Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 9:28

Op de A1 ten noorden van Hamburg is gisteren een kettingbotsing gebeurd, 26 auto's en 5 vrachtwagens verongelukten op een weg die glad was geworden door hagel. Er viel één dode. De A1 was lange tijd in beide richtingen afgesloten. Er ontstond in beide richtingen een file van 20 kilometer.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... l9900.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 14:18

Het is heel druk op weg naar Winterberg:
Afbeelding

En nu (14:00 uur) is waarschijnlijk niet eens het drukste moment.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jan 2017, 18:56

^^
Het was wel weer een horror-weekend. Nu staat het terug al sinds meerdere uren flink vast tussen Winterberg en Bestwig en verderop vervolgens nog een stukje op de snelweg tussen Wickede (Ruhr) en Unna. Volgens bekenden doe je er vanavond alleen al ruim een uur over om Winterberg überhaupt uit te komen, gevolgd door 1,5 tot 2 uur vertraging langs Olsberg en Bestwig. Ik reed zojuist een stuk over de A46 en in mijn richting reed bijna niemand (zoals normaal op zondagavonden), maar in de tegenrichting was het één lange lichtketting richting Ruhrgebied. Zoiets maak ik eigenlijk uiterst zelden mee.

Zelfs in de kleine (normaal gesproken altijd rustige) skigebieden van het Sauerland waren er dit weekend wachttijden voor de liften. Dat is hoogst uitzonderlijk. Er ligt nog geen eens zo super veel natuursneeuw hier, maar aangezien het overal elders ook gesneeuwd heeft, is men helemaal in stemming om te gaan wintersporten. Dan kan hier nog zo'n dik pak sneeuw liggen, als het elders niet heeft gesneeuwd, denken een stuk minder mensen aan het idee om te gaan wintersporten. Sneeuw in het Ruhrgebied, Nederland en Nedersaksen is de beste reclame voor het Sauerland.

Ik snap eerlijk gezegd niet echt wat de lol ervan kan zijn om die drukke weekenden op te zoeken. Je staat op de heenweg in de file, vervolgens wordt het parkeerplaats zoeken, wachten voor de kassa's, hele dag wachten voor de skiliften, overvolle pistes, wachten op je lunch, wachten op je dinner en vervolgens weer in de file terug naar huis. Plus eventueel nog wachten bij skiverhuur als je geen eigen materiaal hebt en mogelijk wachten bij hotels e.d. Bij mij zou de lol er heel snel vanaf gaan en zou in de file al omkeren.

Overigens ook van zuiden komend stond het verkeer naar Winterberg deels vast. Dit had o.a. ook te maken met het feit dat zaterdag de B480 tussen Winterberg en Bad Berleburg i.v.m. omgevallen bomen afgesloten was geweest. Maar sowieso geniet Winterberg en Willingen ook in de agglomeratie Frankfurt am Main bekendheid en daar komen ook nog aardig wat dagjes mensen vandaan, evenals uit Aachen, Köln en Bonn natuurlijk, die via de A4 het Sauerland binnenkomen.

Er zijn uiteraard nog wel diverse binnendoor mogelijkheden om filevrij naar Winterberg of Willingen (Upland) te komen, maar daarvoor moet je het wegennet wel erg goed kennen. Zelfs navigatiesystemen sturen je niet de beste filevrije route langs, maar laten het op eventuele aangegeven "Nebenstrecken" die ook al vol zitten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2017, 10:31

Vanuit Frankfurt heb je toch veel meer keuze uit skigebieden (Eifel, Hunsrück, Taunus) dan per se naar het Sauerland te willen gaan?

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door sanderl » ma 16 jan 2017, 10:44

Winterberg en Willingen zijn echt maar de enige 'echte' skigebieden in Midden-Duitsland (voor middel-gebergte begrippen dan). Elders stelt het helemaal niets voor, her en der een enkel liftje. Daar kun je vrij weinig mee als wintersporter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jan 2017, 13:43

^^
Klopt, de Eifel, Hunsrück en Taunus stellen helemaal niks voor wat wintersport betreft en zijn ook lang niet zo 'sneeuwzeker' als het Sauerland.

Waar men eventueel nog wel wat serieuzer kan wintersporten is op de Wasserkuppe in de Rhön en natuurlijk in de Harz (Braunlage, St. Andreasberg en Hahnenklee). Vooral de Harz kan dan ook in de weekenden erg druk zijn.

Verder heb je in het oosten natuurlijk nog het Erzgebergte en Beierse Woud waar ook nog vrij aardige skigebieden zijn, maar voor Nederlanders en Belgen vrij oninteressant. Plus het Zwarte Woud natuurlijk nog in het zuidwesten, maar dank sneeuwkanonnen kan je zelfs in Winteberg nog eerder en langer skiën dan op de Feldberg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door waldo79 » ma 16 jan 2017, 14:52

Je zou denken dat de Taunus nog redelijk wat sneeuw vangt. De hoogste top is daar 880 meter.
En de Eifel (max 747 meter) en Hunsrück (max 816 meter) liggen nog vrij dichtbij zee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » ma 16 jan 2017, 16:26

Voor Nederlanders en Roergebieders heeft het ook niet veel zin om naar andere gebieden dan Winterberg te rijden. Nouja, vanaf Dortmund ben je ook zo in de Harz, maar dat is het dan ook wel. Als je naar het Zwarte woud gaat o.i.d. kun je net zo goed een uurtje langer in de auto blijven zitten en naar Zwitserland gaan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Vahalis » di 17 jan 2017, 12:26

Meer files in 2016 dan in 2015.
Wesentliche Stauursachen sind die zahlreichen Baustellen und Engpässe. Um Staus soweit wie möglich einzudämmen, sollten bei Baustellen die Zahl der Fahrstreifen aufrechterhalten werden. Auch die Bauzeiten könnten verkürzt werden, etwa durch eine stärkere Ausweitung der Bautätigkeiten auf die Nachtstunden.
Zou er nu iemand wakker worden?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jan 2017, 12:27

waldo79 schreef:Je zou denken dat de Taunus nog redelijk wat sneeuw vangt. De hoogste top is daar 880 meter.
En de Eifel (max 747 meter) en Hunsrück (max 816 meter) liggen nog vrij dichtbij zee.
Het probleem is dat beide gebergtes vaak wat mildere temperaturen hebben dan het Rothaargebergte (Sauerland + Siegerland) of de Harz en de skiliften niet echt op de hoogste toppen liggen. Bovendien hebben ze domweg niet die infrastructuur welke het Sauerland biedt. Daar waar je in de Eifel her en der eens een sleeplift hebt zonder verdere voorzieningen, heb je in het Sauerland volwaardige skigebieden, waarvan Winterberg uiteraard de kroon spant als modernste skigebied van heel Duitsland. Maar je hebt naast Winterberg en Willingen ook nog kleinere gebieden, zoals Neuastenberg, Altastenberg, Bödefeld, Züschen, Gellinghausen, Bruchhausen etc. die alsnog heel wat meer te bieden hebben dan die liftjes in de Eifel. En zulke kleine Eifel-'liftjes' heb je hier sowieso in overvloed, waardoor je met voldoende natuursneeuw bijna in ieder 2e dorp kunt skiën. Dat kan je in de Eifel of Taunus wel vergeten.

Kortom: De keuze voor veel mensen is heel eenvoudig. Je gaat naar het Sauerland, want daar is keuze in overvloed. En dan merk je in de verkeersdrukte op zulke dagen terug. Uiteraard willen de meesten naar Winterberg en Willingen, maar ook de andere gebieden waren de afgelopen weekenden goed bezocht. De Eifel bedient alleen de locals en een handjevol toeristen met wat skiplezier, wanneer er voldoende natuursneeuw ligt. De meeste Belgen blijven dan toch al in de Ardennen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » di 17 jan 2017, 12:40

In de nabijheid van Kassel kun je ook nog skiën. Schijnt vrij uniek te zijn, zo dicht bij de grote stad. Er is een skilift op de top van "Hohes Gras" (deel uitmakend van het Hoher Habichtswald), ruim 600 m. hoog, gelegen tussen A44 en Bergpark Wilhelmshöhe.

Vraag is echter hoe lang nog. Het gebeuren wordt gerund door oudere mensen die dit niet lang meer kunnen doen en opvolgers of kopers die het op zich willen nemen zijn er niet. De mensen die het betreft zouden graag zien dat de stad Kassel de exploitatie op zich neemt, maar deze wil daar niet van weten: http://hessenschau.de/wirtschaft/hessen ... l-104.html

Nog een jaar is er tijd om iets te doen aan deze situatie....

Het dwaalt overigens wel wat af van van het onderwerp wel en wee op de wegen, dus wellicht maar weer even on-topic zo dadelijk... ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » di 17 jan 2017, 17:49

Het aantal files is in Duitsland in 2016 met maar liefst 20 procent gestegen.

Rund 694.000 Staus, über 1,3 Millionen Kilometer Staulänge und 419.00 Staustunden bundesweit – das ist die Staubilanz aus dem Jahr 2016. Die Stausituation auf den deutschen Autobahnen hat sich im vergangenen Jahr deutlich verschärft. Der ADAC zählte durchschnittlich 1901 Staus pro Tag.

ADAC Staubilanz 2016

De hoeveelheid files is ook duidelijk gerelateerd aan het aantal wegwerkzaamheden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » wo 18 jan 2017, 19:07

Rond Köln staan nog opvallend veel files om 19:00 uur. Je ziet duidelijk dat de breedtesluis op de A1 bij de Rheinbrücke Leverkusen een dikke file veroorzaakt. Ook zuidelijk rond Köln kom je muurvast te staan en ook de route door de stad staat helemaal vol (Google Maps geeft 1,5 uur vertraging over 10 kilometer vanaf de A59 tot het Kreuz Köln-Ost).

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » do 19 jan 2017, 8:11

http://www.waz.de/region/langer-stau-ab ... 26103.html

^Momenteel zorgen werkzaamheden aan de Ruhrbrücke op de A3 vlak voor Kreuz Kaiserberg voor veel vertraging op de A3 komend vanaf Oberhausen/Bottrop (A2). Er is ter plekke slechts één rijstrook beschikbaar, omdat schade aan het wegdek (volgens mij voegovergangen) voor het knooppunt, bij de brug, met spoed gerepareerd moet worden. Vanavond is de klus geklaard als het goed is.

Volgens het artikel 10 km. file met 1,5 uur vertraging, maar dat is meer want al voor Kr. Oberhausen staat het op de A2 eveneens vast. Alle omleidingsroutes staan ook vol...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » do 19 jan 2017, 8:41

Het is om die tijd sowieso al drama, dan gaat dit natuurlijk niet helpen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door waldo79 » do 19 jan 2017, 9:10

Als het op 17 februari maar van de weg is, dan kom ik er weer langs :nothanks:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » do 19 jan 2017, 17:51

Het gebeurt vrij regelmatig in Duitsland dat de dilatatievoegen kapot gaan. Dit vervangen geeft altijd grote verkeersoverlast omdat het vaak meerdere rijstroken betreft. Ik weet niet in hoeverre hier preventief onderhoud mogelijk is. Strooizout tast het ook aan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » di 24 jan 2017, 22:00

Een beetje bizar ongeval gister op de B20 bij Cham in Bayern:

http://www.br.de/nachrichten/oberpfalz/ ... m-100.html

Auto botst op autotransporter. 11 nieuwe Toyota's vliegen er vanaf en het is de boel weer bijeen rapen geblazen. Wat nog niet heel eenvoudig was.

Toyota au go's zullen we maar zeggen... :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 147
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Pindaklaas » wo 25 jan 2017, 8:58

GuteFahrt schreef:http://www.waz.de/region/langer-stau-ab ... 26103.html

^Momenteel zorgen werkzaamheden aan de Ruhrbrücke op de A3 vlak voor Kreuz Kaiserberg voor veel vertraging op de A3 komend vanaf Oberhausen/Bottrop (A2). Er is ter plekke slechts één rijstrook beschikbaar, omdat schade aan het wegdek (volgens mij voegovergangen) voor het knooppunt, bij de brug, met spoed gerepareerd moet worden. Vanavond is de klus geklaard als het goed is.

Volgens het artikel 10 km. file met 1,5 uur vertraging, maar dat is meer want al voor Kr. Oberhausen staat het op de A2 eveneens vast. Alle omleidingsroutes staan ook vol...
Rond 10 uur ben ik hier langs gekomen. De TomTom gaf inderdaad een flinke vertraging aan. Daarom bij Dinslaken van de weg gegaan, en over de A59 verder. Deze route was filevrij, en kostte gelukkig maar een paar minuten extra.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » do 26 jan 2017, 17:26

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » zo 29 jan 2017, 21:35

http://www.otz.de/startseite/detail/-/s ... 1399325326

^Je mag weer een beetje sneller over de B4 bij Elxleben, ten noordwesten van Erfurt. In mei 2013 was er een zinkgat ontstaan op de parallelle Landstraße, dientengevolge werd de Vmax uit voorzorgsmaatregel gehalveerd op de Autobahnähnliche B4.

Omdat er de afgelopen 10 maanden geen verandering meer is opgetreden durft men het aan de Vmax weer een beetje op te krikken.

De B4 is in het betreffende gebied de verbindende schakel tussen noord-Thüringen en Erfurt/A71.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 30 jan 2017, 10:27

Wat ik hier in Duitsland altijd hatelijk vind, is de niet 'zuiver' rechte rijbaanschijding bij wegwerkzaamheden. De linkerrijstrook is meestal al versmald voor voertuigen die max. 2,1 meter breed zijn, maar soms wordt het soms nog wat smaller, doordat de rijbaanschijding wat ongecontroleerd slingert. Zeker in het donker is dat als je een vrachtwagen inhaalt absoluut geen pretje. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan (en ik haal ook geen vrachtwagen in als deze niet op z'n rijstrook blijft), maar als het mis zou gaan, dan zou je de wegbeheerder hier toch voor mogen aanklagen... Ik kan me btw. ook nauwelijks voorstellen dat niemand zo'n slingerende rijbaanschijding eens geraakt zou hebben, maar waarom men er vrijwel niks aan doet?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » ma 30 jan 2017, 13:10

^^ Ben ik helemaal met je eens. Zeker in het donker gruwelijk vervelend. Als het licht is kun je een eind vooruit de uitbuigingen nog wel enigszins inschatten en je inhaalactie op het juiste moment plannen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jeroen » ma 30 jan 2017, 14:17

Wat daarbij ook nog eens speelt is dat het in die slingers vaak horizontaal nog flink omhoog of omlaag loopt. Dit is met 40 ton en zeker als het regent absoluut geen pretje kan ik vertellen. Ik heb iedere keer weer de stille hoop dat automobilisten me niet precies in zo'n slinger voorbij proberen te komen...

Daar komt nog eens bij dat de breedtebeperking soms nog vrij optimistisch is. Een reguliere bestelbus past in theorie nog net, maar als die net wat te lang links blijft hangen hoef je als chauffeur ook maar een paar centimeter uit je spoor te gaan om tegen zijn spiegel aan te zitten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » ma 30 jan 2017, 14:26

Het is inderdaad opvallend, van die dronkemansmarkeringen en barriers in een Baustelle. Elders zie je dat niet in die mate is mijn ervaring. Er kan zo veel verbeterd worden in Duitsland...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 31 jan 2017, 9:30

duikgek89 schreef:Als het licht is kun je een eind vooruit de uitbuigingen nog wel enigszins inschatten en je inhaalactie op het juiste moment plannen.
Mee eens, overdag is het weliswaar wat hinderlijk, maar als je goed vooruit kijkt niet gevaarlijk. 's Nachts is het een echte verassing wat op je af komt. Zeker als er dan nog wat tegenliggers komen met felle lampen aan of verkeerd ingesteld dimlicht.
Jeroen schreef:Dit is met 40 ton en zeker als het regent absoluut geen pretje kan ik vertellen. Ik heb iedere keer weer de stille hoop dat automobilisten me niet precies in zo'n slinger voorbij proberen te komen...
Dat geloof ik graag. Als ik zie dat er even geen slinger aankomt, geef ik om een vrachtwagen in te halen altijd extra gas. Je hebt van die mensen die een vrachtwagen dan met 2-5 km/h verschil gaan inhalen en door zo'n slinger verrast worden. Ik hou dan een hoop ruimte erachter open.
Chris schreef:Het is inderdaad opvallend, van die dronkemansmarkeringen en barriers in een Baustelle. Elders zie je dat niet in die mate is mijn ervaring. Er kan zo veel verbeterd worden in Duitsland...
Heb het in Zwitserland ook wel eens gezien, maar inderdaad, in deze extreme mate zie ik het elders ook niet. Het lijkt me alleen al uit oogpunt van de verkeersveiligheid van groot belang zulke barriers correct op te stellen. En mochten ze verschuiven dan regelmatig controleren en corrigeren. Duitsland is eigenlijk een land van de vele wegwerkzaamheden... Dan zou je mogen denken: Dan kunnen ze wegwerkzaamheden perfect inrichten. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door jelger » di 31 jan 2017, 11:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » wo 01 feb 2017, 13:02

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Dit is met 40 ton en zeker als het regent absoluut geen pretje kan ik vertellen. Ik heb iedere keer weer de stille hoop dat automobilisten me niet precies in zo'n slinger voorbij proberen te komen...
Dat geloof ik graag. Als ik zie dat er even geen slinger aankomt, geef ik om een vrachtwagen in te halen altijd extra gas. Je hebt van die mensen die een vrachtwagen dan met 2-5 km/h verschil gaan inhalen en door zo'n slinger verrast worden. Ik hou dan een hoop ruimte erachter open.
Ik blijf ook altijd schuin achter vrachtwagens rijden, tot ik er helemaal langs kan, zodat ik er niet langer dan nodig naast hoef te hangen. Wachten op ruimte en gas.
SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Het is inderdaad opvallend, van die dronkemansmarkeringen en barriers in een Baustelle. Elders zie je dat niet in die mate is mijn ervaring. Er kan zo veel verbeterd worden in Duitsland...
Heb het in Zwitserland ook wel eens gezien, maar inderdaad, in deze extreme mate zie ik het elders ook niet. Het lijkt me alleen al uit oogpunt van de verkeersveiligheid van groot belang zulke barriers correct op te stellen. En mochten ze verschuiven dan regelmatig controleren en corrigeren. Duitsland is eigenlijk een land van de vele wegwerkzaamheden... Dan zou je mogen denken: Dan kunnen ze wegwerkzaamheden perfect inrichten. :roll:
Laten we het er maar op houden dat men niet alleen op straat Baustellen heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 03 feb 2017, 14:52

Op de A7 is ter hoogte van Henstedt-Ulzburg (net ten noorden van Hamburg) een autotransporter uitgebrand. De brand was zo hevig dat de vrachtwagen in het asfalt gesmolten is. De oorzaak was vermoedelijk een klapband. Er vielen gelukkig geen gewonden, maar de verkeersoverlast is wel enorm, de A7 is bijna een etmaal lang afgesloten richting Denemarken. De brand was gisteravond en de A7 wordt pas in de namiddag weer heropend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » zo 05 feb 2017, 15:06

Hier een nieuwe Duitse Doku over het wel en wee op de A2 (tussen de Berlijnse toestanden en schietpraktijken door):
Link
^Men volgt daar een controle op vrachtwagens t.h.v. Helmstedt. Grote technische misstanden komen aan het licht, alsook slecht of helemaal niet gezekerde lading. Tikkende tijdbommen zijn er bij. Het betreft vooral Poolse LKW's die eruit worden gepikt en waar wat mee aan de hand is. Op truck alley A2 zijn de controles zeker nodig, aldus de politie. Behoeft ook weinig uitleg meer, als je kijkt naar het aantal ongevallen wat gebeurt op pakweg Dortmund-Magdeburg. Vooral Hannover - Helmstedt is berucht...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie