Tanken op de duitse autobanen

Moderator: Moderatoren

Balkcity
polderweggetje

Tanken op de duitse autobanen

Bericht door Balkcity » ma 02 feb 2009, 22:06

Dag, zoals ik in mijn vorig bericht heb verteld willen wij met de caravan van de A3- A48-A61-A65 en A5 naar Kirchzarten, maar omdat op de duitse-snelwegen de tankstations nog al eens ver uit elkaar liggen, zou ik graag willen weten waar ik kan tanken, is er ook een site waar ik dit kan vinden ?, heb al op google gekeken en op google Earth, maar wordt er nog niet veel wijzer van.

Gr Jan :D

Chris
Moderator

Re: Tanken op de duitse autobanen

Bericht door Chris » ma 02 feb 2009, 22:23

Ik heb het tanken alleen een probleem ervaren op de A7 ten noorden van Hamburg. Daar zat echt over grote afstand geen tankstation, en de laatste voor de Deense grens was erg druk. Op de wat drukkere snelwegen heb je toch minstens elke 40 kilometer wel een tankstation.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 02 feb 2009, 22:28

Kijk eens op deze site. Daar kan je zowel bij 'Strecken' (per Autobahn) als bij 'Karten' (kaart van heel Duitsland) de tankstations vinden (aangegeven met een T).

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 02 feb 2009, 22:31

Ik ga meestal op een paar honderd meter van een afrit tanken, dat is in de regel goedkoper, en kost hoogstens een paar minuten meer.

Op die route bijv. bij Rees (noord), Dinslaken-Süd (west) en Boppard aan de B327:
http://maps.google.de/maps?f=q&source=s ... 16&iwloc=B

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 02 feb 2009, 22:40

Zoals al gezegd, op de meeste grote snelwegen om de 40 km, vaak ook minder. Maar bij ieder tankstation staat de afstand tot de volgende wel aangegeven, dus je kunt toch gewoon inschatten of je die volgende nog haalt of niet?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 feb 2009, 0:00

Zou niet te strak plannen. Gewoon als je onder 1/4e of iets dergelijks komt de tankstations in de gaten houden en stoppen als je niet zeker weet dat je de volgende kunt halen. Duitsland heeft genoeg tankstations om dat zo te kunnen doen en dan niet te hoeven duwen. Maar als je een sanitaire stop maakt en je zit nog maar op een kwart dan gooi je hem natuurlijk meteen vol.

In erg dun bevolkte landen tank je als je kunt tanken, ook al zit je tank nog meer als half vol. Maar dergelijke situaties ga je in Duitsland niet tegen komen.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 feb 2009, 7:46

Je kan ook de snelweg verlaten bij een afrit. Een tankstation is in de regel snel gevonden en veelal nog goedkoper ook dan aan de snelweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 feb 2009, 8:32

Met een caravan is tanken buiten de snelweg niet zo aantrekkelijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 feb 2009, 8:40

Dat kan best meevallen. Als je niet te ver van de snelweg moet zijn is dat heus wel te doen. Je kunt bovendien op de site van de diverse oliemaatschappijen zien waar de tankstations zitten en hoever ze van je route liggen (dus van de snelweg af). Uiteraard moet je (met caravan) niet gaan dwalen als je bv. in het Alpengebied zit.

Maar het beste advies is inderdaad: Gaan tanken/zoeken bij 1/4 tank. Dat voorkomt allerhande problemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 feb 2009, 8:48

Ik weet uit ervaring dat het niet handig is om met een caravan door een stad te gaan rijden op zoek naar tankstations. Het is vaak krapper gebouwd en tankstations langs de snelweg zijn beter bereikbaar (geen krappe bochten, etc)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 feb 2009, 8:50

Dat laatste is sowieso waar. Maar je hebt ook kleine dorpjes en "Autohöfe" in de buurt van de snelweg waar de tankstations ruim zat zijn. Zelf zal ik - met alleen een auto - overigens ook niet snel een stad inrijden om op zoek te gaan naar een tankstation.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 03 feb 2009, 9:03

Soms kan je het tankstation zien liggen vanaf de snelweg, doordat er een mast staat (vergelijk het McDonaldsteken) al dan niet gegroepeerd met reclame voor een winkelcentrum nabij de afrit. Aan doorgaande routes (vaak een B-nummer) zitten ze ook vaak nabi de snelweg. Wel onder aan de afrit kijken (of gokken) of je links of rechts afmoet.

Met een caravan wil je denk ik ook niet graag het parkeerterrein van een winkelcentrum op, zeker niet op zaterdag. En niet om slechts 5 ct/l te besparen.

Tussen 1/2 en 1/4 tank dus zoeken naar aanwijzingen voor een tankstation langs de route en daarna gewoon de snelweg nemen. Alternatief is af en toe een B-weg nemen (als in Bundesstrasse). Soms is dat nog korter ook en kost het geen of nauwelijks tijd (zeker als je toch maar 80 mag).

Je kunt natuurlijk je route via google verkennen op tankstations. Houd er rekening mee dat ze 's avonds of zondags dicht kunnen zijn (danwel alleen betalen met Duitse bankpas of multitankcard bij de automaat).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 03 feb 2009, 10:26

Je kunt ook nog kijken op www.tankundrast.de

Volgens de atlas kom je op jouw route bij de volgende plaatsen tankstations tegen (vanaf Dreieck Dernbach, daarvoor zijn er sowieso voldoende):

A48: geen
A61: Mosel (net onder Koblenz)
Hunsrück (bij Simmern)
A65: geen
A5: Baden Baden
Renchtal (bij Kehl)
en een tweetal tussen Offenburg en Freiburg

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 feb 2009, 10:43

Buiten Tank und Rast is ook de website van het boekje Links und Rechts der Autobahn wel handig. Of in de auto uiteraard het boekje zelf.

Maar dat is inderdaad alleen wanneer je wilt plannen. Zoals in deze draad aangegeven wordt het op de Autobahn zelf steeds prima duidelijk gemaakt, hoe ver het volgende tankstation nog weg is. En als er bij een afrit staat aangegeven dat er een Autohof is, gaat het standaard op tankstations die direct naast de afrit liggen, dus dan hoef je met je caravan nooit door dorpjes te kronkelen. Om die reden zijn Autohöfe met hun vaak lagere prijzen niet alleen aantrekkelijk voor personenauto's, maar net zozeer voor caravans en ander zwaar verkeer. En de afstanden tussen je tankmogelijkheden worden meteen een stuk kleiner.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 03 feb 2009, 21:13

duikgek89 schreef:Zou niet te strak plannen. Gewoon als je onder 1/4e of iets dergelijks komt de tankstations in de gaten houden
1/4? Dan kan ik nog 250 km rijden... (OK met een caravan misschien 180 km)
Met andere woorden: hangt erg van de auto af en ik zie ook niet zo waarom dat nou in Duitsland zo anders is dan in Nederland, afgezien van het feit dat de afstanden groter zijn. Maar ook als het lampje al brandt kunnen de meeste auto's die meestal maximaal 40 km tussen tankstations echt wel halen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 feb 2009, 21:45

Onder een kwart zit je altijd goed. Met een diesel kun je dan inderdaad vaak nog een 200km rijden, maar de TS heeft een benzine auto en die hebben vaak toch een fors kleinere actieradius als een diesel. Maar goed, dat weet de eigenaar zelf als het goed is ook.
Ik bedoelde dan ook niet dat je bij een kwart het eerste tankstation eraf zou moeten om te tanken, maar wel dat je de afstanden in de gaten kunt gaan houden. Sommige mensen voelen zich nou eenmaal prettiger als ze ruim voldoende brandstof hebben en niet op de laatste paar drupjes een tankstation binnen rijden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 03 feb 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 feb 2009, 21:46

Mijn pa rijdt op LPG en die moest met de caravan elke 250 km tanken.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 03 feb 2009, 21:48

Wat voor een LPG installatie was dat? Wij hebben een auto gehad met een G3 installatie, en daar ging niet zoveel in... Overigens kun je dat ook niet overal makkelijk krijgen, zochten jullie die tankstations speciaal op of reden jullie verder dan gewoon op benzine?

Maar goed, als je met een kwart een 200km kunt rijden dan rijd je natuurlijk nog een 150km door. Je kunt ook telkens kijken of je het volgende tankstation zou kunnen halen.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 03 feb 2009, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 feb 2009, 21:49

In Frankrijk kan je bijna overal langs de snelweg wel LPG tanken. In Duitsland is dat meer een probleem inderdaad.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » wo 04 feb 2009, 11:45

Chris schreef:Ik heb het tanken alleen een probleem ervaren op de A7 ten noorden van Hamburg. Daar zat echt over grote afstand geen tankstation, en de laatste voor de Deense grens was erg druk. Op de wat drukkere snelwegen heb je toch minstens elke 40 kilometer wel een tankstation.
Kan me herinneren dat ik op de A3 bij Beieren een keer een bord ben tegen gekomen dat het volgende tankstation minstens 80 km verder was (kan ook nog meer geweest zijn, weet alleen dat het behoorlijk ver was..)

Maar inderdaad, staat altijd netjes aangeven hoever het volgende tankstation is, zeker als het een langere afstand is.

Edit: Even op een van de bovestaande links gekeken, tussen Raststatte 'Jura' en 'Bayerische Wald' op de A3 bedraagt de afstand zelfs 101 km (km 439 tot km 540).
Laatst gewijzigd door Ehuls op wo 04 feb 2009, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 feb 2009, 11:50

Langs de A20 in noordoost Duitsland heb je (nog) geen tankstation over 280 kilometer direct langs de snelweg, maar wel vlakbij afritten. De A31 had voorheen ook geen tankstation tussen Emden en Oberhausen. Op de A30 heb je ook geen tankstation tussen halverwege Osnabrück en Bad Oeynhausen en Hengelo.

Maar op de doorgaande routes zoals A3, A61 en A5 is tanken geen probleem.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » zo 15 feb 2009, 13:28

Op de gratis routekaart van de ANWB staan de tankstations langs de Autobahn aangegeven.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 15 feb 2009, 14:47

^^ Maar de Autohöfe langs de Autobahnen staan daar niet op aangegeven.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 27 feb 2009, 15:41

In april ga ik met 4 vrienden naar Berlijn.

Iemand een idee/overzicht van LPG-tankmogelijkheden langs de A30 en A2 (Oldenzaal-Berlijn)? :)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 27 feb 2009, 15:57

JB81 schreef:In april ga ik met 4 vrienden naar Berlijn.

Iemand een idee/overzicht van LPG-tankmogelijkheden langs de A30 en A2 (Oldenzaal-Berlijn)? :)
Goede en goodkope mogelijkheden op de A30 zijn nabij de A31 (afslag Schuttorf denk ik net na Bad Bentheim; Shell pilaar goed te zien vanaf de snelweg) en op de traverse Bad Oyenhausen (A30-A2 aansluiting). Ook de afslag Osnabrück (Zentrum) heeft een winkelcentrum met goedkope tank. Wellicht dicht op zondag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 27 feb 2009, 16:24

Edit: Even op een van de bovestaande links gekeken, tussen Raststatte 'Jura' en 'Bayerische Wald' op de A3 bedraagt de afstand zelfs 101 km (km 439 tot km 540).

Maar hier zitten wel twee Autohofer tussenin (bij afrit 94 en 101). Autohofer zijn wat mij betreft een volwaardig alternatief voor Raststatte. De omrijtijd is meestal maar minimaal, en dat wordt ook nog eens ruimschoots gecompenseerd door lagere benzinetarieven en veel minder kans op drukte.

De meeste autohofer staan trouwens wel op de gratis ANWB kaarten!
Laatst gewijzigd door paolie op vr 27 feb 2009, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 27 feb 2009, 16:29

JB81 schreef:Iemand een idee/overzicht van LPG-tankmogelijkheden langs de A30 en A2 (Oldenzaal-Berlijn)? :)
Ken je www.autogastanken.de al?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 28 feb 2009, 20:13

paolie schreef: Autohofer zijn wat mij betreft een volwaardig alternatief voor Raststatte. De omrijtijd is meestal maar minimaal, en dat wordt ook nog eens ruimschoots gecompenseerd door lagere benzinetarieven en veel minder kans op drukte.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het meervoud is toch echt Autohöfe. Je vindt ze trouwens allemaal op http://www.autohof.net.
Laatst gewijzigd door jeroent op zo 01 mar 2009, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 01 mar 2009, 11:51

Chris schreef:Op de A30 heb je ook geen tankstation tussen halverwege Osnabrück en Bad Oeynhausen en Hengelo.
Dat is dus straks over, want een grote parkeerplaats vlakbij Osnabrück word binnenkort omgebouwd tot een volledige Rasthof met tankstation.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 01 mar 2009, 14:38

jeroent schreef:
paolie schreef: Autohofer zijn wat mij betreft een volwaardig alternatief voor Raststatte. De omrijtijd is meestal maar minimaal, en dat wordt ook nog eens ruimschoots gecompenseerd door lagere benzinetarieven en veel minder kans op drukte.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het meervoud is toch echt Autohöfe. Je vind ze trouwens allemaal op http://www.autohof.net.
En vind is in dit geval toch echt met dt ;) ;)