Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2009, 15:57

Mijn top was als passagier tijdens een lift van Zevenaar naar Frankfurt: 225 km/u in een open Alfa Spider op de BAB 3 tussen Keulen en Frankfurt. 8-)

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 13 jul 2009, 16:39

Coen Tunnel schreef:Mijn top was als passagier tijdens een lift van Zevenaar naar Frankfurt: 225 km/u in een open Alfa Spider op de BAB 3 tussen Keulen en Frankfurt. 8-)
Als iemand met z'n leven wil spelen door 225 te rijden dan vind ik dat een 'minder-verantwoorde' keuze, maar om dat ook te doen in het bijzijn van een lifter (of andere inzittende) vind ik behoorlijk ver gaan. Het lijkt mij geen pretje om bij een vreemde in een open auto met 225 km/u over een weg te vliegen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2009, 16:52

Op de brede (drie rijstroken + vluchtstrook), rustige BAB 3, in een comfortabale auto... Ik vond het geen probleem, ik vond het juist erg leuk. Ik had geen moment de indruk dat het op die plek onverantwoord hard was.

Vorig jaar nog een lift van vlakbij Berlijn tot aan Venlo gehad. Toen reden we op de rustige A2 bij het Roergebied op een gegeven moment ook bijna 200. Was in een ruime, comfortabele VW Passat. Ik heb me ook toen geen moment onveilig gevoeld.

Cazz
woonerf

Bericht door Cazz » ma 13 jul 2009, 18:18

Echt doorrijden wil alleen nog in het weekend en dan nog maar op een paar trajecten. Ik heb tijden vanuit Groningen naar Enschede gereden en nam dan vaak de BAB31, was wel langer dan door Nederland maar ff lekker doorgassen is erg leuk, reed daar dan volgas in een 207 1.6hdi 90pk en haalde op de garmin 188km/h.

Op de BAB45 in de Fabia 1.9 tdi (105pk) van mijn vriendin heveltje af 206km/h en hij wilde nog harder. Lachen hoe je Touareg's enzo voorbij stuift in een Fabia :D

Rij komende zaterdag in een Touran 2.0TDI met 140pk door Duitsland, ben benieuwd.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » ma 13 jul 2009, 18:24

Ik vond het ook best een leuke ervaring om in een Citroën C1(3 cilinders, 998cc) de grote auto's voorbij te stuiven met 162 op de teller, 155 op de gps :dyn_hyp:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 jul 2009, 20:41

Ik heb een keer ruim 170 op de teller gereden, maar ik vind er weinig lolligs aan. Veel te vermoeiend.
Wat mij betreft is 130-140 een perfecte snelheid, met af en toe 150 om in te halen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » ma 13 jul 2009, 20:58

Rene schreef:Ik heb een keer ruim 170 op de teller gereden, maar ik vind er weinig lolligs aan. Veel te vermoeiend.
Wat mij betreft is 130-140 een perfecte snelheid, met af en toe 150 om in te halen.
Ligt aan je auto. Bij gelijke omstandigheden (verkeer, weer etc) rijd ik liever 170 op de cruisecontrol. Dat schiet tenminste op.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 jul 2009, 21:09

Bij meer dan 160 ga je echt over de marges van het wegontwerp heen.
Daarmee heb je naast de verkeerstaak ook een verzwaarde rijtaak.
Want zelfs gewone bochten met normale verkanting kunnen dan te scherp zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 13 jul 2009, 21:36

Rene schreef:Bij meer dan 160 ga je echt over de marges van het wegontwerp heen.
Ik weet niet wat de ontwerpsnelheid van de autobahnen is, maar sommige trajecten ligt dat echt wel hoger dan 160, inclusief de bochten.. Mooie lange verkante bochten.. Zeker de nieuwere autobahnen, of autobahnen die gerenoveerd zijn of uitgebouwd worden zijn vaak mooi vloeiend aangelegd.
Dat het niet overal zo is (vooral oudere trajecten) en dat er bij een hoop afslagen en knooppunten een hele lage ontwerpsnelheid toegepast is, is mij bekend overigens...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 jul 2009, 21:38

^^ Vaak zie je ook een rare combinatie van lange brede rechte stukken met erg krappe aansluitingen. Op sommige snelwegen rijden mensen 180 km/uur terwijl het verkeer met amper 70 kan invoegen door een scherpe bocht en korte invoegstrook. Wat dat betreft zijn de Nederlandse aansluitingen doorgaans een stuk luxer (en beter geschikt voor hogere snelheden).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2009, 21:56

Chris schreef:^^ Vaak zie je ook een rare combinatie van lange brede rechte stukken met erg krappe aansluitingen.
In mijn Autobahn Reiseführer, een enorm dik boekwerk met beschrijvingen van alle Duitse Autobahnen, staat dat dat de oude ontwerpnormen waren: zoveel mogelijk rechte stukken. De eerste snelweg die compleet volgens nieuwe normen werd aangelegd was de BAB 45, de Sauerlandlinie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 jul 2009, 22:00

Serieus? De A45 slingert behoorlijk hoor... Wat dat betreft zijn Amerikaanse snelwegen veel rechter, die gaan echt recht door het landschap ongeacht of er heuvels liggen of niet. Highway hypnosis lijkt me op dat soort wegen wel een probleem, vooral met die lage snelheden... Alhoewel het nadeel van een leeg landschap en een hoge snelheid is dat je geen gevoel meer voor snelheid hebt. Ik reed eens over een lege dijk N302 Lelystad - Enkhuizen. Ongemerkt zat ik op de 140 km/uur. Je hebt helemaal geen referentiepunten om te merken hoe snel je gaat.

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » ma 13 jul 2009, 22:05

DjIdee schreef:
Rene schreef:Bij meer dan 160 ga je echt over de marges van het wegontwerp heen.
Ik weet niet wat de ontwerpsnelheid van de autobahnen is, maar sommige trajecten ligt dat echt wel hoger dan 160, inclusief de bochten.. Mooie lange verkante bochten.. Zeker de nieuwere autobahnen, of autobahnen die gerenoveerd zijn of uitgebouwd worden zijn vaak mooi vloeiend aangelegd.
Dat het niet overal zo is (vooral oudere trajecten) en dat er bij een hoop afslagen en knooppunten een hele lage ontwerpsnelheid toegepast is, is mij bekend overigens...
Vaak staat er dan ook een keurig bordje 130 of lager op zo'n plek :mrgreen:

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 13 jul 2009, 22:07

Dat is ook wat ik aangaf, afslagen (aansluitingen is idd een netter woord) en knooppunten zijn vaak erg krap uitgevoerd...
Echter ligt er in duitsland vaak behoorlijk wat km's tussen de afslagen (behalve in stedelijke gebieden, maar daar is vaak ook een vmax ingesteld) en is het wegbeeld ernaar dat mensen erg goed anticiperen... Men ziet op tijd iemand die oprit op komen, en direct kijken of men ruimte kan maken door naar links te gaan, en anders mindert men vaak direct snelheid... Maar alert ben ik zeker bij op/afritten

Denk er trouwens om met de snelheid als je wel op een vloeiende afrit zit: Het bord Ausfahrt geldt als einde autosnelweg, daarna is het vmax 100 :mrgreen: (kennis heeft ooit voor 44kmpu te hard een prent gekregen op een vloeiend lopende afrit langs de BAB1)
Chris schreef:Serieus? De A45 slingert behoorlijk hoor... Wat dat betreft zijn Amerikaanse snelwegen veel rechter, die gaan echt recht door het landschap ongeacht of er heuvels liggen of niet.
De A45 is zeker niet recht... Maar wel mooi verkant op heel plekken en vrij ruimte bochten... Zelfs op sommige bruggen is het wegdek verkant omdat het in een bocht ligt...
Chris schreef:Highway hypnosis lijkt me op dat soort wegen wel een probleem, vooral met die lage snelheden... Alhoewel het nadeel van een leeg landschap en een hoge snelheid is dat je geen gevoel meer voor snelheid hebt. Ik reed eens over een lege dijk N302 Lelystad - Enkhuizen. Ongemerkt zat ik op de 140 km/uur. Je hebt helemaal geen referentiepunten om te merken hoe snel je gaat.
Dat heb ik avonds laat dus regelmatig op de A6, geen ander verkeer (of dat rijdt ook hard) en zelfs in mijn niet snelle Fiesta rij je zo 160... Cruisecontrol is echt wel handig dan...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2009, 22:28

Chris schreef:Serieus? De A45 slingert behoorlijk hoor...
Ja, dat was ook juist de bedoeling, geen lange rechtstanden meer.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 13 jul 2009, 22:56

Ik ben meerdere keren al in Duitsland geweest maar 160 op de teller is hard zat. Ik heb 1x 180 gereden op de BAB 57 in de richting van het Ruhrgebied met een Kia Joiche. Maar toen was de weg leeg en rustig. Ook geen vrachtwagens dus dat scheelde. Maar idd tijdig naar rechts en goed vooruit kijken is zeer belangrijk met zulke snelheden ja. Maar ik vond het heel eventjes wel leuk. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 jul 2009, 23:03

Chris schreef:Serieus? De A45 slingert behoorlijk hoor... Wat dat betreft zijn Amerikaanse snelwegen veel rechter, die gaan echt recht door het landschap ongeacht of er heuvels liggen of niet. Highway hypnosis lijkt me op dat soort wegen wel een probleem, vooral met die lage snelheden... Alhoewel het nadeel van een leeg landschap en een hoge snelheid is dat je geen gevoel meer voor snelheid hebt. Ik reed eens over een lege dijk N302 Lelystad - Enkhuizen. Ongemerkt zat ik op de 140 km/uur. Je hebt helemaal geen referentiepunten om te merken hoe snel je gaat.
Amerikaanse wegen zijn dan ook in een gridpatroon aangelegd. Schijnt nog te maken te hebben met de verkavelingsstructuur bij de kolonisatie van het gebied, waarin percelen van 'acre's' werden uitgegeven die precies vierkant waren. Ook in veel steden zie je nog dat patroon. Meest lachwekkend zijn toch de plattegronden met ringwegen waarbij de bochten 90 graden zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » ma 13 jul 2009, 23:59

Hajo,

Ik ken iemand die ooit op de A1 bij Eemnes door een politieblokkade is aangehouden omdat hij 240 reed waar 70 was toegestaan... Nogal onverstandig... Daarom vind ik ook dat Duitsland een snelheidslimiet moet invoeren, ook voor de veiligheid van overige weggebruikers. Overigens met de wegen die ze daar hebben (leeg!) en de auto's (dik en zwaar) zou 150 best wel eens veilig kunnen zijn...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 jul 2009, 7:29

Hajo schreef:Persoonlijk rij ik in Duitsland niet harder dan, af en toe, 180. Ik hou een kruissnelheid van tussen de 140 en 160 aan. Dat is hard zat. Bij die snelheden ben je nog redelijk goed in staat om op tijd te anticiperen op een plotseling noodgeval, mits je natuurlijk zelf voldoende geanticipeerd hebt. Bij hogere snelheden wordt dat steeds moeilijker. En ook met deze snelheden schiet je toch aardig snel op.

Snelheden van 200 km/h en meer horen naar mijn mening niet op de openbare weg thuis. Zelfs niet op de Autobahn. Als je echt wil scheuren: ga naar een circuit! :idea:
Harder als 160 heeft vaak ook geen zin.
Overigens vind ik dan wel weer dat als je ervaren bent en je hebt een goede auto dat het dan niet zo erg is als je op zondagochtend op de BAB57 220kmh rijd, is wel erg hard maar er is dan compleet geen verkeer en de weg is overzichtelijk. Uiteraard moet je niet gaan om te racen, maar als je er toch langs moet dan zit ik daar verder niet zo mee.

Zelf houd ik als dat met het verkeer kan steeds 160 aan. Maar als de verkeersstroom wat drukker is dan rijd ik met het verkeer mee en of dat dan 140, 150 of 160 is dat maakt me dan niet zoveel uit, uiteindelijk schiet je met die snelheden meestal goed op. Ook met de weersomstandigheden houd ik rekening, als de weg vochtig is dan is 140 vaak hard zat en als er veel water op ligt dan kan het zelfs verstandig zijn om nog flink langzamer te rijden. Een paar weken terug was het op de BAB57 zo kletsnat dat je echt grote stukken niet harder kon rijden als 100kmh.
Harder rijden heeft alleen zin als je hele stukken geen verkeer hebt, van auto naar auto jagen duurt alleen maar langer omdat je onderweg vaker moet tanken.

