Met groot licht seinen, hoe zit dit?

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Re: Met groot licht seinen, hoe zit dit?

Bericht door Frits » wo 10 sep 2008, 20:11

rene154 schreef:Wat ik hiermee wilde zeggen is dat Nederlanders hun slechte gewoontes op de weg vooral niet aanpassen wanneer ze in het buitenland zijn.
Nederlanders komen op mij in het algemeen wat onzeker over in het verkeer. Er wordt niet "handig" gereden, waardoor veiligheid en doorstroming in het geding zijn. Typisch Nederlandse verschijnselen als lege rechter rijstroken en een lange rij tergend langzaam inhalend verkeer op de linker rijstrook zijn dagelijkse kost. Ook populair is het ver onder de maximum snelheid rijden wat tot gevaarlijke inhaalacties leidt. En wie kent ze niet? De Nederlanders die "keurig" 80 buiten de bebouwde kom rijden in Duitsland.
De autogordel: een band voor het leven.

N342
autoweg

Bericht door N342 » wo 10 sep 2008, 20:46

Nog een Nederlandse hobby, tergend langzaam (met hooguit 90) invoegen waardoor het verkeer op de rechter rijstrook vol in de remmen moet om een aanrijding te voorkomen.

En de (gelukkig) eenmalige Nederlander die op de B54 op het eenbaansgedeelte van een 2+1-weg een vrachtwagen inhaalt over de doorgetrokken streep. :shock:
Frits schreef:En wie kent ze niet? De Nederlanders die "keurig" 80 buiten de bebouwde kom rijden in Duitsland.
Ergenis nummer 1. Gelukkig begeven de meeste Nederlanders zich niet buiten een straal van +/- 10 tot 20 km van de Nederlandse grens.

De oplossing is natuurlijk heel simpel: In Nederland worden alleen nog maar auto's geleverd met een kopie van StVo Zeichen 393 op de claxon. Dan weet iedereen meteen hoe hard het gaat op het Duitse OWN.

Sommige Nederlanders vertonen dat gedrag zelf nog op de eigen wegen, op de N35 tussen de grens en Enschede-Zuid heb ik regelmatig met 80 achter een auto gezeten waarvan de bestuurder het bord G3 over het hoofd heeft gezien, of de betekenis ervan niet snapt.
*11-08-2017 L.M.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 10 sep 2008, 20:57

N342 schreef:
Frits schreef:En wie kent ze niet? De Nederlanders die "keurig" 80 buiten de bebouwde kom rijden in Duitsland.
Ergenis nummer 1. Gelukkig begeven de meeste Nederlanders zich niet buiten een straal van +/- 10 tot 20 km van de Nederlandse grens.
Hoewel ik deze mening deel, vraag ik mij ook af hoeveel Duitsers weten dat je op een Nederlandse autoweg 100 mag. Ik heb weleens gehoord van mensen die in Zeeland zijn geweest dat dat dus erg tegenvalt. :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 10 sep 2008, 21:21

N342 schreef:Sommige Nederlanders vertonen dat gedrag zelf nog op de eigen wegen, op de N35 tussen de grens en Enschede-Zuid heb ik regelmatig met 80 achter een auto gezeten waarvan de bestuurder het bord G3 over het hoofd heeft gezien, of de betekenis ervan niet snapt.
Ik zou haast zeggen dat het merendeel daar 80 rijdt i.p.v. 100. Er staat notabene een bord met 100 en nog rijden ze 80. Werkelijk onbegrijpelijk. Na de grens kan je dan direct beginnen met een hele rij in te halen op het 2+1 deel van de B54.
De autogordel: een band voor het leven.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 13 okt 2008, 20:39

Dat seinen is ook bijna alleen nodig als je een gele kentekenplaat tegenkomt, en ze zullen ook alleen tegen jou seinen als je niet goed uit je doppen kijkt.

Ik rijd regelmatig in De en de Duitsers rijden in mijn ogen heel erg netjes. Als je netjes in je spiegel kijkt, goed vooruit kijkt en afstand houd dan kan je zo inhalen zonder dat je iemand echt hindert, en je zult je dan ook niet snel achter een vrachtwagen vastrijden. Als jij netjes rijd, niemand hindert, en vloeiend met de verkeersstroom mee rijd, dan is er echt niks aan de hand. Het is vandaag een jaar geleden dat ik voor mijn praktijkexamen geslaagd ben, maar in die tijd heb ik al redelijk wat Duitse kilometers weggereden (Polen, Kroatië, Oostenrijk en regelmatig stukken van 100km en meer hier in de buurt) en 99% van de idiote wegpiraten die ik tegengekomen ben hadden een Nederlands kenteken, en de rest waren voor de helft kentekens van hier net over de grens (waar veel Nederlanders wonen) en nog een aantal Polen.

En bijna altijd als je de grens over gaat Duitsland in hang je 10 kilometer achter een rij met vooraan in de rij een of andere domoor met een geel kenteken die meent dat je daar niet harder mag als 120, en dus uit voorzorg om maar geen bon te krijgen 100 gaat rijden, en die vervolgens links blijft rijden omdat deze bang is zich vast te zullen rijden achter een vrachtauto die een kilometer verderop rijd. Dezelfde stomkoppen rijden hier in NL 60 op autowegen omdat ze denken dat ze 80 mogen en bang zijn om geflitst te worden, op provinciale wegen rijden ze dan 50. Als je ze dan inhaalt krijg je een boos gebaar want dat vinden ze asociaal... :booooos: :booooos:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

rbtvdijk
dorpsstraat

Bericht door rbtvdijk » di 14 okt 2008, 13:36

@rene154

Volledig mee eens!

Het is werkelijk niet te geloven.
Ik zit dagelijks op de weg.
Echt 90 % van de Nederlandse weggebruikers neemt niet de moeite om te spiegelen.
En 90 % van de Nederlandse weggebruikers wacht gewoon niet tot de linkerbaan vrij is voordat een inhaalmanoeuvre wordt gemaakt.
Duitsers denken bij Nederlanders niet voor niets aan "Nur links!"
Door deze domme acties ontstaan dus ook files.

In Duitsland weet je gewoon dat daar hoge snelheden worden gereden.
Als Nederlander dien je daar rekening mee te houden.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 14 okt 2008, 16:39

^^ Waarom niet even afstand houden en iemand die achter een vrachtwagen voortsukkelt de kans geven in te halen. Nee, we gaan lekker dicht op elkaar rijden zodat automobilisten die wél netjes van de rechterbaan gebruik maken niet in kunnen halen. :neenee:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2008, 17:10

Omdat diegene al eerder die vrachtwagen zag komen en zichzelf heeft klemgereden. Anticipatie misschien?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 14 okt 2008, 17:13

Dat heet niet anticiperen maar onnodig links rijden.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2008, 17:14

Dat hoeft niet perse onnodig links rijden heten. Ikzelf ga (indien mogelijk) na elke inhaalactie weer netjes naar rechts, en tijdig naar links.
WeFo Lidnummer 0010.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 14 okt 2008, 17:26

Tsja, en dan komt er iemand met precies dezelfde snelheid links naast me rijden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 14 okt 2008, 17:36

simon schreef:^^ Waarom niet even afstand houden en iemand die achter een vrachtwagen voortsukkelt de kans geven in te halen. Nee, we gaan lekker dicht op elkaar rijden zodat automobilisten die wél netjes van de rechterbaan gebruik maken niet in kunnen halen. :neenee:
Als je bewust onder de limiet rijdt zonder dat daar een duidelijke reden voor is wek je, terecht, ergernis op. Blijf dan ook achter die vrachtauto hangen, of haal gewoon met 120 in...

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » di 14 okt 2008, 17:55

^^ Uiteraard is het allemaal een kwestie van geven nemen, zeker gezien de hoge i/c verhoudingen op het nederlandse wegennet.

Uiteraard is de situatie heel anders als de gehele linkerrijstrook volzit en het snelheidsverschil tussen beide rijstroken ( indien het stuk 2 rijstroken heeft uiteraard)niet hoog is. In dit geval vind ik het persoonlijk wel "netjes" om iemand er gewoon tussen te laten. Een ander geval is het als de gehele linkerrijstrook leeg is en de auto achter de vrachtwagen in gaat halen op het moment dat ik er net aankom rijden en wil gaan inhalen. Ik vind in dit geval dat de automobilist moet wachten met inhalen totdat ik gepasseerd ben of op tijd gas bij had bij moeten geven om in te kunnen halen zonder mij daarbij te storen. In het geval dat deze automobilist toch besluit zijn auto voor mij te gooien waarbij ik flink moet afremmen is het gewoon handig om met groot licht te kunnen seinen, zodat de automobilist zijn inhaalactie misschien toch nog even uitstelt. Uiteraard gaat dit alleen op voor op het Duitse wegennet zonder limiet of op wegen waar wel een maximum snelheid is maar de persoon die achter de vrachtwagen zit gaat inhalen met een flink lagere snelheid dan de daar geldende maximum snelheid.

Leuk weetje: van de week reed ik op de rechterrijstrook van een 50 km/uur tweestrooksweg, en op de linkerrijstrook zat iets voor mij een politiebusje met daarvoor een auto die net geen 50km/uur (op mijn teller was het rond de 48, in werkelijkheid misschien 45 km/uur?) reed terwijl de rechterrijstrook voor mij leeg was. De politieman haalde deze auto vervolgens rechts in ( na eerst al zeer dicht op de bumper van zijn voorganger gezeten te hebben), ging gelijk weer naar de linkerrijstrook en zette zijn bordje "rechts houden" op de achterkant van het politiebusje aan. De ingehaalde automobilist was binnen een seconde op de rechterrijstrook! Ondanks de naar mijn idee aggressieve rijstijl van de politieman (bumperkleven, rechts inhalen, de gehele manier van doen) dacht ik toch: "net goed". ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 okt 2008, 18:54

Ik heb dat ook wel eens zien gebeuren, dat een politiebusje links ging zitten en "rechts houden" aanzette. Het sorteert inderdaad heel veel effect :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 okt 2008, 19:19

Onnodig linksrijden is voor zover ik weet gewoon beboetbaar..., ik snap niet waarom deze automobilist niet gewoon aan de kant werd gezet... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 okt 2008, 19:22

Omdat de politie, in tegenstelling tot wat veelal aan de borreltafel wordt beweerd, lang niet altijd bekeurt maar afhankelijk van de situatie ook waarschuwingen (als deze) geeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

simon
autoweg

Bericht door simon » di 14 okt 2008, 19:40

Jeroen schreef:
simon schreef:^^ Waarom niet even afstand houden en iemand die achter een vrachtwagen voortsukkelt de kans geven in te halen. Nee, we gaan lekker dicht op elkaar rijden zodat automobilisten die wél netjes van de rechterbaan gebruik maken niet in kunnen halen. :neenee:
Als je bewust onder de limiet rijdt zonder dat daar een duidelijke reden voor is wek je, terecht, ergernis op. Blijf dan ook achter die vrachtauto hangen, of haal gewoon met 120 in...
Of: als je met 100 km/u op de linkerbaan rijdt, omdat het nu eenmaal niet harder rijdt, wees dan een heer in het verkeer en geef degene die ook met 100 km/u rechts rijdt de kans naar links te gaan. Door bumperklevend je tocht te vervolgen wek je ergernis op, bevorder je onnodig links rijden en lok je gevaarlijke rijstrookwisselingen uit.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 14 okt 2008, 20:02

Palance schreef:Omdat de politie, in tegenstelling tot wat veelal aan de borreltafel wordt beweerd, lang niet altijd bekeurt maar afhankelijk van de situatie ook waarschuwingen (als deze) geeft.
Deden ze dat ook maar als ik met 53/83/123 (echte) km/u langs een flitser rijd..
Onnodig linksrijden is veel gevaarlijker dan 3 km/u te hard rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 14 okt 2008, 20:23

Velen zullen mij niet geloven maar de politie heeft ook wel eens wat anders te doen dan bekeuren. Moet je de burger eens horen piepen als de politie 'te lui' is om naar je inbraak te komen kijken.

Geloof me, ik ben ook lang niet altijd fan van de handhavende macht. Maar een klein beetje begrip hoeft toch niet zoveel moeite te kosten, wel?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 okt 2008, 20:30

Dat is Nederland nou eenmaal. Lekker met z'n allen op de linkerbaan blijven hangen. Dan help je inderdaad de doorstroming om zeep en het word dan inderdaad moeilijker voor iemand die rechts is gaan rijden om er weer tussen te komen. Als je op tijd weer naar links gaat, en je snelheid dus nog ongeveer even hoog is als de linkerbaan, dan gaat het wel, maar het is en blijft irritant.
En als je dan lekker 120 a 125 wil rijden waar je 120 mag dan is er ook niemand die je voorbij laat, iedereen blijft irritant met 100 op de linkerbaan hangen, niet echt bumperklevend, maar met een tussenafstand waar ook niet iedereen hem tussen durft te zetten.... :booooos:.

De situatie hier is gewoon erg vervelend. Links rijd een stroom, aangevoerd door een of andere asociale of onzekere langzame tuthola/koekenbakker, met daarachter een hele stroom auto's die er voorbij willen. Gevolg is dat je een hele stoet ongeduldige automobilisten krijgt met 2 verschillende gedachten. De eerste groep denkt: "ik blijf maar links want als ik naar rechts ga kom ik er niet meer tussen." De tweede groep denkt: "Ik wil ook harder dus ik blijf maar links zodat ik er langs kan als er iemand naar rechts gaat."

En zolang de tweede groep bezig blijft met het dichtrijden van de gaten blijft de eerste groep linksrijden. En dan doe je ineens bijna een uur over een stuk waar je normaal 45 minuten over doet...

Ik ben van mening dat er bij de rijlessen meer aandacht besteed moet worden aan het spiegelen en het samenspel (om het zo even te noemen) met het andere verkeer waarbij je vlot doorrijd maar tegelijkertijd ook rekening houd met elkaar.

Daarnaast is er hier in Nederland nog een heel irritant fenomeen wat in Duitsland beter is. Als jij in De een niet al te ruim gat in gaat om iemand voorbij te laten dan komt deze meestal ook rap voorbij zodat jij zonder (noemenswaardig) snelheidsverlies weer naar links kunt om de volgende in te halen. Doe je hetzelfde in Nederland dan gaat degene die jou wil inhalen half achter je rijden zodat je precies niet meer naar links kunt maar men verrekt het dan om vlot in te halen.
Ik rijd ook weleens met een terreinwagen rond met grijs kenteken en achter geblindeerde ruiten (verplicht). Dat betekent dat je een irritante dode hoek hebt, en deze figuren presteren het ook altijd om in je dode hoek te blijven rijden. Dat is echt akelig want je weet dat ze ergens moeten zitten maar je kunt niet zien waar ze precies zitten en wat ze doen.
En dan is er hier in Nederland nog een heel irritant gebruik onder de automobilisten: Bij een groen stoplicht gaan we daar eerst een half uur naar zitten staren. En als er meerdere banen zijn waarvan er 1 moet ritsen dan gaan we natuurlijk links staan want we moeten die vrachtauto voorbij, maar vervolgens trekt men zo langzaam op dat er bijna niemand mee kan. En als ze dan die vrachtauto voorbij zijn dan gaan ze 70 rijden... Als men nou eens vlot wegreed bij de stoplichten dan scheelt dat per cyclus weer 3 auto's, en als je al die auto's die er iedere keer net niet doorheen gaan optelt en achter elkaar zet wordt de rij gewoon een stuk langer.... En dan bedoel ik niet dat je net als een Kazach volgas weg moet bij het stoplicht om dan voor de andere weer vol in de remmen te vliegen, maar af en toe even wat vlugger kan geen kwaad...

Maar we dwalen af, we hadden het over groot licht in Duitsland en niet over de koekenbakkers, tuthola's en rijdende chicanes die je in Nederland op de weg tegenkomt.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » di 14 okt 2008, 21:32

^^ ik moet het toch even kwijt, we zitten hier op een wegenforum en dan verwacht ik eigenlijk wel dat bepaalde begrippen hier op een juiste manier worden toegepast.

Let alsjeblieft op het verschil tussen een rijbaan en een rijstrook:
Afbeelding

Graag ook aandacht voor het woord "stoplicht". Dit vind ik minder storend dan rijstrook en rijbaan door elkaar halen, maar toch. Officieel is het verkeerslicht.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 14 okt 2008, 21:38

Verdomde handig plaatje voor mensen die daar moeite mee hebben. Nu nog eentje waar ook kantstreep en asmarkering etc op staat. :)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 18 okt 2008, 20:35

Bij terugkomst vanuit Vlaardingen een (%^$#@@) automobilist mét NL kenteken die mij op de A28 ter hoogte van Beilen een "lichthupe" geeft. En rij ik fijn op Crouse Control met 130km/h :rooie: . Blijkbaar deed ie dat ook vaker, want nadat ik hem heb laten passeren, schoot iedereen aan de kant.
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 18 okt 2008, 22:15

mhkamp schreef:Bij terugkomst vanuit Vlaardingen een (%^$#@@) automobilist mét NL kenteken die mij op de A28 ter hoogte van Beilen een "lichthupe" geeft. En rij ik fijn op Crouse Control met 130km/h :rooie: . Blijkbaar deed ie dat ook vaker, want nadat ik hem heb laten passeren, schoot iedereen aan de kant.
Even voor de zekerheid? Je was bezig met een inhaalactie? Aangezien ik vandaag op de BAB31 me liep te ergeren (niet geseind, had ik wel moeten doen bedenk ik nu) aan een nederlander in een 480 die met 150 links blijft plakken terwijl rechts leeg is... Heeft 3km geduurd voordat ie opschoof, en nog moeilijk kijken ook :booooos:

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 18 okt 2008, 22:24

^^ ja, ik had net een andere auto ingehaald, waarbij de voorligger zo'n 50 meter er voor lag. Niet invoegen, maar ondertussen wel die (^&%$) bestuurder die even wilde dat ik aan de kant ga. "Donder op!"
WeFo Lidnummer 0010.