[F][A031] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 20:21

Dat kan niet. Een departement kan geen autoroutes beheren en de nationale overheid geen D wegen. Als een snelweg wordt overgedragen aan een lagere overheid zal het dwingend een D nummer krijgen of zijn nummer verliezen, terwijl de bewegwijzering verkleurt van blauw naar groen. De status zal ook anders worden: een departement kan geen autoroutes beheren. Als er een andere weg wordt overgedragen aan de landelijke overheid dan zal het een N nummer krijgen als het geen autosnelweg wordt, of een (eventueel driecijferig) A nummer wanneer het wel autosnelwegstatus krijgt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » wo 12 mar 2014, 23:39

Mijn post ging toch niet uit van enige vorm van overdracht van wegbeheer van bestaande routes? De wijzigingen die gepaard gaan met overhevelingen van bestaande routes tussen A en N/D zouden eerder een argument zijn voor die benadering.

Hoe dwingend is het eigenlijk dat decentrale overheden geen wegbeheerder mogen zijn van een A-weg? Tot nu toe zijn alle Franse snelwegen hetzij in concessie hetzij in bezit van de staat, maar zijn decentrale overheden daarmee voor altijd uitgesloten? Iets in mij zegt dat de A voor niet meer staat dan autoroute; ieder departement zou daar beheerder van kunnen zijn net zoals jij en ik. Ik vermoed wel dat het in de departementale administratie en begroting een stuk praktischer is om alle departementale wegen onder de prefix D te hebben. Daarnaast zou een departement uiteraard grootaandeelhouder kunnen worden van een concessionair en daarmee indirect wegbeheerder worden. In Italiaanse (perifere) regio's is dat vaak aan de orde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2014, 23:47

In Frankrijk sluit wetgeving dat (vooralsnog) uit. Hierbij baseer ik me overigens op handzame informatie door onze vrienden van SARA. Als een departement een snelweg wil "hebben" dan is een "route avec plusieurs voies de type autoroutier (sans carrefours au niveau)" het hoogst haalbare wegtype.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » do 13 mar 2014, 8:20

Wat het verschil eigenlijk beperkt tot de cijfers 110 en 130...iets wat in de regio Lorraine niet van belang is aangezien je daar toch maar 110 mag op de autoroutes.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door RSK » do 13 mar 2014, 13:04

^^ Is dat met die 110 iets specifieks in de Lorraine? Op de A4 ten noordoosten van Metz mag je namelijk wel 130. Langs de A31 stonden een tijd lang borden dat er een proef was met 110, maar dat is kennelijk net zo'n proef als in Overschie van 2002 tot 2012...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Peter » do 13 mar 2014, 13:21

RSK schreef:^^ Is dat met die 110 iets specifieks in de Lorraine? Op de A4 ten noordoosten van Metz mag je namelijk wel 130. Langs de A31 stonden een tijd lang borden dat er een proef was met 110
Dat stuk A4 hoort tot de tolconcessie. Ik denk dat de concessiehouder redelijke vrijheid heeft de Vmax te bepalen (tot 130) dus dat zal meestal 130 zijn op scrhepe bochten, steile hellingen en tunnels na (om sluiproutes niet indirect aantrekkelijker te maken). Op de niet-tolwegen zie je inderdaad als proef of beleid een Vmax 110 steeds vaker. Meestal zijn dit ook stedelijke gebieden met veel afritten maar niet altijd. Hoeveel (formele) invloed het departement heeft weet ik niet. Informeel vast wel redelijk wat als er geen inkomstenderving geclaimd kan worden door concessiehouders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » do 13 mar 2014, 16:52

RSK schreef:^^ Is dat met die 110 iets specifieks in de Lorraine? Op de A4 ten noordoosten van Metz mag je namelijk wel 130. Langs de A31 stonden een tijd lang borden dat er een proef was met 110, maar dat is kennelijk net zo'n proef als in Overschie van 2002 tot 2012...
Op de tolvrije stukken autoroute in Lorraine mag je maar 110, dat is al een paar jaar zo, maar inderdaad zoals je opmerkt op de A4 van Sanef (waar het departement niets op te zeggen heeft) mag je 130, volgens mij omwille van veel minder op en afritten en geen stedelijk gebied.

