Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » do 28 nov 2013, 13:26

Km357 schreef:Ik lees hier heel veel zaken die gewoon strafbaar zijn in Duitsland maar omdat iemand vindt dat hij dat vrachtwagentreintje kan voorbijsteken aan 130 ondanks dat er iemand afkomt aan 200 moet het maar ok zijn? Welk manoeuvre brengt het verkeer meest in gevaar?

- Diegene die ondanks te spiegelen toch maar inhaalt en een ander zwaar in de remmen duwt?
- Diegene die gewoon de regels volgt en dat van een ander ook verwacht?

Feit is dat Duitsland zijn autobahnregels zelf bepaalt en dat je als je er op rijdt je er aan dient te houden, net zoals op gelijk welke weg in een ander land. Of dat nu aan 130 of 200 is. Boven de 200 hoort imo wel op circuit thuis en niet meer op de openbare weg.

In Duitsland doe ik 160 op teller waar dat mag, en als er iemand afkomt aan 220 ga ik opzij of haal ik niet in tot hij gepasseerd is...dat is de regel.
Als ik opzij kan ga ik opzij. Als ik niet opzij kan geef ik graag even wat gas bij als zich snel een gelegenheid aan kan dienen om opzij te gaan. Maar ik ga niet in een klein gaatje tussen twee vrachtwagens duiken (en dat ik dan dus hard moet afremmen) als er iemand aankomt die veel sneller is. Ik pas er ook voor om af te remmen tot 80 km/u als ik voldoende ruimte heb om in te halen en een snellere verkeersdeelnemer op de linkerstrook voldoende ruimte heeft om veilig af te remmen.
Jeroen schreef:Als de snelheidsverschillen zo groot worden kun je gewoon niet voorkomen dat een snelle rijder eens behoorlijk in de ankers moet. Dat hoor je als ingecalculeerd risico te zien als je harder als 130 wil rijden m.i.
Inderdaad. Er is geen maximumsnelheid, maar de 130 km/u is wel een adviessnelheid: dat houdt dus ook in dat men geadviseerd wordt niet harder dan 130 km/u te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 nov 2013, 14:32

^^
Persoonlijk kan ik dan ook uit de dagelijkse praktijk zeggen dat een 130 km/u auto op de linkerrijstrook in principe geen problemen oplevert als ik duidelijk harder ga. Het wordt pas een probleem als een auto ineens met 100 a 110 km/u vooruit jakkert. Die laatste 20-30 km/u verschil klinken misschien kinderachtig, maar die maken m.i. juist het enorme veiligheidsverschil op de Autobahn. Vrachtwagens en bussen zijn veel groter en daarvan verwacht je duidelijk dat ze langzaam rijden, maar van normale auto's niet.

Ik heb dan ook geen probleem als iemand een trein van vrachtwagens inhaalt met 130 km/u. Ik hou ruim afstand en heb geduld. Zie ik echter ineens een enorm gat tussen twee vrachtwagens, waarbij ik er makkelijk voorbij kan, dan geef ik meestal wel een lichtsignaal als de auto niet uit zichtelf naar rechts gaat. De meesten gaan dan wel opzij. In een BMW, Audi of Mercedes heb je sowieso de betere kaarten om sneller te rijden, aangezien mensen sneller voor je aan de kant gaan en zich er minder snel voor gooien. En als ze zich ervoor gooien maken sommigen zelfs nog rare capriolen naar rechts om je er alsnog langs te laten.

Het wordt pas vervelend en gevaarlijk als een automobilist meent met 100 km/u een trein van vrachtwagens te moeten inhalen. Dat is gewoon hinderlijk. Niet voor mij alleen, maar ook voor de mensen die dan achterop komen. Dat is in Nederland denk ik niet anders.

Overigens kan ik wel boos in het verkeer worden als iemand me op een Autobahn met Vmax in gaat halen om even later op een vrij stuk niet meer door te rijden, maar wel links te blijven plakken. Daar heb ik eerlijk gezegd geen geduld voor. :ongeduldig:
Coen Tunnel schreef:
Jeroen schreef:Toch zullen velen dat wel op die manier opvatten. Het stimuleert het voor eigen rechter spelen, en dat maakt het verkeer er niet bepaald socialer op.
Ik zie het in Duitsland frequent gebeuren, maar doorgaans wel tijdig en ik heb de indruk dat seinen door Duitsers ook geaccepteerd wordt en niet als agressief gezien wordt.
Klopt, wanneer je het lichtsignaal doelmatig inzet waarvoor het bedoeld is (inhaalactie aankondigen) is er niks aan de hand. Ga je echter driftig knipperen en bumperkleven dan is dat pas een sein van agressie. Bumperkleven ligt echter ook in een klein hoekje. Wanneer ik met 200 km/u aankom en iemand achter een vrachtwagen meent toch nog op het laatste moment met 100 km/u te moeten inhalen, dan blijf ik (noodgedwongen) ook op de bumper zitten. In dat soort situatie (rempartijen) wordt bumperkleven in Duitsland dan ook niet bekeurd.

Overigens gebeurd het mij ook nog wel eens dat de Autobahn helemaal leeg is en iemand onnodig links blijft rijden. Op hoge snelheid geef ik al op grote afstand een lichtsignaal, dat de langzamere automobilist ruimschoots de tijd heeft om naar rechts te gaan. Doet hij of zij dat niet haal ik na verloop van tijd nog wel eens rechts in. Dat is officieel verboden, maar ik ga m'n tijd niet verdoen aan een hardcore linksplakker. Ik weet niet wat ze dan in de auto doen: Slapen? Mobiel bellen? SMSen? Echt een raadsel soms waarom mensen op een lege snelweg links blijven rijden, maar het gebeurd helaas vaak genoeg.

Ook geef ik nog wel eens op afstand al een lichtsignaal als ik zie dat rechts auto's bijna op elkaar rijden. Die hebben maar 1 a 2 seconden extra geduld nodig en ik ben gepasseerd. In 98% van de gevallen wachten de automobilisten dan ook. Geef ik geen lichtsignaal, dan moet ik duidelijk vaker in de remmen. Maar goed, zo snel rijden doe ik dan ook alleen als de snelweg in principe rustig is. Maar ook op rustige snelwegen komt een treintje van langzamere auto's op de rechterrijstrook wel eens voor.
DjIdee schreef:En zeker als je frequent spiegelt hoef je zelden/nooit in de remmen want door met iets meer gas bij/gas los te spelen zorg je ervoor dat je helemaal geen last van elkaar hebt. Alles valt op staat met kijkgedrag, en daar blinkt de gemiddelde Nederlander niet in uit.
Inderdaad ligt de oplossing door het gas even los te laten. Daarmee kan je al zoveel snellere en/of langzamere automobilisten een plezier doen en voorkomt alleen maar irritante en/of gevaarlijke situaties. Jezelf vastrijden achter een vrachtwagen is daarmee ook vaak eigen schuld, door het gas niet los te laten en/of niet mee te rijden met de flow. Maar goed, soms rijdt de flow op de linkerrijstrook ook 180 km/u zoals op de A5 tussen Gießen en Darmstadt regelmatig het geval is. :mrgreen: Is natuurlijk een uitzondering.
DjIdee schreef:En toch he, is die agressie in Nederland groter dan in Duitsland.
Hmm... dat ligt er denk ik aan waar je rijdt en wanneer je rijdt. Als ik in het oosten van Nederland over bijv. de A12, A35 of A50 rij merk ik weinig van agressieve verkeersdeelnemers. Is in de Randstad absoluut anders en dat is in Duitsland niet anders. Duitse automobilisten hoeven ook echt niet altijd in de hemel geprezen worden. Andere automobilisten met opzet pesten komt in Duitsland veel meer voor als in Nederland. In Nederland zijn er gewoon meer automobilisten die niet zitten op te letten en niet aan spiegelen doen. Maar goed, onder de streep kan wellicht gezegd worden dat Duitsers beter autorijden dan Nederlanders, doch het kan nog veel erger...
yup_tdi schreef:Zeker niet voor de grappenmakers die beweren dat je boven de 130 niet verzekerd bent in Duitsland
Het gaat hierbij om de cascoverzekering die mag weigeren je eigen schade te betalen. De basisverzekering moet gewoon aan de tegenpartij uitkeren. In Duitsland ben ik dan ook tot 100 miljoen euro verzekerd, mochten er bepaalde claims op mij af komen.
mhkamp schreef:Interessant, maar (ik denk) niet veel nieuws. Alleen nu is het wat meer bekrachtigt.
Inderdaad niks nieuws onder de zon. En zoals @DjIdee al aangaf zijn er ook uitspraken van situaties waarbij de 'snelheidsduivel' geheel vrijuit gaat. Echter is de adviessnelheid er niet alleen voor de snellere rijders, maar ook voor de langzame slakken. Ook een automobilist die onnodig langzaam op de linkerrijstrook rijdt kan in het geval van een ongeval aansprakelijk gesteld worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door yup_tdi » vr 29 nov 2013, 16:20

Conclusie van dit verhaal is dat iedere weggebruiker, dus diegene die 130 lekker vind en diegene die 200 lekker vind gewoon zijn verstand moet gebruiken. Als je ziet van ver dat iemand zijn wagen ervoor gooit gewoon gas los en wachten tot ie weg is naar rechts. En als je in je spiegel ziet dat iemand keihard aan komt knallen gewoon netjes wachten totdat hij je voorbij is.

Klaar. De rest is bijzaak.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » do 01 dec 2016, 17:24

Een video van Autoweek waar ze in een brute Audi S8 Plus (605 pk) op weg zijn naar Zwitserland. De conclusie is dat je in Duitsland tegenwoordig niet veel hebt aan auto's die zo hard kunnen. Zelfs op onbegrensde stukken kom je snel terecht in verkeer dat niet 200+ rijdt. In de video tikken ze nog even de 260 aan op een leeg stuk.
Link
Ik heb recent in een BMW 5 serie heel Duitsland doorkruist. En een lang stuk A5 meegepakt van Basel tot Karlsruhe, dat dus helemaal vrij is van wegwerkzaamheden en een aanzienlijk deel 2x3 rijstroken telt. Het was niet erg druk, maar toch is het maar beperkt hoe vaak je 170 km/h kan rijden over meer dan 2 of 3 minuten achter elkaar. Laat staan 200+.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » do 01 dec 2016, 20:15

Het hebben van een flink gemotoriseerde auto betekent ook een stukje comfort, veiligheid en rustige loop op snelheden van pakweg 180 a 200km/h. Als ik hem goed begreep meent hij dat het "gebruiken" van die auto betekent dat je naar 300km/h moet doortrekken, dat zijn snelheden die op de weg echt niet meer thuis horen wat mij betreft.
Afhankelijk van de weg is het inderdaad wel zo dat het vaak te druk is om langere tijd hoge snelheden te rijden, op andere stukken rijden er wel degelijk treintjes met hogere snelheid.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door keokiracer » do 01 dec 2016, 20:22

duikgek89 schreef:Als ik hem goed begreep meent hij dat het "gebruiken" van die auto betekent dat je naar 300km/h moet doortrekken, dat zijn snelheden die op de weg echt niet meer thuis horen wat mij betreft.
Het gaat erom dat je de Audi S8+ koopt vanwege de 85 pk extra en de hogere topsnelheid van 305km/h in vergelijking met de gewone Audi S8, aangezien je de hogere topsnelheid niet kunt halen kun je net zo goed voor een gewone S8 kiezen. Daar zit ook nog een dikke 520pk in en dat is meer dan genoeg voor op de Autobahn, ook als het een keertje rustig is.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » do 01 dec 2016, 20:33

Dat soort vermogens horen überhaupt niet meer in een personenauto thuis.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » do 01 dec 2016, 21:43

keokiracer schreef:
duikgek89 schreef:Als ik hem goed begreep meent hij dat het "gebruiken" van die auto betekent dat je naar 300km/h moet doortrekken, dat zijn snelheden die op de weg echt niet meer thuis horen wat mij betreft.
Het gaat erom dat je de Audi S8+ koopt vanwege de 85 pk extra en de hogere topsnelheid van 305km/h in vergelijking met de gewone Audi S8, aangezien je de hogere topsnelheid niet kunt halen kun je net zo goed voor een gewone S8 kiezen. Daar zit ook nog een dikke 520pk in en dat is meer dan genoeg voor op de Autobahn, ook als het een keertje rustig is.
In dat opzicht heb je gelijk, maar een bak met 520pk koop je natuurlijk ook gewoon omdat je neus te hoog staat en je graag wil laten zien dat je helemaal het menneke bent. Met 100pk in een niet al te zware wagen hoef je al geen rijdende chicane te zijn en meer dan 250pk is in een niet enorm zware auto sowieso niet echt nodig. Daarmee kun je al vrij makkelijk hoge snelheden vasthouden zonder de boel aan barrels te rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 22:01

^^ Alsof je met alles onder de 100 pk een rijdende chicane bent... :roll:

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door R-R-L » do 01 dec 2016, 23:39

^^ Ik heb 60 pk en ervaar vele mensen met meer vermogende auto's als rijdende chicanes. En dan mis ik het vermogen om vlot weg te rijden.

Vermogen kan je nooit te veel hebben. In Duitsland is 160-200 een fijne kruissnelheid, een auto die op dat punt nog een goede vermogensreserve heeft rijdt dan veel meer ontspannend.

Dat hokje van mij haalt de 160 net, zodra de gang er dan even uit gaat kost het alle moeite om weer de snelheid te herpakken. Daardoor wordt het een vrij intensieve exercitie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wouter N14 » do 01 dec 2016, 23:39

^^ Dat stelt Duikgek toch helemaal niet...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 dec 2016, 0:29

Chris schreef:Een video van Autoweek waar ze in een brute Audi S8 Plus (605 pk) op weg zijn naar Zwitserland. De conclusie is dat je in Duitsland tegenwoordig niet veel hebt aan auto's die zo hard kunnen. Zelfs op onbegrensde stukken kom je snel terecht in verkeer dat niet 200+ rijdt. In de video tikken ze nog even de 260 aan op een leeg stuk.
Net niet zelfs. ;) Opzich wel een eerlijke review, ook al mag die man nog wel wat beter leren op bergwegen door bochten te sturen. :razz:
Chris schreef:Ik heb recent in een BMW 5 serie heel Duitsland doorkruist. En een lang stuk A5 meegepakt van Basel tot Karlsruhe, dat dus helemaal vrij is van wegwerkzaamheden en een aanzienlijk deel 2x3 rijstroken telt. Het was niet erg druk, maar toch is het maar beperkt hoe vaak je 170 km/h kan rijden over meer dan 2 of 3 minuten achter elkaar. Laat staan 200+.
Overdag is natuurlijk vaak vrij druk, maar 's avonds laat, 's nachts en 's ochtendsvroeg kan je op veel plekken goed doorrijden. Zeker op de A5 tussen Gießen en Darmstadt en verderop tussen Karlsruhe en Offenburg. Ik plan m'n route daar extra op, alhoewel ik ook overdag buiten de ergste spitsen er wel eens langs kom en dan kan ik alsnog vrij veel 160 aanhouden. Natuurlijk is dat niet super snel, maar altijd nog vlotter als elders met Vmax 120 of 130.

Nog niet zo lang geleden kon ik op een maandagavond rond een uur of half 11 vrijwel het hele stuk tussen Bad Oeynhausen en Hamm op de A2 volluit rijden. Op het stuk tussen Bielefeld en Hamm zelfs continu ruim boven de 200, zonder terug te moeten. Alleen kort voor Hamm moest ik terug, omdat iemand anders voor me op de linkerrijstrook ging inhalen.

Echt hard rijden, zeker bij snelheden boven de 180, moet overigens ook wel geleerd zijn. Mensen die slechts incidenteel in Duitsland rijden en dan met zo'n raket op de Autobahn rondspoken, vind ik levensgevaarlijk. Ja, ik geef toe graag snel te rijden, maar ik rij wel bijna dagelijks op de Autobahn. En dan niet alleen op een kaarsrechte A31, maar ook op bochtige en heuvelachtige snelwegen als de A7 tussen Göttingen en Bad Hersfeld. Zeker nu in de winterbanden-tijd extra opletten, want op hoge snelheden hebben winterbanden bij droog wegdek aanzienlijk minder grip als zomerbanden. Je merkt erg goed aan imemand z'n acties of die vaak, incidenteel of zelden snel rijdt. Veel YouTube filmpjes vind ik tenenkrommend.

Maar ook ik vind zo'n Audie S8+ jammer geld. Nee, geef mij maar zo'n speeltje als hieronder. Daar maak je me veel blijer mee. De nieuwe S12-versie gaat met 100-115 PK zelfs al 270 km/h en heeft met motor een reikwijdte van 1400 km. 8-) En die hogere snelheid kan ik ook nog eens stabiel aanhouden. Daarmee versla ik elke S8+ met gemak. Dat doe ik nu eigenlijk al met de eenvoudigere HK36. Wie komt met mij eens een rondje mee? :mrgreen:
Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » vr 02 dec 2016, 1:26

^^ Passen de skis erin? :)

Verder sluit ik me bij je aan. Op veel momenten is het inderdaad best mogelijk om goed door te rijden. Dat stukje Bad Oeynhausen - Dortmund is op de juiste tijden een lekker stukje weg, als je het verkeer wat bij Bad Oeynhausen richting Osnabrück gaat kwijt bent kan daar het gas er vaak op. Maar er zijn nog wel meer stukken te vinden. Je moet alleen proberen om de rustige tijden te plannen als je lekker door wilt rijden, dat probeer ik ook zoveel als mogelijk te doen.
Ik kom op wat rustigere tijden met een vlotte rijstijl veel ontspanner aan dan met 140 in onrustig jojo-verkeer, zeker als daar dan nog figuren rondrijden die bij snelheidslimieten het liefst door alles en iedereen heen +30 rijden maar die daarna op de ongelimiteerde stukken EN niet opschieten EN niet naar rechts opzouten. En nee, ik ga als ik geen reden heb niet meer dan +20km/h rijden. Ik hou mijn spaarkaart in Flensburg graag schoon. Ik heb daarmee nu al een paar keer geluk gehad (auto's om mij heen kunnen meten maar mij niet, papierwerk laten verjaren, dat soort dingen), maar dat blijft natuurlijk niet altijd goed gaan.

En ook ik vind figuren die alleen op een vlakke weg kunnen planken of die normaal niet hard rijden maar dan op een goede dag ineens plankgas willen rijden doodeng. Daar moet je echt wat ervaring in opdoen. Maar ik geloof dat wij dat beiden al vaker aangegeven hebben. Ik heb overigens ook al capriolen gezien op het lekkerste stukje van de A1 waar sommigen de bochten soms nauwelijks lijken te kunnen houden, vooral door een totaal gebrek aan voertuigbeheersing...
Coen Tunnel schreef:^^ Alsof je met alles onder de 100 pk een rijdende chicane bent... :roll:
Nee, dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn. Maar van de andere kant kom je er dan wel op uit dat je daarmee op de autobaan minder ontspannen met het verkeer mee gaat of even een tandje bij zet om vlot in te halen. Tenminste, dat is mijn ervaring in de wat minder gemotoriseerde auto's waarmee ik gereden heb.
R-R-L schreef:Vermogen kan je nooit te veel hebben. In Duitsland is 160-200 een fijne kruissnelheid, een auto die op dat punt nog een goede vermogensreserve heeft rijdt dan veel meer ontspannend.
Sommige mensen moet je niet teveel vermogen geven. Ik heb er al genoeg gezien die op een kaarsrechte weg menen plankgas te kunnen gaan in hun stoefkar om vervolgens de boel bij de eerste de beste flauwe bocht bijna in puin te rijden omdat hun rijvaardigheid alleen bestaat uit het op de vloer zetten van de rechtervoet zonder dat men een idee heeft van hoe men met dat ronde ding om moet gaan. Of van die figuren die met plankgas op situaties afvliegen waarvan ze van tevoren al kunnen zien dat dat helemaal geen zin heeft, om vervolgens te laten zien dat ook goed remmen niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
R-R-L schreef:Dat hokje van mij haalt de 160 net, zodra de gang er dan even uit gaat kost het alle moeite om weer de snelheid te herpakken. Daardoor wordt het een vrij intensieve exercitie.
Het vreemde bij mij is dat, als ik in een langzamere auto rij ik ineens lomper ga rijden. Gewoon vanwege het gevoel dat het ding niet vooruit komt maar planken... Het gevoel situaties niet meer met het gas op te kunnen lossen vind ik ook niet fijn, dat is gewoon een uitweg minder.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Km357 » vr 02 dec 2016, 8:10

Jeroen schreef:Dat soort vermogens horen überhaupt niet meer in een personenauto thuis.
En waarom niet? Die micromobieltjes hebben amper pk's maar zijn levensgevaarlijk. Vermogen is ook maar wat je er mee doet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » vr 02 dec 2016, 8:32

Vermogen zegt vooral iets over de acceleratie. Meer dan 500 pk wordt zelfs bij een vrachtwagen van 40 ton al als overdreven beschouwd...

Iedere goedgekeurde personenauto kan 130 rijden. Bij de één duurt het wat langer dan de ander en moet je wat verder in de toeren doortrekken, maar als je dat doet is er helemaal niets gevaarlijks aan. Dat mensen er voor kiezen gevaarlijk langzaam te rijden of in ieder geval het verkeer onnodig te hinderen heeft niets te maken met het soort auto dat ze rijden.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door R-R-L » vr 02 dec 2016, 8:46

duikgek89 schreef:
R-R-L schreef:Dat hokje van mij haalt de 160 net, zodra de gang er dan even uit gaat kost het alle moeite om weer de snelheid te herpakken. Daardoor wordt het een vrij intensieve exercitie.
Het vreemde bij mij is dat, als ik in een langzamere auto rij ik ineens lomper ga rijden. Gewoon vanwege het gevoel dat het ding niet vooruit komt maar planken... Het gevoel situaties niet meer met het gas op te kunnen lossen vind ik ook niet fijn, dat is gewoon een uitweg minder.
Heel herkenbaar. Ik heb gereden met auto's variërend tussen 60 en 650 pk. De meesten stellen dat je met veel vermogen lomper gaat rijden, maar dat is juist andersom. Betrap me er vaak op dat ik met onverminderde vaart op iemand af dender en ze min of meer naar rechts duw, puur omdat mijn auto het acceleratievermogen mist om de gang vlot weer op te pakken.

En veel boetes met hoge vermogens kan ik ook ontkrachten:
2011 - 74@70: Mini One D
2012 - 125@120: Peugeot 206 1.4 HDi
2016 - 54@50: Volkswagen Up 60 pk.

Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Alexm » vr 02 dec 2016, 9:25

Chris schreef:Een video van Autoweek waar ze in een brute Audi S8 Plus (605 pk) op weg zijn naar Zwitserland. De conclusie is dat je in Duitsland tegenwoordig niet veel hebt aan auto's die zo hard kunnen. Zelfs op onbegrensde stukken kom je snel terecht in verkeer dat niet 200+ rijdt.
Zo'n "test" had AutoBild al jaren geleden gedaan tussen Flensburg en Füssen met een Mercedes E-Klasse AMG tegen een Basis-CDI. Allebij zo hard mogelijk waarbij natuurlijk de CDI ook de 210 aantikt. En de CDI was allen maar 13 Minuten later! Maar goed allebij hadden een gemiddelde van 125km/h dat haal je niet in een 60pk upje. Interessant was het geweest als ze nog iemand hadden gestuurd die maximal "Richtgeschwindigkeit" reed.

http://www.autobild.de/bilder/mercedes- ... html#bild1

Alex

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door RSK » vr 02 dec 2016, 10:05

duikgek89 schreef:Met 100pk in een niet al te zware wagen hoef je al geen rijdende chicane te zijn
Gewicht zegt meer dan vermogen in dat opzicht. Ik rij met 48pk iedereen finaal zoek. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2016, 10:50

Alexm schreef:Zo'n "test" had AutoBild al jaren geleden gedaan tussen Flensburg en Füssen met een Mercedes E-Klasse AMG tegen een Basis-CDI. Allebij zo hard mogelijk waarbij natuurlijk de CDI ook de 210 aantikt. En de CDI was allen maar 13 Minuten later! Maar goed allebij hadden een gemiddelde van 125km/h dat haal je niet in een 60pk upje.
Verkeersdrukte speelt ook mee. 's Nachts ben ik wel eens in 6,5 uur van Zwolle naar Basel gereden (ruim 700 km), met onderweg twee keer 10-15 minuten stoppen. In een 15 jaar oude Suzuki Swift. Dan vind ik het gemiddelde toch niet onaardig. Zeker omdat ik niet heb zitten planken, bij 140 km/u vind ik het doorgaans wel mooi genoeg. :)

Ook in drukker verkeer acceleert zo'n licht autootje met een 1.3 liter-motor (68 pk) toch nog best aardig, en op het vlakke heb ik wel eens de 170 km/u aangetikt. Dat is niet heel comfortabel rijden in zo'n auto, maar het kan wel.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door R-R-L » vr 02 dec 2016, 10:59

Op de A zwölf zwichen Ede und Arnheim heb ik de 174 GPS aan weten te tikken met de Up. Stomverbaasd dat het hokje het redde gezien de opgegeven top van 160, bleek later uit de log dat ik daar bult af ging :lol:
Was ook meer een eenmalige exercitie, aan alles te merken dat het karretje ver buiten de comfortzone was.

Doorgaans hou ik het rond de 140-150 op de teller, die kruissnelheid voelt met de Up nog wel prima aan.

Afgelopen zomer een roadtrip gemaakt met een redelijk volle 308sw. Gezien hoe laag de auto lag vooraf tegen mezelf gezegd dat 160 hard genoeg zou zijn. Bij vrij baan toch meer richting 190, auto lag nog zeer stabiel en remmen genoeg vertrouwen om de gang er uit te kunnen halen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door petervdveen » vr 02 dec 2016, 11:02

SnarfFlevoland schreef:Wie komt met mij eens een rondje mee? :mrgreen:
:doei:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » vr 02 dec 2016, 13:06

Jeroen schreef:Vermogen zegt vooral iets over de acceleratie. Meer dan 500 pk wordt zelfs bij een vrachtwagen van 40 ton al als overdreven beschouwd...

Iedere goedgekeurde personenauto kan 130 rijden. Bij de één duurt het wat langer dan de ander en moet je wat verder in de toeren doortrekken, maar als je dat doet is er helemaal niets gevaarlijks aan. Dat mensen er voor kiezen gevaarlijk langzaam te rijden of in ieder geval het verkeer onnodig te hinderen heeft niets te maken met het soort auto dat ze rijden.
In Duitsland is er soms behoefte aan om iets boven de 130 uit te komen. Met een kleinere en langzamere wagen is dat minder prettig en loopt dat ook wat onrustiger.
Acceleratie wordt overigens vooral door het koppel gedefinieerd (koppel=moment of inertia * hoekversnelling van wiel).
Ik denk dat jouw referentie, vanuit je beroep, wat anders ligt dan voor anderen. Daar is overigens niks mis mee en het is volkomen begrijpelijk, maar hou dat bij zulke discussies wel even in gedachte, dan is het iets makkelijker om elkaars meningen te begrijpen.
RSK schreef:
duikgek89 schreef:Met 100pk in een niet al te zware wagen hoef je al geen rijdende chicane te zijn
Gewicht zegt meer dan vermogen in dat opzicht. Ik rij met 48pk iedereen finaal zoek. :lol:
Het is natuurlijk een combinatie van factoren. Daarom wordt ook vaak het specifieke vermogen (pk/kg) genomen als referentie. Het leeuwendeel van de automodellen zal tussen een 1000kg en 2000kg of iets dergelijks zitten. Jouw motor zit op een 150 a 200kg ofzo? Goed dan zit je er zelf nog bovenop maar met bepakking en al zul je niet snel boven een 250 a 300kg komen.
Coen Tunnel schreef:
Alexm schreef:Zo'n "test" had AutoBild al jaren geleden gedaan tussen Flensburg en Füssen met een Mercedes E-Klasse AMG tegen een Basis-CDI. Allebij zo hard mogelijk waarbij natuurlijk de CDI ook de 210 aantikt. En de CDI was allen maar 13 Minuten later! Maar goed allebij hadden een gemiddelde van 125km/h dat haal je niet in een 60pk upje.
Verkeersdrukte speelt ook mee. 's Nachts ben ik wel eens in 6,5 uur van Zwolle naar Basel gereden (ruim 700 km), met onderweg twee keer 10-15 minuten stoppen. In een 15 jaar oude Suzuki Swift. Dan vind ik het gemiddelde toch niet onaardig. Zeker omdat ik niet heb zitten planken, bij 140 km/u vind ik het doorgaans wel mooi genoeg. :)

Ook in drukker verkeer acceleert zo'n licht autootje met een 1.3 liter-motor (68 pk) toch nog best aardig, en op het vlakke heb ik wel eens de 170 km/u aangetikt. Dat is niet heel comfortabel rijden in zo'n auto, maar het kan wel.
Laten we zeggen dat je in totaal een half uur langs de kant gestaan hebt, dan is dat een gemiddelde van 117km/h ofzo.

Ik heb met een kruissnelheid van 180+ ook al stukken van 850km meermaals in 6 uur gereden, dan gaat het gemiddelde over de 140. Op andere langere stukken door Duitsland heb ik ook al gemiddeldes van 150 ofzo gereden.
Wel is het juist inplannen van de rit en constant aan een goede snelheid kunnen blijven rijden op de reistijd van veel grotere invloed dan het geven van veel gas, al zijn het juist die rustige momenten dat je met een hogere snelheid ook wat tijd kunt winnen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door DjIdee » vr 02 dec 2016, 14:04

Hangt heel erg van de weg en drukte af. Genoeg stukken waar je wel vlot kan doorblazen, ook overdag. Delen van A31/A28, de A27 rijdt meestal wel vlot, en toen ik richting Harz ging daar in de regio op de Gelbe Autobahnen ook. En ook met een 115/120pk Ford/Volvo kun je redelijk meekomen, vaak ook kwestie van anticiperen. Tijdwinst, mwah, lekker rijden, dat zeker.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » vr 02 dec 2016, 14:54

^^Voor wie uit het Midden of zuiden van Nederland komt aanrijden, zit vaak op de wat drukkere routes als de A3. Alleen de A57 leent zich in het grensgebied voor gaspedaal in het tapijt drukken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2016, 16:52

^^ De A3 is tussen de grens en Oberhausen ook best te doen. Zeker tussen Emmerich en Wesel is het niet heel druk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Rein » vr 02 dec 2016, 16:58

Nee maar daar heb je altijd wel een opa van 70 (met snor) die zijn auto met Nederlands kenteken met 120 km/h naar links gooit om een vrachtwagen in te halen die 500 meter verderop rijdt. Erg uitkijken geblazen daar.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Willem » vr 02 dec 2016, 17:32

Ooit ben ik eens met iemand meegereden die hellingopwaarts met 50 km/h een vrachtwagen ging inhalen die 40 km/h reed. :schrikreactie:
Daarna zat ik niet zo lekker meer bij hem in de auto....

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door RSK » vr 02 dec 2016, 23:39

duikgek89 schreef:
RSK schreef:
duikgek89 schreef:Met 100pk in een niet al te zware wagen hoef je al geen rijdende chicane te zijn
Gewicht zegt meer dan vermogen in dat opzicht. Ik rij met 48pk iedereen finaal zoek. :lol:
Het is natuurlijk een combinatie van factoren. Daarom wordt ook vaak het specifieke vermogen (pk/kg) genomen als referentie. Het leeuwendeel van de automodellen zal tussen een 1000kg en 2000kg of iets dergelijks zitten. Jouw motor zit op een 150 a 200kg ofzo? Goed dan zit je er zelf nog bovenop maar met bepakking en al zul je niet snel boven een 250 a 300kg komen.
Uit mijn hoofd wist ik het niet, maar mijn motor blijkt toch nog 194 kilo te wegen. Tel daar 72 kilo bestuurder en 10 kilo kleding en helm bij, en je komt op 276. Redelijk in het midden van de range die je noemt.

Het aantal kilo's per PK is dan dus 5,75. Zet ik dat even snel af tegen onze bepaald niet trage auto, die 140 PK heeft voor 1613 kilo rijklaargewicht, dan kom ik op 11,5 kilo per PK. Het dubbele relatief vermogen dus.
Qua gemiddelden is het lastig om alles écht hoog te houden. Mijn record staat op een gemiddelde van 165km/h over een kleine 80 kilometer, op de A5 van Freiburg im Breisgau tot Karlsruhe op een zaterdagmiddag in augustus.

In Nederland is het lastiger. Ik ben vorige week vrijdag (laat op de avond) met gemiddeld 128km/h naar huis gereden vanaf mijn werk. En in die 55 kilometer zit de Utrechtse trajectcontrole inbegrepen. Spijtig dat we hier nog geen open limieten hebben.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » za 03 dec 2016, 1:25

Op kortere afstanden is zo'n gemiddelde niet echt een kunst. Mijn gemiddelde over kortere afstanden liggen ergens rond de 180. Zondagochtend Düsseldorf - Nijmegen en Düsseldorf - Roermond bijvoorbeeld.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » za 03 dec 2016, 10:55

^^Niet zo gek dat je op zondagochtend hoge gemiddeldes kunt halen. Je hebt de weg dan bijna voor jezelf :lol:

Plaats reactie