Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Attietattie » zo 14 mar 2010, 17:03

Was jij dat echt?! Had je zo'n skibox op je dak? Nee, ik was die zwarte Golf Variant, vlak voor de grens. Mogelijk herkenbaar door het bordje werkverkeer.

Vandaag dus een stukje A31 gedaan en dat verliep erg soepel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 17 mei 2011, 17:52

*Stof stof* Uche!

Dit lijkt me het meest gepaste topic daarvoor:
DvhN schreef: BERLIN -

Het belangrijkste federale overheidsorgaan in Duitsland voor milieuzaken, het Umweltbundesamt (UBA), wil dat de maximumsnelheid op de Duitse snelwegen snel wordt beperkt tot maximaal 120 kilometer per uur. Dat berichtte de Berliner Zeitung zaterdag.

Een limiet op de 'Autobahn' kan de uitstoot van kooldioxide door het Duitse verkeer behoorlijk doen afnemen, stelt UBA. Momenteel kan op de meeste Duitse snelwegen ongelimiteerd op het gaspedaal worden getrapt. Binnen de sociaaldemocratische regeringspartij SPD zijn al stemmen opgegaan voor een maximum van 130 kilometer per uur. De UBA wil verder gaan.

De minister van Verkeer, Wolfgang Tiefensee (SPD), heeft al eerder gezegd weinig te voelen voor de plannen. Uit zijn onderzoek is gebleken dat de milieueffecten van een maximumsnelheid gering zijn. De UBA bestrijdt dat.

De christendemocratische CDU van bondskanselier Merkel staat ook niet te springen om wetswijziging. Volgens veel politiek commentatoren in Duitsland is het evenwel nog slechts een kwestie van tijd voordat het 'scheuren' op de Autobahn afgelopen is.
Bron Dagblad vh Noorden

Ik ben geen hardrijder, maar als Duitsland zwicht voor de EU en de Groenpolitiek.... :neenee:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 17 mei 2011, 18:36

Ik ben wel voor een maximumsnelheid in Duitsland. Maar 120km/u is voor Duitse begrippen wel behoorlijk traag. Een maximumsnelheid van 140km/u vind ik wel geschikt als maximumsnelheid in Duitsland.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 17 mei 2011, 18:50

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2011, 18:56

Persoonlijk zie ik Duitsland nog geen maximumsnelheid invoeren. De druk van de complete autoindustrie is zo hoog dat de politiek dit niet zal aandurven.

Het is wel een feit dat de Groenpolitiek in Duitsland de laatste tijd sterk toeneemt, maar dat komt door de standpunten rond kernenergie en niet om de maximumsnelheid en/of overige zaken. Op dat gebied zijn Duitsers naar mijn mening een beetje maf. Ze laten hun complete stem afhangen van de standpunten rond kernenergie. Hoe slecht de rest van de campagne ook mag zijn doet er niet toe, zolang een partij maar grote woorden heeft om kernenergie af te schaffen.

Mocht Duitsland een maximumsnelheid in gaan voeren zou 120 km/h wel héél laag zijn. Zeker voor Duitse begrippen. Persoonlijk ben ik dan voorstander van 160 km/h, alhoewel geen maximumsnelheid altijd prima blijft. 160 km/h ligt namelijk een beetje op de lijn van de eventuele plannen van Oostenrijk. Het zou natuurlijk te gek zijn als in Duitsland de snelheid naar beneden schroeft en Oostenrijk flink omhoog. Sowieso moet een eventuele algemene Vmax. in Duitsland minstens 130 km/h zijn. Zowat bijna al hun buurlanden, en over een paar jaar misschien ook Nederland, hebben een Vmax. van 130 km/h. Polen zelfs nog iets hoger.

Ten laatste kan ik eigenlijk niks meer dan de standpunten en gegeven feiten van de ADAC beamen. Een algemene maximumsnelheid is alleen van symbolische waarde en voegt niks toe aan een beter milieu en/of een veiligere snelweg. Lang leve de adviessnelheid!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 17 mei 2011, 19:05, 3 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 17 mei 2011, 19:04

DjIdee schreef:Slaat nergens op. Om er nog maar weer eens een ADAC onderzoek bij te halen:

http://www.adac.de/_mm/pdf/fi_04_tempol ... _30472.pdf
http://www.adac.de/_mm/pdf/sp_03_autoba ... _38551.pdf

