Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » wo 10 mei 2017, 12:25

Er wordt flink geschut ingezet tegen te weinig afstand houden. Ook niet onterecht. Er gebeuren heel veel ongevallen met vrachtwagens en de gevolgen voor het verkeer zijn vaak groot, een urenlange vollsperrung en complexe bergingsoperaties. Op sommige trajecten gebeurt dit bijna elke dag.

Ik vraag me af wat ze op de lange termijn er aan kunnen doen. Men spreekt al jaren van een modal shift van weg naar spoor qua goederen (verlagerung auf die Schiene), maar daar komt gewoon helemaal niks van terecht.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door DjIdee » wo 10 mei 2017, 21:18

Een collega postend op een viaduct (al dan niet op afstand van de rijbaan) en verderop opvang met muizen is geen optie?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » wo 10 mei 2017, 21:20

Heeft de Autobahnpolizei in Duitsland eigenlijk überhaupt motoren?

Die heb ik nog nooit gezien. Voor zover ik weet doen ze het werk vooral met het VW (of BMW) wagenpark.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door BABKay » wo 10 mei 2017, 21:21

Volgens de ADAC zijn er dit jaar 20% meer werkzaamheden in Duitsland dan vorig jaar. Het meeste wordt er in NRW aan de weg gewerkt, 25% van alle werkzaamheden. De langste Baustelle uit de lijst die gegeven staat bevindt zich op de A5 tussen Rastatt-Nord en Ettlingen en is 17,2 km lang.
Meer info: https://www.adac.de/reise_freizeit/top_ ... LL8nIb4T__

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door kingpin1966 » wo 10 mei 2017, 21:22

Die politiemotoren zijn er wel ja.
Herkenbaar en onherkenbaar.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » wo 10 mei 2017, 21:28

Dan is dat een goede vraag van DjIdee. Lijkt me dat je op zo'n manier ook wel kunt controleren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » wo 10 mei 2017, 21:34

BABKay schreef:Volgens de ADAC zijn er dit jaar 20% meer werkzaamheden in Duitsland dan vorig jaar. Het meeste wordt er in NRW aan de weg gewerkt, 25% van alle werkzaamheden. De langste Baustelle uit de lijst die gegeven staat bevindt zich op de A5 tussen Rastatt-Nord en Ettlingen en is 17,2 km lang.
Meer info: https://www.adac.de/reise_freizeit/top_ ... LL8nIb4T__
Bijna elk jaar wordt er wel een record gebroken met de hoeveelheid Baustellen lijkt het. De hoeveelheid Baustellen piekt in de zomer, in afgelopen jaren vaak 400 tot 500 Baustellen op de Autobahn tegelijkertijd. Niet elke Baustelle geeft echt overlast, maar het is wel een extreme hoeveelheid. Het gekke is dat de conditie van de wegen en bruggen echter nauwelijks verbeterd ondanks de massale hoeveelheid wegwerkzaamheden.

Dat komt deels ook door de trage cyclus, men repareert steeds trajecten van 5 tot 8 kilometer. Dat duurt vaak een heel seizoen, van april/mei tot oktober/november. Op brede snelwegen moet je bovendien rekenen dat in zo'n seizoen maar één weghelft wordt gerenoveerd. Tegen de tijd dat een stuk snelweg van 100 kilometer dan compleet gerenoveerd is, moet men weer beginnen met de oudste delen. Daardoor blijft men in een eindeloze cirkel van zeer veel wegwerkzaamheden.

Een voorbeeld is de A3 bij Köln. Deze maand wordt de verbreding daar afgerond. In 2003 is gestart met de verbreding van 15 kilometer A3, wat in fases van zuid naar noord is doorgevoerd, elke paar jaar was men 2 of 3 kilometer verderop aan het werk. Nu is het na 14 jaar Baustelle dus afgerond, maar de eerste delen die verbreed zijn moesten alweer opnieuw geasfalteerd worden voordat de verbreding verderop klaar was...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » za 13 mei 2017, 16:03

Het seizoen van Baustellen is in alle hevigheid losgebarsten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 16:23

Ze kunnen beter een kaart maken met de plaatsen waar geen Baustelle staat.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door kingpin1966 » za 13 mei 2017, 16:29

^^
Hier is ie.






















Nergens dus.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » za 13 mei 2017, 17:40

De A4 Köln - Olpe was een etmaal lang afgesloten vanwege een ongeval met een tankwagen in de Baustelle bij Gummersbach. De tankauto was geladen met het extreem giftige en licht ontvlambare methylacrylaat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Snelwegfreak » za 13 mei 2017, 17:56

Ah, in een baustelle. Wat toevallig.
Die voorste brandweerauto rechts lijkt ook uit 1970 te komen, dat zie je hier gelukkig niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Bluemoon23 » za 13 mei 2017, 20:11

^^ Tot 1993 reed de brandweer bij mij in het dorp in deze Dodge uit 1943
Hij werd vooral gebruikt bij veen en heidebranden.
Afbeelding
Oke offtopic, maar ik vond het een mooie foto :lol:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door DjIdee » za 13 mei 2017, 21:21

Snelwegfreak schreef:Ah, in een baustelle. Wat toevallig.
Die voorste brandweerauto rechts lijkt ook uit 1970 te komen, dat zie je hier gelukkig niet.
Wat je daar vaak ziet, is dat de oudere wagens doorschuiven en als 2e of 3e wagen op een post komen te staan, gewoon voor het geval er eens een keer wel veel materieel nodig is. Maar ook het vervangingstempo (met name in de oostelijke deelstaten) is veel lager dan hier...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Hajo » za 13 mei 2017, 21:55

Chris schreef:Het seizoen van Baustellen is in alle hevigheid losgebarsten.

Afbeelding
Goedemorgen, zeg! :oh-no: Inclusief Vollsperrungen, zo te zien. Nou, dan mag je bij een normale reistijd van A naar B, zeker op langere afstanden, zo enkele uren optellen...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door keokiracer » za 13 mei 2017, 21:56

^^ Ik vermoed dat die vollsperrungen ( :C1: ) eerder afgesloten af/toeritten/verbindingswegen zijn dan geheel afgesloten Autobahnen.
Alhoewel, zo onderhand zou het me niet meer verbazen ook... B(
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door tompie » zo 14 mei 2017, 7:38

DjIdee schreef:
Snelwegfreak schreef:Ah, in een baustelle. Wat toevallig.
Die voorste brandweerauto rechts lijkt ook uit 1970 te komen, dat zie je hier gelukkig niet.
Wat je daar vaak ziet, is dat de oudere wagens doorschuiven en als 2e of 3e wagen op een post komen te staan, gewoon voor het geval er eens een keer wel veel materieel nodig is. Maar ook het vervangingstempo (met name in de oostelijke deelstaten) is veel lager dan hier...
Ook in België word dit systeem zo toegepast,idem met ambulances van de brandweer. Maar zolang de voertuigen doen wat ze moeten doen is het mij eender of ze van 1970 zijn of van 2017.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 14 mei 2017, 8:48

^^
Vind ik ook geen verkeerd systeem. Zolang alles betrouwbaar werkt, het onderhoud niet te duur wordt en het niet de hoofdvoertuigen zijn, lijkt het mij wel logisch om ze gewoon te blijven gebruiken in het geval ze nodig zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Snelwegenkenner » zo 14 mei 2017, 11:08

De A20 en de A4 in Oost Duitsland (ten westen van Chemnitz) is nu een walhala. :top:
Ruhrgebiet is een chaos..... :heygrr:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Hajo » zo 14 mei 2017, 14:13

Wat ik mij afvraag: wanneer is die ommekeer gekomen?

Tot jaren na de hereniging, wellicht tot midden jaren negentig, werden onderhoudswerkzaamheden en nieuwbouw binnen redelijk korte termijn afgesloten. Denk bijvoorbeeld aan de A20. Of de verbreding van de A2.

Maar op een gegeven moment kwam de klad erin. Nu duurt het jaren voordat een nieuwe weg wordt opgeleverd, of waarvan de verbreding eindelijk klaar is. Voorbeelden zijn er genoeg.

Ergens moeten de procedures en dergelijke dus zijn aangepast, of er moet iets anders zijn gebeurd, wat tot de huidige situatie heeft geleid.

Ik vraag mij af wanneer dat omslagpunt was. En waarom.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » zo 14 mei 2017, 14:27

De meeste Autobahnen zijn in de jaren '60-70 aangelegd. Tegen de jaren '90 was het asfalt aan grootschalige vervanging toe. Sindsdien gaat het langzaam met de vele werkzaamheden, alhoewel dit in eerste instantie niet zo wijdverspreid was. Daar kwam bij dat na 1990 de Verkehrsprojekte Deutsche Einheit (VDE) tussen oost en west werden uitgevoerd. Deze projecten gingen wel heel snel, tot pakweg midden jaren 2000. Een voorbeeld is de A71. 219 kilometer Autobahn, het duurde 10 jaar om 185 kilometer open te stellen, maar nog eens 10 jaar om de laatste 35 kilometer te realiseren.

Sinds 2010 is er het probleem van alle kapotte bruggen (marode Brücken) bijgekomen. De schaal waarop de bruggen in slechte conditie zijn is ongekend in Europa. Overigens was het probleem met de verzwakte bruggen al in de jaren '80 bekend. Toen werd duidelijk dat veel bruggen die tot ongeveer 1968 zijn gebouwd niet opkonden tegen de verhoogde aslast van 1965 en een veel kortere levensduur zouden halen dan de bedoeling was. Sinds de nieuwe normen voor bruggen in 2012 werden ingevoerd bleek dat deze bruggen niet meer economisch te renoveren zijn, en veelal gesloopt moet worden. Bijna alles van voor 1970 moet de komende 10 - 15 jaar gesloopt worden. En dat zijn niet alleen de grote Talbrücken die hele valleien overspannen, maar ook eenvoudige kunstwerken, bijvoorbeeld viaducten van knooppunten en aansluitingen, viaducten over de snelweg, onderdoorgangen onder de snelweg, alles is rijp voor de sloop.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Hajo » zo 14 mei 2017, 15:07

^^ Tot zover duidelijk.

Zijn de vertragingen die nu optreden dus misschien het gevolg van te weinig geld? Er moet heel veel gerepareerd, gerenoveerd en nieuw gebouwd worden, waarvoor echter niet genoeg geld is. Dus moeten er prioriteiten gesteld worden en dat werkt vertraging bij andere projecten in de hand.

Maar zelfs dan: al is er voldoende geld beschikbaar, dan nog duurt het erg lang voordat een project opgeleverd wordt. Dan ligt het dus niet aan de financiën, maar aan iets anders. De procedures wellicht?

Je noemde de A71: 185 km in 10 jaar, de resterende 35 km duurde ook 10 jaar. Waarom duurde die laatste 35 km zo lang?

Ergens moet er dus iets gebeurd zijn waardoor er enerzijds te weinig geld voor een project beschikbaar wordt gesteld, of er is voldoende geld maar wordt het in delen beschikbaar gesteld. Er is dus niet 1 budget voor het complete project. Dat kan met de VDE te maken hebben, ik meen dat er twee biljoen euro in de voormalige DDR is gepompt om dat deel van Duitsland te moderniseren. Niet alleen in infrastructuur overigens.

Anderzijds zijn de procedures misschien zodanig aangescherpt dat grondverwerving bijvoorbeeld veel langer duurt dan vroeger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » ma 15 mei 2017, 18:59

Op de A31 bij Geeste is vanmiddag een vrachtwagen gekanteld die dwars over beide rijrichtingen van de Autobahn ligt.

Afbeelding

https://www.noz.de/lokales/geeste/artik ... 0&0&895508

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » di 16 mei 2017, 15:12

Bizar ongeval op de A33 bij Bielefeld:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jump » di 16 mei 2017, 22:50

Hier wat meer informatie: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... agen.dhtml

Eén lichtgewonde, en één zwaargewonde.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Feder » do 18 mei 2017, 0:45

De politie heeft er afgelopen zaterdag ruim 100 km over gedaan om een vrachtwagenchauffeur te laten stoppen. Op de A3 bij Diez viel de chauffeur op door zijn onzekere rijgedrag. De politie wilde de vrachtwagen staande houden maar de chauffeur liet zich niet stoppen. Met soms 130 km/u ging het richting Köln, waar de politie een spijkermat op de snelweg had gelegd. Dit had effect, want hoewel de chauffeur nog enige tijd op zijn velgen verder reed kwam de vrachtwagen -veel vonken later- uiteindelijk tot stilstand. (Bron: http://www1.wdr.de/nachrichten/rheinlan ... n-100.html)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 mei 2017, 10:10

^^
Pfff... en de vrachtwagenchauffer werd ook nog agressief en verwonde ook nog een agent?! Zulke mensen mogen van mij part hun rijbewijs voor het leven inleveren. Zeker als 'professioneel' chauffeur. :nothanks: Sowieso vraag ik me af hoe die vrachtwagen met 130 km/h kon rijden... Een vrachtwagen uit een land die geen snelheidsbegrenzer heeft of die er extra uitgebouwd is?! :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » do 18 mei 2017, 12:36

Magneet op de juiste plek schijnt te werken. Of bergaf (de begrenzer houd dat niet tegen).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jeroen » do 18 mei 2017, 13:42

Met 40 ton bergaf en eventueel nog de versnelling in zijn vrij kom je relatief snel aan zo'n snelheid als je niet bijremt. Een begrenzer sluit enkel de brandstoftoevoer af, maar remt niet automatisch bij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 mei 2017, 13:47

^^
OK, duidelijk. Ik dacht dat een begrenzer automatisch op de motorrem zou gaan, zodra je over de 90 km/h komt. Heb eigenlijk ook nog nooit een vrachtwagen 130 km/h zien rijden...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie