[FOTO] Berlin

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[FOTO] Berlin

Bericht door Chris » do 07 jul 2005, 14:24

ik ben 4, 5 en 6 juli in Berlin geweest, en heb daar ook wat foto's van de wegen en verkeersborden gemaakt:

Afbeelding
Potsdamer Straße

Afbeelding

Afbeelding
Potsdamer Platz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bij de Brandenburger Tor

Afbeelding
vlak voor de Reichstag

Afbeelding

Afbeelding
Großer Stern

Afbeelding
5-strooks rotonde bij de Großer Stern

Afbeelding
Kurfürstendamm

Afbeelding
Alexanderplatz

Helaas zijn niet alle foto's even scherp gebleven na verkleining.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 jul 2005, 14:57

Kijk ook eens op dit forum voor mijn andere foto's (non-wegen) van Berlin.
http://berlijnforum.nl/berlijnforum/viewtopic.php?t=16

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Een paar foto's uit Berlin

Bericht door Pino » do 07 jul 2005, 15:42

Chrizz schreef:Helaas zijn niet alle foto's even scherp gebleven na verkleining.
Geen probleem, Chrizz. Starkke foto's !

Een paar dingen vallen me op:

http://img299.imageshack.us/img299/9364/img00335av.jpg :
Gek bord met die witte vlakken van verschillende omvang, en tevens met een zo lege rechterkant. Leve de regelborden !!!

Heb ook het idee dat de bies op dit bord veel meer naar binnen staat dan op de meeste Duitse borden, en zelfs de meeste andere borden in deze fotoserie (dat laatste voor degenen die willen wijzen op de verschillen per Bundesland).

http://img299.imageshack.us/img299/1888/img00628nv.jpg :
Nog nooit eerder gezien in Duitsland, van die "dashed" wegnummers. Zie wat dat betreft ook http://img299.imageshack.us/img299/5560/img00753ez.jpg , waarop het gewone schildje en daarvoor het woord "zur".

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 07 jul 2005, 17:08

Pino schreef:Nog nooit eerder gezien in Duitsland, van die "dashed" wegnummers.
Vaak genoeg gezien. Is een gebruikelijke verwijzing in Duitsland, maar de ene wegbeheerder doet het vaker dan de andere.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 jul 2005, 17:24

René schreef:Vaak genoeg gezien. Is een gebruikelijke verwijzing in Duitsland, maar de ene wegbeheerder doet het vaker dan de andere.
Dat zullen dan wel precies de wegbeheerders zijn in de buurt van Scandinavië - Niedersachsen, Schleswig Holstein, etc.

Mijn eigen oriëntatie op Duitsland begint van oudsher bij Venlo en gaat van daaruit naar het Zuiden. Heb een jaar in Baden-Württemberg gewoond, dus ik loop nog altijd met het gevoel dat de bewegwijzering daar min of meer standaard is voor het hele land.
(wat natuurlijk niet zo is, maar het gevoel blijft)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 10:22

Goede foto's!

Die rotonde, ging dat eigenlijk soepeltjes toen je stond te kijken? Lijkt me nogal chaotisch. Ook opvallend vind ik de zone-20 en de vreemde ß op de straatnaambordjes.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 08 jul 2005, 10:29

ViaHaaren schreef:en de vreemde ß op de straatnaambordjes.
Wat ik eigenlijk nog vreemder vind is de vreemde tz die bijna hetzelfde is.

Trouwens: alle busbanen op de foto's doen gelijk (officieel!) dienst als fietsstrook.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 jul 2005, 10:33

Gebruikt Duitsland nou open of dichte pijlen? Of zijn de dichte oudere borden?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 08 jul 2005, 11:03

ViaHaaren schreef:Gebruikt Duitsland nou open of dichte pijlen? Of zijn de dichte oudere borden?
Volgens mij doen ze een beetje hetzelfde als Frankrijk en Italië. Op regelborden, die traditioneel vrij klein zijn, worden tegenwoordig in de regel open pijlen gebruikt. Zodra een bord groter wordt -en zeker in het geval van een situatieschets- worden de pijlen groter en gaan ze ook dicht.

Het getuigt niet echt van consistentie, maar als je de Nederlandse open pijlen op situatieschetsen ziet, begrijp je waarom.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jul 2005, 12:31

ViaHaaren schreef:Goede foto's!

Die rotonde, ging dat eigenlijk soepeltjes toen je stond te kijken? Lijkt me nogal chaotisch. Ook opvallend vind ik de zone-20 en de vreemde ß op de straatnaambordjes.
Het verkeer reed wel aardig goed, alleen erg veel gewissel van rijbaan. Het was niet echt druk daar op t moment. (rond 11 uur 's ochtends)

Overigens leek de Z en ß erg veel op elkaar. Oude schrijfstijl.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 08 jul 2005, 12:36

Chrizz schreef:Overigens leek de Z en ß erg veel op elkaar. Oude schrijfstijl.
Dat noemde ik al. Het is dus geen z, maar tz. Potsdamer Platz.
Overigens is de ß geen oude schrijfstijl hoor, dat is gewoon gangbaar. Om de t en z samen te trekken zou je wellicht wel ouderwets kunnen noemen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 08 jul 2005, 12:37

ViaHaaren schreef:Goede foto's!

Die wordt toch geregeld met verkeerslichten? Lijkt me dus niet zo een probleem. Lastiger was het in Frankrijk, waar ik een 3strooks rotonde tegenkwam ZONDER verkeerslichten. Maar goed, daar gaat het nu niet over :P

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 08 jul 2005, 13:54

Mooie foto's! :top:
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 nov 2005, 23:15

idd mooie foto's, maar ik mis het Ampelmänchen! Bij deze dan: (niet zelf gemaakt):

Afbeelding

vond ik toevallig ergens op internet, maar hij moet bewerkt zijn, anders kunnen rood en groen natuurlijk nooit tegelijkertijd branden 8-)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 nov 2005, 19:17

Pino schreef:
Pino schreef:Nog nooit eerder gezien in Duitsland, van die "dashed" wegnummers.
René schreef:Vaak genoeg gezien. Is een gebruikelijke verwijzing in Duitsland, maar de ene wegbeheerder doet het vaker dan de andere.
Dat zullen dan wel precies de wegbeheerders zijn in de buurt van Scandinavië - Niedersachsen, Schleswig Holstein, etc.
Zo'n dashed wegnummer is ook ergens op de A3 te zien, bij de aansluiting met de B413 (bij AD Dernbach in de buurt).

sigma
polderweggetje

Bericht door sigma » di 15 nov 2005, 20:53

Pino schreef:

Mijn eigen oriëntatie op Duitsland begint van oudsher bij Venlo en gaat van daaruit naar het Zuiden. Heb een jaar in Baden-Württemberg gewoond, dus ik loop nog altijd met het gevoel dat de bewegwijzering daar min of meer standaard is voor het hele land.
(wat natuurlijk niet zo is, maar het gevoel blijft)
Das Gefuehl truegt nicht. Die Wegweisung ist standard in Deutschland. Die "gedashte" Wegweisung zu einer Bundesstrasse bedeutet, dass man nicht direkt auf die Bundesstrasse abbiegt, sondern lediglich "zu ihr hingeleitet" wird.