Duitsland verplicht winterbanden

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Duitsland verplicht winterbanden

Bericht door Peter » wo 02 feb 2011, 15:13

Daar zit een grijs gebied. Sneeuwkettingen zijn geen verplicht deel van de inventaris. Je mag bepaalde passen in de winter echter niet op zonder sneeuwkettingen om. Dat is wel degelijk strafbaar met een boete. Umweltzonestickers of snelwegvignetten (Oostenrijk) zijn een dergelijk issue.

In geen geval is een overtreding (anders dan een misdrijf of delict) reden voor een verzekering om niet uit te keren bij schade aan een ander (WA, ook niet auto-gebonden) danwel geld terug te vorderen. De verzekeringsvoorwaarden houden wellicht wel de optie open.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 feb 2011, 19:54

Wat de verzekering betreft: Het zou mij niets verbazen als Interpolis de winterbandverplichting gewoon ergens met kleine letters in de polisvoorwaarden heeft geschreven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 02 feb 2011, 19:56

@Naturist
Peter heeft al uitgelegd hoe het in Nederland geregeld is. WA dekking kan een verzekeraar nooit en te nimmer om dit soort redenen weigeren. Dus andermans letselschade en andere schade is gewoon gedekt. Casco-dekking is hooguit een probleem als er sprake is van opzettelijk roekeloos gedrag en daar is het niet hebben van winterbanden in Duitsland geen onderdeel van. Kijk de polisvoorwaarden er nog maar eens op na en zelfs als er een soort 'kapstokartikel' is (wat ik nog nooit gezien heb), dan zie ik graag de jurisprudentie waar de verzekeraar van de rechter gelijk heeft gekregen.
Als je het zeker wilt weten, denk ik dat je eerder bij het verbond van verzekeraars te raden zou moeten gaan, bij voorkeur schriftelijk. Een willekeurige callcentermedewerker van interpolis kan geen bindende uitspraak over dit soort dingen doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 feb 2011, 20:24

Peter schreef:Daar zit een grijs gebied. Sneeuwkettingen zijn geen verplicht deel van de inventaris. Je mag bepaalde passen in de winter echter niet op zonder sneeuwkettingen om. Dat is wel degelijk strafbaar met een boete. Umweltzonestickers of snelwegvignetten (Oostenrijk) zijn een dergelijk issue.
Bij een Umweltzonesticker kan jou toegang geweigerd worden tot een bepaald gebied omdat je auto niet aan bepaalde technische eisen voldoet, terwijl dat in het EU-land waar die auto geregistreerd staat geen probleem is. Dat is wel degelijk strijdig met Europese wetgeving: immers, een auto die in Nederland technisch goedgekeurd is en aan de eisen voldoet hoort in Duitsland gewoon toegelaten te worden. Beperkingen om technische redenen mogen dan dus niet.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 02 feb 2011, 21:08

^^ Dat thema hadden we al vaker, en zo als je weet bestaan daar verschillende meningen over...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 02 feb 2011, 21:09

Inderdaad, heeft ook niks met winterbanden te maken.

Zolang een Europese rechter zich daar niet over gebogen heeft, kun je er niks van zeggen.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » vr 04 feb 2011, 12:54

jeroent schreef:Inderdaad, heeft ook niks met winterbanden te maken.

Zolang een Europese rechter zich daar niet over gebogen heeft, kun je er niks van zeggen.
@jeroent,
als jij zo graag een proefproces wilt beginnen, en je hebt de steun van jouw rechtsbijstandverzekering, Be my guest.

jammer dat je de door mij opgevraagde informatie niet op waarde weet te schatten, ik heb nu geen zin om mezelf voor jouw karretje te spannen.
Als jij, of ieder die meent dat ik of mijn verzekeraar hierin volledig naast zit nu eens zelf dat verbond van verzekeraars eens mailtje, ik meen namelijk dat ik met betrekking tot dit onderwerp, al meer
serieus onderzoek heb gedaan dan jij.

of om het simpel te houden, de omgekeerde bewijslast.
GEEN WINTERBANDEN = GEEN VERZEKERING

Veel plezier met het schrijven van een verzoek aan het verbond.

iedereen een fijn en VEILIG weekeinde toegewenst, en dan zie ik het antwoord van het verbond daarna wel tegemoet.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 04 feb 2011, 13:06

Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Interpolis. Die is er expliciet over

http://www.interpolis.nl/vraag_en_antwo ... anden.aspx
interpolis schreef: Ben ik verzekerd als ik in het buitenland zonder winterbanden rijd?
Bij Interpolis bent u gewoon verzekerd. De polisvoorwaarden verplichten geen winterbanden. Het kan wel gebeuren dat u door het niet voeren van geschikte banden eerder aansprakelijk bent in geval van betrokken­heid bij een ongeluk. De boete die u kunt krijgen van de over­heid van het land waar u zich in bevindt valt in ieder geval nooit onder de dekking van de verzekering.

Heeft het niet gebruiken van winterbanden gevolgen voor een eventuele uitkering van mijn verzekering?
Nee. Het niet gebruiken van winterbanden heeft geen invloed op een uitkering. Interpolis raadt het gebruik van winterbanden echter sterk aan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 04 feb 2011, 13:10

^^ Lijkt me een soort van een vrijbrief om maar geen winterbanden te hoeven monteren.

Ik had liever gezien dat wanneer je een ongeval zou krijgen (ongeacht wie de schuldige is) dat de verzekering 75% uitkeert of zo. Dan heb je toch iets van een stok achter de deur om winterbanden te monteren.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 feb 2011, 13:14

De verzekering heeft maar één ding voor ogen en dat is premie opstrijken en vooral zo min mogelijk uitkeren. Het is dus in hun voordeel door te zeggen dat winterbanden verplicht zijn, de kans op ongevallen (en dus het uitkeren van geld) is kleiner. Daarnaast heb ik wel eens mijn twijfels over de expertise van callcentermedewerkers.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 04 feb 2011, 13:15

mhkamp schreef:Ik had liever gezien dat wanneer je een ongeval zou krijgen (ongeacht wie de schuldige is) dat de verzekering 75% uitkeert of zo.
Dus als ik in Duitsland op zomerbanden sta te wachten voor een rood verkeerslicht en iemand met winterbanden onder zijn auto knalt achterop, dan zou jij maar 75% van mijn schade vergoeden? Wat een onzin. :nuts:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 feb 2011, 13:31

mhkamp schreef:^^ Lijkt me een soort van een vrijbrief om maar geen winterbanden te hoeven monteren.

Ik had liever gezien dat wanneer je een ongeval zou krijgen (ongeacht wie de schuldige is) dat de verzekering 75% uitkeert of zo. Dan heb je toch iets van een stok achter de deur om winterbanden te monteren.
Belachelijk. Ik heb zelf winterbanden, maar het moet ook niet opgehemeld worden tot een wondermiddel. Niet elk ongeval is aan het ontbreken van winterbanden te wijten, en niet elk ongeval kan door winterbanden voorkomen worden.
boe! schreef:
mhkamp schreef:Ik had liever gezien dat wanneer je een ongeval zou krijgen (ongeacht wie de schuldige is) dat de verzekering 75% uitkeert of zo.
Dus als ik in Duitsland op zomerbanden sta te wachten voor een rood verkeerslicht en iemand met winterbanden onder zijn auto knalt achterop, dan zou jij maar 75% van mijn schade vergoeden? Wat een onzin. :nuts:
Tja, dat stelt hij feitelijk wel ja. :facepalm:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 04 feb 2011, 13:49

^^ Mij lijkt een regeling handig, die te vergelijken is als die met de adviessnelheid (Je hebt een deelschuld, behalve als aantoonbaar is, dat dit ongeluk ook gebeurd was, als je winterbanden gehad had)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 04 feb 2011, 14:01

Als Duitsland wil dat je met winterbanden gaat rijden moet je niet met mistige regels komen en een boete van €40 en een verzekering die alles vergoed. Nee, dan moet je heldere regels creëren, een boete van €150, en bij extreem sneeuw een rijverbod tot de omstandigheden weer normaal zijn en dat wanneer je een ongeval krijgt (ja ook als je bij het stoplicht staat, je zal maar op je zomerbanden doorglijden) dat de verzekering zegt: "Ja hallo, Duitsland wil winterbanden, er is een ongeval (buiten Uw schuld) maar U had ten tijde dat het ongeval plaatsvond geen winterbanden, dus 75% van de schade krijgt U vergoed."

Je krijgt mensen aan het denken als je ze hard in de portefeuille raakt.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 04 feb 2011, 15:25

Winterbanden zijn in de Nederlandse winters over het algemeen van weinig nut. Ja, als het lekker sneeuwt zijn ze wel nuttig, maar hoe vaak is dat nou? Op andere dagen in hartje winter zullen winterbanden heus wel beter presteren dan zomerbanden, maar de verschillen lijken me niet heel erg materieel. En op dagen als vandaag met veel wind en een graadje of 10 zijn winterbanden helemaal niet meer nuttig. In deze omstandigheden zijn zomerbanden over het algemeen weer beter toegerust dan winterbanden. Eigenlijk zou iedere winterbandenadept nu als een gek weer moeten omwisselen (en wellicht volgende week weer terug als het weer 5 graden kouder wordt).

Moet je als je nu voornamelijk in Nederland rijdt voor die 5 dagen per jaar dat winterbanden echt een pre zijn boven zomerbanden, alle heisa op je schouders halen door aan de winterbandenhype mee te doen? Lijkt mij een beetje onzinnig allemaal. Tja, en dan vind ik het ook niet gek dat deze Hollanders gewoon op hun zomerbandjes de grens overgaan als ze een dagje naar Keulen ofzo gaan.

Het is wat mij betreft wat anders als je echt de besneeuwde bergen ingaat. Dat vind ik een hele andere discussie. Maar voor de rest denk ik dat velen hier zich druk maken om niks.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » vr 04 feb 2011, 19:15

mhkamp schreef:[...]"Ja hallo, Duitsland wil winterbanden, er is een ongeval (buiten Uw schuld) maar U had ten tijde dat het ongeval plaatsvond geen winterbanden, dus 75% van de schade krijgt U vergoed."
Het bezitten en gebruiken van wel of geen regenbanden heeft bij een ongeval zoals jij die schetst geen invloed op het wel of niet gebeuren van het ongeluk en/of van de schade als gevolg ervan. Wat je met die 75% creëert is dat iemand een boete laat betalen in de vorm van die overige 25%, en het is aannemelijk dat dat percentage vele malen hoger ligt dan een reguliere boete voor het niet rijden met winterbanden. Zonder winterbanden rijden als het wel verplicht is is natuurlijk niet de bedoeling, maar mensen extra zwaar belasten met zaken die daarbuiten (en buiten hun schuld) vallen is ook niet het idee achter het fenomeen 'boete'.

De zaak verandert natuurlijk wel drastisch als de bestuurder van de auto zonder winterbanden wel schuld heeft aan het ongeval. Ook dan kun je twijfelen aan het feit of de winterbanden van invloed waren op de intensiteit van de schade en het ongeluk an sich, maar vrijuit gaat de bestuurder dan zeker niet meer.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 04 feb 2011, 20:36

Naturist schreef: als jij zo graag een proefproces wilt beginnen, en je hebt de steun van jouw rechtsbijstandverzekering, Be my guest.
[...]
Veel plezier met het schrijven van een verzoek aan het verbond. :facepalm:
Nee hoor. Ik hoef namelijk niet per se gelijk te hebben. Dit is een forum waar iedereen zijn mening geeft. Dat doe ik ook en iedereen moet zelf maar bepalen of hij jouw in hoofdletters schreeuwende stellingen geloofwaardig vindt. Zoals ook Peter al met zijn quote van de website aantoonde, is de uitspraak van een callcenter medewerker in ieder geval niet zo betrouwbaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 feb 2011, 22:06

mhkamp schreef:en dat wanneer je een ongeval krijgt (ja ook als je bij het stoplicht staat, je zal maar op je zomerbanden doorglijden) dat de verzekering zegt: "Ja hallo, Duitsland wil winterbanden, er is een ongeval (buiten Uw schuld) maar U had ten tijde dat het ongeval plaatsvond geen winterbanden, dus 75% van de schade krijgt U vergoed."

Je krijgt mensen aan het denken als je ze hard in de portefeuille raakt.
De wet handhaven is de taak van de politie (in dit geval de Duitse) en niet van de verzekeringsmaatschappijen. Als jij voor het stoplicht staat en er ligt sneeuw, en iemand anders knalt achterop jouw auto, dan schuif je hoe dan ook wel door. Winterbanden of niet. Als een ongeluk jouw schuld niet is hoor je er niet voor gestraft te worden. Die andere persoon moet toch op tijd remmen? Echt, ik vind dat je hier een rare kijk op hebt. :nuts:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 feb 2011, 10:17

Ik weet niet of dat zo'n rare kijk is. Stel dat je stomdronken een auto bestuurt en je wordt aangereden terwijl je voor een verkeerslicht staat te wachten. Ben je er dan ook voor dat het feit dat je stomdronken bent in zijn geheel niet wordt meegewogen in de verantwoordelijkheid?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 05 feb 2011, 10:38

^^ Dan krijg je en bekeuring voor rijden onder invloed. Vervolgens beoordeelt de verzekeringsmaatschappij in hoeverre dat van invloed is geweest op het ongeval.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 05 feb 2011, 11:05

jeroent schreef:
Naturist schreef: als jij zo graag een proefproces wilt beginnen, en je hebt de steun van jouw rechtsbijstandverzekering, Be my guest.
[...]
Veel plezier met het schrijven van een verzoek aan het verbond.
Nee hoor. Ik hoef namelijk niet per se gelijk te hebben. Dit is een forum waar iedereen zijn mening geeft. Dat doe ik ook en iedereen moet zelf maar bepalen of hij jouw in hoofdletters schreeuwende stellingen geloofwaardig vindt. Zoals ook Peter al met zijn quote van de website aantoonde, is de uitspraak van een callcenter medewerker in ieder geval niet zo betrouwbaar.
@Jeroent,
Ook ik hoef niet persé gelijk te krijgen, is soms best prettig maar het hoeft inderdaad in dit forum niet.
Waar ik wel een beetje benauwd voor ben is dat de lezer, enkel op basis
van economische redenen hun keuze zouden maken.
Om hen te wijzen op een -laten we zeggen- niet ondenkbaar risico, wil ik het gebruik van hoofdletters zo af en toe niet schuwen.

Maar om even on topic te blijven, bedank ik Peter graag voor zijn bijdrage, met een kleine kanttekening: uitkering wil nog niet zeggen dat je verzekeraar naderhand bij jou geen claim neerlegt. En dat schreef ik ook eerder.

tja, dat is ook een mening, net als deze: Verantwoordelijkheid draag je niet alleen in je portemonnee!
of had ik deze nu ook in hoofdletters moeten zetten?
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

prijk
zandpaadje

Bericht door prijk » ma 14 feb 2011, 12:07

Naturist schreef: Maar om even on topic te blijven, bedank ik Peter graag voor zijn bijdrage, met een kleine kanttekening: uitkering wil nog niet zeggen dat je verzekeraar naderhand bij jou geen claim neerlegt. En dat schreef ik ook eerder.
Ik lees deze draad nu pas, maar goed, het is belangrijk genoeg:
de stelling van de helpdeskmedewerker van ABN-Amro die Naturist citeerde is volstrekt onzinnig. Uitsluitingen op de WA-dekking moeten expliciet in de polis worden vermeld, en ik ken geen enkele NL verzekeraar die in zijn voorwaarden een winterbandenclausule heeft. Dit houdt tevens in dat de verzekeraar niet gerechtigd is de schade te verhalen op de verzekerde die zonder winterbanden onder winterse omstandigheden bij een ongeval in Duitsland betrokken was.
Dus als in een voorkomend geval een Duitse rechter zou beslissen dat je schuldaandeel groter is omdat je niet op winterbanden reed, dan heeft dat hoogstens gevolgen voor je no claim-korting, maar zeker niet op de schade-uitkering.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » di 15 feb 2011, 14:53

^^ Dank voor je bijdrage, en na jouw en die van Peter met zijn citaat van Interpolis, begin ik wel twijfels te krijgen over de bewering van de desbetreffende helpdeskmedewerkster. Zelf ben ik iemand die tracht zoveel mogelijk alle wetten en regels na te leven, en zal ik bij twijfel altijd de veiligste keuze maken. ik zou niet kunnen leven met de gedachte verantwoordelijk te zijn voor een ongeval die ik zou hebben kunnen voorkomendoor simpel de wet na te leven. Zoals ik eerder zei, verantwoordelijkheid draag ik niet alleen in mijn portemonnee.
Natuurlijk zou ik het bijvoorbeeld ook van de gekke vinden als ik door andermans toedoen zou moeten betalen, omdat ik van achter werd aangereden terwijl ik geen winterbanden zou hebben gebruikt, zoals eerder werd geopperd, dat bedoelde ik ook niet. Misschien heb ik wel wat weinig vertrouwen in instantie's en neem mogelijk daardoor al weinig risico daarin, dan hoeft bij mij een vertegenwoordiger van zo'n bedrijf dit uit te spreken en ik handel ernaar.
Nogmaals, de dame was zèèr stellig, maar blijkbaar niet goed genoeg op de hoogte. Voel mij in deze, beetje slachtoffer van mijn beste bedoelingen.

Neemt niet weg dat winterbanden de veiligste keuze is, en wellicht moeten wij er na 2 van zulke winters met een zouttekort ook wel aan, al is het maar als bezuinigingsmaatregel van onze overheid.

Nog een zachte zonnige winter toegewenst en bedankt voor jullie moeite.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 04 mar 2011, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

N ° de membre 40

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » zo 27 feb 2011, 19:22

Bestaat er ook een verplichting tot zomerbanden in Duitsland? Ik merk namelijk, met de temperaturen en regen van afgelopen dagen, dat de winterbanden snel grip verliezen. Lijkt me niet helemaal veilig om met 20+ graden op winterbanden door te kachelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 feb 2011, 20:29

20+? Ik weet niet in welk deel van Duitsland je geweest bent, maar uhm in Zwitserland is het nog ijzig koud...

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » zo 27 feb 2011, 20:31

Stel dat je in de zomer met winterbanden rond rijdt ;)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 27 feb 2011, 21:41

kukel360 schreef:Bestaat er ook een verplichting tot zomerbanden in Duitsland? Ik merk namelijk, met de temperaturen en regen van afgelopen dagen, dat de winterbanden snel grip verliezen. Lijkt me niet helemaal veilig om met 20+ graden op winterbanden door te kachelen.
Ik heb wel eens gehoord, dat als er een droog wegdek is en de temperaturen stijgen tot boven de 10 graden, dat de grip dan snel minder wordt t.o.v. de gewone band.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 27 feb 2011, 22:35

Remweg x2 las ik ergens bij 15 graden... Vind ik nogal wat...
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 28 feb 2011, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Indien je op het voorgaande bericht reageert is quoten niet nodig. M.v.g., NL-moderator Coen Tunnel

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 05 mar 2011, 17:34

sanderl schreef:
Europa wil minder verkeersdoden en is van plan om daarom de regels aan te scherpen. De maatregelen behelzen onder meer verplichte winterbanden, snelheidsbegrenzers en een alcoholslot voor bussen en vrachtauto’s.
Bron: http://www.powned.tv/nieuws/tech/2011/0 ... veili.html
Daar heb je het al: Verplichte winterbanden.

N ° de membre 40

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 mar 2011, 0:06

Het is nog maar een idee. Zeker niet vrij van haken en ogen :|