Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » zo 28 feb 2010, 0:32

SnarfFlevoland schreef:Verder kan je ook op de invoegstrook niet zomaar al op hoge snelheden zitten.
Dat hangt maar net af van de capaciteiten van de auto en de welwillendheid van de bestuurder om goed door te trekken. Maar je wordt tegenwoordig zo geindoctrineerd met dat hele "nieuwe rijden" dat veel mensen de auto niet meer op zijn staart durven te trappen wanneer de verkeerssituatie dat vereist. Ik kan met mijn auto probleemloos 50 in z'n 5 rijden, maar als ik op een drukke snelweg moet invoegen gaat ie pas rond de 70-80 naar z'n 4, en rond de 100-110 naar z'n 5.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 feb 2010, 8:51

Maar je wordt tegenwoordig zo geindoctrineerd met dat hele "nieuwe rijden"
Ik krijg met rijles anders nog gewoon aangeleerd om min of meer plankgas te geven in een relatief lage versnelling. Vooral korte toeritten die de heuvel op gaan zijn leuk dan. Dan gromt de auto als een leeuw... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 feb 2010, 9:07

Jeroen schreef:Dat hangt maar net af van de capaciteiten van de auto en de welwillendheid van de bestuurder om goed door te trekken.
Da's absoluut waar. De auto die ik mee had trok niet zo super snel op en dan ben je toch echt noodgedwongen om op de rechterrijstrook nog extra vaart te maken.
Jeroen schreef:Ik kan met mijn auto probleemloos 50 in z'n 5 rijden, maar als ik op een drukke snelweg moet invoegen gaat ie pas rond de 70-80 naar z'n 4, en rond de 100-110 naar z'n 5.
Bij de 100 km/h zet ik em door naar z'n 6. :hypocrite: Behalve dan bij het invoegen, dan staat ie nog in z'n 5 (ookal rij ik dan al 120).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 28 feb 2010, 11:47

50 in zijn 5 pakt mijn diesel ook wel... Fors doortrekken op een korte oprit is ongeveer (om juist de trekkracht optimaal te benutten ( 90pk/204nm op 1020kg ofzo)) 40-60 in 3, 60-90 in 4 en dan naar de 5... Als het moet kan ik tot 130 doortrekken in 4, schakelen kan er dan net voor zorgen dat je het gewenste plekje niet gaat halen...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 01 mar 2010, 15:02

Gisteren was er van snel rijden niet bij; konden we zaterdag naar Kolding (DK) nog met gemiddeld 140km/h rijden, was het met wind en (veel) regen niet harder dan 120km/h. De Duitse automobilist paste zich goed aan, want iedereen bleef vrijwel rechts en reed ongeveer 110km/h. Alleen vraag ik me af wanneer die Duitsers ZOAB gaan aanleggen. Die mist van opspattend water is 3x niets. Daarbij zag ik een enkeling die zelfs een mistlamp aan had.
Laatst gewijzigd door mhkamp op ma 01 mar 2010, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 mar 2010, 15:10

ZOAB is simpelweg een overbodige luxe buiten drukke stedelijke snelwegen die tegen de verzadigingsgraad aanzitten. Het kost echt veel te veel om dat op plattelandsstukken neer te leggen. Nederlanders zijn gewoon niks meer gewend omdat hier overal ZOAB ligt.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 01 mar 2010, 15:27

^^ Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vindt het ook een stuk veiligheid; je hebt meer zicht. We konden gisteren amper de verlichting van onze voorliggers zien wanneer je meer dan 2 sec afstand hield.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 01 mar 2010, 18:14

Moet je dichterbij gaan rijden. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 09 mar 2010, 20:08

Wat is leuker rijden, net over de grens? De 40 of de 61?

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » di 09 mar 2010, 20:33

Ik zou zeggen de 61.
Meer variatie en mooiere omgeving (als je daar gevoelig voor bent :lol: )
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 09 mar 2010, 20:44

Ik ga ook voor de 61. De 40 vind ik niet bijzonder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 mar 2010, 21:44

Absoluut de A61! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 mar 2010, 22:26

Attietattie schreef:Wat is leuker rijden, net over de grens? De 40 of de 61?
Net over de grens is het allebeide weinig bijzonder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 10 mar 2010, 23:06

Valt toch wel mee? Ik dacht me te herinneren dat het op de 61 na een km of 10-20 zonder snelheidsbeperking is? Tell me, want daavoor ga ik even de grens over. Ik zit toch in de buurt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 10 mar 2010, 23:28

