Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 23 jul 2018, 21:23

Het bedrag dat de man noemt als record-investering zegt alles. 8,6 miljard investering in Bundesautobahnen en Bundesstrassen. Hoe groot is in wegenbegroting van het veel kleinere Nederland? Structureel een kleine 3 miljard, meen ik. Kortom, Duitsland heeft een verhoudingsgewijs klein budget terwijl er een flinke historische achterstand is ontstaan. Zelfs met een recordbudget trapt deze trotse minister geen deuk in een pakje boter. En maar roepen dat je toch echt aan het trappen bent!

Ultiem bewijs dat men in Duitsland niet weet waar men mee bezig is. Deze spindoctor doet het voorkomen alsof er iets vreselijk nuttigs gebeurt met al die Baustellen. We moeten vast blij zijn dat er niet helemaal niks gebeurt, maar de grote beleidsvraag is hoe het aantal Nachtbaustellen omhoog kan (en de werk-intensiteit in het algemeen) zodat men sneller klaar is en het aantal Baustellen van een per 20km omlaag kan naar iets dat internationaal acceptabel zou zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 21:28

De Bundesfernstraßen omvatten (stand 2013) 52.000 kilometer weg. In Nederland praat je maar over zo'n 3.000 kilometer rijksweg.

Ik heb het wel eens opgezocht (cijfers 2013):

* per inwoner spendeert Nederland 2,2 keer zoveel aan de nationale wegen
* per kilometer nationale weg spendeert Nederland 4,8 keer zoveel.

Maar de vergelijking is wel scheef doordat Duitsland nog een enorm onderliggend wegennet in nationaal eigendom heeft. Er wordt wel wat overgedragen aan de staten, maar niet op erg grote schaal zoals in Nederland, waar de rijks-N-wegen maar een paar honderd kilometer weg omvat. Aan de andere kant is de investeringslast in de Bundesstraßen voor een groot deel zeer laag. Het overgrote deel krijgt alleen onderhoud en verder niks.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 23 jul 2018, 21:35

Nuttige aanvulling. Overigens valt dit aantal van 570 Baustellen dus laag uit (zodat de gemiddelde afstand tussen Baustellen dus hoger wordt) omdat men het aantal Baustellen in de vakantieperiode wilde terugbrengen. Het is in die zin niet zo dat de achterstand wordt ingelopen. Kwam in die zin ook wel een mooie observatie tegen: grote investering is leuk, maar uiteindelijk missen we vooral de mankracht. Kortom, werven maar om meer Nachtbaustellen mogelijk te maken!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 23 jul 2018, 21:46

Men wil te veel met te weinig mankracht. Die grote reconstructies vergen volgens mij veel meer mankracht dan in Nederland, waar alleen de deklagen worden vervangen.

Een voorbeeld is de renovatie van de A30 tussen Osnabrück en Bad Oeynhausen. Die startte in 2003 om gepland om in fases tot 2010 afgerond te zijn. Inmiddels is men nog steeds bezig en is het maar de vraag of 2020 nog gehaald gaat worden. Dus in plaats van de geplande 7 jaar duurt het 17 jaar of zelfs langer. Dat is wel een enorme onderschatting. Je hebt bij meer complexe renovaties van bruggen en tunnels ook vaak de indruk dat ze niet goed op de hoogte zijn van de conditie van de brug of tunnel. Bijna alle brugvervangingen van de A45 duren 1-2 jaar langer dan oorspronkelijk gepland. En dan heb je het nog niet over extreme gevallen die 3 of 4 keer zo lang duren als gepland (Kanaltunnel Rendsburg, Talbrücke Höllenbach).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 24 jul 2018, 12:27

Gedeeltes van de A81 en de A7 in Baden-Württemberg hebben de komende dagen een Vmax van 80 vanwege de hitte. Er is een groot risico op blow-ups in het beton.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... g-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 jul 2018, 13:02

^^
En wie gaat zich daar stelselmatig aan houden? :nothanks: Het is triest dat zoiets überhaupt nodig is, maar 80 km/h is toch ook enorm langzaam voor een snelweg op lange afstand. Daar houden zich ook de minste automobilisten aan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 24 jul 2018, 14:00

^^ Ik vermoed dat het is zodat de wegbeheerder straks niet geclaimd kan worden als iemand flinke schade rijdt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » di 24 jul 2018, 17:07

SnarfFlevoland schreef: di 24 jul 2018, 13:02 ^^
En wie gaat zich daar stelselmatig aan houden? :nothanks: Het is triest dat zoiets überhaupt nodig is, maar 80 km/h is toch ook enorm langzaam voor een snelweg op lange afstand. Daar houden zich ook de minste automobilisten aan.
Duitsers houden zich zeikerig goed aan maximum snelheden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar mijn ervaring op de A27 afgelopen weekend met :A1-80: zonder aanwijsbare reden over kilometers lengte was dat er niet veel waren die harder dan 90 gingen.
Ook op google maps met de verkeeroverlay was het te zien aan lange stukken oranje.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » di 24 jul 2018, 17:12

^^ Die ervaring kan ik als voorheen bijna dagelijks weggebruiker in Duitsland niet delen. Limieten van 60, 80 of 100 km/h op autobahnen worden doorgaans stelselmatig genegeerd, een paar favoriete flitslocaties daargelaten. Sterker nog, ik heb al genoeg agressieve acties meegemaakt van medeweggebruikers die vonden dat ik met Vmax + 5 nog steeds te langzaam reed...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 jul 2018, 17:18

^^
Inderdaad, Duitsers houden zich de laatste jaren nog nauwelijks penibel aan de maximumsnelheid. Misschien heeft de A27 last van regelmatige mobiele controles, anders kan ik het correcte rijgedrag niet verklaren. Zeker in midden en zuid-Duitsland wordt er deels flink te hard gereden bij limieten van 60 tot 100 km/h.
Coen Tunnel schreef: di 24 jul 2018, 14:00Ik vermoed dat het is zodat de wegbeheerder straks niet geclaimd kan worden als iemand flinke schade rijdt.
Inderdaad, dat vermoed ik ook. Geflitst zal op die locaties wel niet worden, maar als je de Autobahnpolizei toevallig achter je hebt zitten kan het eventueel natuurlijk alsnog wat gaan kosten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Bert65 » wo 25 jul 2018, 16:40

Jeroen schreef:^^ Die ervaring kan ik als voorheen bijna dagelijks weggebruiker in Duitsland niet delen. Limieten van 60, 80 of 100 km/h op autobahnen worden doorgaans stelselmatig genegeerd, een paar favoriete flitslocaties daargelaten. Sterker nog, ik heb al genoeg agressieve acties meegemaakt van medeweggebruikers die vonden dat ik met Vmax + 5 nog steeds te langzaam reed...
Heeft dat niet de zelfde oorzaak als hier in Nederland? Let men daar ook niet meer op verkeersborden?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » wo 25 jul 2018, 19:38

^^ Nee, het compleet negeren daarvan.

Regelmatig dat de Emstunnel :DVM60RR: :J37: toont, terwijl er niets loos is. Na een paar keer geloof ik het wel en ga er gewoon met 80km/h er doorheen. En als er dan wel wat loos is krijg je dus vreselijke dingen :neenee:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 26 jul 2018, 19:38

Een bosbrand net buiten Berlijn, de A9 en A10 zijn afgesloten rond het Dreieck Potsdam.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 27 jul 2018, 13:39

Het is zeer druk in Duitsland, ongevallen en werkzaamheden zorgen voor veel hinder.

Op de A1 bij Bremen is het weer raak: een ongeval, baustelle en beschadigd wegdek op de Weserbrug: dit zorgt voor 1,5 - 2 uur vertraging, zowel richting Hamburg als richting Osnabrück. Op de A3 bij Obertshausen is een vrachtauto op een tankauto gereden, 1,5 uur vertraging vanochtend. Op de A4 bij Schmölln is een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen verongelukt, het verkeer staat daar al uren muurvast. Door een bosbrand zijn de A9 en A10 bij Potsdam nog steeds dicht met urenlange vertragingen in de omgeving, het loopt daardoor op de A13 ook helemaal vast.

