Duitsland verplicht winterbanden

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jan 2011, 15:55

SnarfFlevoland schreef:Nu niet meer. Ten tijden van veel sneeuw echter wel. In Winterberg was er een keer een controle actie. Toen hadden alle auto's een wielklem gekregen die zomerbanden hadden en midden op een ingesneeuwde parkeerplaats stonden. Eerlijk gezegd vond ik dat wel grappig.
Belachelijk. Hoe kun je bewijzen dat met die auto's ook daadwerkelijk is gereden? Want winterbanden zijn alleen verplicht als je onder winterse omstandigheden rijdt...
Nou in de Flevopolder rijden mensen graag véél harder dan toegestaan. Soms wel 120 km/h op wegen waar je maar 80 km/h mag. En op de autowegen wordt er ook fors gereden.
Daarom hangen onder de autowegborden natuurlijk ook de bordjes "dus 100 km/u". :hap:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 10 jan 2011, 19:57

Coen Tunnel schreef:
SnarfFlevoland schreef:Nu niet meer. Ten tijden van veel sneeuw echter wel. In Winterberg was er een keer een controle actie. Toen hadden alle auto's een wielklem gekregen die zomerbanden hadden en midden op een ingesneeuwde parkeerplaats stonden. Eerlijk gezegd vond ik dat wel grappig.
Belachelijk. Hoe kun je bewijzen dat met die auto's ook daadwerkelijk is gereden? Want winterbanden zijn alleen verplicht als je onder winterse omstandigheden rijdt...
En daarom lijkt me dit een broodje aap verhaal. Een wielklem wordt in Duitsland toch al nauwelijks door de politie gebruikt, veelal alleen als laatste redmiddel als iemand wegenbelasting weigert te betalen. Geparkeerde auto's met zomerbanden van een wielklem voorzien lijkt me niet legaal en kan schadevergoedingen kosten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jan 2011, 20:23

jeroent schreef:En daarom lijkt me dit een broodje aap verhaal.
Waarom? In ieder geval heb ik die wielklemmen met eigen ogen gezien! Ik heb me in eerste instantie verwonderd waarom ze erop waren geplaatst, maar toen ik een rondje over de parkeerplaats liep zag ik dat alleen auto's met zomerbanden zo'n ding hadden en alle auto's met winterbanden niét! Alle auto's waren voorzien van een parkeer ticket.
jeroent schreef:Een wielklem wordt in Duitsland toch al nauwelijks door de politie gebruikt, veelal alleen als laatste redmiddel als iemand wegenbelasting weigert te betalen.
Inderdaad zie ik de wielklem eigenlijk nergens in Duitsland. Meestal worden auto's die bijv. geen parkeer ticket hebben betaald weggesleept. Echter wegslepen gaat wellicht een beetje moeilijk op een parkeerplaats met een dik pak sneeuw.
Coen Tunnel schreef:Hoe kun je bewijzen dat met die auto's ook daadwerkelijk is gereden?
Nou dat is toch niet zo heel moeilijk? Het was een parkeerplaats waar je alleen overdag mag staan. En mensen die geen kenteken uit de regio hebben moeten dus wel op die parkeerplaats gekomen zijn met die auto. Ik heb verder ook geen idee hoe dit verlopen is. Ik heb het alleen geconstateerd.
jeroent schreef:Geparkeerde auto's met zomerbanden van een wielklem voorzien lijkt me niet legaal en kan schadevergoedingen kosten.
De politie zal toch wel weten wat ze doen?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 10 jan 2011, 20:29

SnarfFlevoland schreef:
Waarom? In ieder geval heb ik die wielklemmen met eigen ogen gezien! Ik heb me in eerste instantie verwonderd waarom ze erop waren geplaatst, maar toen ik een rondje over de parkeerplaats liep zag ik dat alleen auto's met zomerbanden zo'n ding hadden en alle auto's met winterbanden niét! Alle auto's waren voorzien van een parkeer ticket.
Omdat je pas een bekeuring kunt krijgen als je bij sneeuw, ijs etc. aan het rijden bent met zomerbanden. Parkeren is volledig legaal. Die auto's kunnen er al sinds de zomer staan en het is dus niet bewijsbaar dat ze in de sneeuw hebben gereden.Ze kunnen gewoon telkens een nieuw parkeerkaartje hebben getrokken.
Als een onschuldige automobilist een wielklem krijgt is er al snel sprake van Nötigung.

De politie weet zeker wat ze doen, dus is er ongetwijfeld een andere reden geweest waarom die auto's een wielklem hadden. Zo'n verhaal als het jouwe had minstens de Bild-zeitung gehaald...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 10 jan 2011, 20:31

SnarfFlevoland schreef:
Dus, van elke auto die een wielklem (ongeacht waar deze vandaan kwam) had, heb jij gecontroleerd / geconstateerd dat deze daadwerkelijk zomerbanden had? Knap. :roll:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jan 2011, 20:55

jeroent schreef:Die auto's kunnen er al sinds de zomer staan en het is dus niet bewijsbaar dat ze in de sneeuw hebben gereden.Ze kunnen gewoon telkens een nieuw parkeerkaartje hebben getrokken.
Nou dat denk ik niet, want je moet voorbij een huisje rijden waar je dat parkeerkaartje hebt gekocht. De politie kan toch 's ochtends inspecteren wie er nog niet staan en later de verschillen met elkaar afstrepen? Is zomaar een idee...
mhkamp schreef:Dus, van elke auto die een wielklem (ongeacht waar deze vandaan kwam) had, heb jij gecontroleerd / geconstateerd dat deze daadwerkelijk zomerbanden had?
Op een helft van de parkeerplaats: Ja. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Het was overigens die dag ook behoorlijk rustig, dus je was weer een keer uitgekeken.
jeroent schreef:De politie weet zeker wat ze doen, dus is er ongetwijfeld een andere reden geweest waarom die auto's een wielklem hadden. Zo'n verhaal als het jouwe had minstens de Bild-zeitung gehaald...
Een andere reden kan uiteindelijk ook. Ik heb het de politie niet persoonlijk nagevraagd. Toch wel toevallig dat mensen met zomerbanden een wielklem hadden en de anderen niet. Of zoiets ook in een lokale krant had gestaan, geen idee, heb daar niet op gelet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 10 jan 2011, 21:08

SnarfFlevoland schreef:
mhkamp schreef:Dus, van elke auto die een wielklem (ongeacht waar deze vandaan kwam) had, heb jij gecontroleerd / geconstateerd dat deze daadwerkelijk zomerbanden had?
Op een helft van de parkeerplaats: Ja. Gewoon puur uit nieuwsgierigheid. Het was overigens die dag ook behoorlijk rustig, dus je was weer een keer uitgekeken.
Nou, dan ik me nog wel betere hobby's bedenken...
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jan 2011, 22:24

Ik heb zojuist met m'n buurman gesproken tijdens het dagelijkse borreluurtje en ik heb de kwestie wielklemmen in Winterberg aangekaart. Volgens hem is er een keer op de lokale radio te horen geweest dat de politie dit niet had gedaan, maar de parkeerplaats beheerder uit ergernis van de vele 'zomerband' toeristen. Echter nog voor sluitingstijd van de liften heeft de parkeerplaats beheerder alle wielklemmen van de politie weer moeten demonteren... Dit verklaard dus de hele kwestie. Ik heb helaas geen bijpassend bericht op het internet kunnen vinden. Het is inmiddels ook weer een maand geleden...

Wel zijn er op het internet genoeg berichten te lezen over ongelukken die gekomen zijn door Nederlandse automobilisten met zomerbanden. De politie predikt terecht vel tegen de zomerband en vóór de winterband.
mhkamp schreef:Nou, dan ik me nog wel betere hobby's bedenken...
Het viel wel mee hoor. Het waren zoals gezegd niet veel auto's en ik was samen met iemand anders en hebben voor de grap tussen de middag even een stuk parkeerplaats uitgekamd. Na 5 minuten kwamen we beide tot dezelfde conclusie: Alleen bij zomerbanden! :rofl2:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 jan 2011, 9:14

SnarfFlevoland schreef:Wel zijn er op het internet genoeg berichten te lezen over ongelukken die gekomen zijn door Nederlandse automobilisten met zomerbanden.
Als ik zoek op Internet kom ik ook genoeg ongelukken tegen veroorzaakt door Duitse automobilisten met winterbanden. Het is maar net waar je naar kijkt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 11 jan 2011, 16:22

Kortom: nogal ongenuanceerd 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 jan 2011, 23:17

Vandaag ben ik in een winterse omgeving ook maar weer eens met de neus op de feiten gedrukt: Een auto reed wat te assertief door een bocht heen en kwam in onzachte aanraking met de postbus (die in Zwitserland ook het openbaar vervoer voor zijn rekening neemt). Het had vannacht weer eens streng gevroren na een aantal dooidagen, en de weg was dus glad. Kortom, dan maar liever de Nederlanders die het zekere voor het onzekere nemen en het verkeer wellicht "ophouden". De afgronden hier zijn nou niet van dien aard dat je daar graag in wilt vallen ofzo. Afijn er zijn geen zwaar gewonden of doden gevallen, maar de voertuigen waren wel behoorlijk ingedeukt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 jan 2011, 9:33

Vinny schreef:Vandaag ben ik in een winterse omgeving ook maar weer eens met de neus op de feiten gedrukt:
Ik snap je zin niet helemaal in verband met de rest wat je schreef. Volgens mij lijkt me het heel gewoon dat je bij elk soort ongeluk wel even op de feiten wordt gewezen...
Vinny schreef:Kortom, dan maar liever de Nederlanders die het zekere voor het onzekere nemen en het verkeer wellicht "ophouden".
Dat zie ik iets anders. Het is beiden niét goed. Té radicaal rijden is gevaarlijk en té langzaam rijden is irritant, en kan soms ook gevaarlijk zijn. Aan beide heb ik een hekel en het veroorzaakt beiden een file. De ene bij een ongeval en de andere bei langzaam rijden. Uiteraard is een ongeval enstiger, dan dat iemand langzaam voor je rijdt. Echter als jij de keuze zou hebben tussen de griep of de pest dan wilde je toch ook beide liever niet hebben?
boe! schreef:Als ik zoek op Internet kom ik ook genoeg ongelukken tegen veroorzaakt door Duitse automobilisten met winterbanden. Het is maar net waar je naar kijkt.
Precies 'het is maar waar je naar kijkt'. Je kan op die manier alles weer een andere richting in duwen, wat mij of een ander het beste uitkomt. Dat houdt echter niét in dat de meeste ongelukken bij winterse omstandigheden in het Sauerland veroorzaakt worden door automobilisten met winterbanden, maar juist die met zomerbanden! :idea: En dat zijn heus niet alleen Nederlanders, maar ook Duiters uit vlakke gebieden die winterbanden maar onzin of te duur vinden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 21 jan 2011, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jan 2011, 9:39

SnarfFlevoland schreef:Precies 'het is maar waar je naar kijkt'. Je kan op die manier alles weer een andere richting in duwen, wat mij of een ander het beste uitkomt. Dat houdt echter niét in dat de meeste ongelukken bij winterse omstandigheden in het Sauerland veroorzaakt worden door automobilisten met zomerbanden! :idea: En dat zijn heus niet alleen Nederlanders, maar ook Duiters uit vlakke gebieden die winterbanden maar onzin of te duur vinden.
Volgens mij zeg je iets terwijl je het tegenovergestelde bedoelt.

Zijn er overigens statistieken van in hoeveel gevallen de ongevallen aan zomerbanden te wijten zijn?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 jan 2011, 10:27

Coen Tunnel schreef:Volgens mij zeg je iets terwijl je het tegenovergestelde bedoelt.
Oh, juppie, is er weer eens een stukjes tekst weggevallen bij het verzenden. Is een bekende bug van PHPBB. Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde het omgekeerde.
Coen Tunnel schreef:Zijn er overigens statistieken van in hoeveel gevallen de ongevallen aan zomerbanden te wijten zijn?
Ze zeiden dat laatst op de radio. Ik zou eens even moeten spuren op het internet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 30 jan 2011, 23:21

En vandaag was het dan éindelijk zover: Winterbanden controle bij Winterberg. Het ging eigenlijk heel primitief. Op de B480 stond politie en werden diverse automobilisten aangehouden, waarvan velen weer doorreden. Verder werd de controle 100 meter van te voren aangekondigd met een bord: "Winterreifen Kontrolle". Bij mij stonden ze te zwaaien dat ik meteen kon doorrijden, maar dat zal wel door m'n lokale kenteken komen. Verder werd eigenlijk iedereen wel even gecontroleerd. En de gene die geen winterband had, die kon even mee naar een parkeerplaats die direct naast de controle plaats was.

Ik ben wel benieuwd hoeveel bonnen er werden uitgedeeld. Helaas wordt daar in Duitsland niet veel over bekendgemaakt, zoals bij ons in Nederland (hè, soms lastig om continu te bedenken dat 'ons' nu voor mij Sauerland is) wel eens in het (lokale) nieuws komt.

Opzich wel bijzonder die controle, want in de krant stond nog in november en december vorig jaar uitgebreide artikels dat de politie winterbanden niet controleerde en/of niet kon controleren.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 jan 2011, 10:20

Bij mij stonden ze te zwaaien dat ik meteen kon doorrijden, maar dat zal wel door m'n lokale kenteken komen.
Het zal komen doordat men zag dat je winterbanden had. Expliciet niet om je HSK-kenteken. Dat zou ongeoorloofd zijn :nuts:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 jan 2011, 17:06

^^
Waarom Waldo? Ik zie hier nabij de grens ook geregeld controles, waarbij enkel mensen met een buitenlandse kentekenplaat aan de kant worden gezet... En als men bijvoorbeeld auto's wil controleren op APK, is het toch ook logisch dat men nieuwe auto's doorzwaait?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 31 jan 2011, 19:43

Bovendien kun je zo snel niet zien of er winterbanden op liggen. Daar moet je toch echt voor stoppen.

Ik verbaas me alleen dat er nog sneeuw of ijs op de weg ligt in Winterberg, het heeft nu toch al een hele tijd niet meer gesneeuwd. En als de weg droog is, zijn winterbanden niet verplicht. Dan maakt de rechter meteen gehakt van de bekeuring.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 jan 2011, 21:36

Ik dacht ietsjes te juridisch in de zin van gelijkheid van behandelen :?

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 31 jan 2011, 22:29

jeroent schreef:Bovendien kun je zo snel niet zien of er winterbanden op liggen. Daar moet je toch echt voor stoppen.

Ik verbaas me alleen dat er nog sneeuw of ijs op de weg ligt in Winterberg, het heeft nu toch al een hele tijd niet meer gesneeuwd. En als de weg droog is, zijn winterbanden niet verplicht. Dan maakt de rechter meteen gehakt van de bekeuring.
Het ziet er nog steeds erg wit uit:

http://www.sauercams.tk

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 31 jan 2011, 22:51

Winterbanden maken een heel fijn geluid wanneer je rijd op een weg met zeer dichte en gladde wegverharding. Vandaag voor het eerst opgemerkt :p
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » ma 31 jan 2011, 23:56

Laten we het heel simpel houden: bij ongevalsschade op een besneeuwde weg, is de verzekering niet verplicht de schade uit te keren, als jij je niet aan de ter plaatse geldende wetgeving hebt gehouden.

Dus voor al diegene die slechts een boete van € 40,-- denken kwijt te zijn als ze gesnapt worden: een schadebedrag vanaf +/- € 10.000,-- is voor de meeste van ons onmogelijk op te hoesten, en dan wil ik nog niet eens over letselschade beginnen.

Denk eraan: elke verzekeringsmaatschappij kan beloven de schade te vergoeden, maar als ze ook maar ergens een speld vinden om minder, of NIET uit te keren, dan zullen zij dat niet nalaten! En misschien keren ze in eerste instantie wel uit, maar staat daarna de deurwaarder op de stoep om, bijvoorbeeld op de enkele basis van het niet rijden op winterbanden ten tijde van het ongeval, je hele hebben en houwen onder je kont te verkopen!

Tja, ik vind het allemaal prima, maar als mij bijvoorbeeld in de gipskamer van het ziekenhuis vertelt wordt dat ik met een hand in het gips niet verzekerd ben, dan ga ik dat risico in ieder geval niet nemen.

Liever 7 weken m'n 35S13 in een coma, dan helemaal geen Iveco

Ik kleed mezelf liever uit!
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 01 feb 2011, 0:11

^^ Mag ik je er op wijzen dat je ook verantwoordelijk bent over je voertuig, en dat deze in de staat moet zijn zodat jij veilig op weg kan?

Dus: Als jij naar bijvoorbeeld München gaat, lijkt het me verstandig om te checken hoe het weer daar is. Hier kan het wel zonnig zijn en +4, maar in München kan er wel een halve meter sneeuw liggen. Als jij zonder enige voorbereiding op pad gaat... Tsja :roll:
Dat verzekeraars moeilijk gaan doen omdat jij laks bent, lijkt me een prima zaak.
WeFo Lidnummer 0010.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 01 feb 2011, 19:43

@Naturist:
Ik ga het hier niet nog een keer helemaal uitleggen, dan zoek je zelf maar even wat verder op het forum. Wat je vertelt is in ieder geval een groot broodje aap. Je krijgt naast de boete hooguit een deel van de aansprakelijkheid toebedeeld voor het ongeval en dat is dan gewoon door je WA verzekering gedekt.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » wo 02 feb 2011, 0:29

@jeroent

Hmmm, voorlopig blijf ik nog even bij mijn standpunt, en indien ik jouw mening kan delen, laat ik je dat netjes weten.
Ik ga namelijk voorlopig van een worse case scenario uit.
Daarmee loop ik in ieder geval niet dat risico, en daarvan zijn ook diverse voorbeelden van op internet te vinden.
als ik morgen een gaatje in mijn agenda vind zal ik die "lieftallige" dames of "sympathieke" heren van Interpolis eens bellen, even kijken of ik jou een compliment, en mezelf een correctie ga geven...

Los van het financiële aspect, draag ik ook nog de verantwoordelijkheid voor mijn gezin en dat van anderen waar ik liever geen levenslang schuldgevoel aan over houdt.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 02 feb 2011, 7:23

Komend weekend naar Arsbeck, hapje eten, bij Roermond over de grens, gelukkig goed weer in het vooruitzicht, dus volgens mij kan ik zonder problemen op zomersloffen door Duitsland heen tuffen (denk dat wellicht via BAB31/BAB3/keuze uit zooitje wegen in ruhrgebied/BAB52 ga, ipv via Nederland). Toch? Twijfel toch een beetje met die nieuwe regelgeving...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 02 feb 2011, 9:22

^^ Vorig weekend ben ik vrolijk door het roergebied heengetuft (voornamelijk over de Autobahn en een stuk door Bochum en Gelsenkirchen) met mijn zomerbanden. Heb geen enkele controle gezien.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » wo 02 feb 2011, 12:59

jeroent schreef:@Naturist:
Ik ga het hier niet nog een keer helemaal uitleggen, dan zoek je zelf maar even wat verder op het forum. Wat je vertelt is in ieder geval een groot broodje aap. Je krijgt naast de boete hooguit een deel van de aansprakelijkheid toebedeeld voor het ongeval en dat is dan gewoon door je WA verzekering gedekt.

Heb zojuist mijn verzekering gebeld (ABN-AMRO) en jouw en mijn stelling geciteerd.
Maar het spijt mij om je te moeten zeggen dat jij ongelijk hebt, en ik het bij het juiste eind had

Voor alle duidelijkheid citeer ik nu mijn verzekeraar: "als U met Uw auto naar het buitenland gaat, en in dat land geldt de regel dat U bij sneeuwval verplicht bent winterbanden te gebruiken en U gaat de grens over zonder winterbanden, bent U in het geheel NIET VERZEKERD!" Daarop vroeg ik of er verzekeringen zouden zijn die dit wel zouden dekken, dus wellicht bij andere verzekeraars, en daarop zij ze: "geen enkele verzekeraar keert dan uit en alle kosten worden op de verzekerde verhaald"
En hoe zit het met eventuele letselschade vroeg ik, waarop zij antwoordde: "zoals ik al zei, alle schade is voor die persoon, dus ook uitvloeiende letselschade."

Dus beste amice, het is GEEN broodje-aap-verhaal, en ieder die denkt, "och het zal zo'n vaart niet lopen" is NU gewaarschuwd:

GEEN WINTERBANDEN = GEEN VERZEKERING

Denk dat ik binnenkort toch maar eens m'n garagebedrijf binnen loop voor een setje velgen met winterbanden, voor als ik met 't gezinnetje een weekendje Winterberg ga doen.

Zoals ik als zei: "Ik kleed liever mezelf uit".
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

N ° de membre 40

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 feb 2011, 13:42

Wat de (NLse) verzekering ook zegt of desnoods in zijn polis heeft staan: het is niet waar of niet afdwingbaar. Alleen bij opzettelijk roekeloos gedrag (opzet, waar schade bijna te verwachten is) heeft een verzekeraar een claimpositie, die de verzekeraar bij de rechter moet afdwingen. En die zal slechts bij hoge uitzondering de claim terecht vinden. Straatraces, alcoholpromillages van >1 promille, met 200 km/h op de NLse snelweg, zijn dat soort voorbeelden. Niet een zomerband in de winter, te gladde banden, verlopen APK, verlopen rijbewijs, 20 km/h te hard, etc.

Onredelijke of onwettige bedingen in een contract of polisvoorwaarden zijn nietig in NL.

Voor schade aan je eigen auto (casco) zou het anders kunnen zijn. Dan moet de verzekeraar wel aannemelijk maken dat de schade met winterbanden niet had plaatsgehad of veel minder geweest. Hij kan dan de uitkering deels inhouden (eigen schuld). Voor schade door het niet hebben van verplichte sneeuwkettingen weet ik dat eigen schade vaak niet of maar deels vergoed wordt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » wo 02 feb 2011, 14:21

Bovendien geldt hier ook de Europese regelgeving, dat als je auto is toegelaten, lees: aan de (uitrustings)regels van je land voldoet, een ander land daar geen verdere eisen aan mag stellen. Dus als jij je poot stijf houdt, hoef je echt geen brandblusser bij je te hebben in het voormalig oostblok, echt geen reflecterend vestje in Frankrijk etc. Zodoende is ook die afschuwelijke Umweltzone sticker voor onze Oosterburen alsmede dus het winterbandenverhaal discutabel.