Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 15:07

Die invoegfiles leveren vaak meer vertraging op dan navigatiesystemen denken. Waarschijnlijk was je file niet eens zo lang in lengte maar is de doorstroming bijna nul. Dit is het zoveelste weekend dat daar grote vertragingen zijn door werkzaamheden.

De werkzaamheden daar zijn volgens mij alleen oppervlakig herasfalteren en geen complete herbouw tot op het zandbed, want daarvoor zou een Dauerbaustelle ingericht worden. In Nederland zouden dat soort werkzaamheden 's nachts zijn.

Soms is het nog beter om een stuk snelweg helemaal af te sluiten dan 1 rijstrook open te laten, omdat mensen en navigatiesystemen dan toch gaan proberen er doorheen te komen. Als het maar ver genoeg terugslaat heeft alsnog iedereen er last van.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » za 16 jun 2018, 15:13

omNOMNOMNOM schreef: za 16 jun 2018, 15:03Vandaag geven ze een vergelijkbare vertraging, met als gevolg dat er ook het alternatief via de A59 niet wordt aangegeven.
??
10 km met +2 uur volgens Google Maps
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door omNOMNOMNOM » za 16 jun 2018, 15:16

keokiracer schreef: za 16 jun 2018, 15:13
omNOMNOMNOM schreef: za 16 jun 2018, 15:03Vandaag geven ze een vergelijkbare vertraging, met als gevolg dat er ook het alternatief via de A59 niet wordt aangegeven.
??
10 km met +2 uur volgens Google Maps
Ik krijg toch echt dit resultaat:

Afbeelding

Voor de volledigheid: thuis is voor mij in Frankfurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 15:22

Dat is nou typisch een voorbeeld waarom Google Maps waardeloos is voor navigatie. Google Maps gaat er vanuit dat tegen de tijd dat jij daar bent, die file opgelost is, want algoritme says so gebaseerd op historische gemiddelden.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 465
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door omNOMNOMNOM » za 16 jun 2018, 15:24

Is er een alternatief wat je kan adviseren?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 16 jun 2018, 15:50

Veel navigatiesystemen zullen je pas vrij kort van te voren een alternatieve route aanraden, terwijl het in de praktijk loont om al ver van te voren een alternatieve route te nemen.

Het probleem is dat navigatiesystemen erg leunen op gemiddelden, wat voor de reguliere spits wel goed werkt, maar minder voor dit soort gevallen waar 10 keer per jaar een grote file buiten de spitsuren staat door werkzaamheden of vakantieverkeer. Anders dan bij een ongeval lost zo'n file niet na 1-2 uur weer op, maar navigatiesystemen gaan daar wel van uit.

De ouderwetse verkeersinfo is soms nog beter.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door waldo79 » zo 17 jun 2018, 6:23

Zo heb ik eens een langdurige file op de A61 in de Eifel kunnen omzeilen omdat er al uren in de verkeersinformatie forse vertraging werd doorgegeven. Dan heb je genoeg tijd om een bruikbaar alternatief te zoeken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Hajo » ma 18 jun 2018, 12:31

^^ Mijn TomTom met live verkeersinformatie werkt anders ook prima. :)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Vahalis » ma 18 jun 2018, 13:47

^^ wel met het voorbehoud dat TT verkeersinfo in een straal van (zover ik weet) 120 km meeneemt. Als je keuzemoment meer dan 120 km voor het incident ligt gaat TT te laat zoeken naar een alternatief.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Brueckenbauarbeiten » ma 18 jun 2018, 13:54

Hajo schreef: ma 18 jun 2018, 12:31 ^^ Mijn TomTom met live verkeersinformatie werkt anders ook prima. :)
TomTom is mijn inziens heel erg goed in het omleiden via het OWN. Op lange ritten is het boerenverstand i.c.m de verkeersinformatie veruit het meest waardevol. Precies met de reden die Vahalis ^^ aangeeft.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 jun 2018, 17:31

Voor iPhone gebruikers: De verkeersinformatie en het aangeven van alternatieve routes is bij Apple Maps ook een stuk beter als bij Google. Vooral het probleem dat Chris aanspreekt is bij Apple een stuk beter opgelost als bij Google:
Chris schreef: za 16 jun 2018, 15:50 Veel navigatiesystemen zullen je pas vrij kort van te voren een alternatieve route aanraden, terwijl het in de praktijk loont om al ver van te voren een alternatieve route te nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 19 jun 2018, 22:02

Op de A7 bij Heidenheim zijn vandaag 3 vrachtwagens op elkaar gereden. De achterste vrachtwagen reed op een file in. 2 chauffeurs raakten zwaargewond. In de tegenrichting ontstond een kijkfile en daar reed een vrachtwagen op een zo te zien Nederlandse caravancombinatie in. Forummer Gutefahrt meldde mij dat hij 3,5 uur heeft vast gestaan achter dit ongeval.

Afbeelding

Afbeelding


https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... 7-100.html

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Groningen » wo 20 jun 2018, 18:12

Die had geluk dat hij er een caravan achter had hangen...

Er is daar een Baustelle volgens de Verkehrsinfo, dus daardoor stond de file er..?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » do 21 jun 2018, 21:57

Gisteren over de BAB1 gekomen bij Bremen. Kort gezegd is het een drama : Tussen Stuhr en Bremer Kreuz effectief 2 rijstroken al dan niet versmald. De andere kant op kan er wat langer van de 3 stroken genoten worden.

Verderop een kleine baustelle : een textwagen met :L5: op de vluchtstrook, meer niet. Zeker na de megabaustelle was het niet druk en schonk er verder geen aandacht aan. Een afvallende rijstrook en 2 stroken door... dat gaat normaal wel. Tot mijn dashboard rood sloeg en fel begon te jammeren : het stond stil. Gelukkig kon ik uitwijken naar een invoegstrook van een parking. Dankzij dit systeem kan ik het nog natikken anders was ik met vol 80km/h er in gevlogen. Op het laatste moment valt ook de middelste rijstrook af en moet men van de vluchtstrook gebruik maken. Zeer slecht aangegeven.

De BAB21 is weer een mooi stukje verlengt. Foto's volgen z.s.m.

De BAB 7 is i.i.g verbreed tussen Dreieck Bordesholm en Neumunster-Nord. Tussen NMS-Nord - en Neumunster zal de oplevering spoedig komen. Belijning ligt er alleen bezig met een brugbouw. Verder ben ik niet gekomen omdat ik daar de Bundesstraße op gedraaid ben. Geen foto's gemaakt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » do 21 jun 2018, 22:23

"Maar alle Baustellen zijn goed aangegeven hoor! We snappen niet dat er zo veel ongelukken gebeuren vlak voor Baustellen..." :facepalm: :wall:

Oef! Goed afgelopen dus!

Ik prijs mezelf geloof ik steeds méér gelukkig dat ik over drie weken met mijn zoontje gewoon lekker met de trein naar Denemarken ga! Geldermalsen-Vordingborg in 10 uur en 16 minuten. Lijkt lang, maar ik denk dat je er met de auto die dag véél langer over gaat doen. Mijn broer rijdt diezelfde dag met zijn gezin met de auto die kant op vanuit Utrecht, dus ben benieuwd wie er het langst over doet...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door verfmeer95 » do 21 jun 2018, 23:40

^^ De trein is voor kinderen ook altijd weer een groot avontuur.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » do 21 jun 2018, 23:42

^^
Check! Hij kijkt er al weken naar uit. Wat het voor hem extra spannend maakt, is dat we met de trein op de veerboot gaan...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 jun 2018, 14:00

verfmeer95 schreef: do 21 jun 2018, 23:40De trein is voor kinderen ook altijd weer een groot avontuur.
Inderdaad, als kind vond ik de trein ook veel avontuurlijker dan de auto, ook al was ik een roadfreak.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door nederland24 » vr 22 jun 2018, 20:05

T-hijs schreef: do 21 jun 2018, 23:42 ^^
Check! Hij kijkt er al weken naar uit. Wat het voor hem extra spannend maakt, is dat we met de trein op de veerboot gaan...
Inderdaad erg leuk om een keer mee te maken.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3354
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door sven_engelen » vr 22 jun 2018, 20:31

De A524 die ik gisteren per toeval heb gereden wordt uitgebreid. Ik verbaas me er nog steeds over hoe veel Duitsers zich niet aan de snelheidslimieten bij werkzaamheden houden en dan vol in de ankers gaan als de opstelling van 2x2 naar 2+0 gaat. Dat moeten ze gewoon verwachten :facepalm:
Svenlo

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 23 jun 2018, 0:17

^^ Geloof me, ik heb al echte Duitsers meegemaakt! Stipt die snelheid.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 23 jun 2018, 9:21

Zal misschien van de locatie, en wellicht ook de staat van de kas van het Kreis waarin die locatie gelegen is, te maken hebben.

Ik zie er genoeg die bij werkzaamheden zoiets hebben van "lazer toch op."

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » za 23 jun 2018, 10:31

mhkamp schreef: za 23 jun 2018, 0:17 ^^ Geloof me, ik heb al echte Duitsers meegemaakt! Stipt die snelheid.
Check! En vol op de rem, precies waar de beperking begint. In mijn beleving zijn er (veel) meer Duitsers die zich aan de beperking houden (of max. 10 erboven) dan die de beperking negeren...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 23 jun 2018, 10:38

De afbouw van de maximumsnelheid voor werkzaamheden is vaak ook wel zo snel dat je met uitrollen lang niet op tijd 80 rijdt. Zelfs niet als je gewoon 130 ipv 160+ rijdt. Je moet bijremmen en veel Duitsers staan dan ook echt boven op de rem. De afbouw van 130 naar 80 gaat over een korte afstand, vaak op 1 km voor de Baustelle. Daarna sukkel je met 80 voort voordat de eigenlijke Baustelle begint.

Ik verbaas me er ook wel over hoe vaak je 60 km/h in de Baustelle tegen komt. In mijn beleving was dat vroeger vooral voorbehouden aan zeer smalle Baustellen, maar je ziet het ook vaker in veel bredere 2+0 systemen, waarbij er soms zelfs iets van een vluchtstrook over blijft in één richting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 23 jun 2018, 10:48

Er zijn ook weer werkzaamheden op de A1 in Hamburg. Momenteel kost het bijna 1,5 uur om de 15 kilometer tussen het Maschener Kreuz en Dreieck Hamburg-Südost af te leggen. De werkzaamheden lijken op de brug over de Norderelbe te zijn. (edit: er is maar 1 rijstrook open op de A1). Daarnaast loopt het ook compleet vast op de A7 richting noorden, langs de westkant van Hamburg kost het ook zeker 1,5 uur extra.

In Zuid-Duitsland ook wat files her en der, de meest noemenswaardige op de A8 langs Rosenheim: ruim 1 uur vertraging richting Salzburg. Verder files door werkzaamheden rond Memmingen in beide richtingen, evenals rond Karlsruhe, Pforzheim, Stuttgart - Ulm, etc. Maar de regio Hamburg blijft toch wel het grootste knelpunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 23 jun 2018, 21:31

Die Welt bericht over de onvermijdbare verkeerschaos bij vakantieuittochten: https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... r-ist.html

Het artikel gaat vooral in op de vele Baustellen in Duitsland, men wil met een conferentie de bouw en overheid de samenwerking verbeteren:
  • Wenn in Deutschland gebaut wird, wird es am Ende immer viel teurer als anfangs gedacht, zudem dauert es auch viel länger. Beispiele sind der Berliner Flughafen BER, Bahnhöfe, Elbphilharmonie. Oder Autobahn-Baustellen. Das ist jetzt auch der Bauindustrie aufgefallen. Sie veranstaltet nächste Woche in Berlin eine Konferenz mit Fachleuten und Staatssekretären, auf der beraten werden soll, ob es nicht auch besser gehen kann.

    Zum anderen zeigt auch ein Blick ins nahe Ausland, dass es besser geht. Die Niederländer zum Beispiel untertunneln die komplette Innenstadt von Maastricht mal eben in sechs Jahren mit einer vierspurigen Schnellstrecke. Die Schweizer ernteten 2016 auch in Deutschland viel Lob dafür, dass sie das Megaprojekt des Gotthard-Basistunnels sauber und planmäßig abgewickelt haben.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 23 jun 2018, 22:21

^^ Ze beginnen langzamerhand te morren. Is dat niet een beetje te laat?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 25 jun 2018, 7:58

Chris schreef: za 23 jun 2018, 10:38 De afbouw van de maximumsnelheid voor werkzaamheden is vaak ook wel zo snel dat je met uitrollen lang niet op tijd 80 rijdt. Zelfs niet als je gewoon 130 ipv 160+ rijdt. Je moet bijremmen en veel Duitsers staan dan ook echt boven op de rem.
En dat doen ze ook vrolijk op de linkerbaan terwijl ze net iemand aan het inhalen is of als er iemand achter rijdt. Befehl ist Befehl.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door T-hijs » ma 25 jun 2018, 8:43

^^
En dat is precies wat ik bedoelde. 's Lands wijs, 's lands eer. En het is voorspelbaar, dus je kunt erop anticiperen. ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 26 jun 2018, 17:21

De A1 bij Bremen is weer een drama vandaag. Er waren 3 ongevallen waarbij voertuigen op files inreden, bij twee daarvan betrof het vrachtauto's die op files klapten. In beide richtingen was de A1 urenlang dicht.
  • Nahe der Anschlussstelle Posthausen (Landkreis Verden) fuhr ein Lkw gegen einen am Stauende stehenden Lkw. Nach Angaben der Polizei wurde der Fahrer des auffahrenden Lastwagens eingeklemmt und schwer verletzt. Er wurde per Rettungshubschrauber in ein Krankenhaus nach Bremen gebracht.
  • Ein Lkw war bei Bremen-Hemelingen in einer Baustelle nahezu ungebremst mit seinem Sattelzug gegen einen anderen Lkw gefahren und schob diesen gegen einen weiteren Laster. Der 57-jährige Fahrer des auffahrenden Lkw wurde eingeklemmt und lebensgefährlich verletzt. Er wurde von den Rettungskräften befreit und ins Krankenhaus gebracht. Ein weiterer Lkw-Fahrer wurde leicht verletzt
Afbeelding

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... 11898.html

Plaats reactie