De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 nov 2010, 20:54

In Duitsland zijn de problemen hiermee groter dan in ons land
Waarom komen die mensen vaak meer daar dan hier?

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Sophie » do 04 nov 2010, 20:59

Chris schreef:Een mooie route in Duitsland vond ik ook de Schwarzwald Hochstraße van Baden-Baden naar Freudenstadt. Weliswaar geen snelweg, maar het uitzicht op het Rijndal en de Vogezen is fantastisch bij helder weer.
Wat ook mooi is de B31 door het Höllental (Freiburg-Titisee)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 nov 2010, 13:46

Snelwegenkenner schreef:Zou je deze twee nadelen van Duitsland willen toelichten? Ik geloof dat wij ook multiculturele steden hebben.
Ik denk dat jeroent en Willem het allemaal erg goed verwoord hebben. :)
Willem schreef:Er wordt daar dan ook veel meer over gediscussieerd dan hier het geval is.
Gebrekkig Duits spreken schijnt in Duitsland een groot probleem te zijn. Allochtonen die in Duitsland al meer dan 20 jaar wonen kunnen en/of willen vaak nog geen woord Duits spreken.
Willem schreef:Er zijn in Duitsland, procentueel gezien, meer buitenlanders zodat die problemen ook veel groter zijn.
Precies. En Merkel heeft ook niet voor niets gezegd dat de multiculturele samenleving in Duitsland volledig mislukt is. Een hotitem op dit moment in Duitsland...

Overigens heb ik zelfs gehoord dat Keulen de allerergste plaats is van allochtonen. Het schijnt er zelfs zo erg te zijn, dat als je in bepaalde allochtone wijk bent, en er gebeurd wat, de politie zelfs niet durft te komen!
jeroent schreef:buiten de grote steden is de sociale controle erg groot
Inderdaad. Dat heb ik dan ook meteen gemerkt.
Frits schreef:In Nederland is het te vaak terug naar 60 km/h.
Maar in Nederland hoef je echt niet zo vaak terug naar 60 km/h, als in Duitsland naar 70 km/h hoor. In Duitsland kan het op de Bundesstrassen soms gewoon echt irritant worden. Ben je eindelijk weer net bij de 100 km/h (als dat kan tenminste kan, sommige wegen in het Sauerland zijn zo bochtig dat 100 km/h niet veroorloofd is) kan je alweer terug naar 70 km/h. Het is soms echt van de zotten... En op sommige punten bij bushaltes moet je terug naar 50 km/h, waar dan 70 km/h ook veilig zat is.
Timmetje schreef:Wat ook mooi is de B31 door het Höllental (Freiburg-Titisee)
Zo, dat is een poos geleden dat ik in die buurt ben geweest. Maar om eerlijk te zijn: Bijna alle wegen in het zwarte woud zijn er mooi! 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » vr 05 nov 2010, 13:51

SnarfFlevoland schreef: Overigens heb ik zelfs gehoord dat Keulen de allerergste plaats is van allochtonen.
Herne kan daarover eveneens meepraten, dat is mede daardoor geen prettige plaats.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Euregio » vr 05 nov 2010, 14:00

Willem schreef:
SnarfFlevoland schreef: Overigens heb ik zelfs gehoord dat Keulen de allerergste plaats is van allochtonen.
Herne kan daarover eveneens meepraten, dat is mede daardoor geen prettige plaats.
Ik durf Rotterdam zelfs al niet meer in, in bepaalde wijken..
ik kwam toevalig in de avond in rotterdam tijdens het zomercarnaval. :nuts: wat een ghetto

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 nov 2010, 14:29

Zijn die allochtonenproblemen het meest in NRW, of ook nog in andere staten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 nov 2010, 21:59

Vanaf nu weer on topic! Elke off topic post die nu nog volgt wordt verwijderd!

Met vriendelijke groet,

NL-moderator Coen Tunnel

bengekvanwegen
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: do 19 aug 2010, 14:50

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door bengekvanwegen » wo 30 mar 2011, 19:22

De BAB81 :!:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 mar 2011, 19:24

Op welk gedeelte van de BAB81 doel jij? Of de gehele weg?

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door kingpin1966 » do 07 apr 2011, 16:54

Ik wind zelf de BAB 3 een van de mooiste snelwegen van Duitsland.
Vooral omdat 'ie grotendeels parallel loopt met de ICE strecke Köln-Frankfurt en lekker heuvelachtig is, dan heb je pas echt het gevoel dat je in het buitenland zit.
Alleen heeft die ICE strecke wel een nadeel....................je kijkt meer naar de spoorbaan dan naar de weg. :mrgreen:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Sendis » di 23 aug 2011, 20:54

De A29 tussen Dreieck Ahlhorner Heide en AK Ol Nord. v.v.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door captain007 » di 23 aug 2011, 21:16

De A8 bij Mühlhausen im Täle vind ik erg mooi. Daar lopen de rijbanen ook een heel stuk uit elkaar voor enkele kilometers.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » di 23 aug 2011, 22:10

De Albaufstieg en de Albabstieg zijn absoluut bijzondere stukjes snelweg van Duitsland. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 aug 2011, 15:09

De Albaufstieg vond ik richting Stuttgart ook niet tegenvallen. Ik dacht gelijk weer terug aan Italie. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Chris » za 27 aug 2011, 15:12

Nog wat mooie snelwegen;

* A70 Bayreuth - Bamberg. Mooie heuvels, niet bijzonder hoog, maar wel een paar stevige afdalingen
* A72 Chemnitz - Hof. Veel vergezichten, alhoewel nergens echt spectaculair
* A73 Coburg - Suhl. Eén van de mooiste snelwegen van Duitsland, dwars door het Thüringer Wald.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 aug 2011, 15:14

^^ Dat zijn niet echt snelwegen waar je zo makkelijk komt voor bijvoorbeeld een vakantiereis. Of je moet er een roadtrip naar plannen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Palance » za 27 aug 2011, 15:20

Ik heb van al die 3 wegen wel eens stukken bereden, en ik kan beamen dat het hele mooie (en rustige) stukken snelweg zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Coen Tunnel » za 27 aug 2011, 16:05

Snelwegenkenner schreef:^^ Dat zijn niet echt snelwegen waar je zo makkelijk komt voor bijvoorbeeld een vakantiereis.
De A70 is voor het deel tussen Schweinfurt en Bamberg niet zo'n gekke route voor verkeer vanaf Noord-Nederland richting Neurenberg en verder, je vermijdt er de A3 tussen Würzburg en Neurenberg mee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 aug 2011, 21:48

Na een poosje ga je toch weer anders denken over mooie snelwegen van Duitsland. M'n oude top 3 kon niet meer stand houden.

De huidige top 3:

1. A60 Grenzübergang Steinebrück - Kreuz Wittlich
2. A45 Hagen - Gießen
3. A445/A46 Hochsauerlandlinie

Wie de A60 ooit al eens bereden heeft weet waarom ik persoonlijk uitgerekend deze snelweg de mooiste vind. Voor de mensen die de A60 door de Sneeuweifel nog niet kennen kan ik maar één ding zeggen: Rij em ook eens! 8-)

Stiekem vind ik de Duitse A60 nog mooier dan al de fantastische Belgische kant van de snelweg (A27/E42). Het Belgische gedeelte heeft een minder mooi wegbeeld en de omgeving is meer 'troeperig'. In Duitsland ziet alles er netjes 'ordentlich' uit. De fantastische dalbruggen en het wegbeeld van een Duitse Autobahn maken toch dat ik het Duitse gedeelte mooier vind. Desalniettemin is de Belgische A27 ook fantastisch! Vooral de extreme stijgingen en dalingen (die in Duitsland veelal zijn weggewerkt door de mooie hoge dalbruggen) zijn zo spectaculair aan de Belgische kant. Die mooie hellingen krijg je in Duitsland niet meer te zien.

Op plaats twee staat de Sauerlandlinie. Ook een prachtige snelweg. "Koningin van de Autobahnen" wordt deze snelweg ook wel genoemd. En terecht is deze snelweg een pareltje. De vele dalbruggen en uitzichten zijn gewoon prachtig. En de snelweg stijgt ook tot een behoorlijke hoogte (500 m), waardoor de A45 bij sneeuwstormen best een gevaarlijke snelweg kan worden. Toch kent de A45 ook mindere stukken. Zo is het eerste stukje ten westen van Dortmund weinig bijzonders. Bovendien ben je ten zuiden van Gießen de prachtige heuvels voorbij en is de snelweg weinig bijzonders meer. Als je die mindere stukjes even vergeet, dan is deze snelweg absoluut een must voor iedere Autobahn rijder.

Sommigen denken wellicht dat ik door de derde plaats bevooroordeeld ben, omdat ik zelf zowat aan die snelweg woon. Nou ja, aan de snelweg wonen is wellicht wat overdreven, maar laten we het er maar op houden dat de snelweg voor mij 5 minuutjes rijden is. Nu misschien ben ik ook wel wat bevooroordeeld, maar aan de andere kant worden sommige (snel)wegen toch best saai, wanneer je er iedere dag overheen rijdt. De Hochsauerlandlinie blijft echter gewoon erg mooi. Allereerst is de afdaling direct na afrit Wickede a/d Ruhr gewoon geweldig: Een warm welkom in het Hochsauerland! 8-) Dan stroomt de snelweg mooi mee met de Ruhr tot aan Neheim. Vervolgens wordt de snelweg even wat minder mooi door Neheim-Hüsten heen, maar wanneer je daar voorbij bent stijgt de snelweg toch weer mooi richting Arnsberg. Dan krijgen we de schitterende slinger bij Freienohl en de twee tunnels. Voorbij Wennemen is het uitzicht gewoon geweldig en loopt de snelweg hoog boven de rest van het dal met diverse dalviaducten. Tot Bestwig is het dan gewoon genieten belazen. In de tegengestelde richting is de snelweg ook even mooi, alhoewel je de mooie afdaling van de A445 natuurlijk niet zo mooi ziet omdat je dan stijgt.

Deze top drie betekend niet dat de rest ineens niks is, want uiteraard blijft de A7 van Kempten naar Füssen één van m'n favorieten. En ook de A7 van Kassel naar Würzburg is erg mooi. De B6n met uitzicht op de Harz natuurlijk ook niet te vergeten. En de A62 van Nonnweiler naar Pirmasens zou absoluut ook in m'n top 10 komen. Eveneens ook de A1 van Trier naar Saarbrücken die schitterend slingert als een slang met flinke scherpe bochten. En de A95 van München naar Garmisch-P. blijft erg mooi. Kortom, teveel om op te noemen! Desalniettemin ben ik voorlopig tevreden met m'n top 3.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 25 sep 2015, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Chris » ma 29 aug 2011, 21:53

De B6n vond ik een beetje overrated. Oke, het uitzicht opzij is redelijk, maar rechtuit is het niet meer dan glooiend, de Magdeburger Börde. Maar een klein stukje is echt bijzonder met die dorpjes tegen de Harz aangeplakt. De A45 is inderdaad een mooie route, maar daar rijdt wel ontiegelijk veel vrachtverkeer wat het plezier wat bederft. De A17 vond ik ook wat tegenvallen. Het is geen saaie route, maar ik had er net wat meer van verwacht. De Tsjechische zijde is mooier. Als je de tijd hebt is het leuker om de B174 Chemnitz - Chomutov of de B170 Dresden - Schmilka te rijden, dat zijn de betere routes door het Ertsgebergte.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » ma 29 aug 2011, 22:06

SnarfFlevoland schreef: Wie de A60 ooit al eens bereden heeft weet waarom ik persoonlijk uitgerekend deze snelweg de mooiste vind. Voor de mensen die de A60 door de Sneeuweifel nog niet kennen kan ik maar één ding zeggen: Rij em ook eens! 8-)
Heb hem drie jaar geleden gepland in een route naar Geneve en bleek er toen net ineens dichte mist te zijn, waarbij je niets van het uitzicht kon zien. Ik baalde als een stekker. :booooos:
Naderhand had ik beter via Metz kunnen rijden...

Clint
woonerf
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 25 mei 2011, 20:29
Locatie: Kowaniec, Nowy Targ (Podhale)

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Clint » vr 30 sep 2011, 13:30

Willem schreef:
jeroent schreef:Die multiculturele problemen zijn me ook niet duidelijk wat hij daarmee bedoelt.
In Nederland hebben we, mede benadrukt door de heer G.W. te V., een discussie rond het al dan niet integreren in de samenleving van personen met een herkomst in een aantal landen rond de Middellandse Zee. In Duitsland zijn de problemen hiermee groter dan in ons land, en daardoor ook zaken als gebrekkig Duits spreken, criminaliteit enz. Er wordt daar dan ook veel meer over gediscussieerd dan hier het geval is. Er zijn in Duitsland, procentueel gezien, meer buitenlanders zodat die problemen ook veel groter zijn.
Dat is me inderdaad ook weleens opgevallen, ik kwam vroeger vaak in het bijzonder mooie Duitse stadje Kranenburg in Nordrhein-Westfalen, en daar is 30% van buitenlandse afkomst. De lokale bevolking klaagt er steen en been over, een groot gedeelte van deze buitenlanders verdommen het om Duits te spreken, gedragen zich met regelmaat bijzonder asociaal tegenover de lokale bevolking, en snappen kleine Duitse gewoonten niet als je eigen stoep schoonhouden zodat het omaatje van 90 van verderop in de straat geen heupfractuur oploopt door valpartijen vanwege sneeuw in de winter of bladeren in de herfst. Kan me in dat soort plaatsjes goed voorstellen dat de bevolking die auschlanders raus willen hebben...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Snelwegenkenner » vr 30 sep 2011, 13:50

^^ In zo'n klein plaatsje al 30%? :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Willem » vr 30 sep 2011, 17:22

Ja, in Nederlandse ogen zijn de huizen daar een flink stuk goedkoper.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door jeroent » wo 26 okt 2011, 13:55

Snelwegenkenner schreef:^^ In zo'n klein plaatsje al 30%? :schrikreactie:
Nederlanders dus, even voor de goede verstaander.
30% is heel normaal in plaatsen als Bad Bentheim, Kranenburg, Selfkant. Die onaangepastheid inderdaad ook.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door GuteFahrt » vr 25 sep 2015, 10:02

Ik meende dat er zo'n topic ook over Duitsland was en ik heb 'm gevonden. :D

Persoonlijk vind ik de A3 de mooiste snelweg van Duitsland, meer specifiek tussen Köln en Frankfurt. De "6% stijging stukken" zijn geweldig om te ervaren, dat is m.n. tussen Bad Honnef/Linz en Neustadt an der Wied) en verderop bij de Elzer Berg. Bovendien, de afdaling naar Limburg en het uitzicht op de Dom aldaar vervelen nooit. Als afsluiter dan "reiten durch den Taunus," uitzicht op de skyline van Frankfurt na Wiesbaden/Niedernhausen en bovendien de passage van het vliegveld Rhein-Main. 8-) En niet te vergeten de ICE treinen die naast je langs zoeven.

Ik heb de reacties nog eens nagelezen en mij viel op dat de A98 niet werd genoemd. Ik heb het stuk van Weil am Rhein tot aan Dreieck Hochrhein persoonlijk nog niet bereden, maar een filmpje van Chris van die weg kon mij zeer bekoren. De A95 ben ik ook erg benieuwd naar, net als de A71 in het Thuringer Woud. De A17 behoort ook tot mijn favorieten, net als de A7 bij Hann. Munden.

Wat stedelijke snelwegen betreft is zeker weten de A7 Hamburg the place to be. 8-)

Tot slot: van Bundesstrassen heb ik de B6 tussen Goslar en Bernburg erg mooi gevonden. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door Mandelsoft » vr 25 sep 2015, 10:24

Ik zie bij niemand de BAB100 in het lijstje van mooie stedelijke snelwegen. Echt mooi is die weg ook niet, maar wel impossant zo dwars door Berlijn :)

Ik vind zelf de BAB5 tussen Freiburg im Breisgau en Basel mooi. In het oosten heb je het Zwarte Woud en in het westen de Rijn en de Vogezen. Soms komt de weg erg dicht langs de Rijn, zoals bij Rheinweiler. En niet te vergeten, de stadspassage in Basel (maar dat is dan weer Zwitserland).
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 10:48

GuteFahrt schreef:Persoonlijk vind ik de A3 de mooiste snelweg van Duitsland, meer specifiek tussen Köln en Frankfurt.
Eehhh... pak de A45 nog eens zou ik zeggen en overdenk je keuze nog eens een keer. ;)
Mandelsoft schreef:Ik vind zelf de BAB5 tussen Freiburg im Breisgau en Basel mooi. In het oosten heb je het Zwarte Woud en in het westen de Rijn en de Vogezen. Soms komt de weg erg dicht langs de Rijn, zoals bij Rheinweiler.
Hmm... qua natuur geef ik de voorkeur aan de Franse A35. Zie je veelal toch wat meer van de omgeving en vooral van de Vogezen. De A5 vind ik zeker geen rare snelweg, maar ben daar altijd blij om (richting zuiden) snel in Zwitserland te zijn of (richting noorden) weer wat meer op te kunnen schieten.
Mandelsoft schreef:En niet te vergeten, de stadspassage in Basel (maar dat is dan weer Zwitserland).
Geef mij dan maar de A98 en A861 zo door de heuvels rondom Lörrach. Bevalt me een stuk beter. Vooral als je op de A861 na Tunnel Nollinger Berg zo mooi overzicht over het dal hebt en regelrecht op Zwitserland afrijdt.
GuteFahrt schreef:De A95 ben ik ook erg benieuwd naar, net als de A71 in het Thuringer Woud.
De A95 is bij nader inzien niet veel bijzonders. Zeker niet richting noorden. Je kan richting het zuiden wel de hele tijd het massief van de Zugspitze zien, wat natuurlijk niet verkeerd is, maar de rest van de A95 is erg veel jungle. Je ziet bijna niks van de directe omgeving. Alleen op de lange Loisachbrücke Ohlstadt kan je kort goed om je heenkijken.

Zie trouwens dat ik in m'n eerdere bericht van 2011 deels wat bullshit heb geschreven en dat het wat te overenthosiast geschreven is, alhoewel ik er wel bij blijf dat die top drie van toen nog steeds tot m'n persoonlijke top behoren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door GuteFahrt » vr 25 sep 2015, 11:43

SnarfFlevoland schreef:
GuteFahrt schreef:Persoonlijk vind ik de A3 de mooiste snelweg van Duitsland, meer specifiek tussen Köln en Frankfurt.
Eehhh... pak de A45 nog eens zou ik zeggen en overdenk je keuze nog eens een keer. ;)
Zal ik doen. Ik heb de A45 enkel vanaf Olpe tot aan Dortmund gehad in noordelijke richting. Kwam toen vanuit Marburg binnendoor via Krombach. Ook een mooi stukje. Vanaf iets ten noorden van Siegen gaat die weg best omhoog. Maar de A45 vanaf Olpe tot Aschaffenburg is nog onbekend terrein. Wat zijn daar dan enkele 'highlights?'
SnarfFlevoland schreef:
Mandelsoft schreef:Ik vind zelf de BAB5 tussen Freiburg im Breisgau en Basel mooi. In het oosten heb je het Zwarte Woud en in het westen de Rijn en de Vogezen. Soms komt de weg erg dicht langs de Rijn, zoals bij Rheinweiler.
Hmm... qua natuur geef ik de voorkeur aan de Franse A35. Zie je veelal toch wat meer van de omgeving en vooral van de Vogezen. De A5 vind ik zeker geen rare snelweg, maar ben daar altijd blij om (richting zuiden) snel in Zwitserland te zijn of (richting noorden) weer wat meer op te kunnen schieten.
De A5 loopt voor het grootste deel iets verder van het Zwarte Woud af dan de A35 t.o.v. de Vogezen, dus dat klopt volgens mij wel. Van Basel-Karlsruhe vind ik dan het stukje voor Freiburg juist wel wat hebben, dan heb je links Zwarte Woud en rechts die voormalige vulkaan, de Kaiserstuhl. Tot 557 meter hoogte bereikt die bergketen.

Na Freiburg bij Efringen-Kirchen komen de heuvels pal naast de snelweg te liggen. Nostalgie is voor mij die betonplaten die er lagen en stoppen bij parkeerplaats Fischergrund. Vanaf daar kon je de goederentreinen richting Basel door het landschap zien glijden, als ook even de handen wassen in de Rijn. :nuts: :mrgreen: Bovendien lekker aftellen naar Basel. :top: Dat begon altijd al voor Frankfurt op reis naar Zwitserland. ;)
SnarfFlevoland schreef:
Mandelsoft schreef:En niet te vergeten, de stadspassage in Basel (maar dat is dan weer Zwitserland).
Geef mij dan maar de A98 en A861 zo door de heuvels rondom Lörrach. Bevalt me een stuk beter. Vooral als je op de A861 na Tunnel Nollinger Berg zo mooi overzicht over het dal hebt en regelrecht op Zwitserland afrijdt.
Er zijn mensen die de passage van Basel foeilelijk vinden, ik kijk er altijd mijn ogen uit. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De mooiste snelweg van heel Duitsland.

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 sep 2015, 13:20

GuteFahrt schreef:Ik heb de A45 enkel vanaf Olpe tot aan Dortmund gehad in noordelijke richting. Kwam toen vanuit Marburg binnendoor via Krombach. Ook een mooi stukje. Vanaf iets ten noorden van Siegen gaat die weg best omhoog. Maar de A45 vanaf Olpe tot Aschaffenburg is nog onbekend terrein. Wat zijn daar dan enkele 'highlights?'
De Siegtalbrücke is natuurlijk best imposant, maar de A45 is gewoon in het gehele plaatje een zeer fraaie snelweg dat slingerend door middelgebergtes loopt met veel dalviaducten. Persoonlijk vind ik de zuidelijke rijrichting het fraaist, maar ook richting noorden is het tussen Gießen en Olpe erg fraai. Het stuk ten zuiden van het Gambacher Kreuz is niet meer zo speciaal. Zeker niet lelijk, maar het mooiste deel door het middelgebergte ligt tussen Hagen en Gießen.

Desalniettemin is de A45 vanuit Nederland niet echt een tip op dit moment. Vrij veel wegwerkzaamheden en dan is de A3 toch een stuk prettiger, ook al ben je daar ook niet vrij van ellende.
GuteFahrt schreef:Bovendien lekker aftellen naar Basel. Dat begon altijd al voor Frankfurt op reis naar Zwitserland.
Nu ja, het kunnen aftellen is nu niet bepaald m'n criterium voor de mooiste snelweg van Duitsland. Als ik de A5 betreed is het nog 390 km tot Basel. Kan soms ook wat vermoeiend zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie