Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » wo 09 sep 2009, 18:59

^^ Uiteraard neemt met de gereden snelheid ook het verbruik toe. Bij snelheden van boven de 170 - 180 km/h lust mijn auto wel een slokje. Je ziet de naald die de brandstofvoorraad aangeeft bijna letterlijk steeds dieper wegzinken. Mijn boordcomputer gaf aan dat ik toen ongeveer 1:9 reed. Gemiddeld (gemeten vanaf Nürnberg) bedroeg de gemiddelde snelheid 116 km/h bij een verbruik van 1:12,8.

Overigens: bij 205 km/h op mijn (digitale) snelheidsmeter zal de werkelijke snelheid ergens tussen de 195 en 200 km/h liggen, vermoed ik. Net zoals van andere voertuigen is mijn snelheidsmeter niet geijkt. De snelheidsmeters van onopvallende politievoertuigen zijn wel geijkt, d.w.z. een staatje in het voertuig geeft aan dat een snelheid van, zeg, 140 km/h op de snelheidsmeter, bijvoorbeeld 136 "echte" km/h's zijn.

Tot slot: ik seinde met groot licht bij gebrek aan blauwe lichten. :mrgreen: ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 sep 2009, 19:54

Hajo schreef:^^ Uiteraard neemt met de gereden snelheid ook het verbruik toe. Bij snelheden van boven de 170 - 180 km/h lust mijn auto wel een slokje. Je ziet de naald die de brandstofvoorraad aangeeft bijna letterlijk steeds dieper wegzinken. Mijn boordcomputer gaf aan dat ik toen ongeveer 1:9 reed. Gemiddeld (gemeten vanaf Nürnberg) bedroeg de gemiddelde snelheid 116 km/h bij een verbruik van 1:12,8.
Klopt, ik merk ook het verschil tussen 120 en 160. Maar ik heb echt het idee dat het boven de 160 een stuk meer wordt. Moet ik wel bij zeggen dat ik pas een paar keer even kort meer als 160 heb gereden. Weet wel dat mijn pa probeert om 180 te blijven rijden en daarbij veel moet remmen om daarna weer op het gas te staan. Dat is dus ook een belangrijke referentie voor mij al zal zijn rijgedrag alles behalve voordelig zijn.
Overigens: bij 205 km/h op mijn (digitale) snelheidsmeter zal de werkelijke snelheid ergens tussen de 195 en 200 km/h liggen, vermoed ik. Net zoals van andere voertuigen is mijn snelheidsmeter niet geijkt. De snelheidsmeters van onopvallende politievoertuigen zijn wel geijkt, d.w.z. een staatje in het voertuig geeft aan dat een snelheid van, zeg, 140 km/h op de snelheidsmeter, bijvoorbeeld 136 "echte" km/h's zijn.
Zijn de opvallende auto's ook niet geijkt dan? Hoe wordt dat eigenlijk geijkt en wordt dat dan ook ieder jaar herhaald?
Wel zegt men dat bij Japanse auto's de teller niet altijd even nauwkeurig is en dat de afwijking soms wel 10% kan zijn, maar 10% is wel erg veel. Tussen 195 en 200kmh echt zal wel ongeveer kloppen ja.
Ik doelde echter op de opgave, misschien bedoeld de fabrikant wel 205 echte kilometers en loopt hij na 205 op de teller nog even door tot 205 echt. Toerenteller liep wel op neem ik aan? Dan zou je altijd nog kunnen kijken hoeveel toeren hij meer maakt tussen 205 teller en top en dan kijken met hoeveel kilometers dat ongeveer overeen komt. Uiteraard wel in dezelfde versnelling proberen maar dat zul je zelf ook wel begrepen hebben.
Tot slot: ik seinde met groot licht bij gebrek aan blauwe lichten. :mrgreen: ;)
Nog steeds niet gewend aan de ontbrekende blauwe lichten en sirene? :mrgreen: :mrgreen:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 09 sep 2009, 20:49

Hajo schreef:Op de terugweg tussen Oberhausen en Arnhem maakte ik dit mee:

Vooruit, nog één keer vol gas. De snelheid loopt op en ik bereik 170 km/ h om achter een NL-voertuig terecht te komen. Dit voertuig was bezig met een inhaalmanoeuvre. De bestuurder wilde een Duits busje inhalen, maar die had er ook behoorlijk de vaart in. Gedurende enkele kilometers bleven beide voeruigen gelijk op rijden. Merkwaardig. De bestuurder van het NL-voertuig moet nu óf sneller gaan rijden en de inhaalmanoeuvre voltooien óf zich laten terugzakken en achter het Duitse busje gaan rijden, dacht ik nog. Dat Duitsje busje gaat echt niet langzamer rijden. Er gebeurde echter niets, het NL-voertuig bleef hardnekkig links rijden, gelijk op met het Duitse voertuig. Ik seinde tenslotte maar met groot licht. Het NL-voertuig liet daarop de snelheid teruglopen en liet zich achter het busje zakken. Ik gaf wat extra gas en was weg. Ik vermoed dat de bestuurder van het NL-voertuig óf niet sneller durfde, óf het voertuig had z'n topsnelheid bereikt.
Gek: vorig jaar zomer heb ik precies hetzelfde meegemaakt, op dezelfde weg, in dezelfde richting, met ook een Nederlander die zeker 5 minuten naast een vrachtwagen ongeveer 85 bleef rijden, en uiteindelijk toch weer achter de vrachtwagen ging rijden. En ik kwam ook met ongeveer 170 aan ...
NB Het was geloof ik een Hyundai.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 09 sep 2009, 20:52

duikgek89 schreef:Wel zegt men dat bij Japanse auto's de teller niet altijd even nauwkeurig is en dat de afwijking soms wel 10% kan zijn, maar 10% is wel erg veel. Tussen 195 en 200kmh echt zal wel ongeveer kloppen ja.
Klopt, als mijn meter 160 aangeeft rijd ik in werkelijkheid 147, bij 180 is het 165 (het hangt ook een beetje van de banden af).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 sep 2009, 20:53

Ik heb een Renault en 165 op de teller zijn maar 152 echte kilometers volgens TomTom.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 10 sep 2009, 13:22

Snelheidsmeters in motorvoertuigen zijn nooit 100% precies. Er zit altijd een afwijking naar boven in. Hoeveel verschilt per merk. Ik heb wel eens gelezen dat de snelheidsmeters in Duitse auto's preciezer zijn dan Japanse. Dat zou kunnen.

Snelheidsmeters in politievoertuigen zijn nooit geijkt, opvallend voertuig of niet. Wel is het zo dat zeker bij onopvallende voertuigen gekeken wordt naar de exacte afwijking. Met gecertificeerde en geijkte apparatuur wordt de snelheid van het voertuig, dat op een rollenbank wordt geplaatst, gemeten. De afwijkingen worden in een staatje bijgehouden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat als de snelheidsmeter van het voertuig 120 km/h aangeeft, de geijkte apparatuur 117 "echte" km/h's meet. Op het lijstje komt dan te staan: 120 = 117. Dat gecertificeerde lijstje moet in het voertuig worden bewaard.

Snelheidsovertredingen worden zo veel mogelijk bepaald door de apparatuur in het politievoertuig: die apparatuur is dus geijkt en heel precies. Dat ijken van deze apparatuur dient minimaal één maal per jaar te geschieden. Het rapport van de ijking dient ook in het voertuig te worden bewaard. Slechts in bijzondere gevallen kan de snelheid van een ander voertuig ook met behulp van de snelheidsmeter van het politievoertuig worden gemeten. In die gevallen dient de afstand tussen politievoertuig en het voertuig dat gevolgd wordt, over minimaal 500 meter exact gelijk te blijven. Bij metingen met geijkte apparatuur ligt die afstand op minimaal 300 meter.

Als in zo'n geval de snelheidsmeter van het politievoertuig dan bijvoorbeeld 100 km/h aangeeft, kan m.b.v. het staatje worden nagegaan wat de exacte snelheid is: bijvoorbeeld 96 km/h. Bij een Vmax van 80 km/h is dat dus 16 km/h te snel. En van die 16 km/h wordt dan nog eens een wettelijke correctie afgetrokken. Ook bij meting van de snelheid met geijkte apparatuur wordt er een correctie op die gemeten snelheid toegepast. Een voorbeeld verduidelijkt de zaak misschien:

Je rijdt op een weg waar de Vmax 80 km/h is. Je snelheidsmeter geeft 100 km/h aan. Een onopvallend politievoertuig volgt je en meet, met de geijkte apparatuur aan boord, een snelheid van, zeg, 96 km/h. Dan volgt een simpel rekensommetje: 96 - 80 = 16 km/h te snel. En daar wordt dan nog eens een "wettelijke correctie" van 3 km/h op toegepast: 16 - 3 = 13 km/h te snel. Je ontvangt dus een bekeuring voor een overschrijding van de Vmax met 13 km/h = 63 euro. En sinds 1 juli dit jaar komen daar nog 6 euro "administratiekosten" bij...

Navigatiesystemen zoals TomTom geven inderdaad ook een snelheid aan die soms afwijkt van wat de snelheidsmeter in het betreffende voertuig aangeeft. Maar ook die snelheid is slechts een indicatie: je kunt er geen rechten aan ontlenen. Dat wil zeggen dat een verweer bij de OvJ of de Rechter waarin je aangeeft dat je weliswaar volgens je snelheidsmeter te snel hebt gereden, maar volgens je navigatiesysteem niet, geen kans maakt. Je navigatiesysteem is namelijk niet geijkt en dat is juist een voorwaarde om een exacte snelheid te kunnen meten.

Verder is het zo dat navigatiesystemen de snelheid berekenen aan de hand van satellieten (GPS). Dat betekent dat je navigatiesysteem afhankelijk is van het aantal satellieten dat het op een gegeven moment ontvangt. Soms zijn dat er weinig, soms meer. Met andere woorden: het fluctueert. Dat is een andere reden waarom zelfs snelheden die door navigatiesystemen worden aangegeven niet 100% betrouwbaar zijn.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 10 sep 2009, 13:41

Klopt, gps heeft zeker als ik net wegrijdt moeite om de snelheid te bepalen, of bij bochten en dergelijke... Verder is hij redelijk precies en stel ik mijn snelheid vaak op de gps (met flitsnav (met actieve snelheid erop) aan).. Afwijking is in Nederland vaak 3-5km (hogere snelheid is meer afwijking)...
In Duitsland was 200 op de teller 191 gps kilometers. Opzich knap (zelfs heuvelaf) aangezien de vmax door de fabrikant op 175 gezet is :) Het auto'tje (nieuw model Fiesta) gaf echter geen krimp en lag nog altijd stabiel op de weg.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 10 sep 2009, 15:23

Hajo schreef: Verder is het zo dat navigatiesystemen de snelheid berekenen aan de hand van satellieten (GPS). Dat betekent dat je navigatiesysteem afhankelijk is van het aantal satellieten dat het op een gegeven moment ontvangt. Soms zijn dat er weinig, soms meer. Met andere woorden: het fluctueert. Dat is een andere reden waarom zelfs snelheden die door navigatiesystemen worden aangegeven niet 100% betrouwbaar zijn.
Niet helemaal. Je hebt altijd 4 satellieten nodig (standaard gps) om plaats te bepalen, meer satellieten maken dit niet per se nauwkeuriger. Als je met constante snelheid rijdt, kun je hier een goede snelheidsmeting uit krijgen, niet als je versnelt of vertraagt . Dus vandaar dat je bij wegrijden en in bochten een rare snelheid kunt krijgen.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 10 sep 2009, 15:27

duikgek89 schreef: Wel zegt men dat bij Japanse auto's de teller niet altijd even nauwkeurig is en dat de afwijking soms wel 10% kan zijn, maar 10% is wel erg veel. Tussen 195 en 200kmh echt zal wel ongeveer kloppen ja.
Japanse autoconstructeurs zijn inderdaad niet altijd even nauwkeurig. Maar bijna geen één cijfer van een auto is nauwkeurig, van welk merk dan ook.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 11 sep 2009, 2:47

Klopt, maar de Japanse auto's wijken volgens mij wel iets meer af als de Duitse auto's. Hoe de Fransen en Koreanen het doen weet ik niet.

Verder is GPS inderdaad niet 100% betrouwbaar, maar bij een constante snelheid doorgaans wel nauwkeuriger als de teller aan boord van het voertuig. Overigens rijd je, volgens mij, op de gps ook aardig te hard voordat een agent een bon schrijft. Of je moet wellicht meer fout doen, maar ik geloof niet dat een agent je aanhoud en een bon schrijft als je 130 echte kilometers rijd waar je 120 mag. Misschien dat hij gebaart of een waarschuwing geeft maar veel meer zal het toch niet zijn lijkt me. Of je moet meer streken uithalen...
Bij een verweer: Op mijn teller reed ik te hard maar op mijn gps niet is de overtreding meestal maar minimaal. Zeker als je snelheid constant is en je een goede ontvangst hebt. Dan kun je hoogstens net geflitst zijn maar voor een boete van nog geen 30 euro ga je geen procedures opstarten lijkt me.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 11 sep 2009, 7:56

duikgek89 schreef:Overigens rijd je, volgens mij, op de gps ook aardig te hard voordat een agent een bon schrijft. Of je moet wellicht meer fout doen, maar ik geloof niet dat een agent je aanhoud en een bon schrijft als je 130 echte kilometers rijd waar je 120 mag. Misschien dat hij gebaart of een waarschuwing geeft maar veel meer zal het toch niet zijn lijkt me. Of je moet meer streken uithalen...
Voor alleen de snelheid valt het wel mee, op de A6 wordt avonds laat 140 op de gps in elk geval gedoogd door in elk geval 2 VROS teams.. Maar je zal er ongetwijfeld een keer 1 testen dat je wel het bokje bent.
duikgek89 schreef:Bij een verweer: Op mijn teller reed ik te hard maar op mijn gps niet is de overtreding meestal maar minimaal. Zeker als je snelheid constant is en je een goede ontvangst hebt. Dan kun je hoogstens net geflitst zijn maar voor een boete van nog geen 30 euro ga je geen procedures opstarten lijkt me.
Als de meting op een geldige en correcte manier gebeurd is, ga ik verder geen procedures starten. Jammer dat je voor deze gegevens nog altijd moet gaan 'WOBben', in eerste instantie ook bij de OvJ, welke delen delegeert (maar verantwoordelijk blijft!) naar de instelling die jou bekeurd heeft (regio/klpd). Als ze die gegevens nou standaard meesturen, dat scheelt ze dat een hoop administratieve rompslomp, en zullen er minder fouten gemaakt worden. Want er zijn behoorlijk wat bekeuringen die geldig leken, maar na het opvragen van de documentatie (brondocument, proces-verbaal of daarop gelijkend document, akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant, ijkrapport, foto (waarmee verband met ijkrapport (nummers!) gelegd kan worden)) ongeldig bleken te zijn.

Zolang ze dat rijtje niet standaard meesturen, zal ik bij boetes (in mijn rijcarriere tot nu toe 1, ben redelijk beschermd :dyn_hyp: ) altijd WOBben, hoe klein de 'schade' ook is. Zeker nu men administratiekosten rekent... Aan de hand van de informatie vanuit de WOB bepaal ik of ik wel of geen bezwaar aanteken.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 12 sep 2009, 0:10

duikgek89 schreef:Klopt, maar de Japanse auto's wijken volgens mij wel iets meer af als de Duitse auto's. Hoe de Fransen en Koreanen het doen weet ik niet.
Wat is tegenwoordig Japans aangezien de meeste Europese Japanners uit de UK, Frankrijk, Spanje, Portugal, Nederland, Turkije, Hongarije, Tsjechie, ... komen. Algemeen zouden de Koreanen bij de top horen, en doen de Fransen het ongeveer hetzelfde als de Duitsers en Japanners. Amerikanen doen het verschrikkelijk. Als de teller 120 aanwijst, dan kan een Amerikaan werkelijk misschien maar 105 km/u rijden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 sep 2009, 2:16

Koreanen bij de top? Ik kan het niet controleren maar ik vind dat eerlijk gezegd moeilijk te geloven. Uiteindelijk zijn dat toch goedkope B merken...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 14 sep 2009, 10:34

Voorzover ik het begrijp gaat het hier alleen om snelheidsmeters. Dan is het gewoon een kwestie van instelling van de (veiligheids)marge. Begrijpelijk dat die in Amerika hoog is i.v.m. de extreme claimcultuur.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 14 sep 2009, 11:53

duikgek89 schreef:Koreanen bij de top? Ik kan het niet controleren maar ik vind dat eerlijk gezegd moeilijk te geloven. Uiteindelijk zijn dat toch goedkope B merken...
Err, de bouwkwaliteit van de nieuwste Koreanen (Hyundai I30, Kia C'eed) doen echt niet onder voor de overige West-Europeanen... Oke, het nivo van VW/Audi halen ze dan nog niet, maar het zijn zeker geen goedkope rammelbakken meer... Idem voor Dacia.. Karig mbt materiaalgebruik, maar het zit wel degelijk in elkaar.
B-merken komen er wel weer aan, Tata, chinezen..

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » ma 14 sep 2009, 22:52

duikgek89 schreef:Koreanen bij de top? Ik kan het niet controleren maar ik vind dat eerlijk gezegd moeilijk te geloven. Uiteindelijk zijn dat toch goedkope B merken...
Dat hangt af van wat men goedkoop noemt. ;) Dan zou het toch ook vreemd zijn dat een goedkoper merk als Hyundai en Kia beter scoort qua betrouwbaarheid dan een duurder merk als Jaguar?

Ik heb zelfs nog niets getest maar ik weet alleen wat ik lees in de Europese magazine's.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 14 sep 2009, 22:59

Jaguar staat ook niet bekend om zijn uitstekende betrouwbaarheid, al is het wel een duur merk. Voor wat betreft betrouwbaarheid was de laatste top 5 die ik me herriner op 1 een Subaru en daaronder 4 Toyota's. Wat dat betreft doen de Jappen het toch zo slecht niet.
Duitse auto's zijn over het algemeen ook betrouwbaar. Franse, Engelse en Italiaanse auto's zijn dat niet altijd.

Daarnaast heb ik ook dingen over Koreanen gehoord die wat minder positief waren, maar dat is een paar jaar geleden.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » wo 16 sep 2009, 23:27

duikgek89 schreef:Jaguar staat ook niet bekend om zijn uitstekende betrouwbaarheid, al is het wel een duur merk. Voor wat betreft betrouwbaarheid was de laatste top 5 die ik me herriner op 1 een Subaru en daaronder 4 Toyota's. Wat dat betreft doen de Jappen het toch zo slecht niet.
Duitse auto's zijn over het algemeen ook betrouwbaar. Franse, Engelse en Italiaanse auto's zijn dat niet altijd.

Daarnaast heb ik ook dingen over Koreanen gehoord die wat minder positief waren, maar dat is een paar jaar geleden.
Van die betrouwbaarheid was gewoon om aan te tonen dat een duurder merk niet meteen beter is. Ook van snelheid meten kan een duurder merk het evengoed doen als een goedkoper merk.

Over betrouwbaarheid ga ik niet beginnen want dan gaan we jaren bezig zijn.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 17 sep 2009, 9:58

duikgek89 schreef:Jaguar staat ook niet bekend om zijn uitstekende betrouwbaarheid, al is het wel een duur merk.
Inderdaad. Jaguar spreekt met name aan op zijn luxe en blits ontwerp. De betrouwbaarheid (motor en andere onderdelen) is matig.

Alfa-Romeo is ook een merk wat specialiseert in uitstraling en niet in degelijkheid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 17 sep 2009, 10:00

Euh, dat blitse ontwerp van Jaguar is ook pas sinds de nieuwe XF, daarvoor vond ik het behoorlijk oudbollig aan het worden...

Bongo
stadsweg

Bericht door Bongo » do 17 sep 2009, 10:04

duikgek89 schreef:Klopt, maar de Japanse auto's wijken volgens mij wel iets meer af als de Duitse auto's. Hoe de Fransen en Koreanen het doen weet ik niet.
Mijn vader heeft een Mitsubishi en die snelheidsmeter geeft altijd bijna hetzelfde aan als de TomTom. Scheelt echt heel weinig.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 17 sep 2009, 17:30

Deze avond is er in het programma "Koppen" op Eén (20.45h) een reportage over zeer snel rijden op de snelweg en streetraces:
300 per uur op een autosnelweg

“Ik zet hem in vijfde versnelling. Nu rijden we 220 kilometer per uur… 240…250…260. Daar rijden teveel andere auto’s, nu moet ik een beetje afremmen.“ We zitten niet op een gesloten racecircuit. We zitten op een Franse autosnelweg, in de wagen van een streetracer. Een beangstigende ervaring. En toch weegt het risico, voor de chauffeur zelf en voor andere weggebruikers, blijkbaar niet op tegen de kick.
We zijn ook getuige van een race tussen vier wagens op een autosnelweg. Ze hebben het parcours op voorhand gecheckt. Er zijn geen flitsers en geen politiepatrouilles. Enkele wagens houden het verkeer achter hen op. Deze streetracers zijn vaak jonge dertigers, kaderleden of zaakvoerders. Allemaal rijden ze in een auto met 400 tot 500 pk. Onze camera registreert hoe de snelheidsmeter piekt tot 300 km/u. Het absolute maximum.
Ook in ons land met zijn dichte bebouwing wordt er aan streetracing gedaan. Zondagochtend sloeg in Antwerpen een gele Lamborghini aan hoge snelheid over de kop. De chauffeur was op slag dood. Het parket onderzoekt of ook hier geen sprake was van streetracing. Illegale racers riskeren overigens heel wat: levenslang rijverbod, inbeslagname van de wagen, zelfs gevangenisstraffen. Maar voor de politie is het moeilijk om deze goedgeorganiseerde streetracers te pakken.
Reportage: Thomas Van Den Bossche en TF1

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 sep 2009, 15:00

Die figuren mogen ze van mij hard aanpakken. Als iemand in z'n Porsche eens 300 aan wil tikken op een lege snelweg dan moet hij dat zelf weten, kan hij hoogstens in een boom of in de vangrail terecht komen en dat is dan z'n eigen probleem. Maar als het echt om racen gaat terwijl er verkeer is en daar wellicht gevaarlijke manouvres bij komen dan mogen ze wat mij betreft het rijbewijs levenslang inleveren en een flinke boete betalen.
Als ze willen racen gaan ze maar naar de Nordschleife, kunnen alle piloten zich daar om zeep rijden, dan hebben we er op de weg ook geen last meer van.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 19 sep 2009, 15:15

duikgek89 schreef:Als iemand in z'n Porsche eens 300 aan wil tikken op een lege snelweg dan moet hij dat zelf weten, kan hij hoogstens in een boom of in de vangrail terecht komen en dat is dan z'n eigen probleem.
Nou, hij kan ook OVER de geleiderail geraken. En als jij daar dan net rijdt komt dat slecht uit. Of als jij vlak ervoor een ongevalletje hebt gehad en nog op de rijbaan staat, dan is het ook niet prettig als hij met 300 aan komt suizen. En zo nog tig denkbare situaties waarbij je gewoon kan spreken over a-sociaal en levensgevaarlijk voor ANDEREN.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 19 sep 2009, 16:15

Zit wat in inderdaad.

300kmh is 83,3 m/s. Dat betekent dat je op het moment dat je reageert toch al gauw 83 meter hebt afgelegd. Stel dat je dit alleen doet als je fit bent en dat je extra goed oplet, dan is het misschien 60 meter of iets dergelijks. Dat blijft vrij veel.
Tel daarbij dan nog de remweg. Nu zal een auto die 300kmh loopt aardig remmen. Sommige sportwagens halen het om met 100kmh in een ruime 30 meter stil te staan. Bij 200kmh heb je dan, in theorie, 120 meter nodig. Bij 300kmh heb je theoretisch een remweg van 270 meter. Tel daarbij de reactietijd op en dan zit je toch op een slordige 350 meter stopafstand.

In principe kan zo'n figuur dus 300kmh rijden zonder gevaar voor het andere verkeer als hij zeker weet dat er een goede 400 a 500 meter voor hem geen verkeer is, EN als hij weet dat hij bij een slippartij niet over de vangrail kan raken. Dat zal in de praktijk allemaal niet zo makkelijk worden, dus blijft het inderdaad vrij asociaal en lomp. Toch heb ik zoiets van, als iemand zeker weet dat hij/zij geen andere mensen om zeep kan helpen dan moet hij/zij het vooral zelf weten.
Mij echter niet gezien, ik vind dergelijke snelheden wel heel erg overdreven voor op de openbare weg.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 sep 2009, 18:08

duikgek89 schreef:Mij echter niet gezien, ik vind dergelijke snelheden wel heel erg overdreven voor op de openbare weg.
Mee eens. In Duitsland is een snelheid van 150 - 160 km/h op de Autobahn hard zat. Zoals ik al vaker heb aangegeven horen snelheden van 200 km/h en meer niet op de openbare weg thuis, ook niet op de Autobahn. Laat staan snelheden van 300 km/h... :nuts:

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 19 sep 2009, 23:55

Met de juiste auto, en de juiste omstandigheden (droog, rustig en goed zicht) is 200+ echt niet overdreven hard. Op de BAB31, kaarsrecht, goed wegdek (grotendeels) bijvoorbeeld... Het blijft gewoon een kwestie van anticiperen, goed vooruit kijken, het juiste materiaal en weten wat jezelf kan. In Duitsland rij ik met de Fiesta meestal rond de 160, ik heb stukken rond de 190 gereden, maar daar werd het op gegeven ogenblik te druk voor. Zijn er gevaarlijke situaties ontstaan die 2x 700km?? Op 1 na, nee.. En dat was een medelander die niet goed spiegelde (de duitser achter haar overigens wel) en hem naar links zou trappen. In Duitsland anticipeert men erop, en spiegelt men gewoon goed en kan men inschatten. Nauwelijks dat je verrast wordt... Als je dan vervolgens op de rustige A7 tussen Winschoten en Groningen al 2x vol in de ankers moet (terwijl je 140 op de teller rijdt) omdat een Nederlander niet spiegelt en hem zo naar links trapt, dan wordt weer pijnlijk duidelijk wat de verschillen zijn.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 20 sep 2009, 0:04

Zonder verkeer op een overzichtelijke goede autobahn (BAB57 van de grens bij Goch tot Rheinberg) kun je met een goede auto best even 200 rijden. 210 a 220 vind ik echter wel een keer genoeg worden. Zelf rij ik in D vaak 150 a 160, dat vind ik een prettige snelheid. Heb ook weleens 180 gereden, en een keer 190 aangetikt maar toen begonnen zich wat druppels te vormen. Ik had nog niet het idee dat het op dat moment erg onverantwoord hard werd (totdat die druppels kwamen, de weg was immers droog, het was overzichtelijk, ik ken die weg vrij goed, geen verkeer (BAB57 is al rustig, kun je nagaan op zondagochtend om 7 uur)). Toch had ik wel het idee dat veel over de 200 wel wat veel zou worden.
Maar 300kmh is wel erg veel wat mij betreft...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 sep 2009, 8:36

^^ Je kunt vrij simpel uitrekenen hoeveel meter er voor je gegarandeerd vrij moet zijn om "veilig" 200 km/h te rijden.
Dat doe je door met behulp van je remvertraging (meestal 7 m/s2) te bepalen hoe veel meter je nodig hebt om stil te staan, plus nog één 'schrikseconde' toe te voegen. Dan zit je overigens wel aan de veilige kant, want stilstaande objecten komen meestal niet voor op snelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » zo 20 sep 2009, 9:16

Als je wilt racen dan kun je prima terecht op het circuit Zandvoort of de Nürburgring.
We zitten op een Franse autosnelweg, in de wagen van een streetracer. Een beangstigende ervaring. En toch weegt het risico, voor de chauffeur zelf en voor andere weggebruikers, blijkbaar niet op tegen de kick.
Deze zin klopt niet. Hier had moeten staan:

We zitten op de Franse snelweg, in de wagen van een streetracer. Een beangstigende situatie. De kick wordt vergroot door het grote risico voor de chauffeur zelf en de andere weggebruikers.