Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » di 25 jul 2017, 21:33

^^ Het is inderdaad theorie, maar in de praktijk werkt het zeker. Ik ben het met je eens dat de werkelijkheid soms weerbarstiger is dan je verwacht. En mocht er een ander voertuig tussen jou en je voorligger gaan rijden, dan vergroot je je afstand weer tot je nieuwe voorligger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 21:48

^^ En dan ga je weer langzamer rijden...

Ik kom meerdere malen per jaar in Duitsland, ik heb de afgelopen jaren door tientallen Baustelles gereden, maar zoals jij het beschrijft doet simpelweg niemand het. Omdat het in de praktijk niet te doen is. Zeker bij Baustelles waar al een enorme file is ontstaan omdat het van 3 naar 2 rijstroken is gegaan gaat echt niemand 7 seconden afstand houden als ze eenmaal in die Baustelle zijn. Op de A5 bij Bruchsal was er vorig jaar zo'n Baustelle waar het van 3 naar 2 rijstroken ging. Die weg verwerkt 95.000 mvt/dag. Als iedereen 7 seconden afstand zou houden is de capaciteit van zo'n weg effectief hooguit de helft van het aanbod - ervan uitgaande dat het aanbod gelijkmatig over de dag verspreid is, wat eigenlijk nooit zo is. Je krijgt dan in de spitsen en bij vakantieuittochten, maar ook daarbuiten, zulke enorme files. 7-9 seconden afstand houden als je in een Baustelle rijdt is op de meeste wegen overdag volstrekt onrealistisch.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » di 25 jul 2017, 22:10

Op de BAB6 bij Heilbronn moeten vrachtwagens ik meende 50 meter (kan ook wel 100 meter zijn) tussenliggende afstand hebben vanwege brugschade met controle daarop (al ben ik er niet zeker van of er überhaupt er gecontroleerd wordt). Je moest eens weten wat voor congestie dat dat geeft.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 22:20

^^ En dat is dan alleen nog maar voor vrachtwagens, in een bijzondere situatie (brugschade) en nog niet eens de 100-150 meter die Hajo suggereert.

Volgens de borden is er wel (elektronische) controle:

Afbeelding

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » wo 26 jul 2017, 8:56

Wel grappig en tegelijk tekenend dat er op die foto een vrachtwagen het inhaalverbod negeert en daardoor tevens niet genoeg afstand houdt (vrachtwagen naast hem). Of het inhaalverbodsbord staat veel te laat, kan ook. Dat zie je in Duitsland bij die kapotte bruggen wel meer. Een inhaalverbod en minimum afstandindicatie een 100 m voor zo een brug. Onlogisch en volstrekt irrealistisch :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 16:13

De A3 bij Limburg an der Lahn:
Chris schreef:Er is daar toch wel iets aan de hand. Ik heb het ANWB Europa Twitteraccount even teruggebladerd en er is in de afgelopen 9 dagen 6 keer een incident met grote vertragingen gemeld ter hoogte van Limburg an der Lahn (denk aan 10+ kilometer en meer dan 1 uur vertraging), eigenlijk allemaal in de richting van Köln naar Frankfurt en vaak met Vollsperrung.

Rheinland-Pfalz geeft de volgende melding:
  • Autobahn A3
    Köln Richtung Frankfurt

    zwischen Diez (41) und Limburg-Nord Fahrbahnerneuerung auf einer Länge von 3,4 km, vorübergehende Begrenzung der Breite auf 5,85 m, bis 15.09.2017 15:30 Uhr
    von 17.07.2017 13:03
De breedte suggereert dat er maar 2 rijstroken open zijn. Er zal wel de hele tijd file voor staan waar ongevallen in gebeuren.
Vanmiddag is het alweer raak, de A3 is vlak voor Limburg dicht door een ongeval met een vrachtwagen. Volgens Google Maps kost het bijna 2 uur om daar langs te komen op de A3 en parallelle Landesstraße.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » do 27 jul 2017, 21:25

Op de A8 Stuttgart-Ulm nu een dikke 3 uur vertraging. Verder flinke vertragingen (+30 min.) in zowat alle richtingen rondom het Kreuz Walldorf (A5xA6)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 22:13

Wat is er in vredesnaam aan de hand op het Kreuz Walldorf? Alle verbindingswegen en hoofdrijbanen van het knooppunt staan muurvast. Op de A5 in beide richtingen 1 uur vertraging om door het knooppunt te komen. :nuts:

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » do 27 jul 2017, 22:22

Werkzaamheden, slechts één rijstrook beschikbaar.
... und noch mal die A5, Heidelberg - Karlsruhe
Zwischen Kreuz Walldorf und Kronau 9 km Stau wegen einer Nachtbaustelle. Deshalb staut es sich auch 7 km in der Gegenrichtung.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 22:31

Lekker gepland dan, de nacht voordat Zuid-Duitsland vakantie krijgt en je dus kan verwachten dat veel mensen op reis gaan... :nuts:

Vorig weekend deed Rheinland-Pfalz ook doodleuk een Tagesbaustelle met 1 rijstrook op de A61 tijdens de vakantieuittocht. 1 uur vertraging.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » vr 28 jul 2017, 10:34

Dit feestje daargelaten is ook Kreuz Walldorf gewoon overbelast, de verbinding Ludwigshafen -> Basel in het bijzonder. Zie de hele zomer al files op de A6 tussen Hockenheim en Walldorf, en de laatste keer dat ik daar zelf kwam -een doodsimpele zaterdag in mei- had je een file met afslaand verkeer op de rechterbaan. Capaciteit van die verbinding moet gewoon omhoog.

Betekent dat het voor verkeer dat Rechtsrheinisch naar Basel rijdt voor een keer zin heeft om je te houden aan wat de kantelwalsborden op het Darmstadter Kreuz zeggen, in plaats van (zoals velen doen) over de A67-A6 naar Walldorf te rijden. Het niet hoeven afslaan op Walldorf scheelt gewoon een file deze zomer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 11:53

^^ Zelfs buiten de zomer moet je daar vaak goed uitkijken omdat er aan de rechterkant van de weg dan al een aaneengesloten rij van uitvoegend verkeer is. Het heeft mij vorig jaar of twee jaar terug een keer echt moeite gekost om nog een kilometer voor de uitvoeger een plekje op de rechter rijstrook te vinden. Die verbindingsbogen zouden in beide richtingen twee rijstroken moeten hebben, met van Basel naar Ludwigshafen een turbineboog en niet slechts een klaverlusje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » vr 28 jul 2017, 12:03

^^ Eens, en ik heb vergelijkbare ervaringen. Waarbij het apart genoeg wel zo is dat de files vaker lijken te ontstaan voor de flauwe bocht Ludwigshafen -> Basel en minder voor de klaverbocht Basel -> Ludwigshafen. Iets wat je op Oberhausen trouwens ook altijd zo ziet. In het kader van het laaghangend fruit zou ik op zijn minst pleiten voor een oplossing zoals je die op Valburg en Oberhausen' ziet met een eerste afslag Ludwigshafen -> Basel en dan een tweede afslag naar de parallelbaan, die zowel verkeer oppakt dat afslaat naar de A6-oost als verkeer Ludwigshafen -> Heidelberg.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » vr 28 jul 2017, 12:43

Op de A5 Basel > Karlsruhe bij Herbolzheim is een vrachtwagen ingereden op een file en heeft er een Belgische touringcar geraakt. Gelukkig viel het ongeval mee en zijn er slechts een drietal "zeer lichtgewonden" gevallen. Bron

Het ongeval levert al uren problemen op, met vertragingen van een dik uur. Als alternatief is er de route over de Franse A35, echter is hier ook een ongeluk gebeurd bij Straatsburg en staat de passage Straatsburg vast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 28 jul 2017, 14:49

Ik heb Noord-Duitsland vanochtend eens in de gaten gehouden. Vanaf 10 uur beginnen al de eerste trajecten te ontstaan met kleine vertragingen (oranje op Google Maps) wat op de grootste knelpunten rond 11 uur al overgaat in rood en donkerrood (stop-and-go tot stilstaand verkeer). Rond 12 uur zijn er op diverse knelpunten al vertragingen van 30 tot 60 minuten ontstaan, en soms meerdere van dat soort vertragingen achter elkaar (vooral A1 en A7). Momenteel op de A7 van Hannover naar Soltau meer dan 1,5 uur vertraging voor de Baustelle daar.

Ik vraag me toch af hoe die Baustelle op de A7 bij Walsrode / Soltau is ingericht. Met gemiddeld 60.000 voertuigen per dag is dat stuk nou ook weer niet zo extreem druk. Al sinds ze daar begonnen zijn staan er extreem lange files van 10 - 20 kilometer in beide richtingen, niet alleen op wisselweekenden maar praktisch elke dag en ook buiten de spitsuren.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » vr 28 jul 2017, 14:59

Misschien een smalle 60-Baustelle met versetzt fahren?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » vr 28 jul 2017, 15:16

Nee, ik ga me toch bij Chris aansluiten. Ik zie niet in hoe dit zoveel vertraging moet opleveren.
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 28 jul 2017, 15:22

Een 3-1 systeem dus die ook nog niet overdreven smal is. Wat opvalt is dat de congestie hier vaak in beide richtingen is, het ontstaat ook ongeveer rond hetzelfde tijdstip en de congestie wordt al snel intens met donkerrood = stilstaand verkeer op Google Maps, met vertragingen van 30 - 60 of zelfs 90 minuten. Of zouden daar elke dag ongevallen gebeuren? Met name richting noorden is er bij een incident al snel een volledige wegblokkade omdat de rijstroken gesplitst zijn, zonder vluchtstroken.

Het is wel zo dat de A7 tot aan het Dreieck Walsrode met 90.000 voertuigen een stuk drukker is (een derde slaat af naar de A27). Als die Baustelle al op dat stuk begint dan kan ik me voorstellen dat het meer vast loopt. Maar richting zuiden is dat effect niet en ontstaan ook structureel significante vertragingen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » vr 28 jul 2017, 17:30

Een zwaar ongeluk op de A3 Nürnberg > Würzburg nabij Schlüsselfeld. Hier is een vrachtwagen achterop een file geknald waarbij een camper compleet geplet is tussen de vrachtwagen en een luxe-camper. Er is één dode gevallen en er zijn meerdere zwaargewonden.

Afbeelding
(foto ©News5)

In de richting Nürnberg gaat het om maarliefst 24 kilometer aan stockender verkehr met bijna driekwartier vertraging aan kijkersfile. Op de A3 gaat het richting Würzburg inmiddels om >2.5 uur vertraging over 18 kilometer. Verkeer dat de B8 vanaf Nürnberg wil gebruiken als omleiding staat een verrassing te wachten aangezien de B8 direct ten westen van Fürth ook afgesloten is.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 28 jul 2017, 21:27

Pfff..
  • Nach Angaben der Polizei fuhr ein 61-jähriger Lkw-Fahrer am Stauende auf zwei Wohnmobile auf, die im Schritttempo unterwegs waren. Der Familienvater im hinteren Wohnmobil wurde lebensgefährlich verletzt und starb noch an der Unfallstelle. Die Ehefrau und der Sohn wurden bei dem Unfall schwer verletzt und mit zwei Rettungshubschraubern ins Krankenhaus geflogen, so die Polizei.
Afbeelding

Het is toch wel een groot probleem in Duitsland, vrachtwagens die op files inrijden. Het gebeurt met auto's misschien nog wel vaker maar daar is de schade en letsel vaak te overzien. Bij een vrachtwagen zijn gevolgen voor materieel, letsel en verkeer altijd groot.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » vr 28 jul 2017, 21:48

Ben wel benieuwd naar de leeftijd van betrokken vrachtwagenchauffeurs. Deze is 61, zou dat ver af zitten van het gemiddelde van dergelijke brokkenpiloten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 29 jul 2017, 9:13

Nooit tussen vrachtwagens en/of bussen gaan staan. Zo zie je dat je dit met de dood moet bekopen mocht dit plaatsvinden.

En anders, zoals in het filmpje wat hier een paar dagen eerder te zien was waar een vrachtwagen bij Bad Hersfeld in de file inreed, afstand houden tussen je voorligger. Kan ook een hoop ellende voorkomen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 12:45

^^ En dat is nu precies wat ik bedoel. :top:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » za 29 jul 2017, 18:47

^^ Niet wat je schreef, je schreef namelijk dat mensen 6-7 seconden afstand moesten houden in Baustelllen, wat hier gezegd wordt is dat wanneer je achteraan in de file staat op de rechterrijstrook dat je dan een flinke afstand houdt tot je voorganger.

(er wordt voor de duidelijkheid trouwens gerefereerd aan dit filmpje)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door vynkce » za 29 jul 2017, 19:20

Chris schreef:Pfff..
  • Nach Angaben der Polizei fuhr ein 61-jähriger Lkw-Fahrer am Stauende auf zwei Wohnmobile auf, die im Schritttempo unterwegs waren. Der Familienvater im hinteren Wohnmobil wurde lebensgefährlich verletzt und starb noch an der Unfallstelle. Die Ehefrau und der Sohn wurden bei dem Unfall schwer verletzt und mit zwei Rettungshubschraubern ins Krankenhaus geflogen, so die Polizei.
Afbeelding

Het is toch wel een groot probleem in Duitsland, vrachtwagens die op files inrijden. Het gebeurt met auto's misschien nog wel vaker maar daar is de schade en letsel vaak te overzien. Bij een vrachtwagen zijn gevolgen voor materieel, letsel en verkeer altijd groot.

Het betreft hier een vlaams gezin uit Oosterzele.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » za 29 jul 2017, 19:50

keokiracer schreef:^^ Niet wat je schreef, je schreef namelijk dat mensen 6-7 seconden afstand moesten houden in Baustelllen, wat hier gezegd wordt is dat wanneer je achteraan in de file staat op de rechterrijstrook dat je dan een flinke afstand houdt tot je voorganger.

(er wordt voor de duidelijkheid trouwens gerefereerd aan dit filmpje)
Hoe het ook zij, in een Baustelle of achteraan een file: afstand, afstand, afstand! :!:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » za 29 jul 2017, 19:55

Dat probeer ik wel, maar als iemand je inhaalt en toch invoegt in dat gat, dan is die ruimte ook weg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 22:32

Die nachtbaustelle op de A5 bij het Kreuz Walldorf is er weer. 1 uur vertraging richting zuiden, 30 minuten richting noorden. Het lusje van Heilbronn richting Karlsruhe kost zelfs 75 minuten.

Afbeelding

Noordelijker bij Gießen is richting zuiden ook 1 uur vertraging, ook door een Baustelle. Dus stel dat je nu 's avonds lekker wilt knallen van Kassel naar Karlsruhe kom je 2 uur later aan dan gepland...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » zo 30 jul 2017, 22:37

Dit gaat een strop worden voor de economie van Duitsland met al deze voortdurende ellende met grote impact. :x

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » zo 30 jul 2017, 23:25

^^ Dat argument wordt vaker gebruikt, maar ik heb het vermoeden dat men er in Duitsland (en in Nederland, zie item gisteren bij Nieuwsuur over de Mobiliteitsalliantie) niet echt wakker van ligt.

Plaats reactie