[SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » di 26 mar 2013, 19:41

Kreuz Grasbrunn

Het Kreuz Grasbrunn is een deels gebouwd knooppunt nabij München, in de oostring A99. Hier had de A993 uit München moeten overgaan in de A87* naar Rosenheim, parallel aan de A8. Dit kunstwerk is in 1974 gebouwd.

* het nummer A87 wordt doorgaans toegekend aan de half gebouwde snelweg van Stuttgart naar Aalen. Mogelijk is deze A87 München - Rosenheim uit de nummering van voor 1974.

1. Alleen de oostelijke parallelbaan is aangelegd. Een kunstwerk zuidelijker zie je overigens wel overbreedte voor een invoeger vanaf de westelijke parallelbaan.
Afbeelding

2. Locatie. De viaducten worden afgebroken en vervangen door een nieuw viaduct als ecopassage.
Afbeelding

3. De A993 in München-Perlach. Links het klaverblad met de A8. Deze vierstrooks weg is gebouwd op de noordelijke rijbaan van de geplande A993.
Afbeelding

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » wo 27 mar 2013, 0:52

Volgens Autobahnatlas-online is het nummer in de nummering na 74 A9.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » di 20 aug 2013, 15:21

Een oversized brug over de Main bij Rüsselsheim. Dit had denk ik ook wat meer moeten worden. De B519 loopt er overheen.

Afbeelding

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » di 20 aug 2013, 15:37

Er was inderdaad een rondweg Flörsheim gepland:
Tracé als volgt:
Afbeelding

Er was volgens mij geen aansluiting met de A3 gepland...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sophie » wo 11 dec 2013, 17:31

Ik weet niks van een precies verloop af, maar deze aansluiting in Stuttgart lijkt mij ook wel een SNUP.
Het zou kunnen zijn dat ie hier moest aansluiten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » do 12 dec 2013, 21:55

Naar aanleiding van de discussie over de A64 in het topic over de A602: hier zou de A64 moeten aansluiten op de A1. In het landschap zijn de sporen zichtbaar, inclusief de ruimtereserveringen voor taluds. Opvallend gebogen greppels verraden de bogen van/naar de A1-zuid, waar nu een parkeerplaats is, waarvan het ruimtebeslag precies past in het knooppunt.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mave94
dorpsstraat
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 15:08
Locatie: Nederland

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door mave94 » do 12 dec 2013, 22:04

Even nagetrokken en inderdaad zou het knooppunt er zo uit moeten hebben gezien:

Afbeelding
Bron: autobahn-online.de

Zelfs een omlegging van de B49 was nog voorzien.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » do 12 dec 2013, 22:22

Ik heb net deze oude discussie gevonden. Ook daar had Kaaiman het halfklaverblad gevonden :-)
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=260&t=10780
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » vr 13 dec 2013, 8:44

^^ Lol, dat wist ik echt niet meer. :)

Wat betreft de omlegging van de B49 (nu L141): als je het weet, dan zie je die ronde lijn ook duidelijk terug in het landschap. ;)

Zal wel een dure weg worden, die A64. Ik kan me zo voorstellen dat men een tunnel door die heuvels wil hebben.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » vr 13 dec 2013, 10:08

Over het exacte tracé van de "Nordumfahrung Trier" is weinig te vinden, dus ook niet over tunnels. Wel gingen de laatste planningen van een aansluiting bei Schweich en niet bij Föhren uit, maar ook dot plan is in 2013 voorgoed afgeschoten.
Nu we toch bij A64-SNUPs zijn: Ook aan de andere zijde is te zien waar de A64 had moeten aansluiten: http://binged.it/1crtjys. Dit is nu een parkeerplaats, "Dicke Buche" (Dikke beuk) genoemd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door captain007 » vr 13 dec 2013, 10:58

Het zou zomaar weer snel actueel kunnen worden, want volgens mij is de brug over de Mosel bij Ehrang in dermate slechte toestand dat deze helemaal vervangen moet worden. Dat zou betekenen dat er ineens geen goede doorgaande route vanuit die regio naar Luxemburg voorhanden is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 dec 2013, 11:25

^^ Het wegdek van de brug bij Ehrang is behoorlijk slecht en de Vmax is er slechts 60 op een weg met 1x4 rijstroken (als het al niet 40 is, ik twijfel even, maar volgens mij is het pas 40 bij de dubbele trompetaansluiting tussen de B52 en A602).

De hoeveelheid doorgaand verkeer naar Luxemburg zal niet groot zijn, zowel op de A64 als de A602 zal het meeste verkeer herkomst of bestemming in Trier hebben. De B52 tussen de A64 en de A602 is ook niet enorm druk. Desalniettemin is de brug bij Ehrang dermate belangrijk dat deze mijns inziens open moet blijven, ook als deze helemaal vervangen moet worden. Als je niet grootschalig wil omrijden (via Bitburg en dan de B51 naar de A64) is het enige alternatief tussen de A602 en de A64 de route over de B49, de Kaiser-Wilhelm-Brücke en de B51. Da's geen slechte route, maar afgezien van de brug bij Ehrang is de B52 een veel betere weg.

Een doorgetrokken A64 zal vermoedelijk een flinke dalbrug over de Kyll nodig hebben en wellicht één of twee korte tunnels door de heuvels ten noordwesten van Schweich.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door captain007 » vr 13 dec 2013, 11:37

^^ Of de B52 ombouwen naar A64. Ruimte is er (men hoeft praktisch gezien alleen een strook bomen weg te halen) en qua kosten een stuk goedkoper. Duurste onderdelen zijn dan de nieuwe brug over de Mosel en een tweede brug over het Biewerbachtal waar al ruimtereservering voor aanwezig is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 dec 2013, 11:46

^^ En een fatsoenlijk knooppunt bij Ehrang.

Maar ik ben het verder wel met je eens dat de kortste klap is om de B52 om te bouwen. De ruimte is er in principe, en als er toch een nieuwe brug moet komen kan dat gelijk op snelwegprofiel. Idee kan ook zijn om de nieuwe brug wat noordelijker aan te leggen waardoor er een directe verbinding ontstaat tussen de A64 en A602. Dan hoeft er bij Kenn enkel een vorkaansluiting aangelegd te worden. De A602 ten oosten van AD Kenn kan dan omgenummerd worden naar A64.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door waldo79 » vr 13 dec 2013, 11:47

^^ Doorgaand verkeer vanuit Luxemburg naar de A1 wil je niet in Trier hebben.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door RSK » vr 13 dec 2013, 11:57

Even voor mijn beeldvorming, dit waren dan ongeveer de plannen voor een doorgetrokken BAB 64? Ik heb de hiervoor genoemde oude en recentste tracés verwerkt. De zuidelijke (recente) variant lijkt mij een beter alternatief, aangezien je dan een korter stuk weg hoeft aan te leggen, en je bij Quint toch al doorsnijding van het bos hebt door de hoogspanningsmasten. Ook wordt de weg dan aantrekkelijker voor de relatie BAB 64 <-> BAB 1 (zuid).

Een ander voordeel is, dat de brug bij Ehrang bij vervanging wat soberder kan worden uitgevoerd, aangezien die dan minder verkeer te verwerken heeft. Doorgaand verkeer richting het noorden hoeft dan niet langer twee keer de Moezel over, slechts één brug over de Kyll volstaat dan. Bovendien hoef je dan niet al het verkeer door de stad Trier te jagen als je aan de brug bij Ehrang moet werken.
Afbeelding
Zou een van de (niet hardop uitgesproken) bezwaren tegen deze ontbrekende schakel zijn dat men het de Duitsers niet te gemakkelijk wil maken om in Luxemburg te tanken?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » vr 13 dec 2013, 11:59

De brug moet blijkbaar niet vervangen worden. Men gaat hem voor 7½ miljoen renoveren, een vollsperrung lijkt niet nodig. http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=de

@RSK: Kaartje lijkt me te kloppen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 dec 2013, 12:06

RSK schreef: Zou een van de (niet hardop uitgesproken) bezwaren tegen deze ontbrekende schakel zijn dat men het de Duitsers niet te gemakkelijk wil maken om in Luxemburg te tanken?
Dat gebeurt ten eerste toch al en masse (in Wasserbillig staan de Duitsers in de rij voor de tankstations) en ten tweede zit je vanaf hier nog zover van de Luxemburgse grens af dat het nou ook niet zoveel uitmaakt.

Daarnaast komt er in Luxemburg binnenkort toch een BTW-verhoging aan waardoor de brandstoffen iets duurder zullen worden (maar gelukkig nog wel steeds goedkoper dan in de omringende landen).

Ik denk dat een gebrek aan doorgaand verkeer de reden is dat deze schakel er nog steeds niet ligt. Er is wel veel verkeer Trier-Luxemburg v.v. (waarvoor de A64 prima is), er is wel veel verkeer Trier-A1 v.v. (waarvoor de A602 prima is), maar er is simpelweg weinig doorgaand verkeer. Verkeer Luxemburg-Saarbrücken/Mannheim neemt de Luxemburgse A3, A13 en de Duitse A8 (de E29), verkeer Luxemburg-Keulen neemt al gauw de Luxemburgse N11 en de Duitse B257, B51, A60, B51 en A1 (ook de E29), of de route over de Luxemburgse A1 en de Duitse A64, B51, A60, B51 en A1. Dan hou je enkel wat verkeer van Luxemburg richting bv. Koblenz en Frankfurt/Main (via de B50) over. Dat zijn geen enorme aantallen.

De keren dat ik over de B52 heb gereden was de weg telkens behoorlijk rustig.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door RSK » vr 13 dec 2013, 12:35

Op de relatie Luxemburg - Kaiserslautern is het om het even qua afstand. Het personenverkeer zal waarschijnlijk niet doorslaggevend zijn voor een verbinding als deze, eerder nog het doorgaande vrachtverkeer. Hoeveel vrachtverkeer er is op (grofweg) de relatie Luxemburg - Kaiserslautern of Luxemburg - Koblenz, durf ik niet te zeggen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 dec 2013, 12:51

^^ Niet veel. En richting Kaiserslautern zal de route over de E29, met minder hoogteverschillen, voor vrachtverkeer interessanter zijn.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Sophie » zo 01 jun 2014, 23:55

Eens een SNUP, die niks met het wegverkeer te maken heeft, maar wel met voortbeweging, daarom zet ik hem hier neer:
Afbeelding
Het opvangbassin van een glijbaan in een Kassels Kasselaans Kasselanisch Zwembad in Kassel.
Rechts het einde van een glijbaan, links een mogelijkheid voor een tweede glijbaan. Of deze gepland was en wegbezuinigd is of het gewoon een mogelijkheid, het zwembad ooit eens uittebreiden, is, weet ik niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » za 02 aug 2014, 12:50

Geen SNUP maar wellicht wel interessant: Van dit klaverblad, Kreuz Neufahrn, net ten noorden van München, zijn sommige wegdelen in onbruik geraakt na het aanleggen van een (gedeeltelijke) turbine:

<Google Map>

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » za 02 aug 2014, 12:58

Iets verderop, op de ring van München, vond ik overigens dit: duidelijk wel een SNUP...

<Google Maps>

Afbeelding

Zijn er overigens plannen om de ring van München 'compleet' te maken?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 02 aug 2014, 13:04

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » za 02 aug 2014, 14:48

^^ Ah, naar de A95 in elk geval. Dank.

À propos: wat is Duits voor 'grands travaux inutiles'?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » za 02 aug 2014, 14:52

Baustelle

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » zo 03 aug 2014, 10:26

Chris schreef:Baustelle
Bedankt, maar ik bedoelde niet een gewone bouwput maar de onbenutte kunstwerken waar deze thread vol van is. Ik heb het antwoord overigens inmiddels gevonden, met dank aan wikipedia dat via interlinks vaak goede vertalingen geeft:

Als je in het frans kijkt bij grands travaux inutiles zie je bij 'deutsch' "Investitionsruine" -- interessant, nog nooit gehoord, maar wel aannemelijk. Verder "grote nutteloze werken" (niet verbazend met veel Belgische werken : )

Wel merkwaardig: deze Koreaanse vertaling 한국어. Daar zou je misschien zaken als het Ryugyonghotel verwachten maar er staan zo te zien vooral werken uit de Benelux in. o_O

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » zo 03 aug 2014, 10:48

^^ Was een leuke woordgrap van Chris vermoed ik :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » zo 03 aug 2014, 10:51

^^ Ah, ok. Ik vat 'm nu...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door verfmeer95 » zo 03 aug 2014, 11:19

Yoeri schreef: Wel merkwaardig: deze Koreaanse vertaling 한국어. Daar zou je misschien zaken als het Ryugyonghotel verwachten maar er staan zo te zien vooral werken uit de Benelux in. o_O
Volgens die Wikipedia is dat hotel nu open. Dus is het niet meer nutteloos.

Plaats reactie