Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » vr 14 feb 2020, 20:33

^^ Onnodig naar rechts?

Wat is de wet? Altijd zo veel mogelijk rechts houden. Hou toch eens op met dat gezeur en hou je aan de regels voor je een ander met de vinger wijst. Je zal er je zelf ook nog eens minder mee in gevaar brengen.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

T-hijs
stadsweg

Bericht door T-hijs » vr 14 feb 2020, 20:35

Pino schreef:
vr 14 feb 2020, 20:32
En breek me de bek niet open over die rechts-houdt-mentaliteit. Op 2x3-wegen hangen veel Duitsers onnodig in het midden.
Dat dus!
Eerder a.k.a. Skoda-fan
Vooral aan te treffen op en om de routes
Beesd - Capelle aan den IJssel v.v. en
Beesd - Hilversum v.v.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » vr 14 feb 2020, 20:40

Km357 schreef:
vr 14 feb 2020, 20:33
^^ Onnodig naar rechts?

Wat is de wet? Altijd zo veel mogelijk rechts houden. Hou toch eens op met dat gezeur en hou je aan de regels voor je een ander met de vinger wijst. Je zal er je zelf ook nog eens minder mee in gevaar brengen.
Inderdaad. Zoveel mogelijk rechts houden is de regel waar je je aan hoort te houden. Je moet niet verbaasd zijn als je links hangt in Duitsland dat je een seinende audi binnen 2 sec in je kofferbak krijgt. (Hoewel de jakkeraar best wel rekening mag houden met inhaalacties.)
Svenlo
Frequent gebruiker van de A73, A67, A2, A58 en A27

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 14 feb 2020, 20:47

Durashift schreef:
vr 14 feb 2020, 0:29
Morgen wordt er in het Duitse parlement gestemd over de invoering van de snelheidsmaatregel "130 km/h op de autobahnen".
In de Bondsraad, de Senaat van het parlement.

Afgewezen met grote meerderheid. Net als eerder in Bondsdag.

Onder meer omdat het onbegrensd rijden "onderdeel van de Duitse ziel" zou zijn. :roll: afgezien van het voorstel zelf, de argumentatie langs de "cultuur identiteit" lijnen vind ik toch wel een beetje dunnetjes. En dat gaat op bij meer onderwerpen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 feb 2020, 20:55

^^ De Stammtisch-cultuur waardoor buitenlanders tol zouden moeten betalen, indirect verantwoordelijk worden gehouden voor achterstallig onderhoud aan Autobahnen en waarvoor het nodig is om permanente files te hebben aan de Beiers-Oostenrijkse grens omwille van die migrantenstroom die anders zeker Bayern zou bevlekken...

Maar goed, met een CDU in crisis is dit natuurlijk het laatste punt waarop de partij even van mening verandert en dat maakte het voorstel (in de Bondsraad ingediend door Berlijn en Bremen) natuurlijk een nogal zinloze tijdsbesteding.
Km357 schreef:
vr 14 feb 2020, 20:33
^^ Onnodig naar rechts?

Onzin. De regel om rechts te houden gebiedt niet om voor een paar seconden naar rechts te gaan. Weggebruikers die dat wel doen creëren eerder gevaar dan dat ze veiligheid scheppen. Want dat is gewoon slingeren over de snelweg.
sven_engelen schreef:
vr 14 feb 2020, 20:40
Inderdaad. Zoveel mogelijk rechts houden is de regel waar je je aan hoort te houden. Je moet niet verbaasd zijn als je links hangt in Duitsland dat je een seinende audi binnen 2 sec in je kofferbak krijgt. (Hoewel de jakkeraar best wel rekening mag houden met inhaalacties.)
Dit gaat niet om links hangen. Het gaat om Audi’s die vanaf een volle linkerstrook naar rechts gaan zonder snelheid te minderen en hun Audi dan binnen twee seconden er weer voor rammen bij degene die ze al die tijd al achter zich hadden. Want ze willen natuurlijk niet echt worden ingehaald of dat ze misschien wel een heel treintje met 130 voorbij moeten laten. En dat bij het volgende minigat op de rechterstrook nog eens.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 14 feb 2020, 21:34

jelger schreef:
vr 14 feb 2020, 20:47
Afgewezen met grote meerderheid. Net als eerder in Bondsdag.

Onder meer omdat het onbegrensd rijden "onderdeel van de Duitse ziel" zou zijn. :roll:
Dat is net zo overtrokken als zeggen dat zelf vuurwerk afsteken een belangrijke traditie is. Die 'traditie' is net als Freie Fahrt enorm overgewaardeerd sentiment.

Wie wil racen moet dat vooral op de Nürburgring doen. Niet op een krakkemikkige snelweg met andere weggebruikers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 feb 2020, 21:45

Ach het is wel leuk om af en toe legaal lekker hard te kunnen rijden.

Maar je ziet toch veel dat bestuurders ook hard willen rijden als de verkeersdrukte dat niet toelaat. Dan krijg je dat gedruk, van de weg af rijden door met hoge snelheid op je voorligger af te stormen en op het laatste moment hard te remmen, linkshangen en elk gat dichtrijden. Dit is vaak toch duidelijk minder op de trajecten die begrensd zijn.

Ik heb vaak de indruk dat beleidsmakers en wegbeheerders in Duitsland erg in de jaren '80 zijn blijven hangen, toen het nog veel rustiger was op de snelweg. Je ziet dat toch ook aan de manier waarop wegwerkzaamheden worden uitgevoerd maar ook aan de drang om te willen 'racen' als het verkeersbeeld te druk is.

Men is her en der wel bezig om op langere trajecten een dynamische maximumsnelheid in te voeren, een tijd terug las ik over de A8 Ulm - München die nu verbreed is naar 2x3 maar waar het aantal ongevallen met letsel bij snelheden van meer dan 130 met 700% was toegenomen. Daar wil men nu een variabele maximumsnelheid invoeren. Wellicht is dat wel een goed compromis.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 feb 2020, 22:36

Chris schreef:
vr 14 feb 2020, 21:45
Men is her en der wel bezig om op langere trajecten een dynamische maximumsnelheid in te voeren, een tijd terug las ik over de A8 Ulm - München die nu verbreed is naar 2x3 maar waar het aantal ongevallen met letsel bij snelheden van meer dan 130 met 700% was toegenomen. Daar wil men nu een variabele maximumsnelheid invoeren. Wellicht is dat wel een goed compromis.
Enig idee hoe die 700% eruit zag in absolute getallen? Aangezien je vroeger bijna nooit 130+ kon halen op dit stuk, kan het cijfer van voor verbreding apart laag zijn geweest…

Hoe dan ook, als ze dan toch dynamische maximumsnelheden gaan invoeren, laat ze dat dan meteen koppelen aan goede filestaartbeveiliging. Op zich kan het een goed compromis zijn, maar de hete aardappel wordt dan wel verlegd naar (vaak regionale) beleidsmakers die onder druk zullen staan om de matrixborden zoveel mogelijk uit te hebben staan zodat geen maximumsnelheid geldt. Want traditie en bla bla. Een echte discussie over hoe hard je principieel zou moeten kunnen rijden op een autosnelweg blijft dan uit. Tenzij je aanstuurt op een regel dat de dynamische maximumsnelheid in beginsel 130 of 140 is, tenzij (i) regionale overheden een lagere snelheid opportuun achten om hun moverende redenen of (ii) een hogere snelheid of geen maximumsnelheid staat aangegeven, wat een stap is die alleen mag worden gezet in in detail omschreven situaties (waaronder met name lage intensiteit op het moment zelf).
Laatst gewijzigd door Pino op za 15 feb 2020, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » vr 14 feb 2020, 23:20

Het Rechtsfahrgebot geldt nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet. Al vind ik dat je best iets langer links kan hangen als je meerdere voertuigen achter mekaar moet inhalen, met de gedachte dat je het verkeer wat op de linkerrijstrook niet te lang moet hinderen. Je zal dus echt een keer voor een kort stukje naar rechts moeten om het snellere verkeer voor te laten gaan. Het is immers beter voor de doorstroming. Toch merk ik dat op ongelimiteerde stukken 2x2 als de A57 tussen Köln en Neuss de snelheid op de linkerrijstrook over het algemeen hoger is mits er geen file staat uiteraard. In een avondspits kun je er goed met 120-130 doorrijden tot Neuss. In tegenstelling tot Nederlandse autosnelwegen met dezelfde intensiteiten waar je amper 100 op de linkerrijstrook kan rijden. De freie fahrt vind ik het beste aan de Duitse Autobahn. Maar het moet gelden op stukken waar het ook echt kan, en niet op wegen die al overbelast of gewoon erg druk zijn.
Svenlo

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 14 feb 2020, 23:33

Betekent dat ook dat autos die niet harder kunnen dan ca 170, maar wel uitstekend 130-140 kunnen eigenlijk niet op de meest linker baan zouden moeten rijden om in te halen?

Uit eigen ervaring weet ik dat gewoon op een gezonde manier met oog voor die hardrijders en rechtshouden het soms zeer onaangenaam inhalen is, ook als dat met een alleszins redelijk snelheidsverschil is. Er kan zomaar als uit het niets een jakkeraar aankomen met dik 200. En dan kan je niet altijd a) subiet uit de weg (naar rechts) - ook al zou je dat willen - zonder een ander te schofferen en b) niet altijd adequaat en op tijd versnellen om de snelheid in pariteit te brengen, ook al anticipeer je nog zo goed en welwillend.

Mensen, it takes two to tango.

Dus, zet Astor Piazzolla aan in het muziektopic. Happy driving.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 feb 2020, 23:43

Probleem is m.i. dat auto's te goed zijn geworden. Tot dertig jaar geleden was 200 nog best spannend en haalden veel auto's het niet eens, nu tikt een doorsnee lease-dieseltje het ook zonder problemen aan. Daarbij voelt, wat gechargeerd, in een moderne auto 200 aan als 130, zoals dertig jaar geleden 160 bij goede auto's aanvoelde als 130. Ofwel, door de technische vooruitgang zijn de verschillen veel groter geworden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » za 15 feb 2020, 8:14

Daar zit wel een stuk waarheid in. Mijn auto haalt wel geen 200, bij 185 is de koek op.

Maar 160 rijden gaat zonder een spoortje moeite :write:
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Jeff
verkeersader

Bericht door Jeff » za 15 feb 2020, 9:53

De BAB3 in Bayern kent ook voldoende stukken met Tempolimit, maar zelfs met 10km/h boven vmax (= 130 km/h) ben je voor een aantal weggebruikers met Duitse plaat nog een vervelende slak

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » za 15 feb 2020, 10:34

^^ in zo'n geval een sticker met een middelvinger op je achterruit, 130 is 130 en daar ga ik niet overheen. Ook niet voor de kofferbakduwende Duitser.
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 feb 2020, 12:20

Ik vraag mij in Duitsland vaak af of veel bestuurders daar geen navigatiesysteem hebben / de verkeersinformatie niet volgen. Het valt mij namelijk vaak op dat er bij wegafsluitingen lange wachtrijen staan, ook bij wegafsluitingen die langdurig zijn. Mensen volgen dan niet een alternatieve route, maar sluiten massaal aan in de wachtrij.

Dit weekend is de A1 vlak voor Hamburg dicht vanwege de sloop van een viaduct. Er staat een grote wachtrij met 1 uur vertraging voor terwijl er een goede omleidingsroute voorhanden is met maar 5 minuten vertraging.

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 feb 2020, 12:33

Gaat men dan niet uit dat de U-routes de weggebruiker wel via de juiste omleiding zal sturen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 15 feb 2020, 13:31

Chris schreef:
za 15 feb 2020, 12:20
Ik vraag mij in Duitsland vaak af of veel bestuurders daar geen navigatiesysteem hebben / de verkeersinformatie niet volgen. Het valt mij namelijk vaak op dat er bij wegafsluitingen lange wachtrijen staan, ook bij wegafsluitingen die langdurig zijn. Mensen volgen dan niet een alternatieve route, maar sluiten massaal aan in de wachtrij.

Dit weekend is de A1 vlak voor Hamburg dicht vanwege de sloop van een viaduct. Er staat een grote wachtrij met 1 uur vertraging voor terwijl er een goede omleidingsroute voorhanden is met maar 5 minuten vertraging.

Afbeelding
Aan de andere kant snap ik ook niet dat de Duitse wegbeheerder de A1 niet al bij :KP: Buchholzer Dreieck heeft afgesloten, zodat al het verkeer wel de A261 op moet. Dat verkeer voor :AS: Dibbersen en :AS: Seevetal-Hittfeld kan namelijk prima over andere aansluitingen afgewikkeld worden, en onder de streep vermindert dit de overlast voor iedereen. Maar er heerst nogal het idee dat een weg pas afgesloten moet worden bij de laatste afrit voor het obstakel, ongeacht hoeveel overlast dat veroorzaakt voor de weggebruikers.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 feb 2020, 18:02

sven_engelen schreef:
vr 14 feb 2020, 23:20
Het Rechtsfahrgebot geldt nou eenmaal, of je het leuk vindt of niet. Al vind ik dat je best iets langer links kan hangen als je meerdere voertuigen achter mekaar moet inhalen, met de gedachte dat je het verkeer wat op de linkerrijstrook niet te lang moet hinderen. Je zal dus echt een keer voor een kort stukje naar rechts moeten om het snellere verkeer voor te laten gaan. Het is immers beter voor de doorstroming.
Dit is dus precies het soort situatie waarover ik eerder schreef. Je zit in een soort treintje op de linker rijstrook en haalt in bestendig tempo (laten we zeggen met een 130-140) langzamere weggebruikers rechts in, die 100-200 meter uit elkaar rijden. Harder rijden op links is gezien de drukte van het moment niet mogelijk. Houdt het Rechtsfahrgebot dan in dat ik dat gat van 100 meter in moet? Denk het niet, en ik lees in jouw post dat jij dat ook vindt. Hinder ik dan sneller verkeer op de linkerstrook? Niet echt, want iedereen rijdt daar de snelheid die veilig is. De enige die je dan hindert zijn jakkeraars die zouden willen dat ook bij deze drukte iedereen plaats voor ze maakt zodat zij toch nog 180+ kunnen. Ja daaaaag.

En juist dan kom je ook op een punt uit dat voor die twee seconden plaats maken de doorstroming helemaal niet verbetert. Want op links moeten weggebruikers vrolijk in de remmen wanneer die figuur die principieel naar rechts ging om snellere weggebruikers langs te laten hem er toch meteen weer voor zet op de plek die hij al had. Er zijn naar mijn idee (heb dit tijdens met terugreis vanaf München vandaag nog extra in de gaten gehouden) meer situaties waar de aanwezigheid van jakkeraars de doorstroming eerder beperkt dan verbetert. Zeker de groep mensen die liever constant 140 rijdt wordt onnodig gedwongen om maar niet uit te voegen, wat hen eerder ophoudt. Zelf bijvoorbeeld nog een paar middelvingers gehad van wat opgeschoten twintigers met haast die vonden dat ik met mijn 145 niet naar links had gemogen toen zij in de verte aankwamen en natuurlijk ook al naar rechts had gemoeten op het moment dat mijn achterbumper de voorbumper van de langzamere weggebruikers rechts voorbij was. En dat verbetert doorstroming? Juist een gelijkmatige verdeling van snelheden over de rijstroken doet dat.

En dan kun je natuurlijk met Jelger zeggen “ach dat zijn maar idioten” en “je kunt ook verantwoorder omgaan met Freie Fahrt”, maar alleen al in termen van economisch nut is niet uit te leggen waarom 2% van de weggebruikers de veel grotere middengroep die rond de 140 rijdt maar tegenhoudt. En dan moet je nog beginnen over de milieu-impact van dat permanente accelereren en weer remmen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 15 feb 2020, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 15 feb 2020, 18:10

Even een hele rare parallel: het eindejaarsvuurwerk in Nederland. Ook vooral twintigers, ook iets met verworven "rechten", met "cultuur" en het "hoort zo". Discussies over overlast en milieu versus traditie, schemerzone tussen legaal en illegaal...
:denk:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 15 feb 2020, 18:11

^^ Amen, Pino.

Kijk, voor 160-170 km/h valt te zeggen dat de reistijd op lange afstanden behoorlijk korter is dan bij 130, maar zulke snelheden zijn eigenlijk alleen verstandig bij heel weinig verkeer. Er zullen ook wat Autobahnen zijn waar je zowel 's nachts als overdag een kanon kan afschieten, maar om het overzichtelijk te houden zou ik ervoor pleiten om 's nachts een hogere snelheid dan overdag toe te staan op de meeste Autobahnen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 feb 2020, 20:50

^^ En ook dat lange-afstandspunt brengt je terug naar de gedachte “voor welke 2% doe je dit?” Want pas ergens boven de 400 km gaat dit enigszins aantikken (en dan nog op de aanname dat je die 160-170 gedurende het grootste deel van de tijd kunt halen) en dat is ook voor de meeste Duitsers bepaald geen alledaagse afstand. Ik heb sterk het idee dat je het dan vooral doet voor recreatiever verkeer -vakantie, op vrijdag van je werk in de grote stad naar je Heimat, naar de uitwedstrijd van je Bundesliga-team-, ook omdat tijdens doordeweekse kantooruren hoge snelheden er maar zelden in zitten.

Kortom, hoeveel is zo’n groep je waard tegenover simpeler regionaal verkeer en doorgaand verkeer dat 140 okee vindt (wanneer je verder als gegeven neemt dat de rest, vorige posts van Freie Fahrt-voorstanders indachtig, maar dingen moet slikken van de 2%, zodat je in ieder geval overdag dus nooit beide kunt pleasen)

de_Aristocraat
woonerf

Bericht door de_Aristocraat » zo 16 feb 2020, 16:23

sven_engelen schreef:
vr 14 feb 2020, 2:49
^^ dit is al de hoeveelste keer dat er wordt geprobeerd de snelheid op de Autobahn te verlagen? En hoe vaak is dat al in de prullenbak gegaan? Kansloos idee is het. Elke keer weer... :booooos:
Ja, die discussie komt elke 2 a 3 jaar wel weer bovendrijven. Nu was het niet via de Duitse 2e kamer gelukt (aantal maanden geleden), dus wilde men het nu doordrammen via de 1e kamer. Heerlijk democratische gedachte ook, als we het niet willen, gaan we maar blijven drammen.

Enfin, ik verwacht niet dat er binnen afzienbare tijd een snelheidslimiet in Duitsland gaat komen (uitgezonderd een zwarte zwaan die het politieke momentum veranderd, net als Fukushima destijds). Maar de discussie zal wel regelmatig blijven opkomen.

En mijn vermoeden is dat de mensen die graag een Tempolimit willen, juist niet zo vaak of helemaal niet op de Autobahn te vinden zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 feb 2020, 19:01

Het drammen doet de invoering van een limiet geen goed, hoe dan ook. Door het steeds van de Groenen te laten komen, gooi je ook alleen maar olie op het vuur van CSU-mensen die dit willen framen als grijsgedraaide boomknuffelaars-plaat.

Gegeven is dat dit politiek niet een juist moment is. De Union blokkeert een algemene limiet principieel. De SPD beweegt hard naar een limiet, maar wil geen harde keuze maken tot de volgende landelijke verkiezingen. Enquêtes duiden op een kleine meerderheid voor limiet en het maatschappelijk middenveld neigt alleen maar sterker die kant uit. Dan is er nog maar één principiële blokkade, zou je zeggen (zie verder hier). Die zal zijn verzet niet heel snel opgeven, maar het valt allerminst uit te sluiten dat ze dat wel een keer zullen doen zonder dat er een “Fukushima” aan te pas komt. Omdat het maatschappelijke draagvlak onder hun standpunt verder kan verdwijnen (op dit moment zullen ze in hun eigen electoraat nog volle support hebben voor hun standpunt) of omdat ze in coalitie-onderhandelingen een keer voor het blok worden gezet.

Het FDP-standpunt inzake maximumsnelheid is trouwens wel bijzonder te noemen. Tegen een limiet, want je kunt beter inzetten op digitalisering en autonoom rijden. Hoe verzin je het? Autonoom rijden wordt in de tussentijd natuurlijk een doodsteek voor het jakkeren. Schat eens in wat een Tesla autopilot gaat doen als je zo wilt rijden? En die zal een uitvoegmanoeuvre ook niet eerder of later uitvoeren onder invloed van grootlichtgevende Audi’s op grotere afstand, het bekende duwen terwijl je nog bezig bent met inhalen of de dreiging van dikke middelvingers.

Stroomweg
zandpaadje

Bericht door Stroomweg » zo 16 feb 2020, 19:10

Het Duitse snelwegen/autowegen net blijft mij verbazen. Enerzijds negatief: ze plompen overal te pas en te onpas fileveroorzakende klaverbladjes neer. Anderzijds positief: in stedelijke gebieden is het aantal snelwegen knooppunten en ongelijkvloerse kruisingen zo groot dat je gerust omleidingen kan pakken zonder van een doorstromende weg af te gaan. Zonder veel tijd te missen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 feb 2020, 11:36

Pino schreef:
za 15 feb 2020, 18:02
Zelf bijvoorbeeld nog een paar middelvingers gehad van wat opgeschoten twintigers met haast die vonden dat ik met mijn 145 niet naar links had gemogen toen zij in de verte aankwamen en natuurlijk ook al naar rechts had gemoeten op het moment dat mijn achterbumper de voorbumper van de langzamere weggebruikers rechts voorbij was. En dat verbetert doorstroming?
Persoonlijk denk ik dat daarbij een buitenlands kenteken er ook geen goed bij doet. Het risico op agressieve reacties is met Duits kenteken toch wel een flink stuk minder. Dat kan ik uit eigen ervaring bevestigen, of dat nu een Nederlands, Zwitsers of Italiaans kenteken is. Zeker zo'n groepje opgevokte twintigers kunnen dan bij buitenlanders makkelijk uitflippen, terwijl ze zich bij een Duitser mogelijk nog wat in zouden houden. Andersom heb ik nooit problemen met Duits kenteken in een ander land. Mogelijk helpt het er ook bij dat daar overal snelheidslimieten zijn ingesteld.

En om daar nog maar een verhaaltje aan toe te voegen: Op de A5 tussen Freiburg en Karlsruhe zat er zondagavond een Jeep achter me die vond dat ik m'n voorgangers wel van de weg mocht ruimen. Ik rij dan rustig met voldoende afstand op m'n voorligger en rij met de flow mee. De persoon achter me vond dat geen goed idee. Hoewel hij achter mij nog wat ruimte lied, lied hij geen enkele ruimte meer over tot m'n voorliggers, nadat ik hem voorbij heb laten gaan. Bovenop de bumper van elke auto om deze letterlijk aan de kant te 'vegen'. En zat er een Zwitser tussen kwamen daar ook nog lichtsignalen en toeters bij. Twee keer dacht ik bijna getuige van een ongeluk te worden. Tja, met zulk asociaal gedrag krijg je ook steeds meer mensen die voorstander van een maximumsnelheid worden. Ik rij graag als het kan vlot door, 's nachts rij ik op de A5 gemoedelijk 180-200 zonder daarbij vaak van het gas af te moeten. Maar overdag ga ik echt niet iedereen van de kant vegen. Is qua tijdsverschil ook niet aantrekkelijk. 's Nachts tikt 200 qua tijdsbesparing lekker aan, overdag schiet je met 160-180 weinig op (uitzonderingen daargelaten). Bovendien vind ik genoeg ruimte op m'n voorligger ook erg belangrijk. Helaas snappen dat niet alle mensen. Zwitsers vinden het in Zwitserland vaak wel normaal bovenop je bumper te rijden, terwijl je met 130 op de rechterrijstrook plaats voor ze maakt. In plaats dan er links voorbij te gaan blijven ze lekker achter je plakken, ook al laat je het gas naar 120 terugzakken... Dat soort geintjes heb je in Duitsland gelukkig weer niet.
Pino schreef:
zo 16 feb 2020, 19:01
Enquêtes duiden op een kleine meerderheid voor limiet en het maatschappelijk middenveld neigt alleen maar sterker die kant uit.
Het is maar net welke enquêtes je bekijkt. Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen, waar juist een overgrote meerderheid tegen een snelheidslimiet is. Zelfs een enquête van "Die Linke", die zelf principieel een snelheidslimiet willen invoeren, liep op hun facebook-pagina uit in een fiasco. Circa 90% was tegen. Al met al denk ik dat de ADAC bij ruim 50% tegen, 40% voor en de rest zonder mening het dichst bij de waarheid zit. Persoonlijk ken ik in mijn eigen omgeving meer mensen die tegen als voor zijn. Maar goed, dat zijn ook allemaal mensen die regelmatig op de weg zitten. Wat dat betreft klopt m.i. de volgende uitspraak als een bus:
de_Aristocraat schreef:
zo 16 feb 2020, 16:23
En mijn vermoeden is dat de mensen die graag een Tempolimit willen, juist niet zo vaak of helemaal niet op de Autobahn te vinden zijn.
Al met al is de CDU/CSU, FDP en AfD tegen een maximumsnelheid. Linke en Grüne zijn voorstander, al hebben de Grünen met regeringsverantwoording in deelstaten wel bewezen het thema niet te hoog op de agenda te zetten. Daar waar de Grünen met de CDU regeren, zijn zelfs snelheidslimieten op diverse snelwegtrajecten opgeheven. In BaWü is het hoofd van de Grünen, Winfried Kretschmann, zelfs stiekem een grote autofan.

De SPD is van binnen gespeleten. Op dit moment lijkt de partij voor te zijn, maar de achterban is daar niet geheel van gecharmeerd. Bovendien heeft de SPD erg moeilijke tijden en zouden ze zich beter op belangrijke punten moeten focussen. Persoonlijk vind ik, net als vele andere Duitsers, het thema maixmumsnelheid helemaal niet zo belangrijk om er uren over te debatteren. Er is nu 2x tegen gestemd (1x Bundestag, 1x Bundesrat), daarmee moet het voor de komende tijd eerst maar eens van tafel zijn. Laten ze liever maar eens meer over het onderhoud van de wegen bemoeien.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 feb 2020, 11:48

^^ Op zich eens met dat laatste, en je plaatst terechte kanttekeningen. Alleen "de volgende tijd van tafel" kan zomaar beperkt zijn tot de volgende verkiezingen wanneer partijen als SPD en Grünen dit in hun programma's zetten en de regering gaan vormen. Dan is er geen democratisch principe dat zegt "er is in 2019-20 twee keer over gestemd en toen ging het anders." Dit trouwens niet alleen wanneer alleen SPD/Grünen de regering vormen, maar ook in scenario's waarin zij (of een van beide) dat met de Union gaan doen en het tot een uitruil komt in coalitie-onderhandelingen. Het standpunt van de FDP, die natuurlijk ook onderdeel kan worden van dat soort onderhandelingen, is zoals ik al zei zo gespleten als het maar zijn kan. In plaats van zich principieel tegenstander te verklaren "omdat het nu eenmaal in onze cultuur zit" of zoiets, wijzen ze op de digitalisering en de mogelijkheid van autopilots. Dan ben je naar mijn gevoel een partij die als het erop aankomt ook wel met een bepaalde wind mee kan waaien.

Dit alles gezegd hebbende: ik denk niet dat dit er bij de eerstvolgende landelijke verkiezingen al van gaat komen. Zou eerder verwachten dat dit nog een jaar of tien door-rommelt en er dan misschien eens gaat komen. En misschien ook wel met dynamische maximumsnelheid als compromis; heb je meteen de FDP een beetje gepleased.

Wat betreft de kleine meerderheid die uit enquetes zou blijken: ik ben geneigd de enquete van YouGov, aangehaald in het Autobild-artikel, als representatief te beschouwen. Ook al was het aantal respondenten aan de kleine kant, dat is tenminste een bureau dat zoekt naar een representatieve groep. Wat je op een Facebook-pagina doet, is vragen om een niet-representatieve uitkomst.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 18 feb 2020, 13:23

Een ongeluk op de Duitse A40 met meerdere vrachtwagens doet het verkeer tot in Nederland vastlopen. Verkeer richting Duisburg wordt aangeraden om te rijden via Mönchengladbach en Krefeld. De weg is tussen Venlo-Noord en Herungen dicht.
Afbeelding
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 13:29

^^ Opvallend is dat de file zowel voor als na het ongeluk staat? Beide files zijn richting oosten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 feb 2020, 16:14

^^ Ongeval was kort voor afrit 2 (Straelen); Straßen.NRW suggereert dat er daarachter nog een (dag)Baustelle is waardoor verkeer over één rijstrook moet. Die zal dan de tweede file veroorzaken. Duidt er trouwens wel op dat de aanbevolen omleiding maar beperkt wordt gevolgd. Vermoed dat vrij veel mensen hebben geprobeerd om via A73-A74-B221 weer terug te komen op de A40, om daar meteen een fuik in te rijden...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 18 feb 2020, 19:43

^^ Op QMusic werd de omleiding A73, A74 en BAB61 genoemd
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.