Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 09 mei 2018, 9:23

duikgek89 schreef: wo 09 mei 2018, 8:30
Egbert schreef: wo 09 mei 2018, 7:28
Chris schreef: di 08 mei 2018, 22:39 De 18-jarige chauffeur raakte ernstig bekneld.
Hier zal ik wel flak voor krijgen, maar is het überhaupt een goed idee om 18-jarigen op een vrachtwagen en in internationaal transport in te zetten. Die hebben geen ervaring met autorijden en kunnen gevaren nauwelijks inschatten.

Ik kan je bedenking enigzins volgen maar ik vind dat je te kort door de bocht gaat.

Realiseer je dat niet elke 18 jarige hetzelfde is. De een is dan nog zeer onvolwassen met veel wilde haren, een ander kan al best verstandig zijn. Sommigen hebben die wilde haren ook nooit zo heel erg gehad maar hebben wel voor die tijd geleerd dat gevaar in een klein hoekje zit.
Dat is jezelf afvragen waarom de leeftijd voor autorijden niet op 14 ligt "want sommigen zijn op 14 al volwassen genoeg".
En laten we onszelf ook niks wijsmaken. Een vrachtwagen besturen stelt niet zoveel voor, al zullen de echte beroeps-chauffeurs je misschien iets anders wijs willen maken.
De grootste uitdaging op de snelweg is zorgen dat je met een treuzelgang en kalm brommende dieselmotor niet in slaap sukkelt...
En dat is juist het probleem. Lange stukken niets doen bij een snelheid waarbij je denkt dat je zonder problemen wat anders kunt gaan doen. Koffie zetten, TV kijken, boekje lezen, spelen met je smartphone, aan je l*l trekken. En ja, dan denk ik dat je met leeftijd inziet dat je dat toch echt niet moet doen. Er zijn ervaren chauffeurs die menen dat ze dat er wel allemaal bij kunnen doen, wat denk je dat een 18 jarige met 0 verkeersinzicht dan doet? (laten we wel wezen, verkeersinzicht leer je niet tijdens rijlessen, ook al weet ik niet hoe in in Roemenië zijn opgezet)
Nee, mij lijkt dat geen goed idee.
En het laatste puntje: Denk je dat als deze 18 jarige niet een beetje verstand gehad had, hij met 18 jaar zijn CE rijbewijs zou hebben? Als je eerst B haalt en daarna voor de vrachtwagen nog theorie-examens, praktijk examen en vakbekwaamheid-zever moet halen kost dat je gewoon wat tijd. Als je een idioot bent of knikkende kniën hebt zul je toch ergens wel het een of ander moeten overdoen vermoed ik en dan wordt de tijd waarschijnlijk toch krap.
En hoeveel mensen hebben al 20 jaar het roze papiertje voor B en kunnen nog niet rijden? Waarom zou dat voor C niet anders zijn? Het is echt niet zo dat het hebben van een groot rijbewijs per definitie betekent dat je zoveel meer verkeersinzicht hebt dan mensen die dat niet hebben. Je zult zeker sneller verkeersinzicht opbouwen omdat je veel meer onderweg bent, maar het is niet zo (en zeker niet voor iemand van 18 jaar) dat dat CE betekent dat je opeens een goede en ervaren chauffeur bent.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 09 mei 2018, 10:26

Basjuh1981 schreef: wo 09 mei 2018, 9:00
duikgek89 schreef: wo 09 mei 2018, 8:30 En het laatste puntje: Denk je dat als deze 18 jarige niet een beetje verstand gehad had, hij met 18 jaar zijn CE rijbewijs zou hebben? Als je eerst B haalt en daarna voor de vrachtwagen nog theorie-examens, praktijk examen en vakbekwaamheid-zever moet halen kost dat je gewoon wat tijd. Als je een idioot bent of knikkende kniën hebt zul je toch ergens wel het een of ander moeten overdoen vermoed ik en dan wordt de tijd waarschijnlijk toch krap.
Ik weet niet hoe het in Kroatië geregeld is... :dyn_hyp:
Ik ook niet precies, maar volgens mij moeten ze, nu ze bij de EU zitten toch sowieso evenveel examens afleggen en dat kost tijd.
Maar goed, misschien zijn die nog een stuk makkelijker dan in Nederland (al kan ik me dat moeilijk voorstellen, de Nederlandse examens stellen ook niks voor.)
Maar misschien heb ik het mis, dit was echter niet het belangrijkste punt in deze discussie

Egbert schreef: wo 09 mei 2018, 9:23
Realiseer je dat niet elke 18 jarige hetzelfde is. De een is dan nog zeer onvolwassen met veel wilde haren, een ander kan al best verstandig zijn. Sommigen hebben die wilde haren ook nooit zo heel erg gehad maar hebben wel voor die tijd geleerd dat gevaar in een klein hoekje zit.
Dat is jezelf afvragen waarom de leeftijd voor autorijden niet op 14 ligt "want sommigen zijn op 14 al volwassen genoeg".
Wat wil je nu met dit commentaar bereiken?
Als je mij wilt uitleggen wat ik denk, doe geen moeite. Ik snap duidelijk veel beter wat ik zelf denk.
Egbert schreef: wo 09 mei 2018, 9:23
En laten we onszelf ook niks wijsmaken. Een vrachtwagen besturen stelt niet zoveel voor, al zullen de echte beroeps-chauffeurs je misschien iets anders wijs willen maken.
De grootste uitdaging op de snelweg is zorgen dat je met een treuzelgang en kalm brommende dieselmotor niet in slaap sukkelt...
En dat is juist het probleem. Lange stukken niets doen bij een snelheid waarbij je denkt dat je zonder problemen wat anders kunt gaan doen. Koffie zetten, TV kijken, boekje lezen, spelen met je smartphone, aan je l*l trekken. En ja, dan denk ik dat je met leeftijd inziet dat je dat toch echt niet moet doen. Er zijn ervaren chauffeurs die menen dat ze dat er wel allemaal bij kunnen doen, wat denk je dat een 18 jarige met 0 verkeersinzicht dan doet? (laten we wel wezen, verkeersinzicht leer je niet tijdens rijlessen, ook al weet ik niet hoe in in Roemenië zijn opgezet)
Nee, mij lijkt dat geen goed idee.
Begrijp ik goed dat je probeert te beweren dat elke 18 jarige een domme wilde idioot is die geen idee heeft van enig risico?

Als we het specifiek over afleiding en niet opletten hebben, ik kom soms buiten. En ik kom ook soms op de weg. Af en toe maar hoor, maar ik ga toch mijn indruk delen. Ik heb zeer sterk de indruk dat afleiding en onoplettendheid bij oudere bestuurders net zo vaak voorkomt. Ik zie oudere bestuurders klooien met telefoons, met navigatie-apparatuur, met agenda's, kletsen met passagiers, dingen naast de weg uitgebreid bekijken, laatst zelfs nog iemand met een kaart op het stuur. En ook de gevolgen daarvan (handelingen te laat uitvoeren, vervelende situaties laten ontstaan die niet hadden hoeven ontstaan,...) zie ik bij het meerendeel van de bestuurders zonder dat een bepaalde leeftijdsgroep mij daarbij extra opvalt. En eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de hoeveelheid petjes met gesloopte civics en slopel gsi'tjes toch wel afgenomen is.

Egbert schreef: wo 09 mei 2018, 9:23
En het laatste puntje: Denk je dat als deze 18 jarige niet een beetje verstand gehad had, hij met 18 jaar zijn CE rijbewijs zou hebben? Als je eerst B haalt en daarna voor de vrachtwagen nog theorie-examens, praktijk examen en vakbekwaamheid-zever moet halen kost dat je gewoon wat tijd. Als je een idioot bent of knikkende kniën hebt zul je toch ergens wel het een of ander moeten overdoen vermoed ik en dan wordt de tijd waarschijnlijk toch krap.
En hoeveel mensen hebben al 20 jaar het roze papiertje voor B en kunnen nog niet rijden? Waarom zou dat voor C niet anders zijn? Het is echt niet zo dat het hebben van een groot rijbewijs per definitie betekent dat je zoveel meer verkeersinzicht hebt dan mensen die dat niet hebben. Je zult zeker sneller verkeersinzicht opbouwen omdat je veel meer onderweg bent, maar het is niet zo (en zeker niet voor iemand van 18 jaar) dat dat CE betekent dat je opeens een goede en ervaren chauffeur bent.
Ik heb jouw reactie, die bij mijn reactie totaal niet aansluit, volgens mij goed gelezen. En als je bedoeld te zeggen, we weten allemaal dat je die vraagtekens voor de sier gebruikt, dat veel mensen totaal niet kunnen rijden dan ben ik dat helemaal met je eens.

Net zoals hebben van een papiertje inderdaad niet betekent dat je ervaren bent. Ervan uitgaande dat jij ook mijn post goed gelezen hebt, weet je zeer goed dat ik dat ook nergens beweer.

Maar iedereen die net het papiertje heeft is op veel vlakken onervaren. Of de persoon 18 of 81 is veranderd daar weinig aan.
En ook veel mensen die het papiertje al lang hebben zijn onervarenmaar zullen zich dat niet realiseren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 09 mei 2018, 10:39

In de Verenigde Staten verschilt het per staat, maar om "Interstate" te rijden met een commercial driver's license (CDL) moet je 21 zijn. Als je jonger bent mag je in sommige staten wel een CDL halen, maar dan mag je ook alleen binnen die staat rijden met een vrachtwagen.

18 jaar op internationaal transport is ook wel wat jong. Zoals gezegd is niet elke 18-jarige hetzelfde, maar zo iemand heeft in de regel nog nauwelijks rij-ervaring opgedaan.

Ik heb overigens de indruk dat het werkelijke probleem eerder bij oude vrachtwagenchauffeurs ligt. Ik lees regelmatig over chauffeurs die 60+ zijn, soms zelfs tegen de 70, die bij grote ongevallen betrokken zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 09 mei 2018, 10:51

Die staten zijn soms ook best groot. Dan praat je ook zowat over afstanden die vergelijkbaar zijn met Duitsland - Kroatië.

18 is jong, dat vind ik ook. Maar naar mijn mening moet het kunnen als de 18 jarige een beetje volwassen is op ritten die niet al te lastig zijn.
Ik zou zo iemand niet in de winter naar noord Noorwegen sturen om op een krappe plek een lastige lading te lossen/laden. Maar in het voorjaar over snelwegen en ruime hoofdwegen naar een bekende klant op een industrieterrein in pakweg Spanje wel. Met de woorden: "Doe voorzichtig, hou zo vaak pauze als je nodig hebt en neem je tijd."

Maar met een 40 jarige die na een carrierewissel net begint zou ik ook niet heel anders omgaan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 09 mei 2018, 18:23

Op de A1 vlak voor Osnabrück is een Nederlander om het leven gekomen, de 31-jarige bestuurder had de file voor de Baustelle over het hoofd gezien en knalde op een vrachtauto.

https://www.noz.de/deutschland-welt/nor ... &0&1207918

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » wo 09 mei 2018, 22:13

Chris schreef: wo 09 mei 2018, 10:39 Ik heb overigens de indruk dat het werkelijke probleem eerder bij oude vrachtwagenchauffeurs ligt. Ik lees regelmatig over chauffeurs die 60+ zijn, soms zelfs tegen de 70, die bij grote ongevallen betrokken zijn.
Dat is op zich niet zo gek. De sector vergrijst behoorlijk, pensioenleeftijden worden maar steeds verder opgerekt en er zijn er nog een hoop die na hun pensioen door blijven rijden, waar werkgevers trouwens ook maar wat blij mee zijn. Maar op die leeftijd ontwikkelen gezondheidskwaaltjes wel wat makkelijker en kan er in 5 jaar tijd toch een hoop veranderen...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » do 10 mei 2018, 10:22

Jeroen schreef: wo 09 mei 2018, 22:13De sector vergrijst behoorlijk, pensioenleeftijden worden maar steeds verder opgerekt....
Welke sector vergrijst nu niet?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » do 10 mei 2018, 17:30

https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... l-100.html

^Triest ongeval gisterenavond op de A2 bij Porta Westfalica. Er ontstond ruzie in een auto en dat liep een beetje uit de hand. De bestuurder stopte op de vluchtstrook, waarop de vrouw naast hem uitstapte en de Autobahn opliep. Dat is niet zo handig.

Een vrachtwagen kon de vrouw niet meer ontwijken en een auto daarna ook niet. Ze stierf ter plekke.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 11 mei 2018, 18:57

Er is een ernstig ongeval gebeurd op de A45 bij Hagen, richting Dortmund. Een 63-jarige vrachtwagenchauffeur had een file niet opgemerkt en verpletterde een personenauto. Beide inzittenden van de personenauto kwamen om het leven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 20:09

GuteFahrt schreef: do 10 mei 2018, 17:30 https://www1.wdr.de/nachrichten/westfal ... l-100.html

^Triest ongeval gisterenavond op de A2 bij Porta Westfalica. Er ontstond ruzie in een auto en dat liep een beetje uit de hand. De bestuurder stopte op de vluchtstrook, waarop de vrouw naast hem uitstapte en de Autobahn opliep. Dat is niet zo handig.

Een vrachtwagen kon de vrouw niet meer ontwijken en een auto daarna ook niet. Ze stierf ter plekke.
Gadverdamme. Maar ik snap dan niet dat je als bestuurder niet op zijn minst zorgt dat je een benzinepomp of afslag haalt...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 12 mei 2018, 20:56

In het eerste kwartaal van 2018 stond er 20% minder file in Hessen.

https://www.fuldainfo.de/20-prozent-wen ... in-hessen/

Het viel me op Google Maps al vaker op dat Hessen minder filegevoelig is. De regio Frankfurt blijft wel spitsgevoelig, maar er lijken minder werkzaamheden met grote overlast te zijn, met name op de A3. Hessen is ook het meest uitgebreid bezig met verkeerssignalering, spitsstroken en beter Baustellenmanagement en dat werpt wel zijn vruchten af. Qua files behoort Hessen tot de middenmoot terwijl de verkeersintensiteiten het hoogste van Duitsland zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 12 mei 2018, 21:01

Die indruk krijg je als gebruiker ook.

Naast de echte baustellen drama's lijken vooral het Rhein-Ruhr gebied, het gebied Bremen-Hamburg en de regio rond Karlsruhe - Stuttgart dramatisch te zijn.

Ook rond Berlijn en München valt het na mijn idee nog best wel mee, gezien de wegen en het formaat van die steden.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door DjIdee » za 12 mei 2018, 21:29

Baustellen horror...

Ik had me er helemaal op ingesteld, maar de heenweg (2 weken geleden dinsdag op woensdag nacht) had ik de grootste baustelles snachts, en de terugweg (afgelopen vrijdag) overdag terug gereden en was eigenlijk alleen bij Osnabruck een noemenswaardige vertraging op de BAB30, omdat de BAB1 daar afgesloten was en er dus wat verkeer een weg aan het zoeken was. Voor de rest waren de wegen behoorlijk uitgestorven, op de ongelimiteerde stukken was het grotendeels gewoon 180-200 rijden, ook op de 2 strooks rijbanen... Dat is echt een zeldzaamheid in die regio overdag. Zo'n Hemelvaartsdag ervoor doet veel goed 8-)

Route was bij Emmen de grens over, aansluitend BAB31 / BAB30 / BAB33 / stukje OWN (rond Bielefeld is al wel klaar, scheelt een hoop!) / BAB33 (baustelle bij Paderborn is wel druk) / BAB44 / BAB7 / BAB3 en bij Passau de grens over.... Terugweg exact zelfde route.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 12 mei 2018, 21:35

Afgelopen vrijdag was één van de rustigste dagen van het jaar volgens mij, of in elk geval buiten de winterperiode. Bijna heel Duitsland bleef groen op Google Maps, met alleen langer durende files op de meest hardnekkige knelpunten (A1/A7 in Noord-Duitsland).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018, 11:46

Noord-Duitsland is al vroeg druk met terugkerend vakantieverkeer.

Afbeelding


Ik vraag me af wat er aan de westkant van Berlijn aan de hand is op de A10. Daar staat al een tijdje regelmatig een flinke file met 1 uur vertraging in beide richtingen. Volgens de staat Brandenburg is er echter geen Baustelle.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 13 mei 2018, 13:21

Op een aantal routes is het in beide richtingen druk, is het dan nog wel vakantieverkeer te noemen?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 13 mei 2018, 22:40

Noord-Duitsland is echt problematisch. Zelfs nu nog. Bij elkaar opgeteld nog 34 kilometer file. A1 bij Hamburg nog 5 km, A20 bij Tribsees nog 6 km, maar de A24 Berlin -> Hamburg spant de kroon. Daar staat tussen Kreuz Schwerin en Hagenow nog 20 (!) kilometer file. Er is daar een Baustelle tussen Wöbbelin en Hagenow waar je slechts over de vluchtstrook kunt rijden. Dat duurt nog tot juli. De vertraging is 2 uur. Het verkeer wordt geadviseerd vanaf :KP: Schwerin de A14 / A20 / A1 te kiezen (via Wismar en Lübeck), dan wel de A14 naar het zuiden en via Ludwigslust over de B5 naar het westen te rijden.

De Sächsische Zeitung heeft er een artikel aan gewijd, waarbij men zich afvraagt of dit een voorproefje is voor de zomer... :geenlach:

http://www.sz-online.de/nachrichten/stu ... 35164.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 14 mei 2018, 8:20

Ik hoorde het vanochtend een aantal keer op Einslive: Vanmorgen zijn op de A3 tussen Leverkusen en Langenfeld wel hele bijzondere verkeersdeelnemers gesignaleerd: Waterbuffels!

De rijbaan Köln --> Oberhausen zit dicht, politie en wat vrachtwagens hebben de dieren klemgezet en mensen van de Dierentuin van Keulen zijn gekomen om ze te vangen en af te voeren.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 14 mei 2018, 19:31

Zaterdag terug gekomen uit Duitsland. Heenreis verliep met slechts een half uur vertraging, dus dat viel mee. De terugreis verliep probleemloos, maar dat kwam vooral omdat mijn navigatiesysteem mij al bij Bunde (A280) de grens over liet steken. Rechtdoor, de A31 zuidwaarts, stond het op verschillende plaatsen vast.

Bij Bremerhaven wordt aan een "Moorbrücke" gewerkt. De rijbaan richting zuiden is dicht en al het verkeer moet over de rijbaan in noordelijke richting, waar een 1x1 systeem is opgezet.

De snelweg naar Cuxhaven bestaat uit beton en is (nog) in redelijke staat.

In het gebied Bremerhaven - Cuxhaven - Buxtehude zijn de Bundesstrassen in redelijk tot goede staat, de Landstrassen zijn er echter beduidend slechter aan toe. Dat geldt ook voor de Landstrassen tussen de Wesertunnel, Westerstede en de A28. Overal staan borden :J1: of :J37: met onderbord "Strassenschäden". Scheuren, verzakte bermen, kuilen, het komt allemaal voor. Soms ook met een verlaagde vmax.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 14 mei 2018, 21:33

Het is al de hele dag bal op de A2 bij Braunschweig. Aan de westkant van Braunschweig is sinds kort een Baustelle die veel congestie veroorzaakt. Vanochtend gebeurden 3 ongevallen achter elkaar waarbij voertuigen op de file inreden, daarbij vielen in totaal 2 doden en 5 gewonden. In twee gevallen reed een vrachtwagen op de file in, ondanks de verkeerssignalering op dat traject. Ondanks dat dit vanochtend vroeg al gebeurde is nu 14 uur later nog steeds maar 1 rijstrook open richting Hannover. De vertraging ligt de hele dag al tussen 1 en 2 uur. De file staat ook net ten oosten van het Kreuz Wolfsburg/Königslutter zodat je niet kan uitwijken over de A39.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 15 mei 2018, 17:25

Op de A3 is vlak voor de Baustelle bij Regensburg een ernstig ongeval gebeurd, een vrachtwagen reed in op de file, waarbij in totaal 5 vrachtwagens tegen elkaar geschoven werden. Het ongeval gebeurde tussen de aansluitingen Wörth en Rosenhof in de richting van Nürnberg. De A3 werd volledig afgesloten, de vertraging was meer dan 2 uur.

Het is toch ongelooflijk hoeveel ernstige ongevallen er gebeuren bij wegwerkzaamheden. En er verandert maar niks...

Afbeelding

https://www.br.de/nachrichten/oberpfalz ... l-100.html

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 15 mei 2018, 17:30

^^ Eerder op de dag was het op diezelfde A3 ook al raak tussen Kreuz Altdorf en Kreuz Nürnberg:

http://www.nordbayern.de/region/altdorf ... -1.7591331

Gisteren deze nog op de A10, nördlicher Berliner ring:

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... wagen.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 15 mei 2018, 21:40

^^ Wat een chaos....

Op de A7 bij Kassel zijn ook 3 vrachtwagens op elkaar gereden, een tankauto (zonder gevaarlijke stoffen) kon niet op tijd remmen voor een file tussen Hannoversch Münden en Kassel.

Afbeelding

https://www.hna.de/lokales/hann-muenden ... 70933.html

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 mei 2018, 23:35

Het kan ook anders: De A46 is de laatste tijd al rond 19 uur vanaf Arnsberg-Altstadt geheel uitgestorven. In m'n regio heb ik dan het gevoel dat de wereld in Duitsland nog geheel in orde is, totdat je natuurlijk bij Werl op de rest van het Duitse snelwegennet komt.

Toch is de switch tussen het winterseizoen en het zomerseizoen op de A46 erg goed bemerkbaar. Het is duidelijk dat de winter het hoofdseizoen is, ook al ligt er lang niet altijd en/of overal sneeuw. Ook zijn er door Bestwig aanzienlijk minder opstoppingen. Desalniettemin is de rust in de laatste tijd wel opvallend in vergelijk met voorgaande jaren. Volgens de lokale media trekt de lokale werkgelegenheid weer wat meer aan, zodat er dus minder mensen richting het Ruhrgebied hoeven te pendelen. Aan de andere kant blijft het Sauerland alsnog ook een leegloopgebied: Steeds meer mensen die in de stad werken vertrekken voorgoed naar de stad.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 16 mei 2018, 16:52

Vandaag is de A1 bij Wildeshausen weer aan de beurt: https://www.nwzonline.de/oldenburg-krei ... 21181.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 15:08

Net over de grens op de A57 bij Sonsbeck is een ernstig ongeval gebeurd. Een vrachtwagen raakte de geleiderail rechts, daarna tegen een brugpijler en vervolgens gekanteld.

Afbeelding

Afbeelding

https://rp-online.de/nrw/staedte/kleve/ ... d-22726927

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 15:37

De pinkstercongestie is extreem in sommige delen van Duitsland.

Met name Hamburg is een drama, 2 uur vertraging op de A7, 1 uur en 45 minuten op de A1, 1,5 uur via de A253 door Harburg. Daar is gewoon geen doorkomen meer aan.

Bij Bremen 1,5 uur vertraging op de A1 richting noorden en 1 uur richting zuiden. Via de B6 door Bremen rijden kost ook 1 uur extra. Bij de veerdienst Wischhafen-Glückstadt over de Elbe wordt 90 tot meer dan 120 minuten wachttijd gemeld.

Rhein-Ruhrgebied is totaal overbelast met op bijna alle snelwegen filevorming. De WDR meldt momenteel 500 kilometer file in NRW. Ook veel congestie rond Stuttgart, Nürnberg en München. Een uur om op de A3 langs Würzburg te komen. Ook in Oost-Duitsland diverse stukken donkerrood op Google Maps, niet alleen in Berlijn, maar ook bij Dresden, Leipzig en Chemnitz. De A2 en A7 rond Hannover staan ook vol, zelfs op de A28 en A31 files door werkzaamheden.

Bij Berlijn 1 uur en 45 minuten vertraging op de A10 aan de westkant van de stad. De A100 in Berlijn is in beide richtingen een gridlock met reistijden van meer dan 1 uur voor 15 kilometer. A111, A114 en A115 staan ook vol.

Kortom: een complete verschrikking om vandaag onderweg te zijn in Duitsland.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 18 mei 2018, 16:13

De file op de A3 richting Nederland begint bij Elten en loopt door tot Zevenaar. Op de WDR zaten ze kort te grappen over de uitspraak. :p

Maar wat ik mij afvraag: komt dat eigenlijk wel eens op de andere snelwegen tussen Nederland en Duitsland voor? Dat de file al in Duitsland begint of al in Nederland richting Duitsland. Volgens mij is dat eigenlijk alleen de A3. Dus dat de file de grens overgaat en dat de file losstaat van controles o.i.d.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 16:18

Op de A52/N280 gebeurt dat ook nog wel eens, met name door bezoekers aan de outlet in Roermond. En op dagen als deze ook wel eens op de A61-A74 bij Venlo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 21:07

Om 21 uur staat het nog steeds muurvast op de A1 bij Bremen en Hamburg.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie