Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 feb 2015, 9:35

Ben het wel met Jeroen eens. De wegen in Duitsland zijn zeker lang niet overal optimaal, maar inderdaad kom je het echte slechte wegen vrijwel nergens tegen. Op dit moment in Schleswig-Holstein wellicht, waar ze op diverse lokale wegen serieuze problemen hebben, maar dat zijn dan ook maar een paar (door de media) opgepikte extreemvoorbeelden.

Afgelopen vakantie in Polen en Slowakije wist ik weer wat echte slechte wegen kunnen zijn. Dat soort ongein heb je in Duitsland toch echt niet, alhoewel de Poolse hoofdwegen er vaak wel wat beter bijliggen als in Duitsland, doordat ze fris gerestaureerd zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 feb 2015, 10:57

^^ Als je in de Eifel binnendoor rijdt tussen beide einde van de A1 kom je toch heel wat slechte L- en K-wegen tegen. Maar over het algemeen is er weinig heel slecht wegdek in Duitsland. Alleen de K201 (Provinzialstraße) tussen Schöninghsdorf en Meppen bij Provinzialmoor vind ik echt rampzalig, met enorme verzakkingen (de weg ligt in veengebied waar tot voor kort aan turfwinning werd gedaan) en deels een Vmax van 10. Het is op de foto niet goed te zien, maar als je er rijdt merk je het duidelijk. Het is alleen het stuk tussen Schöninghsdorf en het viaduct over de A31 dat echt slecht is:

Afbeelding
Bron

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door captain007 » di 24 feb 2015, 11:22

^^ De scheurvorming op de foto laat al wel zien hoe rampzalig de weg erbij ligt. Dit zijn van die schades die niet meer te snel en goedkoop te repareren zijn, maar waarbij je de weg tot op de fundering mag gaan afbreken en dan opnieuw kan gaan aanleggen. Overigens zie je dit in wel meer landen op lokale wegen. In Nederland zijn er ook wel van die wegen te vinden die vrijwel altijd door gemeenten worden beheerd. Hoor je alleen vrij weinig over, omdat het vaak lokale wegen zijn met weinig verkeer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door RSK » di 24 feb 2015, 12:58

^^ Satijnen kleedje vergeleken met de Parallelweg ten zuiden van de A12 tussen Bodegraven en Driebruggen. Dat stuk weg ligt er al ruim zes jaar in Italiaanse toestand bij, en is sinds enkele maanden afgesloten voor niet-bestemmingsverkeer. Maar afgezien van losse voorbeeldjes hoe het ook kan: ik kan het soort scheuren als op deze foto niet storend noemen. Het lijkt me geen weg met de standaard 100 km/h, dus zolang het bij scheurtjes blijft en er zich niet aan de lopende band grote gaten vormen, zou ik er niet al te veel aan doen.

Het is ongetwijfeld lastig om een harde richtlijn te maken van wat nog wel acceptabel is en wat niet. Maar in Nederland geven we rustig een paar miljoen uit om een dergelijke weg te versmallen, te voorzien van drempels, rotondes en een snelheidsbeperking van 60. Als je hetzelfde op natuurlijke wijze bereikt door op onderhoud te bezuinigen, dan heeft dat wel mijn voorkeur. In de Franse Alpen ken ik ook diverse wegen met hoofdzakelijk lokaal verkeer die er zo om de paar jaar beroerd bij liggen. Het heeft ook geen zin om daar meer dan lapwerk aan te doen, omdat het asfalt iedere winter toch weer kapot vriest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door captain007 » di 24 feb 2015, 13:08

^^ Als je naar die parallelweg kijkt op streetview zie je dat daar ook vergelijkbaar net zoals het door Coentunnel gegeven voorbeeld veel scheurvorming zichtbaar is (kan je nagaan dat streetview resolutie nog slecht is, dus je ziet alleen de echte grote scheuren). Het was daar dus al wachten tot de schade die er nu is. Je hebt alleen nog wat zwaar verkeer nodig, misschien een slechte winter en je hebt een verklaring voor de schade. En zoals met veel schades, vaak zijn die eerst nog verborgen of zie je er weinig van, maar als je er dan niet tijdig wat aan doet kan dat ineens heel snel veranderen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door RSK » di 24 feb 2015, 13:27

^^ Heb me even vergist in het aantal jaren, op streetview is de weg inderdaad nog in een acceptabele toestand. Boosdoener was destijds het werkverkeer voor de verbreding van de A12 (op streetview, augustus 2010 nog 3-strooks) geweest. Maar wat hier ook meespeelt, is de zachte grond. Die heb je in Duitsland toch een stuk minder. Voor ogenschijnlijk 'normale' wegen heb ik daar nog nooit zulke lage aslasten gezien, anders dan voor houten bruggen e.d.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Rogier » di 24 feb 2015, 14:02

^^

Waarschijnlijk gedaan omdat de weg op een smalle dijk ligt.
De stabiliteit van de dijk kan misschien in gevaar komen, als er zware voertuigen over de dijk gaan rijden.
De foto's van de weg in Duitsland laten al genoeg zien. De weg is verzakt en volkomen bezweken.
Dat had men kunnen voorkomen door de weg op tijd met 2 lagen asfalt te overlagen.
In dat geval blijft de weg sterk genoeg en bezwijkt de verharding veel minder snel.
Nu moet men veel meer geld uitgeven om de boel weer een redelijke staat te krijgen (volledige vernieuwing van de weg i.p.v. versterken van de verharding).

Dit is voor mij een hoofdreden, waarom je niet zomaar op onderhoud moet gaan bezuinigen.
Vaak past men klein onderhoud om de boel in redelijke staat te houden.
Men vergeten echter dat wegen ook soms versterkt moeten worden, om bezwijken van de verharding te voorkomen.
Deze strategie past RWS al decenia toe en hierdoor liggen op veel snelwegen nog de oorspronkelijke verharding onder de huidige ZOAB deklagen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 24 feb 2015, 14:39

RSK schreef:^^ Satijnen kleedje vergeleken met de Parallelweg ten zuiden van de A12 tussen Bodegraven en Driebruggen.
Het is in het echt nog wel een stukje erger dan op die foto. Kuilen van meer dan 20 cm diep komen er voor.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Rogier » di 24 feb 2015, 14:47

^^

Off-topic: De problemen bij de Parallelweg bij de A12 zijn een gevolg van een conflict tussen RWS en de gemeenten.
RWS zou de weg in goede staat aan de gemeente overdragen. In huidige situatie weigert RWS echter deze weg te herstellen.
Om die reden er is een conflictie tussen de gemeente en RWS ontstaan.

Bron: Verkeersbesluit gemeente Bodegraven waarin aangegeven staat waarom deze weg afgesloten is voor doorgaand verkeer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Groningen » di 24 feb 2015, 18:56

HylkeAnne schreef:Toch erg fijn dat je in Duitsland overal mooie GOW's hebt zonder rare hindernissen, verkeersdrempels en andere ongein. Slecht wegdek (gaten) kom ik niet meer tegen dan hier bij ons.
Toch erg fijn dat sommige mensen door een enorm roze bril naar onze oosterburen kijken en de problemen klein kunnen praten. Want ja, hier is alles kommer en kwel en daar is alles prima geregeld :top:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 25 feb 2015, 11:21

Coen Tunnel schreef:Als je in de Eifel binnendoor rijdt tussen beide einde van de A1 kom je toch heel wat slechte L- en K-wegen tegen.
Ligt eraan welke route je neemt, daar zijn meerdere varianten mogelijk. ;) De slechte variant ken ik ook, zeker verre van optimaal, maar rampzalig vind ik het nog niet. Het is wel prettig dat het daar zo rustig is. Veruit het meeste verkeer rijdt mooi de omweg via de B51.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » do 26 feb 2015, 20:48

Gaat ook best vlot, binnendoor.

Mijn favoriet is L115, B258, L167, L10, L70, L68, K59. Maar er zijn veel mogelijkheden die elkaar niet veel maken.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door HylkeAnne » zo 01 mar 2015, 22:39

Coen Tunnel schreef: Afbeelding
Zo zien onze 60-zones er over het algemeen uit hier in Gelderland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door waldo79 » zo 01 mar 2015, 22:45

Kom op zeg, je maakt je belachelijk met deze reactie :ziek: Er ligt meer dan 1000 km aan zone-60 in Gelderland en >99% ligt er beduidend beter bij dan dit soort wegdek bij mijn weten :shutup:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 mar 2015, 23:49

^^ Inderdaad, zoiets ben ik in Gelderland nog niet tegengekomen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Rogier » ma 02 mar 2015, 8:10

HylkeAnne schreef:
Coen Tunnel schreef: Afbeelding
Zo zien onze 60-zones er over het algemeen uit hier in Gelderland.
Ik weet niet waar je in Gelderland hebt gereden, maar in mijn omgeving zien wij niet dit soort wegen.
Uiteraard zitten bij onze wegen ook wel scheuren. Echter deze zorgen niet voor problemen, omdat de weg nog goed intact is.
Hierdoor is de weg compleet bezweken en verzakt. Hierdoor bestaat er een groot risico op zeer diepe gaten (gat tot op het zandbed).

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Groningen » ma 02 mar 2015, 17:28

waldo79 schreef:Kom op zeg, je maakt je belachelijk met deze reactie :ziek: Er ligt meer dan 1000 km aan zone-60 in Gelderland en >99% ligt er beduidend beter bij dan dit soort wegdek bij mijn weten :shutup:
Volgens mij gaat het om het obligaat tegengeluid om te suggereren dat we niet zo Duitsland moeten afbranden maar dat het hier ook gewoon kommer en kwel is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door waldo79 » ma 02 mar 2015, 17:32

^^Zoveel is mij ook duidelijk :nothanks:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Rogier » di 03 mar 2015, 12:23

Groningen schreef:
waldo79 schreef:Kom op zeg, je maakt je belachelijk met deze reactie :ziek: Er ligt meer dan 1000 km aan zone-60 in Gelderland en >99% ligt er beduidend beter bij dan dit soort wegdek bij mijn weten :shutup:
Volgens mij gaat het om het obligaat tegengeluid om te suggereren dat we niet zo Duitsland moeten afbranden maar dat het hier ook gewoon kommer en kwel is.
In Nederland zijn er soms ook problemen, maar de hoofdwegen (en de bijbehorende kunstwerken) liggen er redelijk goed bij.
Dat kun je van Duitsland niet zeggen, waarbij in NRW 30 belangrijke bruggen \ viaducten voor het vrachtverkeer afgesloten zijn.
De economie loopt hierdoor enorme schade op. Puur incompetent beleid vanuit de deelstaten en Berlijn.
Het probleem is namelijk al jaren bekend, maar ja korte termijn visie en cadeautjes uitgeven zijn uiteraard belangrijker, dan noodzakelijke investeringen. Men had namelijk wel geld genoeg om de pensioenleeftijd gedeeltelijk te verlagen.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door HylkeAnne » di 03 mar 2015, 17:05

De weg heeft zo op Google Maps te zien geen belangrijke functie. Hier in Gelderland worden dat soort wegen opgevuld met van die leuke steentjes, met een bijbehorende maximumsnelheid van 30. Dat wordt dan om de paar jaar herhaald. Vallen de gaten en scheuren niet zo op. Lekker steenslag!

De weg komt uit op de K202.
Afbeelding

Iets verder de K228.
Afbeelding

De wegen liggen in een onrendabel gebied. Voor Kreiswegen liggen de 228 en 202 er zeer goed bij. Geen drempels en onrechtmatige snelheidslimieten. Prima.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Groningen » di 03 mar 2015, 20:15

^^ Nou, nog wat goede wegen gevonden. Je hebt gelijk. Gefeliciteerd. :top:

Want de bruggen donderen er in elkaar van ellende (o nee, valt wel mee, sorry), maar je hebt er tenminste geen drempels en snelheidsbeperkingen :top:

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door HylkeAnne » di 03 mar 2015, 21:28

^^ Nederland heeft dat probleem ook, gehad, en nog steeds. Minder bruggen en meer budget, heel veel meer budget. Verhouding dus compleet zoek. Liever hier en daar een onbelangrijke weg in een onrendabel gebied waarvan de kwaliteit minder is, dan een verziekt wegennet.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Davy » di 03 mar 2015, 21:53

Groningen schreef:...maar je hebt er tenminste geen drempels en snelheidsbeperkingen :top:
Daar is natuurlijk wel iets van waar, en zo hebben beide partijen wel een punt in deze discussie. Er is inderdaad een groot probleem in Duitsland met veel bruggen en slechte wegen, maar er worden aan de andere kant geen miljoenen weggesmeten aan allerlei downgradingsprestigeprojecten...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door RSK » wo 04 mar 2015, 0:58

^^ Als men zich in Nederland zou beperken tot het noodzakelijke onderhoud, zou je met de overgebleven middelen de achterstand in NRW wel weg kunnen werken. Daarmee heb je de kern van het probleem: Nederland is spilziek, Duitsland te krenterig. Een middenweg zou beide landen ten goede komen, hier door lagere lasten, daar door normaal onderhoud.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 mar 2015, 9:17

Davy schreef:
Groningen schreef:...maar je hebt er tenminste geen drempels en snelheidsbeperkingen :top:
Daar is natuurlijk wel iets van waar, en zo hebben beide partijen wel een punt in deze discussie. Er is inderdaad een groot probleem in Duitsland met veel bruggen en slechte wegen, maar er worden aan de andere kant geen miljoenen weggesmeten aan allerlei downgradingsprestigeprojecten...
Het probleem is dat er in Duitsland überhaupt te weinig geld wordt uitgegeven aan weginfrastructuur!

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Bluemoon23 » wo 04 mar 2015, 20:16

HylkeAnne schreef:De weg heeft zo op Google Maps te zien geen belangrijke functie.
De weg komt uit op de K202.
Iets verder de K228.

De wegen liggen in een onrendabel gebied. Voor Kreiswegen liggen de 228 en 202 er zeer goed bij. Geen drempels en onrechtmatige snelheidslimieten. Prima.
Daar rijd inderdaad niet veel verkeer over, het meeste verkeer wat van Schoningsdorf naar Meppen wil gaat over de B402.
De L46 Meppenerstrasse van Neuringe naar Neugnadenfeld is ook zo`n mooie hobbelstraat wat in een veengebied ligt https://www.google.nl/maps/search/l46+m ... a=!3m1!4b1

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 05 mar 2015, 11:08

Op de parallelbaan van de A1 bij Kreuz Dortmund/Unna richting Köln zitten al meerdere weken flinke kraters in het wegdek. Tot nu toe heeft men er nog niks aan gedaan en wordt er met een bord zelfs niet eens voor gewaarschuwd. De kraters zijn inmiddels dermate fors dat de bekende automobilisten er omheen rijden. Je merkt het ook fors als je er overheen rijdt. :neenee:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door HylkeAnne » zo 08 mar 2015, 9:33

Net weer terug na honderden kilometers Duitse Autobahn & Landstraße. Een enkele lokale weg waarvan ik vind dat daar iets aan gedaan zou kunnen worden. Erg lokaal met lage intensiteit, wie betaalt dat? Gemiddelde snelheid Kassel - Emmerich 180+ km/u. Heenreis 110 gereden. Verbruik verdubbeld. Maar reistijd ook aanzienlijk korter....

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Bluemoon23 » do 12 mar 2015, 0:28

Ik reed gisteravond laat nog in Duitsland, er was namelijk weer een cruiseschip dat de Meyer werf in Papenburg heeft verlaten en dat wilde ik wel eens zien.
Maar het viel mij weer eens een keer op dat het bij veel benzinepompen in de dorpen nog niet mogelijk is om na sluitingstijd te betalen bij een automaat.
En niet alleen bij kleinere pompen, ook bij een Shell pomp bijvoorbeeld.

Dit was mij een jaar of 2 geleden ook al eens overkomen, toen ik naar het vliegveld in Bremen ging.
Ik ging via de B213 richting Cloppenburg, ik had verwacht dat ik vlak na de grensovergang NL>D wel ergens kon tanken. maar dat was pas ergens bij Cloppenburg.....

Iemand ideeën/ervaringen ?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » do 12 mar 2015, 11:03

Duitsland loopt hopeloos achter op veel vlakken maar hebben de oude betonplaten nog voor de kop en daarom zien ze het niet. Nog even wachten op wat meer betonrot en dan gaat dat ook wel beter.

Plaats reactie