan de verkeersvraag amper aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » za 04 aug 2018, 13:09

Vinny schreef: za 04 aug 2018, 12:54 Ik begrijp de kwalificatie 'pijn doen' niet zo goed. Tussen Charleroi en Reims ligt in feite een bijzonder luxe uitgebouwde weg voor zowel de hoeveelheid verkeer als de positie in het netwerk. De enige 'pijn' die nu nog bestaat ligt in België waar het doorgaand verkeer onder Charleroi nog met een slecht uitgebouwde N5 te maken heeft.
Helemaal eens. Aan Franse zijde is de uitbouw nu prima voor wat er rijdt. Pas als het een populaire vakantieroute wordt, kom je mogelijk op een punt dat het substandaard stuk bij Rethel een upgrade gaat verdienen. De 'pijn' waarover ik sprak zit hem in de bebording: doordat de eerste twee kilometer achter (de oude A4 door) Reims geen formele snelweg zijn, moet je vanuit het zuiden een TOTSO maken waar je ineens groene borden moet volgen zonder A34 erop. Dat mag logisch gevolg van de huidige uitbouw zijn, je verwacht het niet. Ik herhaal mijn voorspelling: binnen drie jaar de eerste ingezonden brief in De Kampioen over slechte Franse bewegwijzering met dit voorbeeld erin.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » za 04 aug 2018, 13:28

Vinny schreef: za 04 aug 2018, 12:54Tussen Charleroi en Reims ligt in feite een bijzonder luxe uitgebouwde weg voor zowel de hoeveelheid verkeer als de positie in het netwerk.
Ze moeten natuurlijk ergens beginnen. De N5 / A304 heeft veel potentie juist vanwege zijn ligging in het netwerk. Het is de kortste route tussen bijna alle grote Benelux-steden in het noorden en Reims, Dijon, Lyon en Marseille in het zuiden.

Als er van Charleroi tot de Franse grens ook helemaal een autosnelweg ligt zal deze route aanzienlijk meer benut gaan worden door doorgaand verkeer.

Ik dacht ook altijd dat de kwalificatie van "route tussen Rotterdam en Marseille" wat overdreven was, maar ik zie wel de potentie van deze route. Hij is iets korter en je vermijdt er geheel de drukke regio Luxemburg-Lorraine mee. En qua tol is het verschil met die route vrij klein (en goedkoper dan via Cambrai).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Ds79m » za 04 aug 2018, 13:33

^^ En het Franse deel van de route is ook heel lang echt heel rustig. Als je aansluitend vanaf Reims via Chalons/Troyes/Dijon/Dole/Bourg-en-Bresse verder rijdt, heb je tot dichtbij Lyon amper verkeer op de weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » za 04 aug 2018, 15:30

Vinny schreef: za 04 aug 2018, 12:54En de onderinvestering van de Franse Staat is meer problematisch rondom Parijs. Het netwerk aan tolvrije snelwegen is in ronduit slechte staat en kan de verkeersvraag amper aan.
Nou nou, het valt heus wel mee met de wegkwaliteit rond Parijs.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » za 04 aug 2018, 19:44

Chris schreef: za 04 aug 2018, 13:28 Ik dacht ook altijd dat de kwalificatie van "route tussen Rotterdam en Marseille" wat overdreven was, maar ik zie wel de potentie van deze route. Hij is iets korter en je vermijdt er geheel de drukke regio Luxemburg-Lorraine mee. En qua tol is het verschil met die route vrij klein (en goedkoper dan via Cambrai).
Zelfs naar Perpignan is het maar amper langer dan de route over de A75. Wel zo aantrekkelijk als je je daardoor Parijs kunt besparen (al krijg je er natuurlijk wel de drukkere A7 voor terug). Desalniettemin: het blijft in mijn optiek hoofdzakelijk een vakantieroute. Zoveel vrachtverkeer gaat niet van Nederland rechtstreeks die kant uit of terug. Je moet in die zin een beetje uitkijken met slogans als "directe route Rotterdam-Marseille", want je kunt heel veel lijntjes op de kaart trekken en daar mooie slogans voor verzinnen, maar de verkeersvraag is er vaak niet wanneer je niet de nodige grotere steden aandoet op de wat kortere afstand. Ik moet dan toch ook altijd denken aan de E42 die de perfecte verbinding Antwerpen/Luik-Frankfurt zou zijn, maar die zo door de leegte gaat dat hij nooit van de grond is gekomen.

Nou goed, deze verbinding ligt er nu vrij redelijk, en het is natuurlijk best wanneer er buiten de vakanties geen grote hoeveelheden lange-afstandsverkeer overheen gaan. Maar ik zie het daardoor somber in voor een heel veel verdere uitbouw dan het completeren van de Belgische N5, waarbij je dan maar moet hopen dat de plannen bij Charleroi nog voldoende worden aangepast om daar een 2x2-route over te houden. Vermoedelijk zullen ze op enig moment de resterende stukken N-weg nog wel tot A34 ombouwen, maar dat is dan eerder omdat de lokale politiek zich daar sterk voor maakt dan om die paar reisgolven per jaar beter te kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 04 aug 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » za 04 aug 2018, 19:52

Op de A31 zie je juist heel veel Nederlandse vrachtwagens rijden (op het toldeel). Als je van Dijon naar Toul rijdt zie je elke paar kilometer wel een Nederlandse vrachtwagen. Lyon is natuurlijk één van de belangrijkste landinwaarts gelegen logistieke centra van Frankrijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » za 04 aug 2018, 19:55

^^ Zeker, en ik zat ook nog te denken over de hoeveelheid fruit die naar Nederland komt vanuit regio's als Valencia/Murcia (of rijden die chauffeurs over Clermont of Bordeaux?). Maar elke paar kilometer een Nederlandse vrachtwagen tegenkomen brengt nog steeds geen enorme intensiteiten waarop je snelwegen (uit)bouwt.

Vraag op zichzelf: voor vrachtwagenchauffeurs wordt het kostenverschil 30 euro voor de tol, plus het missen van een tankstop in Luxemburg. Zal men dat ervoor over hebben? De snelheidsbeperkingen op het tolvrije deel van de A31 doen vrachtwagenchauffeurs natuurlijk niets. In de middagspits niet drie kwartier verliezen door files vermoedelijk wel wat...
Laatst gewijzigd door Pino op zo 12 aug 2018, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » zo 05 aug 2018, 21:41

Pino schreef: za 04 aug 2018, 13:09
Vinny schreef: za 04 aug 2018, 12:54 Ik begrijp de kwalificatie 'pijn doen' niet zo goed. Tussen Charleroi en Reims ligt in feite een bijzonder luxe uitgebouwde weg voor zowel de hoeveelheid verkeer als de positie in het netwerk. De enige 'pijn' die nu nog bestaat ligt in België waar het doorgaand verkeer onder Charleroi nog met een slecht uitgebouwde N5 te maken heeft.
Helemaal eens. Aan Franse zijde is de uitbouw nu prima voor wat er rijdt. Pas als het een populaire vakantieroute wordt, kom je mogelijk op een punt dat het substandaard stuk bij Rethel een upgrade gaat verdienen. De 'pijn' waarover ik sprak zit hem in de bebording: doordat de eerste twee kilometer achter (de oude A4 door) Reims geen formele snelweg zijn, moet je vanuit het zuiden een TOTSO maken waar je ineens groene borden moet volgen zonder A34 erop. Dat mag logisch gevolg van de huidige uitbouw zijn, je verwacht het niet. Ik herhaal mijn voorspelling: binnen drie jaar de eerste ingezonden brief in De Kampioen over slechte Franse bewegwijzering met dit voorbeeld erin.
Misschien is dat een kwestie van gewenning. Er zijn wel vaker onderbrekingen in Frankrijk van autosnelwegen waarbij het verkeer een tijdje groene (en vroeger zelfs witte) wegwijzers moest volgen. De laatste jaren zie je een tendens om steeds meer het snelwegsymbooltje en of het routenummer indirect te vermelden. Bij Reims is het probleem natuurlijk ook dat er wat geklust is aan het wegennet zonder dat de bewegwijzering verbeterd is. Wellicht komt dat nog als straks de hele A 34 bestaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 aug 2018, 22:38

^^ Dat is niet iets van de laatste jaren. Snelwegsymbooltjes of wit-op-blauwe A-nummers voor doorgaand verkeer op groene borden zijn toch al een hele tijd gemeengoed in Frankrijk. Twee oude voorbeelden van Streetview (die er toen vermoedelijk ook al geruime tijd stonden):

In 2008 bij Lille: https://www.google.nl/maps/@50.6490111, ... 312!8i6656

In 2008 bij Parijs: https://www.google.nl/maps/@48.7514438, ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » ma 06 aug 2018, 6:17

Die snelwegsymbooltjes op groene panelen bestaan bij mijn weten al sinds de invoering van de moderne stijl Franse borden in 1982. Maar volgens mij is hun betekenis dat je naar dat doel over een tolsnelweg wordt geleid, dus dat werkt dan niet als verwijzing naar de A34. De (pas veel later ingevoerde) nummerschildjes in de groene vlakken werken dan beter. Maar goed, de wens de eerste kilometers A34 snel uit te bouwen zal de aanleiding zijn dat hier niets vervangen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 aug 2018, 7:11

Pino schreef: ma 06 aug 2018, 6:17De (pas veel later ingevoerde) nummerschildjes in de groene vlakken werken dan beter.
En die worden ook wel gebruikt bij niet-tolwegen: https://www.google.nl/maps/@51.0061402, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » ma 06 aug 2018, 7:52

Die snelwegsymbooltjes op groene panelen bestaan bij mijn weten al sinds de invoering van de moderne stijl Franse borden in 1982.
Klopt, alleen ik beweer dat ze lang niet altijd nauwgezet werden toegepast waar de situatie dat rechtvaardigt zou hebben. Het is nu een stuk beter, alleen bij Reims lijken de oude borden gerecycleerd te zijn. Jammer, want de wegbeheerder had dat makkelijk kunnen aanpassen, want er zijn wel een paar doelen aangepast. Wellicht hebben ze slechts wat panelen vervangen en niet het hele bord.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Ernie » ma 06 aug 2018, 9:42

Ik denk erover deze route eens te proberen als we in September richting Spanje (Costa Brava) rijden. Vertrekpunt is dan Leuven en door de N25 richting Nijvel te nemen ontlopen we ook meteen mooi Brussel.

Jammer dat er geen vlotte doorsteek is A26-Bourges/Clermont Ferrand, dat zou de ideale vakantie route zijn, geen Rhone-dal of Parijs.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 aug 2018, 9:57

^^ je zou vanaf Troyes ook een stukje terug kunnen steken naar de A77 en dan via de N7 en N79 naar de A71.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » ma 06 aug 2018, 10:16

Dat zijn wel de extra kilometers van de route langs Sens, maar nog steeds het stuk secundair over de N7/N79. Beetje van de regen in de drup. Hoe dan ook, plannen om de 'Grand Contournement de Paris' te completeren sluimeren nog steeds wel rond, in de vorm van een A26 die zou worden verlengd tot aan Bourges. Misschien krijgen die nog iets van een stimulans doordat dit nu feitelijk het enige gat is in een rechte lijn Brussel-Clermont-Beziers, maar het gat is niet gering. Onvermijdelijk een project van de lange adem.
Vinny schreef: ma 06 aug 2018, 7:52Ik beweer dat ze lang niet altijd nauwgezet werden toegepast waar de situatie dat gerechtvaardigd zou hebben.
Absoluut. Men zit vaker te prutsen met groene en blauwe borden in de context van een uitbouw tot autosnelweg. Op de A86 bijvoorbeeld zie je nog steeds vrij veel groen, op de A630 bij Bordeaux ook. Belangrijkste verschil voor de weggebruiker is dat transitverkeer daar alleen maar rechtdoor hoeft te rijden. Daar kun je de kleurenfout c.q. de tijdelijke wissel van blauw naar groen wanneer je verwachtte op een snelweg te blijven net wat beter aan dan waar je bij een knooppunt verwacht af te slaan naar een snelweg. Dat geldt trouwens op dezelfde manier voor de wijze waarop je vroeger van blauw naar groen (of in het verleden zelfs wit) moest voor gaten in de snelweg. Dat sloot aan bij je verwachtingspatroon.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 aug 2018, 11:31

Pino schreef: ma 06 aug 2018, 10:16Op de A86 bijvoorbeeld zie je nog steeds vrij veel groen, op de A630 bij Bordeaux ook.
Op de A86 zijn nog twee delen aan de zuidkant die formeel Voie Expresse zijn, de N186 langs Rungis en Thiais (voor doorgaand verkeer van Lille/Metz naar Lyon/Bordeaux/Nantes; en de N385 bij Châtenay-Malabry (van minder doorgaand belang). Daar staat dus groene bewegwijzering, ook al verandert er aan de weg fysiek weinig; veel delen die wel A86 genoemd worden zijn net zo substandaard...

De A630 is een geval apart. Die heeft overal groene bewegwijzering en het nummer A630 ontbreekt op de meeste plekken. De E-nummers staan er wel, plus "Rocade" in een rood schildje.
Belangrijkste verschil voor de weggebruiker is dat transitverkeer daar alleen maar rechtdoor hoeft te rijden.
Doorgaand verkeer vanaf Parijs naar Bayonne/San Sebastián moet wel afslaan komende vanaf de A10. De N230 langs de oostkant is stukken beter dan de A630 langs de westkant en is behoudens bij incidenten ook de op de kantelwalsborden bewegwijzerde route. Of Bayonne en Bassin d'Arcachon richtinggevend genoeg zijn voor verkeer naar Spanje, daar kun je over twijfelen: https://www.google.nl/maps/@44.8873404, ... 312!8i6656

Maar al met al is wel duidelijk dat doorgaand verkeer geacht wordt hier af te slaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » ma 06 aug 2018, 12:46

Coen Tunnel schreef: ma 06 aug 2018, 11:31Op de A86 zijn nog twee delen aan de zuidkant die formeel Voie Expresse zijn, de N186 langs Rungis en Thiais (voor doorgaand verkeer van Lille/Metz naar Lyon/Bordeaux/Nantes; en de N385 bij Châtenay-Malabry (van minder doorgaand belang). Daar staat dus groene bewegwijzering, ook al verandert er aan de weg fysiek weinig.
Aan de zuidkant van de Duplextunnel staat ook ineens groene bewegwijzering (het groene bord voor rechtdoor is logisch; dat voor rechtsaf niet). Ik dacht nog een paar plaatsen met onjuiste groene bewegwijzering, maar houd me ten goede.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 aug 2018, 13:09

^^ Verhip, je hebt gelijk. Bij het knooppunt van de A13 met de Duplextunnel staat het eveneens: https://www.google.com/maps/@48.8321841 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » ma 06 aug 2018, 21:26

Het zou kunnen dat daar groene bewegwijzering staat omdat er een geslotenverklaring voor zwaar verkeer geldt, wat wellicht met blauwe bewegwijzering de illusie kan hebben door de tunnel te kunnen rijden. Maar dit is slechts een mogelijke verklaring voor de keuze van de wegbeheerder om geen geheel blauwe borden te gebruiken. Op zich moet de aanduiding (wel in het blauw) "péage" plus de bestemmingen plus het routenummer genoeg informatie kunnen bieden. Ik vind het desalniettemin een vreemde keuze, had liever gezien dat er een blauw bord was met dus de hoogtebeperking en het verbod voor vervoer van gevaarlijke stoffen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie