Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door BABKay » wo 09 aug 2017, 20:36

Chris schreef:... Ook is er kritiek op de verkeersinformatie boven de weg, de dynamische wegwijzers lijken niet duidelijk te zijn geweest. ...
Inderdaad. Hoewel de waarschuwing en omleiding 3 keer aangegeven stond, was het wel 3 keer op een ongelukkige manier. Boosdoener is het (nog steeds) ontbreken van alle borden bij :KP: Hilden. Zo stond er zondagmiddag bij :KP: Breitscheid het volgende aangegeven:
SPOILER: TOON

^ :J33: 8 km Stau hinter :KP: Langenfeld.
> Köln / Frankfurt
via A46 Neuss
via A57 Köln
En stond er bij :KP: Langenfeld het volgende:
SPOILER: TOON

^ :J33: 8 km Stau hinter :KP: Langenfeld.
> Köln / Frankfurt
via A542 Monheim
via A59 Köln
Met name bij :KP: Breitscheid ging het mis, hier zag ik heel veel mensen de afrit nemen. Waarschijnlijk omdat de DWISta's zo ingericht zijn dat het lijkt alsof je voor de omleiding daar de afrit moet nemen. Nou is het nemen van de afrit daar nog niet zo heel erg, uiteindelijk kom je met een beetje moeite wel op de A57 uit. Wat er vooral misging was denk ik dat veel mensen wél doorhadden dat ze hier nog niet moesten afslaan, maar er vervolgens bij de A46 niets meer aangegeven stond van een omleiding en men toch bang was om "van de gebruikelijke route af te wijken". Het was beter geweest als er bij :KP: Hilden een tekstkar in de berm had gestaan, met daarop de omleiding nog een keer herhaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 09 aug 2017, 20:41

Apart dat dat ontbreekt bij het Kreuz Hilden want dat is één van de drukste en belangrijkste knooppunten van de regio. Het is één van de weinige klaverbladen in Duitsland waarbij alle takken meer dan 100.000 voertuigen per dag verwerken.

Overigens vinden sommigen het Rhein-Ruhrgebied ook wel eng, op de kaart al die Autobahnen, men is dan bang het overzicht kwijt te raken. Zelfs in deze tijd van navigatiesystemen. De A3 volgen is dan wel zo veilig voor het gevoel.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door DjIdee » wo 09 aug 2017, 20:45

Ach, dat vinden sommige mensen al van het ommetje A70/A73 via Bamberg om toenertijd wat file gevoelige stukken A7/A3 te vermijden...

Eng, complex... Nou, 2x een afslag... :facepalm: Rij maar gewoon achter mij aan. En anders bel je maar als je het niet vertrouwd. Na 15 minuten. "Wanneer zijn we dan nou weer op de gewone route?" :ongeduldig:

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door BABKay » wo 09 aug 2017, 20:58

Chris schreef:Apart dat dat ontbreekt bij het Kreuz Hilden want dat is één van de drukste en belangrijkste knooppunten van de regio. Het is één van de weinige klaverbladen in Duitsland waarbij alle takken meer dan 100.000 voertuigen per dag verwerken.

Overigens vinden sommigen het Rhein-Ruhrgebied ook wel eng, op de kaart al die Autobahnen, men is dan bang het overzicht kwijt te raken. Zelfs in deze tijd van navigatiesystemen. De A3 volgen is dan wel zo veilig voor het gevoel.
Tussen Mettmann en :KP: Hilden is vorig jaar een spitsstrook aangelegd. Omdat ook de gewone bewegwijzering nog volledig ontbreekt lijkt het erop dat er wat probleempjes zijn bij de bordenleverancier.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 09 aug 2017, 22:38

DjIdee schreef:Ach, dat vinden sommige mensen al van het ommetje A70/A73 via Bamberg om toenertijd wat file gevoelige stukken A7/A3 te vermijden...

Eng, complex... Nou, 2x een afslag... :facepalm: Rij maar gewoon achter mij aan. En anders bel je maar als je het niet vertrouwd. Na 15 minuten. "Wanneer zijn we dan nou weer op de gewone route?" :ongeduldig:
Sommige mensen zou je het liefst aanraden om om de kerk te blijven rijden en vooral niet verder van huis te gaan... Mijn hemel zeg...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 23:02

^^ Ach, noorderlingen *duikt weg*
BABKay schreef:Hoewel de waarschuwing en omleiding 3 keer aangegeven stond, was het wel 3 keer op een ongelukkige manier.
Dat is wat mij betreft niet alleen op de manier die je omschrijft. Als de WDR de conclusie trekt dat op de A3 "gar nichts mehr geht", moet je met een dwingender boodschap komen dan een wat langere file aangeven. Bij 8 kilometer file zonder boodschap dat je er drie uur over zult doen, zou ik zelf ook nog hebben kunnen kiezen voor de file.

Ik deel daarnaast de mening wel van de expert die de WDR aanhaalde: al kies je het beste weekend van het jaar uit, je had deze impact kunnen zien aankomen. In Nederland was daar veel grotere publiciteit aan gegeven (en zou men waarschijnlijk de hele A3 hebben afgesloten om efficiënter te werken).

Overigens zijn dit wel momenten dat je gaat verlangen naar een tweede noord-zuidverbinding op de rechteroever van de Rijn, en wel eentje waarvoor je niet langs de bottleneck genaamd Köln hoeft. Ik beschouw de A1 met zijn verloop zuidwest-noordoost als ongeschikt voor dit doel, terwijl A57 en A61 te ver westelijk lopen voor velen in de regio. Kortom, ik zie ineens (alsnog) wat nut voor oude A31-plannen tussen Bottrop, Wuppertal en de A3 ergens zuidelijk van de stad.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door BABKay » wo 09 aug 2017, 23:17

^^ De vertraging had inderdaad zeker aangegeven moeten worden. Daar was nog voldoende plek voor op het bord. Dat de publiciteit wat de wensen overliet (beter gezegd: de werkzaamheden kwamen pas in het nieuws toen het kwaad al geschied was) heeft waarschijnlijk te maken met de problemen rondom de Rheinbrücke Neuenkamp. Dan nog is het natuurlijk ontzettend stom dat zoiets gebeuren kan. Maar ja, Duitsland... :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 23:31

^^ Als je op de nieuwsgaring van de grote media afgaat, zorgt een gebeurtenis als op de A42 ervoor dat dit ondersneeuwt. Maar dat is dan ook de reden dat Rijkswaterstaat hier zelf uitgebreid de publiciteit zoekt. Al was het maar met paginagrote advertenties in alle grote dagbladen om het leed al weken van tevoren aan te kondigen. En met DRIPs met eenzelfde boodschap. Maar inderdaad ... Duitsland.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » do 10 aug 2017, 22:29

Vanmiddag op de B54 tussen de A31 en Ochtrup zag ik een stukje voor mij een vrachtwagen van de zijkant.... Ik dacht dat er iets gebeurt was, was die randdebiel gewoon straatje aan het keren. Mijn voorligger moest aardig in de ankers en ook van de andere kant moesten twee auto's (waarvan de een de ander aan het inhalen was) stoppen... :wall:

En de volgende afrit lag maar liefst 700m verderop... Hij had daar gewoon de autoweg kunnen verlaten om via de brug aan de andere kant er weer op te rijden...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 11 aug 2017, 15:18

Het is knetterdruk in Duitsland. De uitgezoomde beelden geven een beetje vertekend beeld, maar er staan wel heel veel files, dit keer ook in het midden van Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door boe! » vr 11 aug 2017, 17:07

Chris schreef:Het is knetterdruk in Duitsland. De uitgezoomde beelden geven een beetje vertekend beeld, maar er staan wel heel veel files, dit keer ook in het midden van Duitsland.
Dinsdag is er een feestdag dus veel Duitsers hebben vier dagen achter elkaar vrij. Het was vandaag ook in Nederland opvallend druk (100 km file midden op de dag).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » vr 11 aug 2017, 17:37

^^ Maria Hemelvaart is alleen in het Saarland en Bayern een vrije dag. En in Bayern nog niet eens overal. Gemeenten die in meerderheid protestants zijn (vooral in Franken) hebben geen vrij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 16:52

Op de A1 bij Bremen is maar 1 van de 3 rijstroken open vanwege werkzaamheden (richting Osnabrück). Dit veroorzaakt een gigantische file, de vertraging is volgens TomTom tussen de 3 en 4 uur.
  • A1 Hamburg Richtung Osnabrück
    zwischen Stuckenborstel und Uphusen/Bremen-Mahndorf 20 km Stau wegen Bauarbeiten. Hier ist nur eine Spur frei. Zeitverlust: über drei Stunden
Ik kan niet veel informatie vinden over de werkzaamheden. Er zijn geen webcams langs dat deel van de A1. Volgens de verkeersinformatie ligt de kop van de file net na het Bremer Kreuz, dit lijkt niet de langer durende Baustelle te zijn verderop langs Bremen, waar langdurig maar 2 rijstroken zijn. Elders wordt nog genoemd dat het een 'Tagesbaustelle' is.

Ik vind het wel verbazingwekkend dat ze zich blijkbaar verkeken hebben op het verkeersaanbod. Op een snelweg die eigenlijk naar 4 rijstroken per richting verbreed moet worden kan je echt niet de boel versmallen naar 1 rijstrook - zelfs in het weekend. Zoveel minder verkeer rijdt er in het weekend niet, het enige wat ontbreekt is de ochtendspits maar overdag is het net zo druk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » za 12 aug 2017, 17:20

^^ Volgens mij verkijken ze zich er niet op, maar kijken ze er simpelweg niet naar. "Oh, er moet gewerkt worden. Oke dat doen we dan in weekend x. Hup, maatregelen neerzetten en aan de gang. Hé, verrek wat een files zeg! Hadden we misschien iets moeten communiceren of afstemmen?"
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » za 12 aug 2017, 17:56

Ik geloof echt niet dat men zich er onvoldoende bewust van is. De economische schade van die extra files worden simpelweg niet als ernstig genoeg gezien om die werkzaamheden op een andere manier aan te pakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 18:09

Er moet echt een cultuuromslag plaatsvinden om de werkzaamheden anders aan te pakken. Nergens in Europa veroorzaken werkzaamheden zo'n absurde congestie als in Duitsland. Het is ook niet nodig, Duitsland is echt niet het enige land dat onderhoud pleegt aan zijn wegen.

Wat in Duitsland ook opvalt is dat er zo gigantisch veel werkzaamheden zijn waarbij de weg compleet wordt verwijderd en weer opnieuw wordt aangelegd. Nog los van het bruggenprobleem zijn dat ook werkzaamheden die je bijna niet zonder langdurige overlast kan uitvoeren. In Frankrijk of Italië doen ze dat niet tot nauwelijks en zijn de autosnelwegen ook in topconditie.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Willem » za 12 aug 2017, 18:15

In feite komt dat weghalen erop neer dat er een compleet nieuwe weg wordt aangelegd. Nu ben ik geen civieltechnicus, maar wat maakt dat dit in Duitsland nodig is en in zeg Frankrijk of Italië niet?
Als het op een minder grondige manier aangepakt kan worden zullen ze daar ook in Duitsland wel voor kiezen. Het scheelt zowel geld als tijd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 aug 2017, 18:27

^^
Er zijn wel gevallen in Duitsland, waarbij alleen de toplaag verwijderd en opnieuw geasfalteerd wordt, maar dat gebeurd zelden. En zelfs dat soort wegwerkzaamheden zorgen voor buitenproprotionele vertragingen.

Op het OWN is het overigens in Duitsland ook een drama wat langdurige afsluitingen en/of alternerend verkeer etc. betreft. Wegwerkzaamheden voor een kilometer Bundesstrasse moeten 4-5 maanden duren, met een enorme omleiding tot gevolg. Soms worden bepaalde wegen zelfs zonder nadere aankondiging in de media spontaan afgesloten en opnieuw geasfalteerd of wat dan ook. Ineens vraagt iedereen zich af wat met de weg gaat gebeuren. Met geluk staat er dan na een paar weken er nog iets over in de lokale krant, maar met een beetje pech gaan dat soort zaken aan de media geheel voorbij. En de wegbeheerder zelf informeert ook niemand.

Als je op dit moment een beetje sightseeing routes plant door Duitsland moet je met erg veel omleidingen rekening houden. De meeste omleidingen zijn ook buitenproportioneel ver om. Mijn tip: Kijk op een gedetaileerde kaart (of desnoods op je navigatie) voor een alternatieve route. In 9 op de 10 gevallen kom je via kleinere wegen veel sneller weer op je route uit als dat je de officiële omleiding volgt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 12 aug 2017, 19:37

Dat is wel een zinnige tip inderdaad. Als je de officiële omleidingen volgt schiet het vaak echt voor geen meter op.

Als er ergens wegens een calamiteit een snelweg dicht gaat en het druk lijkt op de afrit, ga ik zodra ik kan METEEN van de U route af, rij ongeveer in de juiste richting en kijk dan wel ergens hoe ik weer op mijn route kom. Vaak helpt dat, heel af en toe kleun ik een keer mis.

Verder wordt er ook gewoon gigantisch inefficiënt "gewerkt"... op het OWN misschien nog wel erger dan op de snelwegen... En ik heb ook al gehad dat een omleiding van werkzaamheden doodleuk dichtgezet werd met nieuwe werkzaamheden... Waar verder uiteraard vrijwel niks gebeurde... :shutup:
Maarja: "Wir bauen für Sie"

En helemaal stompzinnig: "Vielen Dank für Ihr Verständnis"
Het irriteert me ook want voor deze aankloterij heb ik helemaal geen begrip.... Sterker nog, het maakt me soms kwaad dat, zolang met zo'n achterlijke uitdrukking geschermd wordt de klant het slachtoffer geacht wordt de meest achterlijke situaties te accepteren. Vaak kan zelfs een verontschuldiging er niet eens vanaf! :wall:

En meedenken of af en toe een heel klein beetje flexibel zijn om iets op te lossen... Nee...
Duitsland Duitsland, waar moet dat toch naartoe.... Nouja nog een paar Baustellen en dan gaat niemand nog ergens naartoe. :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 aug 2017, 19:55

duikgek89 schreef:Verder wordt er ook gewoon gigantisch inefficient "gewerkt"... op het OWN misschien nog wel erger dan op de snelwegen... En ik heb ook al gehad dat een omleiding van werkzaamheden doodleuk dichtgezet werd met nieuwe werkzaamheden... Waar verder uiteraard vrijwel niks gebeurde...
Erg herkenbaar die omleidingen in omleidingen. Je bent dan zomaar doodleuk 20-40 extra kilometers kwijt en de nodige minuten vertraging. En dan gebeurd het soms ook nog dat ze in een omleiding wegwerkzaamheden met alternerend verkeer hebben. Dan sta je daar met topdrukte doodleuk een hele poos voor zo'n verkeerslicht te wachten, voordat je de "Baustelle" mag passeren. :facepalm:
duikgek89 schreef:Nouja nog een paar Baustellen en dan gaat niemand nog ergens naartoe. :mrgreen:
Naast m'n passie voor aviation is dit ook bijkomende 'reden' waarom ik een vliegbrevet haal... In m'n vrije tijd kom ik dan tenminste nog eens ergens. :lol: Duitsland heeft genoeg lokale vliegveldjes. Je komt vrijwel overal naartoe.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door duikgek89 » za 12 aug 2017, 20:11

^^ Moet je nog wel naar je vliegveld kunnen komen. Maar goed, als je jong en fit bent kun je dat vaak nog wel lopen of met de fiets. :mrgreen:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » za 12 aug 2017, 20:59

Het failliet van signalering bij wegwerkzaamheden:

Vrijdag komende vanuit Stade zie ik op de BAB31 tussen de Emstunnel en Weener signalering op 4km van de wegwerkzaamheden knipperen : STAU - :J33: . Opletten dat ik ben op een eventuele file hou ik afstand en dat zo 4 kilometer lang. De 'file' was zo'n 500 meter voor de wegwerkzaamheden en reed nog redelijk door ook.

Er zijn in Duitsland dus geen detectielussen om een file op te merken. Dus de zaak gaat gewoon aan ongeacht er een file staat of niet. Zou het daarom zijn dat er zoveel ongevallen gebeuren?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jablan » zo 13 aug 2017, 10:13

Willem schreef:In feite komt dat weghalen erop neer dat er een compleet nieuwe weg wordt aangelegd. Nu ben ik geen civieltechnicus, maar wat maakt dat dit in Duitsland nodig is en in zeg Frankrijk of Italië niet?
1. Vooral in de voormalige DDR zijn na de Wende Autobahnen gebouwd met de verkeerde soort grind in het beton of in de onderlaag, waardoor de sterkte veel minder is dan verwacht. Kosten: 1,3 miljard Euro om dit op te lossen en dat kan alleen door een weghelft compleet te verwijderen en opnieuw uit te rollen.
2. Er is zo ontzettend bezuinigd op het onderhoud, dat het nu goedkoper is om hele weghelften opnieuw te bouwen. Want 'er is een plan om de weg te verbreden, dus tot die tijd doen we alleen noodreparaties'. Dat de procedures hiervoor eindeloos lang duren, is een ander verhaal...
3. Voor een aantal Autobahnen zijn langlopende contracten met aannemers afgesloten, voor de uitbouw en het navolgende onderhoud. Gevolg: idioot lange Baustellen, momenteel Hamburg-Bordersholm bijvoorbeeld, zodat er relatief goedkoop gewerkt kan worden.
duikgek89 schreef:Duitsland Duitsland, waar moet dat toch naartoe.... Nouja nog een paar Baustellen en dan gaat niemand nog ergens naartoe. :mrgreen:
4. Mentaliteit. Hoe vaak ik al niet de bewoners van de linker rijstrook vlak voor werkzaamheden op het laatste moment bijna een noodstop heb zien maken omdat de rechter rijstrook wel breed genoeg is voor hun imitatie-terreinwagen, weet ik niet eens meer. Meer dan 1 auto vooruit kijken, is ook iets heel moeilijks, net zo goed als Duitsers heel slecht zijn in ritsen. Juist hierdoor duurt het altijd veel langer om in de het vak met de werkzaamheden terecht te komen dan in Nederland.
5. Filerijden kunnen alleen de bewoners van de grote agglomoraties, de rest vertoont heel nerveus rijgedrag in files.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 16:06

Gisteren over de A1 Hamburg-Osnabrück gereden. Zwaar waardeloos bij Bremen zoals hierboven al vermeld. Ben wel om de file heen gaan rijden, maar ook dit kost tijd. In de meivakantie al de A3 afgereden richting Tsjechië v.v. en ook daar toen de nodige Baustellen. De vrouw opperde voor volgend jaar Kroatië of Italië, maar ben er klaar mee, moeten we weer over de Autobahn. Ga dan liever naar Zuid-Frankrijk of Spanje. Heerlijk met zo'n 120 km/u over de tolwegen ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 aug 2017, 17:05

^^ Als je meer in het westen van Italië zit hoef je niet per se door Duitsland, maar kun je ook via België, Luxemburg en Frankrijk naar Zwitserland rijden. Die omweg is te overzien. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » zo 13 aug 2017, 18:33

Vandaag heb ik ook een trip gemaakt door Duitsland, een retourtje naar Kirchheim (bij knooppunten A4/A5/A7) om iemand voor de helft naar Oostenrijk te brengen. Mijn pa kwam vanuit Oostenrijk om haar op te halen. Het grappige is dat we beiden 400 kilometer moesten rijden en binnen 1 minuut van elkaar aankwamen in Kirchheim.

Op de heenweg was er op de A1 bij Hamm al een vollsperrung richting noorden vanwege een ongeval. Ik ging gelukkig richting zuiden. De A44 heeft deels wel erg slecht wegdek, met name tussen Dortmund en Werl/Soest. Daarna is het nog heel lang luidruchtig maar niet overdreven oncomfortabel beton (kadung-kadung-kadung-kadung). Aan het einde van de A44 stond een file voor de versmalling bij de brug over de Fulda (voor onbepaalde tijd maar 1 rijstrook open), ben via de A49 gereden, dynamische borden gaven dit ook aan. Waze wou me het onderliggend wegennet van Baunatal naar Guxhagen op sturen. Op de A7 maar liefst 4 Baustellen tussen Kassel en Kirchheim, op de A4 een serieuze file vanaf Eisenach voor het Dreieck Kirchheim vanwege werkzaamheden.

De bewegwijzering voor het Dreieck Hattenbach is ook ongelukkig, A5 en A7 staan over 4 rijstroken aangegeven maar de A5 en A7-bestemmingen alleen op de twee linker rijstroken. Gevolg was stilstaand verkeer links terwijl je er rechts gewoon langs kon.

Ook een stuk of 10 bruggen met beperkingen tegengekomen. Verschoven rijstroken, versmalde rijbaan, afgezette vluchtstrook, verplichte 50 m afstand. Ook een stuk of 5 keer terug naar 80 km/h voor 300 meter rond een brug. Op de A44 zijn ze ook aan het bouwen met bruggen westelijk van het Kreuz Kassel-West.

Ik vond het niet ontspannen rijden. De A1 en A44 hadden een zeer wisselend verkeersbeeld, momenten dat er bijna geen verkeer was en 2 minuten later rij je massaal in kolonne met 100 km/h rond een trager voertuig. Ik kon zelden langer dan 2-3 minuten op de cruise control rijden, nogal een verschil met Frankrijk. De onbegrensde snelheid is bijna koddig aan het worden, zo weinig meerwaarde als dit tegenwoordig nog heeft. Je racet van ophoping naar ophoping maar wint in totaal nauwelijks tijd.
Jablan schreef:3. Voor een aantal Autobahnen zijn langlopende contracten met aannemers afgesloten, voor de uitbouw en het navolgende onderhoud. Gevolg: idioot lange Baustellen, momenteel Hamburg-Bordersholm bijvoorbeeld, zodat er relatief goedkoop gewerkt kan worden.
Het voordeel daarvan is dat je in 4 jaar van de overlast af bent en er een mooie 2x3 rijstroken over 50+ kilometer ligt. Als dit op de conventionele manier gedaan zou worden, zou je op zo'n traject 15 of 20 jaar lang in de file staan, telkens een paar kilometer verderop. Net zoals de A3 Frankfurt - Würzburg of de A8 Karlsruhe - Stuttgart.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wesso » zo 13 aug 2017, 18:55

Toevallig zat ik ook te denken om weer eens een fijne Autobahnrit te maken zonder al te veel Baustellen of vertragingen, maar je moet wel flink je best doen om daaraan te ontsnappen. Ik heb daarom vandaag maar een lusje via Hoenderloo gemaakt. :)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Davy » zo 13 aug 2017, 19:33

Chris schreef:Ik vond het niet ontspannen rijden. De A1 en A44 hadden een zeer wisselend verkeersbeeld, momenten dat er bijna geen verkeer was en 2 minuten later rij je massaal in kolonne met 100 km/h rond een trager voertuig. Ik kon zelden langer dan 2-3 minuten op de cruise control rijden, nogal een verschil met Frankrijk. De onbegrensde snelheid is bijna koddig aan het worden, zo weinig meerwaarde als dit tegenwoordig nog heeft. Je racet van ophoping naar ophoping maar wint in totaal nauwelijks tijd.
Exact ook mijn gevoel zoals ik Duitsland ervaar. Verschrikkelijk land is het geworden om in te rijden, niet alleen door de baustelles maar ook het rijden in het algemeen op de autobahn. Ik heb nog veel liever het zo chaotische Italië...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Vahalis » zo 13 aug 2017, 20:02

Coen Tunnel schreef:^^ Als je meer in het westen van Italië zit hoef je niet per se door Duitsland, maar kun je ook via België, Luxemburg en Frankrijk naar Zwitserland rijden. Die omweg is te overzien. :)
Volgens mij geldt dat voor grotere delen van Italië. Alle bestemmingen waarbij de route via Basel korter/sneller is. Niet alleen het westen maar ook alle bestemmingen langs de A1 en A14. Idem voor de zuid- en westzijde van het Gardameer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 aug 2017, 21:32

Davy schreef:Exact ook mijn gevoel zoals ik Duitsland ervaar. Verschrikkelijk land is het geworden om in te rijden, niet alleen door de baustelles maar ook het rijden in het algemeen op de autobahn. Ik heb nog veel liever het zo chaotische Italië...
Ik vind het in het oosten van Duitsland op zich nog wel meevallen. Maar voor de rest is het inderdaad niet altijd prettig rijden. Op langere reizen rij ik vaak 's nachts door Duitsland, dan is het op zich wel te doen. Maar overdag is het inderdaad op veel wegen niet zo prettig.

Italië vind ik op de snelwegen meestal trouwens niet eens zo chaotisch. :)

Plaats reactie