Coen Tunnel schreef:Net over de grens is het allebeide weinig bijzonder.
Da's uiteraard helemaal waar. Vanuit Nederland heb je überhaupt weinig bijzondere Duitse snelwegen die (net over de grens) liggen. Als ik echter moest kiezen tussen de mooiste dan zou de A3 het hoogste scoren. De A61 is opzich ook helemaal niet verkeerd. Vanaf Venlo een mooi stukje door groene natuur en vervolgens licht looiend via Nettetal naar Mönchengladbach. Al met al prima en best mooie snelweg, om alvast lekker in de 'buitenlandse sfeer' te komen. Echter vanaf Mönchengladbach tot en met Dreieck Erfftal vind ik de A61 echt weinig bijzonders. De A52 lijkt mij overigens ook best mooi over de grens, zo door het bos. 8-)

De A57 is overigens vanaf de grens tot en met Kreuz Kamp-Lintfort ook wel mooi, alleen vanaf Kreuz Kamp-Lintfort tot Kreuz Köln-Nord is de A57 3x niks: Super saai.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mar 2010, 6:44

Het gaat mij in dit geval even om de snelheidslimiet. Als er boompjes staan is dat mooi meegenomen maar die wil ik dan proberen te verblijden met een beetje extra uitstoot. ;)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 11 mar 2010, 8:28

Als je de auto gewoon wil testen op zijn vmax is er maar 1 weg, en dat is de BAB31.. Rustiger en rechter krijg je het niet 8-)

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 11 mar 2010, 8:39

Doe wel voorzichtig he, als ik bij Bad Bentheim de snelweg op ga richting Osnabrück, wil ik niet voor een opgefokte auto uit Amsterdam zitten, die me heel snel van de weg wil drukken. Enkel omdat hij zijn auto wil testen..
Haha, ik maak ook maar een grapje, denk wel aan anderen. Ik rij ook wel is even heel snel maar let op een ander.
En ga alsjeblieft niet iedereen van de weg drukken. Als ze dat bij mij doen, dan snijden ze zich zelf aan de vingers. Dan minder ik gelijk mijn tempo en blijf links rijden. Snelrijden prima en top. Maar ga met respect om met mede mensen op de weg.
Gr. 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mar 2010, 8:54

Ik heb er redelijk wat ervaring in. Dat is geen garantie, maar ik pas me aan aan het verkeer èn aan de Duitse gewoonten.

Overigens ga ik niet mijn auto testen want ik weet al wat ie kan. Ik ga gewoon even een ontspannen stukje toeren. :)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 11 mar 2010, 9:01

Gewoon zoals altijd in Duitsland, lampen aan (anders zien ze je niet in de spiegels) en gaaaaaaan...

Als voor je 1 links rijdt, terwijl hij naar rechts kan, dan attendeer je hem daarop met je lampen... Zie je dat er een vrachtwagen oid rechts komt, ga dan niet knipperen, want dat is lomp...
Maar de meeste duitsers hebben je dan al gespot :)

2 waarschuwingen, vooral op de bab31...
1) Ook al rij je 200: Blijf spiegelen!! Regelmatig dat ze je dan nog voorbij komen stuiven.. De Mercedes testrijders die regelmatig op Papenburg hun rondjes draaien bijvoorbeeld :D
2) Ga bij het inhalen van vrachtwagens terwijl je richting 200 rijdt op tijd naar links, zo kun je kijken of er nog wat voor de vrachtwagens zit, zit er vlak voor een andere vrachtwagen, hou er gewoon rekening mee dat ze elkaar willen gaan inhalen...

Oftewel: Blijf bewust van je omgeving en blijf anticiperen. Zo kun je veilig en verantwoord vlot rijden... De duitsers bewijzen al jaren dat het ook anders kan dan in NL waar een fors deel van onze bevolking het anticiperen en bewust zijn van het overige verkeer niet beheerst of wil beheersen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 11 mar 2010, 11:03

Als je een stukje wil toeren moet je juist niet de 31 doen. Die is kaarsrecht :shutup:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 11 mar 2010, 11:56

DjIdee schreef:Als voor je 1 links rijdt, terwijl hij naar rechts kan, dan attendeer je hem daarop met je lampen...
Pardon? Roep je nu mensen op te gaan seinen met hun lampen om linksrijders naar rechts te "dwingen"? :roll:
Ik hoop dat je je beseft dat dit (onnodig) seinen strafbaar is ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 mar 2010, 12:10

Dat wordt in Duitsland normaal bevonden. Behalve door Nederlanders die dat niet begrijpen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 11 mar 2010, 12:24

Nee, dwingen (lees: als je er dicht op zit) mag niet.... Jezelf aankondigen, of een ander erop attenderen dat je er aan komt mag wel... De stvo biedt die ruimte ook, en het is in duitsland ook gebruikelijk. Afgelopen vrijdag nog ervaren op de BAB7 naar Hannover waar ik met een treintje 160-170 reed op de linkerbaan (van de 3), en waar een S klasse Mercedes zich aankondigde (al had ik hem al zien komen (met 200+ ))... Helaas kon ik hem de ruimte niet bieden (ik hou altijd zoveel mogelijk rechts, ook in Duitsland), en dan wordt er ook niet geknippert en gekleefd (omdat hij dat ook ziet, incl mijn voorliggers en het forse tempo wat we hadden)... Toen ik (en voorgangers) naar rechts gingen, ging hij verder op het gas...
Wenn jemand auf der Autobahn die linke Spur benutzt, obwohl die rechte frei ist, und dadurch einen schneller Fahrenden behindert, dann darf der Überholer aus der Ferne(!) die Lichthupe betätigen, um seine Überholabsicht deutlich zu machen (kurze Betätigung). Er darf das nicht mehr, wenn er bereits näher herangefahren ist (sonst wird es unter Umständen zur Nötigung, wie auf unserem Bild) und nicht so, dass der Vorausfahrende geblendet wird

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 11 mar 2010, 14:38

^^
Ok, dan is 't me duidelijk wat je bedoelde. Er is inderdaad nogal een verschil tussen jezelf "aankondigen" en een ander aan de kant "dwingen" door te intimideren met groot licht.
Attietattie schreef:Dat wordt in Duitsland normaal bevonden. Behalve door Nederlanders die dat niet begrijpen.
Zie hierboven. In Duitsland vind men 't ook niet normaal dat (met name) BMW- en Mercedesrijders denken dat de linkerbaan exclusief gereserveerd is voor hen en anderen aan de kant intimideren als 't niet snel genoeg gaat...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 mar 2010, 18:30

Veel Duitsers maken overigens niet voor niks de volgende grap:

"Warum steht NL auf der Niederländischen Kennzeichen? Niederländische Leute fahren Nur Links!"

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 13 mar 2010, 23:09

@Attietattie: ik weet niet of het nog relevant is, maar zowel 40 (tot Kreuz Moers) als 61 (tot Kreuz Mönchengladbach) hebben vlak over de grens geen limiet. De 61 is echter knap bochtig op het eerste stuk en heeft een klein stukje 100. Als het je dus om ontspannen hard rijden gaat, dan zou ik voor de 40 gaan.

Grrr.. vandaag van wintersport teruggekomen samen met nogal wat andere landgenoten en het bewijs is weer meerdere malen geleverd: Nederland is gewoon niet toe aan het afschaffen van snelheidslimieten. Gelukkig heb ik maar weinig kamikaze acties gezien van plotseling met een vaartje van 80 naar links komende NL-ers, maar vooral het aantal linkshangende idioten ("want ik rijd al 150, woeoeoe") was echt weer opvallend. En een nieuwe trend onder onze topchauffeurs: continu 140 rijden, limiet of geen limiet. Vooral opvallend als er een Baustelle (80 km/u) of 120/130 limieten zijn.
"Ja Herr Agent, aber Schnellheitslimiten in Deutschland sind doch immer Adviesschnellheiten??"
Anyway, ik was blij toen ik bij Kreuz Heumar (nieuwe borden: Kreuz Köln-Heumar) de A4 kon nemen. Scheelde weer wat frustraties. Bij de grens stond er een busje van de Marechaussee te controleren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 14 mar 2010, 0:32

jeroent schreef:Grrr.. vandaag van wintersport teruggekomen samen met nogal wat andere landgenoten
Reed jij in een Jetta en had je een petje op?

Ik heb vandaag een stukje van 20km op de 40 gedaan. Morgen rijd ik misschien even van America naar Deventer en dat kan ik prima met een omweg doen natuurlijk. ;)

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 14 mar 2010, 10:58

Heb gister heerlijk kunnen doorrijden over de BAB31/BAB2/BAB3/BAB40/BAB57/BAB44 en BAB52 om het zondagse ik kan niet fatsoenlijk rijden en spiegelen verkeer in Nederland te ontwijken... Zowieso zijn de autobahnen veel rustiger, ook in hartje ruhrgebied (alleen de BAB40 gepakt ipv de BAB42 welke forse baustelle heeft)... En mensen zijn gewoon bewust van dat je er aan komt.. Geen rare fratsen, fors in de remmen moeten etc... Heerlijk relaxed..

Terugweg (avonds/snachts laat) via de BAB61 en dan wel door Nederland heen gereden.. Dat is dan wel een half uur sneller (ruim 70km), maar dan had ik ook geen klpd'er tegen moeten komen

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 14 mar 2010, 14:08

Attietattie schreef:
jeroent schreef:Grrr.. vandaag van wintersport teruggekomen samen met nogal wat andere landgenoten
Reed jij in een Jetta en had je een petje op?
Goh zou je mij echt gezien hebben?? Dan mag ik niet hopen dat jij die zilvergrijze Peugeot 308 was.. of nee jij was zeker die witte A6 met mistlampen aan? ;-)