Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Widejo » vr 30 mar 2018, 21:53

Helaas achter een paywall. Maar vandaag moest de A7 Elbtunnel in zuidelijke richting te Hamburg afgesloten worden, omdat een dronken paar hun auto in de tunnel had geparkeerd en samen hadden plaatsgenomen in een van de nooduitgangen. :facepalm:
https://www.abendblatt.de/hamburg/poliz ... perrt.html
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 9:35

SnarfFlevoland schreef: wo 21 mar 2018, 23:58Bij elke file die ontstaat (en niet pas als je hulpdiensten in de spiegel ziet) moet er een "Rettungsgasse" gemaakt worden. Bijna niemand die dat doet. :geenlach:
Ik vraag me af of dit concept eigenlijk wel gaat werken. Bij bijna elk ongeval lees ik: "mensen maakten geen rettungsgasse".

Voorbeeld:
  • Die Einsatzkräfte hatten laut Feuerwehr zum Teil große Probleme bei der Anfahrt. In dem sich bildenden Stau war teilweise keine Rettungsgasse gebildet worden.
https://www.br.de/nachrichten/unterfran ... ei100.html

Of:
  • Auf der A3 bei Regensburg hatte sich am Freitagmorgen ein Unfall ereignet, in den drei Autos verwickelt waren. Es gab zwar nur Blechschäden, allerdings staute sich der Verkehr kilometerlang - weil Autofahrer keine Rettungsgasse bildeten.
https://www.br.de/nachrichten/oberpfalz ... g-100.html

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 9:43

"gaat" werken? Dat staat al sinds jaar en dag in de Duitse verkeersregels!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 9:55

Ja en het werkt dus blijkbaar op grote schaal niet.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door DjIdee » za 31 mar 2018, 14:26

Of niet meer... De keren dat ik in files in Duitsland terecht kwam, was het keurig.

Overigens in NL op de A7 vanuit West voor knp Julianaplein (geen vluchtstrook daar) ging het ook prima, voor een af en toe toeterende bergingswagen met gele lampen die tussendoor kwam, maar alles ging prima aan de kant (1 met pech voor de verkeerslichten)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » za 31 mar 2018, 19:25

DjIdee schreef: za 31 mar 2018, 14:26 Of niet meer... De keren dat ik in files in Duitsland terecht kwam, was het keurig.
Precies, ik herinner me van 'vroeger' ook niet dat dat een probleem was. Wellicht heeft het ikke-ikke-ikkevirus ook Duitsland besmet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 19:45

Vast wel. Maar in de media hoor en lees je alleen de verhalen van de keren dat mensen géén Rettungsgasse maken. Vergelijk het maar met het negeren van rode kruizen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 20:14

Sneeuw in Noord-Duitsland:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 02 apr 2018, 12:43

Noord-zuid door noordwest-Duitsland is onmogelijk zonder stevig in de file te staan bij wegwerkzaamheden. Dit zal de hele dag wel zo blijven of zelfs oplopen, als men weer naar huis reist.

* A31: 45 minuten richting zuiden
* A1: 2 x 30 minuten richting zuiden, 1,5 uur richting noorden
* A7: 45 minuten richting zuiden

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » ma 02 apr 2018, 16:00

Bremen is nog wel te omzeilen via de A27, B75 en eventueel de A28.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 apr 2018, 16:22

Dan kom je op de A1 in de file als je richting het Ruhrgebied of verder moet. Maar verkeer richting Nederland kan er van profiteren, of je nou over de A28, A31 en A280 via Oldenburg en Leer naar Nederland rijdt, of over de A1, B72, B213 en B402 via Cloppenburg en Meppen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 02 apr 2018, 16:34

Doordeweeks is de B6 door Bremen behoorlijk verstopt, vooral tijdens de spits en vrijdag de hele middag. De B6 is weliswaar ongelijkvloers, maar op het Nordwestknoten én de flover over de Utbremer Ring is maar 1 rijstrook voor doorgaand verkeer. Met 50.000 - 60.000 voertuigen staat hier heel veel file. Het is wel absurd dat dat stuk niet eens verbreed wordt, wat tamelijk eenvoudig kan zonder grote ruimtelijke impact.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » ma 02 apr 2018, 16:38

Dan vrees ik toch wel enigszins voor mijn reisje naar Lübeck eind volgende week :(

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 apr 2018, 17:32

KLM en Eurowings vliegen op Hamburg. :duck:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » ma 02 apr 2018, 18:42

:rofl2: je hebt een punt...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door DjIdee » ma 02 apr 2018, 20:34

Chris schreef: ma 02 apr 2018, 16:34 Doordeweeks is de B6 door Bremen behoorlijk verstopt, vooral tijdens de spits en vrijdag de hele middag. De B6 is weliswaar ongelijkvloers, maar op het Nordwestknoten én de flover over de Utbremer Ring is maar 1 rijstrook voor doorgaand verkeer. Met 50.000 - 60.000 voertuigen staat hier heel veel file. Het is wel absurd dat dat stuk niet eens verbreed wordt, wat tamelijk eenvoudig kan zonder grote ruimtelijke impact.
De B75, BAB281, B6N route is vanuit Oldenburg nog wel eens een prima alternatief als de BAB1 behoorlijk vast staat (vaak zit de kop van de file op/voor de brug over de Weser) en de B6/BAB27 route ook flink druk is. Waze heeft me er inmiddels 2x langs gestuurd, en eigenlijk blijft het altijd rijden tot aan het knooppunt met de BAB1 waar je dan even moet invoegen (maar echt stilstaan doet het daar niet)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 02 apr 2018, 20:45

Dat kan een goed alternatief zijn inderdaad, maar alleen richting noorden. Richting zuiden kom je dan in de wachtrij voor die Baustelle te staan voordat je die "Zubringer Arsten" bereikt die je naar de A281/B75 brengt.

De werkzaamheden op de A1 bij Bremen zijn wel een groot knelpunt, op drukke reisdagen is dit één van de eerste plekken in Noord-Duitsland waar file ontstaat, en de vertraging loopt ook serieus op. Ik heb de indruk dat de vertraging richting noorden nog verergerd wordt door invoegend verkeer vanaf de A28. Richting zuiden is ook wel substantiële vertraging, maar niet zo groot als richting noorden.

Het probleem van Noord-Duitsland is dat je zo weinig alternatieven hebt. Precies op de cruciale schakels in het hoofdwegennet zijn die vervelende werkzaamheden met flinke congestie. Maar binnendoor rijden is ook erg tijdrovend. De Wesertunnel is wel heel erg uit de richting en zo'n veerpont zit je ook niet op te wachten. Bijkomend probleem van veerponten is dat als er maar een beetje verkeer die route gaat gebruiken de wachttijden enorm oplopen. Dat zag je afgelopen jaar ook bij de veerpont over de Elbe. Regelmatig 1,5 uur wachttijd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » ma 02 apr 2018, 21:09

Afgezien van de A1 zijn er ook weinig routes vanuit het noordwesten en westen richting Hamburg. Het laat zich voelen dat het westelijke deel van de A20/A22 de komende decennia nog op zich laat wachten.

EJvandijk
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 apr 2018, 19:36

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door EJvandijk » di 03 apr 2018, 19:43

^^ Doen inderdaad meerdere radiozenders, heb ze ook van antenne bayern erop gezien

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » di 03 apr 2018, 20:24

^^
Eh... Doe mij ff de context, want ik snap 'm niet...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 10:55

Vorige week stond weer een week Zwitserland op de planning en heb daar meteen Pasen met vrienden gevierd. Aangezien ik als eerste in 't Engadin moest zijn, heb ik voor de afwisseling eens de A7 als route naar het zuiden gepakt i.p.v. de A5 die ik elke maand zo'n beetje op en neer rij. Die keuze heb ik echter enorm snel betreurd.

Dinsdagnacht ben ik rond 1 uur vertrokken. Het eerste stuk op de A44 naar Kassel ging opmerkelijk vlot. In de tegenrichting een enorme ketting aan vrachtwagens richting Ruhrgebied, in mijn richting was het gelukkig vrij leeg. De eerste wegwerkzaamheden kwamen pas kort voor Kassel. Vervolgens de A7 op, het eerste stuk 2x3 tot Bad Hersfeld ging prima, maar dan begon de ellende. Het eerste stuk continu inhalende vrachtwagens voor mij en vanaf Fulda kwam continu de ene wegwerkzaamheden naar de andere er nog bij. En dat ging zo door tot Memmingen. In één woord: Verschrikkelijk! Vooral de twee wegwerkzaamheden tussen de A3 bij Würzburg en A6 bij Crailsheim waren enorm lang en was er maar 1 rijstrook beschikbaar, waar ik natuurlijk beide malen achter een vrachtwagen zat die 60 km/h reed.

Pas het allerlaatste stuk A7 vanaf Kempten tot Füssen ging het weer vrij vlot, geen vrachtwagens meer en weinig verkeer. Vervolgens in Oostenrijk was dan de Lermooser Tunnel afgesloten in zuidelijke richting. Langzaam met trage automobilisten voor mij (nog trager dan de voorop rijdende vrachtwagens) ging het door Lermoos en Biberwier verder.

Als klapper op de vuurpijl, ik had kort over de grens netjes een vignet gekocht voor het korte stuk A12, was dan de Oostenrijkse A12 bij Schönwies afgesloten. Een medewerker van de ASFiNAG was al de laatste pionnen aan het opruimen, maar ik moest er nog af en kon niet meteen de A12 weer oprijden, aangezien de slagboom voor de oprit ook nog dicht was. Eenmaal bij Starkenbach kwam natuurlijk allang verkeer over de A12 aanrijden. Was ik 1 minuut later gekomen, had ik wel de A12 kunnen gebruiken. Gelukkig was de Landecker Tunnel niet afgesloten, anders had ik al helemaal de pleuris gekregen.

Met veel gas heb ik me richting de Zwitserse grens bespoet wat op de kaarsrechte B180 vrij goed gaat. Man, man, man, wat een ellende. Maar vooral de Duitse A7 heeft me ('s nachts) gewoon veel te veel tijd gekost.

Afgelopen dinsdagavond dan weer terug via de A5, vanuit her Berner Oberland wel te verstaan, aangezien ik alleen de eerste dag in 't Engadin moest zijn. Vergeleken met de A7 was de A5 een zegen van rust. Net ten noorden van Ettenheim zijn er over 3,5 km wegwerkzaamheden en dan pas weer bij Kreuz Walldorf, waar ik echter via de A6/A67 geen last van heb. Bij Lorsch zijn er op de A67 dan ook nog heel kort wegwerkzaamheden, evenals (gevoeld sinds 1,5 jaar) op de A5 bij 't Frankfurter Kreuz. Daarnaast is de A5 op het 2x4 stuk bij Langen voor een deel gelimiteerd op 100 km/h, vanwege de bouw van de (idiote) bovenleiding voor vrachtwagens. Desalniettemin was het toch een vrij ontspannen rit. Af en toe wegwerkzaamheden vind ik ook niet zo erg, maar continu voor elke idiote dalbrug op de rem te moeten, plus extra wegwerkzaamheden waar je met 60 km/h vooruit sukkelt en dan ook nog continu inhalende vrachtwagens voor je neus te hebben, no thanks! :nothanks: Zelfs de A45 is op dit moment niet zo dramatisch als de A7, alhoewel de A45 ook zeker geen feest is, zelfs verre van dat.

Mocht ik de aankomende tijd nog eens naar 't Engadin moeten, pak ik gewoon de A5 en rij gemoedelijk door Zwitserland. De Julierpass ben je in de winter in no-time over, mits het niet sneeuwt of een zaterdag in het hoofdseizoen is, maar zelfs dan gaat het qua doorstroming wel in vergelijk met Franse of Oostenrijkse toestanden op wisseldagen. En als de pas dicht is, pak je de Vereinatunnel.

Wie de aankomende tijd naar 't zuiden moet, doe je voordeel ermee!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 11:24

Zo te zien zijn er momenteel een stuk of 12 Baustellen tussen Kassel en Ulm. Waarvan 6 alleen al in de omgeving van Würzburg.

Die Baustelle ten zuiden van Würzburg lijkt me het grootste potentiële knelpunt met maar 1 rijstrook per richting. Met name op reisdagen in de zomer zal dat een probleem zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 apr 2018, 11:25

^^
Het waren er definitief meer als 12, maar ben ergens de tel kwijtgeraakt. Mogelijk dat diverse kapotte dalbruggen die een soort van "Baustelle" hebben, niet in online lijstjes zijn opgenomen. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 06 apr 2018, 15:13

Op de A1 bij Bremen is vanochtend een zwaar ongeval gebeurd met 5 vrachtwagens. Er was een file ontstaan in de richting van Bremen bij Groß Ippener, vanwege de Baustelle om het beton daar te renoveren. Een vrachtwagenchauffeur had de file gemist en is op stilstaande vrachtwagens ingereden. Door de klap schoven 4 stilstaande vrachtwagens tegen elkaar, 3 daarvan waren te zwaar beschadigd om verder te rijden. De chauffeur van de aanrijdende vrachtauto kwam hierbij om het leven. Deze Baustelle heeft al meerdere chauffeurs het leven gekost.

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » vr 06 apr 2018, 15:37

A1 dicht nabij Bremen +1,15 uur ri. noorden/oosten
A2 dicht ten westen van Hannover +3 uur ri. oosten
A7 chaos ten noorden van Hannover door de werkzaamheden +1 uur ri. noorden

Gaat weer lekker in Niedersachsen...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » vr 06 apr 2018, 15:53

Ik ga volgende week in elk geval een andere grensovergang kiezen. Route tot Hamburg is voorlopig Arnhem - Zwolle - Assen - Winschoten - A280- A31-A28- B75 - B6 - A27 -A1.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 06 apr 2018, 20:44

Gisteren er zonder noemenswaardige problemen er aan langs gekomen. Er werd vandaag gemeld dat men beter om kon rijden via BAB29 Oldenburg -> BAB28 Bremen, maar ook daar liep het vast.

Vanmiddag 'live' mee mogen maken dat een tunnel op rood ging. Vlak voor mijn neus gingen de verkeerslichten van de Wesertunnel op rood in de richting van Brake. Van 85km/h naar stilstand. Een auto met pech (zwart, geen verlichting o.i.d aan) was de oorzaak. Na twintig minuten gingen de lampen op 'groen' en konden we met gepaste snelheid er aan voorbij. Later hoorde ik dat de tunnel wederom gesperd was, vermoedelijk voor de berging.
waldo79 schreef: vr 06 apr 2018, 15:53 Ik ga volgende week in elk geval een andere grensovergang kiezen. Route tot Hamburg is voorlopig Arnhem - Zwolle - Assen - Winschoten - A280- A31-A28- B75 - B6 - A27 -A1.
Is de B401 (Dörpen - Oldenburg) geen optie?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 06 apr 2018, 22:22

SnarfFlevoland schreef: wo 04 apr 2018, 10:55Bij Lorsch zijn er op de A67 dan ook nog heel kort wegwerkzaamheden
Vandaag gebeurden daar 4 verschillende ongevallen binnen 4 uur...

http://www.hessenschau.de/panorama/unfa ... n-100.html

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » za 07 apr 2018, 8:38

@mhkamp: die B401 heb ik meegenomen. Maar richting noorden zijn er over grotere afstand werkzaamheden komende vanuit Meppen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 08 apr 2018, 18:18

Het is opvallend rustig in Duitsland vandaag. De paasvakantie eindigt nu en ik dacht dat het vanmiddag al vroeg druk zou worden met terugkerend vakantieverkeer, maar daar is amper sprake van. Er staan wel wat files, maar het mag vergeleken met andere dagen geen naam hebben. Blijkbaar komt men heel gespreid terug, op de heenreis op donderdag voor goede vrijdag was het knetterdruk in Duitsland. Of het moet vanavond nog druk worden.

De paasvakantie is in Noord-Duitsland wel bizar verlopen. In Rostock vandaag 22 graden terwijl aan het begin van de vakantie nog 40 centimeter sneeuw viel.

Plaats reactie