[F][A061] Toulouse - Narbonne

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Vinny » za 10 dec 2016, 14:11

Vaak zijn die borden wel overplakt met het juiste stickertje en is dat later los gelaten. In Frankrijk zouden ze sneller de borden helemaal moeten vervangen vind ik. In Nederland gaan wegwijzers hooguit 20 jaar mee, in Frankrijk laten ze borden gerust nog wel langer staan, zelfs als ze allang niet meer voldoen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Coen Tunnel » za 10 dec 2016, 18:40

^^ Ik denk dat er in Nederland nog genoeg wegwijzers uit de jaren '80 staan, met name handwijzers. Snelwegbewegwijzering die ouder dan 25 jaar is zal er niet heel veel meer staan in Nederland, al komt het nog wel voor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » za 10 dec 2016, 20:11

Vinny schreef:Vaak zijn die borden wel overplakt met het juiste stickertje en is dat later los gelaten. In Frankrijk zouden ze sneller de borden helemaal moeten vervangen vind ik. In Nederland gaan wegwijzers hooguit 20 jaar mee, in Frankrijk laten ze borden gerust nog wel langer staan, zelfs als ze allang niet meer voldoen.
In veel gevallen praat je over departementale wegbeheerders van arme departementen. En over DIR-regio's die structureel te weinig geld krijgen voor de wegen die ze in beheer hebben en alle eindjes aan elkaar moeten knopen. Houtje-touwtje oplossingen waar niemand bij staat te juichen zijn dan de enige mogelijkheid om dingen nog enigszins te laten werken. De enige echte oplossing is natuurlijk een ruimere toelage uit de schatkist. Maar ja, Frankrijk heeft al een begrotingstekort dat groter is dan gewenst en in tegenstelling tot de begunstigden van al die riante arbeids- en pensioenvoorwaarden staken automobilisten niet wanneer ze worden gekort.

Neemt niet weg dat de meeste tolconcessionairs dat probleem niet zo hebben. Als ik het goed begrijp, zijn deze borden geplaatst onder verantwoordelijkheid van Vinci, dus het is een apart verhaal.
Laatst gewijzigd door Pino op za 10 dec 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » za 10 dec 2016, 20:13

Daarom is het ook wel verrassend dat de bewegwijzering zo verouderd is gezien het een weg onder concessie is (ook al wordt er ter plaatse geen tol geheven). Op de tolwegen vindt je toch beduidend minder oude bewegwijzering dan op de delen in de stedelijke regio's die door een DIR beheerd worden. Her en der is nog wel wat oude stijl bewegwijzering (met de afritnamen) maar dat is niet per se fout.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » za 10 dec 2016, 20:18

^^ Klopt. En die cursieve afritnamen zie je wel op het hele Vinci-netwerk. Dat is een soort vrijheid die ze zich veroorloven. Het gekke is dat het gebruik van dit cursief nooit echt in de Franse richtlijn heeft gestaan. Het lijkt een gebruik te zijn geweest dat vanaf de invoering van de bewegwijzering van 1982 min of meer afgestemd is geweest tussen concessionairs, net zoals het midden jaren '90 door de meeste concessionairs (allemaal behalve Vinci en haar dochters?) weer collectief werd verlaten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Km357 » za 10 dec 2016, 21:11

Op de A7 staan nog afstandsborden die stammen uit de jaren '80 en heel veel uit begin de jaren '90 die volledig verbleekt zijn door de zon ondertussen. Is allemaal niet zo ongewoon in Frankrijk dan je zou denken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Coen Tunnel » za 10 dec 2016, 22:52

Op de A314, in beheer van SANEF, staat deze antieke wegwijzer nog. Die is vermoedelijk van 1972, toen de snelweg werd geopend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » zo 11 dec 2016, 8:03

Km357 schreef:Op de A7 staan nog afstandsborden die stammen uit de jaren '80 en heel veel uit begin de jaren '90 die volledig verbleekt zijn door de zon ondertussen. Is allemaal niet zo ongewoon in Frankrijk dan je zou denken.
Ik ben vast niet de enige die rijden over Franse snelwegen heerlijk vond in de jaren '90, want alles (inclusief bewegwijzering) was nieuw en glimmend. Die associatie is blijven hangen, maar je moet je uiteindelijk realiseren dat veel van dat nieuw en glimmend samenhing met het feit dat er in de periode 1985-1995 heel veel nieuwe snelwegen zijn geopend in Frankrijk én wegbeheerders van oudere snelwegen in die periode de borden oude stijl versneld vervingen. Die tijden zijn over en de borden op al deze wegen zijn inmiddels een 25 jaar oud, tenzij zich een reden had voorgedaan om ze eerder te vervangen. Op de grote Franse concessionairs rust in deze periode feitelijk de taak om een grote hoeveelheid borden die begint te verslijten te vervangen. Dat gaat zeer redelijk, maar overduidelijk ook niet super.

Wat betreft het bord bij Metz: er lag in 1972 nog geen snelweg tot aan Strasbourg, vandaar ook het hoofddoel Sarrebruck voor deze toenmalige A32. Misschien is het bord eerder van rond 1976.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Km357 » zo 11 dec 2016, 9:18

Het is samen met het afstandenbord op de A22 bij Rekkem het enige dat nog bestaat in die stijl. Kan nog bij gezegd worden dat het bord bij Metz bijna straalt van de nieuwigheid aangezien die blauwgrijze kleur er al was van bij het begin.

Nu ja, terug naar de A61 dan maar? Iemand anders al eens gegeten bij Aire du Port Lauragais?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 19:46

Verder op de A61 van Toulouse naar Carcassonne. Een tamelijk saai traject door de Lauragais. De voornaamste attractie is volgens mij het Canal du Midi en de Aire de Lauragais.

1. Het tolstation aan de zuidkant van Toulouse.
Afbeelding
A61-15 by European Roads, on Flickr

2. Barcelona staat vanaf hier consistent aangegeven. Het lijkt een beetje een extreme 'hoek-om doel'.
Afbeelding
A61-16 by European Roads, on Flickr

3. Deze aansluiting is circa 2011 nieuw gebouwd. Oorspronkelijk was er geen afrit tussen Toulouse en de A66.
Afbeelding
A61-18 by European Roads, on Flickr

4. De afsplitsing van de A66 naar Andorra.
Afbeelding
A61-20 by European Roads, on Flickr

5. Hier eindigt ook de 2x3 rijstroken.
Afbeelding
A61-21 by European Roads, on Flickr

6. Villefranche-de-Lauragais.
Afbeelding
A61-24 by European Roads, on Flickr

7. Castelnaudary.
Afbeelding
A61-27 by European Roads, on Flickr

8. Bram.
Afbeelding
A61-30 by European Roads, on Flickr

9. Bienvenue à Québec!
Afbeelding
A61-32 by European Roads, on Flickr

10. Carcassonne-Ouest. Hier ging ik er af, de tweede overnachting op weg naar het zuiden.
Afbeelding
A61-34 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Km357 » ma 12 dec 2016, 20:08

Twee zaken:

- Ligt het enkel aan mij, of lijkt op foto's een 2x2 autoroute best smal?
- Het weer verbetert quasi altijd bij Carcassonne, waar je echt de invloed van de Midi begint te voelen. Toulouse is heel warm, maar vaak bewolkt omdat er amper wind is.

EDIT:
Bienvenue au Québec, niet à ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 20:19

Het département Aude staat ook bekend om de wind van west naar oost. Dat zal wel door het verschil in weer en de bergketens komen. Bekend is natuurlijk de wind vanaf de Corbières over de A9 (met al die waarschuwingsborden). Ik stond op een camping in Lastours, mooi uitzicht vanaf een heuvelrug, maar wel heel winderig de hele nacht. Ik had ook niet de indruk dat men daar lang op de camping bleef staan, de constante bries wordt op een gegeven moment wel hinderlijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » ma 12 dec 2016, 21:11

Chris schreef:2. Barcelona staat vanaf hier consistent aangegeven. Het lijkt een beetje een extreme 'hoek-om doel'.
De Franse richtlijn bewegwijzering kent het fenomeen 'hoek-om doel' natuurlijk ook niet. Of doelen bewegwijzerd mogen worden, hangt af van hun inwonertal, of je niet eerder een grotere stad tegenkomt en de reistijd erheen. Of een verbinding hoek-om loopt, telt daarbij eigenlijk niet mee, hoogstens wanneer er meer doelen voor bewegwijzering in aanmerking komen dan er ruimte op de borden is.

Barcelona valt in categorie 5, de hoogste categorie van plaatsen die voor bewegwijzering in aanmerking komen in Frankrijk. Je komt op de route Toulouse-Narbonne-Barcelona geen stad tegen in diezelfde categorie. De reistijd Toulouse-Perpignan is korter dan de maximale hoeveelheid van 7:30 uur dat een verbinding naar een plaats in categorie 5 op de borden mag staan. Relevantere doelen voor de A61 heeft men kennelijk niet kunnen vinden, dus dan krijg je Barcelona op de borden. Maar goed, logisch als het op papier lijkt, ik ben het wel met je eens dat het zware bordvulling is. Als je hier al een categorie 5-doel op de borden wilt zetten, zou ik eerder kiezen voor de intern-Franse verbinding naar Lyon, dat hier ook op de borden zou mogen, maar het kennelijk verloren heeft op relevantie. Categorie 4-doel Perpignan dekt de richting A9-zuid prima, in mijn optiek ook veel beter dan Montpellier de richting A9-noord dekt. Wellicht meent men dan hier toch Barcelona expliciet over de A61-A9 te moeten verwijzen, omdat verkeer anders in de verleiding zou kunnen komen om de route dwars door de Pyreneeen (A66-N20-C16) te pakken?

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door hoompey » ma 12 dec 2016, 21:28

Barcelona staat ook vanaf de A9 consistent aangegeven vanaf Orange, met 432km (langste buitenlandse verwijzing in Frankrijk?). Ik denk dat het gewoon logisch beleid is, de A61/A9 is ook de kortste route in tijd tussen Toulouse en Barcelona. Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 dec 2016, 21:30

Duitsland doet het dan beter met Bazel. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 21:33

Het zal wellicht gedaan zijn met de gedachte dat de A61 een schakel is vanaf de A20 richting het zuiden, alhoewel de A61 eigenlijk meer oost-west verloopt.

De route van Toulouse naar Barcelona is via de A66-N20-C-16 toch dik 60 kilometer korter, maar volgens Google Maps is de kustroute via La Jonquera wel sneller. Je kan daar natuurlijk bijna continu 120 of 130 rijden, terwijl tussen Tarascon en Berga zo'n 120 kilometer snelweg ontbreekt. Maar ja, als je de tolkosten gaat meewegen dan wordt dat misschien toch wel aantrekkelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » ma 12 dec 2016, 21:41

^^ Tja. Jammer dat er dan nog wel een Europese route loopt die al decennia een onhandige route suggereert tussen Toulouse en Barcelona. Met de gestage uitbouw van de C-16 aan de Spaanse kant wordt het verschil langzaamaan kleiner, maar of het ooit zal kantelen ten faveure van de directe route? Hoe langer ik erover nadenk, des te meer concludeer ik dat Barcelona vooral bewegwijzerd staat om je eraan te herinneren dat je niet de E09 Toulouse-Barcelona moet volgen om handig vanaf Toulouse naar Barcelona te komen. Een nieuwe pluim voor het E-wegennet! :wall: Zonder die E-verbinding had het doel Perpignan denk ik wel volstaan om erop te wijzen dat de A61 mede fungeert als schakel naar het zuiden.
hoompey schreef:Barcelona staat ook vanaf de A9 consistent aangegeven vanaf Orange, met 432km (langste buitenlandse verwijzing in Frankrijk?). Ik denk dat het gewoon logisch beleid is, de A61/A9 is ook de kortste route in tijd tussen Toulouse en Barcelona.
Dat ze vanaf Orange het doel Barcelona continue houden mag zijn, maar technisch gezien had het vanaf Lyon op de borden mogen staan: eerste categorie 5-doel dat je tegenkomt, en je zit binnen de 7:30 uur reistijd. Ik vind Orange ook wel een mooi punt om te beginnen met Barcelona, maar je kunt even makkelijk vraagtekens zetten bij de keuze om bij Toulouse te beginnen met Barcelona als bij de keuze om niet al noordelijk van Orange te beginnen. Wat hier precies "gewoon logisch beleid" is, is in die zin wel voor discussie vatbaar.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 dec 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

hoompey
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: di 10 jun 2014, 13:13

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door hoompey » ma 12 dec 2016, 21:45

Ik vind het wel in lijn met het wijdere Franse beleid : focus op grote binnenlandse steden als die dichtbij de grens liggen (Lille, Strasbourg, Nice), maar niet bang voor verre buitenlandse doelen als die voor de hand liggen (Bruxelles op A1/A2, Genova op A8, Milan / Turin op A40,...). Barcelona past wel in dat rijtje, ik heb persoonlijk meer moeite met pakweg Liège op de A2 of Charleroi bij Reims.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » ma 12 dec 2016, 21:49

Is Marseille geen categorie 5 doel vanaf de A7? Vanuit Lyon gezien is dat een logische bestemming naar het zuiden, waar later Barcelona vanaf splitst.

Als je het over doelen over grotere afstand hebt, dan hadden ze op de A61 wellicht ook iets kunnen aangeven dat ver naar het oosten ligt (de snelweg is immers oost-west georiënteerd). Naast Montpellier misschien Marseille of zelfs Nice.

De A61 is dan eigenlijk best een diverse snelweg qua verkeersstromen;

* oost-west: van Toulouse naar Narbonne, maar ook verder richting Montpellier / Marseille / Nice
* diagonaal: van Toulouse richting Lyon
* noord-zuid: van Toulouse richting Barcelona

Het is ook wel de enige oost-westroute binnen een grote regio. De A89 ligt dan toch wel 300 kilometer noordelijker.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » ma 12 dec 2016, 21:56

hoompey schreef:Ik vind het wel in lijn met het wijdere Franse beleid : focus op grote binnenlandse steden als die dichtbij de grens liggen (Lille, Strasbourg, Nice), maar niet bang voor verre buitenlandse doelen als die voor de hand liggen (Bruxelles op A1/A2, Genova op A8, Milan / Turin op A40,...). Barcelona past wel in dat rijtje, ik heb persoonlijk meer moeite met pakweg Liège op de A2 of Charleroi bij Reims.
Op de A9 ben ik dat zeker met je eens. Op de A61 vind ik het nogal uit de richting. In het algemeen zal geen sprake zijn van een heel bewuste keuze om grote binnenlandse steden in de buurt van de grenzen als belangrijkste doelen te kiezen. De Franse geografie is nu eenmaal zo, met een zeer dunbevolkt binnenland en belangrijke stedelijke gebieden eerder aan de randen (kust en grens). Het is nu niet zo dat er allemaal grote steden worden overgeslagen om die doelen aan de randen van het land te kunnen bewegwijzeren. Het stelt je hoe dan ook in staat om lang op een en hetzelfde doel te rijden, wat zorgt voor het nodige rijgemak. Een land als Spanje heeft een op dit punt vergelijkbare geografie, en daar heeft men dan toch eerder de neiging om je op de bewegwijzering van provinciestad naar provinciestad te sturen, met maar zo af en toe een separate verwijzing naar wat grote doelen op afstand.

@Chris: op de A7 is Marseille een Categorie 5-doel, maar omdat de aftakking naar Categorie 5-doel Barcelona al ruim voor Marseille aftakt, mogen beide bewegwijzerd staan. Ook elders in Frankrijk staan vaak meerdere Categorie 5-doelen bewegwijzerd voor eenzelfde snelweg. Verder eens dat de A61 wel meerdere functies heeft, maar voor mij is het primair een oost-westroute. De zwaar uit de klauwen gegroeide Zubringer-functie tussen de grote stad Toulouse en de grote noord-zuidas A7-A9-AP7 (naar zowel Barcelona als Lyon) komt daarbij, maar is eigenlijk alleen relevant voor mensen in deze regio. Op Frans nationaal niveau kun je eigenlijk alleen spreken van een noord-zuidas op dagen dat het op de A7 en A75 zo druk is dat de omweg over Toulouse interessant is op weg tussen Noord-Frankrijk en de Middellandse Zeekust.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » wo 14 dec 2016, 17:49

De laatste paar foto's van de A61, tussen Carcassonne en Narbonne. Helaas een beetje tegen het licht in, maar je ziet ook hier het effect dat het vanaf Carcassonne beter weer wordt. Aan de kust was het compleet zonnig.

Afbeelding
A61-35 by European Roads, on Flickr

Carcassonne-Est.
Afbeelding
A61-36 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61-38 by European Roads, on Flickr

Lézignan.
Afbeelding
A61-40 by European Roads, on Flickr

Een hele lijst aan bestemmingen.
Afbeelding
A61-41 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61-42 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A61-43 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Km357 » wo 14 dec 2016, 21:54

Afbeelding

Er zit nochtans een logica in:
Narbonne en Sigean zijn de volgende afritten op de A9, afhankelijk van je richting.

Béziers en Perpignan zijn de volgende steden, afhankelijk van je richting.

Lyon en Barcelona zijn de grootste doelen op langere afstand. Aangezien de A9 eerder Lyon dan Marseille ontsluit is het logisch dat ze daarvoor kozen.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door bas1984 » do 15 dec 2016, 11:07

hoompey schreef:Barcelona staat ook vanaf de A9 consistent aangegeven vanaf Orange, met 432km (langste buitenlandse verwijzing in Frankrijk?).[/img]
Op de A8 vanuit Nice voor Aix staat Barcelona zelfs al aangegeven met 507 km.
https://goo.gl/maps/KDNbQBxjgjp

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door brytje008 » do 15 dec 2016, 11:24

^^ Zal dit het meest verre van te voren zijn dat een plaats zal aangegeven staan in Frankrijk? Weet iemand toevallig welke plaats het vroegst wordt aangegeven?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Km357 » do 15 dec 2016, 11:40

^^ Paris op de A62 ten noorden van Toulouse met 676km is het hoogste (route via A20-A71-A10). Op het nationale-departementale net is het ook Paris met 651 bij Bourg-St-Andéol op een BiS route op de oude N86.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door brytje008 » do 15 dec 2016, 11:49

^^ Dat is wel langer als ik had verwacht. Uiteraard wel met Parijs, dat had ik dan wel weer verwacht. :lol: Dat is ook uiteraard een belangrijke stad in Frankrijk. Overigens vind ik wel dat Parijs wel 'over'gebruikt wordt op Franse bewegwijzering. Parijs wordt vaak al aangegeven op punten dat het naar mijn mening nog niet van belang is. Dit had ik ook wel is in een ander onderwerp aangehaald en was iemand het wel met mij eens.(geen idee wie meer)
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » do 15 dec 2016, 12:28

^^ Ach ja, Frankrijk heeft onder veel Nederlanders nu eenmaal de naam dat ze Parijs vanuit alle hoeken en gaten bewegwijzeren. Voor sommigen is dat negatief commentaar. Maar in het kader van Randstedelijke borrelpraat dat er vanaf de Nederlandse grens beter zou moeten verwezen naar de grote steden in het westen, komt datzelfde Franse voorbeeld dan ook altijd weer langs onder het motto "zij hebben het tenminste wel begrepen".

In de praktijk valt dit volgens mij enorm mee. Ik verbaas me eerder over het vroege bewegwijzeren van Barcelona of Strasbourg hier of daar dan dat ik Parijs zou weghalen op snelwegen waar de stad thans bewegwijzerd staat. De hoge kilometerwaarden naar Parijs zijn ook mede gedreven door de Franse geografie en het bestaan van een grote gordel dunbevolkt gebied in het bijzonder. Als je de grote steden aan de rand van die gordel (Lille, Parijs, Lyon, Strasbourg, Toulouse) niet bewegwijzert, kom je aan met veel kleinere plaatsen ergens in het centrum van het land waar je ook niet vrolijk van wordt. De bewegwijzering op doorgaande wegen in Spaans dunbevolkt gebied -waar ze wél die kleine plaatsen benadrukken- is een voorbeeld van hoe het ook zou kunnen, maar wat mij betreft een slecht voorbeeld. Het heeft ook weinig te maken met het promoten van Parijs. In het lijstje van lange Franse verwijzingen staan ook Lyon (vanaf Lille) en Toulouse (vanaf Parijs) met verwijzingen van boven de 600 km. Alleen Parijs heeft er meer, omdat het nu eenmaal centraler ligt.

Historische verwijzingen op Itinéraires Bis of (voormalige) Routes Nationales zijn een wat ander verhaal, maar dat is dan eerder een kwestie van achterstallig onderhoud.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Ds79m » do 15 dec 2016, 13:29

Met name naar de Spaanse steden zijn de Fransen nogal scheutig met de bewegwijzering. Barcelona dus al op de A8 ten oosten van Aix (>500 km), Zaragoza bij de A65 even ten oosten van Bordeaux (>400 km) en San Sebastian bij Toulouse (>300 km). In andere landen, zoals Nederland, zouden we toch eerder geneigd zijn Bayonne en Perpignan in dit soort situaties een prominentere plek te geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Pino » do 15 dec 2016, 13:56

Interessant. Wellicht heeft het te maken met de omvang van de grenssteden Perpignan en Bayonne, die in Franse ogen dan dus worden overschaduwd door de grotere steden aan de andere kant van de grens - waar aan de grenzen met andere buurlanden van Frankrijk behoorlijk grote plaatsen liggen (en plaatsen net over de Zwitserse grens als Basel en Genève niet voelen als heel bijzondere verwijzingen). Maar wellicht onderschatten wij ook het belang van de verkeersstroom Spanje-Italië en verder oostelijk?

Zaragoza aangeven vanaf Bordeaux past denk ik vooral in de serie "bij gebrek aan beter". En misschien ook wel een beetje om enig cachet te geven aan een lege snelweg van Bordeaux naar de rimboe.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A061] Toulouse - Narbonne

Bericht door Chris » do 15 dec 2016, 14:21

Barcelona ligt ook niet heel dicht bij de grens, dat is toch nog bijna 2 uur rijden vanaf de laatste aansluiting in Frankrijk.

Liever dat de Fransen het zo doen, dan het complete gebrek aan Franse steden op de bewegwijzering aan Spaanse kant. Men bewegwijzerd daar alleen de grensplaatsen / tunnels / passen.

Plaats reactie