Met groot licht seinen, hoe zit dit?

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Met groot licht seinen, hoe zit dit?

Bericht door mhkamp » za 06 sep 2008, 21:36

Je kent het wel:

Je rijd met je auto een voor jou fijne snelheid, en wil in gaan halen. Mits je je richtingaanwijzer naar links aanzet doemt er in je spiegel een één of andere laagvlieger die eens flink met groot licht gaat knipperen. Snel breek jij je inhaalpoging af, en luttele seconden later komt-ie voorbij.

Hoe zit dit eigenlijk : Mag je, wanneer je in Duitsland een hoge snelheid (wat is hoog :150 - 200km/h?) met groot licht seinen of is dit bijvoorbeeld bij wet verboden?
Laatst gewijzigd door mhkamp op zo 07 sep 2008, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Re: Met groot licht seinen, hoe zit dit?

Bericht door Chris » za 06 sep 2008, 21:54

Ik meen dat in Duitsland seinen verboden is op de manier waarop de Duitsers dat altijd deden, namelijk met hoge snelheid komen aanvliegen terwijl jij normaal zit in te halen. Ik heb het de afgelopen 2,5 jaar dat ik zelf in Duitsland rij ook maar een paar keer gezien, waarvan een aantal keer door Nederlanders zelf.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 sep 2008, 22:01

In Duitsland is dat dus gewoon toegestaan.
StVO schreef:§5 Überholen

(4) Wer zum Überholen ausscheren will, muß sich so verhalten, daß eine Gefährdung des nachfolgenden Verkehrs ausgeschlossen ist. Beim Überholen muß ein ausreichender Seitenabstand zu anderen Verkehrsteilnehmern, insbesondere zu Fußgängern und Radfahrern, eingehalten werden. Der Überholende muß sich sobald wie möglich wieder nach rechts einordnen. Er darf dabei den Überholten nicht behindern.

(5) Außerhalb geschlossener Ortschaften darf das Überholen durch kurze Schall- oder Leuchtzeichen angekündigt werden. Wird mit Fernlicht geblinkt, so dürfen entgegenkommende Fahrzeugführer nicht geblendet werden.
StVO; vertaling schreef:§5 Inhalen

(4) Wie om in te halen van rijstrook wil veranderen, moet zich zo gedragen, dat het in gevaar brengen van het achteropkomend verkeer uitgesloten is. Bij het inhalen moet voldoende zijdelingse afstand tot andere verkeersdeelnemers worden gehouden, in het bijzonder tot voetgangers en fietsers. De inhalende bestuurder moet zo snel als mogelijk weer rechts houden. Hij mag daarbij de ingehaalde bestuurder niet hinderen.

(5) Buiten de bebouwde kom mag het inhalen door korte geluids- of lichtsignalen worden aangekondigd. Wordt met groot licht geseind, dan mag tegemoetkomend verkeer niet verblind worden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 sep 2008, 22:03

Maar mag dat ook op snelwegen? Soms zitten ze bovenop je trekhaak en geven ze een lichtsignaal. Dat is duidelijk niet bedoeld om eventuele tegemoetkomers te waarschuwen, maar jou te laten opzouten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 sep 2008, 22:10

Blijkens het 5e lid mag dat, ja.
Met uitzondering van Autobahnen die bibeko liggen. Maar daarvan ken ik er maar één (A100).

Overigens mag je achteropkomend verkeer niet hinderen bij het inhalen. Als je dus naar links gaat wanneer er sneller verkeer aankomt, of wanneer je links blijft rijden terwijl er rechts ruimte genoeg is om de ander te laten passeren, dan is dat seinen niet meer dan terecht.

