autosnelwegtypes

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

autosnelwegtypes

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 15:14

Ik ben de hele ochtend bezig geweest om de diverse autobahn-types op een rij te zetten, met kaartvoorbeelden. Ik neem aan dat het overzicht nog niet volledig is, en helaas heb ik geen foto's kunnen vinden van de bewegwijzering van de B 75 / A 253; het enige voorbeeld dat ik ken van een autosnelweg die slechts voorzien is van een B nummer.
Aanvullingen en correcties zijn van harte welkom!
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: autosnelwegtypes

Bericht door waldo79 » zo 25 mei 2008, 15:27

Ik vraag me af of die laatste wel een voorbeeld is van een Gelbe autobahn...Het kan net zo goed een Kraftfahrstraße zijn.

Een uitvoerige verklaring van de systematiek van het Duitse wegennet tref je hier, Duitstalig :idea:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 25 mei 2008, 15:38

Het is trouwens autobahnähnliche Strasse, niet autobahnlich. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 mei 2008, 15:48

Een Gelbe Autobahn kan ook vluchtstroken hebben.

Overigens gaat dit alleen in op Duitsland, wanneer je de rest van de wereld erbij betrekt zijn er nog meer mogelijkheden :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 15:52

Het staat ook onder 'Duitsland' ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 mei 2008, 20:40

Een Autobahnähnliche Bundesstrasse is hetzelfde als een Gelbe Autobahn.

Wat je bovenaan je lijstje bedoelt is een Einbahnige Autobahn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 20:46

De laatste foto van de B4 naar Erfurt is geen Gelbe Autobahn, maar een brede Kraftfahrstraße.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 mei 2008, 20:47

Een "Gelbe Autobahn" is ook per definitie een Kraftfahrstrasse. Geel bewegwijzerde Bundesstrassen zijn namelijk per definitie geen Autobahn.

Een "Gelbe Autobahn" is nu eenmaal geen Autobahn, Snarf.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 20:51

Rene schreef:Een "Gelbe Autobahn" is ook per definitie een Kraftfahrstrasse. Geel bewegwijzerde Bundesstrassen zijn namelijk per definitie geen Autobahn.

Een "Gelbe Autobahn" is nu eenmaal geen Autobahn, Snarf.
Noem mij maar Frans hoor. ;)

Ja dat klopt, maar ik bedoelde even aan te geven dat het geen Gelbe Autobahn is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 20:59

Volgens wikipedia zijn "wegen met gescheiden rijbanen en autosnelwegkarakterestieken" gelbe autobahnen, en wordt de B4 expliciet genoemd
:dontknow:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 21:06

Klopt ook, maar niet dat stuk van dat plaatje (bij Erfurt). Dat is een gewone 2x2 autoweg, maar geen Gelbe Autobahn. Want een Gelbe Autobahn moet een vluchtstrook hebben (het effect kan dan nog wel hetzelfde zijn want je hebt ook snelwegen zonder vluchtstroken, maar zo heet dat niet officieel). De borden zijn hetzelfde als bij een autosnelweg (behalve de blauwe kleur dan :P). En op een langer traject zijn er ook voorzieningen zoals een parkeerplaats met WC. Heb je ook daar niet. :cry:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 21:23

Afbeelding
Deze kan jou goedkeuring wel verdragen?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 25 mei 2008, 21:26

De B54 (die is over een klein stukje Gelbe Autobahn, bij Münster)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 21:27

Nah, die heeft ook geen vluchtstroken... :roll:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 21:35

Vinny schreef:Deze kan jou goedkeuring wel verdragen?
Ja die zeker wel! :D
Palance schreef:De B54 (die is over een klein stukje Gelbe Autobahn, bij Münster)
Uitzonderingen bevestigen de regel! :puh2: Is inderdaad een Gelbe Autobahn, kun je zien aan de grote en stijl van de borden. Maar inderdaad geen vluchtstroken. En ik weet ook toevallig (omdat ik er wel eens langs kom) dat de B54 een Gelbe Autobahn is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 25 mei 2008, 21:57

^^ Ik snap er echt helemaal niets meer van... :shutup:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 22:48

Nee ik ook niet meer... :puh2: Het is net zoals de grammatica van een taal. Kan je niet echt snappen. Je moet het domweg gewoon stampen en/of weten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 25 mei 2008, 23:06

Een 'Gelbe Autobahn' hoeft helemaal niet persé vluchtstroken te hebben.
Net zoals dat voor een Duitse Autobahn ook niet hoeft.
Denk aan de stukken RAB die nog altijd niet zijn gereconstrueerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 mei 2008, 8:20

^^ Niet alleen Reichsautobahnen. Tenminste, ik denk niet dat wegen als de A210 en A21 reichsautobahnen zijn.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 mei 2008, 10:52

Nee. Volgens mij is 'Gelbe Autobahn' ook geen officieel begrip, maar bedacht door mensen als wij ... iedereen kan dus wel zijn eigen definitie hanteren, waarbij het eisen dat er een vluchtstrook is niet zinvol is - juist het vaak ontbreken is een van de criteria waarom het officieel geen snelwegen zijn.

Veel huidige snelwegen waren overigens oorspronkelijk Gelbe Autobahnen, bijv. in de omgeving Neuss de A57 en de A60 bij Mainz, en de A40 tussen Duisburg en Dortmund.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 mei 2008, 14:56

Afbeelding

En wat is dit dan? Je ziet zelfs blauwe borden...

Vmax is 120.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 mei 2008, 15:12

Dit is de B9, die Autobahnählich is op sommige stukken. Hier is een knooppunt met een autosnelweg en ik denk dat daarom voor de duidelijkheid en overzichtelijkheid is gekozen voor blauwe borden.

Blauwe borden tref je ook op de B10/B28 door Ulm, die als A80 is aangelegd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 26 mei 2008, 18:34

Het is best verwarrend.
Je hebt dus wegen met slechts een B-nummer, die wel snelweg zijn maar blauwe borden hebben (B10 naar Ulm). Je hebt zo ook met gele borden, maar wel snelweg. Je hebt ook B-wegen die Autobahnähnlich zijn (2+2 plus gescheiden rijbanen) die niet in snelheid beperkt zijn (ook vaak Gelbe Autobahnen genoemd, maar meestal slechts autoweg zijn, hoewel zelfs dat niet nodig is). De wegen zonder middengeleiding (zoals de 2+1 BAB60 van de foto) zijn dan weer wel blaue Autobahnen (en snelweg).

In Duitsland hangt de Vmax (of het ontbreken daarvan) niet samen met de status (Autosnelweg of autoweg), maar slechts met het wegprofiel. Daarnaast is men ook niet overal consequent met snelwegen een A-nummer geven of niet-snelwegen een B-nummer (of lager) danwel blauw op snelwegen en geel op andere wegen. :ziek:
Laatst gewijzigd door Peter op ma 26 mei 2008, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 26 mei 2008, 18:35

SnarfFlevoland schreef:En ik weet ook toevallig (omdat ik er wel eens langs kom) dat de B54 een Gelbe Autobahn is.
Maar dan alleen het gedeelte bij Münster-Nord. Het grootste deel tussen de grens en Nienberge noem ik geen Gelbe Autobahn. Dat is 2+1 alternerend. Om het predikaat Gelb te krijgen, heb je wel minimaal 2+2 rijstroken met ongelijkvloerse kruisingen nodig.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 26 mei 2008, 18:42

Peter schreef:Je hebt dus wegen met slechts een B-nummer, die wel snelweg zijn maar blauwe borden hebben (B10 naar Ulm).
Bij mijn weten komt dat maar zeer sporadisch voor. Heeft iemand daar foto's van?

De foto van Waldo is reguliere bewegwijzering. Op het moment dat je op het OWN een Autobahn kruist, heb je standaard blauwe borden met gele bestemmingen. Wordt op het OWN verwezen naar een Autobahn dan is het precies omgekeerd, gele borden met bijvoorbeeld een blauw Autobahnsymbool al dan niet met bestemmingen er bij. Dat wordt in het algemeen consequent gedaan. Of een weg een Gelbe Autobahn wordt genoemd, hangt inderdaad meer van het profiel af.
De autogordel: een band voor het leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 mei 2008, 19:05

Je hebt zo ook met gele borden, maar wel snelweg.
Volgens mij mag dit niet; een wegvak dat met
Afbeelding is aangeduid heeft in Duitsland dacht ik altijd blauwe borden (dat is tenminste iets).
(B10 naar Ulm).
Is dat niet een onlangs gedegradeerd stukje autosnelweg?
. De wegen zonder middengeleiding (zoals de 2+1 BAB60 van de foto) zijn dan weer wel blaue Autobahnen (en snelweg).
Zie foto: de borden zijn geel, maar hebben wel een blauw autobahn-wegnummerschildje
Bij mijn weten komt dat maar zeer sporadisch voor. Heeft iemand daar foto's van?
Bij Hamburg dus de snelweg A 253, die op de bewegwijzering slechts B 75 heet en het staat op een manier aangegeven zoals de foto van de B 1 bij Tiergarten. Helaas kon ik maar één foto van de hele snelweg vinden en daar staat het betreffende bord niet op. Wel een leuke 'parkway' trouwens, vlakbij waar ik destijds logeerde. Maar ja ik heb dus geen foto genomen :(

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 mei 2008, 19:10

Frits schreef:
Peter schreef:Je hebt dus wegen met slechts een B-nummer, die wel snelweg zijn maar blauwe borden hebben (B10 naar Ulm).

De foto van Waldo is reguliere bewegwijzering. Op het moment dat je op het OWN een Autobahn kruist, heb je standaard blauwe borden met gele bestemmingen. Wordt op het OWN verwezen naar een Autobahn dan is het precies omgekeerd, gele borden met bijvoorbeeld een blauw Autobahnsymbool al dan niet met bestemmingen er bij. Dat wordt in het algemeen consequent gedaan. Of een weg een Gelbe Autobahn wordt genoemd, hangt inderdaad meer van het profiel af.
Dat is de A80 in Duitsland, wat je bedoelt bij Ulm. Is dus een gewone snelweg, die verder nog in planfase is. Officieel is het de B10 en A80 te gelijk. Allemaal wel wat vaag... maar in de toekomst zal alles daar omgezet worden in A80. Maar de bouw van de A80 is uitgesteld naar een nog onbekende datum. Maar de plannen gaan wel door. :)

De B54 is inderdaad alleen dat stuk bij Münster-Nord Gelbe Autobahn. De rest is ook autoweg maar dan inderdaad met 2x1 rijstroken (vanaf Enschede, A35/N35).

Hoezo kent niemand de N35 als dodenweg??? Er zijn er inderdaad wel meer. De N35 is ook geen dodenweg meer, maar was het ooit zeker wel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 mei 2008, 20:07

SnarfFlevoland schreef:Dat is de A80 in Duitsland, wat je bedoelt bij Ulm. Is dus een gewone snelweg, die verder nog in planfase is. Officieel is het de B10 en A80 te gelijk.
De A80 zit, net als de nodige A8x nummers in Baden-Würtemberg, bij mijn weten al tijden niet meer in het Bundesverkehrswegeplan. Het is een restant uit de uitgebreide jaren '70-planning, die als nooit meer te voltooien is abgestuft. Als B10 is het dus niet meer dan een Bundesstrasse, wellicht een Kraftfahrstrasse. Maar geen Autobahn.

Op deze kaart kun je in grijs de Autobahnnummers zien die thans niet meer door de Bund of de Bundesländer in het netwerk zijn opgenomen.
Oh ja, de legenda.
(Autobahnatlas.de)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 26 mei 2008, 22:23

Officieel is het de B10 en A80 te gelijk.
Het is de B28 (naar Dreieck Hittistetten).
Het gedeelte A80/B10 heeft gewoon gele borden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 mei 2008, 9:13

SnarfFlevoland schreef:Hoezo kent niemand de N35 als dodenweg??? Er zijn er inderdaad wel meer. De N35 is ook geen dodenweg meer, maar was het ooit zeker wel.
Ik zie niet in wat er nu zo aan de N35 is veranderd. Dat niemand hier verder, ook niet uit de omgeving van de N35, die weg als dodenweg kent zegt ook wel wat.
Dat is de A80 in Duitsland, wat je bedoelt bij Ulm. Is dus een gewone snelweg, die verder nog in planfase is. Officieel is het de B10 en A80 te gelijk. Allemaal wel wat vaag... maar in de toekomst zal alles daar omgezet worden in A80. Maar de bouw van de A80 is uitgesteld naar een nog onbekende datum. Maar de plannen gaan wel door.
Onzin, die weg is in de jaren '70 als A80 gebouwd, alleen omdat de A80 verder nooit is doorgezet en dus ook niet is afgebouwd is deze weg al vrij snel abgestuft.