Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door nederland24 » do 06 apr 2017, 22:26

SnarfFlevoland schreef:^^
Zo langzaam ben ik echter die eeuwige nuances op dit vlak zat, want er wordt in Duitsland gewoon veel te veel doorgereden, terwijl dat eigenlijk niet meer kan. Of vrachtwagenchauffeurs die met hele andere dingen bezig zijn, bijv. krant lezen tot in de meest exotische gevallen zelfs mastruberen tijdens het rijden. Iedereen z'n ding en van mij part heeft een chauffeur z'n pleziertje onderweg, zolang de verkeersveiligheid maar niet in geding komt. Cijfers op dit vlak zijn er te weinig, omdat er op rijtijden weinig gecontroleerd kan worden. Maar dat wat je dagelijks op de weg ziet zegt al genoeg. En de politie weet het eigenlijk ook. Bovendien klagen ook genoeg vrachtwagenchauffeurs over collega's die er een potje van maken, terwijl ze zelf zich netjes aan de regels houden. En btw. ook genoeg automobilisten zijn met totaal andere zaken bezig onderweg, ook die moeten uiteraard flink aangepakt worden. M.i. zijn deze issues veel belangrijker dan snelheidscontroles, want aandacht op de weg moet als je in een voertuig rijdt prioriteit nummer 1 zijn.

Ja, ik weet dat er ook heel wat beroepschauffeurs netjes hun werk doen en een minderheid het voor de meerderheid verpest. Desalniettemin moet het probleem gewoon benoemd kunnen worden en aangepakt. Elk ongeluk, laat staan elke gewonde of dode is er één teveel.
duikgek89 schreef:Als men nou eens begon met de Baustellen fatsoenlijk te beveiligen, in plaats van "regeltje zegt A, dus ik doe A" zonder verder na te denken dat de file verder terug kan slaan, zou dat ook al helpen. Op sommige wegen slaat de file voor vrachtwagens terug tot voorbij de aankondiging, en als iemand niet bij een grote stad is dan zal men die file ook niet verwachten. Dat praat het niet goed, maar speelt wel mee.
Mee eens, wegwerkzaamheden dienen in Duitsland inderdaad veel beter beveiligd te worden dan alleen even een Vmax 60 bordje plaatsen. Voor sommige wegwerkzaamheden op drukke trajecten wordt deze wel eens met filewaarschuwingsborden van 8, 6 en 4 km aangekondigd, alvorens er bij 2 km vooraf op de wegwerkzaamheden wordt gewezen. Heel soms zelfs met tijdelijk geplaatste matrixborden aan kant van de weg, zoals op de A1 bij Dortmund. Desalniettemin moet er op dit vlak meer gebeuren om chauffeurs voor files oplettend te maken.
duikgek89 schreef:Foutjes die snel gemaakt worden als iemand in de stress zit omdat het in de tijd niet meer gaat lukken door de enorme hoeveelheid files voor Baustelles waar niet gewerkt wordt. Er hoeft maar één persoon even een paar seconden niet op te letten en het is gebeurd... Juist waar men rekening houd met het mens zijn van bestuurders, is het verkeer relatief veilig omdat kleine foutjes dan niet meteen tot gigantische ongelukken leidden.
Precies daarom plijt ik ook voor autonome remacties / afstandsmarges onder voertuigen, in het bijzonder voor vrachtwagens en bussen. Systemen die de chauffeur in ieder geval op de snelweg niet meer kan uitschakelen en het voertuig snel kan reageren op een naderende file. Ook voor personenauto's vind ik dit systeem voor naderende files een must. Hier gebeuren niet snel dramatische ongelukken, maar mensen die de hele tijd bumperkleven mogen geen gevaar voor de voorganger vormen als hij/zij moet remmen voor bijv. een file.
Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 07 apr 2017, 11:07

Weer een vollsperrung op de A6 bij Bad Rappenau.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 11:15

Bad Brokken-au.... :dyn_hyp:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Wesso » vr 07 apr 2017, 11:18

Bad Kappennou. :facepalm:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 11:44

nederland24 schreef:Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Hoe?

Een beetje moderne vrachtwagen is al voorzien van afstandsdetector, keep your lane systeem, ect. Het allemaal makkelijk om het af te schuiven aan de chauffeur die niet op zit te letten. Gelukkig begrijpen de meesten dat hier wel. Zoals geschreven hier:

LKW stau : Een file die tot wel 3 kilometer eerder begint dan waar de eigenlijke file start.
Slecht aangegeven bebording. Dan kan het ook een automobilist zijn die het mist en zo een hele band vrachtwagens meeneemt in zo'n ongeval.

Kijk naar het volgende filmpje, in Australië. Zat die chauffeur niet op te letten, verwachtte hij daar geen file, name it?:
Link
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » vr 07 apr 2017, 11:52

Volgens WDR (stand: nu) zie je op de verkeerskaart de drukte in NRW al zienderogen toenemen. De paasvakantie begint daar vandaag al. Die duurt in delen van Duitsland tot na het volgend weekend of zelfs nog langer. Één van tweeën als ik mij niet vergis. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 apr 2017, 11:58

^^
In Duitsland zijn er in de meeste deelstaten (waaronder NRW) twee weken paasvakantie. Normaliter de week voor het paasweekend en de week na het paasweekend. Sommige deelstaten wijken daar van af of kennen geen paasvakantie, maar daarvoor een krokus of meivakantie.

http://www.schulferien.org/
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Egbert » vr 07 apr 2017, 12:29

mhkamp schreef: Kijk naar het volgende filmpje, in Australië. Zat die chauffeur niet op te letten, verwachtte hij daar geen file, name it?:
Link
Je kunt me niet vertellen dat dit niet door onoplettendheid komt. De weg is overzichtelijk, de rij staat stil en toch remt de vrachtwagen te laat.
Dat is onoplettendheid. Als je wel continu vooruit had gekeken (en dat is wat je moet doen tijdens het autorijden) dan had je dit gezien. Dus niet naar je radio zitten kijken, met je telefoon zitten spelen, koffie zetten, met je kind op de achterbank bezig zijn, je bijrijder aankijken als je met hem spreekt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 12:36

^^ Zullen we het autorijden dan helemaal gaan verbieden? Heb je ook geen ongevallen meer :facepalm:

Wij zijn mensen, en mensen maken fouten. Al stouw je zo'n auto boordevol aan techniek, ongevallen blijven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 07 apr 2017, 14:26

Je kunt dit toch moeilijk anders noemen dan 'niet opletten'. Wat de oorzaak van het niet opletten dan ook mag zijn. Zeker vanuit zo'n hoge positie én zonder vrachtwagen voor je zie je zo'n file normaal toch echt wel tijdig aankomen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jeroen » vr 07 apr 2017, 15:01

nederland24 schreef:Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Natuurlijk, de beste stuurlui staan weer aan wal. :shutup:

Het grote verschil met die andere sectoren is dat die juist vrijwel enkel omringd worden door mensen die professioneel met hun vak bezig zijn. Wij chauffeurs worden omringd door miljoenen rijbewijsbezitters (en niet-rijbewijsbezitters) die elkaar vaak geen greintje ruimte en tijd gunnen in het verkeer.

Mag ik er verder op wijzen dat:

1) De economie groeit, waardoor er meer te vervoeren is, waardoor het aantal vrachtwagens op de weg sowieso toeneemt
2) Het uitblijven van fatsoenlijke verbeteringen in de weginfra en de talloze baustelles nu en in de toekomst de wegdrukte en het aantal files alleen maar verder zal toenemen
3) Het aandeel van oost-europese (en schijn-oost-europese) vervoerders gigantisch is toegenomen de afgelopen 10 jaar en ondanks dat sommigen graag anders willen geloven rijbewijzen en certificaten uit dergelijke landen niet dezelfde waarde hebben als hier

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 15:03

@Chris: En wat wordt er onder 'niet opletten' verstaan? Ook ik heb wel eens een moment van 'even in gedachten verzonken zijn' waardoor ik een stuk(je) van de film mis. En ja, op dat moment ben je blij dat de vrachtwagen 'ziet' dat het wat langzamer gaat.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Egbert » vr 07 apr 2017, 16:09

Maar dat is dan toch de fout die gemaakt wordt? Overigens denk ik niet dat "in gedachten verzonken zijn" dit soort gevolgen heeft. Je bent nog altijd aan het kijken en reken er maar op dat als er iets onverwachts gebeurt je brein dat registreert. Dit is IMHO een ongeval dat zonder techniek gewoon te voorkomen is door op te letten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Wesso » vr 07 apr 2017, 16:59

Jeroen schreef:
nederland24 schreef:Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Natuurlijk, de beste stuurlui staan weer aan wal. :shutup:
Maar dan wel stuurlui die ervoor geleerd hebben en/of affectie hebben met het onderwerp.
Jeroen schreef:Mag ik er verder op wijzen dat:

1) De economie groeit, waardoor er meer te vervoeren is, waardoor het aantal vrachtwagens op de weg sowieso toeneemt
2) Het uitblijven van fatsoenlijke verbeteringen in de weginfra en de talloze baustelles nu en in de toekomst de wegdrukte en het aantal files alleen maar verder zal toenemen
3) Het aandeel van oost-europese (en schijn-oost-europese) vervoerders gigantisch is toegenomen de afgelopen 10 jaar en ondanks dat sommigen graag anders willen geloven rijbewijzen en certificaten uit dergelijke landen niet dezelfde waarde hebben als hier
De problemen rond vrachtverkeer lopen vooral in Duitsland de spuigaten uit. Enerzijds door menselijke fouten, anderzijds door economische ontwikkelingen en de 'ouderwetse' manier van wegtransport.
Wat mij betreft wordt het tijd naar alternatieven te kijken. Dan denk ik aan een transportsysteem langs de snelweg. Het klinkt als een technisch uitdagend hoogstandje, maar ik denk dat hier wel mogelijkheden in zijn. Het zal ook het nodige kosten. Die kosten zouden door een bepaalde belasting - onvermijdelijk - kunnen worden gefinancierd.
Ik zie als voordelen: meer wegcapaciteit, minder onderhoud, minder overlast, meer verkeersveiligheid en - voor wat betreft afwikkeling - meer werkgelegenheid.

Het beroep van vrachtwagenchauffeur zal niet meer zijn wat het ooit was, maar stel je voor dat dit transportsysteem alleen langs hoofdassen loopt en dat er bij elke belangrijke afrit een 'hub' (distributiepunt) is. Dan zullen de goederen nog over het OWN moeten worden vervoerd, per vrachtwagen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 17:07

Wesso schreef:De problemen rond vrachtverkeer lopen vooral in Duitsland de spuigaten uit. Enerzijds door menselijke fouten, anderzijds door economische ontwikkelingen en de 'ouderwetse' manier van wegtransport.
Ik proef hier dat Duitsland nog uit twee delen bestaat? Mocht de BRD dat inderdaad nog denken lopen ze een paar jaar achter.
Wesso schreef:Wat mij betreft wordt het tijd naar alternatieven te kijken. Dan denk ik aan een transportsysteem langs de snelweg. Het klinkt als een technisch uitdagend hoogstandje, maar ik denk dat hier wel mogelijkheden in zijn. Het zal ook het nodige kosten. Die kosten zouden door een bepaalde belasting - onvermijdelijk - kunnen worden gefinancierd.
Die alternatieven zijn er : Spoor en water. Alleen zijn ze wat minder flexibel dan een vrachtwagen. En de tol? LKW Maut. En vergeet niet : Tol zal uiteindelijk op de bord van de consument komen. Het eerste jaar waarschijnlijk niet omdat het niet ingecalculeerd is, maar na verloop van tijd wel.
Wesso schreef:Ik zie als voordelen: meer wegcapaciteit, minder onderhoud, minder overlast, meer verkeersveiligheid en - voor wat betreft afwikkeling - meer werkgelegenheid.
Als alles meer via spoor en water zou gaan hou je inderdaad meer wegcapaciteit over.
Wesso schreef:Het beroep van vrachtwagenchauffeur zal niet meer zijn wat het ooit was, maar stel je voor dat dit transportsysteem alleen langs hoofdassen loopt en dat er bij elke belangrijke afrit een 'hub' (distributiepunt) is. Dan zullen de goederen nog over het OWN moeten worden vervoerd, per vrachtwagen.
Die HUB is er in Duitsland : GVZ.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jeroen » vr 07 apr 2017, 17:25

Wesso schreef:
Jeroen schreef:
nederland24 schreef:Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Natuurlijk, de beste stuurlui staan weer aan wal. :shutup:
Maar dan wel stuurlui die ervoor geleerd hebben en/of affectie hebben met het onderwerp.
Er zijn 17 miljoen Nederlanders die wel op enige manier wel affectie hebben met het onderwerp. Dat wil nog niet zeggen dat ze ook begrijpen wat het vak van vrachtwagenchauffeur inhoud.
Wesso schreef:De problemen rond vrachtverkeer lopen vooral in Duitsland de spuigaten uit. Enerzijds door menselijke fouten, anderzijds door economische ontwikkelingen en de 'ouderwetse' manier van wegtransport.
Wat mij betreft wordt het tijd naar alternatieven te kijken. Dan denk ik aan een transportsysteem langs de snelweg. Het klinkt als een technisch uitdagend hoogstandje, maar ik denk dat hier wel mogelijkheden in zijn. Het zal ook het nodige kosten. Die kosten zouden door een bepaalde belasting - onvermijdelijk - kunnen worden gefinancierd.
Ik zie als voordelen: meer wegcapaciteit, minder onderhoud, minder overlast, meer verkeersveiligheid en - voor wat betreft afwikkeling - meer werkgelegenheid.

Het beroep van vrachtwagenchauffeur zal niet meer zijn wat het ooit was, maar stel je voor dat dit transportsysteem alleen langs hoofdassen loopt en dat er bij elke belangrijke afrit een 'hub' (distributiepunt) is. Dan zullen de goederen nog over het OWN moeten worden vervoerd, per vrachtwagen.
Mijn hemel, wat een luchtfietserij. Dacht je dat vervoerders en verladers maar wat aan liepen kloten? Iedereen in de transportketen heeft er belang bij om transport zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, aangezien de marges flinterdun zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Wesso » vr 07 apr 2017, 18:01

Ik begrijp dat dit gevoelig ligt, heren, maar laten we de discussie wel open houden. Ik heb geen kritiek op jullie als hardwerkende professionals.
mhkamp schreef:
Wesso schreef:Wat mij betreft wordt het tijd naar alternatieven te kijken. Dan denk ik aan een transportsysteem langs de snelweg. Het klinkt als een technisch uitdagend hoogstandje, maar ik denk dat hier wel mogelijkheden in zijn. Het zal ook het nodige kosten. Die kosten zouden door een bepaalde belasting - onvermijdelijk - kunnen worden gefinancierd.
Die alternatieven zijn er : Spoor en water. Alleen zijn ze wat minder flexibel dan een vrachtwagen.
Ja, en die blijken weinig soelaas te bieden. Te duur, te ingewikkeld, ga zo maar door.
mhkamp schreef:
Wesso schreef:Het beroep van vrachtwagenchauffeur zal niet meer zijn wat het ooit was, maar stel je voor dat dit transportsysteem alleen langs hoofdassen loopt en dat er bij elke belangrijke afrit een 'hub' (distributiepunt) is. Dan zullen de goederen nog over het OWN moeten worden vervoerd, per vrachtwagen.
Die HUB is er in Duitsland : GVZ.
Een GVZ is voor overslag tussen modaliteiten, niet specifiek voor distributie van goederen over de weg. Daar is een distributiecentrum voor.
Daarmee ligt er voor een deel al infrastructuur om extra transportvoorzieningen te faciliteren.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 18:49

Wesso schreef:Ik begrijp dat dit gevoelig ligt, heren, maar laten we de discussie wel open houden. Ik heb geen kritiek op jullie als hardwerkende professionals.
Tsja... een ongeval waar een vrachtwagens bij betrokken wordt is meestal wat breder uitgemeten in de media. En de conclusies zijn over het algemeen al getrokken voordat de eerste onderzoeken hebben plaatsgevonden.
Wesso schreef:Ja, en die blijken weinig soelaas te bieden. Te duur, te ingewikkeld, ga zo maar door.
Dus wat is je oplossing? Zolang de producent zijn goederen niet kan mailen, zal je met de vrachtwagen de weg moeten delen ;)
mhkamp schreef:Een GVZ is voor overslag tussen modaliteiten, niet specifiek voor distributie van goederen over de weg. Daar is een distributiecentrum voor.
Daarmee ligt er voor een deel al infrastructuur om extra transportvoorzieningen te faciliteren.
Dus van industrie naar GVZ, het water / spoor op naar het volgende GVZ, daar er weer af om naar de eindbestemming te brengen. Klinkt makkelijk.... :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » vr 07 apr 2017, 18:57

mhkamp schreef:Tsja... een ongeval waar een vrachtwagens bij betrokken wordt is meestal wat breder uitgemeten in de media.
Dat is toch ook logisch? De impact is enorm, vaak grote schade, gewonden en regelmatig doden, plus nu al de derde dag deze week een enorme verkeerschaos op de A6 omdat vrachtwagens op files inrijden.

Overigens wordt wel vrij snel de conclusie getrokken, mede omdat de politie vaak al kort (enkele uren) na het ongeval al het verloop van een ongeval schetst in de media op basis van sporen en getuigen. Men spreekt regelmatig over ' (fast) ungebremst im stauende'.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door mhkamp » vr 07 apr 2017, 19:11

^^ Gaan ze daar nu niet even met hun vingers achter de oren krabben om zich af te vragen hoe het heeft kunnen gebeuren? Oorzaak = gevolg, en nee nu doe ik niet op de whatsappende chauffeur.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door nederland24 » vr 07 apr 2017, 23:06

Als een trein ontspoort of door een rood sein rijdt, komt dat ook in de media. Als een vlieger een fout maakt komt dat ook in de media. Als een binnenvaartschipper een fout maakt, komt dat ook in de media. Het gaat niet alleen om te zorgen dat de chauffeurs minder fouten maken, maar ook dat het wegsysteem zo wordt ingericht dat er minder snel fouten gemaakt kunnen worden. Niemand is er bij gebaat dat er elke dag ongelukken zijn met vrachtwagens, waarbij vrachten te laat of niet aankomen bij de klant of dat er chauffeurs hun werk niet kunnen afmaken door een ongeluk in wat voor omstandigheid dan ook.

Tuurlijk kunnen er fouten worden gemaakt, maar als er iemand een fout maakt is er niemand die de fout kan corrigeren. Overigens ben ik wel benieuwd welke oplossingen de vrachtwagenchauffeurs voor oplossing hebben voor de vele ongelukken met vrachtwagens in hun ogen. Wat de oplossingen bestaan al wel, maar daar moet natuurlijk wel draagvlak voor zijn.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door GuteFahrt » za 08 apr 2017, 12:44

Ondertussen op de A46 bij Düsseldorf:

http://www.focus.de/regional/duesseldor ... 21033.html

Volgens mij (n) (informatie) is de A46 daar nog steeds dicht.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » za 08 apr 2017, 17:14

Jeroen schreef:3) Het aandeel van oost-europese (en schijn-oost-europese) vervoerders gigantisch is toegenomen de afgelopen 10 jaar en ondanks dat sommigen graag anders willen geloven rijbewijzen en certificaten uit dergelijke landen niet dezelfde waarde hebben als hier
Dat zal het zijn ja. Die weten niet waar het rempedaal zich bevindt.

nederland24 schreef:Als een trein ontspoort of door een rood sein rijdt, komt dat ook in de media. Als een vlieger een fout maakt komt dat ook in de media. Als een binnenvaartschipper een fout maakt, komt dat ook in de media. Het gaat niet alleen om te zorgen dat de chauffeurs minder fouten maken, maar ook dat het wegsysteem zo wordt ingericht dat er minder snel fouten gemaakt kunnen worden. Niemand is er bij gebaat dat er elke dag ongelukken zijn met vrachtwagens, waarbij vrachten te laat of niet aankomen bij de klant of dat er chauffeurs hun werk niet kunnen afmaken door een ongeluk in wat voor omstandigheid dan ook.

Tuurlijk kunnen er fouten worden gemaakt, maar als er iemand een fout maakt is er niemand die de fout kan corrigeren. Overigens ben ik wel benieuwd welke oplossingen de vrachtwagenchauffeurs voor oplossing hebben voor de vele ongelukken met vrachtwagens in hun ogen. Wat de oplossingen bestaan al wel, maar daar moet natuurlijk wel draagvlak voor zijn.
De oplossing is simpel. Alle Oostblokkers ontslaan en hun rijbewijs afnemen. Lees maar eens hier, het zijn alleen oostblokkers die ongelukken bouwen: https://www.chauffeursforum.nl/index.ph ... ngelukken/

Veel fouten zijn moeilijker te voorkomen dan met andere modaliteiten. Het treinvervoer is veel gestructureerder en dus beter te sturen en controleren. En in de luchtvaart is er naast de nodige verkeersleiding ook in de cockpit een systeem waarin beide piloten elkaar controleren. Dat is op de weg wat moeilijker te regelen.

Niet dat er in de lucht nooit incidenten zijn, er zijn verrassend veel incidenten in met name luchtruimen Klasse E waarbij kleine vliegtuigjes die volgens zichtvluchtregels vliegen zonder contact met de luchtverkeersleiding gevaarlijk dicht bij gecontroleerde commerciële passagiersvliegtuigen komen die naar relatief kleine luchthavens vliegen. Luchthavens zoals bijvoorbeeld Eelde en Braunschweig hebben procedures die (deels) door een klasse E luchtruim lopen.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Davy » za 08 apr 2017, 18:10

Met oogkleppen blijven rondlopen is ook een kunst wat dit onderwerp betreft, er zijn er hier op dit forum wel meer die er last van hebben... enja dan doel ik op de brokkenmakende Oostblokchauffeurs.

Voorts heeft deze discussie een zeer hoog "beste stuurlui aan de wal"-gehalte...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door petervdveen » za 08 apr 2017, 18:18

nederland24 schreef: Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Onzin. Vliegtuigen storten regelmatig (bijna) neer door toedoen van de piloten, treinen rijden nog té vaak door rood of een station voorbij en binnenvaart vaart ook nog wel eens ergens tegenaan..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2017, 13:06

Davy schreef:Met oogkleppen blijven rondlopen is ook een kunst wat dit onderwerp betreft, er zijn er hier op dit forum wel meer die er last van hebben... enja dan doel ik op de brokkenmakende Oostblokchauffeurs.
Ongeacht of ze al dan niet vaker bij ongevallen betrokken zijn is dit uitermate generaliserend en stigmatiserend. Niet elke 'Oostblokchauffeur' (het Oostblok bestaat al meer dan een kwart eeuw niet meer, maar goed...) rijdt slecht, niet elke West-Europese chauffeur rijdt goed.
Jeroen schreef:
Wesso schreef:
Jeroen schreef:
nederland24 schreef:Ze moeten het wegvervoer eens meer professionaliseren. In de luchtvaart, de binnenvaart en de spoorsector zijn zulke dingen haast ondenkbaar. Vrijwel alle ongelukken op de weg zijn makkelijk te voorkomen.
Natuurlijk, de beste stuurlui staan weer aan wal. :shutup:
Maar dan wel stuurlui die ervoor geleerd hebben en/of affectie hebben met het onderwerp.
Er zijn 17 miljoen Nederlanders die wel op enige manier wel affectie hebben met het onderwerp. Dat wil nog niet zeggen dat ze ook begrijpen wat het vak van vrachtwagenchauffeur inhoud.
Dooddoener van de dag. Natuurlijk begrijp je Wesso wel als hij zegt dat de gemiddelde Wegenforummer veel meer affiniteit heeft met transportgerelateerde onderwerpen dan de gemiddelde Nederlander. Dat wou je toch niet gaan ontkennen?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Wesso » zo 09 apr 2017, 13:30

Kijk. Nu ik het nog eens teruglees, zie ik dat ik 'affectie' heb gebruikt terwijl 'affiniteit' beter op zijn plaats was geweest.

Affectie is meer 'houden van' en dat is niet zozeer het geval. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 09 apr 2017, 13:46

Coen Tunnel schreef:Ongeacht of ze al dan niet vaker bij ongevallen betrokken zijn is dit uitermate generaliserend en stigmatiserend. Niet elke 'Oostblokchauffeur' (het Oostblok bestaat al meer dan een kwart eeuw niet meer, maar goed...) rijdt slecht, niet elke West-Europese chauffeur rijdt goed.
De uitzonderingen bevestigen de regel. Je kunt namelijk niet ontekkennen dat in de voormalige USSR-landen heel anders gereden wordt als dat wij in Centraal en West-Europa gewend zijn, met daar statistisch gezien meer (dodelijke) ongelukken tot gevolg. Dit geldt overigens ook vooral voor de automobilisten. Natuurlijk kan je een keurige Rus treffen en een asociale Nederlander, rotte appels heb je overal, maar over het algemeen is de rijstijl in het oosten niet veel soeps... En daarmee bedoel ik nog niet zozeer landen als Polen en Tsjechië (wat nog Centraal-Europa is), maar vooral wat achter de huidige EU-buitengrens ligt.

Neemt niet weg dat ik me in Duitsland eerder aan gele kentekenplaten stoor als aan witte uit het voormalige oostblok, want één ding kunnen ze wel: Gas geven. En dat rijdt alleen al een stuk prettiger dan een slome Nederlander. :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » ma 10 apr 2017, 19:06

^^Alleen donderen die ook niet op naar rechts. Maar goed, wat dat betreft passen ze zich gewoon aan de Duitsers aan en schieten daarin zo nu en dan iets door.

De meeste stuurvasthouders die het geluk hebben gehad in West-Europa te zijn geboren (en dan nog menen te moeten zeiken omdat ze het zo slecht hebben) doelen met "Oostblokchauffeurs" volgens mij op alles wat van achter Helmstedt komt. En dat is stigmatiserend en beledigend naar de fatsoenlijke of betere chauffeurs die daar ook tussen zitten. Dat er aardig wat bagger tussen zit is waar, maar dat is ook niet vreemd gezien het aantal.

Dat er van buiten de EU vaak nog het een en ander aan schort is absoluut waar, maar dat zijn niet zo enorm veel chauffeurs. En dat zie je ook aan het lokale rijgedrag terug: Opportunistisch, niet defensief, geen rekening houden met fouten van anderen, niet zien wat gevaarlijk is en waarom,... Maar de figuren die het hardste staan te roeptoeteren dat de muur terug moet komen en dat alles van achter Helmstedt waardelooos is, zijn in die landen nog nooit geweest en kunnen dus helemaal niet echt weten hoe het zit.

Oh wacht, mag ik zeggen dat we alle Marokkanen eruit moeten trappen omdat ze allemaal niet deugen?
Nee, dan ben ik een racist, ondanks dat inwoners met een Marokkaanse achtergrond statistisch gezien vaker betrokken zijn bij criminaliteit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Jeroen » ma 10 apr 2017, 20:51

^^ Ik begrijp niet waarom je steeds in de defensiemodus schiet als het om dit onderwerp gaat. Niemand zegt dat het allemaal tuig is of dat iedere oostblokker totaal incapabel is, maar waarom zou je de verschillen niet mogen benoemen? Ik heb op ongeveer een miljoen kilometer en 10 jaar rij-ervaring meer dan genoeg voorbeelden gezien dat die verschillen er daadwerkelijk zijn. Sterker nog: ik heb 2 directe Poolse collega's die al meer dan 10 jaar in Nederland wonen en hier ook hun rijbewijzen gehaald hebben en zelfs zij onderschrijven die verschillen.

Plaats reactie