Het wordt pas onterecht als beide rijstroken mudvol zitten en er toch al geen sprake meer kan zijn van ongehinderd laten passeren, of wanneer je je inhaalactie bent begonnen en er geen goede mogelijkheid bestaat om naar rechts te gaan, zonder daarbij het verkeer in die rechterstrook ernstig te hinderen. In die gevallen moet het achteropkomend verkeer gewoon in de ankers.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 sep 2008, 22:11

Ik dacht dat dit een hele oude regel was die al lang is afgeschaft, kennelijk niet. Waarschijnlijk is het geven van een signaal bedoeld om je voorligger erop te attenderen dat je gaat inhalen, zodat hij niet voor je gaat liggen (met een flink lagere snelheid dan de inhaler). Ik weet wel dat sommige oudere Duitse auto's uitgerust waren met een zogenaamde passeerhoorn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 sep 2008, 22:13

Ik vind het in elk geval gruwelijk irritant als ik met 120/130 een vrachtwagen inhaal en er zo'n dikke patserbak op de trekhaak loopt te seinen. Het gaat daar echt niet sneller door. Soms ben je nog niet half op de rechterstrook terug en dan rijden ze al naast je.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 sep 2008, 22:15

Als ik in D een snelle rijder in mijn spiegels zie aankomen, dan geef ik altijd een beetje gas bij om zo snel mogelijk de inhaalactie af te ronden. Iedereen blij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 sep 2008, 22:24

Overigens mag je achteropkomend verkeer niet hinderen bij het inhalen. Als je dus naar links gaat wanneer er sneller verkeer aankomt, of wanneer je links blijft rijden terwijl er rechts ruimte genoeg is om de ander te laten passeren, dan is dat seinen niet meer dan terecht.
Heeft achteropkomend verkeer dan voorrang? In Nederland is dat niet per definitie zo. Alleen als je van rijstrook verwisselt heeft het verkeer dat al op de linkerstrook zit voorrang. Als je zelf op de linkerrijstrook zit en je rijdt bijv. met 100 een aantal vrachtwagens voorbij moet het achterliggende verkeer geduld betrachten, tenzij de opening tussen twee vrachtwagens voldoende ruim is om plaats te maken (in dat geval schrijft de wet voor dat je de meest rechtse positie op de rijbaan moet innemen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 sep 2008, 22:36

Rene schreef:Als ik in D een snelle rijder in mijn spiegels zie aankomen, dan geef ik altijd een beetje gas bij om zo snel mogelijk de inhaalactie af te ronden. Iedereen blij.
Nja, mijn auto accelereert boven de 140km/h nauwelijks meer. Bovendien moet je toch een keer inhalen, lang achter een vrachtwagen hangen heeft ook weinig zin. Die problemen doen zich vooral voor op wegen zonder limiet met veel vrachtwagens en 2x2 rijstroken. Gelukkig zijn dat er wel steeds minder. Waar wel limieten zijn is men minder opdringerig, alhoewel er best wat lui zijn die op de A2 in het Ruhrgebied toch 150 rijden ipv 120.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 06 sep 2008, 22:37

Ik sluit me aan bij de opmerking van Chris. Harder dan plankgas gaat mijn auto ook niet :puh2:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 06 sep 2008, 23:21

Dit (toch wel erg Duitse) onhebbelijkheidje heet "Lichthupe", lichtclaxon.

Of het toegestaan is of niet hangt samen met wat in het Duits "Nötigung" heet. Het afdwingen van gedrag van een andere weggebruiker. Dat wordt zwaar bestraft in Duitsland en als er een ongeluk gebeurt krijgt degene die "nötigt" een heel groot deel van de schuld. Hieronder vallen bijv. bumperkleven, afsnijden, uitremmen.
Het knipperen met groot licht is volgens het al aangehaalde artikeltje in de StVO gewoon toegestaan om aan te geven dat je wilt inhalen. Het zit echter op het randje van Nötigung op momenten dat de ander eigenlijk niet naar rechts terug kan of dat het gat rechts niet groot genoeg is. In dat geval is het knipperen om jou te dwingen naar rechts te gaan zeker niet toegestaan, hoewel veel Duitsers dat ook niet weten.
Aan de andere kant is het "ervoor gooien" (bijv. van Nederlandse weggebruikers die de snelheid/afstand verkeerd inschatten) ook zeker Nötigung als de achteropkomende persoon flink in de ankers moet om niet achter op je te rijden. Ook dit is dus verboden.