Voor en tegen op een rij:
http://www.tagesschau.de/inland/meldung50508.html
Als je onbeperkt hard wil rijden, zoek je maar een circuit op. Veel mensen willen rustig en comfortabel over de autosnelweg rijden. Persoonlijk vind ik het ook vreselijk irritant als er iemand met een dikke auto weer aan het bumperkleven is, terwijl jij rustig 130km/u of 140km/u rijdt. Vooral als je achterin zit en met je ouders richting vakantiebestemming rijdt. Vooral op tweebaans wegen ben ik altijd blij, dat de wegen weer breder worden.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 17 mei 2011, 19:14

^^ Vooroordeel: Ah, u bent van het type hollander die met 130/140 rond tuft en vooral van baan wisselt zonder te spiegelen... Dat moet je in Duitsland niet doen nee... Stel je voor dat je moet opletten... Nur Links toch?

In Duitsland rijdt men niet onbeperkt hard. In Duitsland rijdt men zo hard zoals de omstandigheden het toestaan, en de Duitsers kunnen daar erg goed mee overweg. Als het erg druk is, of de omstandigheden (mist, regen, soort weg (bochten etc, bv BAB45)) laten het niet toe, dan zie je dat de Duitsers zich aanpassen. Daarnaast let men bijzonder goed op. Zowel degene die stevig doorrijdt, als de mensen die rustig cruisen door het land. Men houdt rekening met elkaar, geeft mekaar de ruimte, bumperkleeft zelden. Daarnaast haalt men tenminste vlotjes in (vrachtwagens uitgezonderd).

En je kan rustig op je dooie akkertje door Duitsland cruisen, zelf wel eens met een vouwwagen heel duitsland door geknort... Kwestie van spiegelen, op juiste moment gas geven en er vlot omheen. Dan is er niets aan de hand. Maar als je net als in Nederland je knipperlicht als toverstokje gebruikt, en van baan wisselt zonder goed te kijken, en er komt wel 1 aan met 160+, dan is het logisch dat je een lichtconcert in je spiegels krijgt... Dat ligt niet aan het ontbreken van een tempolimiet, dat ligt aan uw eigen kijk en rijgedrag. En met het kijk en rijgedrag zoals je dat in Nederland tijdens de rijles wordt aangeleerd (elke 20-30 seconden rondom spiegelen, vlot inhalen op de snelweg en niet met 2/3 km/u verschil) kun je ook in Duitsland goed uit de voeten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 mei 2011, 19:26

DjIdee schreef:en de Duitsers kunnen daar erg goed mee overweg. ... Daarnaast let men bijzonder goed op. Zowel degene die stevig doorrijdt, als de mensen die rustig cruisen door het land. Men houdt rekening met elkaar, geeft mekaar de ruimte, bumperkleeft zelden. Daarnaast haalt men tenminste vlotjes in (vrachtwagens uitgezonderd).
Dit geldt inderdaad voor de meeste Duitsers. Die ene uitzondering kreeg ik anderhalve week geleden voor mijn kiezen. Ik reed op de A57 richting Nederland t.h.v. Kreuz Kamp Linfort en reed 180 op de cruise control. Er rijdt een Duitser op de rechterrijstrook en ik zie twee auto's op de invoegstrook. Toen had ik al zoiets van "Hij zal toch niet naar links opschuiven" en voor de zekerheid zat ik met mijn voet al boven de rem. En die rem had ik heel hard nodig, want die Duitser ging naar links. (Nu weet ik niet hoe het in Duitsland zit met de verkeersregels, maar in Nederland mag je formeel niet eens naar links en moet het invoegende verkeer zich aanpassen aan het verkeer op de hoofdrijbaan.)

De Duitser had geluk, ik had genoeg marge om een aanrijding te voorkomen. Maar toen ik achter hem reed werd ik eigenlijk pas echt boos. Hij reed 90 km/u. Dus niet eens de 120-130 km/u die je van een auto verwacht, maar 30 km/u minder. Rijden met 90 km/u is uiteraard niet verboden, maar het maakt de manoeuvre nog a-socialer dan die al was.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 17 mei 2011, 19:31

boe! schreef:Hij reed 90 km/u. Dus niet eens de 120-130 km/u die je van een auto verwacht, maar 30 km/u minder.
Dat doet me sterk aan Nederland denken. Het blijft een raadsel waarom mensen zo ver onder de maximum snelheid rijden.
De autogordel: een band voor het leven.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 17 mei 2011, 19:35

^^ Het enige dat ik kan bedenken is dat mensen bang zijn om op de snelweg te rijden. Dan zou je dus gewoon niet op de snelweg moeten rijden...
Net als mijn oma: die durft ook niet op de snelweg te rijden en mijdt die ook zoveel mogelijk. Ze rijdt zelf amper op drukke en/of 2x2 70/80 km/h wegen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 mei 2011, 19:54

nederland24 schreef:Persoonlijk vind ik het ook vreselijk irritant als er iemand met een dikke auto weer aan het bumperkleven is, terwijl jij rustig 130km/u of 140km/u rijdt.
Bumperkleven is in Duitsland dan ook ten strengste verboden. Máár als langzamer rijdend voertuig moet jij wel de linkerbaan z.s.m. vrij maken. Doe je dat niet dan ben je ook net zo goed strafbaar. Een hardrijder mag gerust een groot licht seintje geven om je van te voren te waarschuwen. Zo heb je meer tijd om snel een plekje vrij te maken. Uiteraard zijn er situaties waarop je niet fatsoenlijk naar rechts kunt. In dat geval moet de 'hardrijder' gewoon geduld hebben. Als de 'hardrijder' alsnog gaat bumperkleven kan je gerust even je remlichten laten zien.
nederland24 schreef:Als je onbeperkt hard wil rijden, zoek je maar een circuit op.
Persoonlijk denk ik dat het de meeste automobilisten niet gaat om lekker 'onbeperkt' hard rijden, maar gewoon lekker ergens snel te zijn. Ik vind het in Duitsland ook heerlijk om grotere afstanden snel te kunnen afleggen. En ach die paar idioten zijn net kleine kinderen. Zolang niemand "Nötigung im Strassenverkehr" begaat heb ik geen problemen met hardrijders op de Autobahn.
DjIdee schreef:In Duitsland rijdt men niet onbeperkt hard.
Inderdaad, alhoewel we die enkele racers op de Autobahn niet moeten vergeten. Vaak zijn dat automobilisten die rijden in een Porsche. Verder kunnen veel Duitsers zeker goed omgaan met de situatie. Dat leer je ook wel vanzelf in Duitsland, wanneer je er veel rijdt.
DjIdee schreef:Men houdt rekening met elkaar, geeft mekaar de ruimte, bumperkleeft zelden.
Dat ligt sterk aan in welke regio je auto rijdt. In het Ruhrgebied (en vooral in het noordelijke deel) kan behoorlijk asociaal gereden worden. Uiteraard heeft dit deels met een stadsmentaliteit te maken, maar ik ken genoeg mensen die zeggen dat men bij andere grote steden veel socialer rijdt.
DjIdee schreef:Maar als je net als in Nederland je knipperlicht als toverstokje gebruikt, en van baan wisselt zonder goed te kijken, en er komt wel 1 aan met 160+, dan is het logisch dat je een lichtconcert in je spiegels krijgt... Dat ligt niet aan het ontbreken van een tempolimiet, dat ligt aan uw eigen kijk en rijgedrag.
Dat kan ik geheel beamen. 100% mee eens.
DjIdee schreef:En met het kijk en rijgedrag zoals je dat in Nederland tijdens de rijles wordt aangeleerd (elke 20-30 seconden rondom spiegelen, vlot inhalen op de snelweg en niet met 2/3 km/u verschil) kun je ook in Duitsland goed uit de voeten.
Oh, ik moest tijdens m'n rijles ongeveer elke 8 seconden in m'n spiegel kijken. Eigenlijk kijk ik nu continu in m'n spiegels. Zeker op de Autobahn.
DjIdee schreef:Daarnaast haalt men tenminste vlotjes in (vrachtwagens uitgezonderd).
Op een enkele Duitser na die een Nederlander te grazen wil nemen. :lol:

Ten slotte moeten we natuurlijk ook beseffen dat hard rijden geleerd moet worden. Je kan niet zomaar direct alles in de hand hebben als je direct er maar flink op los rijdt. Dat zie ik nu maar al te vaak als je bij grensovergang Bergh net even in Duitsland komt. Sommige Nederlanders beginnen als 'kip zonder kop' ongecontroleerd hard te rijden. Uiteraard heb ik dat hard rijden evengoed ook moeten leren. Een ieder mens moet dat. De ene zal dat uiteraard een stuk sneller doen dan de andere.

Als ik m'n ouders een stukje meeneem dan vinden ze 120 km/h al hard zat. Ze rijden zelf dan ook veel langzamer, omdat ze denken dat dat per definitie veel veiliger is. Maar op het moment dat je hard rijden geleerd hebt, dan gaat anticiperen ook veel makkelijker én sneller. Vooral als je voldoende spiegelt, want dat is wat jammer genoeg veel Nederlanders (inclusief m'n ouders) vertikken te doen. Tja... met alle respect voor m'n ouders, maar Nederlanders in het algemeen met deze mentaliteit vind ik niks. Die gele kentekenplaten hebben ook op mij inmiddels die typisch Duitse aantrekkingskracht.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 17 mei 2011, 20:28

Waarom kan het in Frankrijk dan wel. Een land dat 1.5 keer zo groot is als Duitsland en veel minder snelwegen heeft.

@DjIdee Ik heb nog geen rijbewijs. Ik spreek uit passagierservaring.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 17 mei 2011, 20:42

^^ Ik kan nu ook bepaald niet zo vrolijk worden van de Franse rijstijl. Op de snelwegen gaat het wel aardig, er is daar natuurlijk ook een limiet van 130 km/h dus het aantal hardrijders is aanzienlijk minder dan in een land als Duitsland. Maar Fransen maken er helaas vooral op het OWN een potje van. Als je aan een Fransman de weg vraagt en hij zegt dat je er in 10 minuten bent, maak daar dan maar 20 minuten van als je normaal rijdt.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 17 mei 2011, 20:45

^^Daarom snap ik niet waarom er geen problemen zijn met een snelheidslimiet op de Franse autosnelwegen en wel op Duitse Autosnelwegen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 17 mei 2011, 20:47

Omdat de Duitse Autobahnen gemaakt zijn voor hoge snelheden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 17 mei 2011, 20:50

^^ Dat zeg je verkeerd. De Autobahn heeft volgens mij een ontwerpsnelheid van 140km/h. Doordat de autofabrikanten auto's onderzoekt die bij een ongeval / crash betrokken waren, en het daaruit vloeide letsel, is de auto ook veiliger worden.
Laatst gewijzigd door mhkamp op wo 18 mei 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 17 mei 2011, 20:58

nederland24 schreef:^^Daarom snap ik niet waarom er geen problemen zijn met een snelheidslimiet op de Franse autosnelwegen en wel op Duitse Autosnelwegen.
Gewenning, anticiperen en gewoonte... Het is maar wat je gewend bent....
Overigens, op een rustige zomeravond over een lege A75, de gendarme zet je pas aan de kant vanaf 160+, anders blijven ze bezig...

In Frankrijk heb ik het idee ook dat er veel minder gespiegeld wordt, meer ieder voor zich... Helemaal in grote steden, wat een chaos... En daar moet je je als toerist/passant ook aan aanpassen. En wil je je ouders echt hartklachten bezorgen: Ga naar Split of Rome... De scooters (motoren) schieten je links en rechts voorbij, groen licht betekend niet per definitie dat je voorrang krijgt (en daar moet je itt NL of Duitsland ook zeker niet op rekenen) en jou inhalen in een blinde bocht op een kronkelende kustweg is daar de gewoonste zaak van de wereld.

Pas je gewoon aan datgene wat in zo'n land standaard is, of blijf er weg... Voor de Duitse autobahn: Neem gewoon de tips ter harte en pas je aan: Spiegel, anticipeer en gedraag je als een heer, dan is er niets aan de hand. Zou men in NL ook moeten instellen, worden we gedwongen ons meer met het verkeer bezig te houden in plaats van de telefoon, radio, bijrijder etc... Met enkele uitzonderingen daargelaten ervaar ik in Duitsland altijd dat men het meest alert en met het verkeer bezig is. Daar neemt men het rijden op de snelweg serieus, en zo moet het.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 mei 2011, 21:21

Snelwegfreak schreef:Omdat de Duitse Autobahnen gemaakt zijn voor hoge snelheden.
Grapje zeker? De ontwerpstandaarden van aansluitingen en knooppunten in Duitsland zijn één van de lagere in Europa. In- en uitvoegstroken zijn veel te kort om fatsoenlijk met 120 in te kunnen voegen tenzij je als een idioot in de 3e versnelling en 5000 toeren de snelweg opjaagt. Ook zijn lussen in klaverbladen veel te krap gedimensioneerd, soms maar 40 km/h. Het alignement is tevens op de oudere snelwegen ook enigszins substandaard te noemen, met name de oude Reichsautobahnen uit de jaren 30 hebben soms wel krappe bochten (en dat is circa 25% van alle Duitse Autobahnen). Alleen de rijstrookbreedte is wel erg goed. Nieuwere snelwegen hebben ook lange rechtstanden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 17 mei 2011, 21:29

^^ Er staat bij een afrit niet voor niets Ausfahrt. Die kan je krijgen als je te hard aan komt rijden....
Edit: Het is natuurlijk grappig bedoeld, maar die bochten bij de meeste afritcomplexen in Duitsland zijn erg scherp als je het mij vraagt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 17 mei 2011, 22:02

Op- en afritten en verbindingslussen zijn inderdaad niet zo uniform aangelegd als in Nederland. Je kan allerlei kronkels en bochten verwachten, dus voorzichtigheid is geboden.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 17 mei 2011, 22:11

Gelukkig geven ze het, als het erg extreem wordt, aan met de term "Behelfsausfahrt". Bij zo'n aanduiding (eigenlijk alleen bij de brakke afslagen uit de DDR-tijd) weet je dat je niet met 120 km/h de afrit moet nemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2011, 0:07

Een Behelfsausfahrt is juist een provisorische afrit, oorspronkelijk als tijdelijk bedoeld. Er is nog een enkele over; alleen een paar afritten in voormalig West-Duitsland zijn ooit zo genoemd.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 18 mei 2011, 0:22

^^ Een? Alleen op de A8 schieten me een tussen Stuttgart en Ulm en een bij de Chiemsee te binnen. Ook aan de A98 (Weil a.Rh.-Rheinfelden) ligt nog een.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2011, 0:28

Ik bedoelde het in de betekenis van dat het nog maar héél weinig voorkomt. Die afrit bij de Albaufstieg is er inderdaad eentje, die is wel bijzonder vormgegeven.

De afrit van de A8 naar de B471 ten zuiden van München is ook nog langs een Behelfsausfaht geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2011, 0:37

mhkamp schreef:Dat zeg je verkeert.
Maar hij schreef het goed. En jij verkeerd. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 18 mei 2011, 0:41

Timmetje schreef:Alleen op de A8 schieten me een tussen Stuttgart en Ulm en een bij de Chiemsee te binnen. Ook aan de A98 (Weil a.Rh.-Rheinfelden) ligt nog een.
Op de A7 was afrit 138 "Nesselwang" ook jarenlang in de richting van Füssen een "Behelfsausfaht" geweest. Sinds de completering van de A7 tot de grens met Oostenrijk is de afrit veranderd in gewoon Nesselwang, zoals deze altijd al was in de richting van Ulm. In de tijd dat de afrit nog een Behelfsausfaht was, kon men alleen voor 3/4 van de afrit gebruik maken. De oprit richting Füssen was namelijk verboden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2011, 13:21

Het interessante is dat ik denk dat juist Nederlandse snelwegen wel eens de hoogste standaard van Europa kunnen hebben, in ieder geval qua op- en afritten en invoegstroken zit Nederland toch zeker bij de top van Europa. Met knooppuntconfiguraties vind ik Zwitserland erg goed: de meeste verbindingsbogen zijn ruim en breed. Franrkijk doet me altijd denken aan een verkeerd opgerolde tuinslang: daar zoeken ze echt de overgebleven ruimtes op...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 mei 2011, 20:17

Vinny schreef:Met knooppuntconfiguraties vind ik Zwitserland erg goed: de meeste verbindingsbogen zijn ruim en breed.
Dat heeft er denk ik vooral ook mee te maken dat bijna alle knooppunt Dreiecken zijn; alleen het Limattaler Kreuz en het Brüttiseller Kreuz hebben vier takken. Overigens moet er wel de ruimte zijn; de knooppunten rond Basel zijn nou niet zo ruim.

Qua ruime verbindingsbogen in knooppunten doet België het in mijn ogen ook wel goed, alleen Cheratte is echt een onding, en Strombeek-Bever verdient ook geen schoonheidsprijs. ;) Ook toe- en afritten zijn vaak aardig ruim opgezet.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 18 mei 2011, 20:28

Vinny schreef:Franrkijk doet me altijd denken aan een verkeerd opgerolde tuinslang: daar zoeken ze echt de overgebleven ruimtes op...
Inderdaad ja. Veel te krappe trompetten, onhandige lussen, onnodig ingewikkelde knooppunten, incomplete knooppunten zie je vooral in landen met tolwegen.
De autogordel: een band voor het leven.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 18 mei 2011, 20:30

^^ En dat leent zich dan dus niet voor snel rijden in een wanhopige poging het topic weer op het spoor te krijgen na het uitstapje nadat we de Ausfahrt hadden genomen.