Chris schreef:Mijn favoriet is gewoon de Duitse Bundesstraße. Gewoon 100 km/uur en geen gezeur van slome auto's of inhalerige types, op de snelwegen heb ik nogal eens het idee dat je een beetje gepushed wordt door die lui die per se overal 160+ willen rijden. 100 km/uur haal je niet eens overal op Bundesstraßen, maar gewoon zo snel rijden als de weg het toelaat. Dat betekend wel wat meer oppassen dan rijden als een zombie in Nederland, aangezien lang niet alle bochten waar je niet met 100 door kan een snelheidsbeperking hebben. Eigen inzicht, daar geloven de Duitsers gelukkig in. En gelukkig worden de Bundesstrassen niet geplaagd door allerlei rotondes, zodat je vaak best goed kan opschieten op het platteland.
De B wegen schieten ook best vaak lekker op en rijden erg prettig.
Seat schreef:Overigens met de wegen die ze daar hebben (leeg!) en de auto's (dik en zwaar) zou 150 best wel eens veilig kunnen zijn...
Als je perse een Vmax wil invoeren stel die dan om te beginnen op Vmax 180 Vadvies 130 of iets dergelijks. 180 wordt wel erg hard, maar 160 kun je op veel wegen op veel tijdstippen rustig, veilig en continue rijden.
Daarnaast zijn we niet in het bekrompen Nederland, en ik mag hopen dat men in Duitsland nog niet gaat beginnen om toch vooral te zorgen dat je zelfs als je 160 probeert te rijden en gaten dicht rijd bijna niet boven de 80kmh gemiddeld kan komen. Als er één land kl*te is om in te rijden dan is het Nederland wel, Of het schiet niet op, of het schiet helemaal niet op, of er staat file. En als er voor de verandering wel eens ruimte is dan staat er een fotograaf in de berm in combinatie met de onrealistisch lage Vmax.
edit: Nee wacht, we doen het net als in Nederland. We kiezen de snelheden zo dat je met slicks in de regen op een auto die niet uitgelijnd is en kapotte wiellagers heeft nog met Vmax + 20 overal doorheen kan...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 jul 2009, 7:50

Seat schreef:Hajo,

Ik ken iemand die ooit op de A1 bij Eemnes door een politieblokkade is aangehouden omdat hij 240 reed waar 70 was toegestaan... Nogal onverstandig... Daarom vind ik ook dat Duitsland een snelheidslimiet moet invoeren, ook voor de veiligheid van overige weggebruikers. Overigens met de wegen die ze daar hebben (leeg!) en de auto's (dik en zwaar) zou 150 best wel eens veilig kunnen zijn...
Veiligheid voor buitenlanders die dat rijden niet gewend zijn? Kom nou, in Duitsland kun je prima 120 rijden, en op een veilige manier ook... Mits je maar goed anticipeert en spiegelt!En als je dat niet anders doet zoals je dat hier in Nederland destijds bij je examen is aangeleerd (althans, bij mij), dan gaat dat prima....
Ik verbaas me elke dag weer hoe slecht mensen anticiperen, kijken, spiegelen en situaties inschatten... Om over het consequent niet gebruiken van de richtingaanwijzers niet te spreken...

- Ineens naar links komen zetten terwijl je in de dode hoek zit (binnenspiegel, buitenspiegel, over schouder, actie?)
- 1,5 kilometer links blijven rijden op een lege A32, terwijl rechts niets is... En er pas achter komen nadat je schrikt van iemand die je rechts inhaalt (en die al een tijdje in je spiegel zat)... (Wees fit, wakker en alert als je gaat rijden)
- Boven op de rem stampen, de auto in de ABS jagen en moeten uitwijken omdat je in de staart van een file beland... Als je verder dan je voorganger gekeken had, had je de alarmlichten van de truckers gezien en had je verder op de rij remlichten gezien van ander verkeer wat remt
- Te hard door woonwijken rijden waardoor je niet op tijd kan remmen voor verkeer van rechts (bij mij in de buurt zijn er 2 van die punten)
En zo zijn er vast wel meer zaken..
Rij alert, anticipeer en kijk vooruit en om je heen. Wordt het een stuk prettiger van in Nederland, en het zal geen enkel probleem voor je zijn om duitsland door te gaan...

Wil je desondanks toch de snelwegen mijden? De bundesstrassen zijn een prachtig alternatief (maar ook daar moet je alert zijn, dat moet je altijd!)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 14 jul 2009, 10:13

^^ Helemaal mee eens. :blauweduim:

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » di 14 jul 2009, 10:17

duikgek89 schreef: Als er één land kl*te is om in te rijden dan is het Nederland wel, Of het schiet niet op, of het schiet helemaal niet op, of er staat file. En als er voor de verandering wel eens ruimte is dan staat er een fotograaf in de berm in combinatie met de onrealistisch lage Vmax.
Wat een frustratie :hahaHAHA: Of woon je misschien in de Randstad? In stedelijke gebieden overal ter wereld is het toch vrij normaal dat je niet altijd snel kan doorrijden? Het wegennet kan natuurlijk altijd beter, maar volgens mij overdrijf je wel behoorlijk. Liever veilig wegen en wat minder doorstroming dan racebanen waar het aantal doden veel te hoog is.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 jul 2009, 10:34

Feder schreef:
duikgek89 schreef: Als er één land kl*te is om in te rijden dan is het Nederland wel, Of het schiet niet op, of het schiet helemaal niet op, of er staat file. En als er voor de verandering wel eens ruimte is dan staat er een fotograaf in de berm in combinatie met de onrealistisch lage Vmax.
Wat een frustratie :hahaHAHA: Of woon je misschien in de Randstad? In stedelijke gebieden overal ter wereld is het toch vrij normaal dat je niet altijd snel kan doorrijden? Het wegennet kan natuurlijk altijd beter, maar volgens mij overdrijf je wel behoorlijk. Liever veilig wegen en wat minder doorstroming dan racebanen waar het aantal doden veel te hoog is.
Het aantal verkeersdoden op snelwegen is erg laag, en de dodelijke ongevallen die gebeuren op de snelwegen zijn kettingbotsingen (door onvoldoende afstand/onoplettendheid), in de bermrijders (slaaprijders), spookrijders...
Meer dan de helft van de 750 verkeersdoden in 2008 (waarbij Nederland het meest veilige land van europa is!) betrefd geen automobilist. Van de verkeersdoden onder automobilisten/motorrijders etc, zal het grootste gedeelte op 80/100km wegen zijn. Hoe vaak er daar wel niet fatale ongevallen gebeuren door foutief inhalen (overmoed, verkeerd inschatten), geen voorrang verlenen (verkeerd inschatten) of doordat de tegenligger op de verkeerde beland (slaaprijder/onwelwording)...

Het aantal dodelijke ongevallen met als hoofdoorzaak snelheid is laag, zeker op de snelwegen...

SWOV cijfers 2007:
14% ongevallen op wegen met een limiet van 100 of hoger (dus ook nog dodenwegen als de N34), bron: http://www.swov.nl/nl/research/kennisba ... gsoort.htm
Als iemand uitgebreidere cijfers kan vinden, met daarin de relaties doden op de snelweg met als oorzaak snelheid, hou ik me aanbevolen.

edit: Via cognos kom ik op 13 dodelijke ongevallen in 2008 van de 630? die daar inzitten met als toedracht te hoge snelheid! Dat is al laag
Selecteer ik daarbij de vmax 120, dan is het er nog 1!
Selecteer zelf maar: http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdsc ... Ongevallen

Omabeatle
zandpaadje

Bericht door Omabeatle » di 14 jul 2009, 11:35

Ik zie hierboven HET argument waarom de maximumsnelheid in Nederland niet verhoogt zou moeten worden. In plaats van trots te zijn op het lage aantal verkeersdoden in ons bemoeizuchtige landje, maken sommige mensen zich er druk om dat ze niet zo hard mogen rijden als ze zouden willen. Prima als jij denkt dat je de koning (of koningin) op de weg bent en dat hoge snelheden geen probleem zijn, maar voor het overgrote deel van de mensen is er alleen op uit om veilig van A naar B te komen. Een (nog) hogere snelheid dan 120 km/u hoort daar wat mij betreft niet bij.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 14 jul 2009, 12:12

^^ Eens. In ons land is 120 echt hard zat.

In Duitsland kan ik me een Vmax (maximum snelheid) van 130 km/h voorstellen. Dat is in feite niets anders dan de huidige "adviessnelheid" tot een "maximum snelheid" te verklaren. Maar elke Duitse politicus die een algemene snelheidslimiet voorstelt, pleegt politieke zelfmoord: "Freie Fahrt für freie Bürger".

Je nickname: fan van The Beatles toevallig? :D

@ DjIdee: Juist!
@ Seat: Weet je nog welk jaar dat was?
Donateur Vereniging Wegenforum

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 jul 2009, 12:45

Feder schreef:
Nee, gewoon een constatering. Ik woon gelukkig niet ook opgepropt in de randstad, maar ook in mijn regio is het druk genoeg...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 jul 2009, 13:09

Omabeatle schreef:Ik zie hierboven HET argument waarom de maximumsnelheid in Nederland niet verhoogt zou moeten worden. In plaats van trots te zijn op het lage aantal verkeersdoden in ons bemoeizuchtige landje, maken sommige mensen zich er druk om dat ze niet zo hard mogen rijden als ze zouden willen. Prima als jij denkt dat je de koning (of koningin) op de weg bent en dat hoge snelheden geen probleem zijn, maar voor het overgrote deel van de mensen is er alleen op uit om veilig van A naar B te komen. Een (nog) hogere snelheid dan 120 km/u hoort daar wat mij betreft niet bij.
Hou op, wat een drogreden... De snelwegen in Duitsland hebben niet veel lagere cijfers per strekkende kilometer hoor.. Terwijl het daar wel freie fahrt is... De hoge cijfers in Niedersachsen komen bv vooral van het OWN, 100km wegen, waar ook tractoren en langzaamverkeer over bewegen...

Op een lege A16 avonds, snachts en in het weekend kan er prima 120/140/160 gereden worden, idem voor de A4 tussen Nieuw-Vennep en Schiphol.... Een lege A6 in de avond uren, gemiddeld wordt er al 140 gereden, 160 is ook geen probleem, en ook absoluut niet onveilig....
En nogmaals, je bent niet verplicht om die snelheden te rijden, dat ben je in duitsland ook niet.. De enigste verplichting die je hebt is 1 die je nu ook hebt: Anticiperen en spiegelen. Maar daar zijn wij nederlanders behoorlijk laks in geworden. Waarschijnlijk door de veilige bouw van ons wegennet en de daarbij in verhouding lage snelheden..
Ga anders maar eens een willekeurige reactie op boetes op de telegraaf site doorlezen:
"Ik schrok me laatst een hoedje toen ik tussen Lelystad en Almere werd ingehaald door zo'n aso die wel 140 reed... Ik zat muziek te luisteren en ondertussen naar de Oostvaardersplassen te kijken, en zo ineens stuift die aso voorbij... Waarom komt er geen trajectcontrole op die wegen. En het liefst een maximum snelheid van 100, want 120 is eigenlijk al best wel onveilig""

Nou, sorry hoor, maar volgens mij wordt je geacht (althans, zo is het mij een paar jaar geleden geleerd) om elke 10-20 seconden (het liefst vaker) te spiegelen en je ogen op de weg te houden... En het liefst kijk je vooruit, zodat je kan zien hoe het wegbeeld een kilometer verderop is... Maar dat kost de mensen teveel moeite... Als je lui in de auto wil gaan zitten, moet je je laten rijden, of je moet de trein pakken. In de auto ben je bezig met de weg, neem die verantwoordlijkheid!

Ik zal nog eens zoeken naar een artikel over de vrijdagmiddag files. Waarom zijn die zo enorm druk, is er dan zoveel meer verkeer? Nee, de conclusie die getrokken werd was in de trant van: "Op vrijdag middag zijn er meer incidenten, ongevallen en kleine opstoppingen (welke uiteindelijk tot 1 lange file leidt) dan op de andere doordeweekse dagen. Dit ondanks dat de totale hoeveelheid verkeer nauwelijks verschilt en vaak lager is in vergelijk met de andere avondspitsen. De oorzaak hiervan komt voort uit 2 dingen. Vrijdagmiddag, is de laatste werkdag van de week, mensen zijn al met het weekend bezig, en hebben daardoor minder aandacht voor de weg. Tevens zijn er vrijdagsmiddag meer incidentele rijders op de weg dan in de overige avondspitsen. Beide zaken leidden tot onverwachte remacties, kleine aanrijdingen en hebben meer verkeershinder tot gevolg.

Ik durf de volgende stelling ook wel aan te gaan:
Een vrijere handhaving, of het legaliseren van hogere snelheden op rustige tijdstippen zal niet leidden tot een verhoging van het aantal en de ernst van ongevallen op autosnelwegen in Nederland

Omabeatle
zandpaadje

Bericht door Omabeatle » di 14 jul 2009, 13:43

DjIdee schreef:De snelwegen in Duitsland hebben niet veel lagere cijfers per strekkende kilometer hoor.. Terwijl het daar wel freie fahrt is... De hoge cijfers in Niedersachsen komen bv vooral van het OWN, 100km wegen, waar ook tractoren en langzaamverkeer over bewegen...
Het gaat ook niet om de strekkende kilometers, het is veel realistischer om te kijken naar de intensiteiten. Die liggen in Nederland vaak een heel stuk hoger. De helft van onze autosnelwegen zit al bijna aan zijn maximumcapaciteit.
Misschien was ik iets te algemeen in mijn bewoording. Ik ben het namelijk wel eens met de stelling die je op het einde poneert. Er zou op rustige tijdstippen harder gereden mogen worden, maar de andere 18 uur die de dag rijk is, is 120 km/u echt wel het maximum. Daarbij ga ik niet uit van jouw rijskills, maar die van de gemiddelde Nederlander. Jij geeft niet voor niets voorbeelden uit de dagelijkse praktijk en de Telegraaf. Daaruit blijkt gewoon dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet zit te wachten op die hogere snelheid. Juist niet de mensen die hard gaan rijden gaan zich onveilig gedragen, de rest doet dat.
Uiteraard heb je dan ook nog de groep 'domme' Nederlanders. Die gaan flink te hard rijden, terwijl hun ervaring en vaardigheid dat nauwelijks aankan.

Kortom: 's Nachts van 23.00-05.00 harder rijden wat mij betreft geen probleem, maar de rest van de dag moeten we eerder kijken naar verlaging van de maximumsnelheid dan verhoging. Weekend is trouwens uitgesloten van harder rijden, want dan zijn er teveel dagjesmensen.

@ hajo: geen fan, gewoon toffe nick :P

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jul 2009, 14:26

De BAB62 is zo rustig dat je er heel hard overheen kan scheuren! Het is echt een heerlijk (uitgestorven) weg. Zelfs het enkelbaanse stuk voor Pirmasens reed heerlijk door. :D Daar heb je natuurlijk wel een Vmax. van 100 km/h op het enkelbaanse stuk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 14 jul 2009, 14:58

Een hogere snelheid zou makkelijk kunnen op sommige tijden of wegen qua veiligheid. Op de A7 afsluitdijk en A6 Almere-noord-Joure wordt ook vaak rond de 140 gereden. Dat laatste met name omdat een stationaire controle bijna onmogelijk is, omdat de flitsauto zich niet kan verstoppen achter brug, heg of bord. Flitsen vanaf de vluchtstrook ("pechauto") doen ze eigenlijk zelden tot nooit. Veiligheid voor de ambtenaar...

In Nederland wordt natuurlijk ook vaak het milieu aangehaald (geluid, uitstoot, brandstofverbruik) als reden tot beperking Vmax ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...