Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Jeroen » di 14 jul 2009, 17:55

Omabeatle schreef:Het gaat ook niet om de strekkende kilometers, het is veel realistischer om te kijken naar de intensiteiten. Die liggen in Nederland vaak een heel stuk hoger. De helft van onze autosnelwegen zit al bijna aan zijn maximumcapaciteit.
Misschien was ik iets te algemeen in mijn bewoording. Ik ben het namelijk wel eens met de stelling die je op het einde poneert. Er zou op rustige tijdstippen harder gereden mogen worden, maar de andere 18 uur die de dag rijk is, is 120 km/u echt wel het maximum. Daarbij ga ik niet uit van jouw rijskills, maar die van de gemiddelde Nederlander. Jij geeft niet voor niets voorbeelden uit de dagelijkse praktijk en de Telegraaf. Daaruit blijkt gewoon dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet zit te wachten op die hogere snelheid. Juist niet de mensen die hard gaan rijden gaan zich onveilig gedragen, de rest doet dat.
Uiteraard heb je dan ook nog de groep 'domme' Nederlanders. Die gaan flink te hard rijden, terwijl hun ervaring en vaardigheid dat nauwelijks aankan.
Uiteindelijk valt dat dus allemaal wel mee, omdat er, zoals je zelf al zegt, héél weinig verkeersdoden vallen naar gelang de enorme grootte van ons verkeer. (en dus ook ondanks dat er op veel snelwegen buiten de randstad al veel 140+ wordt gereden...)
Omabeatle schreef:Kortom: 's Nachts van 23.00-05.00 harder rijden wat mij betreft geen probleem, maar de rest van de dag moeten we eerder kijken naar verlaging van de maximumsnelheid dan verhoging. Weekend is trouwens uitgesloten van harder rijden, want dan zijn er teveel dagjesmensen.
Onzin. Er zijn nog meer dan genoeg snelwegen waar je buiten nachtelijke uren door kan planken.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 14 jul 2009, 19:15

Even afgezien van de spitstijden (7-9 en 16-18) kan dat zowieso op de A6 tussen Lelystad en Joure en de A32 tussen Meppel-Noord en Wolvega... Andere wegen kun je ook prima verantwoord met regelmaat 140-150 rijden... Rij nu ochtends om 5.30 van huis weg, en sta een uur en een kwartier later in Apeldoorn, zonder extreem hard te rijden (140 op gps op cc, tot aan Meppel mooie lineare lijn van de CC, daarna begint het wat te schommelen)... Alleen tussen Meppel en Zwolle, Zwolle zelf en het laatste stukje van Epe naar Apeldoorn zijn te druk om dat aan te kunnen houden... En zo draai ik een 1500km per week momenteel (smiddags doe ik er 10 minuten langer over omdat het dan flink drukker is)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 15 jul 2009, 2:37

Ik kom net uit Duitsland. Was alweer enige tijd geleden dat ik er heb gereden. Wat een genot! Mensen KIJKEN daar, mensen RIJDEN daar, mensen reageren normaal als ik denk dat ze me niet hebben gezien en je ze een seintje geeft. Ideaal... Ik merkte wel dat ik vrijwel altijd degene was die de meeste afstand hield tot zijn voorganger in een treintje van doorrijders. Of ik heb te weinig lef/ervaring op die snelheden, of zij zijn gestoord. Ik gok op het eerste. ;)

Overigens heb ik niet te gek gedaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jul 2009, 9:16

[url=http://www.nu.nl/algemeen/2044875/kettingbotsing-in-duitsland-met-66-gewonden.html]www.nu.nl[/url] (20-7-2009) schreef: Kettingbotsing in Duitsland met 66 gewonden

BRAUNSCHWEIG - Door een kettingbotsing op de A2 bij Peine en Braunschweig in het noorden van Duitsland zijn zondagavond 66 mensen gewond geraakt, tien van hen raakten levensgevaarlijk gewond. Dat heeft de brandweer maandagmorgen vroeg laten weten. Na een eerste ongeval op de A2 richting Hannover ontstond een kettingbotsing. Bij het ongeluk waren ongeveer honderd auto's betrokken. Kort voor het ongeval had het hard geregend. Daardoor verloren veel automobilisten de macht over het stuur. Ongeveer 340 brandweerlieden en andere hulpverleners werden ingezet om de gewonden te helpen.

Hele nacht
Na de kettingbotsing bleef de A2 in de richting van Hannover gesloten. De brandweer hield er rekening mee dat de opruimwerkzaamheden de hele nacht zouden duren.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 20 jul 2009, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jul 2009, 9:26

Geen honderd auto's, maar 259 auto's

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 20 jul 2009, 9:32

Regen, laagstaande zon en snelheid niet aanpassen? In het buitenland met regen zowieso altijd opletten als je het nederlandse zoab gewend ben... Wat dat betrefd zijn we hier behoorlijk verwend..

Geen doden (wel 10 kritiek), dat valt mee gezien de schaal (200+ auto's, 66 gewonden)... Vermoed vooral omdat het in het weekend gebeurd is, en dus weinig vrachtverkeer, want bij kettingbotsingen met dodelijke slachtoffers zijn het vaak auto's die onder/tussen vrachtwagens komen...

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » ma 20 jul 2009, 9:44

259 auto's :schrikreactie: Hoe krijgen ze het voor elkaar.

Overigens waar rijd iedereen hier die beweert dat het in Nederland zo kut rijden is?
Ok, de A2 is vaak vervelend maar die is ook te druk. Ik rijd echter ook op snelwegen hier in het zuiden waar je in de spits gewoon vlot 120 door kan rijden en buiten de spits met 120 langzaam verkeer lijkt af en toe. Heb ook vrijwel nooit problemen dat ik ineens op de rem moet omdat mensen niet spiegelen, het reed die keer dat ik Duitsland bij niet al te druk verkeer op een weg zonder vmax was niet veel anders, met als enige verschil dat er daar af en toe iemand met 200+ ofzo voorbij kwam wat imo wel vervelend en gevaarlijk snel is als er meer verkeer rijdt.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 20 jul 2009, 10:02

Wouter N14 schreef:
[url=http://www.nu.nl/algemeen/2044875/kettingbotsing-in-duitsland-met-66-gewonden.html]www.nu.nl[/url] (20-7-2009) schreef: Kettingbotsing in Duitsland met 66 gewonden
BRAUNSCHWEIG - Door een kettingbotsing op de A2 bij Peine en Braunschweig in het noorden van Duitsland zijn zondagavond 66 mensen gewond geraakt, tien van hen raakten levensgevaarlijk gewond. Dat heeft de brandweer maandagmorgen vroeg laten weten. Na een eerste ongeval op de A2 richting Hannover ontstond een kettingbotsing. Bij het ongeluk waren ongeveer honderd auto's betrokken. Kort voor het ongeval had het hard geregend. Daardoor verloren veel automobilisten de macht over het stuur. Ongeveer 340 brandweerlieden en andere hulpverleners werden ingezet om de gewonden te helpen.Na de kettingbotsing bleef de A2 in de richting van Hannover gesloten. De brandweer hield er rekening mee dat de opruimwerkzaamheden de hele nacht zouden duren.
Dit bericht klopt niet helemaal. Het gaat niet om 1 kettingbotsing maar om 21 ongevallen over een deel van de A2 van circa 30 km, aldus de Hannoversche Allgemeine (artikel: http://www.haz.de/HAZ/Hannover/Aus-der- ... -beteiligt). Overigens geldt op dit deel van de A2 een snelheidsbeperking van 120km/u, volgens http://www.autobahnatlas-online.de/. Meer info, en foto's op http://www.welt.de/vermischtes/article4 ... er-A2.html
Laatst gewijzigd door Feder op ma 20 jul 2009, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 20 jul 2009, 10:02

Jeroentedee schreef: Overigens waar rijd iedereen hier die beweert dat het in Nederland zo kut rijden is?
Ok, de A2 is vaak vervelend maar die is ook te druk. Ik rijd echter ook op snelwegen hier in het zuiden waar je in de spits gewoon vlot 120 door kan rijden en buiten de spits met 120 langzaam verkeer lijkt af en toe. Heb ook vrijwel nooit problemen dat ik ineens op de rem moet omdat mensen niet spiegelen, het reed die keer dat ik Duitsland bij niet al te druk verkeer op een weg zonder vmax was niet veel anders, met als enige verschil dat er daar af en toe iemand met 200+ ofzo voorbij kwam wat imo wel vervelend en gevaarlijk snel is als er meer verkeer rijdt.
Ja, ik heb ook bijzonder weinig problemen, zeker nu in de vakanties... Maar ik rij ook relatief rustige wegen.. A7 in Groningen/Friesland, de A6 door de polder, de A32... Alleen de A28 Meppel-Zwolle en de A50 naar Apeldoorn zijn stukken die fors drukker zijn... Al moet ik zeggen dat de A7 smiddags behoorlijk druk is....

Nu rij ik expres vroeg, zodat het nog rustig op de weg is, en de meeste minder oplettende bestuurders nog op 1 oor liggen (wat busjes uitgezonderd :booooos: )...
's Middags is een ander verhaal, dan blijft het continu opletten en anticiperen op mensen die iets minder opletten (je ziet ze vaak al aankomen dat ze hem vlak voor je neus naar links pleuren, mijn voet hangt dan meestal al boven de rem van "als ze hem ervoor gooien")... En daarbij maakt het niet uit of je 140 of 120 rijdt, de hoeveelheid mensen die niet spiegelen, of hem er gewoon voortrappen is even groot, want het zijn vaak dezelfde (die rijden 90-100 en moeten een vrachtwagen voorbij)... En ik hou niet van generaliseren, maar over het algemeen zijn het ouderen, of vrouwen in kleinere (2e) auto's en waar kinderen bij in zitten die aandacht vragen

Vanochtend ook heerlijk kunnen doorrijden, vanaf Marum (A7) tot aan Meppel-Noord (A32) 3x van de cruisecontrol afgeweest, Knp Heerenveen, de vmax 90 bij Ter Idzard en een inhalende vrachtwagen bij Steenwijk... Daarna werd het drukker (tegen 7 uur aan, en druk stuk (a28 Meppel-Zwolle), maar ik heb toch regelmatig hem op mijn cc gehad (en zonder overdreven hard te rijden (140 max) toch een gemiddelde van 110.. Heerlijk als je zo weinig van het gas hoeft en een mooie lineare track (heb een gps logger die plaats en snelheid vast legt) krijgt..

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » do 13 aug 2009, 22:25

De japanners hebben zo te zien ook de autobahn gevonden om met een Nissan GT-R tegen een Porsche 911 te laten rijden...
Filmpje op Dumpert

Gast1981
polderweggetje

Bericht door Gast1981 » di 18 aug 2009, 17:08

Attietattie schreef:Ik kom net uit Duitsland. Was alweer enige tijd geleden dat ik er heb gereden. Wat een genot! Mensen KIJKEN daar, mensen RIJDEN daar, mensen reageren normaal
Wekt ook iedere keer weer mijn positieve verbazing.
Veelal heerlijk rijden daar i.t.t. mijn dagelijkse A1 route... :neenee:
Over 2 weken een mooie route voor de boeg NL -> Kroatië, prettig vooruitzicht :)

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » di 18 aug 2009, 17:44

doorntje schreef:De japanners hebben zo te zien ook de autobahn gevonden om met een Nissan GT-R tegen een Porsche 911 te laten rijden...
Filmpje op Dumpert
De Japanners kennen al langer de Deutsche Autobahn. In Japan mogen de Japanse auto's max. 180 halen op de snelweg; bij de GT-R wordt dat zelfs met satelliet bijgehouden.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 aug 2009, 18:56

Japanse auto's mogen echt geen 180 rijden hoor...

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » di 18 aug 2009, 19:22

Chris schreef:Japanse auto's mogen echt geen 180 rijden hoor...
Natuurlijk niet maar Japanse wagens zijn in Japan allemaal op max. 180 km/u begrenst. Sneller gaat niet.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 aug 2009, 19:36

Ah op die manier. Volgens mij kunnen de politieauto's ook niet sneller dan 180 daar.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 aug 2009, 21:49

In de VAE gaat een irritant geluidssignaal af als je boven de 120 komt (de max.snelheid op de snelweg). Maar eenmaal boven de 140 houdt ook weer op. (dat laatste heb ik overigens zelf niet uitgeprobeerd, dat deden een paar taxichauffeurs wel)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 aug 2009, 7:58

Aangezien ik gisteren van Salzburg tot Münster over de Duitse Autobahn heb gereden (815 km) heb ik het snelle rijden goed kunnen observeren.

Persoonlijk vind ik dat snelle rijden wel leuk voor een uurtje ofzo, maar als je het hele land doorrijdt in een auto waarbij 140 nog net comfortabel te doen is, is het toch een stuk minder leuk, ik vind de buurlanden dan echt een verademing. Op zondag is het nog goed te doen omdat je gewoon rechts kan blijven doordat er geen vrachtverkeer is. Op doordeweekse dagen barst het van het vrachtverkeer, en als je met 140 een hele rij vrachtwagens inhaalt, dan heb je wel sterk het gevoel dat je de boel zit op te houden.

Echt heel hard wordt er overigens niet gereden, ik denk dat het aandeel verkeer dat boven de 170 km/uur zit erg beperkt is, de meesten rijden 150 - 160 ongeveer. Het zijn vooral de Audi's, BMW's, Mercedessen en de betere gezinswagens van andere merken die zo snel rijden overigens. Dus zware stevige auto's waarbij 150-160 prima te doen is. Kleine compacte auto's zie je zelden echt harder dan 140 rijden.

Mijn auto kan wel iets van 170 rijden, maar dat is hoogst oncomfortabel, ik trek hem niet boven de 140. Bovendien scheelt dat nogal wat brandstof. De route door Oostenrijk haalde ik 1 op 20, terwijl de rest van de route met 140 door Duitsland nog maar 1 op 16 opleverde. (ook veel bergopwaarts).

Het grootste probleem op de Autobahn zijn Nederlanders die hem vlak voor je neus, soms met caravan en al, naar links gooien. Dat zag ik Duitsers zelden doen, die blijven braaf achter een vrachtwagen rijden. Je kan dus beter iets eerder met 140 naar links gaan, dan hem met 100 op het laatste moment naar links gooien.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 aug 2009, 19:21

Chris schreef:Het grootste probleem op de Autobahn zijn Nederlanders die hem vlak voor je neus, soms met caravan en al, naar links gooien. Dat zag ik Duitsers zelden doen, die blijven braaf achter een vrachtwagen rijden.
Dat haten mijn ouders nou zo erg om lang achter een vrachtwagen te rijden, dus die halen (vooral mijn vader) nogal eens in met 100 - 120 km/h met caravan. Vooral leuk op die uitgestorven stukjes snelweg als de A60, A62 of de A7 en er komt iemand die lekker hard op de remmen voor je mag. :puh2: Nu ja, we doen wel veilig hoor, dus als er eentje aan komt scheuren dan halen wij heus niet in. ;) In Zwitserland hoef je veel minder vaak in te halen met de caravan, omdat er domweg veel minder vrachtverkeer op de snelweg zit en je mag zelf ook niet harder als 80 km/h, dus heeft dat ook geen enkele zin.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 aug 2009, 22:27

Chris schreef: Echt heel hard wordt er overigens niet gereden, ik denk dat het aandeel verkeer dat boven de 170 km/uur zit erg beperkt is, de meesten rijden 150 - 160 ongeveer.
Zo langzamerhand is het hele harde rijden in Duitsland een beetje uit de mode aan het raken. Op sommige snelwegen (zonder limiet) zie je amper harde rijders meer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 aug 2009, 0:32

^^ En dat is maar goed ook! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 21 aug 2009, 22:01

Ik ga op 31 augustus naar Duitsland. Daar rij ik ook 150 - 160 km/h. Soms even 170 of 180, maar dat doe ik niet al te vaak. En zoals ik al vaker heb aangegeven: snelheden van 200 km/h en meer horen gewoon niet op de openbare weg thuis, ook niet op de Autobahn.
Donateur Vereniging Wegenforum

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 23 aug 2009, 17:09

Elke keer als ik op de Autobahn rijd kan ik de verleiding niet weerstaan om mijn auto even naar zijn topsnelheid (210 km/h) te trekken 8-). De hele weg moet dan wel vrij zijn voor me, want inhalen met 200 + gaat mij wat te ver.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 28 aug 2009, 10:52

2 weken geleden de heenweg heerlijk gereden door duitsland op een dinsdag, niet erg druk, flink op het gas gestaan, meestal ergens tussen de 140-180 kunnen blijven rijden, afgezien van een inhalende vrachtwagen of langzamere auto... Hele traject (vanaf de NL-D grens op de BAB280 bij Bunde tot aan de D-A grens op de BAB3 bij Passau) niet 1 keer vol in de ankers gehoeven voor iemand die hem zo naar links trapte, en maar 1x verzocht aan iemand om naar rechts te gaan.... Dat heb ik in Nederland al binnen 20km gescoord op de A7 naar Heerenveen :wall:

Terugweg moest ik 1x vol in de ankers:
Op de BAB33 tussen Paderborn en Bielefeld... Reed 180 ofzo (vmax van de Fiesta ook ongeveer), verderop een camper, daarachter een Focus en een rode 159... Alfa geeft richting, zet hem direct weer uit en remt, ik weet dus dat hij mij gezien heeft, dus lift het gas een beetje maar hou mijn snelheid... Zit ik naast die Alfa, zet de Focus de richting aan en komt direct langzaam naar links (@100 ofzo) :shock: In de remmen en knipperen... Focus stuurt direct scherp naar rechts, knal er langs, verschrikt dametje achter het stuur... SPIEGELEN! Wellicht overbodig om te vermelden dat er een gele kentekenplaat op zat :shoot:

Op dat ene incident na op de 1800km (900 heen, en 900 terug) kan je dus prima ook doordeweeks, en tijdens spitsuren op de stukken zonder snelheidsbeperking stevig doorrijden en hogere snelheden (191 is de max wat ik op de gpstrack zag staan) rijden... Werd regelmatig ingehaald door auto's die veel sneller reden, goed blijven spiegelen, en verder vooral veel vooruit kijken en anticiperen. En als iedereen dat doet, en men een beetje ruimte geeft en om elkaar denkt, dan rijdt het bijzonder prettig.... Als ik dan gisteravond van Nieuweschans naar Marum keutel over de A7, waar men met 3km/u verschil inhaalt, hem zo naar links gooit, of waar men links blijft hangen (en dat binnen 40km snelweg), dan snak ik alweer naar vakantie in het buitenland.. Alleen al om het rijgedrag van onze oosterburen...

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » vr 28 aug 2009, 11:14

DjIdee schreef:. Werd regelmatig ingehaald door auto's die veel sneller reden, goed blijven spiegelen, en verder vooral veel vooruit kijken en anticiperen. En als iedereen dat doet, en men een beetje ruimte geeft en om elkaar denkt, dan rijdt het bijzonder prettig....
^^ ik rij meestal niet zo hard (zo'n 130), maar ik kan wel zeggen dat ik anticipeer en dan is het in Duitsland ALTIJD lekkerder rijden dan hier tussen de jagers
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 28 aug 2009, 11:19

DJidee, ik begrijp je helemaal, al rijd ik niet regelmatig meer als 160. Als je weer in Nederland komt en de weg is leeg dan voelt 120kmh aan alsof je stil staat, en bovendien erger je jezelf binnen 2km van de grens aan de andere sukkel-in-de-auto-ergens-heen-figuren (automobilisten zijn het in ieder geval niet!).

Van de andere kant had ik als ik jou was toch wat gas los gelaten en de voet bij de rem gehouden, die alfa zag jou, maar die kaastrut ervoor niet. Waarschijnlijk omdat het de nationale hobby is om 0,5cm voor de motorkap te blijven kijken, en als daar een vrachtwagen/camper/aanhanger opdoemt dan vol op de rem gaan staan en het stuur naar links gooien om pas te kijken als er iemand toetert. :shutup:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » vr 28 aug 2009, 15:32

Quattro schreef:
doorntje schreef:De japanners hebben zo te zien ook de autobahn gevonden om met een Nissan GT-R tegen een Porsche 911 te laten rijden...
Filmpje op Dumpert
De Japanners kennen al langer de Deutsche Autobahn. In Japan mogen de Japanse auto's max. 180 halen op de snelweg; bij de GT-R wordt dat zelfs met satelliet bijgehouden.
Dat klopt zodra je met zo'n auto op een racecircuit komt herkent de navigatie dat en schakelt de begrenzer uit...
De maximumsnelheid in Japan is dacht ik maximaal 100 km/h.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 sep 2009, 14:39

Tijdens mijn vakantie heb ik o.a. de Duitse A2 (Bad Oeyenhausen - kr. Magdeburg: geheel 2x3) en de A3 (2x3 vanaf Aschaffenburg tot Oberhausen, bij Frankfurt zelfs 2x4) vanaf Nürnberg bereden. Cruise control op 160 km/h en lekker laten gaan. Heerlijk... :D

Volgens Honda bedraagt de topsnelheid van mijn auto 205 km/h. Nu had ik al eens 203 km/h gehaald terwijl ik nog niet eens plank gas gaf. In Duitsland had ik even de gelegenheid de werkelijke topsnelheid te bepalen... en kwam tot een vreemde ontdekking. Op een gegeven moment gaf mijn snelheidsmeter 205 km/h aan, ik kon nog wat gas bijgeven en de auto ging duidelijk wat sneller totdat de grens was bereikt. Maar de snelheidsmeter bleef stug "205" aangeven... :? Ik schat dat ik minstens 215 km/h gereden moet hebben, maar de snelheidsmeter is "begrensd" op maximaal 205 km/h.

Nu ja, het was leuk het even te proberen en nu weten we dat ook weer. Maar ik blijf erbij dat dit soort absurde snelheden feitelijk alleen op een circuit thuishoren. Snelheden van 150 - 160 kunnen nog net.

Op de terugweg tussen Oberhausen en Arnhem maakte ik dit mee:

Vooruit, nog één keer vol gas. De snelheid loopt op en ik bereik 170 km/ h om achter een NL-voertuig terecht te komen. Dit voertuig was bezig met een inhaalmanoeuvre. De bestuurder wilde een Duits busje inhalen, maar die had er ook behoorlijk de vaart in. Gedurende enkele kilometers bleven beide voeruigen gelijk op rijden. Merkwaardig. De bestuurder van het NL-voertuig moet nu óf sneller gaan rijden en de inhaalmanoeuvre voltooien óf zich laten terugzakken en achter het Duitse busje gaan rijden, dacht ik nog. Dat Duitsje busje gaat echt niet langzamer rijden. Er gebeurde echter niets, het NL-voertuig bleef hardnekkig links rijden, gelijk op met het Duitse voertuig. Ik seinde tenslotte maar met groot licht. Het NL-voertuig liet daarop de snelheid teruglopen en liet zich achter het busje zakken. Ik gaf wat extra gas en was weg. Ik vermoed dat de bestuurder van het NL-voertuig óf niet sneller durfde, óf het voertuig had z'n topsnelheid bereikt.

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » wo 09 sep 2009, 14:51

Hajo schreef:Volgens Honda bedraagt de topsnelheid van mijn auto 205 km/h. Nu had ik al eens 203 km/h gehaald terwijl ik nog niet eens plank gas gaf. In Duitsland had ik even de gelegenheid de werkelijke topsnelheid te bepalen... en kwam tot een vreemde ontdekking. Op een gegeven moment gaf mijn snelheidsmeter 205 km/h aan, ik kon nog wat gas bijgeven en de auto ging duidelijk wat sneller totdat de grens was bereikt. Maar de snelheidsmeter bleef stug "205" aangeven... :? Ik schat dat ik minstens 215 km/h gereden moet hebben, maar de snelheidsmeter is "begrensd" op maximaal 205 km/h.
Had je geen GPS apparaat bij je waar je het mee kon controleren?
Hajo schreef:Ik vermoed dat de bestuurder van het NL-voertuig óf niet sneller durfde, óf het voertuig had z'n topsnelheid bereikt.
Hij heeft in ieder geval NIET goed gespiegeld, lijkt me.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 sep 2009, 15:46

Ik had mijn TomTom bij me, maar die heb ik niet gebruikt. Vanuit Nürnberg naar huis is namelijk erg simpel: gewoon de Duitse A3 volgen en in ons land de A12 tot afrit Driebergen/Zeist. ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 sep 2009, 18:45

Hajo schreef:Tijdens mijn vakantie heb ik o.a. de Duitse A2 (Bad Oeyenhausen - kr. Magdeburg: geheel 2x3) en de A3 (2x3 vanaf Aschaffenburg tot Oberhausen, bij Frankfurt zelfs 2x4) vanaf Nürnberg bereden. Cruise control op 160 km/h en lekker laten gaan. Heerlijk... :D
De A2 vind ik ook zo slecht nog niet dat stuk. 2x3 en je kunt lekker doorrijden met 150 a 160 op de teller. Alleen gebruik ik dan geen CC, daar heb ik een hekel aan. Ik gebruik de CC alleen in stukken waar de snelheid vrij laag is en ik echt op moet letten dat ik niet te hard rijd. Bijvoorbeeld bij een 100kmh traject controle op en rustig moment. In kz ook de CC gebruikt , lang recht stuk zonder referentie en geen verkeer, gewone bubeko weg maar wel goed asfalt. Dan rijd je als je de CC niet gebruikt ook makkelijk veel te hard.
Volgens Honda bedraagt de topsnelheid van mijn auto 205 km/h. Nu had ik al eens 203 km/h gehaald terwijl ik nog niet eens plank gas gaf. In Duitsland had ik even de gelegenheid de werkelijke topsnelheid te bepalen... en kwam tot een vreemde ontdekking. Op een gegeven moment gaf mijn snelheidsmeter 205 km/h aan, ik kon nog wat gas bijgeven en de auto ging duidelijk wat sneller totdat de grens was bereikt. Maar de snelheidsmeter bleef stug "205" aangeven... :? Ik schat dat ik minstens 215 km/h gereden moet hebben, maar de snelheidsmeter is "begrensd" op maximaal 205 km/h.
Misschien 205 echte kmh?
Nu ja, het was leuk het even te proberen en nu weten we dat ook weer. Maar ik blijf erbij dat dit soort absurde snelheden feitelijk alleen op een circuit thuishoren. Snelheden van 150 - 160 kunnen nog net.
Ben het deels met je eens. Op een lege rechte weg die je goed kent kun je inderdaad wel een keer flink op het gas, maar meestal is 150 a 160 inderdaad genoeg. Ik vind persoonlijk 150 a 160 een erg fijne snelheid in Duitsland. Schiet lekker op en als je harder gaat rijden dan draai je er veel meer brandstof door, wordt je snel moe en gaat je gemiddelde toch nauwelijks omhoog. Maar het hangt ook van de auto af, in een zware luxe BMW/Audi/Merc en zelfs Volvo rijd je veel makkelijker met hoge snelheid als in, bijvoorbeeld, een oude kadett.
Ik kan overigens in 45 minuten of net iets meer naar het vliegveld in Düsseldorf (A73, A77, BAB57, BAB44, grotendeels BAB57, afstand iets meer als 100km, 105 ofzo). Dat is gemiddeld 140. Maar op de BAB57 is dan vaak helemaal niks te doen en als ik dan in Nederland 140 op de teller rijd, op de BAB57 wat veruit het grootste stuk is 160 op de teller en het laatste stukje op de BAB44 110kmh (Vmax 100, radarcontrole, bij de radar rem ik uiteraard even af naar 100 op de teller al moet dat met 110 op de teller ook geen probleem zijn).
Ik seinde tenslotte maar met groot licht. Het NL-voertuig liet daarop de snelheid teruglopen en liet zich achter het busje zakken.
Sein jij met groot licht? Hajo toch! Foei ;) :mrgreen: :puh2:
Warm of koud is een kwestie van referentie.