Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 mei 2012, 10:28

Opzich ben ik het geheel met Pino eens, alhoewel ik wel moet zeggen dat rustige op en afritten weinig files veroorzaken. Veelal komen er files op punten waar behoorlijk wat mensen in één keer willen invoegen. In Duitsland is dan ook de afrtidichtheid van regionale snelwegen veel groter dan van interregionale snelwegen. Dat komt ook mede daardoor dat er op een regionale snelweg veel minder drukte wordt verwacht dan op interregionale snelwegen. Een regionale snelweg bedient alleen een bepaalde regio; een interregionale regio bedient naast regionaal verkeer ook (inter)nationaalverkeer. Het kan zelfs een transit snelweg betreffen. Veel afritten zijn dan niet gewenst.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Feder » wo 23 mei 2012, 12:37

Pino schreef:^^ Dat merk je ook mooi in de gemiddelde Nederlandse spits. In de kilometers tussen de afritten in stroomt het allemaal nog net door, en dan komt er een afrit en ontstaat er file. We betalen allemaal de prijs voor de snelle toegang tot de snelweg voor relatief kleine groepen mensen.
Dat is inderdaad een vervelend gevolg van het hoge aantal aansluitingen. Gedurende een (relatief) kort gedeelte van de dag, op een beperkt deel van het snelwegennetwerk, ontstaat vertraging door invoegend verkeer. Maar in een groot deel van Nederland gaat het goed en resulteert een oprit nooit, of zelden, tot zodanig veel invoegend verkeer dat op de snelweg filevorming ontstaat. De problemen met invoegend verkeer doen zich met name voor in/nabij stedelijk gebied, en daar waar de snelweg zodanig weinig rijstroken heeft dat veel invoegend verkeer snel tot filevorming leidt. Gelukkig wordt daar tegenwoordig veel aan gedaan door snelwegen te verbreden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » wo 23 mei 2012, 13:30

SnarfFlevoland schreef:Op zich ben ik het geheel met Pino eens, alhoewel ik wel moet zeggen dat rustige op- en afritten weinig files veroorzaken. Veelal komen er files op punten waar behoorlijk wat mensen in één keer willen invoegen.
Drukke aansluitingen veroorzaken meer files door het grotere aantal invoegers (vandaar ook systemen als toerit-dosering), maar bij grote drukte zie je dat verkeer al stil kan komen te staan door een heel geringe rimpeling in het wegbeeld. Je ziet dat nog het beste bij bruggen en tunnels, die vaak files veroorzaken zonder dat er een oprit met invoegend verkeer in beeld is. De weggebruiker is toch even kort afgeleid, het gaspedaal gaat even een stukje omhoog, de auto achter de eerste auto moet daardoor even kort de rem aantikken, de auto daar weer achter gaat voller in de remmen en voor je het weet staat iedereen stil. Dat zijn fileveroorzakers die bij grote drukte overal kunnen gebeuren, maar zeker ook bij afritten die maar weinig in- en uitvoegers hebben. Feitelijk is in zo'n situatie iedere weefbeweging er eentje te veel.
In Duitsland is dan ook de afritdichtheid van regionale snelwegen veel groter dan van interregionale snelwegen. Dat komt ook mede daardoor dat er op een regionale snelweg veel minder drukte wordt verwacht dan op interregionale snelwegen. Een regionale snelweg bedient alleen een bepaalde regio; een interregionale regio bedient naast regionaal verkeer ook (inter)nationaalverkeer. Het kan zelfs een transitsnelweg betreffen. Veel afritten zijn dan niet gewenst.
Dat klinkt me toch wat ongenuanceerd in de oren. Volgens mij hangt het toch allemaal behoorlijk samen met de gebieden waardoor de routes heengaan en minder met de aard van de snelweg. Als je bijvoorbeeld een A5 neemt, heb je soms stukken waar meer dan tien kilometer tussen afritten zit (Karlsruhe - Heidelberg bijvoorbeeld) en soms stukken waar iedere drie à vijf kilometer een afrit komt (Heidelberg - Darmstadt bijvoorbeeld). De interregionale functie van de weg wordt er niet minder op, en toch verschiet de frequentie van de afritten. Dat kan logischerwijs maar met één ding samenhangen, namelijk de omgeving die de A5 doorkruist. Dat is niet heel anders dan wat je ziet op regionale snelwegen als de A63 of de A81, die ik even als willekeurig vergelijkingsmateriaal bestudeerde.

Wat denk ik wel een indirecte rol speelt is dat de grote interregionale wegen van Duitsland zoveel mogelijk ruim buiten de grote steden zijn gebouwd. Passages van grotere steden zijn natuurlijk bij uitstek passages met een hogere afritdichtheid. Eerder regionale snelwegen (driecijferig en de wat ondergeschiktere tweecijferige Autobahnen) gaan vaker wel dwars door de steden heen en dan gaat het aantal afritten hard omhoog. Maar dat is dan niet omdat het geen interregionale snelweg is, maar omdat het een weg is die door stedelijk gebied leidt. En je hebt de uitgebouwde Bundesstrassen / Gelbe Autobahnen. Die vormen wellicht een wat ander verhaal, omdat die vaak juist liggen op een plaats waar een goed onderliggend wegennet naast de Bundesstrasse ontbreekt. Kortom, een beetje de Nederlandse problematiek.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 mei 2012, 15:50

Pino schreef:Als je bijvoorbeeld een A5 neemt, heb je soms stukken waar meer dan tien kilometer tussen afritten zit (Karlsruhe - Heidelberg bijvoorbeeld) en soms stukken waar iedere drie à vijf kilometer een afrit komt (Heidelberg - Darmstadt bijvoorbeeld).
Daar loopt parallel ook al de goed uitgebouwde A6 en A67, welke vooral tussen Heidelberg en Darmstadt een kleinere afritdichtheid heeft dan de A5. Vanaf Frankfurt staat notabene Suttgart via de A67-A6 aangegeven en Basel via de A5. Het verkeer wordt daardoor al deels gedosseerd.
Pino schreef:Dat kan logischerwijs maar met één ding samenhangen, namelijk de omgeving die de A5 doorkruist.
Eens.
Pino schreef:Dat is niet heel anders dan wat je ziet op regionale snelwegen als de A63 of de A81, die ik even als willekeurig vergelijkingsmateriaal bestudeerde.
Zowel de A63 als de A81 hebben zeker ook een duidelijke interregionale functie.
  • A63: (Metz)-(Saarbrücken)-Kaiserslautern-Mainz-(Frankfurt)
  • A81: (Kassel)-Würzburg-Stuttgart-Singen-(Schaffhausen / Konstanz)
Pino schreef:Passages van grotere steden zijn natuurlijk bij uitstek passages met een hogere afritdichtheid. Eerder regionale snelwegen (driecijferig en de wat ondergeschiktere tweecijferige Autobahnen) gaan vaker wel dwars door de steden heen en dan gaat het aantal afritten hard omhoog. Maar dat is dan niet omdat het geen interregionale snelweg is, maar omdat het een weg is die door stedelijk gebied leidt.
Uiteraard gaat de afritdichtheid bij stadssnelwegen omhoog, maar dat bedoel ik niet direct. Kijk maar eens naar snelwegen als de A46 (Hochsauerlandlinie), A62 (Nonnweiler-Pirmasens), A65 (Ludwigshafen-Karlsruhe), A95 (München-Garmisch) of A395 (Braunschweig-Bad Harzburg). Al deze snelwegen liggen wel in de buurt van diverse stadjes, maar verstedelijkt is het bij lange na niet. De A95 en A395 beginnen weliswaar in een grote stad, maar zodra ze daar buiten komen hebben ze nog steeds een behoorlijk aantal afritten.

De A57 tussen de Nederlandse grens en Kamp-Lintfort en de A60 door de Eifel zijn ook min of meer 'regionale' snelwegen. Zeker als je voor de A60 even in je hoofd denkt dat de A1 door de Eifel al klaar is. De A48 zal dan ook een meer regionaal karakter krijgen. De afritdichteid van de A60 is door de Eifel behoorlijk, maar veel afritten van belang zitten er niet in. Je zou zo diverse afritten kunnen schrappen, maar dat de afritten er eenmaal zijn is wel service vol voor de lokale bewoners. En die maken tensoltte ook het meest gebruik van de snelweg. Hetzelfde geldt ook voor alle andere bovengenoemde snelwegen.
Pino schreef:En je hebt de uitgebouwde Bundesstrassen / Gelbe Autobahnen. Die vormen wellicht een wat ander verhaal, omdat die vaak juist liggen op een plaats waar een goed onderliggend wegennet naast de Bundesstrasse ontbreekt.
Dat valt nog wel redelijk mee. Diverse Landesstraßen kunnen ook goed uitgebouwd zijn. Zeker als er vlakbij een Gelbe Autobahn ligt, want dan is de degelijke Landesstraße vaak een ex. Bundesstraße.
Pino schreef:Dat zijn fileveroorzakers die bij grote drukte overal kunnen gebeuren, maar zeker ook bij afritten die maar weinig in- en uitvoegers hebben. Feitelijk is in zo'n situatie iedere weefbeweging er eentje te veel.
Daar ben ik het opzich wel mee eens, maar op die manier kan een snelweg natuurlijk weinig meer hebben. Ergens moet de juiste verhouding worden gesteld. Als alle snelwegen buiten stedelijkgebied een net zo'n geringe afritdichtheid krijgen als de A3 tussen Emmerich en Wesel, dan zou dat toch niet prettig zijn voor de lokale bewoners. Maar ik ben met je eens: Je kan niet ieder klein dorp met een op en afrit voorzien, wat overigens zelfs in Duitsland ook best wel af en toe gebeurd. Maar dat zijn dan wel meer de snelwegen van 'regionaal' belang.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pino » wo 23 mei 2012, 20:00

@SnarfFlevoland, ik denk dat we een beetje van mening verschillen / verschilden over wat als regionaal geldt en wat niet. Zelf kan ik wegen als de A81 en de A63 uitsluitend zien als iets van een orde die niet in het minst vergelijkbaar is met de eencijferige Autobahnen. Dat er toch wel degelijk wat interregionaal verkeer op rijdt, is dan een ander verhaal. Maar die discussie over interregionaal karakter maakt niet zo heel veel uit; ik snap je nu in ieder geval wel wat beter wanneer jij over regionale Autobahnen praat. Want dan praat je inderdaad over Autobahnen die eerder een Zubringer-functie hebben en maar heel weinig netwerk-functie. In dat soort wegen had ik me niet in verdiept, maar daar kun je inderdaad wel op een wat hogere afritdichtheid uitkomen dan op de gemiddelde één- of tweecijferige Autobahn.

Tenslotte: ik zie wat je zegt over de A5 Heidelberg - Darmstadt, maar ik kan ook nog wel even doorgaan met wat stukken A5 die een behoorlijk veel hogere afritdichtheid hebben dan Heidelberg - Karlsruhe. Het is gewoon een feit dat op de Duitse hoofdassen (eencijferige wegen en de belangrijkere tweecijferige) de afritdichtheid nogal fluctueert. Wat meer samenhangt met landschap dan met de transitfunctie van de weg. Waarmee je weer meteen terugkomt op de A6-A67 die parallel loopt aan het bewuste stuk A5. De A5 loopt langs de vele dorpjes en kleine steden op de rand tussen Odenwald en Rijnvlakte; de A6-A67 loopt ten noorden van de agglomeratie Mannheim grotendeels door bosgebied. Dát heeft veel meer gezorgd voor een bepaalde afritdichtheid dan het feit dat Frankfurt - Stuttgart via de A6-A67 wordt verwezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 25 mei 2012, 14:42

Zoals gebruikelijk op vakantiedagen is het weer een enorme chaos rond Hamburg. Op de A1 is het in beide richtingen 90 minuten extra reistijd langs de stad. Verderop voor Lübeck nog eens een uur vertraging. Op de A7 is het zelfs 2 uur extra reistijd richting zuiden. Richting noorden is het 30 minuten extra aanschuiven. Ook op de A24 Hamburg in staat het muurvast, waarschijnlijk vanwege de files op de A1. Ook het onderliggend wegennet in de dorpen rondom Hamburg staat aardig vast, zo is het 40 minuten vertraging op de B404 ten oosten van Hamburg.

In het Ruhrgebied is het druk, maar worden er geen extreme vertragingen gemeten, maximaal een half uur. In het midden is het relatief goed doorrijden, alhoewel de A3 bij Würzburg en de A5 tussen Gießen en Hattenbach wel erg druk is. Die laatste is een standaard vakantieprobleemroute, waar je als Nederlander echter niet zal komen.

In het zuiden van Duitsland is het vooral problematisch op de A5 van Karlsruhe naar Heidelberg, 90 minuten extra reistijd. Ook rond Stuttgart tal van files, met name op de A81. Op de A8 is 70 minuten extra reistijd bij de Albaufstieg. Rondom München zijn weinig problemen, alleen de A9 staduitwaarts is druk.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door boe! » vr 25 mei 2012, 15:40

Chris schreef:In het Ruhrgebied is het druk, maar worden er geen extreme vertragingen gemeten, maximaal een half uur.
Een uur later is er een uur vertraging op de A3 tussen Ratingen en Oberhausen (28 km file) en op de A61 tussen Jackerath en Mönchengladbach (13 km).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » vr 25 mei 2012, 15:53

Tsja, het is half drie geweest. Dan gaat het blik auto's los en met een lang weekend is het dan nog iets erger dan andere vrijdagen. Maar elke vrijdagmiddag is een drama en ik ben erg blij dat ik er niet meer elke vrijdagmiddag doorheen moet zien te komen.
Over een stuk van 130km is mijn ene record 55 minuten. Het andere 2:45 uur... Was met allerheiligen..

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door jeroent » vr 25 mei 2012, 21:51

boe! schreef: de A61 tussen Jackerath en Mönchengladbach (13 km).
Wel een ongebruikelijke plek, misschien een baustelle of een ongeval?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door boe! » vr 25 mei 2012, 22:09

Geen Baustelle. Ongeluk zou nog kunnen. Er waren in ieder geval veel Duitsers op weg naar Nederland om hier Pinksteren te vieren. Dat zorgde ook voor de nodige drukte.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Snelwegenkenner » vr 25 mei 2012, 23:38

Je zit daar wel net nabij Monchengladbach en bovendien loopt het verkeer van de A44 daar ook op de A61. Die troosteloze wijdsheid daar tussen Bedburg en Monchengladbach zal wel door de grote sloop voor de dagbouw komen. :emo:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Groningen » za 26 mei 2012, 16:17

www.elsevier.nl schreef:
De Duitse verkeersminister Peter Ramsauer ziet grote kansen voor de snelle invoering van een tolvignet voor personenauto's. Dat moet de Duitse schatkist miljarden euro's opleveren.

Wie door Duitsland rijdt met de auto, moet dan een papieren vignet op zijn voorruit plakken. Het systeem is vergelijkbaar met dat in Oostenrijk. ,,Dat is snel in te voeren, veroorzaakt de minste kosten en is de meeste Duitsers bekend uit de buurlanden'', zei Ramsauer.

Sinds enkele weken ligt in zijn bureaula een plan waarin de tol is opgenomen, zei de minister tegen de krant Bild am Sonntag. De CSU-politicus rekent erop dat de coalitiepartners CDU en FDP instemmen.
Goochemer en goedkoper dan allemaal kastjes in auto's laten zetten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » za 26 mei 2012, 16:30

Ramsauer wil dat al jaren en stuit continu op weerstand.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 mei 2012, 18:51

Beter is natuurlijk helemaal helemaal geen tol, maar een vignet vind ik wel 10x beter dan per kilometer te gaan betalen. Ten eerste is het voor de staat veel goedkoper en ten tweede ook voor de meeste automobilisten. Je betaald gewoon tol voor een bepaalde tijd en klaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » za 26 mei 2012, 19:02

En ik heb al drie stickers op mijn voorruit zitten... (Zwitsers jaarvignet, Oostenrijks 10-dagenvignet, Umweltplakette). Nou ja, beter nog een sticker er bij, dan tolpoortjes. Had men voor Frankrijk een jaarvignet van bv. € 200 gehad, dan had ik geen moment getwijfeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » za 26 mei 2012, 19:16

Een vignet hoeft helemaal niet zo duur te zijn. De prijs van het vignet hoeft niet af te hangen van de omvang van het land, want een gemiddelde Duitser zal in een jaar toch 80 - 90% van de snelwegen niet berijden. Gigantisch dure vignetten werken alleen maar fraude in de hand.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 27 mei 2012, 2:09

Snelwegenkenner schreef:Je zit daar wel net nabij Monchengladbach en bovendien loopt het verkeer van de A44 daar ook op de A61. Die troosteloze wijdsheid daar tussen Bedburg en Monchengladbach zal wel door de grote sloop voor de dagbouw komen. :emo:
De A61 bij MG is geen echt knelpunt. In de spits wel druk dus met een ongeluk kan er zeker een lange file ontstaan. De A52 bij MG is een groter probleem.
SnarfFlevoland schreef:Beter is natuurlijk helemaal helemaal geen tol, maar een vignet vind ik wel 10x beter dan per kilometer te gaan betalen. Ten eerste is het voor de staat veel goedkoper en ten tweede ook voor de meeste automobilisten. Je betaald gewoon tol voor een bepaalde tijd en klaar.
Eigenlijk zou ik er ook geen enkele moeite mee hebben om in Duitsland tol te betalen. Mits ze het niet te idioot duur maken. Je krijgt er ook een fatsoenlijk wegennet voor terug. Beter dan Slovenië waar je een kapitaal neertelt voor een paar meter snelweg...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Snelwegenkenner » zo 27 mei 2012, 10:50

Bij dat vignet krijg ik toch minder het idee van freie fahrt. Gratis op de autobahn crossen.

In Belgie is er ook al heel lang discussie over een vignet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 mei 2012, 11:00

^^ Het begrip 'Freie Fahrt' doelt natuurlijk op de onbeperkte snelheid...

Mits een redelijk tarief wordt gehanteerd heb ik met een vignet geen probleem.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 11:33

Kilometerprijzen komen altijd uit op hogere kosten voor de gemiddelde tot veel rijdende automobilist. Bovendien zijn de kosten voor de instandhouding van een dergelijk systeem ook peper duur. Denk alleen al aan de apparatuur, administratie etc. Dat kost de overheid klauwen vol met geld, terwijl juist de bedoeling is dat ze snel geld kunnen verdienen voor het wegennet. Een tolvignet vind ik daarom een erg goed alternatief, want ik snap best wel dat de Autobahnen veel geld kosten. Bovendien hoop ik dat dankzij meer geld ook de wegwerkzaamheden sneller zullen gaan verlopen, maar dat tweede is natuurlijk eerst afwachten. In ieder geval ben ik bereid om te betalen, maar niet voor elke kilometer. Dan ga ik elke keer nadenken: Heb ik de snelweg wel écht nodig?! Want elke keer even snel de snelweg op wordt dan na verloop van tijd peperduur. Vele collega's van mij vinden dan ook het tolvignet een mooie compromis tussen geen tol en kilometerheffing.

En ook voor buitenlanders is het systeem eerlijker. Iedereen die van de Autobahnen gebruikt maakt moet een tolvignet hebben. Opzich zouden ze een dergelijk systeem ook best voor Nederland mogen invoeren. En als al die plakkers op de voorruit teveel worden, dan zou je een elektronisch tolvignet altijd nog kunnen overwegen in (West)-Europa. In Duitsland zou je de LKW tolportalen natuurlijk ook kunnen gebruiken als checkpoint om te controleren of je in bezit bent van een geldig tolvignet. Zoiets zou je gewoon kunnen doen op basis van kenteken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 27 mei 2012, 11:36

In Duitsland heerst ook deels de misvatting dat buitenlanders niet betalen voor het wegennet. De ADAC heeft onderzocht dat dit onjuist is. Buitenlandse personenauto's tanken gemiddeld zoveel in Duitsland dat de afgedragen belasting bijna twee maal de kosten dekt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 12:30

^^ Dat klopt, maar is dat in Nederland veel anders dan? Bovendien verdwijnt dat geld in allerlei geldpotjes. Ergens moet toch geld vandaan worden gehaald dat puur voor het wegennet besteed kan worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 27 mei 2012, 12:49

Ja zo kan ik het ook...

Het is heel simpel. Alle buitenlandse voertuigen kosten aan het wegennet 100 miljoen. Aan belasting leveren ze 200 miljoen op, winst voor de staat 100 miljoen. Dat diezelfde staat dat dan gebruikt om Harz4 uit te delen ligt niet aan de weggebruiker.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 13:01

Dat zal elders in Europa niet veel anders zijn. Natuurlijk moet je bekijken of ergens geld bespaard kan blijven, zodat je de belastingen op brandstof of anders de wegenbelasting kan verlagen. In Frankrijk betaal je als buitenlander natuurlijk ook dubbel. De belastingen in de brandstof én ook nog eens eventueel de tolwegen. Trouwens... De belasting van brandstof in Nederland is hoger als in Duitsland, dus eigenlijk moet Nederland ook haar complete wegennet kunnen financieren van de accijns. Maar nee, dat geld gaat ook elders heen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door jeroent » zo 27 mei 2012, 13:01

Chris schreef:In Duitsland heerst ook deels de misvatting dat buitenlanders niet betalen voor het wegennet. De ADAC heeft onderzocht dat dit onjuist is. Buitenlandse personenauto's tanken gemiddeld zoveel in Duitsland dat de afgedragen belasting bijna twee maal de kosten dekt.
Bovendien overschat men (ook bijv. in België) structureel het aandeel buitenlands verkeer in het totaal. Daar kun je echt geen significant hogere budgetten van verwachten. Het is dus in principe een verkapte verhoging van de wegenbelasting die op deze manier toch beter bij de bevolking 'landt', dan wanneer je de belastingtarieven sec zou verhogen.

Die tarieven zijn trouwens echt behoorlijk laag (tarieven voor nieuwe auto's ivm CO2 aanpassing):
benzine: €2 per 100cc motorinhoud + €2 per gram CO2 uitstoot boven 110 g/km
diesel: €9,50 per 100cc motorinhoud + €2 per gram CO2 uitstoot boven 110 g/km
Bijv. voor een zuinige 1.6 diesel beteaal je ca. 150 EUR per jaar en een gedownsizede 1.4 benzinemotor kost je maar 30 EUR per jaar...
Zelfs een flinke BMW 530d gaat je maar ca. 350 EUR per jaar kosten.

Ik begrijp dat dat gewoon niet genoeg oplevert. In die zin vind ik het gezien de huidige crisis wel een slimme manier van belastingverhoging. Slimmer ook dan bijv. het afgeschaffen van de onbelaste km vergoeding in Nederland. Die levert erg veel 'reuring' op en daarmee toch een duidelijk negatief signaal naar de economie.

Desalniettemin, laat er even geen misverstand over bestaan: uitvoering van dit plan gaat de komende 2-3 jaar echt niet gebeuren. Dit is zo'n ontzettend gevoelig punt in Duitsland, dat er eerst nog jaren massagewerk verricht moet worden. Vergis je niet in de macht van bijv. een organisatie als de ADAC, die al jaren lang bijzonder heftig tegen dit plan is geweest, een enorme achterban heeft en erg veel lobbywerk verricht via de juiste kanalen. Het ledenblad van de ADAC is het maandblad met de grootste reikwijdte van Europa, dus wat daar in staat heeft veel invloed op de mening van 'het volk'
Laatst gewijzigd door jeroent op zo 27 mei 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 27 mei 2012, 13:06

Bijv. voor een zuinige 1.6 diesel beteaal je ca. 150 EUR per jaar
In Nederland mag je dan circa € 1.100 neertellen. :facepalm:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 27 mei 2012, 13:11

jeroent schreef:Desalniettemin, laat er even geen misverstand over bestaan: uitvoering van dit plan gaat de komende 2-3 jaar echt niet gebeuren. Dit is zo'n ontzettend gevoelig punt in Duitsland, dat er eerst nog jaren massagewerk verricht moet worden. Vergis je niet in de macht van bijv. een organisatie als de ADAC, die al jaren lang bijzonder heftig tegen dit plan is geweest, een enorme achterban heeft en erg veel lobbywerk verricht via de juiste kanalen. Het ledenblad van de ADAC is het maandblad met de grootste reikwijdte van Europa, dus wat daar in staat heeft veel invloed op de mening van 'het volk'
En dat is maar goed ook. De ADAC stelt zich sowieso fanatiek tegen topics als tol en maximumsnelheid op de Autobahnen. De automobielindustrie oefent natuurlijk ook nog veel druk op de Duitse regering, dus zo'n vaart zal het allemaal wel niet lopen. Want uiteraard zorgt tol voor nog meer gelduitgaven; en autorijden is al duur genoeg, al denken de Grüne daar heel anders over...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door boe! » zo 27 mei 2012, 13:21

Chris schreef:
Bijv. voor een zuinige 1.6 diesel beteaal je ca. 150 EUR per jaar
In Nederland mag je dan circa € 1.100 neertellen. :facepalm:
0 euro. :idea:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 27 mei 2012, 13:26

Jaja, de 1% dieselauto's die MRB-vrij is... Als je een gewone 1.6 diesel van 1100 kg hebt mag je in een willekeurige provincie zo € 1.100 neertellen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Vinny » zo 27 mei 2012, 13:35

Chris schreef:In Duitsland heerst ook deels de misvatting dat buitenlanders niet betalen voor het wegennet. De ADAC heeft onderzocht dat dit onjuist is. Buitenlandse personenauto's tanken gemiddeld zoveel in Duitsland dat de afgedragen belasting bijna twee maal de kosten dekt.
Omdat brandstof in Duitsland relatief goedkoop is tanken buitenlandse personenauto's daar ook. Maar bijvoorbeeld België heeft de pech dat Nederlanders liever in Luxemburg tanken. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie