Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Palance » di 14 mei 2013, 6:37

SnarfFlevoland schreef:Ik snap niet hoe die in Duitsland ooit zo groot zijn geworden.
Dat heet nou democratie. Blijkbaar is er toch draagvlak voor onder de bevolking.
SnarfFlevoland schreef:Het zit letterlijk vol met idioten zonder enig realiteitsbesef.
Er zijn mensen die alleen maar aan zich zelf kunnen denken en alleen hard willen rijden, daarbij maling hebbend aan milieu of mede-weggebruiker. Dat zijn idioten zonder enig realiteitsbesef

(hele groepen andersdenken bashen is niet moeilijk, zoals je ziet)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » di 14 mei 2013, 8:18

DjIdee schreef:^^ Euh, nee, het plan is om vrijwel alle wegen 30km/u te maken bibeko... Ook de grote gelijkvloerse doorgaande wegen. Ergens ook een interview gelezen met 1 van de initiatiefnemers (denk autobild ofzo), en daar kwam de vraag: En hoe zit het dan met de reistijd en de doorstroming? Zeker in de grotere steden met een uitgebreide bebouwde kom? Antwoord: Hoezo? Er gaat toch nog een trein/tram? Deze zijn dan eindelijk sneller... :pukey: :facepalm:
Heel erg absurd ook niet natuurlijk. De gemiddelde snelheid zal in veel gevallen binnen de bebouwde kom ook niet hoger dan 30 km/h liggen. Ik denk zelfs dat wanneer je in Amsterdam dit de integrale maximumsnelheid maakt en alle verkeerslichten weghaalt (met 30 km/h heeft een aanrijding niet zo veel impact) de verkeersdoorstroming wel eens zou verbeteren :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Palance » di 14 mei 2013, 9:16

Maar niet elke kom in Duitsland heeft de grootte of de compactheid van Amsterdam-Centrum. Voor zulke stadscentra zie ik nog wel logica, maar een beetje dorp met 4 huizen, een kerk en een afhaalpizzeria waar toevallig een kombord staat, dat gaat m.i. wat ver. De waarheid ligt weer eens in het midden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » di 14 mei 2013, 9:20

En zelfs voor Amsterdam

Stel dat je ontsluitingswegen als de Wibautstraat, Spaklerweg, Cornelis Lelylaan of de Piet Hein kade naar 30 gaat brengen. :facepalm:
Waar je op aardig wat momenten op de dag toch redelijk kan doorrijden

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door captain007 » di 14 mei 2013, 9:28

Zelfs nu is 50 km/h soms al kruipen op van die brede stadswegen. Als je dat 30 km/h maakt dan voelt dat als achteruit rijden. Nee, als je onrealistische limieten wilt invoeren moet je zeker alles bibeko 30 km/h maken. In smalle straten in stadscentra snap ik het, maar zeker niet op bredere wegen waar veel verkeer overheen moet.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Seat Ibiza » di 14 mei 2013, 10:34

Ik heb eens even gezocht naar wat meer info over het plan en wat info gevonden. Het is precies zoals ik al dacht:
Bartol sprach sich dafür aus, Tempo 30 in der Straßenverkehrsordnung als neue zulässige Höchstgeschwindigkeit in Städten festzuschreiben. Hauptverkehrsachsen sollten dann mit Tempo-50-Schildern als wichtige Ausnahme deutlich gekennzeichnet werden.
Vertaald:
Bartol zei er voorstander van te zijn om Vmax 30 in de regelgeving als nieuwe maximum snelheid in steden vast te leggen. Hoofdverkeerswegen zouden dan met borden 50 als belangrijke uitzondering duidelijk aangegeven moeten worden.
Kortom de soep wordt echt niet zo heet gegeten als dat deze opgediend wordt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 mei 2013, 11:37

Palance schreef:Er zijn mensen die alleen maar aan zich zelf kunnen denken en alleen hard willen rijden, daarbij maling hebbend aan milieu of mede-weggebruiker. Dat zijn idioten zonder enig realiteitsbesef.
Aha, dus jij wilt graag 5 euro per liter brandstof gaan betalen? (sarcasme)

Die Grünen is een absolute anti-auto partij dat vol zit met politici die zich in dure auto's door het land laten rijden. Hoe hypocriet kan je zijn... Ik zou nog 10x liever op Die Linke stemmen, ook al zijn die communistisch en ook voor een snelheidslimiet. Toen Die Grünen nog gewoon echt groen wilden zijn was er niks mis mee, maar ergens is men in die partij volledig door het lint gegaan.

Voorts heeft een lagere Vmax geen noemswaardige voordelen op het milieu en zal het ook nauwelijks leiden tot minder ongevallen. En zoals vele Duiters beamen... Wie maximaal 120 km/h wil rijden kan gerust op de rechterrijstrook z'n gang gaan. :yes:

Overigens ken ik ook hele sympathieke leden van Die Grünen. Een bekende van mij is bij de partij actief lid, maar is zelf radicaal tegen een snelheidslimiet en rijdt ook nog eens graag te hard. :hap: Waarom dan nog groen? Precies, hij zet zich gewoon voor een betere leefomgeving in. Dat is de oorspronkelijk en goede (!) taak van die partij. Een algemene snelheidslimiet is alleen maar idiote symboolpolitiek om andere mensen dwars te willen zitten. Ze hebben ook niet voor niets 120 km/h uitgekozen als limiet in hun programma en geen 130 km/h. Ze doen er vergeleken met hun buurlanden gewoon een schepje bovenop om de zaak extra te provoceren.
Seat Ibiza schreef:Ik heb eens even gezocht naar wat meer info over het plan en wat info gevonden. Het is precies zoals ik al dacht:
Dit scenario heeft men in Oostenrijk al voor een groot deel ingevoerd. Daar zie je als je een dorp of stad binnenrijdt steeds vaker een bord met "Zone 30, Vorrangstraßen ausgenommen" zoals hier in Graz. Het is nog iets waar ik me min of meer nog wel wat bij kan voorstellen. Echter hebben Die Grünen inmiddels al het uiteindelijke plan om overal binnen de bebouwde kom 30 km/h in te voeren. Niet zo lang geleden kwam dat in Duitsland ook meerdere malen op de TV.
captain007 schreef:Zelfs nu is 50 km/h soms al kruipen op van die brede stadswegen. Als je dat 30 km/h maakt dan voelt dat als achteruit rijden. Nee, als je onrealistische limieten wilt invoeren moet je zeker alles bibeko 30 km/h maken. In smalle straten in stadscentra snap ik het, maar zeker niet op bredere wegen waar veel verkeer overheen moet.
Probeer voor de grap maar eens de B252 's nachts tussen 22:00 en 06:00 uur. In elk dorp vanaf Münchhausen mag er dan nog maar slechts 30 km/h gereden worden. En om te voorkomen dat mensen te hard gaan rijden heeft men in elk dorp ook minstends twee flitspalen neergekwakt. Op een traject van 12 kilometer kan men per rijrichting tot 9x toe geflitst worden! :schrikreactie:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » di 14 mei 2013, 13:45

Eigenlijk is 30km/u bibeko op een recht stukje weg net zo idioot als legaal 250km/u scheuren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 mei 2013, 9:46

^^
Ach ja, er zijn zeker genoeg verkeerssituaties te bedenken dat een dergelijke hoge snelheid idiooit is, maar ook genoeg waarbij men prima zo snel kan rijden. Zo zijn er immers ook genoeg scenario's waar 30 km/h zeker zin heeft. Komt altijd op de situatie aan...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Davy » wo 15 mei 2013, 10:44

Nouja ik durf toch ook al te zeggen dat ik ook niet helemaal voorstander meer ben van limietloos rijden op de snelweg, omdat de snelheidsverschillen dan echt veel te groot zijn (vrachtwagens!). Maar het hoeft geen 120 of 130 te zijn, op rustige snelwegen kan 160 ofzo voor mij gerust, maar 180+ vind ik teveel van het goede.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 mei 2013, 12:32

Ook dat ligt natuurlijk weer aan de verkeerssituatie. De wetgever hoeft natuurlijk niet overal direct extra beperkingen in te stellen. Een automobilist moet ook zelf een portie "common sense" hebben. Men scheurt op het OWN ook niet in Duitsland of Oostenrijk met 100 km/h door een krappe bocht, omdat het nu eenmaal toegestaan is. Zo is het ook ongezond om met veel vrachtverkeer eens met volgas over de snelweg te gaan rijden. Dat iets toegestaan is, betekend nog niet dat het ook per definitie verantwoord is. Het komt zeker bij hard rijden op de snelweg altijd op de individuele verkeerssituatie en aangepaste verkeersinzicht (rijervaring) aan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Groningen » wo 15 mei 2013, 20:54

captain007 schreef:Zelfs nu is 50 km/h soms al kruipen op van die brede stadswegen. Als je dat 30 km/h maakt dan voelt dat als achteruit rijden.
Daar is ook wel wat aan te doen: gewoon downgraden en volgooien met drempels :evil:
Seat Ibiza schreef:
Bartol zei er voorstander van te zijn om Vmax 30 in de regelgeving als nieuwe maximum snelheid in steden vast te leggen. Hoofdverkeerswegen zouden dan met borden 50 als belangrijke uitzondering duidelijk aangegeven moeten worden.
Kortom de soep wordt echt niet zo heet gegeten als dat deze opgediend wordt.
Precies :)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door mhkamp » wo 27 nov 2013, 16:46

[url=http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2013.331.14]Verkeersinformatie Dienst[/url] (27 november 2013, 15:56) schreef: Snelheidsduivels op autobahn delen in schade

Snelheidsduivels in Duitsland zullen na een uitspraak van de rechtbank in Koblenz waarschijnlijk wat minder enthousiast het gaspedaal intrappen. Bij een ongeval op trajecten waar geen snelheidslimiet bestaat, draaien chauffeurs die beduidend sneller reden dan de richtsnelheid (130 kilometer per uur) voor een deel van de schade op, ook al hebben ze geen schuld.

De rechtbank deed de uitspraak in de zaak van een automobilist die al inhalend acherop een andere auto klapte die ook wilde inhalen en naar de linker rijbaan wisselde.

De automobilist reed op dat moment 200 kilometer per uur. Volgens de rechter is het bij een dergelijke snelheid niet mogelijk om verkeerssituaties tijdig in te schatten.
Interessant, maar (ik denk) niet veel nieuws. Alleen nu is het wat meer bekrachtigt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » wo 27 nov 2013, 20:12

Wat ik me dan afvraag: je mag toch in Duitsland sowieso niet achterop iemand knallen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » wo 27 nov 2013, 20:24

^^Als iemand onnodig hard remt, lijkt me niet dat je zomaar strafbaar bent. Overigens wel logisch dat je deels verantwoordelijk bent bij zo'n ongeluk. 130km/u is niet voor niks een advies.
Laatst gewijzigd door nederland24 op wo 27 nov 2013, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » wo 27 nov 2013, 20:37

Hangt er wel vanaf (omstandigheden). Er is ook al eens een vrijspraak geweest (ook hoger beroep geloof ik) van 1 die hem op een vrijwel lege overzichtelijke BAB5 achterin 1 geparkeerd had. Getuigen bevestigden dat de auto (reed 210) goed zichtbaar was, op de linkerstrook met verlichting aan, en dat de auto op de middelste strook langzaam inliep op zijn voorligger en hem dusdanig kort voor die auto naar links gooide met 150 (meer dan mogelijkheden zat om hem te zien) dat het dus vrijwel direct raak was. Persoon in kwestie (die hem eigenlijk zonder te spiegelen (of mogelijk bewust) naar links gooide) is toen ook veroordeeld (want ook boven 130) tot betalen schade tegenpartij, wegbeheerder en proceskosten.

Advies is denk ik dan ook: Let (zoals altijd) goed op, meeste malle manoeuvres zie je ook wel aankomen en hang een dashcam in je wagen. Want dat gaat in Duitsland nu en masse gebeuren denk ik

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » wo 27 nov 2013, 21:35

SnarfFlevoland schreef:Ook dat ligt natuurlijk weer aan de verkeerssituatie. De wetgever hoeft natuurlijk niet overal direct extra beperkingen in te stellen. Een automobilist moet ook zelf een portie "common sense" hebben. Men scheurt op het OWN ook niet in Duitsland of Oostenrijk met 100 km/h door een krappe bocht, omdat het nu eenmaal toegestaan is. Zo is het ook ongezond om met veel vrachtverkeer eens met volgas over de snelweg te gaan rijden. Dat iets toegestaan is, betekend nog niet dat het ook per definitie verantwoord is. Het komt zeker bij hard rijden op de snelweg altijd op de individuele verkeerssituatie en aangepaste verkeersinzicht (rijervaring) aan.
Dat staat het invoeren van een officiële vmax natuurlijk allemaal niet in de weg.

Een van de mindere dingen aan Duitsland vind ik dat sommigen door het gebrek aan een officiële vmax agressie, zoals seinen en bumperkleven, goed gaan praten. Ook als iemand al 130 rijdt, wat nog altijd de adviessnelheid is. Ik denk dat je met een limiet kunt creëren dat mensen juist meer van elkaar accepteren en meer afstand houden. En misschien ook wel dat mensen die anders nog langzamer rijden meer rekening houden met sneller verkeer. Het zou het wegbeeld een stuk rustiger kunnen maken.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door yup_tdi » wo 27 nov 2013, 21:38

Het is uiteraard geen zwart wit verhaal.

Zeker niet voor de grappenmakers die beweren dat je boven de 130 niet verzekerd bent in Duitsland :roll: :facepalm:

Laat ik het zelfs zo zeggen, zelfs in Nederland ben je boven de 130 verzekerd. B(

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » wo 27 nov 2013, 21:57

Jeroen schreef: Een van de mindere dingen aan Duitsland vind ik dat sommigen door het gebrek aan een officiële vmax agressie, zoals seinen en bumperkleven, goed gaan praten. Ook als iemand al 130 rijdt, wat nog altijd de adviessnelheid is. Ik denk dat je met een limiet kunt creëren dat mensen juist meer van elkaar accepteren en meer afstand houden. En misschien ook wel dat mensen die anders nog langzamer rijden meer rekening houden met sneller verkeer. Het zou het wegbeeld een stuk rustiger kunnen maken.
En toch he, is die agressie in Nederland groter dan in Duitsland. Ja, natuurlijk krijg je een lichthupe als je hem in iemand zijn baan gooit die daardoor fors de ankers moet uitgooien. Geef hem eens ongelijk. Maar als jij al met een inhaalactie bezig bent, en je kan niet naar rechts en je rijdt gewoon rond de 130, dan is men in duitsland veel beter met afstand houden dan hier in Nederland.
Gevallen zoals vanmiddag op de A7 (Matiz iets voor me rij vrachtwagens aan het inhalen met 110, busje aan kleven bij mij achter terwijl ik geen kant op kan), en direct weer uit zicht zodra ik de ruimte krijg (rij iets harder dan toegestaan)... Waarom ga je uberhaupt zitten kleven als 1) De auto voor je geen kant op kan 2) Je daarna gewoon weer de vmax gaat rijden. Dat heeft toch helemaal geen zin?
Nee, mijn beeld is nog altijd dat er bij de oosterburen nog altijd meer rekening met elkaar gehouden wordt, en dat met name op de lange trajecten het kijkgedrag vele malen beter is dan in Nederland. Rond de grote steden en in het ruhrgebied wil het nog wel eens tegenvallen trouwens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 22:11

Jeroen schreef:Dat staat het invoeren van een officiële vmax natuurlijk allemaal niet in de weg.

Een van de mindere dingen aan Duitsland vind ik dat sommigen door het gebrek aan een officiële vmax agressie, zoals seinen en bumperkleven, goed gaan praten.
Aangezien seinen in Duitsland is toegestaan kun je dat niet als agressie bestempelen.

Overigens zou ik geen probleem hebben met een Vmax van 130 km/u in Duitsland, ik vond het de eerste twee jaar van mijn rijbewijs wel leuk maar nu rij ik er zelden nog harder dan 130-140 km/u.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » wo 27 nov 2013, 22:16

^^

Ook in Nederland mag je met lichtsignaal aankondigen dat je wil inhalen. Staat niet in RVV (als gebod of verbod), maar als je je beroept op verkeersverdrag van Wenen is er niets aan de hand. Zwerft ook nog wel ergens correspondentie over rond op het web

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Davy » wo 27 nov 2013, 22:33

natuurlijk krijg je een lichthupe als je hem in iemand zijn baan gooit die daardoor fors de ankers moet uitgooien. Geef hem eens ongelijk.
Mja... Wat is hierin de grens?
Kijk als je er hem op zijn Nederlands voorkwakt, richtingaanwijzer aan en gaan, kan ik zoiets begrijpen... Maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat men nog op honderden meter afstand is als ik een inhaalactie start aan 130 en men ook als een gek gaat seinen. Op zo'n moment kan je de snelheid immers niet altijd goed inschatten en de hardrijder moet zeker niet vol in de remmen.

Seinen terwijl ik al inhaal pakt bij mij trouwens niet, ik ga geen kilometer harder rijden en ga me ook niet tussen 2 vrachtwagens proppen als daar 200 meter tussenzit, dan ga je deze mensen in de weg zitten.

Eigenlijk rij ik niet zo graag op de Duitse autosnelwegen zonder limiet, als 130-rijder, door al dat gestresseerde gejakker. Franse autosnelwegen zijn op dat punt veel en veel relaxter. Ik ben zeker geen tegenstander meer van een snelheidslimiet, het hoeft daarom geen 130 te zijn... Ik weet ook wel dat 150-160 zeker op rustige momenten wel kan, maar wie pakweg 180+ wil rijden moet maar naar een circuit gaan...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » wo 27 nov 2013, 22:37

^^ Zaak is om in te schatten of je iemand hindert of niet. Inschatten is hooguit snachts lastiger, maar over het algemeen prima te toen. Zeker als je (zoals je geleerd wordt) regelmatig spiegelt dan zie je de hardrijders aankomen.

- Ik wil inhalen, oh, daar komt 1 aan
- Ik kijk nog een keer, zodat ik zijn snelheid kan schatten
- Kan ik inhalen zonder hem te hinderen, ja, dan gaan (evt met flinke stoot gas erbij als je twijfelt), indien nee, gas los/remmen.

En zeker als je frequent spiegelt hoef je zelden/nooit in de remmen want door met iets meer gas bij/gas los te spelen zorg je ervoor dat je helemaal geen last van elkaar hebt. Alles valt op staat met kijkgedrag, en daar blinkt de gemiddelde Nederlander niet in uit.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » wo 27 nov 2013, 22:49

^^Ik laat regelmatig mijn gas los, als ik niet zeker weet of ik er nog voor kan.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door petervdveen » wo 27 nov 2013, 23:24

Ik vind het bijzonder dat een rechter kan bepalen wat ik wel of niet in kan schatten.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » wo 27 nov 2013, 23:44

Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:Dat staat het invoeren van een officiële vmax natuurlijk allemaal niet in de weg.

Een van de mindere dingen aan Duitsland vind ik dat sommigen door het gebrek aan een officiële vmax agressie, zoals seinen en bumperkleven, goed gaan praten.
Aangezien seinen in Duitsland is toegestaan kun je dat niet als agressie bestempelen.
Toch zullen velen dat wel op die manier opvatten. Het stimuleert het voor eigen rechter spelen, en dat maakt het verkeer er niet bepaald socialer op.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Davy » do 28 nov 2013, 1:16

DjIdee schreef:^^ Zaak is om in te schatten of je iemand hindert of niet. Inschatten is hooguit snachts lastiger, maar over het algemeen prima te toen. Zeker als je (zoals je geleerd wordt) regelmatig spiegelt dan zie je de hardrijders aankomen.

- Ik wil inhalen, oh, daar komt 1 aan
- Ik kijk nog een keer, zodat ik zijn snelheid kan schatten
- Kan ik inhalen zonder hem te hinderen, ja, dan gaan (evt met flinke stoot gas erbij als je twijfelt), indien nee, gas los/remmen.

En zeker als je frequent spiegelt hoef je zelden/nooit in de remmen want door met iets meer gas bij/gas los te spelen zorg je ervoor dat je helemaal geen last van elkaar hebt. Alles valt op staat met kijkgedrag, en daar blinkt de gemiddelde Nederlander niet in uit.
Mja zoals jij het neerschrijft lijkt het wel of de hardrijder in Duitsland geen strobreed in de weg mag worden gelegd... Dan moet je als 130-rijder nooit een treintje vrachtwagens inhalen, want de kans is dan erg groot dat je een hardrijder "in de weg" gaat zitten. Ik ga echt niet wachten met een vrachtwagentreintje aan 130 (wat zeker geen slakkentempo is!) in te halen omdat ik in de verte (meer dan 600 meter) een (mogelijke) hardrijder zie aankomen, sorry...

Vroeger was ik best wel te vinden voor de "freie fahrt", maar net door dit soort discussies en eigen ervaringen is dat een flink stuk minder geworden, wat mij betreft mag er een limiet komen van 150-160, dat is meer dan snel genoeg. Maakt het wegbeeld meteen een stuk rustiger...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » do 28 nov 2013, 8:10

Jeroen schreef:Toch zullen velen dat wel op die manier opvatten. Het stimuleert het voor eigen rechter spelen, en dat maakt het verkeer er niet bepaald socialer op.
Ik zie het in Duitsland frequent gebeuren, maar doorgaans wel tijdig en ik heb de indruk dat seinen door Duitsers ook geaccepteerd wordt en niet als agressief gezien wordt.
Daviedoff schreef:
DjIdee schreef:^^ Zaak is om in te schatten of je iemand hindert of niet. Inschatten is hooguit snachts lastiger, maar over het algemeen prima te toen. Zeker als je (zoals je geleerd wordt) regelmatig spiegelt dan zie je de hardrijders aankomen.

- Ik wil inhalen, oh, daar komt 1 aan
- Ik kijk nog een keer, zodat ik zijn snelheid kan schatten
- Kan ik inhalen zonder hem te hinderen, ja, dan gaan (evt met flinke stoot gas erbij als je twijfelt), indien nee, gas los/remmen.

En zeker als je frequent spiegelt hoef je zelden/nooit in de remmen want door met iets meer gas bij/gas los te spelen zorg je ervoor dat je helemaal geen last van elkaar hebt. Alles valt op staat met kijkgedrag, en daar blinkt de gemiddelde Nederlander niet in uit.
Mja zoals jij het neerschrijft lijkt het wel of de hardrijder in Duitsland geen strobreed in de weg mag worden gelegd... Dan moet je als 130-rijder nooit een treintje vrachtwagens inhalen, want de kans is dan erg groot dat je een hardrijder "in de weg" gaat zitten. Ik ga echt niet wachten met een vrachtwagentreintje aan 130 (wat zeker geen slakkentempo is!) in te halen omdat ik in de verte (meer dan 600 meter) een (mogelijke) hardrijder zie aankomen, sorry...
Helemaal mee eens. Ik rij in Duitsland echt niet sloom en ik zal altijd proberen anderen zo min mogelijk te hinderen, maar als ik zelf pak 'm beet 130-140 rijd en ik een treintje vrachtwagens voor me heb dan ga ik die ook inhalen als ik ruimte genoeg heb en de snelheid van een bestuurder op de linkerstrook goed heb ingeschat. Ik ga in dat soort situaties ook niet flink in de remmen omdat ik mogelijk iemand hinder die 200 km/u wil rijden. En als ik op een drukke weg al helemaal links rij, en dus iedereen die rechts van mij rijdt al inhaal, dan ga ik enkel naar rechts als er een fatsoenlijk gat te vinden is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Km357 » do 28 nov 2013, 10:51

Ik lees hier heel veel zaken die gewoon strafbaar zijn in Duitsland maar omdat iemand vindt dat hij dat vrachtwagentreintje kan voorbijsteken aan 130 ondanks dat er iemand afkomt aan 200 moet het maar ok zijn? Welk manoeuvre brengt het verkeer meest in gevaar?

- Diegene die ondanks te spiegelen toch maar inhaalt en een ander zwaar in de remmen duwt?
- Diegene die gewoon de regels volgt en dat van een ander ook verwacht?

Feit is dat Duitsland zijn autobahnregels zelf bepaalt en dat je als je er op rijdt je er aan dient te houden, net zoals op gelijk welke weg in een ander land. Of dat nu aan 130 of 200 is. Boven de 200 hoort imo wel op circuit thuis en niet meer op de openbare weg.

In Duitsland doe ik 160 op teller waar dat mag, en als er iemand afkomt aan 220 ga ik opzij of haal ik niet in tot hij gepasseerd is...dat is de regel.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » do 28 nov 2013, 12:16

Als de snelheidsverschillen zo groot worden kun je gewoon niet voorkomen dat een snelle rijder eens behoorlijk in de ankers moet. Dat hoor je als ingecalculeerd risico te zien als je harder als 130 wil rijden m.i.

Plaats reactie