Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Peter » wo 13 jan 2010, 9:41

Attietattie schreef:^^ In Nederland betekent een adviessnelheid van 60 dat als jij er met 100 rijdt, je geen prent kan krijgen voor het overschrijden van de maximumsnelheid, maar je er wel eentje krijgt voor roekeloos rijgedrag. En dat kan een stuk vervelender uitpakken.
Mits je op een autoweg of snelweg rijdt.... Anders rijd je 20 km/h te hard....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 jan 2010, 9:43

Ik ging er vanuit dat ik dat niet hoefde toe te voegen...

:roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 13 jan 2010, 12:26

Attietattie schreef:^^ In Nederland betekent een adviessnelheid van 60 dat als jij er met 100 rijdt, je geen prent kan krijgen voor het overschrijden van de maximumsnelheid, maar je er wel eentje krijgt voor roekeloos rijgedrag. En dat kan een stuk vervelender uitpakken.
In het slechste geval een art. 5 aan je broek inderdaad, maar die krijg je alleen als je op 2 wielen zo'n bocht door komt...

Ik vind ik de adviessnelheden op de nl'se knooppunten vooral gelden voor vrachtwagens (vooral de geladen met hoog zwaartepunt) en in omstandigheden met gladheid/hevige regen... Voorbeelden genoeg waar je de verbindingsbogen makkelijk met 120 kan draaien met een personenwagen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 13 jan 2010, 12:31

DjIdee schreef:Voorbeelden genoeg waar je de verbindingsbogen makkelijk met 120 kan draaien met een personenwagen...
Zoals op de A44 richting A4, KNP Burgerveen. Tegenwoordig staan daar oplichtende borden "U rijdt te hard" als ik 120 rijd, maar ik mag daar wel 120. Pas verderop staat een bord max-90.
Volgens de oplichtende borden rijd ik dus iedere dag te hard door die bocht... :roll:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 jan 2010, 23:23

Deze video kwam ik vandaag tegen; ik wil jullie deze niet onthouden. Voor Amerikanen gaat in Duitsland een droom in vervulling: Met onbeperkte snelheid rijden!
Link
De film laat overigens niet steeds snelwegen zien. Soms zie je een stuk wat 'Gelbe Autobahn' is, maar dan lijkt het net alsof daar mensen met onbeperkte snelheid overheen razen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 jan 2010, 9:16

^^Wegvakken zonder snelheidslimiet zijn dan ook niet exclusief aan A-wegen gebonden :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 14 jan 2010, 20:48

waldo79 schreef:Wegvakken zonder snelheidslimiet zijn dan ook niet exclusief aan A-wegen gebonden
Nee hoor. Alleen A-wegen kunnen geen snelheidslimiet hebben. B, L of K-wegen hebben altijd een snelheid's limiet. Soms is de Vmax. wel hoger als 100 km/h, zoals een Gelbe Autobahn die soms 120 km/h is. Echter (en dat weet iedereen eigenlijk wel) de trajecten zonder snelheidslimiet op de snelweg kom je ook steeds minder tegen in Duitsland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jan 2010, 20:55

^^ onzin
Entgegen einer weit verbreiteten Meinung gilt außerorts auf einer autobahnähnlichen Straße nicht unbedingt ein Tempolimit für Pkw und sonstige Kraftfahrzeuge bis zu einer zulässigen Gesamtmasse von 3,5 Tonnen. Sofern eine Straße über baulich getrennte Richtungsfahrbahnen oder zwei markierte Fahrspuren pro Richtung verfügt, gilt für diese Fahrzeuge keine Geschwindigkeitsbeschränkung, es sei denn, dass eine solche ausdrücklich angeordnet worden ist.
http://de.wikipedia.org/wiki/Gelbe_Autobahn#Tempolimits

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 14 jan 2010, 21:21

Op het autobahn-online forum is een overzicht van B-, K- en L- wegen die geen tempolimiet kennen. Het zijn er niet veel meer. Er zijn genoeg 'Gelbe autobahnen' die wel een limiet kennen (meestal 120 km/h dacht ik)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 14 jan 2010, 23:48

Chris schreef:onzin
Dus dit bord kunnen ze bij de grens afschaffen?
Afbeelding

Uit het volgende kan ik concluderen dat er dus geen snelheids limiet is alleen bij Gelbe Autobahnen:
StVO schreef:c) für Personenkraftwagen sowie für andere
Kraftfahrzeuge mit einem zulässigen
Gesamtgewicht bis 3,5 t: 100 km/h.

Diese Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht
auf Autobahnen (Zeichen 330.1) sowie auf anderen
Straßen mit Fahrbahnen für eine Richtung, die
durch Mittelstreifen oder sonstige bauliche
Einrichtungen getrennt sind. Sie gilt ferner
nicht auf Straßen, die mindestens zwei durch
Fahrstreifenbegrenzung (Zeichen 295) oder
durch Leitlinien (Zeichen 340) markierte
Fahrstreifen für jede Richtung haben.
Hoe vaak komt dit in praktijk voor? Ik heb het werkelijk nog nooit gezien! Het staat ook niet in de ANWB of ADAC gidsen. Het staat ook verder nergens op internet (althans nooit tegen gekomen), behalve dan op wikipedia en op de StVO website. Ook het bord bij de grensovergang en/of bij havens klopt niet helemaal. Wat een vreemd gedoe met die Duitsers ook! :x :P

Als je op sommige stukjes B-wegen 120 km/h mag, dan wordt dat netjes aangegeven. Echter, er staat nergens een bordje 'adviessnelheid' als je dan een stukje onbeperkte snelheid hebt. Dus de volgende keer mooi snel de B6n over! 8-)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jan 2010, 0:58

SnarfFlevoland schreef:Hoe vaak komt dit in praktijk voor?
Heel weinig, maar er zijn een paar wegen.
Ook het bord bij de grensovergang en/of bij havens klopt niet helemaal.
Het Autobahn-symbool omvat in dit geval dan ook de Autobahnähnliche wegen. Zolang er op dat soort wegen niet expliciet een snelheidslimiet is aangegeven is die er ook niet.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 15 jan 2010, 10:35

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:onzin
Dus dit bord kunnen ze bij de grens afschaffen?
Nee vind ik niet. Of zouden ze voor dat handjevol andere wegen waar geen limiet geldt een apart symbool moeten maken? Naaah. Het gaat sowieso vaak om stukken die aansluiten aan een Autobahn en er zo uit zien, maar alleen om historische redenen nog Bundesstrasse zijn.
Zo is bijvoorbeeld een paar jaar geleden een stukje B1 tussen Kreuz Neuss-West en Neuss-Holzheim (A46) bij de nieuwbouw van het Kreuz Neuss-West officieel Autobahn geworden. Volgens mij had dat te maken met het verdwijnen van stoplichten bij dat Kreuz, die op een A-weg niet toegestaan zijn. Voorheen werd de A46 1 afslag vóór het Kreuz B1 en pas verderop werd dan de snelheid beperkt.

Ik kan me voorstellen dat er nog andere stukken zijn waar de Autobahn op een Hooipolder-achtig knooppunt uitkomt. Ik neem aan dat een aantal van deze wegen geen snelheidslimiet hebben:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_auto ... ra%C3%9Fen

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 15 jan 2010, 10:38

Strikt genomen moet er dan op het grensbord met de snelheden naast het autosnelweg nog het autoweg-symbooltje worden toegevoegd.

Het gaat in de praktijk om wegen die een voorzien zijn van een vluchtstrook. Op wegen zonder vluchtstrook is de snelheid altijd beperkt tot meestal 120 km/h. Zowel op Gelbe als gewone Autobahnen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 15 jan 2010, 11:29

Willem schreef:Strikt genomen moet er dan op het grensbord met de snelheden naast het autosnelweg nog het autoweg-symbooltje worden toegevoegd.
Lijkt me ook niet wenselijk, want dat leidt tot verwarring bij enkelstrooks autowegen, waar wel gewoon een 100-limiet geldt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 15 jan 2010, 11:33

Willem schreef:Op wegen zonder vluchtstrook is de snelheid altijd beperkt tot meestal 120 km/h. Zowel op Gelbe als gewone Autobahnen.
Dat is volgens mij niet juist. Ik meen dat Harry laatst nog foto's heeft geplaatst van een stuk Autobahn zonder vluchtstroken en zonder snelheidslimiet.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » vr 15 jan 2010, 13:45

Seat Ibiza schreef:
Willem schreef:Op wegen zonder vluchtstrook is de snelheid altijd beperkt tot meestal 120 km/h. Zowel op Gelbe als gewone Autobahnen.
Dat is volgens mij niet juist. Ik meen dat Harry laatst nog foto's heeft geplaatst van een stuk Autobahn zonder vluchtstroken en zonder snelheidslimiet.
Ja, volgens mij zijn er zulke stukken op de A5 Giessen-Hattenbacher Dreieck en ook op de A8 Ulm-Munchen. Er zijn denk ik wel Bundeslaender waar er op zulke stukken altijd maximaal 120 of 130 geldt.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 15 jan 2010, 17:01

^^ ja, Beieren is met dat soort zaken nou niet bepaald erg vooruitstrevend. Snelwegen zonder vluchtstrook heb ik in NRW nog niet gezien, maar in Beieren zelfs op meerdere plaatsen. Nou is het landschap daar natuurlijk ook wat lastiger om een weg te verbreden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 jan 2010, 0:02

jeroent schreef:
Willem schreef:Strikt genomen moet er dan op het grensbord met de snelheden naast het autosnelweg nog het autoweg-symbooltje worden toegevoegd.
Lijkt me ook niet wenselijk, want dat leidt tot verwarring bij enkelstrooks autowegen, waar wel gewoon een 100-limiet geldt.
Dan weet ik de ultieme oplossing: Alle Gelbe Autobahnen zonder Vmax. gewoon de autosnelweg status geven en klaar is kees! 8-) :mrgreen:
jeroent schreef:ja, Beieren is met dat soort zaken nou niet bepaald erg vooruitstrevend.
En Beieren niet alleen: Het Saarland heeft ook nog snelwegen zonder vluchtstroken. Wat te denken van de A8 van Saarlouis naar Pirmasens. Op sommige punten slechts een Vmax. van 80 km/h! :shock:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 16 jan 2010, 13:01

B6: Vienburg (ten zuiden van Braunschweig) - Bernburg (aan de A14). Op dat traject ("Gelbe Autobahn") geldt geen Vmax, dacht ik.
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 16 jan 2010, 13:28

De Autobahnatlas geeft jou gelijk. Alleen het laatste stukje bij de A14 heeft wel een gemaximeerde snelheid.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 16 jan 2010, 15:57

SnarfFlevoland schreef: Dan weet ik de ultieme oplossing: Alle Gelbe Autobahnen zonder Vmax. gewoon de autosnelweg status geven en klaar is kees! 8-) :mrgreen:
Het gaat niet om gelbe Autobahnen, het gaat om Bundesstrassen met gescheiden rijbanen, da's niet hetzelfde. En die allemaal zomaar autosnelweg status te geven betekent ook allerlei aanpassingen en dus geld omdat ze niet aan de standaard voor Autobahnen voldoen. Onnodig dus.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 26 feb 2010, 22:34

Ik heb deze week ook twee keer op de Autobahn gereden. Op de heenweg hadden we de CC op 150km/h en er zijn er maar een paar die met 160 of ietsjes harder voorbij komen maar geen extremen. Op de terugweg iets rustiger aan, rond de 120, 130km/h maar dat was door het verbruik :P Het is trouwens wel een genot van jewelste, die Autobanhn: de bredere rijstroken, de langere wegmarkeringen (6-12 ipv 3-9) en de bewegwijzering :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 feb 2010, 0:37

^^ En de korte in en uitvoegstroken! 8-)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 27 feb 2010, 8:34

Ja dat wel, waardoor iedereen die moet uitvoegen keihard (vaak onnodig) gaat remmen.Verder op de autobahn: geen met-tachtig-kilometer-per-uur-in-een-keer-een-vrachtwagen-inhalen-terwijl-er-iemand-aankomt-met-130-gedrag :D

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 27 feb 2010, 8:54

Zowieso zien de mensen je vaker aankomen, en houden ze rekening met je.. Mensen zijn oplettender, spiegelen vaker, en geven ruimte wanneer dat kan... Duitsland rijdt zoveel relaxter dan hier

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 27 feb 2010, 9:08

Ja, dat zeker. En dan kom je Nederland weer in, dan gaat alles weer zó langzaam he...

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 27 feb 2010, 11:47

Langzamer vind ik nog niet eens zo'n probleem (muv het tergend langzaam van baan wisselen of met 5km/u verschil iemand inhalen), maar gewoon het feit dat er in Nederland op elk moment iemand hem voor jou kan gooien.. Eerst van baan wisselen, dan nog knipperlicht aan, en dan nog een keer spiegelen en oops, ik had u niet gezien handje...
Nederlanders zijn op de snelweg vaak niet met autorijden bezig, en spiegelen gewoon weinig en mijn beeld is dat dat in Duitsland anders is...
Wellicht door het feit dat je daar altijd een sneller iemand kan verwachten en in Nederland officieel niet (maar ben wel 1 van de mensen die waar mogelijk niet altijd braaf 120 rijdt...)... En voor sommigen is dat een reden om hem gewoon naar links te gooien, ik rij 120, dus er kan niets snellers komen, dus ik spiegel niet, en jij gaat maar in de abs, want je rijdt toch te hard...

Maar goed, dat kan ik vrijdag weer ervaren (Hannover en vv.) en een week later moet ik thv roermond ergens in dld zijn, dus dan ga ik ook weer via Duitsland. Op een rustige zaterdag over de A7/A32/A50/A73 of via de BAB31 en door het ruhrgebied en dan 20min om rijden, ik weet het wel voor mijn gemoedsrust :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 feb 2010, 0:08

Snelwegfreak schreef:Ja dat wel, waardoor iedereen die moet uitvoegen keihard (vaak onnodig) gaat remmen.
Precies. Daarom gewoon op de snelweg zelf al vaart minderen (al mag dat niet bij een Nederlands rijexamen). Vaak rijden op de rechterrijstrook al genoeg vrachtwagens, dus moet je al snelheid inhouden. En anders gewoon op de rechterrijstrook gaan rijden en vaart minderen. Je mag immers op de snelweg ook best even een stukje 80 km/h rijden, als je tenminste dat alleen maar doet op de rechterrijstrook. Op de linkerrijstrook macht dat officieel ook wel, maar niet echt vriendelijk tegenover je medeweggebruikers en het kan zelfs gevaarlijk zijn.

Verder heb je ook best veel in Duitsland krappe bochten bij afritten en knooppunten, waardoor je (als je te hard over de uitvoegstrook gaat) wel hard moet remmen, anders vlieg je de bocht uit.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 28 feb 2010, 0:15

^^ In Nederland zijn afritten dan ook zéér ruim aangelegd. Vaak moet je op de afrit nog wat gas blijven geven, wil je niet helemaal stil komen te vallen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 feb 2010, 0:26

Afgelopen week toen ik mijn rijbewijs had opgehaald heb ik dit geintje gedaan bij Parkplatz Hohe Heide aan de Duitse A3. Toen wist ik niet hoe hard ik op de rem moest trappen om optijd af te remmen. Verder kan je ook op de invoegstrook niet zomaar al op hoge snelheden zitten. Daar is ie veel te kort voor. Verderop had ik bij afrit Emmerich eerst gewoon gas los gelaten op de rechterrijstrook en toen met 80 km/h de uitvoegstrook op gereden. Dat was veel beter (en veiliger), dan met een vaart van 130 km/h de (korte) uitvoegstrook oprijden.