[F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Ds79m » do 07 jun 2007, 5:28

Afbeelding

Ligging: De A31 is een snelweg in het noordoosten van Frankrijk, die loopt van Luxemburg, via Metz, Nancy, Langres en Dijon naar Beaune.
Naam: De A31 heeft officieel geen naam die terugkomt op borden, hoewel de weg in de Benelux soms onderdeel van de “Autoroute du Soleil” wordt genoemd.
Foto's: officieel en officieus
Bewegwijzering: De inhoud van de bewegwijzering is hier te bekijken.

Algemeen: De A31 is 1 van de oudste snelwegen in Frankrijk, en is door zijn ligging een populaire vakantieroute voor reizigers uit de Benelux. De A31 loopt eerst door de sterk geindustrialiseerde stedenzone in de Moezelvallei, door een dichtbevolkt en bij vlagen rommelig landschap, met aglommeraties als Metz (430.000 inwoners) en Nancy (370.000 inwoners). Vanaf Nancy gaat het even naar het westen door het Foret de Haye. Voorbij Toul gaat de weg dan door een leeg en zacht glooiend landschap naar Dijon, waarna de A31 aansluit op de A6. De meest markante punten bevinden zich op het noordelijke deel van de A31, zoals de kerk in Thionville, die bijna op de vluchtstrook staat, de passage door de stad Metz, met het stadion van FC Metz, en de korte klim met fraai uitzicht op de stad Nancy.
Na het grote tolstation bij Toul wordt het landschap wat monotoon, totdat er voorbij Dijon een aantal recreatieplassen langs de weg te zien zijn.
De A31 heeft over de hele lengte 2x2 rijstroken, hoewel er bij Metz en Nancy een aantal stukjes zijn met 3 rijstroken.


Toekomst: Momenteel wordt de A31 tussen de aansluiting met de A5 bij Langres en de aansluiting op de A6 bij Beaune verbreed naar 2x3 rijstroken. Dit moet in 2010 gereed zijn. Zie voor meer informatie dit topic. Verder zijn er plannen om parallel aan het tolvrije gedeelte ten noorden van Toul een nieuwe snelweg A32 aan te leggen. Dit gaat waarschijnlijk nog wel tot 2020 duren. Zie voor meer informatie dit topic. Verder wordt er nog gesproken over een mogelijke verlegging van de weg bij Metz, waarbij de weg westelijk om de stad moet gaan lopen.

Tolweg: Het noordelijke gedeelte van de A31 is gratis, maar het gedeelte ten zuiden van Toul is een tolweg over de gehele lengte tot aan Beaune. De belangrijkste toltarieven zijn als volgt (met eerst klasse 1 (auto met eventuele kleine aanhanger) en tussen haakjes klasse 2 (met grotere aanhangers en caravans)).

Toul-Langres-Sud-6 (A5): 8,10 (11,30)
Langres-Sud-6 (A5) - Dijon-Crimolois (A39): 4,30 (5,90)
Toul - Beaune (A6): 16,20 (22,50)


Verkeersdrukte: De belangrijkste drukte is te vinden op het noordelijke deel van de A31, waar weinig alternatieven zijn en er veel lokaal verkeer op de weg zit. Even ten noorden van Metz is een intensiteit van 100.000 mvt/dag. Normaal gesproken leidt dit op zich niet tot heel hardnekkige files buiten de spits. Het belangrijkste probleem is dat er zich hier erg veel ongevallen voordoen. Dit komt doordat de weg hier stamt uit eind jaren ’60, en een bochtige route volgt met veel afritten en korte invoegstroken. Deze ongevallen kunnen soms wel leiden tot stevige files, zeker als de rijbaan (deels) wordt versperd. De laatste jaren lijkt het op dit vlak iets beter te gaan, mede dankzij een aantal 90 km-zones en snelheidscontroles. Het deel tussen Toul en Langres is erg rustig, en hier is vrijwel nooit oponthoud. Ook meestal niet bij het tolstation bij Toul. Het deel tussen Langres en Beaune is drukker, zeker in de zomer, doordat er eerst verkeer bijkomt vanaf de A5 en later vanuit de stad Dijon. Meestal leidt dit niet direct tot noemenswaardig oponthoud, maar ook hier is er wat meer risico op aanrijdingen en de files die daarvan het gevolg zijn. Tot 2010 zullen er ook op diverse plaatsen versmalde rijstroken beschikbaar zijn, vanwege de verbreding van dit deel van de A31.

Alternatieven:Noordelijke Deel:
Voor het noordelijke deel van de A31 zijn er weinig lokale alternatieven beschikbaar. Doordat de A31 hier tolvrij is, is er geen goed uitgebouwde Route Nationale beschikbaar. Een voorbeeld van een mogelijk alternatief in geval van groot oponthoud is de route via de Belgische A28 en de Franse A30 langs Longwy. Deze route omzeilt ook eventuele drukte in Luxemburg. Goedkoop tanken kan dan echter alleen als voorafgaand de N4 langs Martelange is gevolgd.
Een ander alternatief is de nieuwe N430 bij Metz. Deze oostelijke randweg zorgt ervoor dat verkeer niet meer door het centrum van Metz hoeft. Ook hier geldt dat deze route alleen interessant is bij oponthoud op de A31 zelf.

Om het gehele noordelijke deel te omzeilen, kan het een optie zijn om vanaf Belgie via Bouillon en Sedan naar de D964 te rijden en deze te volgen naar Stenay, Verdun, Commercy en Toul. Deze route loopt parallel aan de steeds smaller wordende Maas, en is 1 van de weinige landschappelijk bijzonder fraaie routes in Noord-Frankrijk. De route is echter wel vrijwel geheel slechts 2 rijstroken breed, en kost daarmee meer tijd, waarmee het vooral een mooie toeristische route is.

Voor een echt snel alternatief is het het beste om verder naar het westen te kijken, voor de route vanaf Charleroi over de N5 naar Rocroi en Charleville-M. en aansluitend via de A34 naar Reims en de A4 naar Chalons-en-Champagne (of via een iets andere variant over de D987/D977 via Mazagran), en vervolgens de N44 naar Vitry-le-Francois, de N4 naar St.Dizier en de N67 naar de Chaumont en de A31 even verderop.

Zuidelijk Deel:

Hiervoor zijn meer alternatieven beschikbaar. Om tol te omzeilen is het mogelijk om direct vanaf Toul de N74 te gaan volgen. Deze weg loopt naar Neufchateau, vervolgens als D74 naar Langres en aansluitend als N74 naar Dijon en verder naar Beaune. Deze weg is bijzonder rustig, en loopt alleen door een paar kleine plaatsen. Er moet wel worden gezegd dat dit wel het type weg is waar je op 500 meter voor je een tractor de weg op ziet draaien, waar je vervolgens door het heuvelachtige landschap minutenlang achter moet blijven plakken.

Voor verkeer met een bestemming zuidelijk van Dijon is een beter alternatief om vanaf Nancy de N57 naar Epinal en Besancon, en vervolgens de N83 naar Lons-le-Saunier, Bourg-en-Bresse en Lyon. Deze weg is voor de eerste honderd kilometer een semi-snelweg, en daarna een weg met afwisselend 1+1, 2+1 en 2+2 rijstroken, met vrijwel overal omleidingen om dorpen en veel ongelijkvloerse kruisingen. Op tolvrij gebied is deze route 1 van de best bewaarde geheimen in Frankrijk.



Ik moet nog even kijken. Mocht dit concept aanslaan, dan volgen er mogelijk nog een aantal bekende Franse snelwegen op deze manier
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 07 jun 2007, 8:46

Gewoonweg prachtig die beschrijving!! Ik zou zeggen zeker doorgaan, en ik wil je er evt wel bij helpen ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » do 07 jun 2007, 9:45

Leuk, die officieuze foto's.
autorout schreef: Afbeelding

Afbeelding
A31 door Thionville. Dit zijn toch Overschiese toestanden. Aan de andere kant een aardig stukje afleiding voor de eenzame automobilist.

@Ds79m: ga zo door! :toppie:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 07 jun 2007, 10:05

In Metz gaat de snelweg ook tussen de bebouwing door.
Prima initiatief, ds79m. Als ik aanvullende info heb voeg ik die toe.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 07 jun 2007, 10:24

A31 bij de kruising met de A4:
Afbeelding

Wikisara

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 07 jun 2007, 11:48

Afbeelding

Aire de Lorraine-Sandaucourt
(Uit een ander topic gekopieerd)

Leuk verhaal! Zo weet ik precies wat ik vorige week gemist heb. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 07 jun 2007, 12:43

Bij Montigny-le-Roi zit een goede overnachtingscamping hoog boven de A31. Perfect voor de doorgaande reiziger. Voor de liefhebbers is ook de Source de Meuse vlakbij.

De camping is handig voor zowel reizigers richting noorden, vanaf de Middellandse zee is het 600 - 800km, wat voor caravanners al een redelijke afstand is. Vanuit noorden is de camping vooral interessant voor mensen die niet teveel kilometers willen rijden op een dag, of voor mensen uit Groningen, want da's al bijna 750km.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 07 jun 2007, 14:33

Terwijl je vanuit Maastricht tot voorbij Lyon kunt komen met een afstand van 750 km :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 07 jun 2007, 14:38

Tja, Zwolle-Lyon is al 970km.

Groningen-Lyon is zelfs 1075km.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 07 jun 2007, 16:39

autorout schreef: Afbeelding
Dit bord geeft goed weer waarom ik geen liefhebber ben van de Franse bewegwijzering. Hier staat vanalles op elkaar gepropt, het ene in cursief, het andere niet. Overzichtelijk en duidelijk is anders. :neenee:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 07 jun 2007, 16:40

Veel te veel informatie op die borden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 07 jun 2007, 17:42

@R4: het is natuurlijk een bord in de oude stijl. Die cursieve doelen "Periférique" en "Beauregard" zul je op de huidige borden niet meer tegenkomen. Het cursief doelt op lokale doelen. In Nederland had je daarvoor een witte strook gekregen; Frankrijk kiest voor een afwijkend lettertype. Moet zeggen dat ik dát zo slecht nog niet vind.

Maar het grootste probleem van Franse borden is de hoeveelheid aan informatie. Mij ontgaat werkelijk het nut van vijf rechtdoordoelen die je grotendeels bij iedere afrit terug ziet komen - hier en op borden in het algemeen. En toch doen de Fransen het op zo ongeveer iedere snelweg. Mijn voorkeur: de control city (Luxembourg) en de naam van de volgende afrit. Aan de naam van de volgende afrit kun je bovendien zien dat die nog bij Thionville hoort, dus dan heb je dat "Autres Quartiers" ook niet meer nodig.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 08 jun 2007, 1:39

Zodra de definitieve bewegwijzering er hangt, dat wordt mondjesmaat aangepast, vallen de cursieve doelen inderdaad weg en komt het geheel wat overzichtelijker te staan op 2 panelen, met Luxembourg en Hayange en Longwy op de bovenste, en de Autres Quartiers op de onderste.

Je rijdt hier op de randweg van Thionville, en dan is het op zich wel logisch, om aan te sluiten bij de continuiteit op de omringende wegen, dat er wat meer bestemmingen voorbij komen. Er is ook weinig wat je zonder echt informatieverlies zou kunnen weglaten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

kevin2020
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 16:56

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door kevin2020 » ma 24 nov 2008, 19:44

Leuke draad/topic over een van de Autoroutes in Frankrijk die ik vroeger vaak heb gereden op de weg heen of terug van vakanties in Zuid Frankrijk aan de Middellandse Zee. Deze snelweg was toen al een hele verbetering ten opzichte van de route via Paris. Voor de volledigheid, wat de geschiedenis betreft, zou ik ook hier willen vermelden dat het stuk autoroute tussen Toul en Dijon vroeger eerst A37 heette en de naam Lorraine-Bourgonge mee kreeg en er in Nancy onder de rook van het Novotel Nancy-Ouest een groot kantoor stond/staat ten behoeve van deze autoroute. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Pino » ma 24 nov 2008, 20:10

Herinner me nog dat je tussen Til Châtel en Dijon nog een stuk secundair moest rijden. Dat laatste gat in de A31 heeft er nog tussen 1984 en 1989 gelegen. Zelf reden wij de A31 naar Zuid-Frankrijk al vanaf het moment dat de route tussen Toul en Til Châtel er kwam te liggen. Dat was in 1984, in de tijd dat je in de Ardennen nog geen complete E411 of E25 had. Dus dat was rijden over de N4, deels door de plaatsen langs de route. Mij staat met name nog het stukje door Martelange bij, met die ladingen tankstations op een rijtje voor Luxemburgse prijzen. Maar ondanks dat stukje bij Dijon en de route door de Ardennen was deze route naar Zuid-Frankrijk grote winst ten opzichte van de route over Parijs, ook omdat je er een behoorlijk bedrag aan tol mee bespaarde. Eind jaren '80 verplaatsten onze vakanties zich van Zuid-Frankrijk naar de Alpen en Italië. Denk dat ik pas in 1995 eens volledig snelweg heb gereden tot aan Dijon.

Het nummer A37 is overigens het oude nummer van het traject Beaune - Dijon, niet Dijon - Toul.

kevin2020
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 16:56

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door kevin2020 » ma 24 nov 2008, 20:35

Pino schreef:Herinner me nog dat je tussen Til Châtel en Dijon nog een stuk secundair moest rijden. Dat laatste gat in de A31 heeft er nog tussen 1984 en 1989 gelegen. Zelf reden wij de A31 naar Zuid-Frankrijk al vanaf het moment dat de route tussen Toul en Til Châtel er kwam te liggen. Dat was in 1984, in de tijd dat je in de Ardennen nog geen complete E411 of E25 had. Dus dat was rijden over de N4, deels door de plaatsen langs de route. Mij staat met name nog het stukje door Martelange bij, met die ladingen tankstations op een rijtje voor Luxemburgse prijzen. Maar ondanks dat stukje bij Dijon en de route door de Ardennen was deze route naar Zuid-Frankrijk grote winst ten opzichte van de route over Parijs, ook omdat je er een behoorlijk bedrag aan tol mee bespaarde. Eind jaren '80 verplaatsten onze vakanties zich van Zuid-Frankrijk naar de Alpen en Italië. Denk dat ik pas in 1995 eens volledig snelweg heb gereden tot aan Dijon.

Het nummer A37 is overigens het oude nummer van het traject Beaune - Dijon, niet Dijon - Toul.
Zowel het stuk Beaune - Dijon als Dijon - Toul heette A37, zie bijvoorbeeld de Michelin autoroutesgids 400, 7e editie uit 1981 pagina's 76 en 77. Het zou ook onlogisch zijn om anders een groot kantoor ten behoeve van deze A37 in Nancy neer te zetten, Dijon was dan veel logischer geweest. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Pino » ma 24 nov 2008, 22:27

Ik ken dat kantoor niet, dus ik weet ook niet waar die naam vandaan komt. De informatie dat het nummer A37 alleen was toegekend aan het traject Dijon - Beaune haal ik van WikiSARA. Mogelijk was ten tijde van de aanleg gepland dat de route van Dijon naar Toul het nummer A37 zou krijgen, in verlengde van de toen bestaande A37 Beaune - Dijon. Als je kijkt naar de TOTSOs in de A31 ter hoogte van Toul / Nancy, zou het ook niet onlogisch zijn om Luxembourg - Nancy als één wegnummer A31 te zien en Toul - Beaune als een ander wegnummer A37, met daartussenin dan de substandaard autosnelweg N4.

Hoe dan ook ben ik er wel vrij zeker van dat het traject Toul - Til Châtel vanaf de openstelling het nummer A31 had. Ik heb nog jarenlang een kaartje gehad dat de SAPRR in de eerste zomer na opening van het traject uitdeelde op de péages en daarop had de weg al het nummer A31. Dat is ook in lijn met de doorgaans ook wel betrouwbare informatie op WikiSARA. Een Michelingids uit 1981 is natuurlijk ook van drie jaar vóór de opening van het stuk tussen Toul en Til Châtel. Waarschijnlijk is ergens in de periode 1981 - 1984 besloten om het gehele traject Luxembourg - Beaune toch het nummer A31 te geven.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 nov 2008, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kevin2020
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 16:56

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door kevin2020 » di 25 nov 2008, 12:36

Wat je zegt over de A37 zal ook wel grotendeels kloppen, want het wàs de bedoeling dat dat stuk A37 zou gaan heten, wat ook op diverse borden stond aangegeven waaronder ook de informatieborden langs het geplande traject. Uiteindelijk zou alleen het kleine stukje Toul - Colombey les-Belles mogelijk A37 zijn geweest omdat dat stukje, als ik het me goed herinner eerder openging dan de rest van het stuk. Ik zal er maar van uit gaan dat het hier gaat om voortschrijdend inzicht van enig Franse wegeningenieur. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Pino » di 25 nov 2008, 13:59

De openingsjaren van de verschillende stukken A31 zijn te vinden op http://routes.wikia.com/wiki/Autoroute_ ... A7aise_A31. Voor het traject Nancy - Beaune vind ik niets over een vervroegde opening van het stukje tussen Toul en Colombey-les-Belles. Misschien was dit stuk al eerder onofficieel open, al lijkt me dat wel lastig aangezien op dit stuk het tolstation van Gye ligt. Als je ten noorden van Dijon nog het nummer A37 zou kunnen hebben gezien, zou dat logischerwijs op het stuk tussen Til-Châtel en Montigny-le-Roi moeten zijn geweest.

Openingsdata tussen Nancy en Beaune:
Nancy - Gondreville: 1970 (als RN4)
Gondreville - Dommartin-lès-Toul: 1973 (als RN4)
Dommartin-lès-Toul - Toul: 1985
Toul - Montigny-le-Roi: juni 1984
Montigny-le-Roi - Til-Châtel: juni 1983
Til-Châtel - Dijon: 1989
Dijon - Beaune: oktober 1974

Wat betreft het voortschrijdend inzicht: de A31 bij Nancy verloopt in een TOTSO en gaat daar gewoon de hoek om (en bij Toul trouwens nog eens). Het was dus zeker niet zo vreemd om vanaf Nancy met een ander wegnummer te werken, namelijk het nummer van de route die vanuit het zuiden richting Nancy werd verlengd. Oftewel de A37. Men heeft uiteindelijk gekozen voor één wegnummer om de gehele corridor Luxembourg - Beaune mee te dekken: meer een denken vanuit het geleiden van het noord-zuidverkeer dan vanuit het feit dat het eigenlijk gaat om twee verschillende wegen. Als ik het zelf indertijd voor het zeggen zou hebben gehad, had ik het traject Beaune - Nancy gewoon het nummer A37 laten behouden. Dan maar geen doorlopend wegnummer tussen Luxembourg en Beaune. Met de wissel van A31 naar A37 ter hoogte van Nancy geef je juist mooi aan dat je bij Nancy een keertje de afrit moet nemen.

Over wat voor informatieborden heb je het trouwens? Stonden die langs de toenmalige N74 in de jaren voor opening?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Ds79m » di 25 nov 2008, 20:21

Als de A32 aangelegd is, wordt dat best een logische route om de A31 over te laten gaan. Als de snelste route van Beaune naar Luxemburg, en het trekt op die manier ook automatisch doorgaand (vakantie-/vracht-)verkeer aan. De A31 tussen Toul en Nancy maak je dan A33 en de A31 tussen Thionville en Nancy krijgt een nieuw nummer, A32 bijvoorbeeld. Een nadeel hiervan is dat de belangrijkste bestemming van veel verkeer, de drukke Moezelvallei met veel steden en industrie via diverse verschillende nummers gaat en je hebt natuurlijk te maken met gewenning.

Overigens is het nummer A37 nu gereserveerd voor een snelweg van Nancy naar Epinal, Vesoul en Besancon, over het traject van de huidige N57.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Pino » di 25 nov 2008, 21:32

Als je het nieuwe (parallel)traject door de vallei van de Moezel het nummer A31 geeft, komt het nummer A32 mooi beschikbaar voor de in een vrij rechte lijn verlopende route vanaf Thionville over de bestaande A31 naar Nancy, een klein stukje A33 tussen Laxou en Ludres en dan via de A330/N57 naar Épinal. Op die manier haal je het wat hoekige verloop met TOTSO in de omgeving van Nancy uit de A31. Al krijg je er bij Ludres helaas wel eentje voor in de plaats. Blijft over het stukje tussen Laxou en Toul. A33 zou kunnen, A31a ook, eventueel een driecijferig nummer of misschien zelfs weer N4 - dit stukje was toch altijd al substandaard.

Maar zoals je zelf al zegt, je creëert daarmee weliswaar een mooi nummer voor de route Luxembourg - Beaune, maar mogelijk niet voor de in het intern Franse verkeer belangrijkere verbinding tussen de industrie in Lotharingen en het zuiden. Maar omdat de nieuwe route in de buurt van Pont-à-Mousson de bestaande A31 zou kruisen om dan schuin af te steken naar Toul, zal ook het verkeer dat vanuit Metz/Thionville over de bestaande route komt aangereden op een gegeven moment afsteken over de nieuwe route. Geef je die nieuwe route het nummer A32 en behoudt de oude zijn nummer, dan rijd je dus eerst over de A31 en pak je dan de A32 om weer op de A31 uit te komen. Dat is natuurlijk ook gek.

Het lijkt mij daarom logischer om het paralleltraject het nummer A31 te geven en het bestaande om te nummeren naar A32. Of je geeft de A31 ten zuiden van Toul het nummer A32 en geeft de nieuwbouw het nummer A32. Het effect vanuit de industrie aan de bestaande route is dan dat je maar één keer van nummer hoeft te wisselen. Dat geeft mooi aan dat je ook inderdaad een keertje moet afslaan - wat je zowel met de oude als de nieuwe route sowieso een keertje moest doen. Alleen voor verkeer rondom de stad Nancy wordt de situatie er iets gecompliceerder op.

kevin2020
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 16:56

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door kevin2020 » wo 26 nov 2008, 18:25

Om even terug te komen op de vraag van Pino aan mij:
Ik had het over die borden, zoals je ze ook in Nederland ziet, die eens om de zoveel kilometer geplaatst worden nabij/bij de (snel)wegen in aanleg met daarop oa. informatie over de uitvoerder van de werken, de opdrachtgever, vermoedelijke datum/jaar van ingebruikname. Daarnaast meen ik mij te herinneren (het is wel lang geleden) dat wij eens een vakantie hebben gehad waarbij wij bij Toul nog op de Autoroute afsloegen naar de nieuwe autoroute om pas daarna weer naar de N weg geleid te worden. Dit kan dus ook slechts alleen het knooppunt en een paar aansluitende kilometer betreffen.
Dat die Autoroute van Nancy naar Epinal, Vesoul en Besançon A37 gaat heten is leuk en dat dat traject een autoroute wordt is niet meer dan logisch, het is namelijk ook de route/verbinding van de E23. Toen jaren terug in Frankrijk al die E-nummers zijn gewijzigd en de verbindingen zijn herzien heb ik begrepen dat het uiteindelijk de wens was om in de toekomst voor de meeste E-weg verbindingen een autoroute te hebben.
Die A37 komt dan in het verlengde van de A330, de vroegere B33 te liggen?
;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door vynkce » wo 26 nov 2008, 18:38

kevin2020 schreef:Die A37 komt dan in het verlengde van de A330, de vroegere B33 te liggen?
Dat is een mogelijkheid. De A37 zou ook gebruikt kunnen worden voor een omnummering van de N59 naar Sélestat. Voorlopig zijn omnummeringen in die regio echter niet aan de orde en blijft het nummer ongebruikt.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Dexy » di 23 jun 2009, 17:05

De A31 is enorm druk, dat vind ik zeker een nadeel. Maar er is ook een voordeel. Men hoeft namelijk niet die peperdure toltarieven zoals op de wegen naar en van Parijs te betalen.

Je zou via de A33 - A330 en N57 kunnen rijden naar Besançon, i.p.v. de A31- A39 en A36. Dan zit je al echt in het midden van Frankrijk, en je hebt in dat geval nog geen cent aan tol betaald!

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door bas1984 » wo 24 jun 2009, 9:08

wimwamreus schreef:De A31 is enorm druk, dat vind ik zeker een nadeel.
Dat is, volgens mij, niet helemaal correct. Tussen Luxemburg en Toul is het een drukke weg, maar om nu te zeggen enorm druk. Files zijn er hier ook niet altijd. Het stuk tussen Toul en Langres is zelfs zeer rustig te noemen en het stukken tussen Langres en Beaune is iets drukker, maar ook zeker nog niet enorm druk.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Dexy » wo 24 jun 2009, 13:07

bas1984 schreef:
wimwamreus schreef:De A31 is enorm druk, dat vind ik zeker een nadeel.
Dat is, volgens mij, niet helemaal correct. Tussen Luxemburg en Toul is het een drukke weg, maar om nu te zeggen enorm druk. Files zijn er hier ook niet altijd. Het stuk tussen Toul en Langres is zelfs zeer rustig te noemen en het stukken tussen Langres en Beaune is iets drukker, maar ook zeker nog niet enorm druk.
De Nederlandse A1 tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Muiderberg is volgens mij wel enorm druk!

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door bas1984 » wo 24 jun 2009, 15:53

En dus? :dontknow: We hebben het hier over de Franse A31 en niet over de Nederlandse A1.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door Pino » wo 24 jun 2009, 15:55

Hoe dan ook, bedenk je dat de A31 druk mag zijn tijdens de jaarlijkse vakantie-uittocht uit de Benelux naar Frankrijk, maar dat de andere 350 dagen van het jaar niet is. De manier waarop wij Nederlanders een route als de A31 plegen te zien is niet echt representatief.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door paolie » wo 24 jun 2009, 15:59

^^De A31 is op het tolvrije gedeelte wel degelijk altijd druk. Intensiteiten komen hier overeen met delen van bijvoorbeeld de Nederlandse A27 (100.000 +). Het tol-gedeelte (vanaf Toul) is zelfs in vakantietijd rustig.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [Centraal] A31 Luxembourg - Beaune

Bericht door bas1984 » wo 24 jun 2009, 16:05

Maar meestal geen files op het tolvrije gedeelte. Op de site van Bison Fute worden deze files vermeld en ze staan er zelden.

Momenteel: 16.10u geen files.

Plaats reactie