Duitsland worstelt met steeds langere files

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Duitsland worstelt met steeds langere files

Bericht door Medianieuws » ma 21 jul 2008, 14:51

Nederlands Dagblad (17-7-2008) schreef:Duitsland worstelt met steeds langere files

Ondanks ruim twaalfduizend kilometer Autobahrt lopen steeds meer Duitse snelwegen compleet vast. Verkeersminister Wolfgang Tiefensee (SPD) wil nu als eerste het vrachtverkeer aanpakken, door onze correspondent Achllle Prick BERLIJN - Om de files op de Duitse snelwegen te verminderen wil Verkeersminister Wolfgang Tiefensee (SPD) een verbod op zogenaamde 'olifantenraces'. Heel herkenbaar voor automobilisten: vrachtwagens die vlak voor je neus naar links gaan om ergerlijk traag een collega-kolos in te halen.
Als het aan Tiefensee ligt, komt er in Duitsland een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens en behoren de olifantenraces tot het verleden. Het voorstel is onderdeel van een nieuw pakket maatregelen om het groeiende fileprobleem in de Bondsrepubliek aan te pakken. Na de val van de Muur eind 1989 is het goederenvervoer in Duitsland meer dan verdubbeld en het fileleed navenant toegenomen. Zo'n 2500 kilometer Autobahn geldt als problematisch, vooral in de deelstaten Noordrijn-Westfalen (Ruhrgebied), Hessen en Baden-Würtemberg. Tiefensee pleit ook voor hogere toltarieven in de spits en hij wil dat wegwerkzaamheden sneller worden afgerond. „Een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens is gevaarlijk", reageert Martin Bulheller van de organisatie voor het Duitse goederenverkeer BGL „Dan bepaalt de langzaamste het tempo en krijg je gigantische slierten van vrachtwagens. In- en uitvoegen wordt pure waaghalzerij. En wat als de koploper met veertig km per uur een berg opkruipt en de wagen aan de staart nog vlak rijdt? En waarom in Mecklenburg-Vorpommern een inhaalverbod? Daar rijdt niemand." Het voorstel om in de spits vrachtwagens meer tol te laten betalen, noemt Burheller 'complete onzin'. „Niet de vervoerder bepaalt de rijtijden, maar de klant. Die wil op een bepaald tijdstip z'n goederen geleverd hebben. Hogere tol betekent dat de consument uiteindelijk de rekening betaalt." Burheller gelooft ook niet dat de extra inkomsten worden gebruikt voor nieuwe wegen.
„Sinds 2005 incasseert de staat jaarlijks zo'n drie miljard euro tol, maar grote projecten om bijvoorbeeld oude tweebaanswegen te verbreden, zijn nog steeds niet gestart. De begroting van het ministerie van Verkeer is zelfs gedaald. De deelstaat Hessen heeft wel veel gedaan. Ze zijn daar heel succesvol met flexibele snelheidsbeperkingen en vrachtverkeer gaat bij drukte naar de vluchtstrook." Ook in Noordrijn-Westfalen ziet Burheller vooruitgang. „Op duizend kilometer snelweg geldt voor vrachtwagens een inhaalverbod tussen 6 en 19 uur. Het is veiliger geworden en de gemiddelde snelheid van personenauto's is met tien kilometer per uur toegenomen." Nederland Bulheller is jaloers op Nederland. „Daar weten ze precies hoeveel files wanneer en waar ergens gestaan hebben. Dat weten wij niet. Verkeer is in eerste instantie een zaak van de deelstaten en het rijk wil geen onderzoek doen naar het probleem. Wie veel op de weg zit, weet dat het Ruhrgebied het ergste is, maar ook de A2 van oost naar west of stukken tussen Stuttgart en München of tussen Würzburg en Frankfurt worden steeds drukker." Andere transportvormen lijken amper een alternatief. „Van het goederenvervoer gaat zeventig procent over de weg. Als het spoorwegnet optimaal gebruikt zou worden, dan kan per trein maar twintig procent van het totale transport worden afgewikkeld." Volgens studies zal die verhouding voorlopig niet veranderen. Wel zal het totale volume van de te vervoeren goederen tussen 2004 en 2025 toenemen met tachtig procent. „Ik ben benieuwd hoe we dat gaan doen", verzucht Burheller.

Chris
Moderator

Re: Duitsland worstelt met steeds langere files

Bericht door Chris » ma 21 jul 2008, 14:59

Ze hebben zich in Duitsland volgens mij een beetje vergist in de snelle toename van het vrachtverkeer door de opkomende economiëen in centraal Europa, en de belangrijke doorvoerpositie van Duitsland. Er is veel geld naar de snelwegen in voorm. Oost Duitsland gegaan, maar veel belangrijke verbredingen zijn vertraagd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 22 jul 2008, 11:36

Nederlands Dagblad (17-7-2008) schreef:Bulheller is jaloers op Nederland. „Daar weten ze precies hoeveel files wanneer en waar ergens gestaan hebben. Dat weten wij niet.
Wees daar maar niet jaloers over. Het is in Nederland bittere noodzaak geworden en die systemen zijn juist door al die files aangelegd... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 11:45

Nouja, in Nederland is de fileinwinning zeer goed gedekt over het hele land, met name waar lussen liggen. In Duitsland zijn ze altijd nog afhankelijk van voornamelijk gegevens van de politie. De Duitse verkeersinfo is volgens mij lang niet zo accuraat en actueel als de Nederlandse.

Volgens mij zijn de meerkosten voor lussen in het wegdek bij wegaanleg of wegdekvernieuwing niet zo heel groot. Ik neem aan dat de bestaande datainfrastructuur via de praatpalen of draadloos gebruikt kan worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 jul 2008, 11:49

Chris schreef:Nouja, in Nederland is de fileinwinning zeer goed gedekt over het hele land, met name waar lussen liggen. In Duitsland zijn ze altijd nog afhankelijk van voornamelijk gegevens van de politie. De Duitse verkeersinfo is volgens mij lang niet zo accuraat en actueel als de Nederlandse.
Behalve waar het gaat om het melden van "Gegenstände auf der Fahrbahn" of het feit dat er een ree in de berm loopt. Daarmee zijn ze in Duitsland altijd zo actueel dat zelfs de radio-uitzendingen ervoor worden onderbroken, terwijl een Nederlandse lus die nooit kan melden. Het Duitse systeem is in die zin zeer sterk gebaseerd op waarnemingen met het blote oog; het Nederlandse op computersystemen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 11:50

Dat klopt. In Nederland melden ze dat hooguit (meestal alleen textueel op internet) wanneer er een rijstrook is afgesloten er er file door staat.

Maar ik vind het aantal meldingen op verkehrsinfo.de ook wat overdreven. Van de 200+ meldingen is 4/5e geen file.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 22 jul 2008, 13:55

Chris schreef:In Duitsland zijn ze altijd nog afhankelijk van voornamelijk gegevens van de politie.
Ik denk dat je je vergist. Er is in Duitsland op Autobahnen een uitgebreid netwerk van 4000 sensoren die aan viaducten hangen en 5500 lussen in het wegdek. Zie bijv. http://www.autobahn.nrw.de met de huidige files en een gesimuleerde filevoorspelling voor de komende 30 minuten, baserend op het sensornetwerk in NRW of het Wikipedia artikel over TMC Pro (http://de.wikipedia.org/wiki/TMCpro).

Daarbovenop heeft de ADAC in samenwerking met de regionale omroepen (bijv. WDR Staufinder, BayernDriver) in heel Duitsland mensen rondrijden die "Staufinder" zijn en evt. files doorbellen. Er zijn zelfs speciale apparaatjes voor in de auto om files direct te melden. Alleen in NRW zijn dat er al ruim 35.000.
Zie http://www.adac.de/Verkehr/Staumelder/d ... %5FVerkehr

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 jul 2008, 13:59

Meldingen van "Staufinders" hoor ik in elk geval regelmatig in de verkeersinformatie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 14:02

Nou 5500 lussen klinkt veel, maar als ze om de 500 meter liggen heb je een dekkend kilometrage van ongeveer 1375 kilometer (beide richtingen). Dat is minder dan 10% van het Duitse snelwegennet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 22 jul 2008, 14:04

Dan zal men wel de machine (sensoren en lussen) weten te combineren met de menselijke inbreng (verkeerspolitie, Staufinders) :idea:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 22 jul 2008, 14:23

OK, misschien had ik het hele rijtje moeten noemen: 4000 sensoren, 5500 lussen en 10000 auto's met een kastje met GPS/GSM. Het dekkingskaartje is niet heel duidelijk, maar dekt volgens mij de meeste grote autobahnen wel af: Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 14:26

Ook die 10.000 moet je in perspectief zien. Het zou betekenen dat je gedurende 2 keer per dag een derde van het snelwegennet in beeld hebt. Tenzij dat auto's zijn die continu heen en weer rijden over een stuk snelweg. Er is zo'n 14.000 kilometer snelweg (incl Gelbe Autobahnen en expresswegen). Dat zijn 28.000 richtingkilometers. Deel dat door 10.000 voertuigen, en 1 op de 2,8 kilometer is gedurende een klein deel van de dag gedekt met file-informatie. Dat is natuurlijk niet echt veel. Het systeem wordt overigens ook in de Verenigde Staten toegepast, daar hebben zo'n 100.000 bedrijfswagens en auto's zo'n zendertje die locatie en snelheid doorgeeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 14:30

Nouja, meten is weten blijkt maar weer.

Hoe staat het eigenlijk met de grote verbredingsprojecten die nodig zijn, zoals de A1 Ruhrgebied - Hamburg, A7 Hamburg - Würzburg, A3 Frankfurt - Nürnberg, A6 Heidelberg - Nürnberg, A8 Karlsruhe - Salzburg etc?

Van de A1 hebben ze in de afgelopen jaren kleine stukjes verbreed, zoals bij Münster en Osnabrück, maar het is maar een klein gedeelte van wat echt nodig is.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 22 jul 2008, 15:41

Ben toch nog wat gaan zoeken, want jouw berekening snijdt toch wel hout.
Volgens mij zijn er verschillende netwerken, want autobahnen.nrw.de maakt gebruik van 4000 inductielussen in heel NRW.
Op deze pagina hebben ze het over 2500 meetpunten op 2250 km Autobahn die iedere minuut worden uitgelezen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jul 2008, 19:02

Persoonlijk vind ik dat Duitsland de verkeersinformatie goed voor elkaar heeft. Nou ja... het is per radiozender verschillend. Mijn favoriete radiozender is Bayern3. Die geeft altijd goed, serieus, en actueel de informatie door. Ook worden soms radio programma's onderbroken voor een speciale melding.

Je hebt ook radiozenders waarbij bijv. de presentator nog in de slappe lach zit of nog zo nodig een flauw grapje wil maken onder de verkeersinformatie. Daar houd ik niet van.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 jul 2008, 19:08

Het gaat niet om hoe de verkeersinformatie doorgegeven wordt aan de weggebruiker, maar hoe actueel, juist en dekkend de verkeersinwinning is. Daar Duitsland grote stukken plattelandssnelweg telt, zal dat wel nooit op Randstedelijk niveau komen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jul 2008, 19:16

^^ De verkeersinformatie van Bayern3 is in ieder geval heel erg actueel. Elke autosnelweg of autoweg word vermeld. Niet alleen de hoofdwegen die naar en om München heen lijden, maar ook alle andere autosnelwegen die in en rond Bayern liggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 29 jul 2008, 19:56

De manier waarop verkeersinformatie in Duitsland tot de luisteraar komt verschilt op een belangrijk punt met de Nederlandse: de regionale zenders zijn veel belangrijker. Ik weet niet hoe jullie de radio hebben staan als je door Duitsland naar het zuiden gaat, maar als ik over de A61 en A5 naar Basel ga, schakel ik voor Koblenz over naar de RPR en bij Alzey naar SWR3. De verkeersinformatie is altijd adequaat en als er dringende berichten zijn, wordt een gesprek of muziek er zelfs voor onderbroken. Als er heel veel files zijn, krijg je een compleet overzicht en geen overzichten van files langer dan 4 km waar je niks aan hebt.
De autogordel: een band voor het leven.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 30 jul 2008, 15:34

Het goeie vind ik ook dat er ook grensoverschrijdende verkeersinfo gegeven wordt. SWR3 en Bayern3 zullen ook belangrijke problemen en files op Zwitserse en Oostenrijkse (snel)wegen meegeven. Hitradio Ö3 doet in Oostenrijk hetzelfde voor het gebied tussen München en Salzburg (m.a.w. de Duitse A8 en A93).
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 15:47

^^ Mee eens!