Nu is het ook wel zo dat behalve 's nachts je tussen Thionville en Nancy (zelfs Toul) amper boven de 110 kunt komen omdat je met een 2x2 zit die qua infrastructuur en intensiteit eigenlijk aan z'n max zit.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door RSK » do 13 mar 2014, 22:26

^^ Dat laatste ben ik niet geheel met je eens. Ten noorden van afrit 43, tussen afrit 30 en 24 alsmede ten westen van afrit 18 kun je naar mijn ervaring prima 130 rijden, zoals dat vroeger ook altijd kon. Dat zal in het weekend misschien meer gelden dan op werkdagen en/of in de spits, maar ik ben nog altijd van mening dat het verkeer zich qua snelheid altijd prima zelf kan sturen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » vr 14 mar 2014, 9:14

Da's juist, maar je bent nu eenmaal niet alleen op de baan, en de staat heeft ook wat extra geld nodig door boetes uit te schrijven (verwijzing naar het onzinnige smogalarm en zo).

Het is nu zo, staat duidelijk aangegeven dat je maar 110 mag, dus met 120 op teller heb je weinig te vrezen, en die radars in Frankrijk zie je van ver staan, zelf 's nachts.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door RSK » za 15 mar 2014, 12:10

^^ Ik heb er ook geen moeite mee om me daar aan de regels aan te passen, dat doe ik gewoon. 120 op de teller, bij flitsers zekerheidshalve terug naar 114. Toch behoud ik me graag het recht voor om tegen die regels te ageren als ik ze onzinnig vind. Dat je niet alleen op de weg bent, is een prima argument als het druk is, niet als de weg verlaten is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » ma 17 mar 2014, 17:37

Nee vandaar dat ik 's nachts niet zo snel meer die route neem, is nogal slaapverwekkend dan en je riskeert al snel wat met je rechtervoet te spelen.

Nu op de A1 heb je dat gevoel ook, om nog maar over de A26 te zwijgen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door captain007 » za 04 okt 2014, 20:19

Het viel mij vandaag op dat een deel van de A31 nu is uitgerust met nieuwe portalen met matrixborden voor dynamische snelheidslimieten. Blijkbaar heeft men wel het geld om dit soort onzin aan te schaffen, terwijl het wegdek eens in fatsoenlijke staat te brengen niet aan de orde is :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 20:24

In mijn herinnering was alleen Toul - Nancy in een slechtere toestand. Er staan overigens nogal wat flitspalen langs de A31 in de regio Metz-Nancy. Ook op de 90km/h-delen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door captain007 » za 04 okt 2014, 20:34

Die flitspalen zijn mij niet ontgaan, dus daar verwacht ik in ieder geval voor wat betreft de A31 geen post van :). Het wegdek vond ik ook vrij matig tussen Metz en de Luxemburgse grens. In ieder geval een flink aantal stukken waar provisorisch wat is opgevuld en je soms nog wel eens als je pech hebt door een diepe krater heen kan rijden. Het zijn geen toestanden zoals op de E42 bij Tournai of de A30 een tijd terug (geen idee of die inmiddels beter is geworden), maar een koude winter en het wegdek is wel aardig heen. De laatste kilometer voor de Luxemburgse grens heeft men in beide richtingen opnieuw geasfalteerd. Ik vermoed dat dit gedaan is in het kader van het opruimen van het douanekantoor wat inmiddels helemaal weg is, want het sluit perfect aan op een deel in Luxemburg waar nog een nieuwe deklaag moet worden aangebracht.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door RSK » za 04 okt 2014, 23:08

captain007 schreef:Het viel mij vandaag op dat een deel van de A31 nu is uitgerust met nieuwe portalen met matrixborden voor dynamische snelheidslimieten. Blijkbaar heeft men wel het geld om dit soort onzin aan te schaffen, terwijl het wegdek eens in fatsoenlijke staat te brengen niet aan de orde is :nuts:
Klopt, die ongein staat er volgens mij een jaartje. Rare ondingen, waar de maximumsnelheid wordt beperkt tot iets uit de reeks 70-80-90-100-110. Heel raar en ik vraag me ook af hoe het juridisch zit. Maar inderdaad zonde van het geld, de A31 is bij uitstek een weg waar de drukte de gereden snelheid bepaalt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door vynkce » ma 06 okt 2014, 9:34

Ik heb afgelopen zomer ook nog eens de volledige A31 genomen op de terugweg vanuit Frankrijk. Ondanks dat dit niet op een wisselzaterdag gebeurde was er zeer druk af en toe zelfs vertraagd verkeer. Ook in Luxemburg liep het verkeer vast. De route die we namen op de heenweg ga ik dan ook vaker nemen in afwachting van de opening van de A304. Vanaf de E411 de N89 richting Bouillon/Sedan en dan zo verder naar Reims en Troyes om dan bij Langres terug aan te sluiten op de A31! Een aanrader ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Chris » ma 02 mar 2015, 21:12

Wat foto's van de A31 richting noorden op een zonnige septemberochtend. Dit deel loopt van Beaune tot Langres. De snelweg is een aantal jaar geleden naar 2x3 rijstroken verbreed tussen Dijon en Langres om de zomerpieken beter op te vangen. Dat werkt goed, maar zo buiten het hoogseizoen is de snelweg erg rustig. Je moet hier echt in 'cruise-modus' gaan, het landschap is niet zo interessant en de afstanden zijn groot.

Bij Beaune heb ik altijd het gevoel al weer aardig dicht bij Nederland te komen. Toch is het dan nog 3 uur rijden tot Luxemburg en 800 kilometer tot Zwolle. Eigenlijk net zo ver als München. In Duitsland heb ik dat gevoel meestal pas bij Kassel (wat ook nog 4 uur rijden is naar huis). Altijd nog even door Luxemburg schieten/tanken en nog 'even' door België scheuren over de E25 met bijbehorend matig/luidruchtig wegdek.

1. Op de splitsing A6/A31. Wellicht opvallend gaan er hier meer rijstroken naar de A31 dan de A6 richting Paris.
Afbeelding
A31-2 by Chriszwolle, on Flickr

2. Het knooppunt met de A36 richting Mulhouse is dan niet veel verder.
Afbeelding
A31-6 by Chriszwolle, on Flickr

3. Nuits-Saint-Georges.
Afbeelding
A31-7 by Chriszwolle, on Flickr

4. Nog een heel eind naar het noorden van Frankrijk.
Afbeelding
A31-8 by Chriszwolle, on Flickr

5.
Afbeelding
A31-10 by Chriszwolle, on Flickr

6. Altijd lekker in Frankrijk, rustig cruisen zonder een Audi of BMW op je trekhaak. Alhoewel Frankrijk wellicht beter geschikte snelwegen heeft voor onbegrensd, zeker dit soort stukken.
Afbeelding
A31-12 by Chriszwolle, on Flickr

7. De A311 naar Dijon.
Afbeelding
A31-15 by Chriszwolle, on Flickr

8. Het stuk tussen de A311 en A39 is nog 2x2.
Afbeelding
A31-17 by Chriszwolle, on Flickr

9. Mooie ronde getallen in Frankrijk. Misschien niet zo'n gek idee voor grote afstanden. 355 of 353 km maakt dan weinig uit. Het is ook maar net naar welk punt je het in een stad meet.
Afbeelding
A31-19 by Chriszwolle, on Flickr

10. Vesoul. Op de A31 rijden nog vrij veel Nederlandse vrachtwagens.
Afbeelding
A31-21 by Chriszwolle, on Flickr

11. Chatillon-sur-Seine.
Afbeelding
A31-25 by Chriszwolle, on Flickr

12. Ik reed een heel lang stuk achter deze bus van de APRR ofzo aan. Je ziet dat wel veel in Frankrijk, op rustige stukken rij je zo tientallen kilometers achter een ander aan vanwege de geringe snelheidsverschillen. In Nederland of België heb je dat meestal niet.
Afbeelding
A31-26 by Chriszwolle, on Flickr

13. Langres-Sud. Altijd een bekend punt voor Nederlanders. Mensen die liever geen heel grote afstanden rijden op een dag nemen hier vaak al hun eerste overnachting op weg naar het zuiden.
Afbeelding
A31-27 by Chriszwolle, on Flickr

14. Langres lijkt een enorme stad, de afslagen liggen 20 kilometer uit elkaar.
Afbeelding
A31-29 by Chriszwolle, on Flickr

15. We naderen de splitsing A5/A31.
Afbeelding
A31-30 by Chriszwolle, on Flickr

16. Ik heb altijd het gevoel dat het meeste verkeer hier toch de A31 op gaat.
Afbeelding
A31-32 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » di 03 mar 2015, 8:24

De afgeronde afstanden is een intiatief van APRR, Vinci Autoroutes heeft dat (nog niet) overgenomen. Voor de rest heel mooie klare foto's met het zachte licht van een ochtend.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door captain007 » vr 06 mar 2015, 11:14

Hele discussie over het afronden van afstanden is afgesplitst. Graag hier verder over de A31.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » vr 06 mar 2015, 11:53

Dan breng ik deze opmerking nog even terug in de juiste draad ;)
Chris schreef:16. Ik heb altijd het gevoel dat het meeste verkeer hier toch de A31 op gaat.
Afbeelding
A31-32 by Chriszwolle, on Flickr
Ten zuiden van het knooppunt liggen de intensiteiten rond de 30.000 en ten noorden rond de 18.000 (bron: Wegenwiki). Een reden om de A31 hier in een TOTSO te laten lopen bestaat dus niet echt, maar tegelijkertijd is een verhouding 1/3 - 2/3 met dit soort intensiteiten nu ook niet direct een reden om aan te sturen op een aanpassing.

Hoe de Échangeur de Beauchemin zo heeft kunnen ontstaan is een beetje speculeren, mede door de verschillende functies die het knooppunt in het verleden heeft gehad (eerst alleen een stompje richting Chaumont, daarna als verbinding naar Reims en nog later ook als verbinding naar Parijs) en die het in de toekomst mogelijk nog gaat krijgen (verlenging van de A5 richting Mulhouse?). Op welke eindsituatie is het knooppunt ontworpen en wat voor intensiteiten had men daarbij als uitgangspunt genomen? Mocht men indertijd de huidige split ongeveer hebben voorzien, dan is de TOTSO mogelijk ontstaan door plaatselijke omstandigheden. Google Maps suggereert dat de gemeentegrens van Beauchemin hier een tijdje precies langs de A31 loopt; misschien speelde dat een praktische rol. Of het bleek goedkoper of praktischer om een viaduct aan te leggen in de richting Nancy -> Dijon dan in de richting Dijon -> Troyes. Dat laatste zou je hebben gekregen met een doorlopende A31. De ui-verbinding Troyes -> Nancy is volgens mij pas later aangelegd, vermoedelijk ergens in samenhang met de aanleg van de A5 Troyes - Parijs?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Km357 » za 07 mar 2015, 8:56

Wel bij Beaune is het ook de drukkere A6 (geen cijfers, enkel een gevoel) die afbuigt ipv van de A31...en dat is gewoon zo aangelegd ten tijde van de A37 Beaune-Dijon.

Ik heb het even opgezocht op wikisara. De A31 bij Langres stamt uit juni 83...het stukje A5 uit oktober 83. Ik denk dat we er dus van kunnen uitgaan dat ze te samen gebouwd werden en dat men misschien toen dacht dat verbinding met Reims belangrijker zou worden dan Metz-Nancy.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Ds79m » za 07 mar 2015, 10:16

In de toekomst moet de A5 naar het oosten even ten zuiden van dit knooppunt aansluiten op de A31. Misschien dat de verkeersstromen dan wat gelijkwaardiger worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Coen Tunnel » za 07 mar 2015, 13:43

Km357 schreef:Wel bij Beaune is het ook de drukkere A6 (geen cijfers, enkel een gevoel) die afbuigt ipv van de A31...en dat is gewoon zo aangelegd ten tijde van de A37 Beaune-Dijon.
Ten noorden van het knooppunt bij Beaune liggen de de verkeersintensiteiten op de A31 tot aan Dijon duidelijk hoger dan op de A6 naar het noordwesten. Natuurlijk is er vanaf de A6 komende vanaf het zuiden niet alleen verkeer dat de A31 neemt, maar ook verkeer richting de A36. En kijken we naar het verkeer op de A6 van/naar het noordwesten, dan zit daar ook verkeer bij dat niet van/naar de A6 van/naar het zuiden gaat, maar van/naar de A36 gaat.

Hoe zwaar de afslaande stromen precies zijn weet ik niet, maar kijkende naar de intensiteiten zou het heel goed kunnen dat de zwaarste stroom A6 zuid <-> A31 is.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Robbert297 » za 07 mar 2015, 13:58

Mooie foto's! Op de een of andere manier doen me deze foto's denken aan (heel toevallig) de Duitse A31 vanaf Dreieck Bunde tot Bottrop. Ook dat is één rustige weg die we altijd vroeg in de morgen berijden als we op vakantie gaan.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » za 07 mar 2015, 19:00

Coen Tunnel schreef:Natuurlijk is er vanaf de A6 komende vanaf het zuiden niet alleen verkeer dat de A31 neemt, maar ook verkeer richting de A36. En kijken we naar het verkeer op de A6 van/naar het noordwesten, dan zit daar ook verkeer bij dat niet van/naar de A6 van/naar het zuiden gaat, maar van/naar de A36 gaat.
Dit stuk van de A6 en de toenmalige A37 naar Dijon werden aangelegd rond 1970. Met openstellingen in 1970 en 1972 mag je aannemen dat het knooppunt al was uitgedacht en min of meer aangelegd in de eerste fase. Dat was wel ruim voor de aanleg van de A36, dus of men daar dan ook rekening mee heeft gehouden?

Kijkend op de kaart kun je je op de een of andere manier maar moeilijk voorstellen dat de weg niet rechtdoor zou lopen naar Dijon. Met de stad Beaune niet ver van het knooppunt is een flauwe bocht naar het noordwesten, waar de weg naar Dijon dan van aftakt, niet eenvoudig aan te leggen. Een haakse kruising, waar de weg Beaune - Parijs dus dwars op de weg Lyon-Dijon staat, lijkt ook landschappelijk wat makkelijker én in lijn met de ruimtelijke ordening van de regio.
Laatst gewijzigd door Pino op za 07 mar 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Chris » za 07 mar 2015, 19:06

Komende vanaf het zuiden ben je vanaf Beaune ook zo in Dijon, toch wel een vrij grote stad met ongeveer een kwart miljoen inwoners. De A6 op kom je weinig tegen binnen korte afstand, na 140 kilometer kom je een keer langs het niet al te grote Auxerre. De A6 daar is trouwens nog een best leuk stukje om te rijden door de heuvels waarbij de snelweg aardig wat stijgt. Ik heb dat nog maar één keer gereden (vanaf dat punt is het niet echt logisch om de A6 te nemen naar oost-Nederland).

Overigens kan er niet gesteld worden dat het knooppunt A6/A31 ondergedimensioneerd is. Het zijn allemaal directe verbindingsbogen met 2 rijstroken, eigenlijk een soort half sterknooppunt. Men heeft wel eens gezegd dat de A6 op termijn volledig naar 2x3 rijstroken verbreed moet worden, maar afgezien van enkele zaterdagen / vrijdagmiddagen is het niet een filegevoelig traject.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Ds79m » za 07 mar 2015, 19:44

^^ Met name tussen Beaune en Pouilly-en-Auxois (A38) is het nog best lastig de weg te verbreden, vanwege het heuvelachtige landschap. Voor doorgaand verkeer lijkt het me veel nuttiger als de A77/N7 eens wordt gecompleteerd. Dit geeft een alternatieve route naar Lyon, en een alternatief naar Marseille waarbij je niet langs Lyon hoeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Pino » za 07 mar 2015, 22:17

^^ Een volledige snelweg / expresweg naar Marseille die niet langs Lyon gaat zie ik toch niet zo snel gebeuren. De A77 en de N7 zullen wel zo uitgebouwd worden dat een alternatief naar Lyon ontstaat. Je kunt dan ook Saint Etienne halen over de snelweg. Maar vanaf daar ging de Route Bleue (voor de jeugdige kijkertjes: in de hoogtijdagen van de Route Nationale een bekend alternatief tussen Parijs en Zuid-Frankrijk die Lyon en een groot deel van het Rhonedal vermeed) via de Col de la Republique naar Annonay. Het zegt genoeg dat dat stuk Route Nationale 82 sinds 2006 een D-weg is. No way dat dat nog uitgebouwd gaat worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Chris » ma 16 mar 2015, 18:34

Nog wat foto's van de A31 tussen Langres en Toul. Een bekend stuk voor veel Nederlanders. Wel vrij monotoon door de grote afstanden. Voor sommigen is dit een jaarlijkse trip, maar van vroeger uit ging ons gezin altijd elk jaar ergens anders heen, ik heb de A31 daarom niet zo heel vaak gereden, ik denk ongeveer 5 - 6 keer.

1. Komende vanaf het knooppunt met de A5 is de aansluiting Langres-Nord de eerste.
Afbeelding
A31-33 by Chriszwolle, on Flickr

2. Épinal heb ik altijd een wat aparte control city gevonden voor de A31. Het ligt niet langs de snelweg en is ook niet direct via hoogwaardige wegen te bereiken, vanaf Bulgnéville moet je binnendoor.
Afbeelding
A31-34 by Chriszwolle, on Flickr

3. Montigny-le-Roi. Hier gingen we een keer vanuit Nederland overnachten, ik kan me nog herinneren dat ik nogal teleurgesteld was om hier al te stoppen, ik wou altijd maar door :p
Afbeelding
A31-36 by Chriszwolle, on Flickr

4. Nog een klein uur naar Nancy.
Afbeelding
A31-37 by Chriszwolle, on Flickr

5. Een afrit bij een aire.
Afbeelding
A31-40 by Chriszwolle, on Flickr

6.
Afbeelding
A31-42 by Chriszwolle, on Flickr

7. De afrit naar Bulgnéville en Épinal.
Afbeelding
A31-44 by Chriszwolle, on Flickr

8. Neufchâteau.
Afbeelding
A31-48 by Chriszwolle, on Flickr

9. De volgende afrit is 29 kilometer verderop. Ze waren bezig met brugwerkzaamheden.
Afbeelding
A31-49 by Chriszwolle, on Flickr

10. Neuves-Maisons. Veel weinigzeggende plaatsjes op de route. Door het gebrek aan wegnummers bij afritten heb je ook niet altijd het idee of het nou een belangrijke of lokale afrit is. Alhoewel je op de tolweg sowieso niet veel afritten hebt.
Afbeelding
A31-52 by Chriszwolle, on Flickr

11. We naderen het einde van de tolweg.
Afbeelding
A31-53 by Chriszwolle, on Flickr

12. Toul-Croix de Metz zones industrielles. Lange afritnaam...
Afbeelding
A31-54 by Chriszwolle, on Flickr

13. Laatste keer télépéage.
Afbeelding
A31-55 by Chriszwolle, on Flickr

14. Aansluiting met de N4, de belangrijke alternatieve oost-westroute door noordoost-Frankrijk.
Afbeelding
A31-57 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [F][A031] [C] Luxembourg - Nancy - Dijon - Beaune

Bericht door Robbert297 » ma 16 mar 2015, 18:37

^^ Vreemde pijlen voor Franse bebording, of is dit normaal bij de télépéage?
Afbeelding
Слава Україні

Plaats reactie