Duitsland verplicht winterbanden

Moderator: Moderatoren

mhkamp
2x2 autosnelweg

Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door mhkamp » vr 26 nov 2010, 15:16

[url=http://www.nu.nl/buitenland/2388194/duitsland-verplicht-winterbanden.html]www.nu.nl[/url] (26-11-2010) schreef: Duitsland verplicht winterbanden
BERLIJN - Automobilisten die door Duitsland rijden, moeten vanaf maandag winterbanden onder bij sneeuw of ijzel.

De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.

Veel Duitse automobilisten hebben zich al voorbereid op de plicht. De verkoop van winterbanden is 20 procent hoger dan vorig jaar.

'Te vaag'
De nieuwe wettelijke plicht komt in de plaats van de huidige regeling. Die was volgens de rechtbank te vaag: automobilisten waren alleen verplicht om bij ieder weertype ''de gepaste banden'' te monteren. De boete was slechts 20 euro. De automobilistenclub ACE heeft kritiek op de regeling, omdat vrachtwagens deels zijn uitgezonderd. Die hoeven de winterbanden alleen te monteren bij de wielen die de truck aandrijven. De uitzondering moet hoge kosten voor de transporteurs voorkomen.
Dat houdt dus in dat je niet meer met zo genoemde 'all season' banden door Duitsland mag toeren?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door waldo79 » vr 26 nov 2010, 15:18

Eigenlijk moet je de letterlijke wettekst erbij halen om daar een goed antwoord op te kunnen geven :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 nov 2010, 15:21

Is dit te handhaven voor buitenlandse automobilisten?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 nov 2010, 15:29

Zoveel veranderd er niet ten opzichte van voorheen. Voorheen was het een omschrijving als "de juiste banden wanneer de weersomstandigheden dit noodzaken", wat er op neer kwam dat als je in winters weer reed, je winterbanden rijdt.

Nu is dat duidelijker omschreven; bij sneeuw, ijzel, sneeuwresten en rijp moet je banden met M+S (matsch+schnee) hebben. Feitelijk veranderd er dus niks.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 26 nov 2010, 15:47

Heeft de wijziging verder ook geen gevolgen voor het politiebeleid die voor zover ik weet nu niet actief op winterbanden controleren?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 26 nov 2010, 16:09

Belachelijk maatregel. Zeker als het droogvriezend weer is, doen zomerbanden echt niet onder voor winterbanden. Nu word je gedwongen om pakweg 400 euro neer te leggen om in Duitsland te mogen rondrijden. Dan riskeer ik liever een boete van 40 euro. :?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 26 nov 2010, 21:19

^^ Hoe kom je daar bij?
Winterbanden zijn nog steeds slechts verplicht bij winterse omstandigheden, nu eindelijk concreet gemaakt (sneeuw en ijzel, sneeuwresten en rijp), zoals door Chris hierboven al geschreven. Bij droog vriezend weer zijn winterbanden niet verplicht.
Er wordt door de media een heel verhaal van gemaakt, maar feitelijk verandert er niet veel. Waar eerder stond dat je banden ten allen tijde aan de weersomstandigheden aangepast moeten zijn en het dus onduidelijk was bij welke weersomstandigheden welke banden horen, is nu concreet gemaakt wanneer winterbanden verplicht zijn.

En wat all-season banden betreft: zolang er een sneeuwvlokje/M+S op staat worden ze als winterbanden beschouwd en dat staat er bij de meeste all-seasonbanden wel op. Ook daar is niks aan veranderd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 nov 2010, 11:05

Donderdag reed ik een stuk door het Sauerland waar al wat sneeuw lag. Komt daar een Nederlander aanzetten in de sneeuw (bergop) met zomerbanden en veroorzaakt een kleine file. Dit soort Nederlanders die naar Winterberg rijden moeten gewoon winterbanden hebben. Er zijn in de lokale kranten al grote winterbanden controles aangekondigd op de B480 voor Winterberg. En terecht! Als je komt wintersporten dan weet je domweg dat je sneeuw tegen gaat komen en je dus winterbanden nodig hebt.

Persoonlijk vind ik deze regel, vooral voor gebieden met veel hoge heuvels en/of kleine bergen, heel erg goed. Ik zou overigens ook niet op de snelweg slome duikelaars voor me willen hebben rijden die niet harder durven, omdat het wegdek iets glad is.

En die slome duikelaars was ik gisteren nog op de A2 tussen Dortmund en Oberhausen tegen gekomen, omdat het wegdek daar er dof en wit uitzag. Velen durfden niet harder dan 100 km/h, terwijl ik met winterbanden nog prima 140 - 150 km/h kon rijden.

Kortom: Ik vind deze regel uitstekend gekozen! Wat mij betreft moeten we dit met winters weer ook in Nederland doen. Als iedereen nou bij de aanschaf van zijn auto meteen een setje winterbanden bij koopt, dan kan je daar ook al meteen rekening houden in je begroting. Het laten vervangen van je banden kan je bij een garage voor een paar euro's doen. In Duitsland zijn er veel bandenzaken die dit aanbieden voor 15 euro. En als je heel handig bent kan je het wellicht ook nog zelf doen.
Coen Tunnel schreef:Is dit te handhaven voor buitenlandse automobilisten?
Gewoon in gebieden waar veel 'zomerbanden' verwacht worden in winterse gebieden controles houden. Zoals ik al zei is Winterberg een uitstekende controle plaats. Daar zullen ze nog van heel wat Nederlanders geld kunnen gaan vangen.

Maar inderdaad, om bij winterweer bij iedere grensovergang een controlepost neer te zetten is onuitvoerbaar. Ik denk dat je als Nederlander met zomerbanden best veilig in het Köln komt. Ook al zul je dan door je medeweggebruikers eventueel dwars gezeten worden als je niet snel durft te gaan en je dus de rest ophoud.

Overigens zijn er ook nog altijd genoeg Duitsers die zelf geen eens de moeite nemen om winterbanden te kopen. Ook voor die mensen vind ik dit een geweldig goede regel. Medeburgers storen zich dan ook net zo goed mateloos aan hun landgenoten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 nov 2010, 11:59

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk vind ik deze regel, vooral voor gebieden met veel hoge heuvels en/of kleine bergen, heel erg goed.
Helemaal mee eens. Maar voor mensen die nooit op wintersport gaan en in de winter slechts een paar sneeuwvlokken tegen komen in eigen land zijn winterbanden misschien wat overdone. Wat ik persoonlijk nog belangrijker vind, is kennis van wat je wel kan doen bij gladde omstandigheden en wat niet.

Voorbeeld: vorig jaar waren er op TV vele reportages over de gladheid. Bij een van die reportages werd een scholier gevolgd die met de fiets naar school ging. De reporter zei tegen haar: "pas op het is glad" en zij antwoorde daarop bevestigend. Vervolgens ging ze in de eerste bocht keihard onderuit. Dan snap je het dus gewoon niet en ik heb het idee dat heel veel mensen niet begrijpen waar ze mee bezig zijn. Ze hebben wel ergens gehoord dat je je snelheid moet aanpassen (in jouw woorden de slome duikelaars), maar dat is slechts een van de maatregelen die je moet nemen. Winterbanden compenseren het gebrek aan kennis en kunde niet.

Wat meer nadruk op juist handelen en wat minder nadruk op het gebruik van winterbanden zou wenselijk zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 nov 2010, 12:56

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Is dit te handhaven voor buitenlandse automobilisten?
Gewoon in gebieden waar veel 'zomerbanden' verwacht worden in winterse gebieden controles houden. Zoals ik al zei is Winterberg een uitstekende controle plaats. Daar zullen ze nog van heel wat Nederlanders geld kunnen gaan vangen.
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag: Is het te handhaven voor buitenlandse automobilisten. In landen als Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Kun je ze toch formeel verplicht stellen voor buitenlanders, terwijl hun auto in het land waar ze vandaan komen toch gewoon aan alle eisen voldoet? En wordt een buitenlander geacht dit te weten? Voor de Zwitserse vignettenplicht staan aan de grensovergangen bijvoorbeeld nog steeds borden. Maar die kun je vaak aan de grens kopen. Ik denk dat je moeilijk aan de grens een set verplichte winterbanden kan laten monteren.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » za 27 nov 2010, 14:13

SnarfFlevoland schreef: Persoonlijk vind ik deze regel, vooral voor gebieden met veel hoge heuvels en/of kleine bergen, heel erg goed. Ik zou overigens ook niet op de snelweg slome duikelaars voor me willen hebben rijden die niet harder durven, omdat het wegdek iets glad is.

En die slome duikelaars was ik gisteren nog op de A2 tussen Dortmund en Oberhausen tegen gekomen, omdat het wegdek daar er dof en wit uitzag. Velen durfden niet harder dan 100 km/h, terwijl ik met winterbanden nog prima 140 - 150 km/h kon rijden.
Liever slome duikelaars die verantwoord rijden dan idiote hardrijders die hun rijgedrag niet naar de weg- en weersomstandigheden aanpassen en even verderop in de vangrail liggen en alle verkeer ophouden.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 27 nov 2010, 17:04

Coen Tunnel schreef:Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag: Is het te handhaven voor buitenlandse automobilisten. In landen als Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Kun je ze toch formeel verplicht stellen voor buitenlanders, terwijl hun auto in het land waar ze vandaan komen toch gewoon aan alle eisen voldoet?
Rene heeft hierover een theorie opgezet met betrekking tot het Umweltvignet en volgens het verdrag van Wenen zou dat dus misschien ook wel voor die winterbanden gelden. Zou toch jammer zijn, want winterbanden kunnen toch een klein beetje compenseren voor het rijgedrag van Nederlanders in de sneeuw..

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 nov 2010, 17:38

Tachi schreef:Liever slome duikelaars die verantwoord rijden dan idiote hardrijders die hun rijgedrag niet naar de weg- en weersomstandigheden aanpassen en even verderop in de vangrail liggen en alle verkeer ophouden.
Natuurlijk kun je beter voorzichtig zijn dan onvoorzichtig. Maar ik bedoel echter dat je met winterbanden meer zekerheid en meer grip hebt op de weg. Daardoor kan je beter doorrijden en dat bevorderd de verkeersdoorstroming. Idioot hard rijden is in ieder geval altijd onverantwoord. Maar er zit weldegelijk een verschil tussen té voorzichtig rijden en je aanpassen aan de omstandigheden. Bij het laatste kan je nog wel gewoon doorrijden, maar ben je gezond voorzichtig en dus niet angstig voorzichtig. En met zomerbanden moet je nu eenmaal meer voorzichtig zijn en heb je terecht het eventuele té voorzichtige in je.
boe! schreef:Maar voor mensen die nooit op wintersport gaan en in de winter slechts een paar sneeuwvlokken tegen komen in eigen land zijn winterbanden misschien wat overdone.
Inderdaad, bij een paar sneeuwvlokjes vind ik het ook niet 123 ontzettend nodig. Als we echter winters krijgen zoals de laatste winter, dan vind ik winterbanden in Nederland zeker geen overbodige luxe. Wat mij betreft had iedereen afgelopen winter de winterbanden écht nodig. Het bleef namelijk niet bij een enkel sneeuwvlokje...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 27 nov 2010, 17:44

SnarfFlevoland schreef:En die slome duikelaars was ik gisteren nog op de A2 tussen Dortmund en Oberhausen tegen gekomen, omdat het wegdek daar er dof en wit uitzag. Velen durfden niet harder dan 100 km/h, terwijl ik met winterbanden nog prima 140 - 150 km/h kon rijden.
Prima toch, dat die mensen op zomerbanden hun snelheid aan de weersomstandigheden aanpassen? Ik heb er ook zomerbanden op liggen, en ik weiger voor die paar dagen per jaar dat er hier eens een vlok sneeuw valt er winterbanden op te gooien. Verplichting in Nederland is imo belachelijk, daarmee jaag je mensen alleen maar onnodig op kosten. Bovendien moet je ook met winterbanden nog steeds je rijgedrag aanpassen aan slechtere weersomstandigheden, ook al hebben je banden misschien wat meer grip. Zoals boe! al zei: kennis/voorlichting is belangrijker.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 27 nov 2010, 17:47

SnarfFlevoland schreef:Natuurlijk kun je beter voorzichtig zijn dan onvoorzichtig. Maar ik bedoel echter dat je met winterbanden meer zekerheid en meer grip hebt op de weg.
Dan ga ik het maar even niet over ijzel hebben :shutup:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 nov 2010, 17:58

SnarfFlevoland schreef:Inderdaad, bij een paar sneeuwvlokjes vind ik het ook niet 123 ontzettend nodig. Als we echter winters krijgen zoals de laatste winter, dan vind ik winterbanden in Nederland zeker geen overbodige luxe. Wat mij betreft had iedereen afgelopen winter de winterbanden écht nodig. Het bleef namelijk niet bij een enkel sneeuwvlokje...
Ik heb afgelopen winter geen enkel probleem ondervonden met mijn zomerbanden. Mijn banden waren overigens vrij nieuw, dus met een vrij grote profieldiepte. Dat gaat altijd nog een stuk beter dan zomerbanden die meer op slicks lijken.
Maar ik bedoel echter dat je met winterbanden meer zekerheid en meer grip hebt op de weg.
Vandaag werden er onderzoeksresultaten bekend gemaakt van ongelukken bij winters weer. Een automobilist met winterbanden onder de auto heeft een 12% grotere kans op een ongeluk bij winters weer, een automobilist met zomerbanden onder de auto heeft 32% meer kans op een ongeluk bij winters weer. Dat het percentage bij zomerbanden groter is, had ik wel verwacht, maar om nou te zeggen dat het verschil schokkend groot is ...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 27 nov 2010, 18:10

Mijn ervaring van vorig jaar (toen ik met zomerbanden terug moest komen uit Keulen op de eerste dag dat er in NL en D zware sneeuwbal was, is dat men in het geval van sterk besneeuwde snelwegen op zomerbanden veel rustriger rijdt. Veel weggebruikers met winterbanden rijden met 80 of 100 km/h door een paar centimeter sneeuw heen, terwijl ik op mijn zomerbandjes niet harder heb gereden dan 40km/h.

M.a.w., waar automobilisten op zomerbanden in zulke weersomstandigheden al snel heel rustig en voorzichtig aan doen, zijn veel winterbandrijders wellicht te vol van vertrouwen dat ze wel grip zullen hebben. En dus zullen ook mensen met winterbanden veel vaker ongelukken krijgen in zulke omstandigheden.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 27 nov 2010, 19:07

^^ Verkeerde conclusie. Met winterbanden kun je ook veilig wat harder rijden. Iedereen die wat anders beweert heeft nooit beide soorten banden op sneeuw gereden. Ga maar eens kort na elkaar met zomer- en winterbanden over sneeuw rijden...
Zolang het vlak is en je rustig rechtuit rijdt zul je niet veel verschil merken, maar een minimaal hellinkje is al genoeg om het kaf van het koren te scheiden. Zonder aanloopje komt iemand met zomerbanden zo'n lichte helling al niet op en vormt een hindernis voor het overige verkeer. Al heel vaak gezien bij filevorming op bijv. een afrit. 3 jaar terug eens gehad: wachtend op een iets oplopende afrit, brak een zware mercedes voor mij met zomerbanden (OK achterwielaangedreven) uit bij het wegrijden, terwijl ik met mijn twingootje zonder problemen van mijn plaats kwam.

En iedereen heeft het altijd over de kosten, maar een winterband is niet gek veel duurder dan een zomerband. De extra kosten zijn dus alleen 2x per jaar een bandenwissel. Niet echt een grote investering voor bewezen extra veiligheid.
Of je koopt op Ebay.de/marktplaats een setje stalen velgen en laat de winterbanden daarop zetten. Dan kun je ze thuis gewoon gratis zelf wisselen. Is trouwens toch al beter dan lichtmetalen velgen, want die zijn èn niet zo blij met strooizout èn ook volledig beschadigd als je 1x sneeuwkettingen nodig zou hebben

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 27 nov 2010, 19:23

jeroent schreef:En iedereen heeft het altijd over de kosten, maar een winterband is niet gek veel duurder dan een zomerband. De extra kosten zijn dus alleen 2x per jaar een bandenwissel.
Je vergeet extra afschrijvingskosten. Mijn oude zomerbanden zaten 7 jaar om de achterwielen. Als je nu 6 maanden per jaar op winterbanden zou gaan rijden, dan zou je 14 jaar op de zomer- en winterbanden moeten rijden om de afschrijvingskosten gelijk te houden. Zo lang gaan die banden echt niet mee. Na een jaar of 8 beginnen er haarscheurtjes te ontstaan en moeten banden vervangen worden.

Alleen mensen die hun banden binnen 4 jaar vervangen, hebben deze extra kosten niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 nov 2010, 23:47

mhkamp schreef:Dan ga ik het maar even niet over ijzel hebben
Haha, nee met ijzel kan je het beste lekker in je bed blijven liggen. Lopen, fietsen, autorijden etc. is dan allemaal gevaarlijk.
Jeroen schreef:Prima toch, dat die mensen op zomerbanden hun snelheid aan de weersomstandigheden aanpassen?
Inderdaad, het is goed dat mensen dan niet roekeloos zijn. Maar in wat voor opzichte denk je dan bij die 'weersomstandigheden'? Je kan voorzichtig zijn óf je bent een hinder in het verkeer als de rest wel winterbanden heeft.
Jeroen schreef:Ik heb er ook zomerbanden op liggen, en ik weiger voor die paar dagen per jaar dat er hier eens een vlok sneeuw valt er winterbanden op te gooien.
Zolang je maar niet hier je zomerbanden laat zien in het Sauerland, of in welk ander heuvel en/of bergachtig gebied dan ook. Zodra je een heuveltje op moet gaan, dan ben je in de sneeuw met zomerbanden nergens. Zoals jeroent al terecht vertelde kan de winterband het verschil toch echt maken. Wis je dat extra langzaam rijden extra gevaarlijk is? Zeker op de snelweg vind ik het levenslink als automobilisten geheimzinnig langzaam gaan rijden. Als iemand voor jou met gladheid bovenop de rem moet, dan slipt die persoon zich eventueel helemaal ter pletter.

In Nederland zijn winterbanden inderdaad lang niet elke winter nodig. Maar zoals gezegd zijn winterbanden zeker geen overbodige luxe bij onze vorige winter. Dat bleef toch echt niet bij één enkel onschuldig sneeuwvlokje.
Rein schreef:zijn veel winterbandrijders wellicht te vol van vertrouwen dat ze wel grip zullen hebben.
Winterbanden mogen dan wel geen 'wondermiddel' zijn als een garantie tegen ongevallen, maar het helpt toch echt de veiligheid en de doorstroming te bevorderen. Roekeloos rijden is zeker niet de bedoeling, maar om domweg maar langzaam te gaan rijden, omdat je zomerbanden hebt, vind ik (en vele anderen) hinderlijk. Niet zozeer in ons eigen landje, als wel in gebieden waar je sneeuw en/of gladheid kan verwachten. Nu loop je in Duitsland even over de grens niet meteen een verhoogd risico, maar zodra je in meer heuvelachtige gebieden komt (die eventueel ook hoger gelegen zijn) loop je overduidelijk meer risico.
jeroent schreef:Met winterbanden kun je ook veilig wat harder rijden.
Precies! Daarom vind ik verplichte winterbanden in veel plekken in Duitsland dan ook meer dan terecht.
jeroent schreef:En iedereen heeft het altijd over de kosten, maar een winterband is niet gek veel duurder dan een zomerband.
Inderdaad, dat heb ik afgelopen oktober ook ervaart toen er nieuwe winterbanden moesten komen. Je kan overigens ook kiezen tussen een heel assortiment winterbanden en je hebt goedkope en duurdere klases.

In ieder geval vind ik dat mensen die in bijv. Winterberg komen wintersporten (ook al is het slechts voor één weekend in het hele jaar) gewoon winterbanden nodig hebben. Anders huur je winterbanden voor een weekend of ga je desnoods met de trein. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik daar met zomerbanden een ongelukje en/of hindernis veroorzaak. Je weet absoluut dat je winterbanden nodig gaat hebben. En vooral voor dit soort gebieden vind ik het heel goed dat Duitsland winterbanden verplicht stelt bij winters weer.

Mensen die zeggen dat ze voor een wintersportweekend een boete van 40 euro willen riskeren zijn gewetenloos onverstandig en dom bezig! Een setje winterbanden huren voor een weekend kan al voor 30 euro (incl. montage). Waarom zou je voor dat geld een hindernis willen zijn én een boete willen riskeren? Als het écht op de laatste centen aankomt kan men maar beter helemaal niét gaan wintersporten.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » zo 28 nov 2010, 7:10

Nou nou, ik wil absoluut toegeven dat je met winterbanden beter grip heb, maar je stelt het nu wel heel dramatisch voor. Ik heb ook vaak genoeg met mijn gewone banden door de sneeuw gereden en dat ging op zich ook prima. Ook in het Sauerland (kom daar regelmatig omdat ik er familie heb wonen). Zolang je je maar aanpast aan de omstandigheden is dat ook nog best te doen. Sowieso houden ze in het Sauerland over het algemeen de wegen heel goed sneeuwvrij, dus winterbanden heb je eigenlijk alleen nodig als het echt net gesneewd heeft of voor een paar hele lokale wegen die ze niet sneeuwvrij houden.

In een winter als die van vorig jaar kunnen winterbanden wel nuttig zijn in Nederland, maar dat was wel een uitzonderlijke winter, over het algemeen sneeuwt het hier niet zo vaak, en vind ik dus ook een verplichting voor winterbanden in Nederland te ver gaan. Houdt allemaal niet weg dat ik wel degelijk een voorstander ben voor het gebruik van winterbanden hoor.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 28 nov 2010, 18:36

boe! schreef: Alleen mensen die hun banden binnen 4 jaar vervangen, hebben deze extra kosten niet.
Helemaal juist, ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de meeste mensen hun banden binnen 4 jaar vervangen. Afhankelijk van je rijstijl betekent dat volgens mij minstens 15000-20000 km per jaar. Dat rijdt inderdaad niet iedereen.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » zo 28 nov 2010, 19:00

Tsja, ik red als ik mazzel heb 4 jaar met mijn banden. Maar dan heb ik wel een zomer- en een winterset. Dus zodoende maakt het mij niet uit: of ik nou mijn zomer- of winterprofiel slijt. Vallen die paar tientjes wisselkosten per jaar echt bij in het niet.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 17 dec 2010, 23:27

Afgelopen dagen hebben we in Nederland ook gezien, dat winterbanden niet overbodig zijn. Zouden we in Nederland ook niet moeten verplichten om in ieder geval zomerbanden te verbieden tijdens de winter. 4 Seasonsbanden zijn geeft waarschijnlijk in Nederland geen problemen, omdat de winterse omstandigheden hier natuurlijk niet zo heftig zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 dec 2010, 23:31

Winterbanden zijn echt niet het antwoord voor alle winterse problemen. Zelfs als alle verkeersdeelnemers hun voertuig hadden uitgerust met winterbanden, dan hadden we vandaag nog een rampzalige spits gehad. Een verplichting vind ik echt te ver gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 17 dec 2010, 23:31

Klopt, in Duitsland en Zwitserland heb je ook totale verkeerschaos bij zulke sneeuwval. Winterbanden helpen wel wat, maar voorkomt zo'n chaos echt niet.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 17 dec 2010, 23:38

Hier zijn winterbanden niet verplicht maar desalniettemin was er eind oktober al een stormloop op alle bandencentra om toch nog 4 van die dingen vast te krijgen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 dec 2010, 23:43

Ik zag vanavond heel wat mensen onverantwoord hard rijden op hun winterbandjes. Eén van hen had ongetwijfeld zijn voorganger geraakt als het verkeerslicht niet op groen was gesprongen en de voorligger op die manier nèt op tijd nog kon optrekken. Winterbanden geven de weggebruiker een vals gevoel van veiligheid, waardoor die mensen onverantwoord hard rijden. En ik denk dat dat ook zoveel harder is, dat het positieve effect van de winterband méér dan teniet wordt gedaan door de veel hogere snelheid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 18 dec 2010, 7:34

^^ dat is maar ten dele waar denk ik.
Winterbanden zijn inderdaad geen wondermiddel, maar 1 van de typische dingen is dat je er bij kleine heuveltjes en opritten stukken makkelijker omhoog kunt dan op zomerbanden. Dat is echt het verschil tussen je weer terug laten glijden en opnieuw proberen of gewoon in 1 keer die berg op rijden. En dat zijn nou net punten waar je vaak de problemen ziet ontstaan (auto's komen het heuveltje van een viaduct niet op).

Overigens heb ik juist het idee dat er in Nederland overdreven langzaam wordt gereden in de winter, waardoor deze enorme fileproblemen ontstaan. Ja, er gebeuren ook ongelukken, maar ik heb in de berichtgeving niks over door ongevallen geblokkeerde wegen gehoord.
Je zag dat vorige winter toen mensen een beetje 'gewend' waren aan die sneeuw en op een schone weg een gewone snelheid durfden aan te houden. Toen werden de fileproblemen ook een stuk minder. En dat is ook meteen het verschil met het buitenland, waar men toch wat meer gewend is aan de sneeuw.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 dec 2010, 9:40

jeroent schreef:Overigens heb ik juist het idee dat er in Nederland overdreven langzaam wordt gereden in de winter, waardoor deze enorme fileproblemen ontstaan. Ja, er gebeuren ook ongelukken, maar ik heb in de berichtgeving niks over door ongevallen geblokkeerde wegen gehoord.
Dan heb je wel wat gemist hoor. De N8/N203 was richting Alkmaar deels dicht door een ongeval bij Uitgeest Jachthavens; de A12 is volledig afgesloten geweest bij Zoetermeer Centrum door een geschaarde vrachtwagen; op de A9 bij Heemskerk was een vrachtwagen geschaard, in Zeeland viel een dode en zo waren er nog 1000 ongelukken.