Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » ma 22 okt 2012, 19:50

Groningen schreef:^^ Het is gewoon heel simpel: Nederlanders kunnen niet rijden, en horen bij de slechtste chauffeurs van Europa (of ze zijn het, zo je wil). Maar ik dacht dat dat al wel algemeen bekend was.
Nederlanders houden te weinig afstand en zijn nogal snel agressief in het verkeer. Verder zijn Nederlandse chauffeurs heilige boontjes vergeleken met sommige zuid- en oost-europese chauffeurs. Zeker als het gaat om de redenen waarom hier de Duitse chauffeurs zo geprezen worden (waar ik het overigens wel deels mee eens ben), zoals het spiegelen en in het algemeen oplettendheid in het verkeer...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Groningen » ma 22 okt 2012, 20:22

mhkamp schreef:^^ Waarom? Omdat ze bezig zijn met de weg (althans dat wat een aantal weken geleden zo).
O, zijn ze het nu aan het repareren. Die borden hebben er een hele tijd gestaan want de weg was kapot. Volgens af en toe een onderbordje dan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » ma 22 okt 2012, 22:52

nederland24 schreef:
Groningen schreef:^^ Het is gewoon heel simpel: Nederlanders kunnen niet rijden, en horen bij de slechtste chauffeurs van Europa (of ze zijn het, zo je wil). Maar ik dacht dat dat al wel algemeen bekend was.
Correctie. Ze behoren tot een van de betere. Wel eens in Zuid-Europa geweest? Nederlanders zetten in Duitsland vaak hun verstand op nul, terwijl ze in Nederland wel hun koppie erbij houden.
Nederlanders hun koppie erbij? Ze rijden misschien niet zo lomp als sommige Zuid Europeanen, maar langzaam is niet hetzelfde als goed!! De meesten sukkelen een beetje voort zonder uit hun doppen te kijken. Levensgevaarlijk.
Daarnaast zijn veel Nederlanders bijzonder asociaal. Voorrang verlenen? Waarom IK wil eerst en die ander heeft ook remmen! Fietser van rechts? Ach ja dan zit je er straks achter je kunt net zo goed doorrijden. Lekker weer op een 1x2 weg waar niet ingehaald mag worden? Ach joh ga lekker 20km/h onder de Vmax rijden, die achterliggers moeten niet zeuren, IK wil immers op mijn dooie akkertje van het weer genieten dus die anderen bekijken het allemaal maar. En dan zijn er ook nog verschillende die het leuk vinden om anderen te zieken.

Nee het verkeersgedrag wordt er in Nederland naar mijn idee niet beter op. Doorgeslagen regelgeving waar steeds meer mensen lak aan lijken te hebben omdat, behoudens snelheid, toch vrijwel nergens op gecontroleerd wordt...

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door frenkievee » di 23 okt 2012, 15:14

Jeroen schreef:Zeker als het gaat om de redenen waarom hier de Duitse chauffeurs zo geprezen worden (waar ik het overigens wel deels mee eens ben), zoals het spiegelen en in het algemeen oplettendheid in het verkeer...
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het mij wel opvalt dat er in Duitsland ook veel automobilisten zijn, die met een gangetje van 80-90 de snelweg op komen rijden, om dan na een 100-200 meter met flink gas er vandoor te sprinten. Lekker als je met je caravan achter je met zo'n 90-95 aan komt rijden.
Dit is iets wat mijn vrouw en ik niet begrijpen......

Verder wel met je eens dat Duitsers over het algemeen een stuk hoffelijker rijden! Netjes richting aangeven, stoppen bij zebrapaden. Snelheidslimieten op snelwegen veel beter opvolgen dan Nederlanders. Dat valt altijd op: zodra er 120 staat, dan gaat alles, behalve die bekende gele platen in de remmen....... :mrgreen:
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wouter N14 » di 23 okt 2012, 15:22

^^ Dat laatste is zeker niet mijn ervaring, genoeg Duitsers die gewoon met bv. 130 doorrijden in een 100- of 120-zone.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » di 23 okt 2012, 19:47

Het valt mij op dat Duitsers juist wel vaak 90 gaan rijden als de borden dat aangeven, terwijl eigenlijk geen Nederlander lijkt af te remmen (deze borden zie je de laatste tijd veel op de A 6 tussen Lemmer en Lelystad).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » di 23 okt 2012, 20:26

duikgek89 schreef:
nederland24 schreef:
Groningen schreef:^^ Het is gewoon heel simpel: Nederlanders kunnen niet rijden, en horen bij de slechtste chauffeurs van Europa (of ze zijn het, zo je wil). Maar ik dacht dat dat al wel algemeen bekend was.
Correctie. Ze behoren tot een van de betere. Wel eens in Zuid-Europa geweest? Nederlanders zetten in Duitsland vaak hun verstand op nul, terwijl ze in Nederland wel hun koppie erbij houden.
Nederlanders hun koppie erbij? Ze rijden misschien niet zo lomp als sommige Zuid Europeanen, maar langzaam is niet hetzelfde als goed!! De meesten sukkelen een beetje voort zonder uit hun doppen te kijken. Levensgevaarlijk.
Daarnaast zijn veel Nederlanders bijzonder asociaal. Voorrang verlenen? Waarom IK wil eerst en die ander heeft ook remmen! Fietser van rechts? Ach ja dan zit je er straks achter je kunt net zo goed doorrijden. Lekker weer op een 1x2 weg waar niet ingehaald mag worden? Ach joh ga lekker 20km/h onder de Vmax rijden, die achterliggers moeten niet zeuren, IK wil immers op mijn dooie akkertje van het weer genieten dus die anderen bekijken het allemaal maar. En dan zijn er ook nog verschillende die het leuk vinden om anderen te zieken.

Nee het verkeersgedrag wordt er in Nederland naar mijn idee niet beter op. Doorgeslagen regelgeving waar steeds meer mensen lak aan lijken te hebben omdat, behoudens snelheid, toch vrijwel nergens op gecontroleerd wordt...
Vind ik echt reuze meevallen. Op de B-wegen wordt over het algemeen toch aardig doorgereden. Alleen op de snelwegen houden veel mensen het bij 110km/u wel voor gezien, waaronder ikzelf ook. Dan moet de overheid maar zorgen dat de brandstof goedkoper wordt.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » di 23 okt 2012, 22:06

Vinny schreef:Het valt mij op dat Duitsers juist wel vaak 90 gaan rijden als de borden dat aangeven, terwijl eigenlijk geen Nederlander lijkt af te remmen (deze borden zie je de laatste tijd veel op de A 6 tussen Lemmer en Lelystad).
Nog steeds spoorvorming (ik moet het nog ontdekken) tussen Emmeloord en Urk (net voor de afslag)? :nuts:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » di 23 okt 2012, 23:01

Op meer plaatsen is het wegdek aan vervanging toe, maar bij Emmeloord is het een paar maanden geleden compleet gerenoveerd (toen heb ik een sightseeing Emmeloord gehad ...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » wo 24 okt 2012, 11:04

Der-Roedie schreef:Schwarze Schrift auf gelbem Grund - Halte Abstand, bleib gesund
:mrgreen: Die kende ik nog niet, de overigen al wel. Is dat een een mop uit Niedersachsen? Ach, en die arme Luxemburgers moeten al zoveel lijden onder de Nederlanders...
nederland24 schreef:Vind ik echt reuze meevallen. Op de B-wegen wordt over het algemeen toch aardig doorgereden.
Op B-wegen doorrijden? Nou dan moeten er wel heel veel Nederlanders de laatste tijd een cursus "100 km/h rijden op Duits OWN" hebben gehad. Niet dus. Mijn ervaring is dat Nederlanders veelal stug 80 km/h blijven rijden, terwijl ze in Nederland wel veel te hard kunnen scheuren over N-wegen. En als er nog een paar bochtjes opkomen zetten, dan wordt er flink geremd. Het komt maar al te vaak in heuvelachtige gebieden voor dat Nederlanders 60-70 km/h rijden waar 100 km/h is toegestaan.
duikgek89 schreef:Dicht bij de grens zie je vaak op de heenweg als even testen, maar ook de terugweg als "het laatste stukje even flink opschieten" wat nog veel gevaarlijker is door de vermoeidheid. Daarnaast is 160-170 rijden voor langere tijd ook vermoeiend als je dat ook vol wilt houden in druk verkeer terwijl je dergelijke snelheden helemaal niet gewend bent.
Precies!
frenkievee schreef:Snelheidslimieten op snelwegen veel beter opvolgen dan Nederlanders. Dat valt altijd op: zodra er 120 staat, dan gaat alles, behalve die bekende gele platen in de remmen...
Wouter N14 schreef:Dat laatste is zeker niet mijn ervaring, genoeg Duitsers die gewoon met bv. 130 doorrijden in een 100- of 120-zone.
Ik ben het met jullie beiden eens. Het ligt er net aan waar je bent in Duitsland, of de limiet permanent of variabel is, of wegwerkzaamheden zijn of niet etc. etc. Daarnaast moet je je beseffen dat zeker bij variabele snelheden (aangegeven door matrixborden) vaak geen snelheidscontroles zijn. Hoogstends controleert de Autobahnpolizei in onherkenbare auto's. Die houdt dan ook alleen de automobilisten aan die het te bont maken. Dit resulteert in het feit dat genoeg mensen harder doorrijden. Opvallend detail is dat men vaak geen onderscheid maakt tussen 100 of 120 km/h limiet. Men blijft vaak 130 km/h rijden, alhoewel de eventuele gevolgen bij een 30 km/h overtreding in Duitsland heel veel groter zijn dan bij 10 km/h te hard. Je krijgt immers een maand rijverbod als je 2x in een jaar met 26 km/h of harder bent geflitst. Bij 10 km/h te hard krijg je slechts een waarschuwingsboete van slechts... 10 euro.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 24 okt 2012, 11:37

Bij die matrixborden moet je gewoon zorgen dat je net een paar km/h langzamer rijdt als de grootste overtreders en niet meer dan 40km/h te hard, dat heb ik al vaak zat gedaan en ik heb er nog nooit iets van gehoord en mocht je toch gepakt worden krijg je met minder dan 40km/h te hard tenminste geen rijverbod (tenzij er nog een andere 25+ overtreding open staat) maar alleen spaarpunten. Tenzij er eentje rijdt die liever een Hollander belazert zullen ze waarschijnlijk achter de snellere aangaan.
Nu klinkt die 40km/h misschien een beetje extreem, maar je ziet het vaak genoeg als je 's avonds in het staartje van de avondspits van Ab. Kr. Kaarst richting Ab. Kr. Meerbusch rijdt. Omdat dat stukje al 2x3 is valt daar de limiet vaak weg, een paar mensen gaan 160 rijden omdat ze denken dat de file voorbij is en dan doemt de 100km/h van het volgende portaal erg vroeg op voor de file en rijdt men dus zo nog een stukje door.
En wat je ook weleens ziet, maar dat is echt een uitzondering, is dat het erg rustig is en dat er ineens 60/80 km/h op de signalering staat terwijl er niks aan de hand is. Dat heb ik al verschillende keren gehad maar er is niemand die zich daar aan stoort.

Verder denk ik dat velen zoiets hebben van 130 op de teller betekent met tellerafwijking en correctie nog iets minder dan 125 km/h, dat doe ik ook vaak.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » wo 24 okt 2012, 13:57

duikgek89 schreef:En wat je ook weleens ziet, maar dat is echt een uitzondering, is dat het erg rustig is en dat er ineens 60/80 km/h op de signalering staat terwijl er niks aan de hand is. Dat heb ik al verschillende keren gehad maar er is niemand die zich daar aan stoort.
Dat kom ik regelmatig wel tegen. Zelfs de meest brave automobilisten rijden daar te hard aan voorbij. Heeft ook geen zin om 60 km/h te gaan rijden. De meesten rijden zeker al 100 km/h. De politie heb ik op die punten ook nog nooit op snelheid (wel op afstand!) zien controleren. Matrixborden kunnen nu eenmaal soms vreemde maximumsnelheden weergeven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » wo 24 okt 2012, 19:18

SnarfFlevoland schreef:
nederland24 schreef:Vind ik echt reuze meevallen. Op de B-wegen wordt over het algemeen toch aardig doorgereden.
Op B-wegen doorrijden? Nou dan moeten er wel heel veel Nederlanders de laatste tijd een cursus "100 km/h rijden op Duits OWN" hebben gehad. Niet dus. Mijn ervaring is dat Nederlanders veelal stug 80 km/h blijven rijden, terwijl ze in Nederland wel veel te hard kunnen scheuren over N-wegen. En als er nog een paar bochtjes opkomen zetten, dan wordt er flink geremd. Het komt maar al te vaak in heuvelachtige gebieden voor dat Nederlanders 60-70 km/h rijden waar 100 km/h is toegestaan.
Ik had het over de Nederlandse N-wegen. Aan de andere kant snap ik wel dat Nederlanders in het buitenland langzamer rijden. Als je op een onbekende weg rijd, doe je het altijd rustiger aan. Een Amsterdammer zou op een boerenlandweggetje in Twente van 3 meter breed niet harder gaan rijden dan 60km/u, terwijl ik misschien wel ruim 80 km/u rijd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 24 okt 2012, 20:52

En andersom rijden wij niet met 70 over de grachten maar een Amsterdammer misschien wel.

MAAR er zijn meer dan genoeg hele overzichtelijke wegen waar je ook als je onbekend bent best 100kmh kunt rijden. Maar misschien ben ik wel aan de Duitse wegen gewend en is dat Duitse asfalt voor de mensen die er nooit komen ineens heel eng ofzo?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door mhkamp » wo 24 okt 2012, 23:01

^^ Mwa, zeker als je, wanneer een deel van een oprit afgesloten is en je een U-route moet volgen? Die bordjes moet je, zeker in het donker, ook even zoeken.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 24 okt 2012, 23:31

Ja in dat geval doe je rustig aan omdat je de bordjes moet zoeken. Maar je maakt mij niet wijs dat dat de hoofdmoot is van het Nederlandse verkeer op de Duitse niet-snelwegen wat zo langzaam rijdt...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Rein » do 25 okt 2012, 22:02

duikgek89 schreef:En andersom rijden wij niet met 70 over de grachten maar een Amsterdammer misschien wel.
Knappe jongen als je dat redt. Ik zou het er niet op wagen in ieder geval met al die vervelende drempeltjes die je minimaal je voorbumper gaan kosten.

Maar goed, ik weet het, het was slechts een voorbeeld.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » za 27 okt 2012, 11:47

frenkievee schreef:
Jeroen schreef:Zeker als het gaat om de redenen waarom hier de Duitse chauffeurs zo geprezen worden (waar ik het overigens wel deels mee eens ben), zoals het spiegelen en in het algemeen oplettendheid in het verkeer...
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het mij wel opvalt dat er in Duitsland ook veel automobilisten zijn, die met een gangetje van 80-90 de snelweg op komen rijden, om dan na een 100-200 meter met flink gas er vandoor te sprinten. Lekker als je met je caravan achter je met zo'n 90-95 aan komt rijden.
Dit is iets wat mijn vrouw en ik niet begrijpen......
Nou, met 90 invoegen in Duitsland vind ik dan weer begrijpelijker dan met 90 invoegen in Nederland. Opritten zijn vaak krap bemeten en echt overdreven lang zijn de invoegstroken ook niet. Niet iedereen heeft 150 pk onder zijn kont om dan nog met 130 te kunnen invoegen.

Maar als vrachtwagenchauffeur zie ik wel wat verschillen wat dat betreft. Als ik met 90 aan kom rijden in Duitsland en er komt een invoeger komt ter hoogte van hetzelfde punt naast mij rijden, dan geeft die vaak gas bij, terwijl in Nederland (ondanks dat er veel meer ruimte is om snelheid te maken) juist vaak het gas wordt los gelaten.
frenkievee schreef:Verder wel met je eens dat Duitsers over het algemeen een stuk hoffelijker rijden! Netjes richting aangeven, stoppen bij zebrapaden. Snelheidslimieten op snelwegen veel beter opvolgen dan Nederlanders. Dat valt altijd op: zodra er 120 staat, dan gaat alles, behalve die bekende gele platen in de remmen....... :mrgreen:
Duitsers passen vooral verkeersregels praktischer toe, in de zin van dat alles gebruikt wordt waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. Ik zou nu niet direct willen zeggen dat Duitsers zich beter aan de maximum snelheid houden. Met name in 100-zones en in baustelles worden die toch wel behoorlijk genegeerd.
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 28 okt 2012, 7:32, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 okt 2012, 0:21

frenkievee schreef:Uit ervaring kan ik je zeggen dat het mij wel opvalt dat er in Duitsland ook veel automobilisten zijn, die met een gangetje van 80-90 de snelweg op komen rijden, om dan na een 100-200 meter met flink gas er vandoor te sprinten.
Je kan lang niet in alle situaties ook als 'snelle jongen' zomaar de linkerrijstrook op komen zetten. Als er andere snelle auto's nog voorbij komen, dan moet ook die ene Porsche gewoon wachten, totdat de automobilist een geschikt gaatje vindt om voldoende op te kunnen trekken. Zoals door Jeroen al reeds gezegd zijn de invoegstroken redelijk kort, dus niet zo verwonderlijk dat men daar niet al flinke vaart kan nemen. Dat heeft ook nog eens weinig zin, als daarvoor al snel weer een vrachtwagen komt.
Jeroen schreef:Als ik met 90 aan kom rijden in Duitsland en er komt een invoeger komt ter hoogte van hetzelfde punt naast mij rijden, dan geeft die vaak gas bij, terwijl in Nederland (ondanks dat er veel meer ruimte is om snelheid te maken) juist vaak het gas wordt los gelaten.
Als ik net toevallig op de invoegstrook parallel naast een vrachtwagen (of auto met aanhanger) kom te rijden, terwijl de invoegstrook kort is, dan rij ik gewoon een stukje door op de vluchtstrook. Zo hinder ik mezelf en de ander niet. Bovendien vind ik afremmen of een invoegstrook echt 'not done'. Bovendien bekeurd de Autobahnpolizei je echt niet bij een stukje doorrijden op de vluchtstrook in een dergelijke situatie. Gelukkig maar.
Jeroen schreef:Duitsers passen vooral verkeersregels praktischer toe, in de zin van dat alles gebruikt wordt waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. Ik zou nu niet direct wil zeggen dat Duitsers zich beter aan de maximum snelheid houden. Met name in 100-zones en in baustelles worden die toch wel behoorlijk genegeerd.
Goed verwoord en 100% mee eens. En eerlijk gezegd rij ik op een 2x3 snelweg met een 120 km/h limiet ook vaak 140 km/h, als er in principe nooit echt gecontroleerd wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door LagunaIII » wo 21 nov 2012, 19:15

Leuk onderwerp dit :top:
Vandaag op Autoweek.nl stond deze weblog van een redacteur:

'In Duitsland kan je nergens meer hard rijden." "Duitsers? Die rijden ook allang niet harder meer dan 130." Hebt u ook kennissen die deze 'waarheden' verkondigen? Het wordt vaak gebruikt als argument waarom hard rijden sowieso passé is. Nu kom ik met enige regelmaat in Duitsland en ik vind dat je best nog redelijk kunt gasgeven. Evengoed gaan mijn tochten vaak richting de Eifel (buurten bij de Ring is altijd leuk), eventueel met uitstapjes richting Keulen en Frankfurt. Enkele keren per jaar gaan we verder. Op bezoek bij leuke bedrijven, of gewoon richting de wintersport. Dan valt al op dat in het 'midden' van Duitsland er toch wel wat fijne wegen zijn waarop het tempo vrij hoog ligt. Onlangs ging het echter harder dan ooit. Het einddoel was een Zuidduitse autofabrikant. Zelf reden we met twee auto's met afdoende vermogen om alles behalve een flater te slaan. Wanneer wordt het echt leuk? Na Frankfurt. Vorig jaar richting sneeuw en bier ontdekte ik al dat de 'nieuwe' A3 een bijster fijne weg is geworden. Twee maal drie brede rijstroken met mooie gekante bochten. Toen was het vrij leeg, nu was het iets drukker. Het was het einde van de avondspits, zeg tussen 18.00 en 20.00h. Het was redelijk druk en er werd godsgruwelijk hard gereden. Op de linkerbaan diende je niet te komen als je langzamer ging dan 190 km/h. Bovendien moest je dan nog vaak aan de kant voor een opstomende Duitser die 220 of harder ging. E-klasses, 5-series, en met name heeeeel veel Audi's. Allemachtig wat veel Audi's. A6, oude A6, nieuwe A6, A4 nog een A6, A8 en A6. Allemaal minimaal 3.0 TDI's. En knallen maar. Men rijdt niet meer hard? Men rijdt juist harder dan ooit. Ik had het wel naar mijn zin. Je weet dat Duitsers goed kijken, anticiperen en meedenken, waardoor je een fijn club-gevoel krijgt. Geen bumperklevers, wel mensen die gaten laten vallen om te voorkomen dat je jezelf klemrijdt.

En je komt nog wel wat leuks tegen. Neem de Murciélago LP640 op de (slechte, ik weet het) foto's. ik heb 20 km met de auto opgereden tot hij echt vrij baan kreeg. We deden op dat moment 220 km/h, maar binnen 10 seconden was hij compleet verdwenen. Dan de RS6. Ik herkende hem al toen hij in m'n spiegel aankwam. Daarna zag ik het MTM-logo pas. Dik 700 pk dus. We deden 200 km/h net als de twintig auto's om mij heen, maar hij reed van me weg alsof het een stoplichtsprint was. Machtig. Ik kwam met een blij gevoel thuis. Echt autorijden op hoge snelheid. Het gebeurt nog steeds. Iedereen die het tegendeel roept, kletst uit zijn nek.

Leuk om te lezen en een aantal dingen kan ik ook wel bevestigen, hard rijden kan nog!
Edit: de link http://www.autoweek.nl/weblog/2782/gaan ... p-autobahn

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » wo 21 nov 2012, 20:52

Harder rijden dan 200km/u op de openbare weg is onverantwoord. Dan zoek je maar lekker een verlaten vliegveld of een circuit op.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Egbert » do 22 nov 2012, 7:39

Lekker kort door de bocht. :facepalm:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » do 22 nov 2012, 10:07

Op de A7 ten zuiden van Würzburg kun je ook het gaspedaal flink vloeren. Enige beperking tot de A8 is een tunneltje met Vmax 100.
Mooie lange bochten en niet teveel rechtstand zodat je niet in slaap valt :mrgreen:

Zelf niet harder dan 150 gereden, maar het kon stukken sneller :p

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door jelger » do 22 nov 2012, 10:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » do 22 nov 2012, 10:23

Klopt, Duitsers hebben in Nederland over het algemeen moeite om rechts te houden ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 nov 2012, 15:51

Ach du scheiße... Die reacties op dat blog van autoweek zitten vol met sterke, stoere en betweterige opmerkingen. Hoe bedroevend! Heel veel mensen die zogenaamd precies weten wat veilig, leuk en cool is. "En hoevaak en hoeveel kilometer rij je dan jaarlijks in Duitsland?!" zou mijn vraag aan al die gasten zijn. Maar goed, dit soort zaken zijn weer typisch voor autoweek of een dergelijk auto magazine/internetsite.

Ook grappig is dat iedereen over minstends 200 km/h aan het praten is. Eerlijk... Rij maar eens met een geijkte GPS snelheidsmeter over de Hollandlinie (A3) van Bergh naar Oberhausen (of andersom). Als je echte 200 km/h op de GPS rijdt is er zo goed als niemand meer die je nog inhaald. De 'hardrijders' blijven veelal klampen rond de 180 km/h en maken vaak de indruk ook de snelste te zijn, door überhaupt niet meer naar rechts te willen. Misschien hoogstends iemand die net even voor of na de grens een spurtje van 250 km/h doet voor de "kick", maar schakelen even later weer terug naar 160 of 180. Daarbij heeft het op de Hollandlinie eigenlijk ook helemaal geen zin om flink gas te geven, aangezien je telkens weer op de rem moet voor een beduidend langzamere auto.
jelger schreef:Er zijn nederlanders die bepaalde acties zeker anders hadden kunnen uitvoeren, maar datzelfde geldt net zo goed (en niet onevenredig) voor Duitsers.
Mee eens, maar dit is ook vaak van regio tot regio en natuurlijk van automobilist tot automobilist anders. Er zijn zo bepaalde Duitse kentekens waarbij mijn haren recht overeind gaan staan, die zelfs nog irritanter links kleven dan Nederlanders. Misschien zijn het wel aanhangers van "Die Grünen" die een fundamentalistische snelheidslimiet sekte in Duitsland hebben opgebouwd, om zo hardrijders 'dwars te zitten'. Dat is natuurlijk sarcastisch uitgedrukt, maar ik weet wel dat voorstanders van snelheidslimieten er absoluut niet mee zitten uitgebreid links te blijven rijden met het idee dat harder dan 'hun' rijden sowieso gevaarlijk voor het verkeer en milieu is.

Duitsers uit bepaalde regio's hebben soms best een stereotype rijgedrag. Zo hebben automobilisten uit MTK altijd lak aan maximumsnelheden en inhaalverboden, blijven automobilisten uit WES en PB altijd links kleven, zijn automobilisten uit WAF echte bumperklevers en automobilisten uit B ronduit asociaal. Natuurlijk is dit flink gegeneraliseerd, en is lang niet elke bestuurder uit die regio zo, maar het gebeurd vaak genoeg dat mensen uit een bepaalde regio hun stereotype rijgedrag maar weer eens bevestigen.
jelger schreef:Amerikanen, die rijden pas beheerst.
:rofl2: Dat is hopelijk sarcastisch bedoeld?!

Persoonlijk vind ik Oostenrijkers best fijne automobilisten. Ze rijden zeker niet allemaal heel gecontroleerd, vooral in stadscentra gooien ze zich er nog wel eens voor, maar rijden tenminste waar kan wel flink door. Ze kleven op de snelweg niet links en gaan ook niet zomaar bovenop je bumper zitten, zolang jezelf ook met de flow meerijdt. Zeker op het OWN is me opgevallen dat je vaak gewoon 100 km/h kan doorrijden zonder een auto tegen te komen die zo nodig ruim onder de Vmax moet rijden. Doordat er in het algemeen zeer goed wordt doorgereden kom je tenminste snel en zonder complicaties en ergernissen op je bestemming. Natuurlijk is het jammer dat je op een lege Oostenrijkse snelweg niet harder mag rijden dan 130 km/h, maar aan de andere kant weet je waar je aan toe bent. En zeker op het OWN lekker door kunnen karren is heerlijk! Ik vond het in Oostenrijk heerlijk rijden, behalve dat BiBeKo vaak op slechts 30 km/h is begrenst, m.u.v. van de voorrangswegen.
waldo79 schreef:Klopt, Duitsers hebben in Nederland over het algemeen moeite om rechts te houden
En ook dat is een stereotype die inderdaad vaak genoeg bevestigd wordt, maar er zijn ook genoeg Duitsers op de Nederlandse snelwegen die wél gewoon zoveel mogelijk rechts aanhouden. Misschien ligt het er ook wel een beetje aan waar je in Nederland rijdt.
nederland24 schreef:Harder rijden dan 200km/u op de openbare weg is onverantwoord. Dan zoek je maar lekker een verlaten vliegveld of een circuit op.
Dat ligt er net aan of je die hoge snelheden gewend bent en er voldoende ervaring mee hebt. Bovendien speelt de degelijkheid van de auto waarmee je rijdt natuurlijk ook nog een rol in het veiligheidsaspect. Een Nederlander (of Belg, Brit, Fransman etc.) die over de grens in Duitsland 'eindelijk' eens het gas flink intrapt tot 250 km/h is inderdaad een gevaar op de weg, maar een Duitser die dat bijna dagelijks doet weet waar hij of zij mee bezig is. Ik merk aan mijzelf dat mijn reactievermogen en verkeersinzicht door de tijd en ervaring heen zich heeft aangepast aan hogere snelheden, alhoewel er natuurlijk altijd ruimte is voor verbetering. In het begin heb ik het ook niet in mijn hoofd gehaald om meteen maximaal gas te geven. Nu heb ik er echt geen moeite meer mee om veilig met echte 200 km/h over intensieve snelwegen met veel bochten en hellingen te rijden, zoals de Sauerlandlinie (A45). Doe dat met incidentele ervaring en je bent na 10 kilometer compleet afgedraaid, al dan niet uit de bocht gevlogen. Zelfs die gasten met dure Audi's en Porsches die op de kaarsrechte A31 nog met volgas rond rijden, krijgen het op snelwegen ala A45 het spaans benauwd. En soms zijn er nu eenmaal enkele bochten waar je heel sensibel met je gaspedaal moet omgaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » do 22 nov 2012, 16:09

waldo79 schreef:over het algemeen
En ook dat is een stereotype die inderdaad vaak genoeg bevestigd wordt, maar er zijn ook genoeg Duitsers op de Nederlandse snelwegen die wél gewoon zoveel mogelijk rechts aanhouden. Misschien ligt het er ook wel een beetje aan waar je in Nederland rijdt.
Je miste mijn nuance. Er zijn genoeg buurlanders die naar rechts weten te gaan, net zoals dat er genoeg Nederlanders niet heel bruut rijden in D.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door jelger » do 22 nov 2012, 17:44

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 nov 2012, 0:02

^^
Oké, duidelijk. Dan delen we onze mening daarin niet.

Overigens is het een gevolg van onbeperkte snelheden dat mensen soms achterop kunnen komen vliegen. Belangrijk is dat je dan als langzamer rijdend voertuig zo spoedig mogelijk naar de rechts gaat. Dat is in Duitsland een officiële regel. Veelal halen de automobilisten je snel in, zodat je ook weer snel naar links kan als dat nodig zou zijn. En ja, als je niet tijdig naar rechts gaat kan je in Duitsland een lichtsein verwachten. En ook dat is normaal, want die automobilist bedoeld daar niks anders mee te zeggen, dan dat hij je graag wil inhalen. Helaas gaan veel mensen meteen weer van een zogenaamd agressief rijgedrag uit, maar dat lok je pas uit als je dan niet tijdig naar rechts gaat. Een lichtsein is ten gronde genomen gewoon een vriendelijk verzoek om naar rechts te gaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door jelger » vr 23 nov 2012, 7:17

Ik wil maar zeggen dat ik regelmatig een treintje hardrijders vol in de ankers heb zien gaan terwijl men allang kon zien dat er iemand minder snel aan het inhalen was, en ook niet zomaar even snel naar rechts kon (meerdere trucks op baan 2 bv, of een plots stukje drukte)

Een situatie die kenmerkend is voor de slechte anticipatie, van ook de hardrijders, Daar waar jij uitgaat van slecht rijgedrag van de langzamere, stel ik alleen maar even dat OOK de hardrijder een plicht heeft tijdig te anticiperen, en niet de laatste 20 meter moet afwachten.

Plaats reactie