Duitsland verplicht winterbanden

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Wimpie24 » za 18 dec 2010, 9:48

^^
Zijn dat in Nederland tegenwoordig al erge ongevallen? Feit blijft dat veel mensen onverantwoord traag blijven rijden bij sneeuwval.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door waldo79 » za 18 dec 2010, 11:15

Wat bedoel je met overdreven langzaam en in hoeverre pas jij je rijstijl aan?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Wimpie24 » za 18 dec 2010, 12:03

Ik pas mijn rijstijl aan in die mate dat de weg dat vraagt. Op een weg waar gestrooid is, rijd ik niet trager dan ik normaal zou doen. Het enige waar ik bij oplet zijn de bochten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Jeroen » za 18 dec 2010, 13:34

waldo79 schreef:Wat bedoel je met overdreven langzaam en in hoeverre pas jij je rijstijl aan?
40-50 rijden op een 4-baans autoweg, waar de rechter rijstrook vrijwel volledig sneeuwvrij is bv. (meerdere malen meegemaakt van de week) Ik denk dat de media hier ook wel een steentje aan bijdragen overigens. Iedereen heeft het er alleen maar over dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn, dat je nog zowat een debiel bent als je het in je hoofd haalt om iemand in te halen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door waldo79 » za 18 dec 2010, 18:10

Volledig met je eens, maar ik wilde eens kijken of mijn vraag stoere uitspraken zou ontlokken 8-)

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door jan » zo 19 dec 2010, 12:49

Jeroen schreef:
waldo79 schreef:Wat bedoel je met overdreven langzaam en in hoeverre pas jij je rijstijl aan?
40-50 rijden op een 4-baans autoweg, waar de rechter rijstrook vrijwel volledig sneeuwvrij is bv. (meerdere malen meegemaakt van de week) Ik denk dat de media hier ook wel een steentje aan bijdragen overigens. Iedereen heeft het er alleen maar over dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn, dat je nog zowat een debiel bent als je het in je hoofd haalt om iemand in te halen...
Inderdaad, ik heb deze week mensen 70 zien rijden tijdens lichte sneeuwval op de A50; nog nooit zoveel vrachtwagens zien inhalen...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door simon » zo 19 dec 2010, 15:11

^^ Tsja, heb ik zelf ook zo vaak meegemaakt. Rechtterrijstrook is schoon, maar verkeer rijdt traag. Linkerrijstrook is niet schoon, en daar waag ik mij niet met mijn zomerbanden voor een minieme tijdwinst. Jammer dan, dan hobbel ik wel door met 70 km/u. De paar keer per jaar zal het me ook eigenlijk worst wezen als ik een keer wat langer onderweg ben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door boe! » zo 26 dec 2010, 10:16

Ik ben gisteren een stukje door Duitsland gereden (via de BAB3 naar Isselburg, de B67 naar Bocholt en uiteindelijk Nederland in via Dinxperlo en de N317 naar Doetinchem). Ik begin langzaam te begrijpen waarom Duitsland zo hamert op winterbanden: hun strooi- en schuifbeleid wijkt toch flink af van dat in Nederland. Waar in Nederland de snelwegen schoon waren (A12/A18) was op de Duitse A3 op sommige plekken de linkerrijstrook echt niet schoon. De provinciale wegen in Nederland waren ook schoon m.u.v. de stukken die vrijdag getroffen waren door stuifsneeuw. De B67 was een karrespoor, waar je nog wel asfalt doorheen zag, maar je moest vooral niet een klein beetje afwijken. Over de lokale L-wegen zal ik maar zwijgen.

Ik weet niet of dit beeld representatief is voor meerdere delen van Duitsland, maar als dat zo is dan kan ik de nadruk op winterbanden nog wel begrijpen. De verplichting niet, want met mijn zomerbanden heb ik gisteren wederom geen enkel probleem ondervonden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door mhkamp » zo 26 dec 2010, 11:26

^^ Ik herken de 'problemen'. Vorig jaar rond Leer idem dito.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Sophie » zo 26 dec 2010, 11:49

Dat Strooibeleid is representatief, al verbaast me dat met de B 67.
Op Snelwegen en Bundesstraßen wordt meestal een rijbaan per richting geschoven.
Dat hangt ook samen met het feit dat de Duitsers meer aan sneeuw gewend zijn....
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Wimpie24 » zo 26 dec 2010, 12:18

De N19, N10 en de zuidelijke N112 waren hier ook niet meer dan een paar harde aangekoekte bandensporen in diepe sneeuw. Toch ben ik daar ook zonder winterbanden probleemloos overgeraakt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Willem » zo 26 dec 2010, 18:30

Het verschil tussen zomer- en winterbanden zul je vooral merken als je een besneeuwde helling op of af moet rijden. Op vlakke wegen zal het verschil minder groot zijn. Op hellingen luistert het qua grip veel nauwer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Wimpie24 » zo 26 dec 2010, 23:29

Hier in de streek vind je enkel hellingen, geen enkele weg is plat.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door simon » ma 27 dec 2010, 14:24

Voor mij hangt het ervan af. Arnhem-Zuid (waar ik woon) is zo plat als een pannenkoek, met alleen een paar bruggen en dijken als reliëf. Arnhem-Noord (waar ik werk) is grotendeels gebouwd op heuvels, met heel aardige hellingen. Op 3,5 km van mijn werk begint de Veluwezoom, met de leukste hellingen van Midden-Nederland.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door jeroent » ma 27 dec 2010, 19:16

boe! schreef: Ik weet niet of dit beeld representatief is voor meerdere delen van Duitsland, maar als dat zo is dan kan ik de nadruk op winterbanden nog wel begrijpen. De verplichting niet, want met mijn zomerbanden heb ik gisteren wederom geen enkel probleem ondervonden.
Absoluut representatief, hier in de regio Limburg/Selfkant is het verschil ook duidelijk te zien, bij de grens wordt het wit.
Overigens vraag ik me af of er echt een 'beleid' achter zit. Ik zie Bundesstrassen die compleet onder de sneeuw zitten, terwijl een lokale Kreisstrasse wel schoon is, maar dan weer niet overal, bijv. binnen de bebouwde kom is het plotseling weer wit. Volgens mij is er gewoon in het algemeen veel minder geld beschikbaar in Duitsland voor onderhoud en strooien, gezien de veel lagere wegenbelasting. Bovendien zie je ook dat er nauwelijks met onderaannemers wordt gewerkt en dat iedere gemeente of Kreis zijn eigen strooiwagens moet kopen. Dat maakt het ook nogal inefficient. Qua "Winterdienst" kan Duitsland paradoxaal genoeg nog veel van Nederland leren.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Willem » ma 27 dec 2010, 21:05

Nu zie je binnen Nederland eveneens verschillen tussen de ene en de andere gemeente. Vandaag reed ik nog op een weg die na het passeren van een gemeentegrens duidelijk merkbaar beter gestrooid en schoongehouden was.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Peter » di 28 dec 2010, 8:25

Wegbeheer is in Duitsland ook erg versnipperd en zout is momenteel lokaal ook schaars. Daar waar er elk jaar wel sneeuw valt en het land heuvelachtig is (zuiden en oosten) is men veel beter voorbereid dan nabij de NLse grens. Logisch.

In Duitsland werkt men nog iets vaker met "gemeentewerken" of eigen onderhoudsdiensten dan in NL, zodat men eigen personeel kan inzetten, dat elders toch niet aan de slag kan door de sneeuw, net zoals aannemers hier. Je moet alleen regelen dat je wel ergens voorzet-schuivers en opzet-strooiers op voorraad hebt voor de werkwagens.

Ik vind de term Winterdienst altijd associeren met de Winterhilfe uit WOII :)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door SnarfFlevoland » do 30 dec 2010, 0:26

Overdreven langzaam rijden. Waar ken ik dat van? Inderdaad! Nederlanders in het Sauerland die met zomerbanden even een dagje Winterberg en/of Willingen gaan bezoeken.

De ene Nederlander blijft verstijft op de rechterrijstrook rijden en gaat met een gangetje van 70 - 80 km/h vooruit en de andere Nederlander heeft een hekel aan de maximumsnelheden die gelden in de tunnels en die haalt iedereen in met 120 km/h, waar je maar 80 km/h mag. Vervolgens houdt die snelle auto op de binnendoor wegen alles op, omdat die dan niet meer durft.

En dan geld er ook nog eens een maximumsnelheid van 100 km/h tussen Meschede en Bestwig. En wie halen er dan in met 120 km/h? Inderdaad, Nederlanders met zomerbanden die even verderop binnendoor alles op houden. Dit kan en mag gewoon niet waar zijn. Gelukkig weet ik in het Sauerland inmiddels overal de weg. Ik kies m'n eigen route wel die ik maar mooi niet verklap op internet, voordat nog meer Nederlanders die route gaan rijden.

Ik vind persoonlijk dat de politie maar eens flink moet gaan controleren in het Sauerland. Op de snelwegen op de snelheid en binnendoor op winterbanden. Laat elke (extreem) langzame bestuurder maar even gecontroleerd worden op de juiste banden.

En verder moet men maar eerst eens in de sneeuw leren rijden, voordat men direct een trip naar Winterberg maakt waar 1 meter sneeuw ligt. Je kan dan wel winterbanden hebben, maar als je alsnog niet in de sneeuw kan rijden heb je er niks aan. Dit is een mening wat heel veel locals hier kunnen beamen.

Verder merk ik nu ook al op de weg dat ik met m'n nieuwe Duits kenteken veel respectvoller wordt behandeld. Sommige automobilisten slaan kennelijk meteen in de stres bij het zien van een Nederlands kenteken. En dat is in sommige gevallen ook geen eens zo raar...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Sophie » do 30 dec 2010, 1:10

^^ Hoelang blijf je nog in Duitsland?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » do 30 dec 2010, 7:14

SnarfFlevoland schreef:En verder moet men maar eerst eens in de sneeuw leren rijden, voordat men direct een trip naar Winterberg maakt waar 1 meter sneeuw ligt. Je kan dan wel winterbanden hebben, maar als je alsnog niet in de sneeuw kan rijden heb je er niks aan. Dit is een mening wat heel veel locals hier kunnen beamen.
Tja, waar moet je dan leren omgaan met zulke omstandigheden? Ergens moet dat toch een keer gebeuren. Of moeten al die Nederlanders nu een weekendje in Zuid-Limburg op de wegen gaan oefenen? "Voordat men direct een trip naar Winterberg maakt." Ja joh, Winterberg is ook echt een enorm eind rijden... En bovendien Frans, jij hebt het toch ook moeten leren? Ik neem aan dat jij ook niet zoveel ervaring met in de sneeuw rijden had voordat je naar het Sauerland verhuisde. Bovendien: het Sauerland profiteert ook héél erg van die toeristen. Kunnen de locals het wel met je eens zijn, maar die locals verdienen ook doodleuk aan al die Nederlanders die daar een weekje vakantie gaan vieren en geld pompen in de regionale economie.
SnarfFlevoland schreef:Verder merk ik nu ook al op de weg dat ik met m'n nieuwe Duits kenteken veel respectvoller wordt behandeld. Sommige automobilisten slaan kennelijk meteen in de stres bij het zien van een Nederlands kenteken. En dat is in sommige gevallen ook geen eens zo raar...
En behandel jij zelf Nederlanders wél respectvol als je op de weg rijdt?

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door simon » vr 31 dec 2010, 8:29

Waar je ook komt, rijden toeristen natuurlijk niet zoals de lokale inwoners. Ik heb vaak genoeg gezien dat een auto uit een ander land langzamer rijdt dan het lokale verkeer - niet zo heel gek, als je al tien jaar op een bergweg komt ken je die weg allicht beter dan de Nederlander die er voor het eerst komt.

Ik heb dan ook vaak genoeg Duitse auto's zien rijden op berg(achtige) wegen met een hele stoet ongeduldige Spanjaarden, Italianen of Fransozen erachter. Voor Duitse auto's kun je evengoed Belgische, Nederlandse, Engelse, Deense, Zweedse enz. lezen.

Overigens klagen inwoners van de Veluwe ook wel eens over al die toeristen (ook uit Duitsland) die met 50 km/u door de bossen rijden en tot stapvoets afremmen voor een wildrooster.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door SnarfFlevoland » vr 31 dec 2010, 16:18

Coen Tunnel schreef:En bovendien Frans, jij hebt het toch ook moeten leren? Ik neem aan dat jij ook niet zoveel ervaring met in de sneeuw rijden had voordat je naar het Sauerland verhuisde.
Ongeveer 75% van al mijn rijlessen heb ik vorig jaar in de sneeuw moeten doen. En bij m'n examen was die sneeuw ongeveer weg, maar toen lag er ijzel. Ik heb dus gelukkig veel de kans gehad om met gladheid te leren autorijden. Zeker nu ben ik daar erg blij mee. :)

Nu begrijp ik wel dat niet iedereen verplicht met sneeuw moet lessen, maar als je in de zomer je rijbewijs hebt behaald loont het in ieder geval eens op is wat rijervaring op te doen in de sneeuw in Nederland. Of iets dergelijks... Winterberg en/of Willingen is weliswaar voor mensen uit het oosten van Nederland niet ver rijden, maar om meteen je in 1 meter sneeuw te storten vraagt om spanningen... Daarom lijkt me het verstandig om eerst ergens heen te rijden waar niet zoveel sneeuw ligt en je makkelijk kan oefenen. En verder kan ik het maar niet vaak genoeg herhalen: Winterbanden!
Coen Tunnel schreef:Bovendien: het Sauerland profiteert ook héél erg van die toeristen. Kunnen de locals het wel met je eens zijn, maar die locals verdienen ook doodleuk aan al die Nederlanders die daar een weekje vakantie gaan vieren en geld pompen in de regionale economie.
In de regio waar ik woon in het Sauerland (Regio Arnsberg) heb je nog geen toeristen en al helemaal geen toerisme industrie. Het geld wat door toeristen wordt verdiend is uitermate minimaal. Ze razen alleen over de A46 voorbij... Ik zie ook heel weinig mensen van elders (o.a. Nederlanders, Ruhrpotters etc.) rondrijden in de regio. Die kom je tegen op de snelweg en later op de B7, wanneer de snelweg ophoud. En dan zijn er ook nog handige Nederlanders die de borden 'Nebenstrecke' volgen naar Winterberg. Die wegen worden slechter schoon gemaakt, hebben veel meer stijgingen en dalingen, scherpe bochten en de rijbaan is deels smaller. En als je dan een Nederlander voor je hebt zitten die maar 40 km/h durft, dan wordt je daar niet vrolijk van...

Gelukkig zijn er meer routes te bedenken richting de skigebieden dan alleen de B7-B480 route en de 'Nebenstrecke' (L740) route...

Overigens zijn niet altijd alleen de Nederlanders een opstopping. Duitsers uit vlakke regio's kunnen ook even goed een opstopping veroorzaken.
Coen Tunnel schreef:En behandel jij zelf Nederlanders wél respectvol als je op de weg rijdt?
Dat is een hele goede hamvraag van jou! ;) Ik krijg soms er steeds meer moeite mee als ze soms zo 'lomp' rijden. Vooral die figuren die (zoals eerder gezegd) op de snelweg veel te hard rijden en even later binnendoor geen stap vooruit meer komen. Al helemaal als ik in zo'n tunnel rij waar 80 km/h is toegestaan en er komt dan ineens een Nederlands kenteken voorbij die denkt 120 km/h door die tunnel te mogen. Daar krijg ik toch wel de kriebels van! Ik denk dat die gasten dat doen, omdat alleen in tunnels het wegdek goed schoon is en dan eindelijk even iets gas durven geven.

Verder heb ik ook wel eens verteld van die bumperklevende Duiters op de snelweg. Daar heb ik nu helemaal geen last meer van! :D Ik heb de laatste tijd (eigenlijk sinds m'n Duitse kenteken) echt een veel betere indruk gekregen van de 'Duitse rijstijl' en heb me zelf daar ook aan aangepast. Wat dat betreft ben ik helemaal tevreden. Máár ik stond laatst eens in een file bij Winterberg op een weg die naar beneden liep en ook nog eens spekglad was. Toen reed er een Nederlandse auto achter mij die steeds z'n auto steeds tegen mijn bumper aan zette. Daar had ik wel zo'n hekel aan, dat ik was uitgestapt en hem persoonlijk (in het Duits) even had duidelijk gemaakt dat hij dat niet nog een keer moest doen. Hij hoeft maar één keer te laat te remmen en hij tikt m'n auto aan...

En ook op de snelweg halen Nederlanders soms irritant langzaam in. Duitsers geven extra gas als ze inhalen om de actie snel af te maken, maar sommige Nederlanders laten je heel hard remmen voor een aankomende vrachtwagen... Daarbij vergeten Nederlanders dat iemand vast laten rijden achter een vrachtwagen onder "Nötigung im Strassenverkehr" valt. Daarom denken Duitsers juist vaak goed met je mee op de weg en laten ze je niet zomaar vastrijden achter een vrachtwagen. En soms pakken Duitsers dan die vervelende figuren terug...

Verder ook meegemaakt dat Nederlanders me er niet tussen lieten om bij een afrit de snelweg te kunnen verlaten. Dat doen ze denk ik niet om me te pesten, maar omdat ze zitten te dromen omdat de weg naar huis toch nog wel ca. 200 kilometer kan zijn. Zeker die mensen die voor een dagje komen hebben hun aandacht op de terugweg er niet altijd meer bij... Jammer, maar wel logisch: Vroeg opstaan, paar uur autorijden, bij aankomst de spullen regelen, de hele dag skiën en later après-skiën, spullen weer inleveren, eten en weer naar huis.
Timmetje schreef:Hoelang blijf je nog in Duitsland?
Geen idee. Eerst m'n stage en studie afmaken. Daarna zie ik wel verder. Ik heb echter geen warme gevoelens op terug naar de polder te gaan. Ik vind dat heuvellandschap wel mooi, mensen zijn hier erg hartelijk en ik voel me hier geheel thuis.
simon schreef:Overigens klagen inwoners van de Veluwe ook wel eens over al die toeristen (ook uit Duitsland) die met 50 km/u door de bossen rijden en tot stapvoets afremmen voor een wildrooster.
Klopt inderdaad. Dat is ook een punt van irritatie.

Maar van Zwitsers heb je nooit geen last als langzame autorijders... Die rijden buiten hun eigen land overal lekker door. In Duitsland kunnen ze dat in ieder geval héél goed. :p Maar dat heeft ook een nadeel: "Vul zelf maar in."
simon schreef:Ik heb dan ook vaak genoeg Duitse auto's zien rijden op berg(achtige) wegen met een hele stoet ongeduldige Spanjaarden, Italianen of Fransozen erachter.
Ach, Italianen, Spanjaarden of Fransozen kunnen ook heel goed langzaam rijden. Het is maar net hoe het uit komt en hoe die individuele persoon auto rijdt. Inderdaad kunnen ook sommige Duitsers irritant zijn in de bergen. In Zwitserland bijvoorbeeld hebben ze soms evengoed als een Nederlander of Belg moeite. Het ligt er ook net aan waar de Duitser vandaan komt. Een Duitser die komt uit een bergachtige regio kan beter in de bergen en sneeuw rijden dan een Duitser uit het vlakke land. Daarom heb je ook regio codes om eens op te letten. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 dec 2010, 17:58

SnarfFlevoland schreef:Nu begrijp ik wel dat niet iedereen verplicht met sneeuw moet lessen, maar als je in de zomer je rijbewijs hebt behaald loont het in ieder geval eens op is wat rijervaring op te doen in de sneeuw in Nederland. Of iets dergelijks...
We hebben nu twee sneeuwrijke winters achter elkaar, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er in Nederland nog geen sneeuw ligt en in het Sauerland wel. Tja... het is toch altijd aanpassen.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Ehuls » zo 02 jan 2011, 13:05

SnarfFlevoland schreef:Nu begrijp ik wel dat niet iedereen verplicht met sneeuw moet lessen, maar als je in de zomer je rijbewijs hebt behaald loont het in ieder geval eens op is wat rijervaring op te doen in de sneeuw in Nederland. Of iets dergelijks... Winterberg en/of Willingen is weliswaar voor mensen uit het oosten van Nederland niet ver rijden, maar om meteen je in 1 meter sneeuw te storten vraagt om spanningen... Daarom lijkt me het verstandig om eerst ergens heen te rijden waar niet zoveel sneeuw ligt en je makkelijk kan oefenen. En verder kan ik het maar niet vaak genoeg herhalen: Winterbanden!
Het hoeft niet eens echt sneeuw te zijn, gewoon een slipcursus kan al veel helpen, aangezien je daar op een nat wegdek en met gladde banden ook leert hoe een auto reageert onder gladde omstandigheden. Eigenlijk zou een slipcurses best een verlpichte aanvulling bij het rijbewijs mogen zijn wat mij betreft. Weten hoe te handelen bij gladheid is denk ik nog belangrijker dan het wel of niet hebben van winterbanden.

SnarfFlevoland schreef: Dat is een hele goede hamvraag van jou! ;) Ik krijg soms er steeds meer moeite mee als ze soms zo 'lomp' rijden. Vooral die figuren die (zoals eerder gezegd) op de snelweg veel te hard rijden en even later binnendoor geen stap vooruit meer komen. Al helemaal als ik in zo'n tunnel rij waar 80 km/h is toegestaan en er komt dan ineens een Nederlands kenteken voorbij die denkt 120 km/h door die tunnel te mogen. Daar krijg ik toch wel de kriebels van! Ik denk dat die gasten dat doen, omdat alleen in tunnels het wegdek goed schoon is en dan eindelijk even iets gas durven geven.
Ik kom ook regelmatig in het Sauerland, maar er rijden ook genoeg Duitsers met 120 km/uur door die tunnels hoor. Of zelfs met veel hogere snelheden. Ik rem zelf altijd wel af, maar meestal tot zo'n 100 km/uur of zo, ook een beetje afhankelijk van wat het verkeer om me heen doet. Ik zie maar weinig mensen (zowel Duitsers als buitenlanders) echt tot 80 km/uur afremmen. Snap sowieso het nut van die 80 km/uur voor die (kleine) tunneltjes niet zo, heb dat hier ook wel eens eerder aangesneden, snap best dat er een limiet voor tunnels is, maar die had toch evengoed 120 km/uur kunnen zijn (even afgezien van wanneer er sneeuw ligt, maar kom vaker buiten de winter in het Sauerland dan tijdens de winter).

Overigens heb ik nog wel eens de indruk dat veel Nederlanders ook niet weten dat je in Duitsland op wegen buiten de bebouwde kom 100 mag, en daar dus stug 80 of zelfs 70 blijven rijden zoals ze in Nederland gewend zijn..

Wordt er nu overigens echt actief gecontroleerd op winterbanden? Wil eigenlijk deze maand ook weer eens richting Sauerland, maar heb net een andere auto en heb daar nog geen winterbanden voor en die aanschaf wil ik graag nog even uitstellen tot de volgende winter. Aangezien ik niet echt voor de sneeuw kom wacht ik sowieso wel even af tot het een beetje dooit en ik niet bang hoef te zijn voor (nieuwe) sneeuw op de weg.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door jeroent » zo 02 jan 2011, 19:14

Ehuls schreef: Overigens heb ik nog wel eens de indruk dat veel Nederlanders ook niet weten dat je in Duitsland op wegen buiten de bebouwde kom 100 mag, en daar dus stug 80 of zelfs 70 blijven rijden zoals ze in Nederland gewend zijn..
Heeft volgens mij niet eens zoveel met 'weten' te maken. Ook in Nederland wordt er op autowegen nauwelijks 100 km/u gereden, zelfs als er duidelijke borden "hier 100 km/u" staan. Op de een of andere manier voelen Nederlanders zich prettig bij 70-80 km/u op een weg bubeko. Dat, in combinatie met een soort lemming-in-slaap-val-gedrag zorgt ervoor dat velen helemaal niet in de gaten hebben dat ze meer dan 20 km/u onder de vmax rijden. Vaak worden ze wakker als ze ingehaald worden en raken dan per ongeluk met hun knie de grootlichthendel aan...
Wordt er nu overigens echt actief gecontroleerd op winterbanden? Wil eigenlijk deze maand ook weer eens richting Sauerland, maar heb net een andere auto en heb daar nog geen winterbanden voor en die aanschaf wil ik graag nog even uitstellen tot de volgende winter. Aangezien ik niet echt voor de sneeuw kom wacht ik sowieso wel even af tot het een beetje dooit en ik niet bang hoef te zijn voor (nieuwe) sneeuw op de weg.
Maak redelijk wat kilometers in D, maar heb nog geen dedicated controle gezien. Bij een ongeval krijg je ongetwijfeld wel direct een bekeuring van de Polizei trouwens. En als je ergens niet weg komt of niet omhoog komt heb je ook kans dat een surveillerende politieauto even een blik op je banden werpt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jan 2011, 11:31

Ehuls schreef:Ik rem zelf altijd wel af, maar meestal tot zo'n 100 km/uur of zo, ook een beetje afhankelijk van wat het verkeer om me heen doet. Ik zie maar weinig mensen (zowel Duitsers als buitenlanders) echt tot 80 km/uur afremmen.
Ik rem daar wel altijd af naar 80 km/h. Waarom? Omdat er bij die tunnels (vooral in de richting van Arnsberg) soms camera's staan. Logisch, want de snelweg voor de tunnels loopt naar beneden en dan kunnen mensen makkelijk even hoge snelheden bereiken. Mooie inkomsten dus! Overigens verbergen ze die camera's wel erg goed. Snel zien doe je ze niet.

Laatst reed een keer een Nederlander me op hoge snelheid voorbij en denderde zo de tunnels in. Ik had em nog gewaarschuwd met een licht seintje, maar even later kreeg hij al van voren een flits licht te zien. Die heeft nu vast een punt in Flensburg! :p

Overigens ben ik het geheel met je eens dat 80 km/h belachelijk laag is. In ieder geval kan 100 km/h prima en 120 km/h wellicht ook wel. In Zwitserland of Oostenrijk was zo'n tunnel in ieder geval 100 km/h geweest.
Ehuls schreef:Het hoeft niet eens echt sneeuw te zijn, gewoon een slipcursus kan al veel helpen, aangezien je daar op een nat wegdek en met gladde banden ook leert hoe een auto reageert onder gladde omstandigheden. Eigenlijk zou een slipcurses best een verlpichte aanvulling bij het rijbewijs mogen zijn wat mij betreft. Weten hoe te handelen bij gladheid is denk ik nog belangrijker dan het wel of niet hebben van winterbanden.
Wat mij betreft is een slipcursus ook prima! :) En inderdaad, het zou een goede aanvulling zijn op het rijbewijs.
Ehuls schreef:Wordt er nu overigens echt actief gecontroleerd op winterbanden?
Nu niet meer. Ten tijden van veel sneeuw echter wel. In Winterberg was er een keer een controle actie. Toen hadden alle auto's een wielklem gekregen die zomerbanden hadden en midden op een ingesneeuwde parkeerplaats stonden. Eerlijk gezegd vond ik dat wel grappig.
jeroent schreef:Op de een of andere manier voelen Nederlanders zich prettig bij 70-80 km/u op een weg bubeko.
Nou in de Flevopolder rijden mensen graag véél harder dan toegestaan. Soms wel 120 km/h op wegen waar je maar 80 km/h mag. En op de autowegen wordt er ook fors gereden.
jeroent schreef:Bij een ongeval krijg je ongetwijfeld wel direct een bekeuring van de Polizei trouwens.
En uiteraard (halve) aansprakelijkheid, ook wanneer het ongeluk niet jou schuld is.
jeroent schreef:En als je ergens niet weg komt of niet omhoog komt heb je ook kans dat een surveillerende politieauto even een blik op je banden werpt.
Dat heb ik jammer genoeg nog niet meegemaakt, maar dat lijkt me wel een goed idee. Ik zie overigens sowieso heel weinig Politie op de weg in Duitsland. Eigenlijk zie je ze alleen als er ergens een ongeluk is gebeurd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door waldo79 » ma 10 jan 2011, 11:36

jeroent schreef:Bij een ongeval krijg je ongetwijfeld wel direct een bekeuring van de Polizei trouwens.
En uiteraard (halve) aansprakelijkheid, ook wanneer het ongeluk niet jou schuld is.
Zoals jeroent al een aantal malen heeft uitgelegd ligt aansprakelijkheid vrij ingewikkeld in Duitsland. Je opmerking is nogal kort door de bocht B(

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jan 2011, 12:26

^^ Klopt inderdaad. Maar met zomerbanden rijden tijdens winterse omstandigheden, en dan een ongeluk krijgen, kan je rekenen op een deel van de schuld wanneer het niet je fout was. In welke maatstaven dat allemaal zal zijn is verder niet te zeggen. Duitsland is wat schuld aanspraak betreft nogal een nogal vaag en ingewikkeld land. Vaak helpt het al als jij meer getuigen hebt dan de ander.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Attietattie » ma 10 jan 2011, 12:59

SnarfFlevoland schreef:Ik zie overigens sowieso heel weinig Politie op de weg in Duitsland. Eigenlijk zie je ze alleen als er ergens een ongeluk is gebeurd.
Mijn ervaring is dat als ik een stuk in Duitsland rijd, ik vrijwel altijd wel eenmaal een politieauto in burger kan onderscheiden. Als ik ze iedere keer één keer zie, betekent het dat ze heel veel meer op de weg zitten. Ik denk dus dat ze er een stuk meer zijn dan jij en ik bij elkaar durven te vermoeden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Sophie » ma 10 jan 2011, 14:42

^^ De Politie hier in de stad heeft idd meer burgerauto's dan opvallende.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Plaats reactie