Verder zeer veel congestie in Zuid-Duitsland, waar nu de vakantie begint. Teveel om op te noemen, maar op bijna alle snelwegen staan lange files. Het enige traject dat nu nog doorrijdt is de A7 van Würzburg naar Füssen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 28 jul 2018, 19:42

Op de A5 bij Darmstadt heeft de politie gecontroleerd op afstand houden. In 90 minuten werden 208 boetes uitgedeeld. De boete is minimaal 70 euro en een punt in Flensburg.
  • Besonders auffällig war ein Autofahrer aus der Wetterau: Bei einer Geschwindigkeit von 150 Stundenkilometern hielt er gerade einmal elf Meter Abstand zum vor ihm fahrenden Auto. Ein Offenbacher war kaum disziplinierter: Zwischen ihm und dem Wagen vor ihm lagen nur 13 Meter - bei einer Geschwindigkeit von 153 km/h.

    Beide Autofahrer müssen nun für zwei Monate den Führerschein abgeben und ein Bußgeld in Höhe von 320 Euro bezahlen. Zudem kassieren sie zwei Punkte in Flensburg.
https://www.hessenschau.de/panorama/pol ... n-102.html

Ik heb er gemixte gevoelens bij. Aan de ene kant is het goed dat ze eens wat anders doen dan een flitsapparaat neerzetten. Ook is het goed dat op bumperkleven gecontroleerd wordt maar in druk verkeer is altijd "halber tacho" niet realistisch.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Gaiajohan » zo 29 jul 2018, 9:23

Bert65 schreef: wo 25 jul 2018, 16:40
Heeft dat niet de zelfde oorzaak als hier in Nederland? Let men daar ook niet meer op verkeersborden?
Ik denk niet dat dat hét probleem is in Nederland en Duitsland..
Het probleem is ongeloofwaardige limieten
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 29 jul 2018, 9:48

Chris schreef: za 28 jul 2018, 19:42
Ik heb er gemixte gevoelens bij. Aan de ene kant is het goed dat ze eens wat anders doen dan een flitsapparaat neerzetten. Ook is het goed dat op bumperkleven gecontroleerd wordt maar in druk verkeer is altijd "halber tacho" niet realistisch.
Dit doen ze ook met flitsapparatuur. Meestal staan ze op een viaduct. Wel moet de smeris daarbij opletten en corrigeren in het geval van bijvoorbeeld voorgooiers.

Een bon krijg je pas als je onder de helft van "halber tacho" zit, ofwel als je afstand in meters een kwart bedraagt van je snelheid in kilometers per uur. Bij 150km/h kun je dus pas bij een volgafstand van 37,5 meter of minder een bon krijgen. Dat komt overeen met een volgafstand van 0,9 seconde.

Dan zit je er echt wel serieus kort op hoor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 29 jul 2018, 10:18

Dat zou beter zijn inderdaad. Halber Tacho zou betekenen dat er bij 120 km/h maar 15 auto's op 1 kilometer rijstrook mogen rijden. De praktijk is vaak veel meer.

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Beerta1992 » ma 30 jul 2018, 2:49

Die Halber tacho heeft ook echt niet veel zin. ik zie ook heel weinig verkeer die zich eraan houden. En hoe wil je het zelf meten? De ene vind zo een afstand veilig en de ander weer zo een afstand.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 30 jul 2018, 3:38

Halber Tacho, net iets minder dan 2 seconden, is een prima tussenafstand op een snelweg in een land met ontwikkelde bestuurders om ontspannen en veilig te kunnen rijden. Laat de achterlijke Nederlandse rijstijlen lekker thuis of leer ze baf.

Als je niet in staat bent die afstand in te schatten neem je gewoon de 2s regel min een klein beetje...

Beerta1992 schreef: ma 30 jul 2018, 2:49De ene vind zo een afstand veilig en de ander weer zo een afstand.
De ene snapt mechanica, de ander niet. Je kunt vrij makkelijk uitrekenen wat veilig én legaal is. Alle vrijheid van meningsuiting ten spijt valt daar verder vrij weinig aan te vinden...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » ma 30 jul 2018, 8:50

Beerta1992 schreef: ma 30 jul 2018, 2:49 Die Halber tacho heeft ook echt niet veel zin. ik zie ook heel weinig verkeer die zich eraan houden. En hoe wil je het zelf meten? De ene vind zo een afstand veilig en de ander weer zo een afstand.
Dat een hoop mensen er sch**t aan hebben, is natuurlijk geen reden om het niet toe te passen. Zo moeilijk is het niet, je neemt gewoon een punt waar je voorligger aan voorbij rijdt en telt dan hoe lang het duurt voor je daar zelf voorbij bent. Je kunt ook de afstand tussen twee reflectorpalen gebruiken. Die bedraagt 50 meter, wat bij 120 kmh precies anderhalve seconde is.

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Beerta1992 » ma 30 jul 2018, 12:09

Snap de opmerking. Het gaat ook meer om de vrachtwagens en de Caravan rijders natuurlijk. Deze hebben een veel langere remweg nodig. Maar af en toe zie je weer eens een paar vrachtwagens die zich er netjes aan houden. Dan weer een hele rij vlak op elkaar. En raar om te zeggen maar het zijn toch de oostblokkers die zich er beter aanhouden dan de Duitsers zelf.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 30 jul 2018, 12:52

Jeroen schreef: ma 30 jul 2018, 8:50 Je kunt ook de afstand tussen twee reflectorpalen gebruiken. Die bedraagt 50 meter, wat bij 120 kmh precies anderhalve seconde is.
De reflectorpaaltjes werden in het verleden ook nog wel gepromoot om Halber Tacho mee te kunnen checken. En het Franse systeem van “twee kantstrepen” is zo slecht nog niet.

Hoe (on)veilig de regel precies is, kan hier denk ik wel in het midden blijven. Een vrachtwagen 40 meter achter me, daar word ik toch wel licht nerveus van, en Chris heeft denk ik wel een punt waar hij zegt dat Halber Tacho in grotere drukte niet te doen valt. Hoe dan ook zeker niet slecht dat een vorm van handhaving plaatsvindt, en dan zelfs met handmatige guns in plaats van zo’n laffe superflitser die alle context wegfiltert.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 30 jul 2018, 13:19

Pino schreef: ma 30 jul 2018, 12:52en Chris heeft denk ik wel een punt waar hij zegt dat Halber Tacho in grotere drukte niet te doen valt.
Gaat best hoor. Maar een beetje discipline zou helpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 30 jul 2018, 14:37

Het is weer een drama op de A1 bij Bremen. Na een ongeval op zowel de A1 als A28 bij het Dreieck Stuhr enorme opstoppingen. Richting noorden 2 - 3 uur vertraging, richting zuiden 1,5 uur. Er gaat zowat geen dag voorbij zonder een mega gridlock daar...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 30 jul 2018, 17:32

^^ Tja... Je zou zeggen dat ze het nu wel eens zat zouden worden en er een storm van protest zou losbarsten: "jetzt reicht's aber!" Niets van dat alles, in plaats daarvan hoor je dat nu eenmaal zo is. "Was soll man da machen?" Berusting dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 9:46

Weer een groot LKW-ongeval op de A4 bij Dresden.
  • Auf der A4 sind zwischen der Anschlussstelle Wilsdruff und der Raststätte "Dresdner Tor" sind drei Lastwagen aufeinander gefahren. Ein Lkw-Fahrer wurde leicht verletzt. Die Autobahn ist in Richtung Dresden komplett gesperrt. Seit Monaten ereignen sich im dortigen Baustellenbereich immer wieder schwere Unfälle, täglich gibt es Staus. An den Umleitungsstrecken ersticken die Kommunen im Verkehr und beklagen Schäden für die regionale Wirtschaft.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 13:35

Hitteschade aan het wegdek van de A7 bij Guxhagen, vlak voor Kassel. Er zijn 2 van de 3 rijstroken dicht, de wachtrij is 20 kilometer lang, de vertraging 2 uur.

Afbeelding

Edit: ook op de A9 bij Leipzig:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 16:35

Op de A7 bij Walsrode is gisteren een 71-jarige chauffeur van een kleintransporter op een vrachtwagen geklapt. Het busje werd volledig verwoest, de man kwam om het leven.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » do 02 aug 2018, 18:01

^^ Ik noem ze al persoonlijk Suicide Squad.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie