[AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

[AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door mavas » ma 16 nov 2009, 22:44

De St. Pauli-Elbetunnel, ook wel Oude Elbetunnel genoemd, is een verkeerstunnel onder de Elbe door in Hamburg. Deze loopt van de westkant van het centrum naar een vervallen industiegebied.

Het meest bijzondere aan de tunnel is dat deze al in 1911 voltooid was. Of het daarmee de eerste verkeerstunnel in Europa is zou kunnen. Voor wegenliefhebbers is deze tunnel echt smullen, aangezien je er op maandag - vrijdag van 13.00 - 5.30 doorheen mag rijden. Maar dan moet je wel met de prachtige autolift (!).

Picasa-webalbum, 14 foto's:
http://picasaweb.google.nl/vanschie.m/Elbetunnel#

Inrit aan de zuidkant:
Afbeelding

Een kijkje door de tunnelbuis in onderhoud:
Afbeelding

Mocht dit verkeerd staan, dan gaarne verplaatsen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Timon91
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 17:31
Locatie: Enschede

Re: Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Timon91 » di 17 nov 2009, 8:54

Mijn moeder is er geloof ik wel eens doorheen gelopen toen ze in Hamburg was.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Peter » di 17 nov 2009, 11:36

Ik wou dat ik dit geweten had toen ik in mei in Hamburg was.... Gaaf.
Lang geleden dat ik in een autolift zat; vroeger minder zeldzaam, oa het parkeerdak van de V&D in Den Haag. Die liften zijn er nog, maar buiten gebruik. Wellicht nog incidenteel voor goederen gebruikt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
N371
polderweggetje
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 05 aug 2009, 19:59
Locatie: Maastricht

Re: Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door N371 » wo 26 mei 2010, 11:18

Op mijn 14e ben ik er doorheen gelopen, maar toen besefte ik niet dat het eigenlijk zo'n bijzondere tunnel was. De auto's reden wel redelijk snel langs jou als voetganger moet ik zeggen. Wij gingen geloof ik met een trap weer omhoog (en ook naar beneden).

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Sophie » za 23 apr 2011, 10:47

InfinityEye schreef:Op mijn 14e ben ik er doorheen gelopen, maar toen besefte ik niet dat het eigenlijk zo'n bijzondere tunnel was. De auto's reden wel redelijk snel langs jou als voetganger moet ik zeggen. Wij gingen geloof ik met een trap weer omhoog (en ook naar beneden).
Wij waren er in Juli 2010 met een groep. En als groep mag je met de autolift naar boven. Een erg speciaal gevoel.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Chris » do 19 okt 2017, 21:01

De renovatie van de St. Pauli Elbtunnel is dramatisch uit de hand gelopen qua tijd en kosten.

De renovatie van de oostbuis begon in augustus 2010. Men had toen gerekend op € 15 miljoen aan renovatiekosten en een openstelling bij het 100-jarig bestaan van de tunnel in september 2011. Inmiddels zijn we 6 jaar na die deadline en is de renovatie nog niet klaar. De kosten van de ene buis zijn al opgelopen tot € 60 miljoen, met naar verwachting meer dan € 100 miljoen voor beide buizen samen. De openstelling van de oostelijke tunnelbuis wordt nu in het voorjaar van 2019 gepland, dat is 7,5 jaar later dan gepland. Vanaf 2019 wordt dan de westbuis gerenoveerd.

De renovatie van het gehele complex, inclusief de liften en toegangspoorten, begon al in 1994. Als de tweede buis net zo lang duurt als de eerste zal de totale renovatie van 1994 tot 2027 hebben gelopen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door GuteFahrt » ma 26 nov 2018, 20:41

Inmiddels ruim een jaar verder. Het opknappen van de oostbuis moet begin volgend jaar klaar zijn (zoals ook gepland volgens de stand van zaken in oktober 2017). Juni 2019 begint men aan de westbuis. Dat hoopt men in 2024 af te hebben. Dan zijn 30 jaar werken een feit. Kosten, 60 miljoen per buis.

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... el360.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Chris » vr 26 apr 2019, 11:17

De oostbuis van de tunnel is vandaag weer geopend na een renovatiefase van 8 jaar. De totale renovatie van de tunnel duurt 30 jaar. :lol:

Beide Röhren werden nur gut sechs Wochen lang gemeinsam verfügbar sein: Bereits am 2. Juni soll nach Angaben der Hafenbehörde Hamburg Port Authority die Erneuerung der Weströhre beginnen. Die Wiedereröffnung der zweiten Röhre ist für 2024 geplant. Damit wird sich die Sanierungszeit auf insgesamt 30 Jahre summieren.

Die Arbeiten hatten 1994 an den Einfahrten begonnen. Danach wurden die Schachtgebäude und die darin befindliche Technik erneuert. Die Gesamtkosten werden sich voraussichtlich auf rund 60 Millionen Euro pro Röhre belaufen.


>> https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... el366.html

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Vinny » vr 26 apr 2019, 21:30

Aha, de tunnel heeft twee buizen. De vorige keer dat ik er was gold afwisselend éénrichtingverkeer: in de ochtendspits richting het zuiden en in de avondspits richting het noorden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [AUTO- en VOETGANGERSTUNNEL] Hamburg: St. Pauli-Elbetunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 27 apr 2019, 11:12

^^ Dat geldt nog steeds.

Plaats reactie