Nieuwe Snelwegen

Moderator: Moderatoren

tomtomgo90
woonerf

Re: Nieuwe Snelwegen

Bericht door tomtomgo90 » ma 22 sep 2008, 20:58

misschien is het dan ook zinvol gelijk ff te inventariseren hoe het ervoor staat met al die projecten uit de lijst nieuwe snelwegen om daarna het topic mooi tot een einde af te kunnen ronden. gewoon om te kijken of alles lekker volgens planning gaat.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » wo 15 okt 2008, 21:49

[volstrekt offtopic] - RW
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 okt 2008, 21:52

Koenie, dit topic gaat over daadwerkelijk geplande en in aanbouw zijnde snelwegen, niet wat jij graag gereed wilt zien.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » wo 15 okt 2008, 21:54

Oow een groot gedeelte staat ook cker in de planning, ik denk dat je die niet op 1 hand kan tellen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 okt 2008, 21:56

Koenie, het gaat in deze topic over wat er in aanbouw of in planning is, niet om wegen waar geen (serieuze) plannen voor zijn of wegen waarvan je graag zou willen dat die er komen.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » wo 15 okt 2008, 22:02

Ja Sorry, ik snap waar dit topic over gaat. De meeste planningen zijn meer dan nuttig, vooral die bij Delmenhorst. Die van München naar Passau vind ik ook zeer nuttig omdat er veel verkeer richting die hoek is, en richting Tsjechtië. Maar ook kan ik nog wel een stuk of 40 broodnodige projecten bedenken die hier niet tussen staan.

Sorry ik had te snel getypt, zitten als het goed is wel meer spelfouten in, ik zou er beter op letten. Dit heb ik zeker niet expres gedaan, want dat zou absoluut geen humor zijn. :wall:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 15 okt 2008, 22:31

koenie schreef:vooral die bij Delmenhorst.
Ik weet niet wat je in gedachten had, maar daar wordt al druk gewerkt. Het gedeelte tussen Dreieck Stuhr en Dreieck Delmenhorst wordt nu omgebouwd tot A28. Vroeger zag dat er zo uit.

Afbeelding

Het zal er nu al wel anders uit zien.
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 okt 2008, 22:55

koenie schreef:Ja Sorry, ik snap waar dit topic over gaat. De meeste planningen zijn meer dan nuttig, vooral die bij Delmenhorst. Die van München naar Passau vind ik ook zeer nuttig omdat er veel verkeer richting die hoek is, en richting Tsjechtië. Maar ook kan ik nog wel een stuk of 40 broodnodige projecten bedenken die hier niet tussen staan.
Tja, wat is broodnodig? Ik kan ook wel 40 wegenbouwprojecten bedenken in Duitsland die nodiger zijn dan een A34...
Sorry ik had te snel getypt, zitten als het goed is wel meer spelfouten in, ik zou er beter op letten. Dit heb ik zeker niet expres gedaan, want dat zou absoluut geen humor zijn. :wall:
Kan gebeuren.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » wo 15 okt 2008, 23:16

Da's nie waar, dat lukt je niet. De A34 is van groot belang voor de regio Emsland en Noord-Nederland. De economie zal hierdoor in Noord-Nederland sterk groeien vanwege een betere verbinding met het buurland.
Er zijn dan misschien wel belangrijkere projecten, zoals dat stukje bij Delmenhorst wat omgebouwd moet worden. Ook zie ik meer in een verlenging van de A1, het ontbrekende stuk A1 in de Eiffel en de Fehmarnbeltbrücke. Ook een nordomgehung bij Bad-Oeynhausen staat bij mij hoger op het lijstje dan de A34.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 okt 2008, 1:31

koenie schreef:Da's nie waar, dat lukt je niet. De A34 is van groot belang voor de regio Emsland en Noord-Nederland. De economie zal hierdoor in Noord-Nederland sterk groeien vanwege een betere verbinding met het buurland.
Hypotheses die niet bewezen kunnen worden. Ik zie het belang van de A34 voor Emsland en Noord-Nederland niet zo in. Ik denk dat dat belang niet zo groot is dat dat zo'n enorme investering rechtvaardigt. De huidige verbinding is immers niet optimaal, maar ook zeker niet slecht.
Er zijn dan misschien wel belangrijkere projecten, zoals dat stukje bij Delmenhorst wat omgebouwd moet worden. Ook zie ik meer in een verlenging van de A1, het ontbrekende stuk A1 in de Eiffel en de Fehmarnbeltbrücke. Ook een nordomgehung bij Bad-Oeynhausen staat bij mij hoger op het lijstje dan de A34.
Zelf denk ik dan aan bv. de A33 tussen Borgholzhausen en Bielefeld, vervollediging van de A96 tussen Memmingen en Lindau (zit nog een stukje Bundesstraße), A8 volledig 2x3 tussen Karlsruhe en München, tunnel bij de Albaufstieg/Drackensteiner Hang (A8), A44 Kassel-Eisenach, A38 Kassel-Leipzig, A49 Kassel-Gießen, complete A26 tussen Stade en Hamburg en de A22 Westerstede-Lübeck - daar heeft Noord-Duitsland en Noord-Nederland véél meer aan omdat je dán een route naar Scandinavië hebt die Hamburg vermijdt!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 16 okt 2008, 7:46

Frits' foto: OL =Oldenburg, neem ik aan? Dan zou er nu dus 2 keer Oldenburg staan. De splitsing in snelweg en OWN kan ook later gemaakt worden. Ik vind het wat vreemd om het zo neer te zetten (1 maal voluit, en een maal als afkorting).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » do 16 okt 2008, 17:45

Ja maar zo'n A22 kost ook meer en je moet dan ook Knp. Joure aanpakken. Ook moet je Groningen aanpakken, maar dat zie ik niet gebeuren want in de stad is te weinig plek voor een nieuw knooppunt Julianaplein, dan moet de wijk Helpman of het Noorderpoortcollege tegen de vlakte. Ook erom heen zie ik niet snel gebeuren, de aansluiting op de 28 wordt dan heel moeilijk ivm het kanaal wat daar loopt. Ook zit daar het Paterswoldermeer, waar ook een deel van de stad Groningen aan ligt. Je moet dan onder het Paterswolder meer door, om dat aan te leggen kost een paar centen. Als je tussen het Paterswoldermeer en Paterswolde door wil dan rijdt je zo een stuk om, dit is ook een te duur traject. Dan zie ik meer in een A34 die je misschien voor dezelfde centen aan kan leggen als dat je alles gaat verbeteren in Nederland. Dan komt die A22 er nog overheen met 2 brede rivireren, de Elbe en de Weser.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » do 16 okt 2008, 17:51

Het gaat ook niet alleen om verkeer naar Scandinavië, maar ook voor verkeer naar Hamburg en Bremen. Kijk naar Hamburg Mainport en Rotterdam Mainport, een rechte streep zie je dan bijna tussen deze havens.

Als er een A22 komt, moet al het verkeer van de haven van Hamburg naar de A26 richting Stade, dan de A22, dan de A28 een stukje A31 en dan de A280 die direct over gaat in de Nederlandse A7, dan krijg je bij Groningen belemmeringen, 2 keer stoplichten. Daarna nog gezellig Joure met een rotonde waar je ook af moet slaan. Daarna rond Amsterdam en dan de A4 richting Rotterdam.

Als er een A34 komt moet je gewoon de A1 langs Bremen, zal wel in drukte toenemen, denk wel zo ver dat het noodzakelijk wordt dat er een 3e baan bij naast moet tussen Hamburg en Cloppenburg. Daarna de A34 en de A37 die in drukte erg meevallen. Dan krijg je nog knelpunten bij Zwolle, Amersfoort en Zwolle, je hebt dan geen stoplichten of andere belemmeringen en het is stukken goedkoper. Ook zeer geschikt voor verkeer dat in 2018 de Fehmarnbeltbrücke zal nemen naar Denemarken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 16 okt 2008, 19:26

@Koenie: je verhaal is wat lastig te volgen. Je legt verbanden tussen Nederlandse en Duitse snelwegen die nauwelijks van toepassing zijn. Een relatie tussen een Duitse A22 en verkeerslichten in Groningen en knooppunt Joure gaat wel ver.
De autogordel: een band voor het leven.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » vr 17 okt 2008, 13:00

Sorry hoor, maar da's niet zo moeilijk te volgen.

Men kan veel goedkoper een A34 aanleggen dan een A22+verbeteringen bij Groningen en Joure. Ook heeft een A34 nog meer voordeel voor verkeer dat naar Hamburg of Bremen moet vanuit Nederland. Een A22 maakt namelijk veel meer kilometers dan een A34.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 okt 2008, 13:19

koenie schreef:Ja maar zo'n A22 kost ook meer en je moet dan ook Knp. Joure aanpakken.
Kan makkelijk, ruimte zat, maar is niet per se nodig voor de BAB 22.
Ook moet je Groningen aanpakken, maar dat zie ik niet gebeuren want in de stad is te weinig plek voor een nieuw knooppunt Julianaplein, dan moet de wijk Helpman of het Noorderpoortcollege tegen de vlakte.
Ook op de ruimte die er nu is is een compleet ongelijkvloers Julianaplein mogelijk, daar zijn al plannen voor. Helpman ligt echt nog wel een eindje van de N7.
Ook erom heen zie ik niet snel gebeuren, de aansluiting op de 28 wordt dan heel moeilijk ivm het kanaal wat daar loopt.
Kan prima.
Ook zit daar het Paterswoldermeer, waar ook een deel van de stad Groningen aan ligt. Je moet dan onder het Paterswolder meer door, om dat aan te leggen kost een paar centen. Als je tussen het Paterswoldermeer en Paterswolde door wil dan rijdt je zo een stuk om, dit is ook een te duur traject.

Bij een uitbouw van de A7/N7 door Groningen is het Paterswoldse Meer totaal geen issue, dat ligt daar een eind vandaan.
Dan zie ik meer in een A34 die je misschien voor dezelfde centen aan kan leggen als dat je alles gaat verbeteren in Nederland. Dan komt die A22 er nog overheen met 2 brede rivireren, de Elbe en de Weser.
De A34 en A22 zijn twee verschillende wegen, voor verschillende verkeersstromen. De A22 kan bijvoorbeeld ook de A1 tussen Bremen en Hamburg ontlasten van vrachtverkeer, de A34 doet dat niet.
Het gaat ook niet alleen om verkeer naar Scandinavië, maar ook voor verkeer naar Hamburg en Bremen. Kijk naar Hamburg Mainport en Rotterdam Mainport, een rechte streep zie je dan bijna tussen deze havens.
Met een A34 dwing je al het verkeer de A1 op, met de A22 geef je verkeer de keuzen. Ofwel via Cloppenburg, ofwel via Oldenburg-Bremen, ofwel over de nieuwe A22.
Als er een A22 komt, moet al het verkeer van de haven van Hamburg naar de A26 richting Stade, dan de A22, dan de A28 een stukje A31 en dan de A280 die direct over gaat in de Nederlandse A7, dan krijg je bij Groningen belemmeringen, 2 keer stoplichten. Daarna nog gezellig Joure met een rotonde waar je ook af moet slaan. Daarna rond Amsterdam en dan de A4 richting Rotterdam.
Zoals ik al zei, verkeer vanaf Hamburg kan ook de A1 en A28 nemen, of de A1 en de B213/B402. En de hoeveelheid extra vrachtverkeer op de rotonde Joure die door de BAB 22 wordt gegenereerd zal nihil zijn.

Je hoeft dus niet per se langs Groningen, veel vrachtverkeer neemt in Nederland ook de N33. A7-N33-A28-A27-A12-A20 is in Nederland ook een prima route voor vrachtverkeer.
Als er een A34 komt moet je gewoon de A1 langs Bremen, zal wel in drukte toenemen, denk wel zo ver dat het noodzakelijk wordt dat er een 3e baan bij naast moet tussen Hamburg en Cloppenburg.
Dat denk ik ook wel ja.
Ook zeer geschikt voor verkeer dat in 2018 de Fehmarnbeltbrücke zal nemen naar Denemarken.
Verkeer naar Scandinavië heeft meer aan een A22, waarbij je Bremen en Hamburg vermijdt en direct van Westerstede naar Lübeck kan rijden. Dan zit je al bijna bij de Fehmarnbeltbrug.
Men kan veel goedkoper een A34 aanleggen dan een A22+verbeteringen bij Groningen en Joure. Ook heeft een A34 nog meer voordeel voor verkeer dat naar Hamburg of Bremen moet vanuit Nederland. Een A22 maakt namelijk veel meer kilometers dan een A34.
Mja, en? De Duitsers leggen geen wegen aan voor verkeer vanuit Nederland. Een A22 heeft in Duitsland veel meer zin dan een A34, op dat laatste tracé ligt immers al een goede Bundesstraße. Tevens benadruk ik nogmaals dat een BAB 22 geen reden hoeft te zijn om in Nederland verbeteringen bij Groningen en Joure door te voeren. Overigens zijn ze bij Groningen al aardig aan de slag om alles ongelijkvloers te maken. En wat er aan files bij Joure staat valt vooralsnog reuze mee.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » vr 17 okt 2008, 20:12

Maar een A34 is ook om Bremen en Hamburg te voeren. De Nederlandse staat betaalt heus wel mee aan een A34. Als de Duitsers geen wegen naar Nederland aanlegden, had de BAB3 tussen Oberhausen en Arnhem er ook niet gelegen. Dit is precies hetzelfde principe, de A34 voor verkeer van Noord-Duitsland naar de Randstad, dat gaat nu nog via Osnabrück maar dat is om.

Bremen - Amsterdam (A1-A30-A1) 355km.
Bremen - Amsterdam (A28-A7-A6) 357km. + enkele belemmeringen
Bremen - Amsterdam (A1-A34-A28-A1) 340km.

Bremen - Rotterdam (A1-A30-A1-A28-A12-A20) 392km.
Bremen - Rotterdam (A28-A7-A6-A27-A12-A20) 423km.
Bremen - Rotterdam (A1-A34-A37-A28-A12-A20) 377km.

De kilometers over de A34 zullen met 2 á 3 kilometer afnemen omdat de snelweg niet hetzelfde traject zal volgen als de Bundesstrasse, maar een heel iets korter traject.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » vr 17 okt 2008, 20:14

De Bundesstraße die er nu ligt is belabbert slecht. Veel te veel vrachtverkeer wat over deze weg door dorpen komt en ook heeft deze weg nog veel gelijkvloerse kruisingen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 okt 2008, 0:36

koenie schreef:Maar een A34 is ook om Bremen en Hamburg te voeren
Hoe bedoel je dat? Een A34 komt hoe dan ook uit op de A1. Dat maakt de drukte op de A1 enkel erger. De A22 voorkomt dat, biedt een goede route naar Bremerhaven en Hamburg (via Stade) en al helemaal naar Kiel, Lübeck, Rostock en Scandinavië, plaatsen waar veel vrachtverkeer naar op weg is.
. De Nederlandse staat betaalt heus wel mee aan een A34. Als de Duitsers geen wegen naar Nederland aanlegden, had de BAB3 tussen Oberhausen en Arnhem er ook niet gelegen.
Tot aan Elten is de weg door de Nederlanders aangelegd meen ik. En je hebt niet goed gelezen; ik zei dat de Duitsers geen wegen gingen aanleggen (in eigen land dus) voor verkeer vanuit Nederland. Aan een A22 heeft Duitsland zelf veel meer.
Dit is precies hetzelfde principe, de A34 voor verkeer van Noord-Duitsland naar de Randstad, dat gaat nu nog via Osnabrück maar dat is om.

Bremen - Amsterdam (A1-A30-A1) 355km.

Zoveel is het dus niet om via Osnabrück of Groningen. En de route via Veendam (over de N33) is voor vrachtverkeer ook heel interessant. Een vrij rustige ongelijkvloerse autoweg.
De Bundesstraße die er nu ligt is belabbert slecht. Veel te veel vrachtverkeer wat over deze weg door dorpen komt en ook heeft deze weg nog veel gelijkvloerse kruisingen.
Veel te veel vrachtverkeer? Ken je de E30/weg 2 in Polen tussen Swiecko en Warschau? Dat is een slechte tweebaansweg, met bijna alleen maar gelijkvloerse kruisingen, tig dorpspassages en daar rijdt pas véél vrachtverkeer. Daarbij vergeleken is de B402/B213 echt geen slechte weg, en ook lang niet zo druk. Ideaal is het niet. Maar vergelijk het eens met wat er aan wegen nu ligt op het tracé van de A22, en beoordeel dan nog een waar Duitsland het meeste aan heeft: een A22 of een A34. Ik weet het antwoord wel.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 okt 2008, 10:31

Coen Tunnel schreef:
Veel te veel vrachtverkeer? Ken je de E30/weg 2 in Polen tussen Swiecko en Warschau? Dat is een slechte tweebaansweg, met bijna alleen maar gelijkvloerse kruisingen, tig dorpspassages en daar rijdt pas véél vrachtverkeer. Daarbij vergeleken is de B402/B213 echt geen slechte weg, en ook lang niet zo druk. Ideaal is het niet. Maar vergelijk het eens met wat er aan wegen nu ligt op het tracé van de A22, en beoordeel dan nog een waar Duitsland het meeste aan heeft: een A22 of een A34. Ik weet het antwoord wel.
Dat is geen slechte 2 baans weg meer, dat is nog veel erger. Op dat stukje snelweg wat af is na dan, ze zouden moeten ophouden met kemphanen en de rest ook aan moeten leggen.

Verder snap ik niet waar het A34 alternatief zou moeten komen, is daar ergens een topic over?
edit: Ik heb het al gevonden :oops:
Warm of koud is een kwestie van referentie.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » za 18 okt 2008, 10:42

Ze willen ook een A22 aanleggen van Westerstede (A28) naar Lübeck (A1). Het is wel een goeie oplossing, maar voor de stad Bremen levert het niks op en voor Hamburg ook weinig.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 okt 2008, 11:11

Ja die optie weet ik.

En ik denk dat de A22 juist voor Hamburg een hele hoop oplost, aangezien je al dat doorgaande verkeer daar van de snelwegen haalt (dat doorgaande verkeer heeft nu geen goed alternatief). Zoals in dat andere topic ook aangegeven is een upgrade van de B402 en de B213 naar Gelbe Autobahn misschien een goede optie (zou 330 miljoen euro kosten) om het netwerk te verbeteren. Ik zie echter niet in waarom je daar voor een volledige normale autobahn zou moeten kiezen. Voor Noord-Duitsland en dan zeker ook voor Hamburg en Bremen heeft een A22 veel meer zin omdat je dan wat doet aan het fileleed bij Hamburg.

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 18 okt 2008, 18:35

koenie schreef: Bremen - Amsterdam (A1-A30-A1) 355km.

Vul je dit lijstje niet aan met de kortste variant? Dat is namelijk via de A1-N342-B213-A1 naar Bremen, zowel vanaf Amsterdam als vanaf Rotterdam. Oké, toegegeven, het scheelt heel weinig met de A37/B402 variant, maar toch.

Kijk, de enige reden dat de A37 er ligt is dat voormalig minister Maij-Weggen haar geboortestreek uit het isolement wilde trekken. De Duitsers hebben dat niet zo met dat gedeelte van 't Emsland. De A31 ontsluit genoeg.
koenie schreef:De Bundesstraße die er nu ligt is belabbert slecht. Veel te veel vrachtverkeer wat over deze weg door dorpen komt en ook heeft deze weg nog veel gelijkvloerse kruisingen.
De gelijkvloerse kruisingen zijn meestal geen kruisingen van betekenis. De belangrijkste aansluitingen bevinden zich bij Meppen, Haselünne en Cloppenburg. En daar wordt gebruik gemaakt van afritten. De rondweg rond Cloppenburg heeft zelfs 2 rijstroken in beide richtingen. Als de B402/B213 daar worden geüpgrade, dan is een 2+1-weg, zoals de B54 Enschede-Münster, meer dan genoeg. Gelbe autobahnen, of zelfs een volwaardige A34 lijken me nog (heel) ver weg.
*11-08-2017 L.M.

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » za 18 okt 2008, 18:45

De kortste variant? waar kom je dan over, zandwegen? :? Nee die heb ik er niet bij zitten nee. :shutup:

Ik weet ook niet precies hoe de plannen voor de A34 zijn, maar binnenkort moet ik dat weten voor school en dan geef ik het hier ook wel aan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 okt 2008, 21:02

Je zou voor de B402 en de B312 ook kunnen gaan voor een geleidelijke upgrade van deels ongelijkvloers naar helemaal ongelijkvloers. Vervolgens een 2+1 van maken en zodra dat niet meer toereikend is upgrade je de weg naar 2+2. Verder ken ik de weg niet goed genoeg om heel veel zinnigs te zeggen.

Niettemin zie ik in de A22 een redelijk zinvol project omdat dat een aantal drukke stukken behoorlijk ontlast. Maar wellicht is het upgraden van de bestaande verbindingen bij Hamburg icm een extra ring ofzo ook een leuke optie?
En dan denk ik aan ongeveer de route via de B3 en de L235 onder de Elbe door (of erover heen) en dan ongeveer via de L104 naar de BAB23 en vervolgens verder via ongeveer de K5 naar de BAB7. Eventueel een vervolg via Norderstedt, Duvenstedt en Bargterheide naar de BAB21 of de BAB1

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 okt 2008, 21:11

De A22 is in economische zin best handig. Het tracé gaat nu door een gebied waar de reistijden lang zijn. In mei dit jaar heb ik een groot deel van de route gereden vanaf Oldenburg naar Stade via Bremerhaven. Schiet op zich wel op, maar voor het vrachtverkeer is het geen snelle route. Daarnaast is de A1 nogal overbelast en de A7 voor de Elbetunnel al helemaal, alhoewel de A1 nog wat drukker is bij Hamburg dacht ik.

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 18 okt 2008, 21:27

koenie schreef:De kortste variant? waar kom je dan over, zandwegen? :? Nee die heb ik er niet bij zitten nee. :shutup:

Ik weet ook niet precies hoe de plannen voor de A34 zijn, maar binnenkort moet ik dat weten voor school en dan geef ik het hier ook wel aan.
Het moet natuurlijk wel een volwaardig alternatief zijn, iets wat de N342/B213 nog steeds is, ondanks dat de E233 verlegd is.

Wat betreft de plannen met de A34, steek je licht eens op bij de Duitse bronnen, i.p.v. het NvhN. Deze site geeft ook nogal wat informatie: http://www.bi-b213.de
*11-08-2017 L.M.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 okt 2008, 22:30

koenie schreef:Dan komt die A22 er nog overheen met 2 brede rivireren, de Elbe en de Weser.
Als je de A22 wat noordelijker plant kun je prima de bestaande Wesertunnel in de B437 gebruiken. En een nieuwe, westelijker Elbeverbinding is sowieso wenselijk, en dat zou heel goed bij Stade kunnen. Is al met al geen onlogisch tracé voor de A22.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 18 okt 2008, 23:17

Ze willen ook een A22 aanleggen van Westerstede (A28) naar Lübeck (A1). Het is wel een goeie oplossing, maar voor de stad Bremen levert het niks op en voor Hamburg ook weinig.
Dat maakt toch niks uit?
Voor Hamburg neemt men vanuit de A22 een inprikker snelweg vanuit Stade en vanuit Bremen kun je gewoon via Osnabruck rijden.
Die verbinding is ook prima. Met de A22 verbind je ook Bremerhaven en Wilhelmshaven met Skandinavie en Nederland.
Zo hoeven die mensen niet zo meer over die landweggetjes te karren. Daarom is die A22 veel nuttiger dan de A34, duidelijk Koenie? :evil:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 18 okt 2008, 23:36

Precies. Vanuit Noord-Nederland (al het verkeer wat bij Nieuweschans de grens passeert) zal naar Hamburg, als er een A22 ligt, het snelste zijn over de A280-A31-A28-A22-A26, dus via Westerstede en Stade en niet via Bremen. De A22 ontlast de A1 en kan tussen Stade en Lübeck als een soort grote noordelijke ring om Hamburg functioneren. Dat scheelt enorm veel opstoppingen op de A1 in Hamburg en tussen Hamburg en Bremen, en ook op de A7, vooral bij de Elbetunnel, scheelt dit erg veel verkeer en files.

Naar Bremen blijft de optie om via Osnabrück te reizen, via de B402-B213-A1 of via de A280-A31-A28. Alle drie goede opties.

Tevens is de A22 zoals Snelwegenkenner al zegt ook interessant voor de kleinere havensteden Wilhelmshaven, Bremerhaven en Cuxhaven, en niet te vergeten voor de verbinding naar Noord-Nederland (Groningen, overslagcentrum Veendam, Eemshaven) en naar Scnadinavië en ook Polen en de Baltische staten: betere verbinding naar Jutland, betere verbinding naar de toekomstige Fehmarnbeltbrug, betere verbinding naar Kiel, betere verbinding naar Rostock, betere verbinding naar Polen (via de A22 en A20).