Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door captain007 » do 18 jun 2020, 11:32

Egbert schreef:
do 18 jun 2020, 7:54
Is het dezelfde als deze? https://legacy.dumpert.nl/mediabase/793 ... obahn.html
Ik vind het wel meevallen. Ja, het gaat snel, maar op zich niet gevaarlijk.
Moet zeggen dat hij toch echt wel te weinig afstand houdt tot zijn voorganger op bepaalde stukken met deze snelheden. Daarnaast vind ik het gewoon niet slim om in Duitsland met 200+ te gaan rijden bij opritten waar toch wel flink wat verkeer erop komt en er ook verkeer op de rechterrijstrook zit. Grote kans dat verkeer op de rechterrijstrook toch naar links moet om ruimte te geven, gezien de korte invoegstroken (en gewoon uberhaupt de gedateerde jaren 60 ontwerpstandaarden daar). Eigenlijk is deze weg gewoon net te druk om vol gas te rijden. Wat dat betreft zou je op een A57 verder het gas open kunnen trekken aangezien die meestal toch wel rustiger is dan de A3.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 18 jun 2020, 11:48

DjIdee schreef:
do 18 jun 2020, 10:48
maar goed, zal wel weer misplaatste jaloezie zijn :heygrr:
Zo klinkt het in ieder geval wel ja. :top:

200+ rijden is geen spelletje. Die gast kan niet rijden.
captain007 schreef:
do 18 jun 2020, 11:32
Daarnaast vind ik het gewoon niet slim om in Duitsland met 200+ te gaan rijden bij opritten waar toch wel flink wat verkeer erop komt en er ook verkeer op de rechterrijstrook zit. Grote kans dat verkeer op de rechterrijstrook toch naar links moet om ruimte te geven, gezien de korte invoegstroken.
Dat vind ik toch ook wel weer meevallen. 200 is geen astronomische snelheid en zoveel als men in Nederland ruimte maakt voor invoegers, zo weinig doet men dat in Duitsland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 jun 2020, 11:55

Op een gegeven moment wordt het lastig om in te schatten hoe snel iemand in de spiegel daadwerkelijk dichterbij komt. 160-180 is nog wel eens in te schatten, maar daarboven is de kans aanzienlijk groter dat het verkeerd wordt ingeschat. En 290 is zeker geen veel voorkomende snelheid op de Autobahn. Meer dan 200 is al behoorlijk zeldzaam in mijn ervaring, zeker gewoon overdag.

Dit soort mensen gaan met een andere mindset naar de Autobahn. Een Duitser met een dikke bak die vaak op de Autobahn rijdt heeft de mogelijkheid om het een andere dag eens te proberen als het nu te druk is. Dit in tegenstelling tot dit type Nederlanders of racers die maar één doel hebben: zo hard mogelijk zodra ze in Duitsland zijn. En dan worden er andere risico's genomen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 18 jun 2020, 12:08

Attietattie schreef:
do 18 jun 2020, 11:48
Dat vind ik toch ook wel weer meevallen. 200 is geen astronomische snelheid en zoveel als men in Nederland ruimte maakt voor invoegers, zo weinig doet men dat in Duitsland.
Mijn ervaring is alleen dat net over de grens je alleen nog wel eens met name Nederlanders hebt rondkarren die dat dan wel doen... En dan kan het ineens wel spannend worden.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 18 jun 2020, 13:34

^^ Nederlanders zijn in het algemeen niet vertrouwd met hoge snelheden en kunnen die dan ook slechter inschatten dan Duitsers.

Als ik op de Autobahn met 150 - 160 op de linker rijstrook aan kom zetten en er rijdt een voertuig met gele kentekenplaten op de rechter rijstrook, achter een vrachtwagen bijvoorbeeld, dan hou ik die goed in de gaten. Het is me herhaaldelijk overkomen dat de landgenoot mijn snelheid verkeerd inschat en naar links komt. Soms inclusief caravan met 80 of 90 km/h... Dan moet je toch aardig in de ankers. Bij een Duitser heb ik dat veel minder: die blijft echt wel rechts, een enkele uitzondering daargelaten.

Gasten die met snelheden van 200 of meer op de Autobahn (of waar dan ook) onderweg zijn, spelen met hun leven. Zeker bij dit soort absurde snelheden van 300 of meer. Je bent in mijn ogen dan ook knettergek en je rijbewijs niet waardig. :nuts:

Nu is snel rijden best wel eens leuk, maar zoals ik al eerder gezegd heb, horen snelheden van 200 of meer niet op de openbare weg thuis. Daar is een circuit voor.

En als dan toch het gaspedaal eens diep wilt intrappen, doe dat dan alleen als de omstandigheden gunstig zijn. Dus bijvoorbeeld niet bij zware regenval of slecht zicht.
Donateur Vereniging Wegenforum

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 18 jun 2020, 13:51

Niet dat ik mezelf nu op de borst wil kloppen dat ik het allemaal zo goed doe, maar het rijden met dit soort hoge snelheiden is gewoon een vak apart, iets dat je moet leren. Als je nog nooit harder dan 130 gereden heb moet je niet denken dat je veilig 200 kan rijden als je geen idee hebt hoe ver je vooruit moet kijken en hoe lang je remweg is. Toch zijn er best omstandigheden waarin je redelijk verantwoord (het is natuurlijk altijd risicovol) 200+ kunt rijden. Maar zoals gebruikelijk is er altijd een (kleine) groep die het verpest voor de mensen die wel de nodige regels in acht nemen bij het rijden met hoge snelheid.

Sondermaut
dorpsstraat

Bericht door Sondermaut » do 18 jun 2020, 14:00

Van de stukken waarop ik langs ben gekomen op vakantietrips staat mij bij dat de A8 tussen Ulm en München en delen van de A7 Ulm - Memmingen stukken zijn waar geen limiet geldt, tenzij de VBA anders aangeeft. 160 à 170 is zeker geen uitzondering, maar meestal kan dat wel op dat stuk sinds de verbreding naar 2x3. Zeker zondagochtend is het zelfs tijdens de zomervakantie rustig op dat stuk.
Het lijkt me wel een kick om de auto op een rustiger Autobahn als de A8 Ulm - München of de A60 Wittlich - Bitburg op zijn staart te trappen, maar verder dan 160 vind ik als absolute beginneling nog wat eng.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 18 jun 2020, 14:04

Egbert schreef:
do 18 jun 2020, 7:54
Is het dezelfde als deze? https://legacy.dumpert.nl/mediabase/793 ... obahn.html
Ik vind het wel meevallen. Ja, het gaat snel, maar op zich niet gevaarlijk.
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar ook met 120 kan een vrachtwagen je van de weg drukken.
Zie toch meerdere momenten met treintjes verkeer op de rechterbaan, je moet er gewoon rekening mee houden dat daar iemand tussen kan zitten die jou over het hoofd ziet of je snelheid verkeerd inschat en onverwachts naar links komt. Dan ben je met 200+ gewoon te laat. Ook stukken waar de weg in een bocht naar links loopt en je daardoor geen vrij zicht hebt op wat er voor ver voor je gebeurd. Gaat in 99 van de 100 gevallen gewoon goed, maar die ene keer kan net fataal zijn..

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 19 jun 2020, 1:55

Sondermaut schreef:
do 18 jun 2020, 14:00
maar verder dan 160 vind ik als absolute beginneling nog wat eng.
Mwah, hield mij ook niet tegen. :emo: Het is in principe goed te doen, als je weet waar je op moet letten, zowel de weg als de auto goed kent, en het hard rijden niet als doel ziet.
De A57 is er inderdaad geschikt voor, net als vele wegen in het zuiden van het land, terwijl sommige onbegrenste wegen zich er totaal niet voor lenen. Ik rij regelmatig naar Monschau, en dan is het natuurlijk verleidelijk om even door te trappen op de stukjes rond Aachen. Toen ik nog onervaren was met de Autobahn probeerde ik dit uiteraard ook, want ik was jong en zat in een veel te snelle BMW, maar dat heb ik toch snel weer afgeleerd, omdat het er eigenlijk te druk is, en 1x iemand die voor je neus naar links komt zonder enige reden terwijl je zelf 170 rijdt eigenlijk wel vaak genoeg is. Nu rij ik er 130-140.
Hoe langer ik mijn rijbewijs heb, hoe meer ik begrijp dat de autoverzekering voor 18-jarigen zo duur is. :lol:

Ook heb ik het idee dat de verschillen tussen regio's ook wel groot zijn. In NRW wordt er naar mijn idee niet zo geracet (behalve door Nederlanders), terwijl de dagen dat ik in Beieren met 130km/h rondreed, ik continu ingehaald werd.