Kwaliteit Duitse Autobahnen

Moderator: Moderatoren

Wat is de kwaliteit van de Autobahnen?

Top!
19
37%
Kan beter
30
58%
slecht
3
6%

Totaal aantal stemmen: 52

Chris
Moderator

Kwaliteit Duitse Autobahnen

Bericht door Chris » vr 11 mar 2005, 18:45

Wat vinden jullie van de kwaliteit van de Duitse Autobahnen? Benieuwd wat voor discussies hieruit voortkomen...

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » vr 11 mar 2005, 20:22

De autobahn is heilig asfalt voor mij. 8-) Maar ondanks mijn liefde voor de autobahn heb ik "kan beter" aangeklikt... want sommige lappen asfalt liggen er wel erg beroerd bij. Maar ja, wat wil je met 12.000 km snelweg... :oops:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 mar 2005, 21:06

Ja, vooral in Oost-Duitsland waren/zijn veel slechte stukken. Met als toppunt paar jaar geleden de A13 Berlin - Spreewald. **** wat was dat slecht zeg. Werdt er gewoon zeeziek:-S netzoals de A4 in Polen zegmaar.
Ook de A4 was voor kort erg slecht, zo slecht zelfs dat men er niet harder dan 30 kon rijden.
De A5 Karlsruhe - Basel is ook niet bepaald lekker rijden... Maar over het algemeen vind ik ze toch wel goed.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 11 mar 2005, 21:31

de nieuwe / nieuwgeasfalteerde stukken rijden heerlijk. De betonnen stukken weg doen mij altijd wegdromen in de kadans van "Autobahn" van Kraftwerk...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 11 mar 2005, 21:51

Over het algemeen zijn de Autobahnen perfect. Maar van de reizen naar de wintersport (Oostenrijk) kan ik vertellen dat de volgende trajcten vervelend zijn:

A8 Karlsruhe - Stuttgart - München (met uit zondering van het stuk thv Porfzheim, Stuttgart en München)
Deze weg is erg smal (2X2) en zonder vluchtstroken. Daarnaast regelmatig hoogte verschillen.

A8 Dreieck Inntal - Salzburg
Deze weg is erg smal (2X2) en zonder vluchtstroken. Daarnaast regelmatig hoogte verschillen.

Blijkt dat deze weg vanwege geldgebrek zo is gemaakt. Maar als je er rijdt zie je op sommige plaatsen dat ze hem gaan verbreden of zelfs helemaal opnieuw aanleggen, bijvoorbeeld het nieuwe stuk thv Porfzheim.

Er wordt dus gelukkig wel veel aangedaan in Duitsland.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 11 mar 2005, 22:04

Is geen gevalletje geldgebrek, Bas.
De stukken A8 die je noemt betreffen originele vooroorlogse Reichsautobahnen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 11 mar 2005, 22:27

klopt idd, dat was het ja :)

Maar is natuurlijk wel uit de tijd...... maar goed, wordt aan gewerkt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 10:21

Laat ik nou toevallig die A8 hebben gereden naar Oostenrijk van de week en het viel mij ook al op dat de vluchtstroken ontbraken. :D Twee zielen, één gedachte.

Maar ik vind de autobahnen helemaal goed hoor!

Elmo
polderweggetje

Bericht door Elmo » zo 13 mar 2005, 1:32

Ik heb toch maar kan beter aangekruist, alhoewel ik ook over slecht heb zitten denken, maar dat komt alleen maar omdat de stukken die ik me herinner van slechte kwaliteit zijn. Een paar jaar geleden was de A30 tussen Rheine en Ibbenbüren een *vreselijk* slecht stuk weg (volgens mij is dat wegdek inmiddels vervangen) waar je maar 60 kon! :kots: En natuurlijk de A5 tussen ABK Walldorf en Basel bevatte (en bevat misschien nog steeds wel) uiterst onaangename stukken. En bij sommige viaducten op de A61 was het wegdek van de viaducten een stuk hoger, waardoor die een soort lanceerplatformen werden (te vergelijken met het oude wegdek van de A44, waar die over de spoorlijn Schiphol-Leiden gaat, daar vloog je auto ook in de lucht als een een beetje hard reed). En nog de A3 tussen Würzburg en Neurenberg, waar sommige stukken nog Reichsautobahnen zijn, en opritten geen invoegstroken kenden.

Nou is het een aantal jaren geleden dat ik op de Duitse Autobahn ben geweest, dus misschien is er wel een en ander verbeterd.
Jelmer

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 13 mar 2005, 9:51

De A61 is een prima snelweg vind ik zelf.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 14:34

De stukken dramatisch slecht asfalt op de A5 richting Basel wordt snel kleiner. Tussen de grens en Freiburg is het wel nog slecht. De A61 bij Hockenheim is nog steeds erg slecht. Maar in het algemeen is het erg prettig rijden in Duitsland.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 14 mar 2005, 10:17

Wat dacht je van de 5 tussen Hockenheim en Darmstadt, 2+2, kedeng kedeng wegdek op grote stukken, slecht onderhouden, bagger parkeerplatze... We zouden de terugreis haast de 67 als alternatief pakken, om dat slechte stuk te ontlopen.. (toch niet gedaan)

*Mensen die zich afvragen wrom wij niet zoals bijna alle Nederlanders de 61 opgaan: Wij komen uit het noorden (dus Stadskanaal - Ter Apel - 31 - 30 - 1 - 45 - 5 - zwitserland)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 14 mar 2005, 20:42

Wel eens op een parkeerplaats langs de A8 tussen Stuttgart en Ulm gestaan. De parkeerplaats lag op een helling naar boven en er was geen invoegstrook, maar je kwam direct van de parkeerplaats op de rechterrijstrook van de snelweg terecht. Een vluchtstrook was daar niet.

Over het algemeen is de kwaliteit wel op orde. Het valt niet mee om zo'n groot netwerk op tijd het nodige onderhoud te geven. Op binnenwegen is het nog slechter: op sommige wegen in het Ruhrgebied zie je nog alle kogelgaten uit de oorlog zitten.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 30 mar 2005, 9:56

[quote="bas1984"]De A61 is een prima snelweg vind ik zelf.[/quote]

Die snelweg lijkt net de Belgische E411 of de Belgische A4. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om zo'n groot netwerk van wegen in Duitsland te onderhouden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 mar 2005, 20:00

Vind je? Ik vind de E411 toch wel een stukkie slechter, maar daar wordt aan gewerkt;) het eind van de A61 bij Hockenheim is wel slecht, maar ik vind de A61 vooral een saaie weg, behalve tussen Meckenheim en Nahetal.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 02 apr 2005, 16:07

Chrizz schreef:
[
  • b]Vind je? Ik vind de E411 toch wel een stukkie slechter, maar daar wordt aan gewerkt;) het eind van de A61 bij Hockenheim is wel slecht, maar ik vind de A61 vooral een saaie weg, behalve tussen Meckenheim en Nahetal.[/b]
De wegen in Belgie zijn het allerslechts en, geloof het zelf die belgen onderhouden hun wegen volgens mij om de 20 jaar. De Duitse 61 vind ik slecht even slecht als de E411

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 17 apr 2005, 15:13

DjIdee schreef:Wat dacht je van de 5 tussen Hockenheim en Darmstadt, 2+2, kedeng kedeng wegdek op grote stukken, slecht onderhouden, bagger parkeerplatze... We zouden de terugreis haast de 67 als alternatief pakken, om dat slechte stuk te ontlopen.. (toch niet gedaan)

*Mensen die zich afvragen wrom wij niet zoals bijna alle Nederlanders de 61 opgaan: Wij komen uit het noorden (dus Stadskanaal - Ter Apel - 31 - 30 - 1 - 45 - 5 - zwitserland)
Waarom is dat toch zo, dat alle NL'ers de 61 nemen? Tweebaans, veel vrachtwagens en grote delen snelheidsbeperking.
Bij Venlo de 40 nemen naar de 3 toe en dan verder rechtsrheinisch over de 3 schiet stukken beter op (behalve nu file bij Keulen vanwege de baustelle), 3 baans en geen beperkingen. Als je naar Oostenrijk moet hoef je dan ook niet die ontzettend vervelende A8 naar Stuttgart-München te nemen, maar kun je gewoon over de (3baans) A9 Neurenberg-München racen.
Maar goed, laat iedereen maar gewoon de 61 nemen voordat het op de 3 ook zo druk wordt ;)

Elmo
polderweggetje

Bericht door Elmo » zo 17 apr 2005, 23:30

Waarschijnlijk omdat de A61 door een stuk mooier gebied loopt (weet ik niet, ik ken alleen de A3 van de NL-D grens tot het Ruhrgebied, en tussen Seligenstadter Dreieck (A3-A45) en Kreuz Nürnberg (A3-A9), maar met aardrijkskundeles heb ik geleerd dat de A3 door heel veel steden en industriegebieden loopt, en de A61 over mooie heuvels). ;)
Jelmer

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » ma 18 apr 2005, 10:08

Simpelweg omdat de 61 op de kaart de kortste route is naar het zuiden. Behalve een stop bij de Moezelbrug bij Koblenz is de route niet bepaald mooi. De 3 daarentegen wel, deze snelweg gaat veel meer op en neer dan de 61 en kent ook meer bochten (misschien dat veel sleurbaktrekkende Nederlanders 'm daarom mijden).

Naar het zuiden is ook de 45 nog een optie.

Om ff terug te komen op de 61: veel mensen nemen dan die verschrikkelijke 8, maar als je het niet erg vindt om een klein stukje om te rijden is de 6 (Mannheim - Nurnberg) veel prettiger rijden. Rijd je ook nog eens over de hoogste dalbrug van Duitsland (Kochertalbrucke), terwijl de weg zelf maar heel gematigde hellingen kent.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 apr 2005, 10:54

Richting München ga ik voor de A3 tot Nürnberg en dan de A9. Das meestal een drukke route, maar wij kiezen een rustige dag, en dan is het allemaal prima te doen, zelden files. Bovendien is het een veel mooiere route dan de saaie A61. de A45 is nóg mooier, maar wel wat langer. Je komt door het heuvelgebied tussen Koln en Frankfurt, en daarna door de Spessart, Steigerwald en Altmühltal.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 19 apr 2005, 22:43

Ik neem vanaf Venlo altijd de A61, juist omdat het hier altijd relatief rustig is en je er nog lekker kunt doorrijden. Maar misschien heb ik tot nu toe gewoon geluk gehad. Afijn, 30 april a.s. zal ik het weten, dan gaat deze jongen er weer ff'tjes tussenuit! (Okay, :offtopic: ;) )

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » di 19 apr 2005, 22:57

mijn voorkeur gaat uit naar de A3, of zelfs de A45 (is 25 km om richting aschaffenburg, maar wel erg leuk rijden). De A61 is inderdaad wat saai. Richting Basel dan bij Ruesselsheim de A67 pakken, die bij de viernheimer Dreieck de A6 op en dan bij Walldorf de A5 pakken. Alleen als ik drukte op de A5 tussen Walldorf en Karlsruhe verwacht, ga ik wél via de A61 en dan de A65 en dus bij Karlsruhe "achter" langs.

Afgelopen zomer op een zaterdag richting Fuessen gegaan en in 110 (!) kilometer stau gestaan tussen Aschaffenburg en Wurzburg (A3). Terug (op donderdag) ging via Stuttgart beter. Tussen Stuttgart en Walldorf is het dan altijd afhankelijk van de fileinformatie. De A8-A5 is iets korter dan de A81-A6.

Richting Munchen heb ik met mn ouders t meest de A3-A9 gereden. De a9 is plezierig, de A3 idioot druk. Bij drukte zijn we een aantal keer anders gereden. Toen zijn we via de A44 naar Kassel gereden, vervolgens de A7 tot Schweinfurt en dan via de A71 en A73 naar Neurenberg, vanaf daar de A9 verder. Die route is plezierig. A71 / A73 is lekker rustig, de A44 eigenlijk ook wel. De A7 is tussen Kassel en dr. Hattenbach 2x3. Dat rijdt ook erg lekker. Alleen is het stuk bij Fulda 2x2 op vakantiedagen wat drukker, maar over t algemeen is dat ook redelijk ohne stau. Die route is alleen wel een kilometer of 80 om, maar op een drukke vakantiezaterdag richtin muenchen is dat het wel waard!

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 08 aug 2005, 10:22

Je bedoelt zeker de A7 naar Schweinfurt en dan de A70 naar Bamberg. Maar inderdaad, de A44 en de A7 rijden prima.

Het ligt eraan waar ik naartoe moet, maar in principe probeer ik altijd de A3 tussen Frankfurt en Nürnberg (vaak druk) en A8 (geen prettige weg) te mijden. Naar Basel pak ik dan ook de A61 en, als het rond Karlsruhe druk is, de A65 naar Kandel, stukje Frankrijk en dan bij Baden-Baden de A5 verder naar Basel.

Naar Oostenrijk geef ik de voorkeur aan de A61 (of A3) en dan de A6 via Heilbronn en Kreuz Feuchtwangen/Crailsheim naar de A7 en dan naar het zuiden. Richting Salzburg op Feuchtwangen/Crailsheim rechtdoor naar Nürnberg en dan de A9/A8 via München.

Overigens, wat betreft de kwaliteit van de Autobahn: Ik rijd weleens de A57 tussen Boxmeer en Krefeld en die is op plaatsen echt slecht! Vooral tussen Rheinberg en Kreuz Kamp-Lintfort. En als het dan nog regent is het echt niet prettig rijden daar...

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 08 aug 2005, 14:29

De kwaliteit van de weg hangt nogal sterk af van autobahn tot autobahn, maar ook van bundesland tot bundesland. Ze zitten inderdaad nu eenmaal met een gigantisch netwerk van autostrades, dus het onderhoud daarvan is niet evident, vandaar dat je ook steeds overal wel ergens werken hebt. Maar gemiddeld gezien vind ik de kwaliteit wel goed hoor, vooral de laatste jaren verbetert het sterk. Het probleem was ook dat de snelwegen niet echt berekend waren op het toenemende vrachtverkeer, met steeds grotere en zwaardere vrachtwagens. Daar heeft het wegdek de laatste jaren ferm onder te lijden gehad, en om de kosten daarvoor nu wat te drukken heeft met de LKW-Maut dan maar ingevoerd.

De A61 ter hoogte van Hockenheim is nu trouwens vernieuwd richting Koblenz en het wegdek is daar nu van zeer goede kwaliteit. Bovendien vind ik dat bijlange geen saaie autostrade, tenzij dan het einde, het stukje in de Rijnvallei. Mijn route naar Oostenrijk is nu meestal 60 - 1 - 62 - 6 - 61 - 6 - 81 - 8 - 7. De A3 en A9 vermijd ik meestal wegens nogal filegevoelig in de zomer, vooral de A9 is gekend voor zijn monsterfiles in de zomer.

De A8 is inderdaad nog een authentieke Reichsautobahn op veel plaatsen, getuige daarvan de lange, gesplitste beklimming/afdaling vlakbij het plaatse Aichelberg tussen Stuttgart en Ulm. Wel een prachtig zicht heb je daar. De laatste stukjes van de A8 tussen Rosenheim en Salzburg heeft men wel omwille van geldgebrek eenvoudiger en smaller uitgevoerd, dat kan je lezen op autobahn-online.

orakel
woonerf

Bericht door orakel » do 11 aug 2005, 12:04

Ik ben in juli in Polen geweest (Kozalic). Om daar te komen neem je de A11 vanuit Berlijn naar Stettin.
Dit is de oude A6 (Reichsbahn). Vooral net over de grens in Polen rij je volgens mij nog over de oeroude verharding. Goede schokdempers zijn noodzakelijk. Harder rijden dan 80 km/u is onverantwoord en dan nog alleen op de linkerrijstrook. Iedereen rijdt dan ook links; pas als er iemand wil inhalen gaan ze naar rechts.
Ik hoop wel dat ze een gedeelte zullen behouden en niet alles zullen overlagen dan wel vernieuwen. Historie moet bewaard blijven.

Een stukje verderop in Polen zie je wat er met Europees gemeenschapsgeld gebeurt. Hier worden goede nieuwe wegen gebouwd. :lol:
Ik heb helaas (nog) geen digitaal fototoestel. Heb dus geen foto’s kunnen maken. Maar als het goed is kom ik in de toekomst hier nog wel vaker en dan zal ik zorgen dat ik een aantal foto’s kan maken…
Geen mening is ook een mening

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » do 11 aug 2005, 12:22

Van de zomer door Duitsland richting Zwitserland gereden:
Heenreis: via BAB3 tot de moenchhofener Dreieck: op zich een prima weg. In het Ruhrgebiet soms wat bochtig en tussen Keulen en Frankfurt soms wat steil waardoor de Opel Agila waarin ik zat het in zn 5 niet lekker trok :S.
Vervolgens BAB 67 tot Darmstadt: betonplatenweg die redelijk afgewerkt is.
BAB 5 tot Basel: meestal pak ik de BAB67 bij Mannheim, maar die was wegens werkzaamheden dicht. Bij Heillbronn nog een paar betonplaten, verder was het prima te doen. Wegdek is enorm verbeterd ten opzichte van enkele jaren geleden

Terug: heel stuk door frankrijk gereden, alleen tussen Saarbruecken en Luxemburg door duitsland gereden: BAB620 is een verschrikkelijke weg: enorm bochtig en nergens vluchtstroken. Het is niet voor niets dat de maximumsnelheid daar grootendeels 100 was en dat was zelfs aan de harde kant zo nu en dan. Echt een vreselijke weg.
De BAB 8 tussen saarlouis en de grens was wel weer fijn, jammer alleen dat er nog een klein stukje nog niet uitgebouwd was.

Verder viel me op dat het in Duitsland veel fijner rijden is dan in NL (ik reed maar 130 hoor)... ze rijden wel verschrikkelijk hard, maar iedereen antecipeert wel op elkaar. Je hebt dus niet (zoals in NL) mensen die net te laat voor je een gaatje pikken waardoor je in de remmen moet. In Duitsland blijven ze dan nog even rechts, of ze gaan erg op tijd naar links zodat je met even je gas loslaten volstaat. Ik heb meer stress gehad op de terugweg op de A2 van Maastricht tot Utrecht dan dat ik in heel Duitsland naar Zwitserland toe heb gehad!