Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 05 nov 2017, 13:04

In augustus reed ik de A7 tussen Kassel en Hattenbach. Alleen al op dat stuk 4 keer wegwerkzaamheden en kort daarvoor ook al 2 keer werkzaamheden op de A44. Over 75 kilometer kwam ik dus 6 keer grootschalige werkzaamheden tegen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » zo 05 nov 2017, 13:18

SnarfFlevoland schreef:
Hajo schreef:Uiteindelijk in Marburg beland en na daar gedineerd te hebben
Wat vond je van de (kleine) stad? Persoonlijk kom ik er zo af en toe erg graag, alleen is het voor mij een enorm eind binnendoor via Winterberg, waar overdag gevoeld geen einde aan komt.
Leuk! Helaas was het donker, dus zo veel heb ik er niet van gezien, maar de eerste indruk was zeker niet slecht.

De route die ik reed was op advies van mijn TomTom. Die wilde mij eerst via de A45, A4 en A3 sturen, maar onderweg bedacht-ie zich. Teveel vertraging op de A3.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 15:59

Een groot ongeval in een Baustelle op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. In totaal reden 4 vrachtwagens op elkaar waarbij 3 chauffeurs om het leven kwamen.

Vanochtend vroeg kwam een vrachtwagen te scharen in de Baustelle en eindigde dwars op de rijbaan. Een vrachtwagen die daarvoor wou uitwijken knalde dwars door de middenberm en knalde bovenop een kleine vrachtwagen in de tegenrichting. Een derde vrachtwagen reed op de eerste twee vrachtwagens in.

Afbeelding

Afbeelding

Via: http://www.infranken.de/regional/aschaf ... 38,3010312

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door kingpin1966 » do 09 nov 2017, 17:17

^^
Wie het ongeluk filmt of fotografeert wordt door de aanwezige brandweer natgespoten aldus de ANWB.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » do 09 nov 2017, 18:15

Zo te zien gebeurd bij Rastatte Rohrbrunn. Dat is een hele nare smalle Baustelle met een belachelijk korte invoeger voor het verkeer dat de BAB3 weer op wil. afgelopen zomer was ik daar ook bijna de neus van de Passat van mijn ouders kwijt :?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » do 09 nov 2017, 19:03

Die smalle rijstroken in een Baustelle zijn echt levensgevaarlijk. Het zou beter zijn als er maar één rijstrook zou liggen. Die is dat wel wat breder dan een reguliere rijstrook, maar vele malen veiliger.

Ik haal er nooit in en blijf desnoods achter een vrachtwagen rijden. Als een ander er toch langs wil, ga ik zo veel mogelijk naar rechts. Als het inhalende voertuig op die uiterst smalle rijstrook naast de vrachtwagen rijdt, is slechts één kleine stuurfout al rampzalig. Het kan ook de vrachtwagen zijn die niet uiterst rechts houdt of een beetje teveel naar links komt...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2017, 19:36

^^ Hangt ook van de breedte van je eigen auto af. Ik heb een vrij smalle auto en op een recht stuk durf ik het wel aan om een vrachtwagen in een Duitse Baustelle in te halen. Maar dan wel de inhaalactie snel afronden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 19:40

Met één rijstrook zouden er gigantische opstoppingen ontstaan. Dat traject verwerkt 60.000 - 65.000 voertuigen per dag met een hoog aandeel vrachtverkeer.

Al ben ik met je eens dat Duitse Baustellen vaak te smal zijn. Zelfs met 60 km/h is het nogal eens onprettig smal.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 09 nov 2017, 20:38

kingpin1966 schreef:^^
Wie het ongeluk filmt of fotografeert wordt door de aanwezige brandweer natgespoten aldus de ANWB.
Gaffer zijn wel een beetje een thema nu.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door kingpin1966 » do 09 nov 2017, 20:46

^^
Begrijpelijk, waarom andermans leed uitventen op sociale media?
De boetes hiervoor, als je betrapt wordt, zijn niet mals overigens.
Die variëren van € 20,- tot € 1000,- volgens de nieuwe Bussgeldkatalog.

https://www.bussgeldkatalog.de/gaffer/
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » do 09 nov 2017, 21:03

^^
Zoiets moet je ook in Nederland invoeren :|

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 10 nov 2017, 2:02

kingpin1966 schreef:Wie het ongeluk filmt of fotografeert wordt door de aanwezige brandweer natgespoten aldus de ANWB.
Prima actie van m'n brandweercollega's. Wie niet horen wil, moet maar voelen. De actie werd in overleg met de politie doorgevoerd. Dat eeuwige fotograferen en dan op internet zetten is een echt probleem, vooral dat laatste vind ik schandalig. In het bijzondere voor de betroffenen en nabestaanden.
Coen Tunnel schreef:Hangt ook van de breedte van je eigen auto af. Ik heb een vrij smalle auto en op een recht stuk durf ik het wel aan om een vrachtwagen in een Duitse Baustelle in te halen. Maar dan wel de inhaalactie snel afronden.
Precies. Ik rij maar zelden echt de 60 km/h op de linkerrijstrook. Liever er snel doorheen als er gevoeld eeuwig in zitten, maar daarvoor moet je wel erg bij de les blijven als de auto niet zo smal is. Vooral in het donker vind ik die smalle wegwerkzaamheden tamelijk gevaarlijk, in het bijzonder als de barrier die beide rijrichtingen van elkaar scheidt niet meer netjes recht staat, maar een beetje ongecontroleerd slingert... :nothanks:
Hajo schreef:Het zou beter zijn als er maar één rijstrook zou liggen. Die is dat wel wat breder dan een reguliere rijstrook, maar vele malen veiliger.
Mee eens, maar dan zouden er nog veel meer horrorfiles ontstaan door te weinig capaciteit. Men moet wel met die smalle rijstroken werken, anders collabeert het hele verkeer sowieso. Opzich wen je er wel mee om te gaan, maar alsnog knijp ik em elke keer als ik vrachtwagens vreemde caperiolen zie maken... En al helemaal als dan ook nog auto's die eigenlijk te breed voor de linkerrijstrook zijn deze vrachtwagens proberen in te halen. :neenee:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » vr 10 nov 2017, 11:17

^^ Mijn auto is 1.79 meter breed. Zonder buitenspiegels. Met buitenspiegels meegerekend, zoals in Duitsland gebruikelijk is, dus al minstens 2 meter. Ik denk zelfs iets daar boven. Dan is een 2m brede rijstrook al gauw te smal.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » vr 10 nov 2017, 14:11

We hadden het eerder in deze draad over noodremsystemen. Hier zie je wat de onbedoelde dramatische gevolgen van zo'n systeem kunnen zijn als je net de verkeerde persoon voor je hebt zitten. :neenee:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 10 nov 2017, 14:13

Op de A92 bij Moosburg (Bayern) is een autotransporter gekanteld dwars over de rijbaan.

Afbeelding
Via: http://www.br.de/nachrichten/oberbayern ... 17b12.html


Op de A99 bij München is vanochtend een vrachtwagen op een pijlwagen geklapt. De A99 was behoorlijk lang tijdens de spits afgesloten, wat tot een mega opstopping leidde.

Afbeelding
Via: http://www.br.de/nachrichten/oberbayern ... en100.html

Op het Kreuz Schüttorf ging het automatisch noodremsysteem van een Nederlandse truck in werking na een 'brake test' van een auto. De vrachtwagen daarachter had blijkbaar niet zo'n noodstopsysteem en klapte er bovenop.
Afbeelding
Via: https://www.facebook.com/tjitze.bouma/p ... 8029715124

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 nov 2017, 15:13

Hajo schreef:^^ Mijn auto is 1.79 meter breed. Zonder buitenspiegels. Met buitenspiegels meegerekend, zoals in Duitsland gebruikelijk is, dus al minstens 2 meter. Ik denk zelfs iets daar boven. Dan is een 2m brede rijstrook al gauw te smal.
Sterker nog, als daar een :C18: met aanduiding 2,0 m staat, dan mag je daar niet eens rijden. In Duitsland geldt, zoals je al zegt, de breedte inclusief buitenspiegels.

Feitelijk houdt dat in dat in zo'n geval alleen smalle auto's en motoren op de linker rijstrook zijn toegestaan. Mijn oude Swift (bj. 2001) is bijvoorbeeld zonder buitenspiegels 1,59 meter breed, inclusief buitenspiegels zit ik dus nog steeds binnen die 2,0 meter. Mijn Skoda Felicia (bj. 1999) is 1,635 meter breed, dan zit ik inclusief buitenspiegels toch al rond de 2,0 meter. De meeste moderne auto's zijn al gauw 1,70-1,80 meter breed zonder buitenspiegels, en zitten inclusief buitenspiegels dus al gauw boven de 2,0 meter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » vr 10 nov 2017, 15:26

SnarfFlevoland schreef:
kingpin1966 schreef:Wie het ongeluk filmt of fotografeert wordt door de aanwezige brandweer natgespoten aldus de ANWB.
Prima actie van m'n brandweercollega's. Wie niet horen wil, moet maar voelen. De actie werd in overleg met de politie doorgevoerd. Dat eeuwige fotograferen en dan op internet zetten is een echt probleem, vooral dat laatste vind ik schandalig. In het bijzondere voor de betroffenen en nabestaanden.
Het is vaak niet eens alleen schandalig voor slachtoffers/nabestaanden, het is ook dat dat soort sensatiejagers flink in de weg staat en hulpdiensten hindert, of zelf ongevallen veroorzaakt door bv vanaf de tegenoverliggende rijbaan te filmen of fotograferen, met dus grote kans op een ongeval aan die kant.

Natspuiten door de brandweer vind ik wel een goede :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » vr 10 nov 2017, 18:19

Jeroen schreef:We hadden het eerder in deze draad over noodremsystemen. Hier zie je wat de onbedoelde dramatische gevolgen van zo'n systeem kunnen zijn als je net de verkeerde persoon voor je hebt zitten. :neenee:
Chris schreef:Op het Kreuz Schüttorf ging het automatisch noodremsysteem van een Nederlandse truck in werking na een 'brake test' van een auto. De vrachtwagen daarachter had blijkbaar niet zo'n noodstopsysteem en klapte er bovenop.
Afbeelding
Via: https://www.facebook.com/tjitze.bouma/p ... 8029715124
Man, man, man.
Wat mij betreft moet er nog heel wat aan techniek verbeterd worden voordat we allemaal de weg opgaan in semi-autonome voertuigen.
Of het hufterproof kan worden gemaakt is ook even de vraag.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 10 nov 2017, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door kingpin1966 » vr 10 nov 2017, 18:31

^^
Noodremassistenten zijn nog maar kort verplicht bij nieuwe vrachtwaggels.
Het kan best zijn dat de witte vrachtwagen nog van een ouder bouwjaar is waar dit niet voor gold.
Het kan ook zijn dat de witte vrachtwagen de noodremassistent wel had maar deze had uitgeschakeld.
Dat laatste gebeurt nl. ook erg vaak.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » za 11 nov 2017, 14:28

^^
De truck lijkt mij een redelijk nieuwe MAN te zijn. deze systemen zijn sinds kort verplicht maar zijn bij sommige truckmerken al een aantal jaar een optie. Echter kunnen deze systemen vaak op het laagste niveau maar ook helaas genoeg bij sommige fabrikanten ook uitgezet worden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » za 11 nov 2017, 17:21

Dat soort noodremassistenten vind ik om deze reden dus ook erg dubieus. Dat er een harde toeter af gaat en dat er mild geremd wordt, okee, maar vol in de ankers en geen mogelijkheid om dat te overbruggen, tja je ziet gewoon wat dat voor effecten heeft.
En ik geloof best dat er een type bestuurder is die voor de lol dit soort vrachtwagens gaat opzoeken en gaat trollen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 17:24

^^ Als je ziet wat de gevolgen kunnen zijn zou ik ook de neiging hebben om het uit te schakelen en die idioot een kus op zijn bumper te geven...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 11 nov 2017, 18:32

Egbert schreef:Dat soort noodremassistenten vind ik om deze reden dus ook erg dubieus. Dat er een harde toeter af gaat en dat er mild geremd wordt, okee, maar vol in de ankers en geen mogelijkheid om dat te overbruggen, tja je ziet gewoon wat dat voor effecten heeft.
En ik geloof best dat er een type bestuurder is die voor de lol dit soort vrachtwagens gaat opzoeken en gaat trollen.
Wat mij betreft zou een overbrug mogelijkheid, die alleen bruikbaar is als het systeem in werking is,verplicht. Dus zodra de rem erop gezet wordt dat de chauffeur op een knop/hendel kan drukken om die remming te annuleren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 11 nov 2017, 19:04

Volgens mij gaat zoiets veel te snel om nog effectief te overriden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » za 11 nov 2017, 19:06

Dat wordt wel erg ingewikkeld inderdaad. Ik denk dat chauffeurs dan liever het noodremsysteem van tevoren uitschakelen.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Matti » za 11 nov 2017, 20:05

toen het systeem nog in de kinderschoenen stond had het ook het kwaaltje om al in de ankers te gaan als een voertuig 1,5 m voor hem reed :facepalm:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 20:42

Het systeem staat eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen, want feilloos werkt het allerminst. Ik heb in de afgelopen 3 weken al meermaals waarschuwingen gehad (gelukkig op één keer na zonder ingreep) van het systeem, omdat het een stilstaand object signaleerde wat helemaal niet op mijn koers lag, zoals een verkeersbord in een chicane, een geparkeerde vrachtwagen in een bocht naar links of een afslaand voertuig op een provinciale weg. Maar die waarschuwingen leiden je wel af juist op momenten dat volledige concentratie vereist is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 11 nov 2017, 22:03

Ik ben benieuwd of dit ook een automatisch remsysteem was (zie filmpje): https://www.nrk.no/sognogfjordane/her-e ... 1.13774425 :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » za 11 nov 2017, 22:42

^^ Ik denk het niet, want dan schakelen de alarmlichten automatisch in volgens mij. Wel spannend :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » za 11 nov 2017, 22:52

^^ Noodremsystemen werken niet bij ieder merk op dezelfde manier. Bij Volvo gaan daarbij blijkbaar niet automatisch de alarmlichten aan.

Plaats reactie