Toch wordt in Duitsland de Lichthupe meestal alleen gebruikt als iemand hem er echt lomp voorgooit, of links blijft hangen. Je merkt ook dat Duitsers niet eens agressief worden als je ze er met een lichtseintje op wijst dat rechts de hele baan leeg is. Snel naar rechts en je 'fout' toegeven en niet als een politieagentje tergend langzaam naar rechts, wat je in zo'n geval in Nederland kunt verwachten. In Nederland zal ik niet snel met groot licht seinen als iemand links hangt, dat wordt toch anders uitgelegd.

Als je in Duitsland last hebt van een bumperklever is het trouwens toegestaan om je remlichten te laten oplichten (zonder daadwerkelijk te remmen!!) om aan te geven dat de volgafstand wat te klein is in jouw ogen.

@Chris: Ik heb 1,5 jaar met een Twingootje op de Autobahn gereden die hetzelfde volgasprobleem had. Als je een beetje oefent kun je echt inhalen zonder anderen te hinderen. Gewoon even wachten met inhalen tot er links een gat is en genoeg ruimte laten tot de vrachtwagen, zodat je het acceleren op de rechterbaan kunt doen en niet pas nadat je met 80 km/u naar links bent gegaan...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 sep 2008, 23:28

@Chris: Ik heb 1,5 jaar met een Twingootje op de Autobahn gereden die hetzelfde volgasprobleem had. Als je een beetje oefent kun je echt inhalen zonder anderen te hinderen. Gewoon even wachten met inhalen tot er links een gat is en genoeg ruimte laten tot de vrachtwagen, zodat je het acceleren op de rechterbaan kunt doen en niet pas nadat je met 80 km/u naar links bent gegaan.
Ik vraag me dat wel af. Voor snelheidsverschillen van 100 km/h en meer (bijv. met 90 km/h inhalen bij 190 km/h gereden door de achterligger) gelden dermate lange 'veilige afstandsmarges' dat "ervoor gooien" bijna onoverkomelijk is. Je moet dan gaten van meer dan 150 meter laten vallen (en een gebied van 300 meter obstakelvrij kunnen overzien) :shock:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 sep 2008, 0:54

Ach, het aantal 150+ -rijders is erg beperkt.
En meestal vallen ze ook voldoende op door die #@$&*^!?#-xenonlampen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 07 sep 2008, 7:32

Ah, dan wordt het eea duidelijk.

Ik heb gisteren met mijn ouders (pa reed) in D gereden. Typisch hij:

1. Pa ziet een voorligger die langzamer rijd, en hij steekt (9 van de 10 keer niet) zijn richtingaanwijzer aan.
2. Snelle Jelle knippert;
3. Pa "Ach donder op, met je gesein" en pleurt de auto ervoor.
4. Snelle Jelle kan dus vol in de ankers omdat pa net geen 120km/h rijd.

Het bovenstaande heb ik mij dus vreselijk :x aan geërgerd!

Ikzelf kijk altijd (indien mogelijk) meerdere keren in de spiegel, en als ik denk dat er een Snelle Jelle aankomt, blijf ik er even achter hangen tot dat deze voorbij is. Ik heb met deze acties tot op heden geen geknipper gehad van achterop komende snelle jongens.
WeFo Lidnummer 0010.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 07 sep 2008, 9:34

Vinny schreef:Ik vraag me dat wel af. Voor snelheidsverschillen van 100 km/h en meer (bijv. met 90 km/h inhalen bij 190 km/h gereden door de achterligger) gelden dermate lange 'veilige afstandsmarges' dat "ervoor gooien" bijna onoverkomelijk is. Je moet dan gaten van meer dan 150 meter laten vallen (en een gebied van 300 meter obstakelvrij kunnen overzien) :shock:
Maar waarom gaat iemand met een personenauto met 90 km/u inhalen? Als je je laat terugvallen tot een veilige afstand achter de vrachtwagen, dan vaart maakt op de rechterbaan, dan kun je ook met een kleine auto met 120-130 km/u inhalen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 sep 2008, 11:25

jeroent schreef: Maar waarom gaat iemand met een personenauto met 90 km/u inhalen? Als je je laat terugvallen tot een veilige afstand achter de vrachtwagen, dan vaart maakt op de rechterbaan, dan kun je ook met een kleine auto met 120-130 km/u inhalen.
Dat probeer ik ook altijd, maar soms lukt dat gewoon niet. Het is een kwestie van lang vantevoren al in je spiegels kijken.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 07 sep 2008, 11:47

Chris schreef:
jeroent schreef: Maar waarom gaat iemand met een personenauto met 90 km/u inhalen? Als je je laat terugvallen tot een veilige afstand achter de vrachtwagen, dan vaart maakt op de rechterbaan, dan kun je ook met een kleine auto met 120-130 km/u inhalen.
Dat probeer ik ook altijd, maar soms lukt dat gewoon niet. Het is een kwestie van lang vantevoren al in je spiegels kijken.
Dat doe je als het goed is continu (elke 10sec) , zeker in Duitsland op de autobahn waar je verrast kan worden door snelle jongens. Als jij met 90 km/u naar links schuift om een vrachtwagen in te halen die 80 km/u rijdt, en je hebt vrijwel direct 1 op je kont hangen dan heb je niet goed gespiegeld en geanticipeerd. Zowieso (ook op de snelweg) zou ik eerst een aanloopje doen als je auto geen power genoeg hebt zodat je niet met 90 die linkerbaan op komt ,en er dan nauwelijks snelheid bij wint. Je weet wat je auto kan, hou daar rekening mee, en blijf spiegelen... 1 keer vergissen of een achteropkomende auto is niet erg, maar er zijn mensen die hem structureel (zowel in NL als in D) hem gewoon naar links gooien zonder te kijken. Die mogen van mij op cursus om te leren spiegelen en inschatten.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 07 sep 2008, 11:52

Rene schreef:Als ik in D een snelle rijder in mijn spiegels zie aankomen, dan geef ik altijd een beetje gas bij om zo snel mogelijk de inhaalactie af te ronden. Iedereen blij.
Als iemand netjes 120 rijdt zie ik het probleem niet zo, mits de achterligger niet echt hoeft te remmen (gas los moet kunnen). Onze wegen zijn nu eenmaal veel te vol om iedereen zijn/haar ideale snelheid te laten rijden. Op zondagavond plank ik ook wel lekker door, maar de rest van de week heeft het toch al weinig zin om boven de limiet te gaan zitten omdat je van de ene naar de andere fuik rijdt.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » zo 07 sep 2008, 13:00

Jeroen schreef:
Als iemand netjes 120 rijdt zie ik het probleem niet zo, mits de achterligger niet echt hoeft te remmen (gas los moet kunnen). Onze wegen zijn nu eenmaal veel te vol om iedereen zijn/haar ideale snelheid te laten rijden. Op zondagavond plank ik ook wel lekker door, maar de rest van de week heeft het toch al weinig zin om boven de limiet te gaan zitten omdat je van de ene naar de andere fuik rijdt.
Dat is de al de eerste fout die veel Nederlanders maken, "netjes" met 120 km/ uur inhalen. De adviessnelheid op Duitse autosnelwegen is 130 km/uur, geen 120 km/ uur ;).

Overigens heb ik het seinen met groot licht ook zelf in Duitsland toegepast. Zeker in het donker merk je dat je door automobilisten die willen gaan inhalen minder snel wordt opgemerkt als je wat harder op de linkerrijstrook rijdt. Met één maal kort knipperen met het grote licht kun je duidelijk maken dat jij met een hoge snelheid aankomt. Meestal wachten ze dan eventjes tot jij voorbij bent voordat ze gaan inhalen. Als ze al op de linkerstrook zitten en je geeft ruim van te voren aan dat je eraan komt, geven ze meestal wat gas bij en gaan daarna snel naar rechts, zodat jij zonder noemenswaardig te hebben afgeremd er voorbij kan. Uiteraard is het altijd geven en nemen, soms zal je toch moeten remmen, maar als iedereen goed anticipeert is dit haast niet nodig.

Ik vind het eigenlijk wel een geweldig systeem, zolang er geen misbruik van wordt gemaakt. In combinatie met bumperkleven vind ik het dan ook absoluut not done, maar dat zal iedereen hier wel met mij eens zijn.
mhkamp schreef:
1. Pa ziet een voorligger die langzamer rijd, en hij steekt (9 van de 10 keer niet) zijn richtingaanwijzer aan.
2. Snelle Jelle knippert;
3. Pa "Ach donder op, met je gesein" en pleurt de auto ervoor.
4. Snelle Jelle kan dus vol in de ankers omdat pa net geen 120km/h rijd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je hieraan hebt geërgerd. Je ziet dit bij heel veel Nederlandse automobilisten die in het Duitsland ( of buitenland in het algemeen) rijden. Ze doen allemaal net alsof het gewoon een Nederlandse snelweg is waar ze op rijden, en hebben weinig kennis van de regels die in het buitenland gelden. Asocialer rijgedrag dan je auto naar links pleuren kan ik me eigenlijk niet bedenken, zeker als je in het buitenland rijdt waar de regels anders zijn dien je je gewoon aan te passen. Het erge vind ik overigens dat die automobilisten vaak niet doorhebben hoe asociaal ze bezig zijn, en juist de ander van asociaal gedrag beschuldigen! Het zal wel aan de Nederlandse mentaliteit liggen. Ik bedoel, als je het programma "wegmisbruikers" of "blik op de weg" ziet is het 9 van de 10 keer de automobilist die rechts inhaalt degene die bekeurd wordt, niet degene die onnodig lang links blijft rijden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 07 sep 2008, 13:24

rene154 schreef:Dat is de al de eerste fout die veel Nederlanders maken, "netjes" met 120 km/ uur inhalen.
Ik had het over de Nederlandse situatie, niet over de Duitse. Als iemand die 120 rijdt terug naar 90 moet (voor een vrachtwagen) om iemand die 130 rijdt er tussen te laten vraag ik mij eerlijk gezegd af wat nu asociaal is. Ik rij ook liever 140/150 dan 120, maar een groot deel van de Nederlandse snelwegen laat dat qua drukte helaas niet toe...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 sep 2008, 14:12

DjIdee schreef:
Chris schreef:Het is een kwestie van lang vantevoren al in je spiegels kijken.
Dat doe je als het goed is continu (elke 10sec) , zeker in Duitsland op de autobahn waar je verrast kan worden door snelle jongens.
Inderdaad, spiegelen doe je als het goed is continu, minstens 3-4x/minuut. Ook in Nederland. Dan wordt je vrijwel nooit verrast. Ikzelf ben een actieve "spiegelaar", en ik verdenk velen op de Nederlandse wegen ervan alleen maar in de spiegel te kijken als ze willen inhalen, of nog erger: enkel als ze lippenstift of mascara aanbrengen...

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » zo 07 sep 2008, 15:30

Jeroen schreef:
rene154 schreef:Dat is de al de eerste fout die veel Nederlanders maken, "netjes" met 120 km/ uur inhalen.
Ik had het over de Nederlandse situatie, niet over de Duitse. Als iemand die 120 rijdt terug naar 90 moet (voor een vrachtwagen) om iemand die 130 rijdt er tussen te laten vraag ik mij eerlijk gezegd af wat nu asociaal is. Ik rij ook liever 140/150 dan 120, maar een groot deel van de Nederlandse snelwegen laat dat qua drukte helaas niet toe...
Je weet dat dit deel van het forum over de DUITSE wegen gaat he? Wat ik dus bedoelde is dat Nederlanders precies hetzelfde ook in Duitsland doen, waar de snelheidsverschillen soms een stuk meer dan 10 km/uur bedragen. Rijden ze op de rechterrijstrook en gooien m zo naar links, of daar nou verkeer zit of niet. Onder t mom van: "ja zo doe ik dat in Nederland ook". Het kan ze niets schelen dat ze daarmee onnodig veel medeweggebruikers flink frustreren en misschien wel hele gevaarlijke situaties veroorzaken, in hun ogen zijn ze ook niet fout bezig ook.

Overigens vind ik dat je ook als automobilist in Nederland, met misschien "maar" een snelheidsverschil van 10 km/uur, niet zomaar je auto maar naar links mag "pleuren". Veel mensen lijken te denken dat ze dat recht wel hebben. Als je goed spiegelt kun je gewoon op tijd naar links gaan, en hoef je niet op het laatste moment je auto voor een ander te gooien omdat je anders moet afremmen voor de vrachtwagen. Ik vind dan dat je gewoon moet wachten, had je maar beter moeten opletten op het moment dat er wel ruimte was. Maar goed in je spiegels kijken doet volgens mij maar een paar procent van de automobilisten in dit land...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 sep 2008, 15:34

Probleem wat ik vaak tegenkom is dat in de verte een vrachtwagen op de rechterrijstrook rijdt, en jij rijdt daar ook. Links naast je zit een lange rij auto's, maar het is nog wat vroeg om al naar links op te schuiven. Vervolgens kom je dichter bij de vrachtwagen, maar kan je links geen gat vinden omdat die lui achter je al van die gaten gebruik maken.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 07 sep 2008, 15:55

^^ Dus als het druk is, probeer ik zo vroeg mogelijk een gaatje te vinden, of (een beetje asociaal) ik druk hem er tussen. Het laatste doe ik alleen als het zo druk is en er redelijkerwijs geen vrije gat komt, of dat het verkeer zo'n danige snelheid heeft, dat ik er met mijn snelheid zo niet tussen kom. Mocht het zo druk zijn, ga ik (net als de rest van Nederland) helemaal niet naar rechts, hoe leeg die linkerbaan dan ook is, want dan bestaat de kans dat je je klemrijd achter een voertuig die langzamer gaat dan jij.

Heet het niet anticiperen? De meeste Nederlanders kijken letterlijk niet verder dan hun motorkap, en als vrachtwagenchauffeur heb ik al wat gekke situaties gezien, en niet alleen op de snelweg.

:sproing: 500ste bericht :puntmuts:
WeFo Lidnummer 0010.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 08 sep 2008, 21:58

Ik kan me goed in bovenstaande berichten vinden. Ik heb geleerd actief te spiegelen zodat op elk moment weet wat er achter je rijdt.
Het feit dat veel mensen hulpdiensten te laat opmerken zal toont ook aan dat er weinig in de spiegels gekeken wordt (door goed geisoleerde auto's hoor je ze steeds later).

rene154 schreef: Je ziet dit bij heel veel Nederlandse automobilisten die in het Duitsland ( of buitenland in het algemeen) rijden. Ze doen allemaal net alsof het gewoon een Nederlandse snelweg is waar ze op rijden, en hebben weinig kennis van de regels die in het buitenland gelden.
Ook in Nederland dien je in je spiegels te kijken en hem niet zomaar naar links te gooien.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » di 09 sep 2008, 21:43

^^ Ik heb ook nooit beweerd dat dat niet hoeft, ik heb ook rijles gehad en weet dus wel waar spiegels voor dienen. :roll: Wat ik hiermee wilde zeggen is dat Nederlanders hun slechte gewoontes op de weg vooral niet aanpassen wanneer ze in het buitenland zijn. Want ook al dien je je spiegels te gebruiken tijdens het autorijden, zien heel wat nederlandse automobilisten naar mijn idee de spiegels als decoratie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 sep 2008, 7:34

Die is er toch alleen voor om je make-up op te doen cq. je te scheren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » wo 10 sep 2008, 10:35

Palance schreef:Die is er toch alleen voor om je make-up op te doen cq. je te scheren?
Precies, en de zijspiegels zijn bedoeld om te kunnen kijken wat er op de achterbank gebeurd! :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 sep 2008, 18:52

Voor taxi-chauffeurs inderdaad *kuch* noodzakelijk ;)