Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 nov 2012, 9:38

jelger schreef:Ik wil maar zeggen dat ik regelmatig een treintje hardrijders vol in de ankers heb zien gaan terwijl men allang kon zien dat er iemand minder snel aan het inhalen was, en ook niet zomaar even snel naar rechts kon (meerdere trucks op baan 2 bv, of een plots stukje drukte)

Een situatie die kenmerkend is voor de slechte anticipatie, van ook de hardrijders, Daar waar jij uitgaat van slecht rijgedrag van de langzamere, stel ik alleen maar even dat OOK de hardrijder een plicht heeft tijdig te anticiperen, en niet de laatste 20 meter moet afwachten.
Ik ken de desbetreffende situatie niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ja, er zijn af en toe inderdaad automobilisten die graag laat bovenop de rem trappen, maar het gebeurd ook best regelmatig dat een langzamer rijdend voertuig ineens de linkerrijstrook opdoemt. Je moet je voorstellen dat je dit soort zaken als hardrijder totaal in een ander perspectief meemaakt. Dan kan je weinig anders dan flink remmen. En als hardrijders in een treintje rijden moet iedereen natuurlijk remmen, alhoewel dat treintje wel een afstand dient in te houden van de halve snelheid in meters, zodat er voldoende remweg ontstaat voor de auto's achter de voorloper. Als ze 250 km/h hadden gereden dan dienden ze dus 125 meter afstand van elkaar in het 'treintje' te houden. Helaas houden hardrijders soms deze veiligheidsmarges niet zo in. Dat klopt.

Overigens kan je als je met circa 120 km/h onderweg bent makkelijk even tussen twee vrachtwagens in gaan rijden, zonder te hoeven te remmen. Meestal is gas loslaten zelfs niet nodig. Je laat dan die paar hardrijders voorbij en gaat daarna onmiddelijk weer naar links. Dit kan natuurlijk niet als vrachtwagens bovenop elkaar rijden, maar zo'n dergelijk gat is al snel groot genoeg om snelle automobilisten even te laten passeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door captain007 » vr 23 nov 2012, 11:03

@jelger Ach ja, heb zoiets dan ook al op weg naar Berlijn op de A2 ondervonden. Van die figuren die groot licht geven terwijl het er zo dik bovenop ligt dat je niet naar rechts kan zonder een noodremming te moeten maken om een gat in te duiken... Dan moet meneer/mevrouw maar even wat langer wachten hoor.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door jelger » vr 23 nov 2012, 11:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door mennomulder » vr 23 nov 2012, 11:39

Tijd voor wat poëzie:
Ik ben een hardrijder.
Een hardrijder in de BRD.

De zwarte lak glimt in de zon.
De motor loeit, het is een beest.
Ik trap het gaspedaal diep in.
Ik scheur over de Autobahn.
Alleen God weet of ik het overleef.

Het is een 6-In-Lijn, het is een BMW.
Het is de Duitse perfectie.
Het is sterker dan mijzelf.

De snelheidsmeter staat stil op 250.
De acceleratiekracht drukt me in mijn lederen stoel.
Het rubber van de banden is gloeiend heet.
Is dit een snelweg of een dodenweg?

Ik ben een hardrijder in de BRD.
Alleen op deze snelwegen hoor ik thuis.
De Autobahn, het is zowel een hemel als een hel.

Het is een 6-In-Lijn, het is een BMW.
Het is de Duitse perfectie.
Het is sterker dan mijzelf.
Het is alsof de duivel mij zegt wat te doen.

Het is een automatische versnellingsbak.
Het enige wat ik moet doen
is het stuur rechthouden
en het gaspedaal helemaal intrappen.

Deze snelheid is dodelijk,
maar ik hoop dat ik sneller ben dan de dood.
Het is een verslaving.
Het is de snelheid.

Ik ben een hardrijder in de BRD.
Moge God genadig voor mij zijn,
want het is de duivel die me op de hielen zit.
Kan je de snelheid voelen?
-----
[In gedachten:]

Of ik kan houden van een vrouw,
net zoals ik van mijn wagen hou?

Soms droom ik van een vrouw. Blond.
Haar zwarte laarzen
trappen het gaspedaal in.
Haar zwarte handschoenen
houden het stuur onder controle.
En het enige wat ik moet doen,
is genieten van de snelheid.
-----

Ik ben een hardrijder in de BRD.
De Autobahn is de enige plaats waar ik kan zijn,
wie ik ben.
Het is sterker dan mijzelf.
Ik ben het slachtoffer...
http://www.gedichten-freaks.nl/460679/
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » vr 23 nov 2012, 14:59

SnarfFlevoland schreef:Dan kan je weinig anders dan flink remmen.
Niet als je het al van verre ziet aankomen, en dat is volgens mij net wat Jelger bedoelt...

Nee, gewoon gas blijven geven tot dat je op gegeven moment ook inderdaad niets anders meer kunt dan flink remmen. Oh ja, en dan vooral ook nog kilometers lang bumper blijven kleven, omdat die dombo voor je een gat van 50 meter laat vallen en weigert naar rechts te gaan.

Goed voor je remmen, je brandstofverbruik en vooral je eigen veiligheid...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 nov 2012, 15:13

Jeroen schreef:Niet als je het al van verre ziet aankomen, en dat is volgens mij net wat Jelger bedoelt...
Mee eens, maar dat soort (extreme) situaties kom ik maar sporadisch tegen. :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » vr 23 nov 2012, 15:15

Ik rij gemiddeld 1000 - 1500 km per week in Duitsland en zie het bijna iedere dag wel eens gebeuren...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 nov 2012, 16:14

^^
Interessant! En waar in Duitsland rij je met de vrachtwagen dan zo het meeste rond? Het rijgedrag verschild namelijk wel per regio.

Maar goed, je bent natuurlijk vrachtwagenchauffeur en zit natuurlijk de hele dag op de weg. Als je het dan elke dag wel 'een keer' ziet gebeuren is dat naar verhouding helemaal niet zo veel, of zie je het aan de lopende band?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door marcel » za 24 nov 2012, 10:32

Als ik een hele dag door Duitsland onderweg ben zie het ook gegarandeerd een paar keer. Het zijn denk ik twee dingen: ergernis dat iemand (relatief) langzaam inhaalt, en hopen dat zo iemand wat gas bij geeft en snel weer naar rechts gaat (of zich bedenkt en toch maar niet inhaalt).

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Groningen » za 24 nov 2012, 14:52

^^ Ach, dat zie je in NL ook. En altijd zijn het BMW's, Audi's en dikke Volkswagens. Net alsof je met zo'n auto meer rechten hebt dan een ander. O nee, sorry: daarin rijden alleen maar mensen die heel goed kunnen autorijden en de anderen kunnen er niks van. Dat laatste zal in D dan ook wel zo zijn.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » za 24 nov 2012, 21:07

^^ Vergeet je mijn Volvo nou :(

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » zo 25 nov 2012, 12:26

^^Mooie auto heb je gekocht. :top:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » zo 25 nov 2012, 15:01

O nee, sorry: daarin rijden alleen maar mensen die heel goed kunnen autorijden en de anderen kunnen er niks van
Dat dénken die mensen vaak ook echt, terwijl je op de camarabeelden heel duidelijk kunt zien dat het tegendeel het geval is: geen afstand houden, vrachtwagens scherp afsnijden, - want je wil toch die afrit nemen, onnodig linksrijden en soms rechts inhalen, maar meneer de agent is de boeman als die er wat van zegt... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 nov 2012, 10:26

^^
En waarom denk je dat in Duitsland de 'idiotentest' is uitgevonden? :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 jan 2013, 16:30

Omdat in Niedersachsen de SPD/Grünen net met één zetel de meerderheid hebben gekregen, willen ze naast het schrappen van eventuele wegen projecten (zoals de A20), ook een maximumsnelheid van 120 km/h invoeren. Dit hebben de SPD en Grünen van tevoren al vermeld. Het CDU en de FDP zijn in de regel fel tegen een algemene maximumsnelheid, maar zelfs de SPD wil in principe eerst kijken waar het echt nodig is. Zo wil de SPD in NRW alleen (variabele) maximumsnelheden waar het nodig is, maar geen algemene maximumsnelheid. Dat is in NRW al jaren goed gegaan, maar nu moet er ineens in Niedersachsen wél een maximumsnelheid ingevoerd worden.

Verdere plannen zijn nog niet bekend en hopelijk zullen dergelijke plannen worden afgekapt/afgekraakt door het CDU en FDP. Bovendien heb ik stille hoop dat ook de SPD eerst wil kijken waar maximumsnelheden zin hebben, ook als worden ze op plaatsen ingevoerd waar het CDU en de FDP het niet mee eens is, maar alles is beter dan een algemene maximumsnelheid. Ik snap ook totaal niet waarom mensen überhaupt op de Grünen stemmen, aangezien het een echte anti-auto partij is. De brandstof, belastingen etc. willen ze allemaal schreeuwend duur maken, zodat iedereen braaf met het OV gaat reizen. Dat is wel het ultieme doel van die Grünen en daarnaast willen ze ook stroomtarieven en dergelijke duurder maken. Als het aan die Grünen ligt wordt zelfs 30 km/h een standaard BiBeKo maximumsnelheid!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door marcel » zo 27 jan 2013, 17:19

SnarfFlevoland schreef:Ik snap ook totaal niet waarom mensen überhaupt op de Grünen stemmen, aangezien het een echte anti-auto partij is. De brandstof, belastingen etc. willen ze allemaal schreeuwend duur maken, zodat iedereen braaf met het OV gaat reizen.
Waarschijnlijk juist daarom, er zijn nou eenmaal heel wat mensen die zo denken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » zo 27 jan 2013, 17:32

Toch is het wel opvallend. Als in Nederland zoveel mensen op GroenLinks stemmen zouden ze 21 zetels halen (ze hebben er momenteel 4).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Ds79m » zo 27 jan 2013, 17:47

^^ In Nederland heb je D66, dat met ongeveer het zelfde verhaal ook 12 zetels haalt, en daarmee is het totaal dus 16.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door nederland24 » zo 27 jan 2013, 20:15

In Nederland heb je niet echt Groene partijen. Het zijn vooral sociaal-democratische partijen of liberale partijen. Vooral de sociaal-democratische partijen hebben veel aandacht voor het milieu.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Sophie » ma 28 jan 2013, 0:40

Chris schreef:Toch is het wel opvallend. Als in Nederland zoveel mensen op GroenLinks stemmen zouden ze 21 zetels halen (ze hebben er momenteel 4).
In Baden-Württemberg staan De Groenen in de peilingen van zomer 2012 (nieuwere zijn er niet) op 28% (Dus op NL-tweede-kamer-niveau 42 zetels) In 2009 waren dat een keer (in peilingen) 54 zetels....
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door exroosje » ma 28 jan 2013, 10:01

In Nederland gaan ook een deel van die stemmen naar de partij voor de Dieren...

Ook al zo'n partij van het tyoe "het gaat al zo lang goed met ons qua welvaart en veiligheid, waar zullen we ons nu eens druk over maken"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 mei 2013, 11:59

Even leek het er echt op dat het snelle rijden in Duitsland na de verkiezingen in dit najaar afgelopen zouden kunnen zijn. De chef van de SPD had in een interview gezegd dat hij een snelheidlimiet van 120 km/h op snelwegen zinvol vond. Omdat de SPD en die Grünen bij een meerderheid samen willen gaan regeren zou dat een einde kunnen betekenen na een jarenlange discussie rond dit thema, wat elke keer weer heet wordt opgestookt. Die Grünen willen al enkele jaren een snelheidslimiet op snelwegen van 120 km/h, BuBeKo 80 km/h en BiBeKo 30 km/h! Hiermee zou voor die Grünen de eerste stap naar hun plan zonder discussie genomen kunnen worden. Veel mensen waren in rep en roer, aangezien eerdere onderzoeken hadden aangegeven dat slechts 30% van de Duitsers een maximumsnelheid op de snelwegen wil.

Maar dan... een dag later trok de chef van de SPD onmiddelijk zijn uitspraak terug en gaf aan dat de maximumsnelheid niks met de verkiezingscampagne te maken heeft. Bovendien zitten in de achterban van de SPD ook genoeg tegenstanders van een maximumsnelheid en vonden de uitspraak van een chef uitermate dom en risicovol met het oog op de aankomende verkiezingen.

CDU/CSU, FDP, Piraten, de ADAC en natuurlijk de automobielindustrie zijn allemaal fel tegen een algemene snelheidslimiet op snelwegen. Om over verdere standaard beperkingen op BuBeKo en BiBeKo wegen maar te zwijgen...

In de regel zijn alleen die Grünen en die Linke voor een algemene snelheidslimiet. De SPD is wat dat betreft een partij waar je niks aan hebt. Soms is het tegen soms is het ervoor. Meestal komt het erop neer dat de SPD meer snelheidslimieten wil waar dat volgens hun nodig is, inclusief steeds meer variabele snelheidslimieten.

Nadere links:
Welt.de -Sigmar Gabriels Frontalcrash mit dem Tempolimit
Tagesschau.de - SPD-Chef Gabriel lenkt im Streit ums Tempolimit ein
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » vr 10 mei 2013, 12:16

Als de FDP boven de kiesdrempel weet te blijven is de kans op een voortzetting van het huidige beleid behoorlijk groot.

Ik moet zeggen dat het huidige beleid van CDU/CSU-FDP qua wegen ook niet fantastisch is. Het wegenbudget is extreem laag. Een staat als Nordrhein-Westfalen, met meer inwoners dan Nederland, heeft een budget van nog geen € 1 miljard voor alle Autobahnen en Bundesstraßen. In Nederland is dat meer dan € 2 miljard waar beduidend minder kilometer weg voor onderhouden hoeft te worden.

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door LagunaIII » vr 10 mei 2013, 15:16


Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wouter N14 » za 11 mei 2013, 11:40

^^ Collega van mij heeft bij hem zo'n training gevolgd en was enthousiast. Ik overweeg het ook eens te gaan doen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vinny » za 11 mei 2013, 12:29

Wat bij snel rijden vooral meespeelt is dat vrachtwagens (en andere langzaam rijdende verkeersdeelnemers) verdomd snel op je afkomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » za 11 mei 2013, 14:46

^^Leuk dat hij korte filmpjes on-line zet ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Seat Ibiza » zo 12 mei 2013, 18:31

SnarfFlevoland schreef:snelheidslimiet BiBeKo 30 km/h!
Je doet het voorkomen of dat iets absurds is? Volgens mij hebben we dit in Nederland ook, alleen noemen we dat een zone 30 die vrijwel de gehele bebouwde kom beslaat.

Mocht in Nederland deze regel Vmax 30 km/u bibeko worden ingevoerd, is het slechts een kwestie van een paar bordjes :A1: (50 dus) op doorgaande wegen ophangen en de borden zone 30 opruimen...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » zo 12 mei 2013, 19:50

^^ Euh, nee, het plan is om vrijwel alle wegen 30km/u te maken bibeko... Ook de grote gelijkvloerse doorgaande wegen. Ergens ook een interview gelezen met 1 van de initiatiefnemers (denk autobild ofzo), en daar kwam de vraag: En hoe zit het dan met de reistijd en de doorstroming? Zeker in de grotere steden met een uitgebreide bebouwde kom? Antwoord: Hoezo? Er gaat toch nog een trein/tram? Deze zijn dan eindelijk sneller... :pukey: :facepalm:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 mei 2013, 21:49

^^
Die Grünen zijn dan ook helemaal gek. Niet alleen qua verkeerspolitiek, maar ook met Europa zaken etc. Ik snap niet hoe die in Duitsland ooit zo groot zijn geworden. De partij heeft niks meer te maken met goed voor de natuur willen zijn. Het zit letterlijk vol met idioten zonder enig realiteitsbesef. Maar wees gerust... Dergelijke idiote snelheidslimieten zullen het nooit halen in Duitsland. Daar is de autolobby veel te machtig voor en Die Grünen gelukkig nog veel te klein!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie