[SNUP] Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Koesj » zo 07 jun 2009, 18:39

Lijkt me veel te bochtig, is dat geen oude rivierbedding ofzo?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 07 jun 2009, 20:40

Volgens mij is dit geen spoor. Het lijkt eerder op een open grasveldje ofzo in het bos en dat zie je op veel plekken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 08 jun 2009, 1:25

Kijk op maps maar eens bij terrein. Dan is dit een klein dal. Althans, daar lijkt het op.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Breyten » di 09 jun 2009, 9:11

Wel zijn rechts van Roßbach (boven Würzburg) sporen van een oud tracé van de A46 te zien.
Verder veel info op http://www.autobahngeschichte.de
Daar vind je dus ook info hierover:
http://www.autobahngeschichte.de/Geschi ... ssart.html
Volgens mij is dit al eerder aan de orde geweest in dit forum.
Maar goed deze kan in deze discussie niet ontbreken :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 17 jul 2009, 10:38

Spoor van een plan wat alweer afgeblazen is.

Een oude verbindingsweg in het knooppunt A5/A66 in Frankfurt. Deze werd overbodig nadat de A648 het verkeer vanaf de A5-zuid naar de A66-west overnam. En gezien de Vontwerp van deze lus is dat geen gek idee. :D
Afbeelding

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Koesj » vr 17 jul 2009, 15:24

Is dat geen calamiteitenroute? Het knooppunt kan ook gewoon onvolledig aangelegd zijn...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door marcel » vr 17 jul 2009, 17:39

Chris schreef:Spoor van een plan wat alweer afgeblazen is.

Een oude verbindingsweg in het knooppunt A5/A66 in Frankfurt. Deze werd overbodig nadat de A648 het verkeer vanaf de A5-zuid naar de A66-west overnam. En gezien de Vontwerp van deze lus is dat geen gek idee. :D
De A66 oostelijk van het Eschborner Dreieck is juist (veel) later gebouwd dan de A648. Vroeger was dat de B40. Het Nordwestkreuz is denk ik van begin af aan zo aangelegd, en die korte boog is alleen voor werkverkeer/hulpdiensten.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Yoeri » di 08 sep 2009, 22:59

Gisteren kwam ik (op de terugweg van Berlijn) over dit half af klaverblad, Kreuz Dortmund-Nordwest. Ook geinig: Vergelijking tussen de kaart en satellietfoto laat zien dat de krappe bocht vervangen is door een ruime bocht.

:arrow: Google Maps

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » di 08 sep 2009, 23:01

Ik heb wel eens gedacht dat men misschien ooit de A45 wilden doortrekken naar Winterswijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Rene » wo 09 sep 2009, 0:42

^^ Volgens Patrick's Autobahn Atlas zou de weg doorlopen via Datteln en Olfen naar Dülmen, om daar de A43 te kruisen (bestaand knooppunt A43/B474). Daar zien we echter wéér een volledig klaverblad. Zie je dan de voor Duitsland a-typische aansluitingsvorm van de B474 op de A31, dan zou dat ook een aanwijzing kunnen zijn dat ooit gedacht was de snelweg door te laten lopen tot in elk geval de A31 bij Ahaus.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door rene19663 » wo 09 sep 2009, 1:10

Eéntje waar maar heel weinig van terug te vinden is is de A98. Die was ooit gepland langs de grens van Basel via Schaffhausen (Zwitserland), Siegen, Kempten om ten zuidoosten van Munchen aan te sluiten op de A8 naar Salzburg. Alleen bij Basel ligt een klein stukje bij Siegen ligt ook een stukje (gedeeltelijk als A81) en tussen Isny en Kempten is er ook een gedeelte aangelegd (als B12N en A980). Net ten zuiden van Isny was een aantal jaar zelfs het bos gekapt, maar verdere werkzaamheden zijn daar niet uitgevoerd. Verder is er heel weinig terug te vinden van deze ooit geplande weg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Hajo » wo 09 sep 2009, 15:56

^^ Die A98 van Rheinfelden naar Waldshut-Tiengen (ten noorden van de Rijn), staat in mijn onlangs in Duitsland gekochte ADAC-Reiseatlas 2010/2011 nog steeds als "geplant" aangegeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 09 sep 2009, 16:02

Is 'ie bij mijn weten ook. Al zou dat wel weer de zoveelste geplande route zijn die uiteindelijk als Gelbe Autobahn gerealiseerd wordt. Maar een doorgaande verbinding langs de Duitse zuidgrens zal deze route nooit worden. Tenzij er aan de Zwitserse kant bij Waldshut een aansluiting komt op de A50/A51 route naar Zürich.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 09 sep 2009, 18:34

De A98 willen ze geloof ik wel serieus als Autobahn aanleggen t/m Lauchringen en dan de enkelbaanse stukjes meteen upgraden naar 2x2. Het is nog steeds officieel in planning, maar tot het moment van daadwerkelijk uitvoeren, zal wellicht nog jaren duren.

Overigens denk ik persoonlijk dat Duitsland nog eeuwen kan dromen naar het idee van een Duitse Autobahn door Zwitserland. Die zal er voorlopig zeker niét komen. Mij lijkt me eerder dat Zwitserland de A50 met de Duitse A98 zal verbinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 09 sep 2009, 18:58

Dat laatste bedoelde ik ook, met de verbinding met Zürich. Dus een verbinding die bij Tiengen de Rijn oversteekt en dan via de (uit te bouwen) H7, de A50 en de A51 naar Zürich gaat. Dat zou een alleraardigste verbinding tussen de Duitse A5 en Zürich vormen. De vanouds geplande oost-westverbinding in de buurt van Schaffhausen zie ik er voorlopig niet komen. Ook al bestaan er in Zwitserland volgens mij nog steeds wel plannen voor de aanleg daarvan. Op een zeer laag pitje, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2009, 1:28

Yoeri schreef:Gisteren kwam ik (op de terugweg van Berlijn) over dit half af klaverblad, Kreuz Dortmund-Nordwest. Ook geinig: Vergelijking tussen de kaart en satellietfoto laat zien dat de krappe bocht vervangen is door een ruime bocht.

:arrow: Google Maps
Zo zijn er legio voorbeelden in Duitsland te vinden. Bij AK Dortmund/Witten (A44xA45) bij Dortmund zijn zelfs al de lussen aangelegd (en geasfalteerd) die niet gebruikt kunnen worden. Idem dito bij Kreuz Bielefeld (A2xA33).

Bij Dreieck Würzburg-West zijn duidelijk de sporen te zien die duiden op een ooit geplande doortrekking van de A81 tot de A7. Het knooppunt was gepland als een sterknooppunt (zoals het Prins Clausplein en het Wetzlarer Kreuz). Luchtfoto hier.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Hajo » zo 13 sep 2009, 14:12

Het Kreuz Do-Nordwest wordt waarschijnlijk toch helemaal afgebouwd:

Afbeelding

Als "gelbe Autobahn" = expressweg. Volgens mijn ADAC-Reiseatlas 2010/2011 is het groene deel zelfs al als 2x1 weg in aanleg. Er staat echter geen openingsdatum bij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 sep 2009, 21:47

Dat zou dan weer niet overeenkomen met de kaarten, die laten zien dat Kreuz Dortmund-Nordwest is omgebouwd van een halfklaverblad naar een trompetaansluiting. Niet logisch als er toch nog een doortrekking komt...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door marcel » ma 14 sep 2009, 10:22

Coen Tunnel schreef:Zo zijn er legio voorbeelden in Duitsland te vinden. Bij AK Dortmund/Witten (A44xA45) bij Dortmund zijn zelfs al de lussen aangelegd (en geasfalteerd) die niet gebruikt kunnen worden.
Vroeger kon je op de lus oost > zuid zelfs rijden (er zijn ook weleens foto's op het forum van geweest). Je kon daar dus vanuit het zuiden keren. Nu kan dat volgens mij niet meer.
De lus noord > oost is denk ik altijd afgesloten geweest.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door marcel » ma 14 sep 2009, 10:24

Coen Tunnel schreef:Dat zou dan weer niet overeenkomen met de kaarten, die laten zien dat Kreuz Dortmund-Nordwest is omgebouwd van een halfklaverblad naar een trompetaansluiting. Niet logisch als er toch nog een doortrekking komt...
Ja, vooral omdat dat kort geleden pas omgebouwd is (vorig jaar?) denk ik dat die kaart gewoon oude informatie had (ik heb ook wel een kaart waar die weg in bouw is, met openingsjaar geloof ik 2007).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 14 sep 2009, 14:46

Ik schreef:Er staat echter geen openingsdatum bij.
Foutje: er staat wel een datum bij, een jaartal: 2010. En volgens mijn atlas is het Kreuz nog altijd een half-klaverblad.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Rene » ma 14 sep 2009, 22:16

Zeker een kaart uit 1975... :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 15 sep 2009, 9:45

^^ :mrgreen:

In mijn ADAC-Reiseatlas 2010/2011 staan wel meer foutjes, zo heb ik gemerkt. Zo staat er bij Tegelen (bij Venlo) een tunnel voor de A73 ingetekend terwijl die weg daar verdiept is aangelegd. Als openingsdatum voor de A74 wordt 2011 aangegeven: maak daar maar minstens 2014 van.

Ook voor Duitsland zelf zullen er wel een aantal foutjes in de atlas staan, een "half-klaverblad" Kreuz Do-NW bijvoorbeeld. Andere foutjes zullen er misschien ook wel zijn, maar die weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Frits » do 17 sep 2009, 20:48

De verlengde A45 lijkt inderdaad dichterbij te komen als ik onderstaand artikel lees. De snelweg zou dan als B474n verlengd worden.
Neubau der B 474 n

Die B 474 fungiert als nord-südliches Bindeglied zwischen den Verkehrsachsen A 2 und A 43 und verbindet nach der Realisierung der Ortsumfahrungen Datteln und Waltrop das Münsterland und das nordöstliche Ruhrgebiet. Die geplanten Ortsumfahrungen im Zuge der B 474 n tragen nicht nur maßgeblich zu einer nachhaltigen Verkehrsentlastung der Ortslagen in Datteln und Wal­trop bei, sondern haben zudem eine Bedeutung für die verkehrliche Erschließung des interkommunalen In­dus­triegebietes „newPark“. Die Planungen für die Orts­umfahrung Datteln sind bereits weitgehend abgeschlossen, so dass Ende 2009, spätestens Anfang 2010 mit einem Baubeginn zu rechnen ist. Es gilt nunmehr, auch für die Ortsumfahrung Waltrop kurzfristig das Planfeststellungsverfahren einzu­leiten und zügig zum Abschluss zu bringen, um über eine durch­gehend ausgebaute B 474 n den Netzschluss zwischen der A 43 und der A 2/A 45 zu erreichen.

Bron: IHK Nord Westfalen
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » za 15 mei 2010, 19:59

A43 Dülmen-Nord

De aansluiting Dülmen-Nord is als klaverblad gebouwd, vreemd, gezien het feit dat het vroeger niet meer dan een korte verbindingsweg was tussen de A43 en het plaatsje Dülmen. Ergens na 2005 is er een rondweg om Dülmen aangelegd als B474.

Dit klaverblad is waarschijnlijk bedoeld geweest als knooppunt met de Autobahn A45, die momenteel bij Dortmund, 35 kilometer zuidelijker, eindigt.

Afbeelding

Wat foto's.

Dülmen-Nord vanuit Münster.
Afbeelding

AS Dülmen-Nord
Afbeelding

Hier had men vroeger af moeten slaan voor de A45 richting Winterswijk.
Afbeelding

Hier had de A45 noordwaarts moeten lopen naar Coesfeld en Winterswijk.
Afbeelding

B474 is een stukje dubbelgenummerd met de A43. Een dergelijke aanduiding is zeldzaam in Duitsland.
Afbeelding

B474 richting zuiden. Ooit bedoeld als A45.
Afbeelding

Tot omstreeks 2006-2009 eindigde hier het hoogwaardige deel, en moest men door Dülmen. Nu ligt er een bypass om Dülmen.
Afbeelding

Omgedraaid en richting noorden. Begin gescheiden rijbanen.
Afbeelding

Afrit Dülmen.
Afbeelding

Aansluiting met de A43.
Afbeelding

Afbeelding

Hier had de A45 rechtdoor moeten gaan.
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Frits » za 15 mei 2010, 20:03

Leuk dat die foto van opzij gelukt is. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Chris » za 15 mei 2010, 20:10

Er zijn overigens plannen om de B67n aan te sluiten op dit klaverblad. De B67n is een hoogwaardige weg vanaf de A3 bij Isselburg tot aan Reken, en dient als bypass van de grotere plaatsen Bocholt, Rhede en Borken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 mei 2010, 21:03

:schrikreactie: Was het ooit de boedoeling geweest om de A45 door te trekken naar Winterswijk? Dat is dan voor mij iets geheel nieuws. Het staat nl. ook niet op http://www.autobahnatlas-online.de/A45.htm.

Alhoewel nieuw, ik had zelfs vroeger met fantasie kaarten de A45 doorgetrokken tot ongeveer bij Winterswijk, ook via de A43 (en de A31) in een diagonale lijn. Wat kan soms dan de fantasie leuk overeenkomen wat ooit werkelijkheid had kunnen zijn. :D

Mooie (en vooral interessante) foto's overigens! Wuppertal staat overigens zo'n beetje door het gehele Ruhrgebied aangegeven. Dat is dan ook bijna de enigste plaats van het gehele Ruhrgebied dat zo vaak en overal op de borden verschijnt. Overal in en rondom het Ruhrgebied kom je borden tegen met Wuppertal. Is het zo'n bijzondere stad voor het Ruhrgebied, of komt het doordat het Wuppertal een beetje afgezonderd ligt van de andere grote steden van het Ruhrgebied?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door Willem » zo 16 mei 2010, 9:28

SnarfFlevoland schreef: Dat is dan ook bijna de enigste plaats van het gehele Ruhrgebied dat zo vaak en overal op de borden verschijnt. Overal in en rondom het Ruhrgebied kom je borden tegen met Wuppertal.
Wuppertal ligt niet in het Ruhrgebied, maar in het Bergisches Land. De inwoners daar vinden het meestal niet leuk als er gedacht wordt dat hun stad onderdeel van het Ruhrgebied is.
De stad is zeer langwerpig (door het dal van de Wupper waarin de stad ligt), waardoor er heel veel wegen zijn die Wuppertal kruisen of daar beginnen c.q. eindigen. Het gevolg daarvan is dat de stad op veel wegen op de borden staat. Of het echt veel meer is dan bv. Dortmund of Essen weet ik niet. De stad verschijnt meestal op relatief korte afstand op de borden, i.t.t. een plaats als Dortmund.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Sporen van nooit uitgevoerde plannen in Duitsland

Bericht door marcel » zo 16 mei 2010, 12:23

SnarfFlevoland schreef::schrikreactie: Was het ooit de boedoeling geweest om de A45 door te trekken naar Winterswijk? Dat is dan voor mij iets geheel nieuws. Het staat nl. ook niet op http://www.autobahnatlas-online.de/A45.htm.
Nee, volgens mij was van begin af aan de B67 hier gepland.

Plaats reactie