[F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A032] [Project] Thionville - Metz - Toul

Bericht door RSK » ma 07 dec 2015, 19:20

Als ik globaal mijn eerder gesuggereerde kaartje erbij pak, kom ik op 45 kilometer tussen de aansluitingen 29 (N431) en 43 (Thionville-Nord). Dat zou terug kunnen naar zo'n 38 kilometer nieuw tracé. Met €0,10 is dat dan €3,80. Vervolgens het stuk tussen de A313 en Péage de Gye: dat kan van 47 kilometer naar zo'n 35 kilometer, ofwel €3,50. Zou je de A31 tussen Metz en Nancy ook tolplichtig maken, dan komt er nog 18 kilometer bij. Het totaalbedrag Thionville-Gye zou dan op €9,10 komen. Daarvoor heb je dan een route van 91 kilometer die nagenoeg geheel 130km/h kan worden, tegenover een 110 kilometer lange 90/110-route nu.

Op dit moment doe je volgens Google Maps over de bestaande A31 1 uur en 5 minuten over dat stuk. Wanneer het volledig 130km/h kan zijn, is een gemiddelde van 125km/h zeker wel haalbaar. Met de 91 kilometer is dat een kleine 44 minuten. De tijdwinst zou dus 20 minuten bedragen, de afstandwinst 19 kilometer (toch ook ongeveer €1,80 aan benzine). Onder aan de streep kost de route dus zo'n €7,50 om 20 minuten te winnen en geen acht te hoeven slaan op allerhande vakantiebudgetbeperkend bermafval.

Afbeelding

Overigens biedt zo'n westelijker tracé ook meer mogelijkheden om het dal over te steken bij Hayange in plaats van Florange. Daar is nogal wat weerstand tegen de nu geplande afsnijding van de A31 naar de A30. Als je bij Hayange het juiste punt uitzoekt, ga je alleen maar over wat aftandse industriegebieden heen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 8:29

RSK schreef:. Onder aan de streep kost de route dus zo'n €7,50 om 20 minuten te winnen
Duur uurtarief heb je. :rofl2:
Ik zou dat geld er niet voor over hebben. Een ijsje voor mijzelf en twee medepassagiers zijn toch lekkerder aan het einde van de rit. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Pino » di 08 dec 2015, 9:32

^^ Je kunt het dan misschien vergelijken met de keuze om vanuit West-Nederland over Reims of over Luxemburg te rijden. Sommigen kiezen de laatste omwille van de bespaarde tol; anderen nemen die tol voor lief omdat het lekker rustig en snel rijdt.

Ik zou denk ik best voor €7.50 de tolweg kunnen pakken. Net ietsje eerder en net ietsje minder vermoeid aankomen. Heb je tenminste nog puf om daarna ook nog even eenzelfde bedrag uit te geven aan dat ijsje ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 9:40

Het zou er bij mij een beetje van af hangen. Ik zou er best een paar euro voor over hebben om Thionville en Metz mis te rijden. Dat eerste is weliswaar al mogelijk met de A30, maar die weg is nog niet af, kent capaciteitsproblemen rond Longwy en heeft rotondes in België. En om Metz kom je niet fatsoenlijk heen. De route over de A4 en N431 is te ver om, daarnaast moet je dan over twee substandaard knooppunten.

De afsnijding bij Nancy loont zich dan weer omdat het in afstand flink korter is. Die zou ik ook zo nemen als ik de A31 verder zou volgen. Dat ik zelf vaak liever kies voor de N57 om richting de Alpen af te zakken doet daar niets aan af. Daarnaast denk ik dat de grote meerderheid van het transitverkeer wel voor zo'n tolroute zal kiezen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2015, 10:18

^^ Het is inderdaad vrij fors voor een beperkte tijdswinst. De 16 euro voor de A1 naar Parijs betaal ik wel, want daar is de tijdswinst al gauw 1,5 uur en de A1 rijdt een stuk fijner dan de N2. Maar de A31 is ook gewoon een snelweg, weliswaar met een wat lagere Vmax. Net als tussen Poitiers en Bordeaux, waar het alternatief een weg is die bijna helemaal 2x2 is en grotendeels een Voie Expresse met een Vmax van 110 km/u is, vind ik de tijdswinst niet de moeite waard om zoveel geld aan uit te geven. Goed, de tolweg zal ook een stuk comfortabeler rijden, maar dan nog vind ik de prijs aan de forse kant Voor ca. € 3,00-€ 4,00 zou ik het nog wel doen. Niet voor € 7,50.
Daarnaast denk ik dat de grote meerderheid van het transitverkeer wel voor zo'n tolroute zal kiezen.
De A31 door de Lorraine heeft ook vooral veel lokaal en regionaal verkeer, maar inderdaad, ik denk dat het doorgaande verkeer wel de tolweg zal weten te vinden. Zeker ook omdat navigatiesystemen je die route op zullen sturen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door RSK » di 08 dec 2015, 10:56

^^ Zoals ik al aangaf: rond de 12.000 auto's en 8.000 vrachtwagens per dag zijn transit. Dus leg je de nieuwe weg aan voor ongeveer 20.000 voertuigen. Dat scheelt een slok op een borrel, terwijl in de huidige beperktere plannen nog steeds 100.000 voertuigen per dag langs Hauconcourt blijven rijden.

Als men het trouwens goed aanpakt, maakt men de nieuwe A31 tot één grote tolweg. Er werd al gesuggereerd dat het stuk tussen Thionville en Luxemburg €1,20 moet kosten. Mensen die eenmaal op de tol zitten, zullen minder geneigd zijn om er op en er af te gaan. Juist door steeds korte stukjes tol te heffen, haal je het voordeel (lekker doorrijden) onderuit. Niet dat ik er op zit te wachten dat mijn trips duurder worden, maar anderzijds wel nodig door de andere manier van wegenfinanciering in Frankrijk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Vinny » di 08 dec 2015, 18:08

Pino schreef:^^ Je kunt het dan misschien vergelijken met de keuze om vanuit West-Nederland over Reims of over Luxemburg te rijden. Sommigen kiezen de laatste omwille van de bespaarde tol; anderen nemen die tol voor lief omdat het lekker rustig en snel rijdt.

Ik zou denk ik best voor €7.50 de tolweg kunnen pakken. Net ietsje eerder en net ietsje minder vermoeid aankomen. Heb je tenminste nog puf om daarna ook nog even eenzelfde bedrag uit te geven aan dat ijsje ;)
Het is misschien een kwestie van opvoeding. Mijn ouders gingen altijd de snelweg af bij het bord "Péage" en vervolgden de reis via N- en D- wegen naar onze vakantiebestemming. :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Pino » di 08 dec 2015, 18:56

^^ Laten we het persoonlijke voorkeur noemen. Opvoeding suggereert ietsje teveel dat ik thuis bepaalde normen en waarden niet heb meegekregen waar het om ritten naar je vakantiebestemming gaat 8-)

Het is ook niet dat wij thuis altijd maar de snelste route pakten en de tol voor lief namen - integendeel. Maar de keuzes werden per rit gemaakt, gebaseerd op wat voor die reis zo uitkwam. En dat doet vrijwel iedere vakantieganger zo. Tenzij je voor de lol langzaam rijdt om de rit onderdeel van het avontuur te maken, wil iedere automobilist het liefste snel, comfortabel en goedkoop op zijn bestemming aankomen. Maar je kunt er nooit meer dan twee van de drie kiezen:
- wil je snel en comfortabel, dan wordt het niet goedkoop. Tolkosten en de hogere brandstofkosten van hoge snelheid zijn onvermijdelijk.
- wil je snel en goedkoop, dan wordt het niet comfortabel. Lange rijdagen over wegen met matige voorzieningen en allerlei redenen waarom je van het gas zult moeten.
- wil je comfortabel en goedkoop, dan wordt het niet snel. Alle mogelijkheid voor een fijne roadtrip, maar het gaat je extra dagen kosten.

En omdat over smaak niet te twisten valt, valt ook niet te twisten over de keuzes die worden gemaakt. Betaal vooral die EUR 7.50 als je eigen voorkeur bovenal ligt bij het snel en comfortabel op je bestemming aankomen. Betaal hem vooral niet in de andere scenario's. Kies wat je wilt, maar onderken dat velen op goede gronden een andere keuze maken. In die zin kan ik er niet meer van zeggen dan dat er situaties zijn waarin ik dat bedrag gewoon neer zal leggen.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 dec 2015, 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Chris » di 08 dec 2015, 19:09

Als je door tol te betalen een hotelovernachting kan uitsparen is het alsnog winst. Binnendoor rijden is soms best leuk, ik doe dat ook regelmatig, maar het wordt dan lastig om in 1 dag naar zuid-Frankrijk te rijden. De tol helemaal vermijden naar het zuiden kost je snel een volle dag extra.

In september reed ik in een dag 1.200 kilometer vanaf de Ardèche terug naar Zwolle over de tolweg en dat ging prima. Je kan lekker kilometers maken op de tolweg, zolang je niet op een zwarte vrijdag/zaterdag rijdt.

Met binnendoor rijden is 900 kilometer op een dag al echt veel. Afgelopen juni was ik via een tolvrije route naar Vichy gereden. Dat was 900 kilometer, maar kostte 12,5 uur en dat eigenlijk zonder echte pauzes, anders dan tanken en snel wat eten. Maar dat was ook een route die via de tolweg niet heel veel sneller (maar wel een stuk duurder) zou zijn omdat je dan een omweg maakt via de drukte van Antwerpen, Lille en Parijs.

In het geval van de A31 ligt het ook een beetje aan het type reis dat je maakt. Als je bijvoorbeeld niet veel kilometers op een dag rijdt, dan is dat stuk 90/110 door de Lorraine niet zo erg. Maar als je in een dag van zuid-Frankrijk naar Nederland terugrijdt, is het nogal een hinderlijk stuk op een verder vlotte reis.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2015, 23:35

Chris schreef:Als je door tol te betalen een hotelovernachting kan uitsparen is het alsnog winst. Binnendoor rijden is soms best leuk, ik doe dat ook regelmatig, maar het wordt dan lastig om in 1 dag naar zuid-Frankrijk te rijden. De tol helemaal vermijden naar het zuiden kost je snel een volle dag extra.
Een volle dag? Dan hangt het er toch wel van af waar je naar toe moet. Richting Baskenland heb ik de tol ooit vermeden door de N2 tot Parijs te nemen, daarna de ex-N20 naar Vierzon, de A20 naar La Souterraine en vervolgens over de N145, D951 en N141 naar Angoulême om daar over de N10 naar Bordeaux te rijden. De eerste twee tolstations op de A63 zijn zeer eenvoudig te vermijden, alleen bij de laatste drie tolstations van de A63 heb ik wel betaald omdat daar de tijdswinst wel erg groot is. Maar al met al, je komt dan over Routes Nationales (en Departementales) die best goed doorrijden.

Overigens is het tolbedrag op een rit van Zuid-Frankrijk richting Nederland al hoger dan de kosten van een overnachting in een redelijk hotel als Première Classe of Ibis Budget; dikwijls is er wel een hotelletje voor rond de € 40 te vinden.

Richting het zuidoosten van Frankrijk neem ik doorgaans routes via Zwitserland aangezien ik doorgaans toch al een tolvignet heb. Ik ga dan bij Genève de grens over en via Chambéry en Grenoble richting het zuiden, of ik rij via de Gotthard en Milaan, richting Nice is dat een logische route. Dan ben je wel tol kwijt in Italië, maar die ongeveer drie tientjes van Como tot aan Ventimiglia is veel minder dan in Frankrijk en afgezien van de Gotthardtunnel rij je ook volledig over snelwegen.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door marcel » za 12 dec 2015, 11:47

Vinny schreef:Het is misschien een kwestie van opvoeding. Mijn ouders gingen altijd de snelweg af bij het bord "Péage" en vervolgden de reis via N- en D- wegen naar onze vakantiebestemming. :rofl2:
Dat had ik met mijn ouders inderdaad ook. En ik ben ook niet zo geneigd tolwegen te nemen ...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » wo 17 feb 2016, 11:46

Een opening moet niet verwacht worden voor 2030...
12 février 2016 : Par une décision rendue publique le 15 février, les ministres Ségolène Royal et Alain Vidalies ont validé le projet d’A31Bis afin de désengorger l’autoroute actuelle entre Nancy et Luxembourg. L’État a retenu le scénario d'une autoroute partiellement concédée à péage afin d’accélérer la réalisation du projet. Selon les termes du dossier présenté au débat public, la mise en service globale est envisagée 11 ans après la déclaration d'utilité publique du projet, soit vers 2030.

Le projet a été divisé en 3 tronçons :

"Liaison A30 - A31 - Thionville - Luxembourg", avec un barreau neuf vers Florange (ou en variante vers Hayange) suivi d'une A31 élargie à 2x3 voies jusqu'au Luxembourg. L'ensemble de ces aménagements sera concédé et à péage. L'actuelle A31 actuellement gratuite entre Thionville et Luxembourg deviendra payante.

"Secteur Metz-Nancy", où l'A31 sera élargie à 2x3 voies sur place et laissée gratuite.

"Secteur Toul - Grand Nancy - Dieulouard", où le statut des aménagements est plus flou :
Compte-tenu de l'impossibilité d'aménager la rocade actuelle de Nancy, le scénario minimal est celui d'un élargissement progressif sur place de la D611, avec raccordement à l'A31, sans concession.
Les contraintes budgétaires et l'important trafic de poids-lourds à délester de la Rocade de Nancy pourraient amener à la construction d'une autoroute à 2x2 voies concédée.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door RSK » wo 17 feb 2016, 12:24

Het hele besluit is hier te lezen. Dat ga ik dan ook even doen.
TOEVOEGING
  • Het project wordt in 3 delen opgeknipt, die men ieder voor zich verder gaat bestuderen: verbinding A30-A31, verbreding A31 Metz-Nancy, afsnijding Toul-Dieulouard (globaal volgens tracé D611)
  • Men kijkt ook naar de mogelijkheden om (in samenwerking met Luxemburg) in te zetten op andere modaliteiten (met name spoor)
  • Onderzoek en overleg met lagere overheden moet uitwijzen welke tracés acceptabel zijn voor de nieuwe wegen en hoe de ruimtelijke ordening zich tot planvorming verhoudt.
  • Uiterlijk juni 2016 plaatst men apparatuur om de verkeersstromen rond Nancy beter in kaart te brengen. Dat moet een betere indruk geven van de mogelijkheden van een uitbouw van het D611-tracé.
  • Men geeft aan dat belangrijkste inzet voor de regio Nancy is om de mogelijkheid te onderzoeken vrachtverkeer verder van de stad te laten lopen. In mijn optiek volstaat daarvoor een extra brug bij Dieulouard en een kleine omleiding bij Toul. Zo wordt de D611 rechtstreeks aangesloten; zelfs bij de huidige limiet van 90 levert de afsnijding van 10-11 kilometer een forse tijdwinst op.
TOEVOEGING
Een uitwerking van wat ik als zeer kansrijk en met zeer beperkte impact zie: een simpele aansluiting van de D611 op het hoofdwegennet.

Afbeelding
Afbeelding

De tussenliggende weg loopt welhaast in een kaarsrechte lijn en is uitermate rustig. Als transitverkeer zou ik er persoonlijk al voor kiezen om de D611 te nemen als men deze twee verbindingen zou aanleggen. Met name de ontbrekende brug over de Moezel met aansluiting op de A31 is echter nu nog een probleem; je moet op het eind weer een paar kilometer omrijden door dorpjes met zone-30 om weer bij de A31 te komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » vr 02 feb 2018, 8:52

Het werd al aangehaald in het A31-topic, hieronder kort de beslissingen van de Conseil d’orientation des infrastructures (COI) over de A31bis.

Luxemburg - Thionville: Er wordt inderdaad geopteerd voor een systeem van péage voor dit gedeelte en de aanleg van een nieuw stukje nabij Thionville.
Nancy - Metz: Verbreding ter plekke met overheidsmiddelen
Nancy - Toul: Extra studiewerk noodzakelijk voor een beslissing genomen zal worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 19:39

De publieke enquete is blijkbaar begonnen voor het noordelijk deel, een omlegging tussen Thionville en Richemont. Ik zou neigen naar variant F4: geen rivierkruising nodig en die corridor is vrij gehouden van bebouwing.

Dit zijn dan de varianten:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door RSK » zo 02 dec 2018, 10:47

^^ Op de website van de publieke consultatie staat veel interessants, met name de informatieve flyer geeft op hoofdlijnen mooi aan welke oplossingen voor welke deelgebieden worden onderzocht.

http://www.a31bis.fr/files/Document-con ... A31bis.pdf

Als ik de weg van noord naar zuid even langs loop:
  • Het lijkt geen discussiepunt meer of de A31 benoorden Thionville naar 2x3 gaat. Wel lijkt dit ook zonder discussie een tolweg te worden.
  • Er liggen (zoals Chris al schreef) 4 varianten op tafel voor de traverse Thionville. Duidelijk is dat iets op het huidige tracé doen geen optie is.
  • Aan de passage Metz gaat voor de verkeersstromen niet veel veranderen, de A31 en N431 behouden hun eigen verkeersfunctie.
  • Het deel tussen Metz en Nancy dat nu nog 2x2 is (ongeveer 50km) gaat naar 2x3. Wel met 110 naar het zich laat aanzien. Hier zal ook met name geïnvesteerd worden in de omgeving: geluidsschermen e.d.
  • Voor Nancy liggen drie opties op tafel. Indien men kiest voor opwaarderen over bestaand tracé, dan zou de A31 bij Nancy naar 2x4 gaan en de rest naar 2x3.

    De beste oplossing op basis van diverse criteria lijkt te zijn om een nieuwe snelweg langs de D611 tussen Dieulouard en Toul aan te leggen. Kost iets meer en heeft uiteraard meer landschappelijke impact, maar oplossend vermogen is groter en snelheid van realiseren en de hinder tijdens de bouw veel kleiner.

    Vooral de afweging tussen een interstedelijke 2x2-verbinding met 90km/h en rotondes enerzijds en een ongelijkvloerse snelweg die vloeiend aansluit op de bestaande A31 met 130km/h is interessant. Kosten zijn vergelijkbaar, maar in het eerste geval betaalt de overheid alles, in het tweede geval slechts de helft. Voor de overheid lonkt dus een concessie.

    Als er een wezenlijk verschil in kosten zou zitten, was een 90km/h-variant wel degelijk interessant geweest. Als je op de uiteinden de bestaande weg vloeiend aansluit, zou het met 90 sneller zijn dan de huidige route. Die is namelijk ook goeddeels 90, en bovendien 13 kilometer langer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » di 18 dec 2018, 11:37

Interessant! Hoewel er voor 2023 niet veel actie te verwachten valt op het terrein...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » ma 05 aug 2019, 13:05

Ondertussen zijn ook de resultaten bekend van de publieke inspraakperiode. Deze zijn niet echt spectaculair te noemen... Alle resultaten via: http://www.a31bis.fr/files/Document-con ... a31bis.pdf

Kort:
- Verbreding Luxemburg - Thionville naar 2x3 is aanvaard
- Nieuw trace "F4" voor de passage van Thionville (ook F10 speelt nog mee) is ook aanvaard
- Gebruik van péage voor de realisatie van bovenstaande projecten is aanvaard
- Verbreding naar 2x3 op huidig tracé tussen Metz en Nancy (zonder péage) is aanvaard
- Alle aanpassingen tussen Nancy en Toul werden volledig verworpen


Van het onderstaande oorspronkelijke plan van pakweg 20 jaar geleden blijft dus eigenlijk zo goed als niks meer over:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Pino » ma 05 aug 2019, 13:27

^^ Als ik nog eens naar die kaart kijk, bekruipt me vooral het gevoel dat verbreden een betere optie is dan een volledig nieuwe corridor - dubbel wanneer je bij een nieuwe corridor ook nog eens een tegenstelling tol-tolvrij had laten ontstaan.

De nieuwe corridor bij Thionville lijkt me welkom. Voor de rest lijkt het me dat er niet zoveel doorgaand verkeer op de A31 is dat je verder weg bij de bevolkingscentra kunt blijven. Een westelijke bypass van Metz was leuk geweest, maar dat valt gewoon heel moeilijk in te passen. Voor de bypass langs Nancy-Toul had ik altijd nog wel een zekere sympathie, maar vraag is of die genoeg doorgaand verkeer zou trekken. Hoe dan ook is dat het deel van het plan waarvan ik het sneuvelen het meeste betreur. Naast het feit dat Metz op enig moment misschien toch wel om een wat grotere oplossing vraagt dan 2x3 kort langs bebouwing, ook eentje waarvoor die vmax 90 daar van de borden af zal kunnen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » di 08 mar 2022, 15:35

Na jarenlange stilte zijn er nu blijkbaar vier trajecten gekozen voor het noordelijke gedeelte nabij Thionville. In september is er een inspraakperiode voorzien. Meer info: https://actu.fr/grand-est/florange_5722 ... 49421.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Willem » di 08 mar 2022, 20:31

Dan kun je Thionville weer met 110 ipv 90 passeren (130 zal vast niet gebeuren).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door paolie » di 08 mar 2022, 20:41

^^ het worden tunnels, dus reken je maar niet rijk….

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Pino » di 08 mar 2022, 21:38

^^ Dan nog liever 90 in een niet superlange tunnel dan de hele stadspassage met flitser heel lullig op een brug.

De plannen van een doorsteek in deze buurt naar de A30 zijn volgens mij stokoud. Ben ergens wel benieuwd wat er dan nu al 40 jaar in de weg ligt. Er is niet eens ruimtereservering?

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door martwout2 » vr 15 dec 2023, 14:10

Er is weer nieuws. Ik lees net een artikel van RTL Luxemburg. Volgens https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2148894.html heeft de minister van transport van Frankrijk groen licht gegeven voor de A31bis. Ze hebben voor variant F4 gekozen. Wellicht zegt dat de mensen hier meer.

Edit: Via google kwam ik op https://www.a31bis.fr/fr/contournement- ... -variantes uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Chris » vr 15 dec 2023, 14:29

Variant F4 betekent dat er een 2,5 kilometer lange tunnel moet komen.

Ik heb toch wel mijn twijfels bij dit project. Het wordt een tolweg, maar gezien de tunnel lijkt de kans mij klein dat de maximumsnelheid hier hoger dan 90 wordt, en de reistijdswinst dus nihil is. Dan moet de bestaande A31 door Thionville wel drastisch aangepast worden om ervoor te zorgen dat bestuurders tol willen betalen, misschien wordt de A31 wel gewoon gesloopt.

Wat verder meespeelt is dat de verkeersproblemen niet echt groter worden, omdat de bevolkingsomvang van Thionville en omstreken al 40 jaar hetzelfde is. Forenzenverkeer naar Luxemburg lijkt een groter probleem te zijn dan doorgaand verkeer door Thionville.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door Pino » vr 15 dec 2023, 16:04

Chris schreef: vr 15 dec 2023, 14:29 Ik heb toch wel mijn twijfels bij dit project. Het wordt een tolweg, maar gezien de tunnel lijkt de kans mij klein dat de maximumsnelheid hier hoger dan 90 wordt, en de reistijdswinst dus nihil is. Dan moet de bestaande A31 door Thionville wel drastisch aangepast worden om ervoor te zorgen dat bestuurders tol willen betalen, misschien wordt de A31 wel gewoon gesloopt.
Je zult óf moeten afbouwen naar gewone boulevard óf tolvrij moeten maken om hier iets te bereiken. Ik voel meer voor het laatste, maar ja … politiek.

Voor alle duidelijkheid: dit is dus alle A31bis die er nog is. Een langere weg oostelijk langs Metz richting Nancy en dan een afsteek naar Toul is nog steeds dood en begraven.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door omNOMNOMNOM » za 16 dec 2023, 8:08

Ik begrijp niet goed waarom een weg direct langs de Hoogovens geen optie is geweest. Ten noorden langs Florange en dan min of meer via de route van de D953 richting zuiden lijkt me stukken goedkoper dan het gekozen tracé met belachelijk kostbare inpassingsmaatregelen zoals een tunnel van 2,5 kilometer lang...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A31bis] Thionville - Metz - Toul (Voorheen [A032])

Bericht door vynkce » do 22 feb 2024, 10:16

Nog wat meer info over de plannen van hierboven:
- De tol zal 4 euro bedragen
- De werken starten in 2029
- Een oplevering is voorzien in 2032

Meer info: https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 27976.html

Plaats reactie