[F][A304] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 14:24

RSK schreef:Toen de E411 net was afgerond, was het devies aan mijn ouders ook om bij Brussel te checken of je Luxemburg kon halen. Nu zijn tegenwoordig de actieradius en het aantal tankstations wel verbeterd, maar het komt dus vaker voor dat men wacht met voorzieningen tot er daadwerkelijk vraag is.
Zeker. Hier een stukje over de totstandkoming van de aire bij Wanlin, die kennelijk in 1992 geopend is, een jaar na het brugrestaurant bij Arlon/Hondelange. Au départ, sur l'E 411, il n'existait qu'une aire provisoire et limitée, mise en place à Tellin.
Km357 schreef:Anderszijds in tijden waar auto's zulke grote tanks hebben dat sommigen 1000km en meer doen, dien je je af te vragen of er nog écht om de 40-50km een verzorgingsplaats moet zijn.
Wacht maar, met de electronische auto's gaat de actieradius weer omlaag, dus meer behoefte aan tank/oplaadstations. Los daarvan gaat het denk ik minder om de actieradius, maar meer om het gemak c.q. de zekerheid dat je altijd binnen een minuut of 20 à 30 wel de mogelijkheid hebt om te tanken, zodat je niet enorm vooruit hoeft te plannen en gewoon kunt wachten tot het moment dat je meter een beetje aan de lage kant raakt. Of je honger begint te krijgen. Of je overduidelijk behoefte begint te krijgen aan een pauze.

Zeker sinds er bij mij een kleine achterin zit, ben ik het gemak van regelmatige verzorgingsplaatsen wel weer meer gaan waarderen. Een simpele parkeerplaats is vaak niet je dat, dus ik kijk toch al gauw naar de wat uitgebreidere aires omdat ik dan weet wat ik krijg. Snel van de auto ergens binnen, gemakkelijk kunnen verschonen, dat soort werk. Langere stukken zonder zulke verzorgingsplaatsen, zoals in de Franse A35 tussen Lauterbourg en Zwitserland waarin je maar één echte verzorgingsplaats hebt, kan ik best aan, maar dan zit je toch alweer wat meer te plannen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 18 okt 2017, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Lekkere Kwal » wo 18 okt 2017, 14:37

Pino schreef:Los daarvan gaat het denk ik minder om de actieradius, maar meer om het gemak c.q. de zekerheid dat je altijd binnen een minuut of 20 à 30 wel de mogelijkheid hebt om te tanken, zodat je niet enorm vooruit hoeft te plannen en gewoon kunt wachten tot het moment dat je meter een beetje aan de lage kant raakt. Of je honger begint te krijgen. Of je overduidelijk behoefte beginnen te krijgen aan een pauze.
Tanken, eten, pauzeren kan ook gewoon in een willekeurig dorpje langs de snelweg en is vaak een stuk goedkoper (zeker bij een centre commercial). Eten is 's nachts wat moeilijker maar ik neem ook aan dat je zelf wat eten meeneemt in plaats van overgeleverd te zijn aan wat er lokaal aan horeca is ingericht. Tanken kan je ook bij elke stop doen, dan hoef je niet op je meter te kijken en loop je ook geen risico op een schaarste aan pompstations.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 14:45

^^ Heb ik vaak genoeg gedaan. Maar zeker op lange ritten is de gemaksfactor van een verzorgingsplaats direct langs de snelweg me vaak ook wel wat waard. En als gezegd, met een kleine achterin kies ik nog iets sneller voor gemak. Veel gezinnen op vakantie doen het niet anders, volgens mij. Iedere weggebruiker zijn eigen afweging voor zijn rit van het moment, kunnen we wel zeggen. Maar daarom is ook de observatie terecht dat je geen (fijn ingerichte) aires de service moet verwachten, wanneer de aantallen gebruikers niet groot genoeg zijn.

