Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 aug 2017, 0:19

Chris schreef:De onbegrensde snelheid is bijna koddig aan het worden, zo weinig meerwaarde als dit tegenwoordig nog heeft. Je racet van ophoping naar ophoping maar wint in totaal nauwelijks tijd.
Dat vind ik wat overdreven. Ja, overdag is het op diverse snelwegen bijna niet meer mogelijk om flink gas te geven, maar op de wat rustigere routes of 's ochtends vroeg, 's avonds laat en natuurlijk 's nachts kan je prima nog flink doorrijden. Ik rij regelmatig de A5 naar Basel en dan kan ik tussen 22 en 7 uur prima van Gießen tot Offenburg plankgas geven als ik dat wil. Zelfs overdag buiten de spits is stabiel 160 km/h zondermeer mogelijk, zodat ik nog op vrij hoge gemiddelden uit kom.

Verder zijn de stukken A1 en A44 die je gereden hebt ook vrij drukke snelwegen met maar grotendeels 2x2 rijstroken. Je merkt al snel het verschil als je 2x3 tot je beschikking hebt of op een rustige snelweg zit.
Jablan schreef:4. Mentaliteit. Hoe vaak ik al niet de bewoners van de linker rijstrook vlak voor werkzaamheden op het laatste moment bijna een noodstop heb zien maken omdat de rechter rijstrook wel breed genoeg is voor hun imitatie-terreinwagen, weet ik niet eens meer. Meer dan 1 auto vooruit kijken, is ook iets heel moeilijks, net zo goed als Duitsers heel slecht zijn in ritsen. Juist hierdoor duurt het altijd veel langer om in de het vak met de werkzaamheden terecht te komen dan in Nederland.
Niet kunnen ritsen is een globaal probleem en niet specifiek iets Duits. Ook in Nederland kan ik tal van voorbeelden noemen waar ik mensen er een potje van heb zien maken of me gewoon er niet tussen wilde laten. Het probleem is de slechte bebording bij wegwerkzaamheden. Vaak kleine mini-bordjes die scheef in de berm staan en dan aangeven dat er na X aantal kilometer wegwerkzaamheden komen en na X aantal meter geritst moet worden. Tja, dat soort dingen doet men in Nederland natuurlijk een stuk beter.
Jablan schreef:5. Filerijden kunnen alleen de bewoners van de grote agglomoraties, de rest vertoont heel nerveus rijgedrag in files.
Maar ook dat is een globaal fenomeen dat je eigenlijk overal op de wereld terug ziet. Mensen uit de steden zijn het filerijden dagelijks gewend. Mensen van het platteland zien misschien alleen een file als ze op vakantie gaan of familie bezoeken.
Coen Tunnel schreef:Italië vind ik op de snelwegen meestal trouwens niet eens zo chaotisch.
Mee eens, de snelwegen rijden in Italië wel relaxted, behalve rond grotere steden met 2x3 of 2x4 rijstroken. Dan wordt het soms wat tussen de auto's door slalommen e.d. :lol: Echt chaotisch en asociaal wordt ook pas in Zuid-Italië gereden. Daar komen echter de meeste touristen met auto niet eens.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 14 aug 2017, 14:54

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:De onbegrensde snelheid is bijna koddig aan het worden, zo weinig meerwaarde als dit tegenwoordig nog heeft. Je racet van ophoping naar ophoping maar wint in totaal nauwelijks tijd.
Dat vind ik wat overdreven. Ja, overdag is het op diverse snelwegen bijna niet meer mogelijk om flink gas te geven, maar op de wat rustigere routes of 's ochtends vroeg, 's avonds laat en natuurlijk 's nachts kan je prima nog flink doorrijden. Ik rij regelmatig de A5 naar Basel en dan kan ik tussen 22 en 7 uur prima van Gießen tot Offenburg plankgas geven als ik dat wil. Zelfs overdag buiten de spits is stabiel 160 km/h zondermeer mogelijk, zodat ik nog op vrij hoge gemiddelden uit kom.
Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je kan slechts op een beperkt aantal routes en dan vooral 's avonds laat en 's nachts gebruik maken, dat toont toch wel aan hoe zinloos die onbegrensde stukken zijn. Maar een minimaal aandeel van het verkeer kan er serieus van profiteren.

Als je op de A7 van Hamburg naar Kolding rijdt is het een verademing om in Denemarken te komen, geen aanstormende Audi's die bij elke 400 meter lege weg meteen naar de 170 willen om daarna weer te moeten remmen voor de volgende ophoping. Het geeft een veel rustiger wegbeeld.

Een ander probleem met een ontbrekende maximumsnelheid is dat vele bestuurders denken 'recht' te hebben om overal 160+ te mogen rijden en daar ook naar gaan rijden, ook al is het verkeer te druk. Die rijden alsof de rest maar op moet hoepelen. Vooral dat typische rijgedrag van met 160+ aanstormen op een voertuig dat 130 rijdt en pas op het laatste moment hard remmen. Dat is gewoon asociaal rijgedrag en intimidatie.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » ma 14 aug 2017, 15:25

+1. Vooral die uitschieters naar boven maken het rijden erg onrustig, dus ik ben blij als er weer een stuk met Vmax in de rit zit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 aug 2017, 15:46

Chris schreef:Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je kan slechts op een beperkt aantal routes en dan vooral 's avonds laat en 's nachts gebruik maken, dat toont toch wel aan hoe zinloos die onbegrensde stukken zijn. Maar een minimaal aandeel van het verkeer kan er serieus van profiteren.
Zo zinloos vind ik dat niet. ;) Op die tijdstippen dat het rustig is kan en mag je legaal lekker doorrijden. Bovendien is er nog altijd een adviessnelheid van 130 km/h die m.i. op de drukke tijdstippen best toepasselijk is. Zinloos vind ik een maximumsnelheid in de rustige (nachtelijke) uren.

Wel pleit ik gerust voor meer variabele Vmaxen met daarbij meerdere etappes die ook boven de 120 uitkomen. Soms kan je nog prima 140 of 160 rijden, terwijl sneller dan te hard wordt. Bovendien moeten de systemen beter aangepast worden als het vandaag de dag het geval is. Al erg snel wordt er zomaar iets op de matrixborden gegooit en dan neemt men dat maar voor de helft serieus.

Maar zo weinig snelwegen waar je kunt doorrijden heeft Duitsland nu ook weer niet. Zelfs in de filedeelstaat NRW heb je buiten de spits nog best wat mogelijkheden waar je prima op kunt schieten. Misschien niet overal meteen met 200+, maar wel met bijv. 160. De bekende voorbeelden uit m'n hoofd:

- A1 Bliesheim - Blankenheim
- A2 Oberhausen - Bielefeld
- A3 NL - Oberhausen
- A4 Aachen - Köln-West / Engelskirchen - B54
- A31 Schüttorf - Dorsten
- A33 Osnabrück - Borgholzhausen
- A44 Aachen - Jackerath / Bochum - Dortmund
- A45 Dortmund - Meinerzhagen (ri. zuiden)
- A52 NL - Mönchengladbach
- A57 NL - Kamp-Lintfort
- A445/A46 Werl - Brilon
Chris schreef:Vooral dat typische rijgedrag van met 160+ aanstormen op een voertuig dat 130 rijdt en pas op het laatste moment hard remmen. Dat is gewoon asociaal rijgedrag en intimidatie.
Netjes is absolut wat anders, maar met witte kentekenplaten en/of een snellere auto zul je er aanzienlijk minder last van hebben. ;) Als ik iemand van achteren zie aanstormen laat ik hem rustig voor. En sowieso zou ik op een 'onbeperkte' snelweg nooit onder de 130 km/h naar de meest linker rijstrook gaan (niet dat jij dat doet; gewoon algemeen bedoeld :) ). Mijn geduld raakt soms ook wel eens op als een paar langzame automobilisten voor me menen vrachtwagens te moeten gaan inhalen met 100 km/h en dan ook niet onmiddelijk naar rechts gaan waar dat kan, maar dat is meer op de rustige snelwegen. Dezelfde ergernis heb ik evengoed in landen met Vmax. Daar waar het druk is, pas ik me ook aan en laat ik me door aanstormende achterliggers niet intimideren. Ze kunnen er langs zodra er een mogelijkheid voor is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 14 aug 2017, 16:48

Aanstaande zaterdag 19 augustus wordt de A2 aan de westkant van Hannover in beide richtingen afgesloten om een bom uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk te maken. Het gaat om de A2 tussen Hannover-Herrenhausen en het Dreieck Hannover-West (in de richting Dortmund vanaf Hannover-Bothfeld), plus een aansluitend deel van de A352. De afsluiting zal om 13:30 uur starten. Hoe lang de afsluiting exact zal duren is niet bekend. Het verkeer wordt omgeleid via het onderliggend wegennet over de B6 en B65, de verwachting is dat dit serieuze vertragingen gaat opleveren, zeker als de afsluiting langer zal duren.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jablan » ma 14 aug 2017, 21:42

Het is vandaag maandag, dus deze afsluiting (en bijbehorende evacuatie) zal de hele week rondzingen in de media. Goede kans, dat het allemaal meevalt met de overlast.
Chris schreef:Een ander probleem met een ontbrekende maximumsnelheid is dat vele bestuurders denken 'recht' te hebben om overal 160+ te mogen rijden en daar ook naar gaan rijden, ook al is het verkeer te druk. Die rijden alsof de rest maar op moet hoepelen ...
+
SnarfFlevoland schreef:... met witte kentekenplaten en/of een snellere auto zul je er aanzienlijk minder last van hebben. ;)
Sorry, kenteken of model auto maakt geen enkel verschil. Bumperkleven met 180 per uur zit bij sommigen in het bloed en het enige, dat echt helpt, is een achterruit met een camera-symbool erop of deze fijne mensen de indruk geven, dat ze achter een politiewagen zitten.
SnarfFlevoland schreef:Zinloos vind ik een maximumsnelheid in de rustige (nachtelijke) uren.
(modus cynisch aan)Spreken we elkaar als je aanrijding met groot wild hebt gehad?(modus cynisch uit)

Juist als het donker is, wordt er stukken rustiger gereden. Dan zijn dezelfde bestuurders, die bij daglicht anderen opzij proberen te duwen, echte angsthazen, die op een lege weg groot licht nodig hebben om een meter vooruit te komen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nederland24 » ma 14 aug 2017, 21:44

^^Wat een waardeloze planning. In de zomermaanden zijn de dagen met zonlicht dusdanig lang, dat je het ook wel in de vroege ochtenduren zou kunnen doen, als er minder verkeer op de weg is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 14 aug 2017, 22:25

SnarfFlevoland schreef:Verder zijn de stukken A1 en A44 die je gereden hebt ook vrij drukke snelwegen met maar grotendeels 2x2 rijstroken. Je merkt al snel het verschil als je 2x3 tot je beschikking hebt of op een rustige snelweg zit.
Inderdaad. Maar zelfs op de A2 en A3 heb ik op de juiste tijden al vele kilometers achter elkaar 160 - 180 aan kunnen houden... Een mooie vrijdagochtend bijvoorbeeld. Ik zie echt niet in waarom ik in zo'n situatie 130 zou moeten rijden.
SnarfFlevoland schreef:
Jablan schreef:4. Mentaliteit. Hoe vaak ik al niet de bewoners van de linker rijstrook vlak voor werkzaamheden op het laatste moment bijna een noodstop heb zien maken omdat de rechter rijstrook wel breed genoeg is voor hun imitatie-terreinwagen, weet ik niet eens meer. Meer dan 1 auto vooruit kijken, is ook iets heel moeilijks, net zo goed als Duitsers heel slecht zijn in ritsen. Juist hierdoor duurt het altijd veel langer om in de het vak met de werkzaamheden terecht te komen dan in Nederland.
Niet kunnen ritsen is een globaal probleem en niet specifiek iets Duits. Ook in Nederland kan ik tal van voorbeelden noemen waar ik mensen er een potje van heb zien maken of me gewoon er niet tussen wilde laten. Het probleem is de slechte bebording bij wegwerkzaamheden. Vaak kleine mini-bordjes die scheef in de berm staan en dan aangeven dat er na X aantal kilometer wegwerkzaamheden komen en na X aantal meter geritst moet worden. Tja, dat soort dingen doet men in Nederland natuurlijk een stuk beter.
Jablan schreef:5. Filerijden kunnen alleen de bewoners van de grote agglomoraties, de rest vertoont heel nerveus rijgedrag in files.
Maar ook dat is een globaal fenomeen dat je eigenlijk overal op de wereld terug ziet. Mensen uit de steden zijn het filerijden dagelijks gewend. Mensen van het platteland zien misschien alleen een file als ze op vakantie gaan of familie bezoeken.
Het verschil lijkt in Duitsland wel iets groter te zijn dan in Nederland of Vlaanderen, maar dat is ook niet gek gezien hoe dichtbevolkt Nederland en Vlaanderen zijn in vergelijking tot grote stukken Duitsland. En dan valt het meestal nog wel mee, alleen ziet het er soms wat onwennig uit.

Chris schreef: Je geeft het zelf eigenlijk al aan, je kan slechts op een beperkt aantal routes en dan vooral 's avonds laat en 's nachts gebruik maken, dat toont toch wel aan hoe zinloos die onbegrensde stukken zijn. Maar een minimaal aandeel van het verkeer kan er serieus van profiteren.
Waarom is dat zinloos? Bovendien, als je buiten het graafmachine-speel-seizoen (zomervakantie) komt en je routes en reistijden een beetje handig uit zoekt zijn er best grote stukken waar je flink door kunt rijden. Maar dat zijn tijden waarop je maar weinig gele platen ziet in Duitsland.
Chris schreef:Als je op de A7 van Hamburg naar Kolding rijdt is het een verademing om in Denemarken te komen, geen aanstormende Audi's die bij elke 400 meter lege weg meteen naar de 170 willen om daarna weer te moeten remmen voor de volgende ophoping. Het geeft een veel rustiger wegbeeld.
Denemarken is voor mij zo lang geleden dat ik me er NIKS van kan herinneren. Dus ook ver voor ik mijn rijbewijs had. Maar ik vergelijk het met Nederland:
Zodra je de grens over komt zit je in een land waar je verplicht bent een treuzeltempo te rijden. De doorsnee bestuurder meent op de stukken met een nog enigszins snelwegwaardige limiet (130 dus) met 110 eeuwig links te moeten plakken, maar zodra de Vmax dan naar stand karrenpad verlaagd wordt door het openen van een rijstrook die geen rijstrook is maar toch wel een rijstrook is, dan begint datzelfde tuig met 120 de mensen te klooien die zich aan de Vmax willen houden...

Het probleem in Duitsland is dat sommigen vergeten dat geen limiet niet betekent dat men geen rekening met elkaar hoeft te houden. Maar in Nederland houd men nog veel minder rekening met elkaar...
Chris schreef:Een ander probleem met een ontbrekende maximumsnelheid is dat vele bestuurders denken 'recht' te hebben om overal 160+ te mogen rijden en daar ook naar gaan rijden, ook al is het verkeer te druk. Die rijden alsof de rest maar op moet hoepelen. Vooral dat typische rijgedrag van met 160+ aanstormen op een voertuig dat 130 rijdt en pas op het laatste moment hard remmen. Dat is gewoon asociaal rijgedrag en intimidatie.
Sommige zijn asociaal, maar ik heb er nog steeds weinig last van. Ook als ik achter in een treintje hang...

Het probleem is vaak dat mensen die langzaam rijden, niet in de gaten hebben hoe vaak ze er iemand langs kunnen laten, te laat naar rechts gaan en zich vervolgens klem rijden omdat de achterligger de snelheid kwijt was en weer vaart moet maken. En vervolgens blijven ze maar links.
edit: Dit komt deels ook doordat anderen de langzamere bestuurders er niet meer tussen laten bij de volgende vrachtauto. Maar dat doet men in Nederland ook niet...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op ma 14 aug 2017, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 14 aug 2017, 22:40

SnarfFlevoland schreef:Netjes is absolut wat anders, maar met witte kentekenplaten en/of een snellere auto zul je er aanzienlijk minder last van hebben. ;) Als ik iemand van achteren zie aanstormen laat ik hem rustig voor. En sowieso zou ik op een 'onbeperkte' snelweg nooit onder de 130 km/h naar de meest linker rijstrook gaan (niet dat jij dat doet; gewoon algemeen bedoeld :) ). Mijn geduld raakt soms ook wel eens op als een paar langzame automobilisten voor me menen vrachtwagens te moeten gaan inhalen met 100 km/h en dan ook niet onmiddelijk naar rechts gaan waar dat kan, maar dat is meer op de rustige snelwegen. Dezelfde ergernis heb ik evengoed in landen met Vmax. Daar waar het druk is, pas ik me ook aan en laat ik me door aanstormende achterliggers niet intimideren. Ze kunnen er langs zodra er een mogelijkheid voor is.
Tsja, aan die buitenlandervijandige instelling heb ik me vroeger genoeg geërgerd en dat is ook een reden waarom ik er buiten Duitsland nog steeds totaal geen moeite voor doe om met Duitsers, die buiten Duitsland meestal toch maar wat aankl*ten, rekening te houden. Sterker nog, als ik in Nederland of België rij dan veeg ik ze van de linker rijstrook af als ze niet uit zichzelf ophoepelen. In andere landen waar ik minder vaak kom ben ik daarmee meestal iets kalmer, maar dan heb ik meestal ook geen haast.


Verder stoor ik me wel enorm aan autozombilisten die op drukke wegen onder de snelheid van het overig verkeer menen het recht te hebben iedereen in de remmen te dwingen om in te gaan halen, omdat ze zonder noodzaak onder de snelheid van de rest aan het kl*ten zijn. Als je zoveel tijd hebt dan neem een landstraat of blijf met 85-90 op de CC rechts... Als het druk is dan haal je op stukken zonder limiet met de adviessnelheid of meer in, op stukken met limiet en in andere landen geef je gewoon gas en gaat de maximumsnelheid rijden. Als je dat echter doet en een inhaalactie met een acceptabel snelheidsverschil uitvoert, dan heeft de rest maar te wachten. Ik zal in zo'n situatie ook niet gaan kleven of irritant doen.

Maar goed, als autozombilisten hun spiegels zouden gebruiken zouden ze daarin kunnen zien dat ze een complete trein inclusief harmonica effect veroorzaken, met alle andere effecten die daarbij horen zoals geïrriteerde bestuurders, gaatjes dichtrijden, afsnijden om in de trein te komen, enzovoorts enzovoorts.
TOEVOEGING
Ik ken er een paar. En dat is ook het volk dat het hardste roept dat vrachtauto's nooit zouden moeten mogen inhalen... Zelf veroorzaken ze hetzelfde effect! Dan heb ik voor een vrachtwagen die inhaalt met een redelijk snelheidsverschil veel meer begrip, die kan nu eenmaal niet harder.
Jablan schreef:
SnarfFlevoland schreef:... met witte kentekenplaten en/of een snellere auto zul je er aanzienlijk minder last van hebben. ;)
Sorry, kenteken of model auto maakt geen enkel verschil. Bumperkleven met 180 per uur zit bij sommigen in het bloed en het enige, dat echt helpt, is een achterruit met een camera-symbool erop of deze fijne mensen de indruk geven, dat ze achter een politiewagen zitten.
Bij mij viel het anders wel enorm op. Heb je ook weleens gekeken of het bij jezelf zou kunnen liggen?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 aug 2017, 23:22

Jablan schreef:Sorry, kenteken of model auto maakt geen enkel verschil.
Zie de reactie van duikgek89. Het is een schokkend verschil. En wij wonen beiden in de Bondsrepubliek. Ook op andere fora staan voorbeelden van immigranten. Ik weet bijv. nog goed hoe schokkend een Duitser de reacties van z'n landgenoten vond toen hij destijds nog bij mij in een auto zat met Nederlands kenteken. Bovendien zie ik het vandaag de dag bij anderen ook nog regelmatig gebeuren. Duitsers ergeren zich graag over buitenlandse automobilisten. Niet alleen over Nederlanders overigens, maar ook over de asociale Zwitsers, slome Franzosen, vreemde Polen en aparte Belgen.

Ook het type auto maakt wat uit, alhoewel in mindere mate. Desalniettemin zul je in een Porsche minder snel last van bumperklevers hebben als dat je in een Renault Twingo rijdt, ook al rijden beiden bijv. 120 km/h. Voor een Porsche heeft men respect, een Twingo denkt iedereen van de weg af te kunnen duwen. Dergelijk rijgedrag is absoluut niet goed te praten, maar het gebeurd... En dat is m'n punt.
Jablan schreef:het enige, dat echt helpt, is een achterruit met een camera-symbool erop of deze fijne mensen de indruk geven, dat ze achter een politiewagen zitten.
Het beste wat helpt is je er niks van aantrekken en naar rechts gaan zodra dat kan. Ben je ze in 99,9% van de gevallen kwijt. Alleen de echte treiteraars gaan je misschien pesten. Daarvoor helpt al het omhoog houden van een camera, terughoudend gedrag of als je weet dat de auto je toch niet bij kan houden de onconventionele methode: Plankgas geven.
Jablan schreef:Juist als het donker is, wordt er stukken rustiger gereden.
Daarmee heb ik andere ervaringen. Misschien geen enorme snelheidsduivels meer, maar genoeg automobilisten met cruisesnelheden tussen de 160 en 200. En of je nu met 130 of 200 aan komt... Als er echt ineens wild komt opzetten is de kans om succesvol uit te wijken toch erg gering. Alleen de gevolgen zien er wellicht anders uit. Maar hetzelfde geldt voor een klapband, plotselinge gladheid, onverwachte manouvres van andere verkeersdeelnemers etc. etc. Sterker nog: Persoonlijk acht ik het risico op dergelijke zaken (aanzienlijk) hoger dan een aanrijding met wild op de snelweg. Wie snel rijdt moet snel kunnen reageren en daar ervaring in hebben en opbouwen.

Wat betreft de zaak over overstekend wild op de snelweg kun je het vanuit twee perspectieven zien: Als ik langzaam rij heb ik misschien tijd om het wild uit te wijken (maar dan is 100 ook al vrij snel), of ik ben zo snel dat ik het wild al voorbij ben voordat het van schrik de snelweg oversteekt. Natuurlijk zijn beide argumenten voor de praktijk krom. Geen gezond mens gaat 's nachts met 60 km/h over de snelweg rijden en eveneens zijn de 300 km/h duivels ook zeldzaam.
Jablan schreef:(modus cynisch aan)Spreken we elkaar als je aanrijding met groot wild hebt gehad?(modus cynisch uit)
:emo: Op dat niveau hoeven we hier niet te gaan discussiëren... Ik respecteer je mening, ook al denk ik er anders over, en je hebt zeker een punt dat je altijd alert op overstekend wild moet zijn. Het is zelfs een punt waar ik anderen ook op attent maak... Op het OWN overigens nog veel meer als op de autosnelweg. En dan zijn de nachtelijke uren zelfs nog niet zo gevaarlijk als de schemer in de vroege ochtend.
duikgek89 schreef: Sterker nog, als ik in Nederland of België rij dan veeg ik ze van de linker rijstrook af als ze niet uit zichzelf ophoepelen.
:lol: Persoonlijk vind ik het allemaal nog wel meevallen. Ook de Nederlanders in Duitsland. Als je respectvol met elkaar omgaat is er weinig aan de hand. Waar ik veel slechter tegen kan is dat de Duitse automobilist zich erg snel op z'n tenen getrapt voelt als er wat gebeurd. Een Nederlander is gemoedelijker in z'n doen en laten, maar daarvoor weer wat minder oplettend.
duikgek89 schreef: Verder stoor ik me wel enorm aan autozombilisten die op drukke wegen onder de snelheid van het overig verkeer menen het recht te hebben iedereen in de remmen te dwingen om in te gaan halen, omdat ze zonder noodzaak onder de snelheid van de rest aan het kl*ten zijn. [...] Dan heb ik voor een vrachtwagen die inhaalt met een redelijk snelheidsverschil veel meer begrip, die kan nu eenmaal niet harder.
Mee eens. Dit is iets wat je helaas erg veel terugziet op de weg.
duikgek89 schreef:Maar zelfs op de A2 en A3 heb ik op de juiste tijden al vele kilometers achter elkaar 160 - 180 aan kunnen houden... Een mooie vrijdagochtend bijvoorbeeld. Ik zie echt niet in waarom ik in zo'n situatie 130 zou moeten rijden.
Klopt, de vrijdag, zaterdag en zondagochtenden lenen zich vaak erg goed om lekker op te schieten. Zeker voor de mensen die niet graag 's nachts rijden een prima mogelijkheid om toch snel door Duitsland te kunnen cruisen.
duikgek89 schreef:Sommige zijn asociaal, maar ik heb er nog steeds weinig last van. Ook als ik achter in een treintje hang...
Dat weerspiegelt ook mijn ervaring. Nu rij ik altijd wel door, maar zelden dat iemand achter me echt flink gaat zitten bumperkleven. Wel heb je natuurlijk die figuren die niet weten wat een veilige afstand betekend en overal behoorlijk dicht op de voorman rijden, maar dat is wat anders als mensen echt van de baan te willen duwen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door IQ[] » di 15 aug 2017, 9:10

SnarfFlevoland schreef:Duitsers ergeren zich graag over buitenlandse automobilisten. Niet alleen over Nederlanders overigens, maar ook over de asociale Zwitsers, slome Franzosen, vreemde Polen en aparte Belgen.
:dyn_hyp: Ze gaan meestal wel aan de kant op de Autobahn (als ze m'n Belgische platen al zien). In een stad als Maastricht de Nederlanders trouwens ook (daar heb je weer zo een ... :nuts: ) Soms moet je van vooroordelen ook profiteren :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 15 aug 2017, 10:44

^^ Het is de fijne borrelpraat in Duitsland, inderdaad. Nederlanders, dat zijn al die caravans op onze Autobahnen en we rijden nutteloos links. Toch jammer dat ik op de gemiddelde rit door Duitsland meer caravans met Duits kenteken zie én dat Duitsers zelf ook vreselijke middenbaan-klevers zijn. Voor alle andere landen een soortgelijk verhaal klaar, dat ook niet te staven valt met dingen die Duitsers echt zelf niet doen.

Het jammere is dat de buitenlanders tegenwoordig ook als excuus dienen voor alle problemen waarmee het Duitse snelwegennet kampt: wij niet-Duitsers rijden hun wegennet kapot en we betalen er niet genoeg voor om het fatsoenlijk te onderhouden. Het is een mythe waar politiek eens iemand doorheen zou moeten prikken, maar het lijkt erop dat Duitse politiek en overheid hem liever in stand houden om te voorkomen dat iemand hen nog eens tot de orde zou roepen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 aug 2017, 11:25

Pino schreef:Nederlanders, dat zijn al die caravans op onze Autobahnen en we rijden nutteloos links. Toch jammer dat ik op de gemiddelde rit door Duitsland meer caravans met Duits kenteken zie én dat Duitsers zelf ook vreselijke middenbaan-klevers zijn. Voor alle andere landen een soortgelijk verhaal klaar, dat ook niet te staven valt met dingen die Duitsers echt zelf niet doen.
Helemaal mee eens. Duitsers zijn minstends net zo erg in het beruchte middenbaan-plakken. Regelmatig moet ik van rechts geheel naar links, wil ik niet rechts inhalen. En een campingland is Duitsland zondermeer ook. Vooral campers boomen op dit moment explosief, maar caravans zijn er inderdaad ook genoeg. In verhouding zullen de Nederlanders na de Zweden nog een groter campingsvolk zijn, maar in de totale aantallen zijn er natuurlijk meer Duitsers.
Pino schreef:Het jammere is dat de buitenlanders tegenwoordig ook als excuus dienen voor alle problemen waarmee het Duitse snelwegennet kampt: wij niet-Duitsers rijden hun wegennet kapot en we betalen er niet genoeg voor om het fatsoenlijk te onderhouden.
Ho, stop! Daar denken ze bij de CSU in Bayern over. Een klein, maar wezenlijk verschil! :mrgreen: Voor ons in NRW is dat al buitenland. :lol:

Van mij part gaan alleen de Beieren en Oostenrijkers dat vignet betalen. Kan misschien de A8 naar Salzburg nog een keer op korte termijn gemoderniseerd worden. :dyn_hyp:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » di 15 aug 2017, 12:44

Duitsers moeten eens het verschil leren begrijpen tussen normaal, hinderlijk en gevaarlijk gedrag. Iemand die in een treintje met 2 seconden volgafstand aan 130 km/h rijdt doet niets verkeerd. Iemand die 100 km/h links rijdt of een inhalende vrachtwagen kan erg hinderlijk zijn, maar dat praat het veel gevaarlijkere bumperkleven of andere vormen van agressie NOOIT goed.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 15 aug 2017, 13:41

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Het jammere is dat de buitenlanders tegenwoordig ook als excuus dienen voor alle problemen waarmee het Duitse snelwegennet kampt: wij niet-Duitsers rijden hun wegennet kapot en we betalen er niet genoeg voor om het fatsoenlijk te onderhouden.
Ho, stop! Daar denken ze bij de CSU in Bayern over. Een klein, maar wezenlijk verschil! :mrgreen: Voor ons in NRW is dat al buitenland. :lol:
Ik hoor dit soort geluiden toch ook wel aan de noordkant van de Weisswurstgraben hoor. Niet van politici, maar toch. En het is, als je eerlijk bent, ook geen super-rare gedachte dat je door je centraal gelegen positie een prijs betaalt voor transitverkeer die bijvoorbeeld de Britten, de Spanjaarden en de Italianen niet betalen. Het vergt enige kennis van zaken om te weten dat vrachtverkeer voor de slijtage zorgt - en die betalen al LKW-Maut zodat het hele borrelpraatje daar eindigt. Over de bijdrage die buitenlanders al leveren naar gebruik via brandstofaccijns hoef je dan nog niet eens te beginnen.

In de tussentijd kan men binnenkort tenminste de CSU ter verantwoording roepen: "jullie wilden en kregen jullie tol voor buitenlanders. Waarom is het dan nog steeds zo'n chaos?"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 aug 2017, 18:24

Pino schreef:Ik hoor dit soort geluiden toch ook wel aan de noordkant van de Weisswurstgraben hoor. Niet van politici, maar toch.
Dat zijn jaloerse Duitsers die graag andere landen eens willen "terugpakken". :roll: Nederland en België kennen overigens ook wel een aantal van die lui. Gelukkig is het aantal mensen dat zo denkt buiten het land van Seehofer wel een kleine minderheid. In Bayern zelf leeft het topic daarentegen echt onder de mensen.
Jeroen schreef:Iemand die 100 km/h links rijdt of een inhalende vrachtwagen kan erg hinderlijk zijn, maar dat praat het veel gevaarlijkere bumperkleven of andere vormen van agressie NOOIT goed.
Als een vrachtwagen inhaalt zie ik ook wel eens een voorman enorm gaan bumperkleven, maar dat heeft logischerwijze geen enkele zin. Het is alleen maar gevaarlijk voor jezelf en voor je omstanders. Ik hou achter inhalende vrachtwagens vaak een ruime afstand. En voor vrachtwagens die fatsoenlijk inhalen heb ik ook wel begrip voor. De meesten gaan wel weer naar rechts, zodra dit kan en/of een collega knippert. Bussen zijn soms veel hinderlijker als ze denken 10 km lang niet naar rechts te moeten, dan raakt m'n geduld wel eens op en haal rechts in.

Vergeet echter niet dat die langzame automobilisten soms ook op hun manier agressief zijn en achterliggers met extreem langzaam rijgedrag 'pesten'. Dat soort figuren zijn m.i. net zo fout bezig als diegenen die agressief voorliggers de weg af willen duwen, alleen dan op een andere manier.

Sommige vrachtwagenchauffeurs maken er ook wel eens een potje van door spontaan naar links te gaan (knipperlicht als toverstokje) of gewoon inhalen waar een inhaalverbod geldt en dat natuurlijk met maar 1 km/h verschil... Maar hoe dan ook helpt bumperkleven niks. Ik zou in het ergste geval gewoon via de vluchtstrook inhalen. Is zelfs nog qua boete goedkoper dan rechts inhalen, laat staan bumperkleven. Heb ik ooit eens gedaan toen vrachtwagens na 5 min (!) elkaar nog steeds niet ingehaald hadden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 15 aug 2017, 18:48

Mja, wat zijn 'langzame automobilisten'. Zelfs met 140 km/h heb je nogal eens een Audi of BMW op je trekhaak hangen. En ik zie ze dat ook massaal doen bij Duitsers, dus het ligt niet alleen aan je gele kentekenplaten.

Het ontbreken van een maximumsnelheid nodigt dit gedrag blijkbaar uit. Op de begrensde delen heb je er vaak geen last van.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 aug 2017, 18:54

Chris schreef:Mja, wat zijn 'langzame automobilisten'.
Persoonlijk praat ik over mensen die nauwelijks over de 100 km/h komen en ook in andere landen lastig zijn, maar je hebt natuurlijk een punt: Het is een rekbaar begrip.
Chris schreef:En ik zie ze dat ook massaal doen bij Duitsers, dus het ligt niet alleen aan je gele kentekenplaten.
Het gebeurd alleen op een andere manier. Tussen bumperkleven, van de weg afduwen en pesten zitten verschillen. Als je nog wat vaker in Duitsland zou rijden, krijg je daar een soort speurogen en gevoelsorgaan voor. ;) Heb er zelf - als ik het wat langzamer aandoe - overigens nauwelijks last van.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Snelwegfreak » di 15 aug 2017, 19:04

Ik heb in Duitsland nog nooit wat gemerkt van rare acties jegens buitenlanders. Nooit tegen mij, in ieder geval Als het kan rijd ik ook wel stevig door. 130 tot 180 km/h ongeveer, meestal ertussenin. Wel merk je dat Duitsers amper rechts houden en stevig doorrijden, maar dat neem je snel genoeg gewoon over.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Willem » wo 16 aug 2017, 7:51

Als je met 140 a 150 een vrachtwagen inhaalt blijven ze meestal op ruime afstand achter je rijden en is er niets aan de hand.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jablan » wo 16 aug 2017, 11:12

Bumperklevers
duikgek89 schreef:Bij mij viel het anders wel enorm op. Heb je ook weleens gekeken of het bij jezelf zou kunnen liggen?
Eigenlijk sta ik bekend om een besliste rijstijl, dingen eerder zien dan een ander en in de loop der jaren hebben we werkelijk met alles gereden, van vrachtwagen tot instapmodel en ook met verschillende kentekens. Gebeurt vanzelf als je familie in een klein dozijn landen woont ;-)
Het op hoge snelheid aan komen rijden en je bumper van dichtbij willen bekijken, staat werkelijk los van model auto of kleur kentekenplaat. Het lijkt zo, omdat dat de dingen zijn, die iets afwijken van het patroon en daarom sneller worden onthouden.

Variabele max.snelheid
SnarfFlevoland schreef:Ik respecteer je mening, ook al denk ik er anders over, en je hebt zeker een punt dat je altijd alert op overstekend wild moet zijn. Het is zelfs een punt waar ik anderen ook op attent maak... Op het OWN overigens nog veel meer als op de autosnelweg. En dan zijn de nachtelijke uren zelfs nog niet zo gevaarlijk als de schemer in de vroege ochtend.
Wild was een voorbeeld. Als Bambi&Co al regelmatig een weg oversteken, dan zijn ze gewend aan een bepaalde snelheid op die weg. Wanneer de snelheid 's nachts anders is dan overdag, dan krijg je de aanrijdingen, ook buiten de bronsstijd.
Toch is dit niet de enige reden, waarom ik liever dag en nacht dezelfde maximum snelheid heb. Aanrijdingen, ongelukken in het donker zijn vrijwel altijd een slag zwaarder dan overdag en daarnaast zorgen wisselende max.snelheden voor verwarring, onrust op de weg. Waar 's nachts een snelheidsbeperking geldt (Lärmschutz), zie je overdag ook mensen, die ineens op die plekken veel langzamer rijden dan voor of na zo'n beperking.

Bouwprojecten
Chris schreef:Het voordeel daarvan is dat je in 4 jaar van de overlast af bent en er een mooie 2x3 rijstroken over 50+ kilometer ligt. Als dit op de conventionele manier gedaan zou worden, zou je op zo'n traject 15 of 20 jaar lang in de file staan, telkens een paar kilometer verderop. Net zoals de A3 Frankfurt - Würzburg of de A8 Karlsruhe - Stuttgart.
Straßen NRW geeft aan, dat een tekort aan bouwvakkers ook meespeelt in de keuze wanneer en hoe er gebouwd wordt of waarom sommige werkzaamheden veel langer duren dan eigenlijk nodig is. Dat kan wel kloppen - in het oosten van Kroatïe zijn er een paar regio's, waar je nauwelijks volwassen mannen tegenkomt. Ze zijn allemaal in het buitenland aan het werk, als wegwerker. Meestal in Duitsland, anders in Oostenrijk of Engeland.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » wo 16 aug 2017, 12:45

Snelwegfreak schreef:Ik heb in Duitsland nog nooit wat gemerkt van rare acties jegens buitenlanders. Nooit tegen mij, in ieder geval Als het kan rijd ik ook wel stevig door. 130 tot 180 km/h ongeveer, meestal ertussenin. Wel merk je dat Duitsers amper rechts houden en stevig doorrijden, maar dat neem je snel genoeg gewoon over.
Dit is ook mijn ervaring. In Duitsland rij ik, daar waar het mag en kan, 150 - 160 km/h. Dat vind ik snel genoeg. Soms, op een vrijwel lege Autobahn, wil het wel eens sneller gaan. Maar nooit meer dan 200. Dat soort snelheden horen op een circuit thuis.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Davy » wo 16 aug 2017, 14:33

Willem schreef:Als je met 140 a 150 een vrachtwagen inhaalt blijven ze meestal op ruime afstand achter je rijden en is er niets aan de hand.
Kijk en dat is dus eigenlijk al fout... voor velen is 140-150 al echt (terecht) veel te hard. Ik vind dat je als hardrijder niet moet mekkeren als je aan 120-130 een treintje vrachtwagens inhaalt, en dat gebeurt dus wel veel te vaak in Duitsland, ook bij grote drukte. Het is toch veel te vaak het typische gedrag van "ik kom eraan en jij moet aan de kant". En daarom ben ik steeds harder voorstander van een algemene limiet, dat mag zelfs nog 160 zijn, iets wat voor 99% hard genoeg is. Maar wie harder wil gaat maar naar een circuit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 16 aug 2017, 21:42

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef: Sterker nog, als ik in Nederland of België rij dan veeg ik ze van de linker rijstrook af als ze niet uit zichzelf ophoepelen.
:lol: Persoonlijk vind ik het allemaal nog wel meevallen. Ook de Nederlanders in Duitsland. Als je respectvol met elkaar omgaat is er weinig aan de hand. Waar ik veel slechter tegen kan is dat de Duitse automobilist zich erg snel op z'n tenen getrapt voelt als er wat gebeurd. Een Nederlander is gemoedelijker in z'n doen en laten, maar daarvoor weer wat minder oplettend.
Ach, volgens familie heb ik een Duitse rijstijl aangeleerd, dus als een Duitser me in de weg rijdt dan ben ik op mijn tenen getrapt :mrgreen:

Nee om serieus te zijn, in principe ben ik het wel met je eens. Alleen vraag me dat niet als ik op een zomerdag op de A12 in Nederland heb gereden... Want toeristen op de weg...
Overigens kon ik gisteren op de A3 twee keer aardig in de ankers voor gele platen zonder spiegels die nog helemaal geen reden hadden om naar links te komen...
SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Maar zelfs op de A2 en A3 heb ik op de juiste tijden al vele kilometers achter elkaar 160 - 180 aan kunnen houden... Een mooie vrijdagochtend bijvoorbeeld. Ik zie echt niet in waarom ik in zo'n situatie 130 zou moeten rijden.
Klopt, de vrijdag, zaterdag en zondagochtenden lenen zich vaak erg goed om lekker op te schieten. Zeker voor de mensen die niet graag 's nachts rijden een prima mogelijkheid om toch snel door Duitsland te kunnen cruisen.
Daarom plan ik langere ritten als het even kan ook het liefst op die tijden. Ik heb een wisselend gevoel bij 's nachts rijden. Bij helder weer en een maan vind ik het heerlijk en dan vind ik het ook niet erg dat mijn ritme wat door de war raakt. Maar als je honderden kilometers in stromende regen of mist moet rijden is het een ander verhaal...
SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:Sommige zijn asociaal, maar ik heb er nog steeds weinig last van. Ook als ik achter in een treintje hang...
Dat weerspiegelt ook mijn ervaring. Nu rij ik altijd wel door, maar zelden dat iemand achter me echt flink gaat zitten bumperkleven. Wel heb je natuurlijk die figuren die niet weten wat een veilige afstand betekend en overal behoorlijk dicht op de voorman rijden, maar dat is wat anders als mensen echt van de baan te willen duwen.
Meestal rij ik ook wel door, maar er zijn ook dagen dat ik alle tijd van de wereld heb en de cruise control op 140 zet, dat scheelt ook aardig wat brandstof. Maar ook dan heb ik er weinig last van.

SnarfFlevoland schreef:Van mij part gaan alleen de Beieren en Oostenrijkers dat vignet betalen. Kan misschien de A8 naar Salzburg nog een keer op korte termijn gemoderniseerd worden. :dyn_hyp:

VOOR!

Of ze voeren samen het vignet in voor die landen samen. "Vignet voor de regio waar men probeert Duits te praten maar dat nog niet echt wil lukken" :mrgreen:
Jeroen schreef:Duitsers moeten eens het verschil leren begrijpen tussen normaal, hinderlijk en gevaarlijk gedrag. Iemand die in een treintje met 2 seconden volgafstand aan 130 km/h rijdt doet niets verkeerd. Iemand die 100 km/h links rijdt of een inhalende vrachtwagen kan erg hinderlijk zijn, maar dat praat het veel gevaarlijkere bumperkleven of andere vormen van agressie NOOIT goed.
Ben het grotendeels met je eens. Alleen dat laatste stuk (ik heb het onderstreept) ligt voor mij iets genuanceerder. Als het niet druk is stoor ik me daar niet heel erg aan, tenzij men meent dat echt het voor mijn neus te moeten gaan doen als het achter mij helemaal vrij is, dan wil ik weleens denken van "hé eikel, had dat nu echt niet even een paar seconden kunnen wachten tot ik er langs was?"

Als het rustig is vind ik ook het snelheidsverschil niet zo'n enorm thema. Het moet niet te lang duren, maar als het niet supersnel kan dan vind ik dat ook niet persé een ramp.


Waar ik me echter wel aan stoor zijn mensen die ruim onder de Vmax of Vadvies voor hun voertuig gaan inhalen als er veel sneller verkeer op de weg is, ondertussen kilometers lang links blijvend. Dan moet je naar mijn mening toch echt een beetje opschieten.
Vrachtwagens liggen dan weer wat anders; omdat het simpelweg niet harder gaat heb ik daarvoor meer begrip, maar niet grenzeloos. Met 2km/h verschil in gaan halen als het druk is stoort mij, maar als het rustig is op de weg vind ik dat minder erg.

Het grootste probleem van veel bestuurders in veel landen is dat men moet leren dat het verkeer een kwestie is van geven en nemen. En van het opvangen van menselijke foutjes. Zou men dat doen EN hun telefoon slopen, dan zouden de ongevallencijfers drastisch droppen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 16 aug 2017, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Defecte quote

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » wo 16 aug 2017, 22:25

Het blijft mij verbazen dat elke Duitser in Nederland zo matig rijdt. Beduidend onder de Vmax rijden, enorme gaten laten vallen tot voorliggers als het even opstroopt, en vervolgens niet versnellen en aansluiten als het weer op gang komt, slecht rechts houden... Het was vanavond ook weer gezellig :roll:
SnarfFlevoland schreef:Ik zou in het ergste geval gewoon via de vluchtstrook inhalen. Is zelfs nog qua boete goedkoper dan rechts inhalen, laat staan bumperkleven. Heb ik ooit eens gedaan toen vrachtwagens na 5 min (!) elkaar nog steeds niet ingehaald hadden.
Dat vind ik wel erg link. Bij hoge uitzondering maak ik nog wel eens gebruik van de invoegstrook...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 15:09

Het is weer feest in Noord-Duitsland:
  • A7 Hamburg Richtung Hannover
    zwischen Dreieck Hannover-Nord und Kreuz Hannover-Ost 15 km Stau. Dort ist wegen Markierungsarbeiten nur eine Spur frei. Bitte weiträumig weichen ausweichen.
TomTom meldt hier 1,5 uur vertraging. Een snelweg met 70.000 voertuigen per dag naar 1 rijstrook versmallen is ook vragen om gigantische congestie. Ik snap niet dat dit soort werkzaamheden overdag uitgevoerd worden.
  • A1 Hamburg Richtung Osnabrück
    zwischen Oyten und Brinkum 15 km Stau für LKW . und ab Uphusen/Bremen-Mahndorf 7 km stockender Verkehr für PKW
Een LKW stau die zoveel langer is dan de eigenlijke file zie je niet vaak. Dat geeft wel aan dat het muurvast staat voor vrachtwagens. De B6 loopt ook helemaal vast, dit is de enige uitwijkroute waar je normaal door zou kunnen rijden. Maar omdat er bij het knooppunt bij het centrum flyovers zijn met maar 1 rijstrook voor doorgaand verkeer slaat vaak de hele B6 in beide richtingen dicht.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Ernst76 » do 17 aug 2017, 15:50

"gelukkig" kan je ten noorden van Hannover nog via de A352. Misschien is dit ook wel de "legitimatie" om zo ondoordacht deze werkzaamheden op de A7 uit te voeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 15:53

Klopt, je kan via de A352, B522 en de A2 weer op het Kreuz Hannover-Ost komen. Die route loopt ook vol, dat is logisch want er zijn allemaal enkelstrooks verbindingswegen; van de A352 naar de B522 een 1-strooks verbindingsweg, van de B522 naar de A2 een klaverlus met 1 rijstrook en van de A2 naar de A7 een verbindingsweg met 1 rijstrook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 21:28

Op de A2 bij Braunschweig is een 69 jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur gearresteerd die de rijtijden wel heel bont heeft overtreden: hij reed op 94 dagen achter elkaar langer dan toegestaan. Op veel dagen reed hij 8 uur langer dan toegestaan. De maximale rijtijd is 56 uur per week, deze Nederlander reed vaak 90+ uur per week. :nuts:

Hij krijgt een boete van € 35.000,-

http://www.ndr.de/nachrichten/niedersac ... it100.html

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » do 17 aug 2017, 21:40

Dat was dan neem ik aan een eigenrijder? Schandalig :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie