Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » ma 30 apr 2018, 17:38

Chris schreef: za 28 apr 2018, 20:06 De ADAC meldt dat er nu al 430 Baustellen zijn op de Autobahn. Dat is gemiddeld elke 30 kilometer een Baustelle.
En dit overzicht is nog niet eens volledig. Als in Duitsland een nieuw wegdek is aangelegd, geldt eerst nog een tijd een maximumsnelheid van 80 km/u, omdat de bovenlaag er af moet worden gereden voordat het asfalt de juiste stroefheid heeft. Deze snelheidsbeperkingen staan niet in het overzicht. Ik mis o.a. de A3 tussen Dinslaken-Süd en Kreuz Oberhausen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 30 apr 2018, 18:50

Gemiddeld dus een Baustelle per 30 km. Laten we dat eens in Nederlands perspectief plaatsen. De A12 is 137 km lang, gedeeld door 30 is, afgerond, 5 Baustellen. De A2 meet 217 km, gedeeld door 30 is 7 Baustellen (ook afgerond). Waanzinnig. :schrikreactie: :nuts:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 21:04

Uit het B50 topic:
Pino schreef: di 01 mei 2018, 10:16
mavas schreef: zo 29 apr 2018, 21:43En dan neem je dat voor lief, want op vakantie reken je er altijd wel op dat er vertraging is door wegwerkzaamheden.In andere landen wordt er ook vaak gewerkt in weekenden en vakanties, dat is men gewend, in Duitsland is dat niet anders.
In landen als Frankrijk werkt men op de grote routes naar het zuiden juist vaker buiten de vakanties. De verkeersvraag buiten het toeristenseizoen is klein genoeg om een capaciteitsbeperking ivm werkzaamheden op te kunnen vangen, terwijl op de grote reisdagen de capaciteit optimaal gebruikt moet kunnen worden om de grote hoeveelheden reizigers op te kunnen vangen. Alleen rond steden als Parijs werkt het omgekeerd. Daar zakt de verkeersvraag in de vakanties dusdanig in dat men dan de grote werkzaamheden op de stadssnelwegen plant. Duitsland werkt echter anders: de verkeersvraag op de hoofdassen is eigenlijk het hele jaar te hoog om substantiële werken in te plannen. Er is geen enkel goed tijdstip in het jaar om dat te doen, en ze eindigen dan altijd onvermijdelijk in de zomer.
Er is een belangrijk verschil tussen bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. In Duitsland wordt vaak de complete verharding verwijderd, tot op het zandbed / fundering. In Frankrijk gebeurt dat nauwelijks. In Frankrijk kan men dan onderhoud plegen in de periode tussen winter en de zomerdrukte. De Duitse type werkzaamheden duren standaard vaak al 6-8 maanden per rijbaan, en in de winter doen ze dat vaak niet, dus kunnen ze eigenlijk niet om de zomer heen, puur omdat de werkzaamheden van april/mei tot oktober/november worden uitgevoerd.

Ik ben de laatste jaren regelmatig Frankrijk van noord naar zuid en vice versa gereden, op alle 4 de noord-zuidroutes, veelal in juni en september, en je komt vrijwel geen Duitse stijl "Baustelle" tegen anders dan voor een echte verbreding. Voor regulier onderhoud zie je dat gewoon nauwelijks.

Duitsland doet echt iets anders dan veel andere landen. Bij beton ontkom je niet aan zulke grootschalige / langdurige werkzaamheden, maar in Duitsland zie je het net zo goed met asfaltsnelwegen. Ook landen als Italië of Denemarken zijn in staat hun snelwegen adequaat te onderhouden zonder elke 30 kilometer een Baustelle in te richten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 21:36

Zeer terechte observaties. En dan vraag je je natuurlijk af waarom zo moeilijk wordt gedaan als het ook makkelijk had gekund. Zo lang laten verslonzen dat je op een gegeven moment alleen nog een zware ingreep kunt doen?

De oudste snelwegen zijn misschien nog een verhaal apart. Omdat geen enkel Europees land zoveel dusdanig veel oude snelwegen heeft als Duitsland, dreigt wellicht een vergelijking tussen appels en peren. Maar er zijn best veel Duitse snelwegen die nog in de loop van de jaren '70 zijn geopend, wat later is dan snelwegen als de Franse Route du Soleil of de Italiaanse A1 en A14. En welke zijn er nu beter aan toe?

Van mijn vakantieritten door Duitsland van een 25 jaar terug herinner ik me net zozeer wat voor keten aan Baustelles die waren. BBC Ceefax had op hun equivalent van Teletekst pagina's 738/739 altijd lijsten met de grotere wegwerkzaamheden in West-Europa staan en daarvan stond het grootste deel altijd in Duitsland (en dat was niet alleen in de toen net herenigde Neue Länder). Alleen jaren '70-snelwegen als de A61 hadden er toen beduidend minder dan tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 21:47

Pino schreef: di 01 mei 2018, 21:36De oudste snelwegen zijn misschien nog een verhaal apart. Omdat geen enkel Europees land zoveel dusdanig veel oude snelwegen heeft als Duitsland, dreigt wellicht een vergelijking tussen appels en peren.
Dat de sommige Duitse snelwegen ouder zijn dan elders in Europa klopt, maar is m.i. niet zo relevant meer. De meesten zijn al compleet gereconstrueerd / verbreed in het kader van de VDE-projecten in de jaren '90 en 2000-2010. Ook zijn er vrijwel geen bruggen meer uit de beginperiode, ze zijn of gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog, of al jaren / decennia geleden vervangen bij een verbreding. De A3 Köln - Frankfurt is in de jaren '70 verbreed en die bruggen zijn nu ook in slechte conditie.

Dus ik denk dat het feit dat sommige Autobahnen ouder zijn, tegenwoordig niet zo'n grote rol meer speelt. De onderhoudsopgave ligt toch vooral bij bruggen uit de jaren 60-70 en wegdek uit de jaren 80-90, vergelijkbaar dus met andere landen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 22:49

Chris schreef: di 01 mei 2018, 21:47Dat de sommige Duitse snelwegen ouder zijn dan elders in Europa klopt, maar is m.i. niet zo relevant meer. De meesten zijn al compleet gereconstrueerd / verbreed in het kader van de VDE-projecten in de jaren '90 en 2000-2010.
Klinkt zeker niet onlogisch, maar ik hield ze voor het gemak even apart omdat de vergelijking op basis van de sinds 1970 aangelegde Autobahnen al sluitend kan worden gemaakt. A-technisch als ik ben vermoed ik ergens toch dat een RAB-reconstructie een wat ander beestje is dan volledig nieuwe aanleg, dus daar wil ik dan nog het voordeel van de twijfel geven (al geldt dat natuurlijk niet voor na 1965 totaal vervangen bruggen en wegvakken waarvan anderszins evident is dat men toen werkelijk op nul begonnen is en niet op een oud tracé).

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door tmarijanovic » wo 02 mei 2018, 10:26

Twee jaar geleden voor het eerst zelf de rit van Nederland naar Kroatië gemaakt en dat beviel goed. Enige verschil met vroeger was, m'n ouders vertrokken in de ochtend en wij aan het einde van de dag. Een voordeel hiervan was, dat je redelijk goed door kon rijden bij baustellen. Alleen 1 vrachtwagenchauffeur vond ons niet snel genoeg gaan bij een baustelle. We reden al harder dan aangegeven was en hij bleef maar kleven en duwen. Uiteindelijk reden we 20kmpu harder dan toegestaan met ons volgeladen tuffertje (Fiat Punto 2004 60 pk) berg op de baustelle uit. En daarbij ging het versnellen niet zo lekker waardoor vervolgens meneer de chauffeur het nodig vond om met samen nog een andere collega vrachtgwagen ons maar van de weg af proberen te duwen. Alles is goed gegaan uiteraard, maar wat een achterlijke ideeën kunnen sommige mensen toch hebben...

Het heeft ons zeker niet afgeschrokken, want over een maand gaan we weer door Duitsland naar Kroatië :woop:
Wel met een andere auto, nu een Renault Clio Estate (90pk). We vertrekken weer aan het einde van de dag, want dat beviel goed. Her viel me wel op dat het veel donkerder was overal dan dat ik mij herinnerde van vroeger. We reden ook toevallig zonder maan, op sommige plekke was het zo donker dat (zeker wanneer er geen andere auto's in de buurt waren) je niet kon zien of je in het bos of langs bergen reed.

Onze vorige rit was ivm nostalgie via Arnhem de hele A3 af (op maandag), nu gaan we waarschijnlijk via Venlo (op zaterdag), navigatie geeft dat aan als korter/sneller) Wat denken jullie?
Ontdekkingsreiziger in spé

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 02 mei 2018, 12:51

Ook een 90pk estate is, hoewel niet ondergemotoriseerd, niet echt een racewagen en als ik je bericht lees heb ik ook niet het idee dat jullie zware voeten hebben, dus ik denk niet dat je de omweg via de A3 - A9 route goed gaat maken door daar met hogere snelheden te rijden, dus ik zou zeggen probeer de A61 - A8 route gewoon eens uit. Voor de meeste mensen is het echt lood om oud ijzer en de één heeft zo zijn voorkeur voor de A61 (mijn zusje bijvoorbeeld) en de ander neemt liever de A3 (ik, maar ik benut de onbeperkte stukken dan ook wat meer EN ken die weg inmiddels op mijn duimpje).

Overigens snap ik niet waarom je vanuit Spijkenisse via Arnhem naar de A3 zou willen rijden. Het is korter en fijner om via de A15 - {N323 + N322 of A50} - A73 - A77 - A57 - A42 naar de A3 te rijden. Of via Venlo naar de A61 en via de A4 naar de A3.


Verder:
-De kans op mobiele flitsers is in Duitsland, zeker laat in de avond, niet enorm groot.
-De kans dat je politie tegen komt die voor een kleine overschrijding moeite gaat doen is mede gezien het lage bedrag, vrij klein.
-Vaste flitsers kun je gewoon in de navigatie-app op je telefoon laten weergeven. Dat mag officieel ook niet, maar er zijn meer dan genoeg mensen die dat gewoon doen en als je van achter niet recht op de carkit kijkt, wie moet dat dan zien?
-Men flitst van voren. Als je dus iemand volgt met een beetje tussenafstand zie je de flits voor de eerste en kun je dus afremmen.
-Vrijwel iedereen negeert die 60km/h onzin. Dus ook mensen die er vaak langs komen. Denk je dat ze dat echt zouden doen als er veel gecontroleerd zou worden?
-Tot 20km/h overschrijding na correctie is goedkoop. Zo uit het hoofd de tarieven voor buiten de kom: Tot (en met?) 10km/h teveel betaal je €10, van 11km/h tot 15km/h €15 en van 15km/h tot 20km/h €20.
-Voor vrachtwagens is dat een hoger bedrag en daarbij is bovendien meer te controleren, dus als men moet kiezen tussen het aanhouden van een vrachtwagen en het aanhouden van een auto, ga er maar vanuit dat men voor de vrachtwagen kiest.

Ik wil je niet aanzetten tot overschrijdingen en ik kan je ook geen garantie geven dat je van de Bullen per definitie geen last hebt. Maar mijn persoonlijke overweging wil ik met je delen:
Ik weiger het om in werkzaamheden op rechte stukken waar nauwelijks gewerkt wordt 60km/h te rijden. Ik vind een dergelijk lage snelheid gewoonweg veel en veel te gevaarlijk en bovendien hinderlijk voor het overige verkeer. Ik rij in zo'n geval normaal 82km/h op de GPS (op mijn teller is dat net geen 90, maar dat hangt heel erg van de auto af) zodat ik na een correctie nog net in de categorie tot 20km/h overschrijding zit.
Dan heb je ook van ongeduldige vrachtwagens geen last. En als er toch één zit te klooien dan neem ik wat meer risico op punten en geef ik gewoon gas bij. Al gedurende vele jaren rond rijden in Duitsland doe ik dat en nog NOOIT heb ik in een Baustelle een bekeuring gehad. Mocht ik er, om mijn eigen veiligheid te waarborgen, een keer tegenaan lopen dan is dat maar zo. Dat er misschien een keer wat geld in de hand van een smeris verdwijnt is simpelweg een mogelijke consequentie van een bezoek aan een ontwikkelingsland.

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door tmarijanovic » wo 02 mei 2018, 21:04

^^ Even ter verduidelijking (sorry) wij rijden niet naar de kust maar naar het binnenland van Kroatië. Dus naar Zagreb en dan nog verder naar rechts (170km) naar een klein dorpje Dragovci.

Met de vorige reis had mijn man nog maar 1 jaar zijn rijbewijs en het was de eerste keer dat wij samen deze rit maakten, ik rijd niet overigens, ik navigeer. :) Ik begrijp dat vanuit Spijkenisse het niet logisch is om via Arnhem te gaan, maar dit is iets wat ik kende van vroeger en we vonden het ook makkelijk. De gehele A3 afrijden. Voor een eerste keer, geen ervaring met grote ritten zelf rijden en nog nieuw met navigatie was dit erg goed te doen. Nu, wat ouder en wijzer, willen we voor handiger/sneller gaan. En nee, geen zware voeten hier. We hebben ook absoluut geen haast. Sowieso ook een hond in de auto, dus geen rare fratsen :)

Flits info staat standaard uit. Het gaat vooral om veiligheid wat betreft het te hard rijden door baustellen. Voor ons was 20km dan het maximum. Rechte stukken en waar 's nachts niet gewerkt word kan je makkelijk harder gaan. Plus als nieuw bestuurder kan je wel strafpunten krijgen op je rijbewijs, dus ben je er toch voorzichtig mee. Toch? Ik meen dit wel ergens gelezen te hebben :dontknow:

Bedankt in ieder geval voor de info zover :top:
Ontdekkingsreiziger in spé

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » do 03 mei 2018, 15:56

Op de A24 richting Hamburg is vannacht een ernstig ongeval gebeurd. Bij een Baustelle met 1 rijstrook ontstond file, een vrachtwagen is met volle snelheid op de file ingereden, 4 voertuigen, waaronder een camper, werden daardoor de berm in geslingerd. Er vielen 5 gewonden.

https://www.ndr.de/fernsehen/A-24-Lkw-p ... 11708.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 03 mei 2018, 16:22

tmarijanovic schreef: wo 02 mei 2018, 21:04 ^^ Even ter verduidelijking (sorry) wij rijden niet naar de kust maar naar het binnenland van Kroatië. Dus naar Zagreb en dan nog verder naar rechts (170km) naar een klein dorpje Dragovci.
Dat scheelt nogal. Je gaat dan beter bij Passau de grens over om vervolgens via Wels, Graz en Maribor te rijden. Via de A8 is dan niet zo heel erg handig want je komt dan in het zuiden van Duitsland niet lekker uit.
In dit geval zou ik vanuit Spijkenisse persoonlijk kiezen voor A15 - N323 - N322 (A50 kan ook, is in afstand ietsjes langer maar in tijd hetzelfde) - A73 - A77 - NL|DE - A57 - A42 - A3.
Maar je kunt ook via Venlo de A61 op en via de Duitse A4 wisselen. Scheelt vrijwel niets in afstand.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 03 mei 2018, 16:35

tmarijanovic schreef: wo 02 mei 2018, 21:04Met de vorige reis had mijn man nog maar 1 jaar zijn rijbewijs en het was de eerste keer dat wij samen deze rit maakten, ik rijd niet overigens, ik navigeer. :) Ik begrijp dat vanuit Spijkenisse het niet logisch is om via Arnhem te gaan, maar dit is iets wat ik kende van vroeger en we vonden het ook makkelijk. De gehele A3 afrijden. Voor een eerste keer, geen ervaring met grote ritten zelf rijden en nog nieuw met navigatie was dit erg goed te doen. Nu, wat ouder en wijzer, willen we voor handiger/sneller gaan. En nee, geen zware voeten hier. We hebben ook absoluut geen haast. Sowieso ook een hond in de auto, dus geen rare fratsen :)

Flits info staat standaard uit. Het gaat vooral om veiligheid wat betreft het te hard rijden door baustellen. Voor ons was 20km dan het maximum. Rechte stukken en waar 's nachts niet gewerkt word kan je makkelijk harder gaan. Plus als nieuw bestuurder kan je wel strafpunten krijgen op je rijbewijs, dus ben je er toch voorzichtig mee. Toch? Ik meen dit wel ergens gelezen te hebben :dontknow:

Bedankt in ieder geval voor de info zover :top:
In principe hebben jullie dat gewoon netjes gedaan. Ik wilde zeker niet beweren dat jullie iets fout deden! Sterker nog, in feite hebben jullue met jullie brave gedrag last van mensen die de regels aan hun laars lappen.
Het is puur mijn eigen overweging. Maar ik besef me dat het voor mij makkelijker praten is want het is voor mij zowat dagelijkse kost en ik ben er dus ook aan gewend.

Even terzijde:
Nederlandse strafpunten krijg je niet. De Duitse strafpunten gelden niet alleen voor beginnende bestuurders, maar ik denk dat je die niet krijgt als je niet in Duitsland woont. Voor kleine overtredingen tot +20 krijg je er geen. Daarboven wel maar als je weinig in Duitsland komt zou ik me er ook niet veel zorgen over maken als je een keer 1 puntje oploopt. Tot en met 3 punten gebeurt er niks, ze zullen als je er geen nieuwe bij spaart met 2,5; 5 of 10 jaar (afhankelijk van wat je fout doet) vervallen. Daarboven gaan ze voor zover ik weet aan je kop zagen. Pas bij 8 punten heb je een probleem en krijg je een rijverbod. Als vakantieganger moet je wel heel erg je best doen om er daarvoor genoeg te verzamelen of je moet echt rijden als een v*rk*n.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 04 mei 2018, 14:51

Het is alweer goed druk in Duitsland. Min of meer hetzelfde beeld als de afgelopen tijd. In Noord-Duitsland blijft het een drama op de A1 en A7.

Op de A1 bij Bremen in beide richtingen bijna 1 uur vertraging door wegwerkzaamheden. Verderop op de A1 bij Hamburg richting noorden nog 1 uur vertraging door werkzaamheden. Op de A7 bij Hamburg richting noorden 1,5 uur vertraging en op de A7 bij Rendsburg richting zuiden ook 1,5 uur vertraging door wegwerkzaamheden.

Ik geloof de officiële statistieken niet zo dat 30% van de congestie op de Autobahn door wegwerkzaamheden komt. Volgens mij is dat eerder 60-70% (inclusief de ongevallen bij werkzaamheden). Een zeer groot deel van de dagelijkse files staan bij wegwerkzaamheden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 05 mei 2018, 12:12

Het verkeersbeeld in Noord-Duitsland is als... vanouds. Congestie op alle doorgaande routes. Bijna 30 kilometer file op de A1 bij Bremen door markeringswerkzaamheden. De A7 in noordelijk Schleswig-Holstein is ook een voortdurend probleem omdat ze telkens de boel naar 1 rijstrook versmallen voor wegwerkzaamheden. Wat dan niet zo'n drukke snelweg lijkt resulteert continu in grote vertragingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mavas » za 05 mei 2018, 22:41

Is op zulke dagen de omweg over de A23 een beter alternatief als je de A7 wilt vermijden tussen Hamburg en Denemarken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 05 mei 2018, 22:47

Je omzeilt er Hamburg zelf niet mee. De A23 is wel een flink stuk langer, het zal ongetwijfeld lekker doorrijden in vergelijking tot de files op de A7, maar ik denk niet dat je er echt tijdswinst mee boekt.

Het probleem is ook weer typisch Duits: op beide wegen bij Rendsburg zijn werkzaamheden met verkeershinder. Op zowel de A7 als de eindeloze renovatie van de Kanaltunnel Rendsburg waar maar één van de twee buizen open is. De renovatie van die tunnel is nu al 7 jaar bezig en is naar verwachting pas in 2019 klaar. Alleen al om één buis (640 meter) te renoveren is men maar liefst 4,5 jaar bezig geweest. Ze hebben gewoon geen benul waar ze toen aan begonnen zijn. De renovatie duurt waarschijnlijk niet de geplande 2,5 jaar, maar 8 jaar.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Kaaiman » zo 06 mei 2018, 14:25

De A23 schiet wel op, maar de aansluitende B5 niet. Inhalen kun je vergeten, bij zomerdag is het vergeven van vakantieverkeer en het noordelijkste deel heeft nog een aantal bebouwde kommen. Pas in Denemarken zelf, op de PR-11 rijdt het weer aardig door.

Wellicht is het een optie om bij Husum de B200 naar Flensburg te nemen. Tot Husum is de B5 redelijk uitgebouwd, maar ik heb geen idee hoe dat met de B200 zit.

Bij grenscontroles aan de Deense grens is het trouwens wel goed om de wachttijden voor de A7 en B200 in de gaten te houden. Al viel me de B200 wel tegen, een aantal niet al te best afgestelde VRI's op die route, ook op het Deense deel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » zo 06 mei 2018, 14:59

Als die grenscontrole lang duurt, kun je dan niet beter een ommetje maken via Pebersmark?

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door tmarijanovic » ma 07 mei 2018, 12:01

duikgek89 schreef: do 03 mei 2018, 16:22
tmarijanovic schreef: wo 02 mei 2018, 21:04 ^^ Even ter verduidelijking (sorry) wij rijden niet naar de kust maar naar het binnenland van Kroatië. Dus naar Zagreb en dan nog verder naar rechts (170km) naar een klein dorpje Dragovci.
Dat scheelt nogal. Je gaat dan beter bij Passau de grens over om vervolgens via Wels, Graz en Maribor te rijden. Via de A8 is dan niet zo heel erg handig want je komt dan in het zuiden van Duitsland niet lekker uit.
In dit geval zou ik vanuit Spijkenisse persoonlijk kiezen voor A15 - N323 - N322 (A50 kan ook, is in afstand ietsjes langer maar in tijd hetzelfde) - A73 - A77 - NL|DE - A57 - A42 - A3.
Maar je kunt ook via Venlo de A61 op en via de Duitse A4 wisselen. Scheelt vrijwel niets in afstand.
Oh ja, langs Nijmegen kan ook nog... Ik had in mn hoofd langs Tilburg naar naar Venlo maar ik vind dat zo'n k*t route...

Nou dan denk ik dat we er wel uit zijn :D Bedankt voor het meedenken! :top:
Ontdekkingsreiziger in spé

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 07 mei 2018, 12:32

Wat ik beschreef als mijn voorkeur is dus dit:

https://www.google.com/maps/dir/Spijken ... 01!1m0!3e0

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door tmarijanovic » ma 07 mei 2018, 14:19

Oh, dat is weer anders.... :)

Options options options :rofl2:

Mijn idee was dat het misschien beter was om de grote steden te mijden. Met alle info zit ik te denken aan: A15-A50 (0f N323-N322)-A73-A67-A61-A4-A3. Ook al gaan we 's avonds pas weg we willen wel op zaterdag gaan. Wel nog voor de vakanties beginnen,maar toch...baustellen enzo....Ik heb daar totaal geen ervaring mee, dus graag advies :D

Kijk voor alle routes en mogelijkheden geld, op de dag zelf kan alles nog veranderen natuurlijk. Ik ben alleen iemand die goed en wel voorbereid op pad gaat.
Ontdekkingsreiziger in spé

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » ma 07 mei 2018, 14:21

^^ A67-A61 werkt niet (meer). Je neemt vanaf de A73 de A74, die bij de grens overgaat in de Duitse A61. ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

tmarijanovic
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 2:31
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door tmarijanovic » ma 07 mei 2018, 14:31

^^ Oh ja je heb helemaal gelijk, ik zit scheef te kijken op de kaart :)
Ontdekkingsreiziger in spé

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » ma 07 mei 2018, 16:31

T-hijs schreef: ma 07 mei 2018, 14:21 ^^ A67-A61 werkt niet (meer). Je neemt vanaf de A73 de A74, die bij de grens overgaat in de Duitse A61. ;)
Werkt via de B221 wel, is alleen niet zinnig.

Maar ik verwacht dat de A57 route op zaterdagavond ook geen probleem is. Je gaat ook niet in de grootste vakantiepiek. Beunhazerij aan autobanen ontkom je ook niet aan.

Ik heb de verschillende opties in die regio vaak genoeg gereden en onder de streep zal het weinig uitmaken, ik heb persoonlijk echter de voorkeur voor A57 - A42 - A3 route in filevrije omstandigheden.

Edit: Maar probeer over de tijd gewoon wat verschillende opties uit zou ik zeggen. Dan ontwikkel je je eigen voorkeuren. Bovendien is afwisseling soms ook wel lekker.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 08 mei 2018, 22:39

Je ziet het meer in Duitsland: na het inrichten van een Baustelle neemt het aantal ongevallen sterk toe. Zo ook op de A3 bij Regensburg, waar nu al tal van grote ongevallen zijn gebeurd sinds ze eerder dit jaar begonnen zijn met de verbreding. Vandaag waren er 4 ongevallen waarin voertuigen op de file inreden, de meest ernstige was een Kroatische vrachtwagen die ongeremd op een Roemeense vrachtwagen in de file inreed. De 18-jarige chauffeur raakte ernstig bekneld.

Afbeelding

https://www.mittelbayerische.de/region/ ... 46064.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 08 mei 2018, 23:15

Morgen wordt het zeer druk op de Autobahn. Vorig jaar was de woensdag voor hemelvaart de filerijkste dag van het jaar.
  • ADAC-Sprecher Pieper rät Autofahrern, auf die Randzeiten auszuweichen, also am Mittwochabend erst sehr spät oder am Donnerstagmorgen bereits um 4 oder 5 Uhr loszufahren.

    Auf der Rückfahrt nach dem Wochenende könne man dem Stau kaum entkommen - außer ebenfalls durch Abfahrten in aller Frühe.

    Am Sonntag, dem Muttertag, enden auch die Hamburger Schulferien. Wer nicht erst am Sonntag zurück fährt, etwa wegen Bettenwechsel in Dänemark, verstopfe dann am Sonnabend die Autobahnen. Ein Ausweichen auf Nebenstrecken hält Pieper für nicht ratsam: "Da wären Sie nicht der Einzige, der auf die Idee kommt, und die Landstraßen sind dann sofort überfüllt."
Als de afgelopen lange weekenden een indicatie waren zal het ook morgen uitlopen op een verkeerschaos met veel plekken waar de vertraging zal oplopen tot meer dan 1 uur, en op sommige trajecten heb je meerdere van dat soort vertragingen achter elkaar op een lange rit. De knelpunten zijn te talrijk om allemaal op te noemen, maar de plekken waar het de afgelopen feestdagen bal was zal dat nu ook zijn en misschien nog erger, ondanks de matige weersvooruitzichten.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » wo 09 mei 2018, 7:28

Chris schreef: di 08 mei 2018, 22:39 De 18-jarige chauffeur raakte ernstig bekneld.
Hier zal ik wel flak voor krijgen, maar is het überhaupt een goed idee om 18-jarigen op een vrachtwagen en in internationaal transport in te zetten. Die hebben geen ervaring met autorijden en kunnen gevaren nauwelijks inschatten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » wo 09 mei 2018, 7:33

^^ Je moet ergens beginnen. En de hamvraag is wat de oorzaak is om ongeremd de file in te gaan? Met mobiel spelen, afleiding of niet goed opletten?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 09 mei 2018, 8:30

Egbert schreef: wo 09 mei 2018, 7:28
Chris schreef: di 08 mei 2018, 22:39 De 18-jarige chauffeur raakte ernstig bekneld.
Hier zal ik wel flak voor krijgen, maar is het überhaupt een goed idee om 18-jarigen op een vrachtwagen en in internationaal transport in te zetten. Die hebben geen ervaring met autorijden en kunnen gevaren nauwelijks inschatten.

Ik kan je bedenking enigzins volgen maar ik vind dat je te kort door de bocht gaat.

Realiseer je dat niet elke 18 jarige hetzelfde is. De een is dan nog zeer onvolwassen met veel wilde haren, een ander kan al best verstandig zijn. Sommigen hebben die wilde haren ook nooit zo heel erg gehad maar hebben wel voor die tijd geleerd dat gevaar in een klein hoekje zit.
Ik dacht er laatst aan; ik heb van zeer veel mensen uitspraken gehoord over dat ze zoveel domme acties uithaalden toen ze brommer reden en dat ze jaren later pas snapten dat ze dat deden. Van mijn brommertijd kan ik me echt maar 1 situatie herinneren waarbij ik teveel risico nam en dat toen niet begreep en ik durf te beweren dat ik de rest van de tijd, hoewel niet als heilig boontje, best netjes reed.


Ook het ervarings-argument is niet voor elke 18 jarige hetzelfde. Er is een reuze groot verschil mogelijk. Een jongen die nooit uit het dorp is geweest en voor zijn 18e alleen een paar keer op een fiets of achterin een bus gezeten heeft is mag dan misschien het stereotype zijn van het doorsnee publiek, maaaaar...
Als dit bijvoorbeeld de zoon is van een transport ondernemer of ondernemer met eigen vervoer is dan ga er maar vanuit dat hij al jarenlang vrachtauto's manouvreert om te wassen, koppelen, laden,...
En als hij dan ook al jaren met anderen mee op pad gaat in zijn vakanties e.d, dan is dat toch een heel ander plaatje.

Goed, veel verkeersinzicht krijg je daar waarschijnlijk niet van. Maar dat leer je alleen maar door veel te rijden in veel verschillende omstandigheden en landen. En als je daar jong mee begint en nog niet vastgeroest bent aan het rondje om je eigen kerk leer je daar des te meer van. Daarom rijden jonge bestuurders met een aantal jaren echte ervaring naar mijn idee vaak ook beter dan oude bestuurders die zichzelf wijsmaken ervaren te zijn omdat ze al 30 jaar rondjes om de kerk draaien...


En laten we onszelf ook niks wijsmaken. Een vrachtwagen besturen stelt niet zoveel voor, al zullen de echte beroeps-chauffeurs je misschien iets anders wijs willen maken.
De grootste uitdaging op de snelweg is zorgen dat je met een treuzelgang en kalm brommende dieselmotor niet in slaap sukkelt...
Wat in het chauffeursvak wel lastig kan zijn, zijn bijkomende aspecten zoals het gehannes met rijtijden en planning, sommige lastige types lading, je kunt lastige mensen tegen komen,... De echte beroeps kunnen daar zeer uitgebreid over verhalen.
Mijns inziens is dat niks waar de verstandige 18 jarige voor thuis zou moeten blijven. Wel zou ik de eerste ritjes niet al te moeilijk maken. Bekende lading, bekende adressen, niet in de winter hoog de bergen in en bovenal niet teveel tijdsdruk (want daarvan ga je fouten maken!). Er zijn zeker ook genoeg idioten die ik niet zou laten gaan, maar die zijn ook onder mensen van een hogere leeftijd genoeg te vinden.


En het laatste puntje: Denk je dat als deze 18 jarige niet een beetje verstand gehad had, hij met 18 jaar zijn CE rijbewijs zou hebben? Als je eerst B haalt en daarna voor de vrachtwagen nog theorie-examens, praktijk examen en vakbekwaamheid-zever moet halen kost dat je gewoon wat tijd. Als je een idioot bent of knikkende kniën hebt zul je toch ergens wel het een of ander moeten overdoen vermoed ik en dan wordt de tijd waarschijnlijk toch krap.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » wo 09 mei 2018, 9:00

duikgek89 schreef: wo 09 mei 2018, 8:30 En het laatste puntje: Denk je dat als deze 18 jarige niet een beetje verstand gehad had, hij met 18 jaar zijn CE rijbewijs zou hebben? Als je eerst B haalt en daarna voor de vrachtwagen nog theorie-examens, praktijk examen en vakbekwaamheid-zever moet halen kost dat je gewoon wat tijd. Als je een idioot bent of knikkende kniën hebt zul je toch ergens wel het een of ander moeten overdoen vermoed ik en dan wordt de tijd waarschijnlijk toch krap.
Ik weet niet hoe het in Kroatië geregeld is... :dyn_hyp:

Plaats reactie