De terughoudendheid hier in Wallonië is niet anders dan het ontbreken van echte services langs Spaanse autovia's door dunbevolkt gebied (soms een tankstation dichtbij een afrit, soms moet je een paar kilometer van de weg af, een dorpje in) en het almaar niet gevuld krijgen van de plaatsen die men langs de Duitse A20 heeft gereserveerd voor Rasthöfe. Of, om maar dichter bij huis te blijven, waarom je langs veel Nederlandse snelwegen ook geen wegrestaurants tegenkomt. De enige wegen waar je structureel vanaf opening services krijgt, zijn vermoedelijk langere tolwegen, waar ze onderdeel zijn van het serviceniveau waartoe de concessionair zich verplicht. Ook in Nederland en Vlaanderen zijn veel bemande verzorgingsplaatsen pas ruim na opening van de bewuste snelweg geopend, en op CBRD stond laatst nog een mooi verhaal van hoe het er in Groot-Brittannië aan toeging met ruimtereserveringen waar nooit een verzorgingsplaats is neergelegd. Hoewel ik geen gegevens heb over Franse tolvrije autosnelwegen als de A304: volgens mij is het daar ook nooit anders gelopen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 18 okt 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2017, 15:25

Pino schreef:Heb je daar geen zin in, dan moet je doorrijden tot/vanaf de Aire de Woinic aan de A34. Dat laatste wordt toch een gat van 150 kilometer dan ...
Een soortgelijk gat (ca. 134 km) is er ook op de E25 tussen Sprimont in België en Capellen in Luxemburg. Daar is toch ook nog het nodige doorgaand verkeer.
Pino schreef:Langere stukken zonder aire, zoals in de Franse A35 tussen Lauterbourg en Zwitserland waarin je maar één echte verzorgingsplaats hebt, kan ik best aan, maar dan zit je toch alweer wat meer te plannen.
Mwa, je hebt behalve Haut-Koenigsbourg ook nog Aire d'Ostwald bij Straatsburg, maar die is alleen overdag open. Een stuk kleiner dan Haut-Koenigsbourg, maar vergelijkbaar met wat je langs rustige Franse tolwegen treft. Haut-Koenigsbourg is ook gewoon best groot. Maar al met al vind ik het op de Franse A35 nog niet heel schokkend, mits je het weet en er rekening mee houdt dat er tussen Pfälzer Weinstraße en Ostwald, en tussen Haut-Koenigsbourg en Pratteln niks zit.

De andere kant op zit er ook nog bij Battenheim een aire, maar alleen in die richting.
Lekkere Kwal schreef:
Pino schreef:Los daarvan gaat het denk ik minder om de actieradius, maar meer om het gemak c.q. de zekerheid dat je altijd binnen een minuut of 20 à 30 wel de mogelijkheid hebt om te tanken, zodat je niet enorm vooruit hoeft te plannen en gewoon kunt wachten tot het moment dat je meter een beetje aan de lage kant raakt. Of je honger begint te krijgen. Of je overduidelijk behoefte beginnen te krijgen aan een pauze.
Tanken, eten, pauzeren kan ook gewoon in een willekeurig dorpje langs de snelweg en is vaak een stuk goedkoper (zeker bij een centre commercial).
Dan kom je dus weer op de factor gemak die Pino noemt. Ik ga liever ook niet de snelweg af op een lange rit, zeker bij die grote Centre Commercials kost het toch aanzienlijk meer tijd. En zeker op een tolweg heb ik er niet zoveel zin in om tijdens de reis de tolweg te verlaten. Uiteraard kunnen anderen daar anders over denken, maar de factor gemak speelt voor mij wel mee.
Eten is 's nachts wat moeilijker maar ik neem ook aan dat je zelf wat eten meeneemt in plaats van overgeleverd te zijn aan wat er lokaal aan horeca is ingericht.
Op nachtelijke ritten neem ik altijd wel mee. Desalniettemin probeer ik bij mijn routes wel rekening te houden met de aanwezigheid van geopende voorzieningen 's nachts. Zeker in landen zonder onbemande tankstations als Spanje is het iets om rekening mee te houden als je door dunbevolkt gebied rijdt. Ja, in bijna elke middelgrote provinciestad is er wel een Repsol die 24/24 open is, maar lang niet altijd in de buurt van de snelweg. Ik maak voor dat soort ritten doorgaans een lijstje met tankstations met behulp van de website van Repsol, gewoon 'voor het geval dat'.
Pino schreef:Of, om maar dichter bij huis te blijven, waarom je langs veel Nederlandse snelwegen ook geen wegrestaurants tegenkomt.
We hebben in Nederland op zich wel veel Van der Valk's en AC's in de nabijheid van afritten. En dat nog afgezien van de fastfood-restaurants zoals McDonald's en op enkele plekken inmiddels ook Burger King, KFC en Subway. De afstanden in Nederland zijn misschien wat aan de korte kant, aan de andere kant denk ik dat formules zoals ze die in Duitsland door het hele land hebben, met een zelfbedieningsrestaurant met beperkt assortiment zoals Serways of Gusticus, in Nederland wel zouden kunnen werken - mits het door het hele land wordt uitgevoerd. Op de plekken waar restaurants direct aan de snelwegen zitten loopt het vaak wel goed. Van der Valk en AC hebben ook enkele snelweglocaties, Goudreinet en Hajé zijn twee kleinere ketens die op locaties langs of bij de snelweg zijn gefocust, en Routiers heeft ook nog enkele wegrestaurants aan of vlakbij de snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » wo 18 okt 2017, 15:29

De intervals van de tankstations hebben ook niet zozeer met actieradius te maken, maar vooral gemak en ook om te voorkomen dat het eerstvolgende tankstation meteen overbelast raakt doordat een groot aandeel van het verkeer er wil gaan tanken of pauze houden. Daar komt in grotere landen nog bij dat er meer verkeer is dat überhaupt gaat stoppen tijdens een autorit. In Frankrijk zijn de aires rond lunchtijd behoorlijk vol, ook buiten het hoogseizoen. Dat komt omdat er langere afstanden worden afgelegd dan in Nederland (of België).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door paolie » wo 18 okt 2017, 15:36

AC is inmiddels vrijwel overal in Nederland LaPlace geworden. Of dat in België ook gaat gebeuren weet ik niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 16:04

Coen Tunnel schreef:je hebt behalve Haut-Koenigsbourg ook nog Aire d'Ostwald bij Straatsburg, maar die is alleen overdag open. Een stuk kleiner dan Haut-Koenigsbourg, maar vergelijkbaar met wat je langs rustige Franse tolwegen treft. Haut-Koenigsbourg is ook gewoon best groot. Maar al met al vind ik het op de Franse A35 nog niet heel schokkend, mits je het weet en er rekening mee houdt dat er tussen Pfälzer Weinstraße en Ostwald, en tussen Haut-Koenigsbourg en Pratteln niks zit. De andere kant op zit er ook nog bij Battenheim een aire, maar alleen in die richting.
Het draait uiteindelijk om planning inderdaad, c.q. weten wanneer je wat krijgt, en dan kom je uit op mijn eerdere opmerking dat niet hoeven nadenken over waar je kunt stoppen altijd nog ietsje fijner is. Maar allemaal bepaald niet onoverkomelijk. Tenten als Ostwald en Battenheim zijn tankstations met een klein cafeteria achterin, zoals je ze ook nog wel tegenkomt langs sommige RN-expreswegen. Niet het fijne soort stop dat echt van alle gemakken voor de doorgaande reiziger met kind is voorzien, maar in voorkomend geval uiteraard bruikbaar.
We hebben in Nederland op zich wel veel Van der Valk's en AC's in de nabijheid van afritten. En dat nog afgezien van de fastfood-restaurants zoals McDonald's en op enkele plekken inmiddels ook Burger King, KFC en Subway. De afstanden in Nederland zijn misschien wat aan de korte kant, aan de andere kant denk ik dat formules zoals ze die in Duitsland door het hele land hebben, met een zelfbedieningsrestaurant met beperkt assortiment zoals Serways of Gusticus, in Nederland wel zouden kunnen werken - mits het door het hele land wordt uitgevoerd. Op de plekken waar restaurants direct aan de snelwegen zitten loopt het vaak wel goed. Van der Valk en AC hebben ook enkele snelweglocaties, Goudreinet en Hajé zijn twee kleinere ketens die op locaties langs of bij de snelweg zijn gefocust, en Routiers heeft ook nog enkele wegrestaurants aan of vlakbij de snelweg.
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd (hier). De dichtheid van het netwerk aan klassieke wegrestaurants van het slag Valk / AC / La Place op verzorgingsplaatsen of op afritten aangegeven vanaf de snelweg is in Nederland lager dan elders in West-Europa. Zie dat nog niet veranderen, maar het is goed zo. Het Duitse assortiment dat je noemt zou in Nederland vast kunnen werken, maar volgens mij verschilt het niet heel sterk van de La Place-benadering. Die benadering heeft de toekomst (in Nederland, Duitsland en daarbuiten), maar ik geloof niet dat hij zelfstandig ruimte creëert voor heel veel meer dan er nu ligt. Het blijft allemaal afhankelijk van de drukte, liefst in de vorm van lange-afstandsverkeer, wat je nog kunt aanbieden. Laten we het voor de route Charleroi-Reims afwachten - of het nu aan de Franse of de Waalse kant gaat gebeuren!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 okt 2017, 17:21

Pino schreef:Tenten als Ostwald en Battenheim zijn tankstations met een klein cafeteria achterin, zoals je ze ook nog wel tegenkomt langs sommige RN-expreswegen. Niet het fijne soort stop dat echt van alle gemakken voor de doorgaande reiziger met kind is voorzien, maar in voorkomend geval uiteraard bruikbaar.
Tja. Op een trip naar Normandië kom je ook op een tolweg als de A29 eigenlijk weinig anders tegen dan aires van zulk formaat. Qua voorzieningen een heel stuk beperkter dan de grote aires langs de A1, A6, A7 of A10.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door paolie » wo 18 okt 2017, 17:29

Km357 schreef:Village étape kan je op zich overal hebben, maar kan enkel volgens de wet op tolvrije autoroutes aangegeven worden, zogezegd om niet de concurrentie aan te gaan met de verzorgplaatsen die uitgebaat worden door concessiehouders.

Anderszijds in tijden waar auto's zulke grote tanks hebben dat sommigen 1000km en meer doen, dien je je af te vragen of er nog écht om de 40-50km een verzorgingsplaats moet zijn.
Het gekke van de Villages étapes is dat er heel veel voorzieningen aanwezig kunnen zijn, die ook allemaal keurig met een pictogram worden aangegeven (zie hier: http://www.village-etape.fr/les-services/ ), maar dat er nu juist niet aangegeven wordt of je er wel of niet kan tanken, hetgeen ik eerlijk gezegd erg vreemd vind, want dat lijkt mij toch zeker op trajecten met weinig verzorgingsplaatsen een essentiële voorziening.

Overigens ben ik het volledig met Pino eens: het wel of niet hebben van (kleine) kinderen op de achterbank maakt een wereld van verschil in gebruik en waardering van verzorgingsplaatsen, bij voorkeur met ruim restauarant (met zitplaatsen!) en kinderspeelvoorzieningen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 17:36

^^ En dat terwijl ik er als klein kind zelf bijna nooit kwam! Wij stopten eerder op rustige simpele parkeerplaatsen waar we even konden de benen konden strekken en waarbij er dan wat eten en drinken uit een rugzak kwam. Ik denk dat het samenhangt met de manier waarop bemande verzorgingsplaatsen sinds de jaren '80 zijn veranderd.
Coen Tunnel schreef:Op een trip naar Normandië kom je ook op een tolweg als de A29 eigenlijk weinig anders tegen dan aires van zulk formaat. Qua voorzieningen een heel stuk beperkter dan de grote aires langs de A1, A6, A7 of A10.
Onvermijdelijk bij dat soort intensiteiten, en zo zie je mooi de lijn tussen de grote Franse aires naar Spaanse meseta of village étape. Nu ken ik de routes naar Normandië niet heel goed, maar wat volgens mij nog wel eens gebeurt op dit soort 'secundaire snelwegen' is dat je een aantal kleine aires hebt zoals je omschrijft, maar dan af en toe één grote mooie. Nog niet zo groot als wat je langs een A6 tegenkomt, maar wel van alle gemakken voorzien. En als het even kan, probeer ik er dan eentje van dat soort te pakken en daar bereid ik mijn rit dan ook op voor. Haut Koenigsbourg past in dat rijtje, denk verder aan Bolleville langs de A29, Baie de la Somme langs de A16 en (krampachtige poging om on-topic te blijven) Woinic langs de route Charleroi-Reims.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door paolie » wo 18 okt 2017, 17:46

Pino schreef:^^ En dat terwijl ik er als klein kind zelf bijna nooit kwam! Hangt wellicht samen met het feit dat tegenover de jaren '80 een grote slag is gemaakt in de kindvriendelijkheid van verzorgingsplaatsen.
Wij deden nog aan ouderwets hardcore bermtoerisme. Tafelkleedje op picnictafeltje direct langs de N89, thermoskan koffie en zefgesmeerde broodjes erbij, plassen in de bosjes en 's avonds handen opwarmen aan een verse zak friet van de friterie ;)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Km357 » wo 18 okt 2017, 19:25

paolie schreef:
Km357 schreef:Village étape kan je op zich overal hebben, maar kan enkel volgens de wet op tolvrije autoroutes aangegeven worden, zogezegd om niet de concurrentie aan te gaan met de verzorgplaatsen die uitgebaat worden door concessiehouders.

Anderszijds in tijden waar auto's zulke grote tanks hebben dat sommigen 1000km en meer doen, dien je je af te vragen of er nog écht om de 40-50km een verzorgingsplaats moet zijn.
Het gekke van de Villages étapes is dat er heel veel voorzieningen aanwezig kunnen zijn, die ook allemaal keurig met een pictogram worden aangegeven (zie hier: http://www.village-etape.fr/les-services/ ), maar dat er nu juist niet aangegeven wordt of je er wel of niet kan tanken, hetgeen ik eerlijk gezegd erg vreemd vind, want dat lijkt mij toch zeker op trajecten met weinig verzorgingsplaatsen een essentiële voorziening.

Overigens ben ik het volledig met Pino eens: het wel of niet hebben van (kleine) kinderen op de achterbank maakt een wereld van verschil in gebruik en waardering van verzorgingsplaatsen, bij voorkeur met ruim restauarant (met zitplaatsen!) en kinderspeelvoorzieningen.
Juist is me ook al opgevallen en ik heb er ook geen veklaring voor.

Over kleine kinderen, de mijne is ondertussen 7, maar ik rij lange trajecten 's nachts...ze slaapt dan toch op de achterbank in haar zitje en dat rijdt best goed door.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » wo 18 okt 2017, 20:17

De verwijzing naar de "village étappe" zal er ongetwijfeld ook staan om de lokale ondernemers gerust te stellen. Zeker langs voormalige nationale wegen in Frankrijk waren er wel dorpen die leefden van het passerende verkeer. Automobilisten die veel tijd kwijt zijn door een dorpspassage zullen geneigd zijn om even helemaal te stoppen voor een kop koffie, een lunch of zelfs een overnachting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Km357 » wo 18 okt 2017, 20:20

Het schijnt dat het project écht wel werkt ja, de ville étapes langs de A20 en A75 merken allemaal een omzetverhoging sinds de borden er staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » wo 18 okt 2017, 21:05

Vinny schreef:De verwijzing naar de "village étappe" zal er ongetwijfeld ook staan om de lokale ondernemers gerust te stellen. Zeker langs voormalige nationale wegen in Frankrijk waren er wel dorpen die leefden van het passerende verkeer.
Het initiatief komt uit de verlaten regio langs de N20, waar de dorpen inderdaad het nodige passerende verkeer dreigden kwijt te raken door aanleg van de A20. En het thema is absoluut niet alleen iets voor de dunbevolkte regio's van Frankrijk. Bij iedere bypass die ze openen in dunnerbevolkte delen van Groot-Brittannië komt ook altijd weer de vraag of "what about us" en eindigt men vaak met een bypass-bord in de hoop dat er nog wel eens iemand afslaat. Idem dito bij de upgrades van de grote highways in Australië, terwijl het in de VS altijd een rol heette te spelen bij het ontbreken van services langs de snelweg en het in plaats daarvan bewegwijzeren welke services je via de afrit bereikt. Bruine toeristische borden kort voor afritten in Duitsland en Engeland, verwijzend naar relatief onbeduidende bezienswaardigheden, zijn natuurlijk ook niets anders dan een poging om voorbijgereden dorpjes nog een zetje te geven. In tegenstelling tot dat bewegwijzering, is village étape echter geen gratis geruststelling voor zielige plaatselijke ondernemers. Je moet het als dorp echt aanvragen en niet alleen minimaal bepaalde diensten aanbieden, maar dat ook met minimale kwaliteit en openingstijden. De plaatselijke middenstand moet er in die zin echt voor gaan. Maar het blijkt te werken; na Frankrijk is het idee ook ingevoerd in Québec.

Voornaamste nadeel van het systeem vind ik dat sommige plaatsen toch wel vrij ruim van de snelweg af liggen. Ik zou toch wel hopen om met een minuut of vijf van de afrit mijn auto te hebben geparkeerd. Dat werkt lang niet altijd (hoe zie je aan dit bord dat je nog tien kilometer moet rijden?), en dat verwatert het 'merk' ook wel een beetje.

Wat betreft tankstations: die horen niet bij het minimum-aanbod van een village etape, dus dat is vast ook de reden dat ze niet staan aangegeven. Wel apart inderdaad. Omdat het om plaatsen van minder dan 5000 inwoners moet gaan, is het misschien niet voor ieder dorp haalbaar om een tankstation te hebben.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door paolie » do 19 okt 2017, 9:10

Pino schreef:Wat betreft tankstations: die horen niet bij het minimum-aanbod van een village etape, dus dat is vast ook de reden dat ze niet staan aangegeven. Wel apart inderdaad. Omdat het om plaatsen van minder dan 5000 inwoners moet gaan, is het misschien niet voor ieder dorp haalbaar om een tankstation te hebben.
Dat het niet bij het minimumaanbod hoort, dat begrijp ik wel, maar waarom niet gewoon aangeven als het aanwezig is? Dat verleidt toch alleen maar meer potentiële klanten?
Overigens is het wel een minimumeis dat een Villgae étape op maximaal 5 km/5 min van de hoofdweg ligt. Jouw voorbeeld van 10 km is denk ik een uitzonderingsgeval.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » do 19 okt 2017, 14:06

^^ Het wijkt in ieder geval af van het criterium. Launois-sur-Vence ligt dichterbij het tracé van de voormalige N51. Wellicht hangt het daarmee samen, mede omdat de A34 er nog niet superlang ligt in deze streek. Het valt niet uit te sluiten dat Launois-sur-Vence een van de eerste villages étape was en de status al had geregeld ten tijde van de opening van de A34 verder buiten het dorp.

Maar goed, je hebt er nog een paar die buiten het criterium vallen. De grote meerderheid haalt die vijf minuten wel, al is het eerder na vijf minuten in het dorp zijn - niet noodzakelijkerwijs na vijf minuten uit je auto stappen.

Nog over het niet aangeven van tankstations: de villages zitten langs snelwegen en expreswegen die geen uitgebreide services hebben, maar nu nog net wel tankstations. En net zoals men in de buurt van tolwegen geen villages etape wil die zouden concurreren met de services die de tolmaatschappijen langs hun wegen exploiteren, wil de staat als verpachter van die tankstations mogelijk niet dat er concurrentie bewegwijzerd staat voor de tankstations die ze voor een lieve som verpachten langs het tolvrije A- en expreswegennet. Het is maar een gedachte. Ik denk overigens niet dat een tankstation voor mij een zelfstandige reden zou zijn om eens even een paar kilometer van de snelweg weg te rijden. Maar als ik dan eenmaal toch afsla voor een pauze, is de kans natuurlijk best aanzienlijk dat ik een pomp tegenkom met lagere prijzen dan langs de snelweg en dat ik die (als mijn tank maar leeg genoeg is) ga gebruiken. In die zin werken de borden zonder tank-symbool toch in het nadeel van de pompstations langs de snelweg...
Laatst gewijzigd door Pino op do 19 okt 2017, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Vinny » do 19 okt 2017, 19:57

Vermoedelijk is het een richtlijn, geen keihard criterium.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door verfmeer95 » vr 20 okt 2017, 13:58

vynkce schreef:Enkele recente foto's:

Afbeelding
Het verbaast me dat hier Brussel al vermeld staat. Betekent dat dat de bewegwijzering op het knooppunt A4xA34 aangepast gaat worden en vermelding van Brussel op de A4 en de A26 gaat verdwijnen?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Snelwegenkenner » vr 20 okt 2017, 14:19

Brussel is daar onzinnig omdat je eerst nog langs Charleroi gaat, daarnaast is die route (nog steeds) minder goed uitgebouwd. Verkeer naar Brussel gaat beter via Cambrai.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » vr 20 okt 2017, 14:29

Zo raar vind ik Brussel daar niet. Misschien is het bij Reims beter via de A26-A2 te bewegwijzeren, maar bij Rocroi, praktisch aan de Belgische grens, is het niet raar om een stad van 1 miljoen+ inwoners op een dergelijke afstand te bewegwijzeren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » vr 20 okt 2017, 14:30

^^ Precies. Wanneer de Belgische N5 compleet is uitgebouwd, kan de bewegwijzering bij Reims wel op de schop, maar zover is het nog niet. In de huidige constellatie is het vanaf Charleville-Mézières echter wel een relevant doel, dus terecht vermeld.

EDIT: volgens http://autorout.free.fr/2_Pdf/3_Est/A34.pdf zal Bruxelles bij opening van de A304 voor het eerst worden vermeld op de aansluiting met de A34.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 20 okt 2017, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door RSK » vr 20 okt 2017, 15:13

Tot dusver begon de vermelding bij de grensovergang, als ik het wel heb.

https://www.google.nl/maps/@49.9634558, ... 312!8i6656
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Ds79m » vr 20 okt 2017, 16:21

Pino schreef:^^ Precies. Wanneer de Belgische N5 compleet is uitgebouwd, kan de bewegwijzering bij Reims wel op de schop, maar zover is het nog niet. In de huidige constellatie is het vanaf Charleville-Mézières echter wel een relevant doel, dus terecht vermeld.

EDIT: volgens http://autorout.free.fr/2_Pdf/3_Est/A34.pdf zal Bruxelles bij opening van de A304 voor het eerst worden vermeld op de aansluiting met de A34.
Dat is ook wel een logisch punt, aangezien daar het onderscheid met de route naar Liège wordt gemaakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » vr 20 okt 2017, 17:35

^^ Het is in ieder geval logisch dat vanaf Reims de beide takken voorbij Charleville-Mézières worden vermeld, dus tak E420 en tak E46. Vanaf Reims meerdere doelen per tak aangeven is nutteloze bordvulling, dus tevens logisch dat bij het knooppunt A34/A304 het tweede E420-doel in beeld komt. Op het moment is de volgorde "eerst Charleroi, bij dat knooppunt Bruxelles" nog logisch. Op termijn zal dat omdraaien, zou ik verwachten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Chris » vr 20 okt 2017, 18:01

Reims - Brussel is via de A304/N5 zo'n 30 kilometer korter dan via de A26-A2. Google Maps suggereert overigens niet deze route, maar geeft als alternatief de grensovergang bij Sedan en dan de E411. Maar als de A304 gereed is, zal dat wel de snelste route zijn. Nadeel blijft dan wel dat de Belgische N5 nog geen echte snelweg is ten zuiden van Charleroi. Tegenwoordig mag je wel verwachten dat een op grotere afstand bewegwijzerde bestemming in West-Europa toch wel via autosnelwegen / expresswegen gaat. Maar goed, via de A26-A2 is dat 30 kilometer langer en je betaalt ook nog eens tol.

Charleville-Mézières is wel een ongunstige plaats om te bewegwijzeren zonder Brussel of andere bestemming in België. Het is ten eerste een lange plaatsnaam en ten tweede ook bovenregionaal niet zo'n bekende stad. Ik denk dat veel Nederlanders het niet kennen bijvoorbeeld.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door verfmeer95 » vr 20 okt 2017, 18:09

^^ Op het knooppunt A4xA34 staat nu Charleroi al vermeld: https://goo.gl/maps/jrY5CXwCFZs.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat weggehaald wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door Pino » vr 20 okt 2017, 18:21

Chris schreef:Nadeel blijft dan wel dat de Belgische N5 nog geen echte snelweg is ten zuiden van Charleroi. Tegenwoordig mag je wel verwachten dat een op grotere afstand bewegwijzerde bestemming in West-Europa toch wel via autosnelwegen / expresswegen gaat.
Eens dat dit soort lange-afstandsverwijzingen over de meest hoogwaardige route beschikbaar moeten lopen. Dus snelweg of expresweg waar voorhanden (lees: dat niet een al te gekke omweg oplevert). Op zich kunnen zich best gevallen voordoen waar je, op een route die verderop niet zo hoogwaardig meer zal zijn, toch kiest voor een doel op langere afstand. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Italiaanse A12, met het doel Roma. Maar juist daar geeft men, door dat Roma in OWN-blauw te bewegwijzeren, een duidelijke waarschuwing af wat je te wachten staat. Maar goed, hier zit je gewoon in de hoofdregel en kan een lange-afstandsverwijzing Reims-Brussel nog niet via Charleroi lopen. De E420-route is daar nog teveel gatenkaas voor. Toch lijkt het erop dat je met een jaar of twee onafgebroken snelweg-expresweg zult kunnen rijden tussen Reims en Somzée. Dat is nog maar een gat van tien kilometer. Dan zit je denk ik ook wel op een punt dat het gat klein genoeg is om de lange-afstandsverwijzing op te tuigen.
Charleville-Mézières is wel een ongunstige plaats om te bewegwijzeren zonder Brussel of andere bestemming in België. Het is ten eerste een lange plaatsnaam en ten tweede ook bovenregionaal niet zo'n bekende stad. Ik denk dat veel Nederlanders het niet kennen bijvoorbeeld.
Charleville-Mézières valt daar zijn onmogelijk lange naam altijd behoorlijk op op kaarten. Zeker die van Frankrijk, waar het mooi bovenaan staat. Ik denk wel dat meer Nederlanders de naam passief herkennen dan dat ze hem actief kunnen reproduceren ;) Op borden wordt die onmogelijk lange naam trouwens vaak opgelost door af te korten tot Charleville-M. Gezien het beperkte belang van de plaats (de metaalindustrie is iets van vroeger), is het vermelden van achterliggende Belgische plaatsen echter een must aan de A34 vanaf Reims. En dat gebeurt gelukkig ook.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door captain007 » ma 23 okt 2017, 13:29

Chris schreef:Zo raar vind ik Brussel daar niet. Misschien is het bij Reims beter via de A26-A2 te bewegwijzeren, maar bij Rocroi, praktisch aan de Belgische grens, is het niet raar om een stad van 1 miljoen+ inwoners op een dergelijke afstand te bewegwijzeren.
En ook in het achterhoofd houdend dat dadelijk de A304 de doorgaande richting wordt vanaf de A34. Je moet straks echt afslaan om richting Charleville / Libramont te rijden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A304] [Project] Charleville-Mézières - Rocroi - België

Bericht door vynkce » di 24 okt 2017, 11:39


Plaats reactie