Autobahnzubringer

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Autobahnzubringer

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 jun 2008, 10:51

Hallo Allemaal!,

Weet iemand hoe ik het beste het woord: "Autobahnzubringer" het beste in één Nederlands woord kan vertalen???

Alvast Bedankt! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Re: Autobahnzubringer

Bericht door Chris » za 21 jun 2008, 10:54

Toevoersnelweg?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 21 jun 2008, 11:22

Qua functie komt het woord "uitvalsweg" c.q. "invalsweg" misschien nog aardig in de buurt. Maar de lading is natuurlijk precies omgekeerd aan die van het Duitse woord. Uitvalsweg / invalsweg gaat uit van een stad; Autobahnzubringer juist van de aan die stad voorbij lopende snelweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 jun 2008, 12:52

Mijn woordenboek zegt geeft de volgende vertaling: (toegangs)weg naar de autosnelweg

Op zich een correcte vertaling, alleen zoek ik een vertaling van één goed/mooi woord. Misschien denken jullie waarom wil je dat in één woord hebben? Dat is omdat ik voor wikipedia deze term in een sjabloon moet weergeven. En dat moet één goedlopend woord zijn. ;)
Chris schreef:Toevoersnelweg?
Toevoersnelweg is een goed idee.
Pino schreef:Qua functie komt het woord "uitvalsweg" c.q. "invalsweg" misschien nog aardig in de buurt. Maar de lading is natuurlijk precies omgekeerd aan die van het Duitse woord. Uitvalsweg / invalsweg gaat uit van een stad; Autobahnzubringer juist van de aan die stad voorbij lopende snelweg.
Uitvalsweg / invalsweg is goed bedacht, alleen is de lading inderdaad verkeerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 jun 2008, 13:41

In Belgie en Frankrijk wordt de term 'Bretelle' gebruikt, met als Nederlandse vertaling: Verbindingslus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 jun 2008, 14:32

Stedelijke inprikker is een term die ik regelmatig ben tegengekomen voor wegen als de Utrechtsebaan (Gv), de s110 en de s116 (Asd).

(In Duitsland benaderen ze het als toevoerweg naar de snelweg, hier meer als een wat betere verbinding met het stedelijk gebied.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 21 jun 2008, 15:15

Zijn er nog meer goede ideeën? :?: :idea:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 21 jun 2008, 21:26

Niet vertalen. :idea:

Net als: überhaupt, an sich, schwalbe, apfelstrudel, autobahn

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 21 jun 2008, 21:27

Autobaantoebrenger :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 22 jun 2008, 12:56

Zullen we eerst een overéénstemming krijgen wat dit in de Nederlandse context is?

In mijn ogen is een Autobahnzubringer een autosnelweg die geen bewegwijzerd nummer heeft en via een vloeiende aansluiting aansluit op een autosnelweg met wegnummer, bijvoorbeeld een RW 783, een RW 38 of zoiets.
Stedelijke inprikkers zijn in Nederland vrijwel nooit autosnelweg (hoewel ze nog wel eens een A nummer kunnen dragen: A 12)

De Engelse term is trouwens: spur, al betekent dit volgens mij ook weer net iets anders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 22 jun 2008, 13:15

Bij Eindhoven hebben we het meestal over de "zijtak Strijp"
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 22 jun 2008, 16:23

Verbindingsweg naar autosnelweg voorzien van autosnelwegeigenschappen maar niet in die hoedanigheid gekwalificeerd :D

Inprikker noem ik in Groningen het emmaviaduct, al is dat geen auto(snel)weg maar een weg met vmax 50 (wel ongelijkvloers van julianaplein tot de kruising over het spoor)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 22 jun 2008, 16:30

Vinny schreef:In mijn ogen is een Autobahnzubringer een autosnelweg
Volgens mij is een Autobahnzubringer in principe zelf geen autosnelweg (anders was het geen Zubringer, maar deel van het autosnelwegennet zelf). Er zijn natuurlijk uitzonderingen ook door opwaarderingen en omnummeringen e.d.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 22 jun 2008, 17:17

Nee het kan allebei.. veel driecijferige Autobahnen zijn Zubringerautobahnen (bijv. 544 Aken).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 22 jun 2008, 23:05

^^ Kan inderdaad allebei, want de A21 in Zwitserland (richting St. Bernhard) is ook een Autobahnzubringer, maar is ook autosnelweg. ;) Maar Zwitserland kent op snelwegen gebied, veel uitzonderingen. ;)

Ik zie dat er genoeg ideeën worden gepost! Bedankt! :D Meer ideeën zijn altijd welkom! ;)

P.S. Op wikipedia noem ik voorlopig een Autobahnzubringer, een Toevoersnelweg.